Oekraïne

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

BigOne

Re: Oekraïne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 23:49

Dapper of zin in avontuur en niet beseffen waar ze in terecht komen. Ook al overleef je, je gaat wel mensen doodschieten en dan is het avontuur niet zo avontuurlijk meer.

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 23:55

Ja, en hoe zie je de verschil? Een Nederlander hoort niet het verschil tussen Russisch en Ukrains

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 23:55

bigone schreef:
Dapper of zin in avontuur en niet beseffen waar ze in terecht komen. Ook al overleef je, je gaat wel mensen doodschieten en dan is het avontuur niet zo avontuurlijk meer.

Eens. Ik kan omgaan met redelijk moderne NATO wapens zoals de FAL, maar ik heb uiteraard nooit op een mens geschoten. Ben ook niet van plan dat ooit te gaan doen.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 00:00

Wat ik ook aangrijpend vond was net een stukje op Hart van Nederland van vrachtwagen chauffeurs uit Oekraïne die nog vastzaten in Nederland , en maar al te graag zo snel mogelijk terug wouden naar Oekraïne om te gaan vechten voor hun land. Eén man liet nog een filmpje zien dat zijn gezin ondergedoken zat in huis echt heel triest!

En dan te bedenken dat misschien de meeste mannen die in het filmpje voorbij komen misschien wel hun laatste reis ooit maken.

Maar dan het laatste wat er gezegd werd door de redactie was echt weer zo'n typische Nederlandse reactie , dat de transport van bijvoorbeeld Ikea producten nu stil kwam te liggen. Alsof dat nu belangrijk is......

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 00:01

Heeft iemand een idee of er vanuit de Russische regering nog wat is te verwachten ten aanzien van het beëindigen van de oorlog?
Ik vond dit bericht waarin wordt gemeld dat 3 leden van het Russische parlement zich tegen de huidige oorlog met Oekraïne uitspreken. Ik heb te weinig verstand van Russische politiek om de waarde hiervan te kunnen inschatten:
https://www.msn.com/en-us/news/world/3- ... ar-AAUrQf4

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 01:37

Russische troepen op de Krim weigeren deel te nemen aan de invasie van Oekraïne.

Het Center for Defense Strategies, dat zijn bronnen bij het marinierspersoneel op de Krim citeert, zegt dat leden van de Russische 810e Detached Marine Brigade zich in een "gedemoraliseerde staat" bevinden.

https://twitter.com/KyivIndependent/sta ... 1VDtA&s=19

"" Dit is een ramp "- Moskouse afgevaardigden riepen Poetin op om de oorlog te stoppen

De Raad van Afgevaardigden van het gemeentelijk district Gagarinsky in #Moskou veroordeelde de militaire acties op het grondgebied van #Oekraïne en riep Vladimir Poetin op om zijn troepen daar onmiddellijk terug te trekken

https://twitter.com/nexta_tv/status/149 ... 2rtzA&s=19

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 06:18

Cowboy55 schreef:
_San87_ schreef:

Op zich is dat toch logisch? Poetin is een oorlog gestart. Gevolg daarvan is dat zijn familie potentieel gevaar loopt, dus die duiken onder.

Na een 100% nucleaire oorlog waarbij iedereen alles afvuurt wat ie heeft zijn er wat mij betreft nog 2 soorten mensen: zij die dood zijn en zij die vrij snel gaan wensen dat ze dat waren. Een nucleaire holocaust overleven is een mythe.

Dus ‘Underground City’: veel succes met je leven als mol in/op een dode planeet.

Dat klopt. Ik zeg dan ook niet dat ze daar een nucleaire oorlog gaan overleven. Enkel dat het logisch is onder te duiken wanneer je man, vader, oom, weet ik veel, persona non grada is op de wereld. Hij wil z'n familie beschermen. Ik zou daar dus niet meteen een nucleaire aanval aan koppelen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 06:19

Daks schreef:
Russische troepen op de Krim weigeren deel te nemen aan de invasie van Oekraïne.

