Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-23 10:33

martichr schreef:
Maar je ziet hier in dit draadje ook weer dat veel mensen zich er totaal niet mee bezig houden en dat vind ik dan weer zorgelijk.

Verwacht je dan dan Jan met de Pet zich bezig houdt met een begrotingstekort, of hoe zou je dat zien dan?

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-23 10:36

996981 schreef:
In je profiel staat (nog) verzekeringsadviseur :)

Dat ben ik ook! Maar wel met studie bedrijfseconomie (had geen zin om als accountant aan de gang te gaan).

Ik werk op MKB en groot zakelijk gebied, doe veel financiële planning.

Ik verwacht niet dat iedereen alles weet over begrotingstekort. Maar het lijkt me gewoon handig als je er niets over weet, dat je dan luistert naar wat de economen er over zeggen. Of dat je vraagt wat het nou precies inhoudt.

Ik heb bijvoorbeeld van Ruitje veel info gekregen over problemen mbt bedrijfsopvolging, wat iets is waar ik vrij weinig van weet. En er zijn hier mensen die veel meer weten over bijvoorbeeld zonnepanelen, accu's elektrische auto's. Dat is voor mij abracadraba en interesseert me vrij weinig :o
Laatst bijgewerkt door Tango1979 op 04-12-23 10:40, in het totaal 2 keer bewerkt

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-23 10:38

Wintu schreef:
Cer schreef:
https://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/160234 ... -hoogeveen

Geen gas, maar electrisch zodat ze niet in de knoop komen met CO2, (de stikstofrechten hadden ze al gekocht)
en dan heel veel water, en dan zegt het waterbedrijf wat dat water gaat leveren "nou, das geen probleem voor het drinkwater hoor" :+

Wc-Eend denk...

Ik zei electrisch toch? Gemeente had echter de stikstofrechten al voor ze gekocht.
Ja ik vind het zo hypocriet, als burger wordt je in warme perioden geadviseerd geen drinkwater te gebruiken om te sproeien bijvoorbeeld, want dan komt er een tekort en hoppa zo een Griekse fabriek mag zonder problemen 2.5 miljoen liter drinkwater per dag gebruiken, no problem. Wil je electrisch, oh goed joh, dat de rest van Nederland moeilijk moet doen, want er is geen ruimte, voor het Griekse bedrijf is er geen probleem, bouwen we met gemeenschapsgeld toch een een electriciteitsstation.

Ik vraag me ook eigenlijk af of je daar wel drinkwater voor nodig hebt. En sowieso, wat moet een Griekse zuivelfabriek hier?

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-23 10:41

Cer schreef:
martichr schreef:
Maar je ziet hier in dit draadje ook weer dat veel mensen zich er totaal niet mee bezig houden en dat vind ik dan weer zorgelijk.

Verwacht je dan dan Jan met de Pet zich bezig houdt met een begrotingstekort, of hoe zou je dat zien dan?

Is denk ik ook niet reel en niet erg nuttig? Misschien zou het dan beter zijn regelgeving op te stellen waarbij partijen in hun programma het begrotingstekort en staatstekort tekort max tot percentage x op mogen laten lopen? Verplicht doorrekenen programma’s? Programma’s die niet voldoen aan de gestelde eisen worden niet toegelaten?

Als het écht zo gevaarlijk is voor NL die tekorten te ver op te laten lopen zou dat misschien logischer zijn dan van de gemiddelde burger verwachten dat ze op die manier gaan plussen en minnen (dat is voor velen immers niet hun werk, laat staan iets waar de affiniteit ligt). Ergens zou je er toch vanuit mogen gaan dat een programma waar je op kan stemmen veilig en haalbaar is?

Je kunt van de gemiddelde burger toch niet verwachten dat ze daar ook nog rekening mee gaan houden?

martichr

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-23 10:42

Cer schreef:
martichr schreef:

Ik zou hopen dat Jan met de Pet ook enig besef heeft dat net als bij zijn eigen portemonnee eindeloos lenen zorgt dat je jaarlijks steeds minder te besteden hebt omdat je steeds meer van je budget kwijt bent aan rente. Ik zie dat echter niet gebeuren. Zodra het om de overheid gaat denkt blijkbaar een deel dat geld gratis is..

