[Poll] Op wie stem jij deze verkiezingen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Op wie stem jij deze Tweede Kamer verkiezingen?

VVD
207 (15%)
PVV
108 (8%)
CDA
39 (2%)
D66
173 (12%)
GroenLinks
187 (14%)
SP
59 (4%)
PvdA
59 (4%)
ChristenUnie
22 (1%)
PvdD
96 (7%)
50PLUS
8 (0%)
SGP
10 (0%)
DENK
Geen stemmen
FvD
91 (6%)
BIJ1
19 (1%)
JA21
25 (1%)
CODE ORANJE
12 (0%)
Volt
63 (4%)
NIDA
1 (0%)
Piratenpartij
5 (0%)
JONG
6 (0%)
Splinter
22 (1%)
BBB
97 (7%)
NLBeter
1 (0%)
Lijst Henk Krol
1 (0%)
(Anders)
24 (1%)

Totaal aantal stemmen: 1335

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 22:56

Tiepfoudt schreef:
Shaggy09 schreef:
elnienjo houd eens op met dat bangmakerij.

Houd jij dan ook op mensen bang te maken voor intensieve veehouderij, door te doen alsof die verantwoordelijk is voor de Coronacrisis waarin we ons bevinden? Of geldt hier éénrichtingsverkeer? :+

Dat heb je mij niet horen zeggen, dus nee.
Praten over klimaatcrisis of corona is anders dan beweren dat er een oorlog aankomt. Doe even gewoon.

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 23:00

Shaggy09 schreef:
Dat heb je mij niet horen zeggen, dus nee.
Praten over klimaatcrisis of corona is anders dan beweren dat er een oorlog aankomt. Doe even gewoon.

Oh gelukkig, dus ik heb deze polariserende post totaal verkeerd geïnterpreteerd. Fijn :D

Shaggy09 schreef:
Ik snap gewoon écht niet dat je vandaag de dag nog je ogen kan sluiten voor de intensieve veehouderij met alle gevolgen van dien. Waar denk je dat corona vandaan komt? Hoe kun je in hemelsnaam nog pro intensieve veehouderij zijn? Los van klimaat en dierenwelzijn?

Shaggy09

Re: [Poll] Op wie stem jij deze verkiezingen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 23:09

Zeg ik dat corona verantwoordelijk is? Nee, volgens mij niet hé.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 23:13

Misschien kunnen we concluderen dat polarisatie overal is, op vele fronten?

Boeren die in een verdomhoekje worden geplaatst, FvD stemmers die als dom worden bestempeld, Bij1 stemmers die discriminatie en slavernij zouden overdrijven, Marokkanen, linkse media die zou zijn omgekocht etc etc etc.

Als iedereen eens bedenkt hoe k*t het is om te worden weggezet en vervolgens bedenkt waarom we dat wel bij een ander doen?

Wat gij niet wil wat u geschied doe dat ook een ander niet!

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 23:16

En nee ik ben ook niet altijd politiek correct. Volgens bff trouwens vaak wel, vindt ze heel irritant :D

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 23:32

Shaggy09 schreef:

Ik zeg nergens dat je dat zegt. Ik zeg dat je doet alsof de intensieve veehouderij verantwoordelijk is, omdat je toch vrij duidelijk impliceert dat het Coronavirus uit de intensieve veehouderij komt. Terwijl de WHO stelt dat de oorsprong nog niet eens vast staat.

Ik vind dergelijke uitspraken bangmakerij, polariserend en weinig constructief. Doe ermee wat je wilt :)

Verder compleet eens met fransje23 hierboven.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 23:46

Tiepfoudt schreef:
Shaggy09 schreef:

Ik zeg nergens dat je dat zegt. Ik zeg dat je doet alsof de intensieve veehouderij verantwoordelijk is, omdat je toch vrij duidelijk impliceert dat het Coronavirus uit de intensieve veehouderij komt. Terwijl de WHO stelt dat de oorsprong nog niet eens vast staat.

Ik vind dergelijke uitspraken bangmakerij, polariserend en weinig constructief. Doe ermee wat je wilt :)

Verder compleet eens met fransje23 hierboven.

Nee hoor dat impliceerde ik niet. Ik nam het als metafoor, omdat Corona dus wel is ontstaan mede door intensieve diermarkten en het gezeul met beesten. Al dat niet hier, wel in China.
Dat is geen bangmakerij, dat is de waarheid.

Mensen vertellen dat er binnenkort oorlog gaat uitbreken, dát is bangmakerij en polariserend.

