Oorlog in Oekraïne en de gevolgen voor ons Nederlanders

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 13:05

MyWishMax schreef:
Ja, dat wist ik purny, maar dank je wel! :D dat hoe en wat en vooral wanneer is wel een ding inderdaad. Het was wat lastiger als gewoon eraf halen, toch? Weet de precieze uitleg niet meer, maar dat is wel 1 die van mij nog zou mogen opschieten daar heeft iedereen wat aan

Ik zag laatst op tv dat pastasaus bijvoorbeeld als een groente werd gezien. Dat vind ik niet raar, maar heel bijzonder

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 13:11

purny schreef:
MyWishMax schreef:
Ja, dat wist ik purny, maar dank je wel! :D dat hoe en wat en vooral wanneer is wel een ding inderdaad. Het was wat lastiger als gewoon eraf halen, toch? Weet de precieze uitleg niet meer, maar dat is wel 1 die van mij nog zou mogen opschieten daar heeft iedereen wat aan

Ik zag laatst op tv dat pastasaus bijvoorbeeld als een groente werd gezien. Dat vind ik niet raar, maar heel bijzonder

https://www.granditalia.nl/inspiratie/R ... nd-gezien/

denk dat je deze bedoeld.

Zo zijn er meer merken waar echt geen kunstmatige rommel bijzit. Dan zou het ook best onder groente geschaard kunnen worden.

Nu doe ik dat zelf persoonlijk ook niet.
Maar zou eigenlijk zo bijzonder juist niet zijn.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 13:39

Om die reden heb ik mijn eigen pastasaus met mijn eigen groente staan. Zonder toegevoegde rommel en weet precies wat erin zit en dat ik dit lust ook. :+

Justme_Lisaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 13:40

Kunnen we weer even on-topic gaan? Er zijn nu ergere dingen aan de hand dan wie wel, wanneer en wie niet die 800,- krijgen. Daar kan lijkt me een ander topic voor gemaakt worden..

Loretta

Re: Oorlog in Oekraïne en de gevolgen voor ons Nederlanders

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-22 14:33

Terwijl Rusland in de Oekraine bezig is met moorden, roven en stelen. En ook andere zaken zoals geleasde vliegtuigen gewoon steelt. Houden wij ons in Nederland keurig aan de regeltjes waardoor we ook komende winter weer zonder gas zitten.

https://youtu.be/H-sysqqQUts

Mooi toch die globalisering en "vrije" markt. Ondertussen verliezen steeds meer mensen elke vorm van vrijheid simpelweg omdat ze de hoge prijzen niet meer kunnen betalen.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-22 20:46

Loretta schreef:
Terwijl Rusland in de Oekraine bezig is met moorden, roven en stelen. En ook andere zaken zoals geleasde vliegtuigen gewoon steelt. Houden wij ons in Nederland keurig aan de regeltjes waardoor we ook komende winter weer zonder gas zitten.

https://youtu.be/H-sysqqQUts

Mooi toch die globalisering en "vrije" markt. Ondertussen verliezen steeds meer mensen elke vorm van vrijheid simpelweg omdat ze de hoge prijzen niet meer kunnen betalen.

Zaten we afgelopen winter zonder gas dan? Niks van gemerkt gelukkig.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-22 23:38

We zijn wel wakker hoor. Ik bedoelde dat gas weer heel duur wordt.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-22 00:15

Dat wordt het sowieso wel, want gas is niet oneindig voorradig. Er was een reden dat we van het gas af moeten.

Maar we hebben deze winter nog wel gas. Aparte manier van schrijven heb je.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-22 00:21

Nou ja, ze heeft an sich wel een punt. Gas is normaliter in de zomermaanden (vanaf ± juni) goedkoper dan in de winter, dus het bijvullen van de reservoirs in de zomer voor lagere prijzen betekent dat je op jaarbasis minder aan gas kwijt bent. In dit geval is alleen de vraag of de gasprijs in de zomer gaat dalen als de oorlog dan nog aan de gang is.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-22 08:15

Exitium schreef:
Nou ja, ze heeft an sich wel een punt. Gas is normaliter in de zomermaanden (vanaf ± juni) goedkoper dan in de winter, dus het bijvullen van de reservoirs in de zomer voor lagere prijzen betekent dat je op jaarbasis minder aan gas kwijt bent. In dit geval is alleen de vraag of de gasprijs in de zomer gaat dalen als de oorlog dan nog aan de gang is.

Dat is wat anders dan 'weer zonder gas zitten', zoals in het oorspronkelijke bericht van Loretta staat. We hebben nooit zonder gezeten en zullen ook niet zonder komen te zitten voorlopig.