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-23 10:43

Wintu schreef:
Ik zei electrisch toch? Gemeente had echter de stikstofrechten al voor ze gekocht.

Ja klopt :j ik bevestigde wat je schreef :j

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-23 10:43

Avalanche schreef:
Wintu schreef:

Ja ik vind het zo hypocriet, als burger wordt je in warme perioden geadviseerd geen drinkwater te gebruiken om te sproeien bijvoorbeeld, want dan komt er een tekort en hoppa zo een Griekse fabriek mag zonder problemen 2.5 miljoen liter drinkwater per dag gebruiken, no problem. Wil je electrisch, oh goed joh, dat de rest van Nederland moeilijk moet doen, want er is geen ruimte, voor het Griekse bedrijf is er geen probleem, bouwen we met gemeenschapsgeld toch een een electriciteitsstation.

Ik vraag me ook eigenlijk af of je daar wel drinkwater voor nodig hebt. En sowieso, wat moet een Griekse zuivelfabriek hier?

Voor het sproeien van de tuin, nee hoor, in principe niet, wij hebben een grondwaterpomp, het was enkel een voorbeeld, maar je wordt wel opgeroepen om minder water te gebruiken in hete periodes.

Geen idee wat die hier moet, in Luxemburg wilden ze de fabriek niet hebben, maar in Nederland kan alles immers.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-23 10:44

Tango1979 schreef:
996981 schreef:
In je profiel staat (nog) verzekeringsadviseur :)

Dat ben ik ook! Maar wel met studie bedrijfseconomie (had geen zin om als accountant aan de gang te gaan).

Ik werk op MKB en groot zakelijk gebied, doe veel financiële planning.

Ik verwacht niet dat iedereen alles weet over begrotingstekort. Maar het lijkt me gewoon handig als je er niets over weet, dat je dan luistert naar wat de economen er over zeggen. Of dat je vraagt wat het nou precies inhoudt.

Ik heb bijvoorbeeld van Ruitje veel info gekregen over problemen mbt bedrijfsopvolging, wat iets is waar ik vrij weinig van weet. En er zijn hier mensen die veel meer weten over bijvoorbeeld zonnepanelen, accu's elektrische auto's. Dat is voor mij abracadraba en interesseert me vrij weinig :o

Snap ik :+ dat je überhaupt hebt gekozen voor die studie… :D

Het beste is inderdaad de expertise te laten daar waar die ligt. Maar dat is in de praktijk dus niet zo. Je kan als burger gewoon stemmen op partijen die de economie van NL blijkbaar zwaar kunnen beschadigen. Dat is toch ergens heel gek?

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-23 10:45

martichr schreef:
M

Ik zou hopen dat Jan met de Pet ook enig besef heeft dat net als bij zijn eigen portemonnee eindeloos lenen zorgt dat je jaarlijks steeds minder te besteden hebt omdat je steeds meer van je budget kwijt bent aan rente. Ik zie dat echter niet gebeuren. Zodra het om de overheid gaat denkt blijkbaar een deel dat geld gratis is..

Goh, als dat zo was hadden minder mensen schulden denk je niet?

Edit: typo
Laatst bijgewerkt door 996981 op 04-12-23 10:46, in het totaal 2 keer bewerkt

Wintu

martichr schreef:
Needje schreef:
Avalanche ik ben zelf geen PVV stemmer, maar het valt ook mij op dat nu met de PVV als grootste men valt over begrotingstekort terwijl ook ik er nog nooit iemand naar heb horen kraaien. Niemand van ons hier is daar volgens mij mij normaal ook mee bezig.
En ik kan het ook niet herinneren van vorige verkiezingen. (al zegt dat alleen wat over mij :D )