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 00:25

Shaggy09 schreef:
Nee hoor dat impliceerde ik niet. Ik nam het als metafoor, omdat Corona dus wel is ontstaan mede door intensieve diermarkten en het gezeul met beesten. Al dat niet hier, wel in China.
Dat is geen bangmakerij, dat is de waarheid.

Mensen vertellen dat er binnenkort oorlog gaat uitbreken, dát is bangmakerij en polariserend.

Hoewel het voor de hand ligt, lijkt het mij onverstandig om uitspraken te doen alsof het over feiten gaat. De WHO weet het nog niet eens, laat staan dat wij het weten.

En niet geheel onbelangrijk denk ik, zoönosen worden niet alleen blij van gezeul met dieren maar minstens even blij van het constante gezeul met mensen. Ook afschaffen dan maar?

Juist de intensieve veehouderij zoals die in Nederland is zich als geen ander bewust van het risico op zoönosen en handelt daar dan ook naar. Een varkensstal kom je pas in na een douche en met bedrijfskleding, je bezoek wordt geregistreerd. Elk dier is van geboorte tot biefstuk te traceren naar het bedrijf waar het vandaan komt. Extreem misschien. Wij mensen zijn kampioen in het andere uiterste: Wij vliegen massaal de wereld over, fladderen overal naar binnen, geven onze kwetsbare opa en oma in het verzorgingstehuis een knuffel, zonder onze bezoeken ergens te registreren. Om nog maar te zwijgen over hygiëne :')

Ik snap dat mensen in tijden van crisis een zondebok zoeken, maar ik vind het oneerlijk om onze problemen constant uit te vergroten, zonder zelf een keer te kijken naar welke rol je zelf (en ik net zo) speelt in het verspreiden van een pandemie.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 00:33

Hoe denken jullie dat het nieuwe kabinet er uit zal gaan zien? VVD, D66 en.... ?? Ik had zelf gehoopt dat GL meer zetels zou hebben en zou aansluiten. Nu kan ik het eigenlijk niet zo goed bedenken.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 00:35

Het onderzoek bij de WHO loopt nog maar het is zeer aannemelijk dat die dierenmarkten een zeer grote rol hebben gespeeld.
Het 'gezeul met mensen' ofwel reizen, is zeker ook belastend voor het klimaat en het milieu. Maar daaruit ontstaan geen zoönosen. Niet in de bron althans. Er moeten dieren aan te pas komen wil dit zich ontwikkelen, dus dat is het grote verschil. Tja, mij maakt het op zichzelf niet extreem veel uit wat mensen doen, maar ik heb toch echt liever niet over 5 jaar weer een pandemie.

De intensieve veehouderij is nog lang niet waar die moet zijn. In het verleden zijn we ook al meermaals gewaarschuwd, denk aan de Q-koorts, denk aan het Ebola virus of de pest. Het is jammer dat het zich constant blijft herhalen, maar dat gebeurd nou eenmaal als er geen veranderingen worden aangebracht. En dat geld uiteraard niet alleen voor hier in Nederland. Je kan natuurlijk lekker bagatelliseren maar daar los je niets mee op. Maar lekker de volgende ziektes afwachten, dikke prima.

Verder is dit geheel off topic van de opmerking die ik maakte. Jammer dat daar niet op wordt ingegaan maar dat er weer totaal andere, irrelevante dingen bijgehaald worden.

Lynnepinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 00:36

Ik hoop eigenlijk heel stiekem op PvdD, maar ik weet dat dat niet heel realistisch is :Y) Ze hebben in ieder geval wel wat zetels, en zijn zelfs gestegen deze verkiezing. En ze hebben aangegeven mee te willen regeren onder bepaalde voorwaarden.. ik denk alleen dat die voorwaarden het 'm niet gaan worden helaas, met VVD als grootste.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 00:38

fransje23 schreef:

Boeren die in een verdomhoekje worden geplaatst, FvD stemmers die als dom worden bestempeld, Bij1 stemmers die discriminatie en slavernij zouden overdrijven, Marokkanen, linkse media die zou zijn omgekocht etc etc etc.

Als iedereen eens bedenkt hoe k*t het is om te worden weggezet en vervolgens bedenkt waarom we dat wel bij een ander doen?

