Oorlog Israël

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

mysa
correspondent/vertaler

Re: Oorlog Israël

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-23 22:56

De VN is een tandenloze tijger. Ze nemen de ene na de andere resolutie aan maar niemand luistert..

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-23 23:26

Dan wordt het tijd dat ie een vals gebit krijgt en zijn klauwen uitslaat, al weet ik ook niet hoe... Maar wel alle respect voor alle VN-medewerkers die met gevaar voor eigen leven in Gaza gebleven zijn, dat wil ik toch nog even gezegd hebben, dat zijn voor mij helden (net zoals vele anderen ter plaatse).

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-23 14:39

Geen idee of het een neutrale bron is of niet, maar MiddleEastMonitor staat vol met verontrustende informatie:

- Israël wil de grenzen opengooien voor Gazanen die willen vluchten, en zoekt landen die Palestijnse vluchtelingen willen opnemen (dus hun ware plan komt nu echt aan de oppervlakte)
- In een geheime bespreking zou Netanyahu plannen besproken hebben om "een zo dunbevolkt mogelijke Gazastrook te hebben". Wat het concreet inhoudt, is niet bekend, ze houden het geheim omdat ze vrezen dat de VS hen zou proberen tegen te houden.
- Israël beweert ook dat Saudi-Arabië en de VAE de heropbouw van Gaza zullen bekostigen. Nou breekt mijn klomp: de VS en Israël gaan overal alles kapot knallen, en de rest van de wereld mag betalen? Ik zou zeggen: "potje breek, potje betaal", zoals we hier in Vlaanderen zeggen.
- Israël wil niets horen van een Palestijnse staat. Netanyahu beweert nu zelfs dat ook de Palestijnse Autoriteit de vernietiging van Israël wil, maar op lange termijn. “Israel maakt zich klaar om mogelijk te vechten tegen de Palestijnse Autoriteit in de West Bank.” zei hij in een radio-interview. Als reactie hierop heeft Hamas de PA opgeroepen om alle samenwerking met Israël stop te zetten en om verzet te bieden aan Israëlische strijdkrachten en agressieve kolonisten.
- Een Egyptisch vredesvoorstel in meerdere fasen zou door beide partijen afgewezen zijn.
- Likud staat niet meer hoog in de peilingen in Israël, meer dan 50% willen een andere regering (al zijn er nog ongeveer 1/3 idioten Israeli's die Netanyahu wel ok vinden). Kritische stemmen zeggen dat Netanyahu de oorlog misbruikt om zijn proces uit te stellen en om verkiezingen te voorkomen.
- De Israëlische oppositie wil een onderzoek naar de dood van een 14tal mensen in Be'eri. Waar oorspronkelijk gezegd werd dat Hamas de woning in brand gestoken had, is er nu een tweede getuige (de huiseigenares) die zegt dat de woning vernield werd door tankvuur. Hierbij verloor ze ook haar echtgenoot. (Dit verhaal is trouwens vermoedelijk hetgeen op het Viva forum als leugen van mij beschouwd werd en me een definitieve ban opgeleverd heeft. Ik zeg vermoedelijk omdat ik meer uitleg gevraagd heb maar geen antwoord kreeg. Topic is intussen gesloten.)

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-23 16:29

Lijkt me geen betrouwbare bron?

The Middle East Monitor (MEMO) is a not-for-profit press monitoring organisation[1] and lobbying group[2][3] that emerged in mid 2009.[4] MEMO is largely focused on the Israeli–Palestinian conflict, but writes about other issues in the Middle East as well. MEMO is pro-Palestinian in orientation[5][6][7] and supports Islamist causes.[8][9] MEMO is regarded as an outlet for the Muslim Brotherhood[10][11] and its website strongly promotes pro-Hamas related content.[12][13]

Middle East Monitor

Wikipedia

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-23 17:46

Tja, ik vind Wikipedia ook niet bepaald neutraal, iedereen kan daar zelf aanvullen. Lijkt me dat het geen neutrale onpartijdige bron is (ben ik trouwens ook niet), maar daarom zijn het geen onwaarheden, ze verwijzen vaak naar Israëlische media. ChatGPT is iets genuanceerder in zijn visie:

Het is moeilijk om te zeggen of Middle East Monitor een volledig neutrale bron is. Hoewel ze beweren objectieve en onpartijdige berichtgeving te leveren, kan hun verslaggeving enigszins beïnvloed worden door hun eigen politieke overtuigingen en agenda.