Ik maak mij daar zeker zorgen over en ik ken er vele, Maar je ziet hier in dit draadje ook weer dat veel mensen zich er totaal niet mee bezig houden en dat vind ik dan weer zorgelijk. Zo is een stijging van het begrotingstekort iets totaal anders dan een stijging van de totale staatschuld, de hiervoor ergens genoemde 18 miljard is niet een eenmalig iets, maar een jaarlijkse stijging waarmee het begrotingstekort per jaar bijna verdubbeld. Die gaat bovendien in 2024 al bijna verdubbelen door verhoging van het minimumloon , het niet terugdraaien van de belastingverlaging op benzine etc...
Reden voor mij in ieder geval om niet op partijen als PVV of BBB te stemmen die niet aan kunnen geven waar ze hun extra geld vandaan halen.

Een blonde vraag hier, waarom gaat het begrotingstekort verdubbeld worden door de verhoging van het minimumloon, dat wordt immers betaald door de werkgevers?

Ben ik ook niet voor trouwens, want de werkgevers berekenen die verhoging gewoon weer door in de prijs aan de consument, dus wat levert het dan op.

Cer

martichr schreef:

Ik vermoed dat je wat afstand hebt van de mensen die dat niet doen, die zich daar niet perse mee bezighouden...
ik ken genoeg mensen voor wie dat een ver van mn bed show is... politiek sowieso, die niet alles uitpluizen en bijv snappen (of interesse hebben in) wat BNP is, begrotingstekort, hoe dat werk, wie daarover gaat etc...
(begrotingstekort is toch een ding van de politiek? Behalve stemmen heb je daar verder niet echt invloed op... bijvoorbeeld) Ik snap dat voor sommige mensen economie en rekenen een hobby is, maar voor andere niet .. Ik hou me zelf ook niet regelmatig bezig met het begrotingstekort.. :) En dan doe ik het al meer dan mijn familie, bijvoorbeeld

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-23 10:46

Cer schreef:
Dit vind ik dan weer een beetje vreemd op europees niveau.. En de vraag is weer hoeveel de rest van de wereld meedoet met natuur, milieu en klimaat...

https://www.nu.nl/economie/6292426/macr ... is-eu.html

Citaat:
De partijen die tegen zijn, vrezen dat het verdrag leidt tot "forse toename van oneerlijke concurrentie voor Europese boeren". Ook is volgens hen de veiligheid van geïmporteerd vlees in het geding en leidt het tot extra ontbossing van de Amazone.

Hij heeft toch gelijk, of vind jij van niet?

Je krijgt anders de situatie dat in de EU alle producten moeten voldoen aan bv de milieu normen die wordt afgesproken maar dat dan buiten de EU iedereen maar goedkoop mag produceren zonder aandacht voor de milieu normen waardoor de prijzen laag kunnen zijn. Dat is oneerlijke.

Voor boeren kan dit dus bv oneigenlijke concurrentie betekenen als het gaat om lamsvlees uit Nieuw Zeeland, koeien uit de USA etc.

Ik vind het alleen maar goed, want zelf ben ik voor gelijke monniken gelijke kappen, plus koop vooral je producten, voedsel zo dicht mogelijk bij huis (ook minder vervuilend).

Tango ik ben heel erg blij met je inhoudelijke economische posts. Dank je wel!
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 04-12-23 10:47, in het totaal 1 keer bewerkt

martichr

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-23 10:47

996981 schreef:
Cer schreef:

Is denk ik ook niet reel en niet erg nuttig? Misschien zou het dan beter zijn regelgeving op te stellen waarbij partijen in hun programma het begrotingstekort en staatstekort tekort max tot percentage x op mogen laten lopen? Verplicht doorrekenen programma’s? Programma’s die niet voldoen aan de gestelde eisen worden niet toegelaten?

Als het écht zo gevaarlijk is voor NL die tekorten te ver op te laten lopen zou dat misschien logischer zijn dan van de gemiddelde burger verwachten dat ze op die manier gaan plussen en minnen (dat is voor velen immers niet hun werk, laat staan iets waar de affiniteit ligt). Ergens zou je er toch vanuit mogen gaan dat een programma waar je op kan stemmen veilig en haalbaar is?