Helemaal mee eens hoor, maar er zijn grenzen. En wanneer je gaat beweren dat er oorlog gaat uitbreken any time soon dan heb je die grens wel bereikt vind ik.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 00:39

Die Aziatische markten zijn behoorlijk onhygienisch en als ze daar met allerlei vage wilde dieren klooien zit 'n virus in 'n klein hoekje.
En ja bij intensieve veehouderij heb je ook risico's, maar heb wel 't idee dat er heel veel gedaan wordt om een stal zuiver te houden (dat verplicht moeten ontsmetten om op 'n varkenshouderij te mogen komen bijv.)

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 00:40

elnienjo schreef:
Die Aziatische markten zijn behoorlijk onhygienisch en als ze daar met allerlei vage wilde dieren klooien zit 'n virus in 'n klein hoekje.
En ja bij intensieve veehouderij heb je ook risico's, maar heb wel 't idee dat er heel veel gedaan wordt om een stal zuiver te houden (dat verplicht moeten ontsmetten om op 'n varkenshouderij te mogen komen bijv.)

Ik vind het hier ook een stuk hygiënischer en meer verantwoord wat dat betreft.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 01:01

elnienjo schreef:

Eens, de markten zijn ook lekker warm, slacht processen gaan ook wat ruiger (met alle kruisbesmetting tengevolge)

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 01:11

Lynnepinny schreef:
Ik hoop eigenlijk heel stiekem op PvdD, maar ik weet dat dat niet heel realistisch is :Y) Ze hebben in ieder geval wel wat zetels, en zijn zelfs gestegen deze verkiezing. En ze hebben aangegeven mee te willen regeren onder bepaalde voorwaarden.. ik denk alleen dat die voorwaarden het 'm niet gaan worden helaas, met VVD als grootste.

Ben ik ook blij mee. Ik heb ze zelf nog nooit gestemd maar ben zeker blij met hun om in elk geval een tegengeluid te geven

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 01:32

Shaggy09 schreef:
Het onderzoek bij de WHO loopt nog maar het is zeer aannemelijk dat die dierenmarkten een zeer grote rol hebben gespeeld.
Het 'gezeul met mensen' ofwel reizen, is zeker ook belastend voor het klimaat en het milieu. Maar daaruit ontstaan geen zoönosen. Niet in de bron althans. Er moeten dieren aan te pas komen wil dit zich ontwikkelen, dus dat is het grote verschil. Tja, mij maakt het op zichzelf niet extreem veel uit wat mensen doen, maar ik heb toch echt liever niet over 5 jaar weer een pandemie.

De intensieve veehouderij is nog lang niet waar die moet zijn. In het verleden zijn we ook al meermaals gewaarschuwd, denk aan de Q-koorts, denk aan het Ebola virus of de pest. Het is jammer dat het zich constant blijft herhalen, maar dat gebeurd nou eenmaal als er geen veranderingen worden aangebracht. En dat geld uiteraard niet alleen voor hier in Nederland. Je kan natuurlijk lekker bagatelliseren maar daar los je niets mee op. Maar lekker de volgende ziektes afwachten, dikke prima.

Verder is dit geheel off topic van de opmerking die ik maakte. Jammer dat daar niet op wordt ingegaan maar dat er weer totaal andere, irrelevante dingen bijgehaald worden.

Voor jou wellicht irrelevant. Voor mij des te minder, aangezien er te pas en te onpas (ongenuanceerde) uitspraken gedaan worden over de intensieve veehouderij en dus over ons als bedrijf. Een beetje weerwoord is dan imo wel op zijn plaats, ook al zal het sommigen vervelen. Want waar je mij nu beticht van het bagatelliseren van het probleem zoönosen in de veehouderij (imo onterecht want echt waar, het is een groot ding in onze sector), bagatelliseer je zelf wellicht de rol die de mens zelf speelt. Voor een zoönose zijn 2 dingen nodig: een dier én een mens (hoewel, in zekere zin is de mens natuurlijk ook een dier). Hier geldt geen of/of, maar en/en. Veel dieren op elkaar is niet handig, net zoals veel mensen op elkaar niet handig is. Gesleep met dieren is niet handig, net zoals gesleep met mensen niet handig is.

Nu, ik begrijp je angst voor een nieuwe pandemie. Maar denk je dat we bijvoorbeeld met het beëindigen van de intensieve veehouderij in Nederland (à la D66/GL/PvdD) het risico op een volgende pandemie kleiner maken? Ik denk juist dat het risico alleen maar groter wordt. Kijk naar wat er aan de hand is op de wereld. De vraag naar dierlijke producten neemt toe. Die vraag zal niet verminderen als Nederland besluit te stoppen/minderen met intensieve veehouderij. En aan die vraag zal voldaan worden, links- of rechtsom. Wereldwijd zit de melkveehouderij in de lift. De afgelopen 20 jaar is de melkproductie wereldwijd met 60% gestegen (IFCN, 2019), met name in opkomende economieën zoals India, China en Brazillie. In Saoedi-Arabië is een bedrijf met bijna 50.000 melkkoeien uit de grond gestampt, in China een bedrijf met 40.000 melkkoeien. Ter vergelijking: in Nederland zijn er welgeteld 12 melkveebedrijven met meer dan 650 koeien, waarvan de grootste 2250 melkkoeien telt.