Het Center for Defense Strategies, dat zijn bronnen bij het marinierspersoneel op de Krim citeert, zegt dat leden van de Russische 810e Detached Marine Brigade zich in een "gedemoraliseerde staat" bevinden.

"" Dit is een ramp "- Moskouse afgevaardigden riepen Poetin op om de oorlog te stoppen

De Raad van Afgevaardigden van het gemeentelijk district Gagarinsky in #Moskou veroordeelde de militaire acties op het grondgebied van #Oekraïne en riep Vladimir Poetin op om zijn troepen daar onmiddellijk terug te trekken

Dat is positief. Als zijn eigen regering zich al tegen hem keert. De standvastigheid van de Oekraïeners, en ook de wereldwijde sancties, doen hun werk denk ik.

Esther_r20

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 06:49

kiki1976 schreef:
Bron NOS

Citaat:
Biden zegt tegen Zelensky: er komt geen vliegverbod
De Oekraïense president Zelensky heeft vandaag 30 minuten gebeld met de Amerikaanse president Biden. Daarin drong Zelensky erop aan dat de NAVO komt met een no fly zone, oftewel een vliegverbod. Maar Biden vindt het nog te vroeg voor die optie, heeft Zelensky gezegd tegen Reuters.

Volgens Zelensky zou zo'n vliegverbod een "preventieve" maatregel zijn en niet bedoeld zijn om de NAVO direct te betrekken bij het conflict. Maar volgens experts is het instellen van een no fly zone juist een heel zware optie, die kan leiden tot een oorlog tussen Rusland en de NAVO, zegt bijzonder hoogleraar oorlogsstudies Frans Osinga.

Update: luchtruim VS gaat wel dicht

https://nos.nl/artikel/2419459-biden-in ... akker-zijn

In zijn toespraak kondigde Biden daarnaast aan dat de VS het luchtruim zal sluiten voor Russische vliegtuigen, nadat onder meer de EU dit besluit eerder al had genomen. Verder zei hij achter de Russische oligarchen "en corruptie leiders die miljarden hebben verdiend aan dit gewelddadige regime" aan te willen gaan. "We nemen jullie jachten, luxeappartementen en privéjets in", zei Biden, waarna hij applaus kreeg van het gehele Congres.

Evy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 07:45

Het sluiten van het luchtruim in de VS voor Russische vliegtuigen en een No fly zone boven Oekraïne zijn twee verschillende dingen ;)

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 07:53

Ik heb van papier een Oekraïnse vlag gemaakt en ik wil die ophangen op mijn raam. Als we dat nou allemaal doen?

Of zeg ik nu iets raars?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 07:54

Evy schreef:
Het sluiten van het luchtruim in de VS voor Russische vliegtuigen en een No fly zone boven Oekraïne zijn twee verschillende dingen ;)

Je had het ook even kunnen toelichten :j
Ik moest ook even googlen hoe precies het verschil in elkaar steekt en wat waar wel en niet handig aan is... Maar ik heb het nu gevonden :)

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 07:55

Friezenfan: Op zich niet, maar iedereen doet iets op z'n eigen manier.

Ik ga spullen afgeven vandaag. En heb wat geld gedoneerd voor paardenvoer.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 08:00

Biden heeft gelijk met het niet willen afsluiten vh luchtruim. Dan is de navo gelijk betrokken.

Als alle (twitter) berichten kloppen, van dissidenten en scheurtjes in de gelederen rondom Poetin daar zijn, dan is dit voorzichtig goed nieuws en geeft een sprankje hoop.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 08:07

5 miljard dollar is toegezegd aan Oekraïne door IMF en wereldbank!

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 08:12

Als er nog genoeg putin volgers zijn. Vrees ik dat er wat mensen gaan sterven.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 08:19

Elin_ schreef:
amber15 schreef:
Elin, is daar een website voor? Ik sta er ook voor open om een dier op te vangen. Ik heb helaas geen kamer over om mensen op te vangen, anders had ik dat ook gedaan.