Je kunt van de gemiddelde burger toch niet verwachten dat ze daar ook nog rekening mee gaan houden?

Er is een verschil tussen iets dat boven je pet gaat en iets dat je niet interesseert. Bij veel mensen is het het tweede, maar ze roepen het eerste.. ik vind dat je van de burger meer betrokkenheid mag verwachten ja..

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-23 10:47

996981 schreef:

Ik persoonlijk vind verplicht doorberekenen een HEEL ERG goed idee.

Dan vallen denk ik een aantal partijen door de mand.

martichr

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-23 10:48

Wintu schreef:
martichr schreef:

Ik maak mij daar zeker zorgen over en ik ken er vele, Maar je ziet hier in dit draadje ook weer dat veel mensen zich er totaal niet mee bezig houden en dat vind ik dan weer zorgelijk. Zo is een stijging van het begrotingstekort iets totaal anders dan een stijging van de totale staatschuld, de hiervoor ergens genoemde 18 miljard is niet een eenmalig iets, maar een jaarlijkse stijging waarmee het begrotingstekort per jaar bijna verdubbeld. Die gaat bovendien in 2024 al bijna verdubbelen door verhoging van het minimumloon , het niet terugdraaien van de belastingverlaging op benzine etc...
Reden voor mij in ieder geval om niet op partijen als PVV of BBB te stemmen die niet aan kunnen geven waar ze hun extra geld vandaan halen.

Een blonde vraag hier, waarom gaat het begrotingstekort verdubbeld worden door de verhoging van het minimumloon, dat wordt immers betaald door de werkgevers?

Ben ik ook niet voor trouwens, want de werkgevers berekenen die verhoging gewoon weer door in de prijs aan de consument, dus wat levert het dan op.

even knip en plak

Minimumloon en uitkeringen stijgen
De uitkeringen die aan het minimumloon zijn gekoppeld, zoals de bijstand, de Wajong en de AOW, stijgen daardoor ook. Voor de netto bijstandsuitkering betekent dat een stijging van € 130 per maand voor gehuwden/samenwonenden en € 90 per maand voor alleenstaanden.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-23 10:49

nps schreef:
Oplossing drie - accepteren dat we nou eenmaal gebonden zijn aan internationale afspraken rondom opvang van vluchtelingen. Wel hard blijven lobby’en voor een goed EU beleid rondom migratie (en dat gebeurt héus, maar is alweer veel complexer dan “ALLE GRENZEN DICHT!"). Opvang fatsoenlijk regelen, doorstroom verbeteren (allemaal politiek) en niet afhankelijk malen van gekke regelingen met complexe leningen die terugbetaald moeten worden. Voor onszelf, het volk, beseffen dat we met mensen te maken hebben. Mensen zonder huis, mensen met trauma’s die uit een onveilige omgeving komen. Er zullen vast pannekoeken en gelukszoekers bij zitten, maar dat wil niet zeggen dat je iedereen maar moet weigeren. Beseffen dat we het ondanks alle problemen in Nederland erg goed hebben in internationale context. Ja, er zijn schrijnende situaties, maar die zijn niet schrijnender dan kans op vervolging of midden in een oorlog zitten. Beseffen hoe erg gepoliticiseerd dit onderwerp is, dat asielzoekers een klein gedeelte zijn van de immogranten en dat het sluiten van de grenzen erg weinig oplevert. En tot slot, niet meer stemmen op partijen met onhaalbare, niet doorgerekende progamma’s. Kijk naar de inhoud, luister niet naar de roeptoeters.