Middle East Monitor is een onafhankelijke nieuwsorganisatie die zich richt op nieuws en analyses met betrekking tot de geopolitiek, economie en maatschappelijke kwesties in het Midden-Oosten. Ze staan bekend om hun kritische kijk op Israël en hebben nauwe banden met bepaalde pro-Palestijnse groeperingen.

Bij het gebruik van Middle East Monitor als bron is het belangrijk om te erkennen dat ze een bepaalde invalshoek kunnen hebben en dat het raadzaam is om informatie te verifiëren en andere bronnen te raadplegen om een evenwichtiger beeld te krijgen van de onderwerpen die ze behandelen.

Ik heb enkele zaken gegoogled om te dubbelchecken, en deze lijken wel te kloppen (bijv. de uitspraken over de Palestijnse Autoriteit, en de kritiek van de Israëli's op hun regering.)

Toevallig toch een klein beetje "goed" nieuws tegengekomen tijdens mijn "factchecks": Israël bedelt bij de VS voor Apache gevechtshelicopters, maar krijgt ze (nog?) niet.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-23 18:03

Zeker kloppen er wel wat dingen. Relocation naar een deel van de Sinaï zag ik elders ook voorbij komen. Compleet geschift.

Over de monitor en wiki:
Monitor wordt door meerdere bronnen als propaganda van de brotherhood beschouwt. Wiki was alleen het beknoptst. En ja, je kunt je aanmelden bij wiki maar niet schrijven wat je wilt want er wordt geredigeerd.
(verwijderd of opmerkingen erbij).

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-23 19:46

Ah, ok, wist ik niet van Wiki, maar ik heb een tijdje geleden iets op Wiki gezien waarvan ik dacht "dat klopt totaal niet". Nu, heb het bij ChatGPT ook al voorgehad, zeker de versie die ik gebruik, is maar up to date tot 2021. Ben trouwens niet echt bekend met die Muslim Brotherhood, geen idee hoe radicaal/islamistisch die zijn, zijn eerder Egyptisch dacht ik?

De versie van de Sinai is versie 1, tweede versie was verdelen over Egypte, Irak, Syrië en Turkije (die landen zouden dan in ruil financiële steun krijgen van de VS las ik ergens), laatste versie was dat ze de Palestijnen wilden "exporteren" naar Europese landen (daar zal ie ook wel bot vangen, gezien de verdere opgang van (extreem) rechts in Europese landen).

Ik vraag me af: kunnen de oliestaten niet gewoon de olie- en gaskranen toedraaien zodat de VS gedwongen zijn om meer druk te zetten op Israël? OK, we zullen het ook wel voelen, maar ik heb het ervoor over, jullie hopelijk ook? Maar ik herinner me dat Saddam Hoessein in Irak eens hiermee dreigde toen Israël +20 jaar geleden weer eens zijn boekje te buiten ging. Kort erna begon de oorlogsdreiging en daarna de oorlog tegen Irak, dus misschien vrezen ze hetzelfde, en/of vinden ze geld het belangrijkst.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-23 19:52

VS produceerd zelf genoeg olie & gas, die hebben geen last van dichte oliekranen in het M-O. En die oliestaten hebben eigenlijk geen andere inkomstenbron dan olieverkoop, belastingen heffen doen ze bv nauwelijks tot niet. Plus dat ze vrijwel al hun voedsel, etc. importeren, zonder inkomsten krijgen mensen honger en heb je de volgende opstand/ellende te pakken.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-23 19:59

De VS heeft zo veel dat het zelfs veel exporteert zin de vorm van Lng. Meer dan de helft van ons Nederlandse gas komt tegenwoordig uit Amerika.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-23 20:08

Maar wat zijn dan de belangen die de VS heeft in het Midden-Oosten? Ik dacht altijd dat het om olie- en gasbelangen ging?

