Shaggy09 schreef:Het onderzoek bij de WHO loopt nog maar het is zeer aannemelijk dat die dierenmarkten een zeer grote rol hebben gespeeld.
Het 'gezeul met mensen' ofwel reizen, is zeker ook belastend voor het klimaat en het milieu. Maar daaruit ontstaan geen zoönosen. Niet in de bron althans. Er moeten dieren aan te pas komen wil dit zich ontwikkelen, dus dat is het grote verschil. Tja, mij maakt het op zichzelf niet extreem veel uit wat mensen doen, maar ik heb toch echt liever niet over 5 jaar weer een pandemie.
De intensieve veehouderij is nog lang niet waar die moet zijn. In het verleden zijn we ook al meermaals gewaarschuwd, denk aan de Q-koorts, denk aan het Ebola virus of de pest. Het is jammer dat het zich constant blijft herhalen, maar dat gebeurd nou eenmaal als er geen veranderingen worden aangebracht. En dat geld uiteraard niet alleen voor hier in Nederland. Je kan natuurlijk lekker bagatelliseren maar daar los je niets mee op. Maar lekker de volgende ziektes afwachten, dikke prima.
Verder is dit geheel off topic van de opmerking die ik maakte. Jammer dat daar niet op wordt ingegaan maar dat er weer totaal andere, irrelevante dingen bijgehaald worden.
Voor jou wellicht irrelevant. Voor mij des te minder, aangezien er te pas en te onpas (ongenuanceerde) uitspraken gedaan worden over de intensieve veehouderij en dus over ons als bedrijf. Een beetje weerwoord is dan imo wel op zijn plaats, ook al zal het sommigen vervelen. Want waar je mij nu beticht van het bagatelliseren van het probleem zoönosen in de veehouderij (imo onterecht want echt waar, het is een groot ding in onze sector), bagatelliseer je zelf wellicht de rol die de mens zelf speelt. Voor een zoönose zijn 2 dingen nodig: een dier én een mens (hoewel, in zekere zin is de mens natuurlijk ook een dier). Hier geldt geen of/of, maar en/en. Veel dieren op elkaar is niet handig, net zoals veel mensen op elkaar niet handig is. Gesleep met dieren is niet handig, net zoals gesleep met mensen niet handig is.
Nu, ik begrijp je angst voor een nieuwe pandemie. Maar denk je dat we bijvoorbeeld met het beëindigen van de intensieve veehouderij in Nederland (à la D66/GL/PvdD) het risico op een volgende pandemie kleiner maken? Ik denk juist dat het risico alleen maar groter wordt. Kijk naar wat er aan de hand is op de wereld. De vraag naar dierlijke producten neemt toe. Die vraag zal niet verminderen als Nederland besluit te stoppen/minderen met intensieve veehouderij. En aan die vraag zal voldaan worden, links- of rechtsom. Wereldwijd zit de melkveehouderij in de lift. De afgelopen 20 jaar is de melkproductie wereldwijd met 60% gestegen (IFCN, 2019), met name in opkomende economieën zoals India, China en Brazillie. In Saoedi-Arabië is een bedrijf met bijna 50.000 melkkoeien uit de grond gestampt, in China een bedrijf met 40.000 melkkoeien. Ter vergelijking: in Nederland zijn er welgeteld 12 melkveebedrijven met meer dan 650 koeien, waarvan de grootste 2250 melkkoeien telt.
De productie en dus mogelijke 'broeinesten' voor zoönosen zal/zullen gewoon worden verplaatst naar elders op de wereld. De opkomst van dergelijke giga-bedrijven zijn mijn inziens niet echt ideaal als we een volgende pandemie willen voorkomen. Zeker icm mensen die heel de wereld over vliegen en van hygiëne maar weinig kaas gegeten hebben