Yes onder andere Animal in Need.

Stichting Liefde voor honden in Utrecht volgens mij ook

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 08:23

Marcella schreef:
Als er nog genoeg putin volgers zijn. Vrees ik dat er wat mensen gaan sterven.

Bericht op BNR nieuwsradio gistermiddag was dat bij een peiling nog ruim 2/3 van het Russische volk achter Poetin staat. Nog veel te veel… maar als die berichten waar zijn dat de steun rond om hem langzaam af brokkelt is dat alleen maar mooi.

Esther_r20

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 08:24

Cer schreef:
Evy schreef:

Ik moest ook even googlen hoe precies het verschil in elkaar steekt en wat waar wel en niet handig aan is... Maar ik heb het nu gevonden :)

Ik dacht dat het om hetzelfde ging. "Gelukkig" heb ik niet veel verstand van deze termen. Lang leve Google

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 08:27

Daks schreef:

Dit is een dikke sprankel hoop ! Begint ergens op te lijken zo. Hopen dat dit exponentieel uitbreiding neemt.

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 08:31

Cer schreef:
Evy schreef:

Iemand die uit kan leggen wat het verschil is? Ik kom er niet echt uit.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 08:31

Ik kwam dit tegen en mijn gemoed schoot ervan vol zo vroeg op de dag. Vooral die laatste zin deed er dan nog een schepje bovenop :')

Eén van de zovele helden is hij _/-\o_

Citaat:
Ihor neemt voor onbepaalde tijd verlof in het AZ Jan Palfijn in Gent, waar hij als verpleger werkt, om hulp te bieden aan het front. “Mijn diploma is hier niet erkend, maar ik ben wel chirurg en ga straks aan de slag in een legerhospitaal in de tweede lijn. Waar precies? Dat weet ik nog niet. Maar bang voor de oorlog ben ik niet. Ook tijdens het conflict 2014-2015 ben ik in het operatiekwartier van een veldhospitaal gaan werken. Ik wil mijn steentje bijdragen, want die duivel moet gestopt worden. Alleen kan ik niet schieten, dus gebruik ik mijn handen voor datgene waar ze het beste in zijn.”

Op 6 dagen tijd hebben ze 3 ambulances en 2 auto's vol medisch materiaal bij elkaar gekregen die hij ginder nodig heeft om te opereren.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 08:32

MizzMontana schreef:
Bericht op BNR nieuwsradio gistermiddag was dat bij een peiling nog ruim 2/3 van het Russische volk achter Poetin staat. Nog veel te veel… maar als die berichten waar zijn dat de steun rond om hem langzaam af brokkelt is dat alleen maar mooi.

En verwacht dat de mensen die nu kritiek leveren een ongeluk gaan krijgen. Zeker als er nog teveel volgers zijn.

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 08:34

Mag dit topic gebruikt blijven worden voor het delen van nieuws?

Ik snap dat iemand een vlag van papier wil ophangen en dieren willen verzorgen, maar ik gebruik dit topic ook om up to date te blijven.

Het siert jullie om klaar te staan voor Oekraine, maar is het openen van een ander topic daarvoor niet een idee?

Edit: Topic is er al [NM] Vanuit bokt hulp voor de dieren in Oekraïne?

Bedankt :)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 08:37

idylle schreef:
Cer schreef:

Iemand die uit kan leggen wat het verschil is? Ik kom er niet echt uit.

Als de VS het luchtruim zou sluiten boven Oekraïne dan mag daar niemand meer vliegen. MAAR dan is de NAVO betrokken bij de oorlog en is er sprake van een enorme escalatie, want dan moet je vliegtuigen uit de lucht gaan achieten die dit schenden (lees Russen). Te gevaarlijk en onwenselijk nu want we willen dat het deëscaleert.

Het luchtruim boven de VS is alleen gesloten voor de Russen net als bij veel anderen landen.