Ik stem (en heb gestemd) voor oplossing 3 ;)

Ik lees in jouw oplossing enkel hoe het goed moet worden geregeld voor vluchtelingen en als je je als Nederlander in een schrijnende positie bevindt, das jammer dan, ergens anders hebben mensen het erger.
Denk je echt dat mensen daaraan denken, als ze de kinderen met deze temperaturen nog met een zomerjas naar school moeten sturen?

martichr

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-23 10:51

Cer schreef:
martichr schreef:

Ik vermoed dat je wat afstand hebt van de mensen die dat niet doen, die zich daar niet perse mee bezighouden...
ik ken genoeg mensen voor wie dat een ver van mn bed show is... politiek sowieso, die niet alles uitpluizen en bijv snappen (of interesse hebben in) wat BNP is, begrotingstekort, hoe dat werk, wie daarover gaat etc...
(begrotingstekort is toch een ding van de politiek? Behalve stemmen heb je daar verder niet echt invloed op... bijvoorbeeld) Ik snap dat voor sommige mensen economie en rekenen een hobby is, maar voor andere niet .. Ik hou me zelf ook niet regelmatig bezig met het begrotingstekort.. :) En dan doe ik het al meer dan mijn familie, bijvoorbeeld

Ik vermoed dat je aannames doet over iemand die je niet kent. Binnen mijn familie zijn veel PVV stemmers, die ook prima kunnen budgetteren, maar zodra het om onze overheid gaat haken ze op dat punt af op de een of andere manier.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-23 10:52

martichr schreef:
Wintu schreef:

even knip en plak

Minimumloon en uitkeringen stijgen
De uitkeringen die aan het minimumloon zijn gekoppeld, zoals de bijstand, de Wajong en de AOW, stijgen daardoor ook. Voor de netto bijstandsuitkering betekent dat een stijging van € 130 per maand voor gehuwden/samenwonenden en € 90 per maand voor alleenstaanden.

Och ja natuurlijk, dat is gekoppeld. Onder het mom werken moet lonen, is het niet beter die twee los te koppelen, zodat loon meer kan stijgen zonder dat dit de staat gelijk meer gaat kosten?

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-23 10:52

martichr schreef:
Er is een verschil tussen iets dat boven je pet gaat en iets dat je niet interesseert. Bij veel mensen is het het tweede, maar ze roepen het eerste.. ik vind dat je van de burger meer betrokkenheid mag verwachten ja..

Is dat bewezen of je eigen gevoel/idee?

Ik heb namelijk het idee dat jij ver afstaat van Jan met de pet. Volgens mij heeft echt lang niet iedereen de capaciteit zich op die manier met programma’s bezig te houden en is het echt geen onwil bij de meeste mensen.

Edit: als je zelf ergens (veel) kennis van hebt of je affiniteit er ligt is het lastig voor de stellen dat anderen iets niet snappen, omdat het voor jezelf heel logisch kan zijn.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-23 10:56

pien_2010 schreef:
Hij heeft toch gelijk, of vind jij van niet?

Je krijgt anders de situatie dat in de EU alle producten moeten voldoen aan bv de milieu normen die wordt afgesproken maar dat dan buiten de EU iedereen maar goedkoop mag produceren zonder aandacht voor de milieu normen waardoor de prijzen laag kunnen zijn. Dat is oneerlijke.

Voor boeren kan dit dus bv oneigenlijke concurrentie betekenen als het gaat om lamsvlees uit Nieuw Zeeland, koeien uit de USA etc.

Ik vind het alleen maar goed, want zelf ben ik voor gelijke monniken gelijke kappen, plus koop vooral je producten, voedsel zo dicht mogelijk bij huis (ook minder vervuilend).

Tango ik ben heel erg blij met je inhoudelijke economische posts. Dank je wel!

Ik vind zeker dat hij gelijk heeft :j
Ik vind het vreemd dat het uberhaupt een idee is... Maar ik heb al vaker aangegeven dat zaken wereldwijd aangepakt zouden moeten worden.

martichr schreef:
ik vind dat je van de burger meer betrokkenheid mag verwachten ja..