Er is nog voor minimaal 50 jaar aan gas, 100 in de meest gunstige scenario's. Onderzeese (nog niet bereikbare) gasvelden niet meegerekend. Mooi momemt om in te gaan zetten op renewables zoals kernfusie. Wat al gedaan wordt, en waar grote stappen worden gezet. Tot die tijd, gas uit Noorwegen en Groningen en LPG uit Amerika.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-22 08:38

_San87_ schreef:
Exitium schreef:

Dat is wat anders dan 'weer zonder gas zitten', zoals in het oorspronkelijke bericht van Loretta staat. We hebben nooit zonder gezeten en zullen ook niet zonder komen te zitten voorlopig.

Er is nog voor minimaal 50 jaar aan gas, 100 in de meest gunstige scenario's. Onderzeese (nog niet bereikbare) gasvelden niet meegerekend. Mooi momemt om in te gaan zetten op renewables zoals kernfusie. Wat al gedaan wordt, en waar grote stappen worden gezet. Tot die tijd, gas uit Noorwegen en Groningen en LPG uit Amerika.

En goed inzetten op oa gasvrij wonen bij de woningen waar dat kan :j. Als we de behoefte verminderen hoeven we ook minder af te nemen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-22 09:16

Indien we alleen ons eigen land van gas moeten voorzien was het inderdaad niet zo’n probleem, helaas zijn er ook verplichtingen richting buitenland. Er is heel veel gas verkocht naar bvb Duitsland en wanneer er een boycot komt dan gaat er ook had van ons richting Duitsland.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-22 09:32

bigone schreef:
Indien we alleen ons eigen land van gas moeten voorzien was het inderdaad niet zo’n probleem, helaas zijn er ook verplichtingen richting buitenland. Er is heel veel gas verkocht naar bvb Duitsland en wanneer er een boycot komt dan gaat er ook had van ons richting Duitsland.

Is die voor 50 jaar gas wat we nu nog in eigen grond hebben zitten inclusief het contract met Duitsland? Kunnen we bij overmacht (zoals dit) sowieso niet versneld van dat contract af?
Jammer dat Nederlands gas niet gewoon alleen binnen Nederland verkocht mag worden. Juist omdat het een product is wat op kan.
50 Jaar is lang, geen enkele reden om de Nederlanders nu af te gaan knijpen. Hoog tijd om bijv waterstofgas te gaan ontwikkelen zodat we daarmee verder kunnen als ons gas op is. Dat moet binnen 50 jaar toch wel lukken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-22 09:34

elnienjo schreef:
bigone schreef:

Is die voor 50 jaar gas wat we nu nog in eigen grond hebben zitten inclusief het contract met Duitsland? Kunnen we bij overmacht (zoals dit) sowieso niet versneld van dat contract af?
Jammer dat Nederlands gas niet gewoon alleen binnen Nederland verkocht mag worden. Juist omdat het een product is wat op kan.
50 Jaar is lang, geen enkele reden om de Nederlanders nu af te gaan knijpen. Hoog tijd om bijv waterstofgas te gaan ontwikkelen zodat we daarmee verder kunnen als ons gas op is. Dat moet binnen 50 jaar toch wel lukken?

Als alle producten uit een land alleen in dat land verkocht had mogen worden hadden we niet niet zo veel.......

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-22 09:34

Die 50 tot 100 jaar is de gasvoorraad wereldwijd. Geen idee voor hoeveel jaar er nog in NL in de grond zit.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-22 09:40

elnienjo schreef:
bigone schreef:

Maken van waterstof kost veel energie, het is momenteel een heel onlogisch en niet rendabel proces om energie mee op te wekken, dus hopelijk kunnen ze dat veranderen.

Waterstof maken en verbranden is ontzettend schoon. En auto's kunnen erop rijden. Win win.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-22 09:46

Hier vandaag benzine 1.98
Diesel 1.89

Dus.maar snel getankt

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-22 09:53

Echwel schreef:
Hier vandaag benzine 1.98
Diesel 1.89

Dus.maar snel getankt

Dat wordt al iets beter :j maar wat bizar hoe snel we die prijzen normaal gaan vinden dat dit een goede prijs is.

Ik kan nog even wachten, maar houd het wel in de gaten

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-22 10:02

Ik weet nog wel dat ik zat te vloeken dat de benzine 1,94 werd :').

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-22 10:05

DuoPenotti schreef:
MyWishMax schreef:
Maar dp, ook dat zuinig leven is niet altijd een keuze. Ik leef zuinig, maar door hoge kosten ivm ziekte is er geen mogelijkheid tot sparen. En straffen, ik word dus gestraft dat ik door ziekte niet kan sparen en dus geen buffer heb. Want ik krijg bijvoorbeeld geen hulp als mijn koelkast kapot gaat, daar moet je voor sparen en zijn normale uitgaven volgens gemeente. Dat is dan dus precies andersom. Want ja, dat zijn kosten die iedereen wel eens heeft, maar die andere kosten niet.