De productie en dus mogelijke 'broeinesten' voor zoönosen zal/zullen gewoon worden verplaatst naar elders op de wereld. De opkomst van dergelijke giga-bedrijven zijn mijn inziens niet echt ideaal als we een volgende pandemie willen voorkomen. Zeker icm mensen die heel de wereld over vliegen en van hygiëne maar weinig kaas gegeten hebben :Y)

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 08:43

Daar geef ik je gelijk in Tiepfoudt en dat is ook de reden dat ik daarvoor die partijen niet perse mijn stem geef op dat onderwerp. Kijk, ik zou het liefst willen dat iedereen zo min mogelijk dierlijke producten zou consumeren maar dan wel enkel omdat het een keuze van de mens zelf is. En de reden zal dan verschillend zijn. Maar dat is het nu niet. Zolang de vraag naar dierlijke producten er is zal er links om rechtsom aan voldaan worden. Ik zie het dan liever uit NL komen. Uiteraard moet er altijd gekeken blijven worden naar dierenwelzijn en zo duurzaam mogelijk. Maar ik denk dat wij dat hier beter kunnen dan de landen die je noemt in je post.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 08:54

Shaggy09 schreef:
fransje23 schreef:

Helemaal mee eens hoor, maar er zijn grenzen. En wanneer je gaat beweren dat er oorlog gaat uitbreken any time soon dan heb je die grens wel bereikt vind ik.

Roepen dat er binnenkort oorlog komt is bangmakerij en een middel wat je in kan zetten om verdeeldheid te zaaien. Want het vervolg is iemand aanwijzen die het gaat veroorzaken.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 09:07

Je kan je afvragen of er niet sowieso een rem moet komen op de groeiende vraag naar die producten.
Wereldwijd is overconsumptie een groot probleem.
Er zijn meer mensen obese dan mensen in hongersnood.

Natuurlijk hoeven we in Nederland niet alles op te lossen maar veel dieren en veel mensen op een klein oppervlakte is niet handig.
Als er daarnaast import is van veel voer en alleen export van het eindproduct mis je een stuk in de kringloop, namelijk de mest.
Die blijft achter..

Denk trouwens dat er wel een aantal zaken zijn waar mensen het hier wel over eens zijn.
Geen lange transporteren van levend slachtvee bijvoorbeeld.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 09:27

Dit soort dingen vind ik dus misselijk..
Het is stom dat er een wettelijke achterdeur is maar dat ontslaat degene die het transport regelt niet van de verantwoordelijkheid.
Dat is niet verboden is wil niet zeggen dat het goed is om te doen..
Waarom zou je dieren zo lang op transport zetten voor de slacht..
Bedenk ook wat de marge is op dat vlees voor het überhaupt een biefstuk is.
De boer die de runderen levert krijgt te weinig geld, de dieren teveel leed.

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederland/artikel/5220905/transport-levend-vee-verbod-zee-koeien-schip-schouten-libanon

Lynnepinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 10:18

Ik vind het zó zorgelijk dat er wordt nagedacht over een kabinet met JA21. Ze zouden er wel in willen, maar dan moet het klimaatbeleid een beetje dimmen. Ohja, om niet te vergeten wat voor reputatie ze verder hebben als afsplitsing van FvD. In wat voor werkelijkheid leef je dan |(

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 10:30

Lynnepinny schreef:
Ik vind het zó zorgelijk dat er wordt nagedacht over een kabinet met JA21. Ze zouden er wel in willen, maar dan moet het klimaatbeleid een beetje dimmen. Ohja, om niet te vergeten wat voor reputatie ze verder hebben als afsplitsing van FvD. In wat voor werkelijkheid leef je dan |(

Ik denk dat het nog een hele lastige formatie gaat worden. D66 wil liever links erbij. VVD rechts. Kan echt beide kanten opvallen :=

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 10:54

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 10:54

Lynnepinny schreef:

Past prima in een kil en koud rechts neo liberaal kabinet.