Ik vind dat niet perse.. daar is een overheid voor.. je mag toch hopen dat de overheid je niet in de zeik neemt.. :) wat 996981 ook aangeeft..

daarnaast kan je nooit een verwachtingspatroon over anderen leggen. Niet iedereen is hetzelfde. Ik zou juist van de politiek verwachten dat zij veel meer moeite steken in het bereiken van de burger, dingen uitleggen etc.. :)

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-23 10:56

martichr schreef:
Ik vermoed dat je aannames doet over iemand die je niet kent. Binnen mijn familie zijn veel PVV stemmers, die ook prima kunnen budgetteren, maar zodra het om onze overheid gaat haken ze op dat punt af op de een of andere manier.

Ja, ik kan ook voor mezelf budgetteren.. maar niet voor de overheid hoor :)

martichr

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-23 10:59

Cer schreef:
martichr schreef:

Ja, ik kan ook voor mezelf budgetteren.. maar niet voor de overheid hoor :)

Maar je weet wel dat gratis geld niet bestaat dus.. en daar ging het hier om.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-23 11:02

Macron snapt het! helemaal mee eens met zijn beslissing. Zo'n handelsverdrag is niet goed voor de wereld en voor de europese boeren. Oneerlijke concurrentie. We importeren en consumeren wat we hier niet mogen produceren. Dat is toch raar?

Over vleesproductie. Als je een goed stukje rundvlees uit Nederland koopt is de impact niet zo groot als men doet voorkomen.
Zoals iedereen weet is water circulair. Het enige waar we bang voor moeten zijn is verzilting. Koeien drinken grondwater of regenwater, die via een eigen waterzuivering wordt gezuiverd.

Een Nederlands gefokt vleesrund wordt geboren, drinkt melk bij de moeder en eet gras. In de winter wordt er bijgevoerd, doorgaans met mais, kuilgras en voederbieten. En ook wel met reststromen uit de menselijke voedingsproductieketen zoals bierbostel of bonen. Kinke kan dat denk ik wat beter uitleggen want die zit meer in tak van veehouderij :)
Koe wordt geslacht in een nederlands slachthuis en het vlees gaat naar de supermarkt of terug naar de boer die het verkoopt. Vleesveekoeien eten nauwelijk krachtvoer.

Een mooi en duurzaam stukje vlees.

Over varkens en kippen weet ik te weinig om zinnigs over te zeggen, wellicht is de impact op de regenwouden hierbij wel groter.

martichr

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-23 11:04

martichr schreef:
ik vind dat je van de burger meer betrokkenheid mag verwachten ja..

Ik vind dat niet perse.. daar is een overheid voor.. je mag toch hopen dat de overheid je niet in de zeik neemt.. :) wat 996981 ook aangeeft..

daarnaast kan je nooit een verwachtingspatroon over anderen leggen. Niet iedereen is hetzelfde. Ik zou juist van de politiek verwachten dat zij veel meer moeite steken in het bereiken van de burger, dingen uitleggen etc.. :)[/quote]

Op het moment dat je voor een partij kiest die zijn programma financieel niet kan onderbouwen, kies je er in mijn optiek bewust voor dat de overheid je mogelijk in de zeik neemt.. je hoeft het zelf niet allemaal na te rekenen he, dat doet het CPB wel voor je..
Laatst bijgewerkt door martichr op 04-12-23 11:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-23 11:04

Ben ik met je eens 996981, maar als je het dan uitlegt, staan er ook veel mensen niet open voor.

Bijvoorbeeld mbt de "gratis bier" opmerking die Caroline krijgt. Er zijn mensen die dat een flauwe opmerking vonden, maar wel een terechte.

In de debatten komt het stukje financieel echtt heel erg weinig aan de orde. Bizar weinig in mijn optiek. Daar kan nog veel in verbeterd worden.

Maar dan moeten mensen zich daar in interesseren en dat doet best een aantal stemmers niet.

Mbt staatsschul/begrotingstekort regels EU: het mag best wel wat oplopen tov de 3% norm. Bijvoorbeeld de Zuid Europese landen staan daar bekend om.

Maar de rente die je over je leningen betaald is gekoppeld aan de financiële positie van je land.

Oftewel NL kan goedkoper lenen dan een land waar de begroting niet zo goed van op orde is.