Die oliestaten zouden trouwens ook beter eens beginnen verder kijken dan hun neus lang is: als er meer en meer hernieuwbare energiebronnen zullen gebruikt worden, waar zullen ze dan van leven?

@Mysa, waar zou Belgisch gas vandaan komen? Heb je daar een idee van?

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-23 20:40

Weet ff niet meer waar, maar las iets over boze Israëliers op media die interviews als deze als propaganda voor Hamas zien.

Het contrast tussen de behandeling van gegijzelden door de terreur organisatie en hoe Israël de burgers/gevangen behandelt is echt bizar.

Zag zelfs een filmpje waarbij een Israëlische gegijzelde vertelde dat de terroristen haar met hun eigen lichamen beschermenden bij dreigingen...

Tuurlijk is er ook veel propaganda, maar waarom zou je het niet geloven als een Israëlier het vertelt in de Israëlische media... Als het van Hamas zelf kwam zou ik het nooit geloven.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-23 20:57

hwn schreef:
Die oliestaten zouden trouwens ook beter eens beginnen verder kijken dan hun neus lang is: als er meer en meer hernieuwbare energiebronnen zullen gebruikt worden, waar zullen ze dan van leven?

@Mysa, waar zou Belgisch gas vandaan komen? Heb je daar een idee van?

Weet ik niet, Noorwegen? Daar haalt NL ook wel gas vandaan, geloof ik.

Over het verdienmodel: ze zijn daar ook bezig met hernieuwbare energie.
Als er de mogelijkheid komt dat op te slaan en te exporteren, wat vast wel gaat gebeuren in de toekomst, kunnen ze dat exporteren?
Ik denk trouwens wel dat er nog best lang vraag naar olie blijft.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-23 21:06

Kaag stopt als minister, wordt per 8 januari VN-gezant voor wederopbouw Gaza - https://nos.nl/l/2502871

Kaag gaat zich bezighouden met Gaza!

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-23 21:25

@Nikass, dat is fijn (al ken ik weinig van de Nederlandse politici, als jullie zeggen dat het een goeie is, geloof ik het wel :) ). Dat ze maar zegt tegen Netanyahu dat ze de 8ste direct moet kunnen beginnen, dat de oorlog moet stoppen tegen dan (zou toch leuk zijn moest dat zomaar kunnen hé)

@FiveSports, ik heb het filmpje gisteren toevallig ook gezien. Wat ik het meest schokkend vond: de vrouw (moeder dacht ik?) zei dat ze bang was dat ze gingen binnenvallen om hen te bevrijden, omdat de gijzelnemers zo dicht bij hen waren.

En bij het armworstelen ging die Hamas-strijder een handdoek halen om tussen hen in te houden, omdat ze geen vrouwen mogen aanraken. De dochter zei: "Ze hebben zoveel respect voor vrouwen, vrouwen zijn als koninginnen".

Ze hielden ook gesprekken over de verschillen: de moeder zei dat haar dochter gerust meerdere relaties mocht hebben voor ze ging trouwen, dat ze ze goed leerde kennen.

Weet je wat de reactie van Amerikaanse media nu is over de opgewekte gijzelaars? "Ze kregen drugs om happy te lijken" (is me onduidelijk of met drugs medicijnen of drugs bedoeld worden).

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-23 21:37

Kaag is getrouwd met een Palestijn. Die komt wel tot haar recht op die plek. In Nederland is ze gedemoniseerd door rechts. Met name door dat warhoofd dat nu misschien wel premier wordt, de hemel sta ons bij.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-23 21:43

Ik benijd jullie niet met jullie toekomstige premier, maar ik vrees dat we in België dezelfde kant op gaan, al hebben we hier het "cordon sanitaire": alle partijen (met uitzondering van NVA dacht ik) hebben indertijd een akkoord getekend dat ze niet met Vlaams Blok (nu Vlaams Belang) zouden regeren. Ze waren natuurlijk dolenthousiast toen jullie Wilders verkozen werd.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-23 21:51

Ik moet ook nog zien of het hem lukt een coalitie te vormen.

