Citaat:
Het grote verschil is dat het CDA, in tegenstelling tot de VVD, wel gaat over de mensen die ze op de lijst hebben staan. Het CDA heeft een lange traditie van dissidenten in de fractie, en ja daar worden ze als partij niet blij van en dat hoeven ze ook niet. Maar als er één partij is waar een afwijkend geluid in ieder geval nog wat ruimte krijgt, dan is dat wel het CDA. Vergelijk dat eens met een VVD, waar iedereen die een "risico" voor Rutte zorgt afgeserveerd wordt. Maar het geeft onrust, waar een partij niet op zit te wachten, het maakt coalitievorming en afspraken maken met andere partijen namelijk een stuk ingewikkelder.
Dit herinner ik mij ook hééél anders.
Binnen de ARP was het normaal om in de fractie te debatteren op inhoud en uiteindelijk de fractieleden vrij te laten hun geweten te volgen.
De CHU was wat 'strakker' in deze, maar volgde wel deze goede oude protestantse traditie.
De KVP stemde doorgaans als 1 blok.
Toen werden deze drie het CDA, en werd de fractiediscipline ingevoerd.
Een x aantal cda Kamerleden heeft de protestantse traditie nog geprobeerd vol te houden, maar werd dan prompt weggehaald. (Giga laag op de lijst, kwam je met voorkeurstemmen in de Kamer, deed de fractie vervelend, etc.)
Met interne kwesties van de vvd heb ik mij nooit zo bezig gehouden, maar dat ook de vvd aan fractie discipline doet is mij duidelijk.
(Erfenis kabinetten Lubbers I en II, denk ik dan.)