Ik vind het dus bij zulke uitkeringen en kwijtschelding helemaal niet raar dat er een grens zit aan hoeveel spaargeld je mag hebben. Niet dat je geen spaargeld mag, maar dat je boven een bepaalt bedrag ook dingen zelf kan betalen

Dat weet ik. Helaas maar al te goed.
En dat is helemaal verschrikkelijk.

Daarom ben ik dus ook voor dat basisinkomen.
Teveel mensen die buiten de regeltjes vallen.
Teveel mensen die heel dom, ja sorry dom, roepen we hebben een goed zorgstelsel in Nederland.
Nee vroeger misschien maar al lang niet meer.
Soms heb ik echt het idee dat het zorgstelsel heel goed is voor de mensen die zo asociaal zijn als ze lang zijn. Overal maling aan hebben. Wel kunnen werken maar het vertikken.
En in het granieten bestand zitten bij de gemeente waar niemand wat aan durft te doen, ja durft.

Maar goed dat past wellicht beter in een ander topic :+

Hier ben ik het mee eens, dat laatste is ook wat ik zie/ gezien heb. En teveel mensen met echte problemen die niet geholpen worden.

Wbt het gas, het is heel leuk dat ze van het gas af willen..maar totaal niet realistisch. Er zijn gewoon ook zoveel mensen die geen duurzamere alternatieven kunnen betalen en voordat de woningstichtingen in actie zijn gekomen bij de huurhuizen ben je ook zo 50 jaar verder. Ondertussen komen heel veel mensen in de schulden en armoede door de hoge gasprijzen...

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-22 11:00

_San87_ schreef:
Die 50 tot 100 jaar is de gasvoorraad wereldwijd. Geen idee voor hoeveel jaar er nog in NL in de grond zit.

Voor het grote Groningen veld staat mij iets bij van 2030. Echter wat er in de grond zit is niet hetzelfde als wat kunnen we oppompen, voor olie is dat zo'n 50% van een veld. Gas gedraagd zich iets anders en verandering naar voluit pompen en niks is abrupter. Tussen de minder dan ze mogen aan olie oppompen wat OPEC+ nu doet (het is er kennelijk niet) en de interesse/fixatie van Rusland nu qua gasreserves Oekraine, heb ik mijn twijfels of Rusland wel genoeg gas zou kunnen leveren binnen korte termijn, ook al zouden wij het nog willen hebben. Dan zou het kunnen of laten opzeggen van de EU contracten ze goed uitkomen, zonder paniek over is er wel genoeg in de grond van een probleem af, want wat China koopt is een stuk minder.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-22 11:38

_San87_ schreef:
Ik weet nog wel dat ik zat te vloeken dat de benzine 1,94 werd :').

Ik kan me nog herinneren dat er heel veel heisa was toen de dieselprijs boven de 2 gulden kwam :+

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-22 12:03

Loretta schreef:
We zijn wel wakker hoor. Ik bedoelde dat gas weer heel duur wordt.

Ok, fijn dat je wakker bent. dan moet het toch lukken om precies dat wat je bedoeld duidelijk te formuleren. Gas dat weer heel duur wordt is toch wat anders dan ''weer een winter zonder gas''.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-22 12:05

Het enige wat ik nog gekocht heb is 3 grote rugzakken. Om snel weg te kunnen als dat nodig is.
En wat maaltijdrepen die je lang kunt bewaren. Verder zien we wel wat er komen gaat.
De oorlog lijkt ver weg, maar het is echt niet ondenkbaar dat deze ook hier komt als Europa verder in de oorlog wordt betrokken.
Wat betreft de kosten. Deze zomer slaan we vakantie over en plaatsen zonnepanelen. Dat waren we overigens toch al van plan, want deze zomer loopt ons huidige energiecontract af.
En maken we maandelijks een bedrag over voor het ondersteunen van Oekrainse vluchtelingen.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-22 12:28

_San87_ schreef:
elnienjo schreef:

Maken van waterstof kost veel energie, het is momenteel een heel onlogisch en niet rendabel proces om energie mee op te wekken, dus hopelijk kunnen ze dat veranderen.

Waterstof maken en verbranden is ontzettend schoon. En auto's kunnen erop rijden. Win win.

Momenteel is het nog niet schoon om te maken toch? Meende dat iemand me laatst zei dat er best wat CO2 vrijkwam bij het maken ervan. Maar misschien verkeerd begrepen :)). Schijnbaar is ons gasnetwerk ook goed voor waterstof, dus ben wel benieuwd of dat in de toekomst een rendabele oplossing wordt voor woningen die niet nul-op-de-meter gemaakt kunnen worden.