Kaag was, voordat ze leider van D66 en minister werd ook iets hoogs bij de VN.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-23 22:07

mysa schreef:
Ik moet ook nog zien of het hem lukt een coalitie te vormen.

Kaag was, voordat ze leider van D66 en minister werd ook iets hoogs bij de VN.

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Sigrid_Kaag

Haar cv is zeer indrukwekkend.

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 07:33

Ik ben erg fan van Kaag en vind het jammer en heftig dat er zo’n grote anti groep is. Er stond een paar jaar geleden een interview met haar in de Linda en dat was erg interessant, ging oa over Palestina en haar werk bij de VN.
Het lijkt me ook vreselijk om als Palestijn buiten Gaza te moeten toekijken er daar nu tekeer wordt gegaan.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 10:10

Inmiddels begrijp ik beter hoe dat zit; mensen die kritisch zijn en de morele lat hoog hebben liggen (zoals Kaag) worden vaak door anderen gezien als een bedreiging.
Want het feit hoe zij in het leven staan, en de dingen die zij doen, confronteert mensen met hun eigen tekortkomingen.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 11:44

Dat geldt dan alleen voor de politieke opponenten. 'Gewone' mensen zien hun eigen tekortkomingen meestal niet. Daar is een mooie spreuk over maar ik ben de exacte bewoordingen vergeten. Komt erop neer dat we te dom zijn om te kunnen inzien dat we dom zijn.

Iets anders wat ik me afvraag: de Gazastrook is heel klein: twee keer de oppervlakte van Texel.

Hoe kan het dat ze daar al bijna drie maanden bombarderen en iets korter een grondoorlog uitvoeren? En nu zeggen ze ook nog dat de oorlog nog maanden zal duren!

Je zou toch denken dat na een week of twee bombarderen, het landje volledig van de kaart geveegd zou zijn en er geen menselijk leven meer over is?

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 12:41

Ze hebben eerst de mensen allemaal op een hoopje gejaagd, dus ook een groot deel leeg gebied gebombardeerd. Ik vermoed dat er nu mensen terugkeren naar gebombardeerd gebied.

Ik had trouwens begrepen dat de grondtroepen zich teruggetrokken hebben en ze nu nog fellere luchtaanvallen uitvoeren (vermoedelijk stuiten ze op fellere weerstand dan verwacht, guerilla-oorlogen zijn bijna onmogelijk te winnen).

Kent iemand trouwens deze vrouw? Ik slaag er niet in te achterhalen wie ze is, hoewel ze me bekend voorkomt.
https://www.facebook.com/reel/1078673799823086

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 13:31

mysa schreef:
Dat geldt dan alleen voor de politieke opponenten. 'Gewone' mensen zien hun eigen tekortkomingen meestal niet. Daar is een mooie spreuk over maar ik ben de exacte bewoordingen vergeten. Komt erop neer dat we te dom zijn om te kunnen inzien dat we dom zijn.

Iets anders wat ik me afvraag: de Gazastrook is heel klein: twee keer de oppervlakte van Texel.

Hoe kan het dat ze daar al bijna drie maanden bombarderen en iets korter een grondoorlog uitvoeren? En nu zeggen ze ook nog dat de oorlog nog maanden zal duren!

Je zou toch denken dat na een week of twee bombarderen, het landje volledig van de kaart geveegd zou zijn en er geen menselijk leven meer over is?

Daar zeg je wat! Dat is een hele goede vraag!! Probeer je eens in te denken dat ze al drie maanden Texel bombarderen.. holy sh*t..

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 19:04

https://www.instagram.com/cestmocro/p/C ... mg_index=1

De joodse Nederlander Jonathan Ben Hamou is gaan meevechten met het IDF in Gaza. Hij verloor een been bij een raketaanval. Hij krijgt ook al een rechtszaak aan zijn broek (ik wou zeggen: aan zijn been, maar da's pech, been weg :o ) voor mogelijke betrokkenheid bij oorlogsmisdaden. Ook Frankrijk wil hetzelfde doen met hun Israël-strijders.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 21:32