Algemeen politiek discussietopic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 11:28

Ik heb op een kleine partij gestemd en zou dat nu dus niet doen denk ik, juist omdat ik een tactische stemmer ben en geen emotionele. Voor dit hele gedoe was dat tactisch stemmen iets minder van belang omdat de partijen waarvan ik hoopte dat ze groot zouden worden dat toch wel werden, nu valt dat te betwijfelen.

Ik vind de Jonge een goede minister, als persoon is het mijn type niet, maar ga er maar aan staan nu. Opzich is dat ook nog wel een boeiende, op dit moment is het een hele zichtbare belangrijke functie. Maar ook een functie waarbij je het bijna niet goed kan doen.

Zouden partijen juist wel graag of niet graag een minister leveren daarvoor?

Ik denk overigens dat iedereen bij de situatie van Ollongren wel eens heeft gedacht: zou dit expres zijn? Maar ik haak daarin te snel af, ik kan namelijk niet vinden wat het voordeel voor D66 nu is. Ik vraag mij überhaupt af welke partij er voordeel heeft in de huidige situatie. Ik denk namelijk geen een :o .

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 11:32

ruitje schreef:
Ik heb op een kleine partij gestemd en zou dat nu dus niet doen denk ik, juist omdat ik een tactische stemmer ben en geen emotionele. Voor dit hele gedoe was dat tactisch stemmen iets minder van belang omdat de partijen waarvan ik hoopte dat ze groot zouden worden dat toch wel werden, nu valt dat te betwijfelen.

Ik vind de Jonge een goede minister, als persoon is het mijn type niet, maar ga er maar aan staan nu. Opzich is dat ook nog wel een boeiende, op dit moment is het een hele zichtbare belangrijke functie. Maar ook een functie waarbij je het bijna niet goed kan doen.

Zouden partijen juist wel graag of niet graag een minister leveren daarvoor?

Ik denk overigens dat iedereen bij de situatie van Ollongren wel eens heeft gedacht: zou dit expres zijn? Maar ik haak daarin te snel af, ik kan namelijk niet vinden wat het voordeel voor D66 nu is. Ik vraag mij überhaupt af welke partij er voordeel heeft in de huidige situatie. Ik denk namelijk geen een :o .

Alleen de partijen die teleurgesteld waren in de uitslag zijn misschien wel hoopvol?
Omdat ze nu wel een kans krijgen om de te regeren, zich te profileren of hopen op revanche bij nieuwe verkiezingen?

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 11:38

Electra63 schreef:
Femke_Tweety schreef:
Ik sta voorlopig ook echt wel achter de keus die ik deze ronde gemaakt heb :) :j

Ja, die vraag is omhoog gekomen.

Het is nl dezelfde, door d66 ingehuurde en betaalde fotograaf geweest die ook de foto van de op tafel dansende Kaag gemaakt heeft.

(Bert Maat)

Daar geloof ik niet in.
Alle politieke partijen huren regelmatig fotograven in en die zullen gevraagd worden uit de pool nieuwsfotograven en geen paardenfotograven bijvoorbeeld. :D

Ik erger me een beetje aan de rol van het CDA. Ze zijn zo verontwaardigd over de notitie over Omtzigt, maar hebben zelf daar ook een rol in gespeeld. Een deel van het bestuur wilde ook van Omtzigt af. Ze hebben echter geen keus meer.
Zij weten echter dan Omtzigt veel stemmers heeft binnengehaald. Ze hadden anders een nog groter verlies geleden, denk ik.

Ik ben ook wel benieuwd, als CDA toch gaat regeren, of De Jonge weer Minister VWS wordt. Er is veel kritiek op hem. Ik vraag me af, of er mensen staan te trappelen om dit van hem over te nemen?

Het grote verschil is dat het CDA, in tegenstelling tot de VVD, wel gaat over de mensen die ze op de lijst hebben staan. Het CDA heeft een lange traditie van dissidenten in de fractie, en ja daar worden ze als partij niet blij van en dat hoeven ze ook niet. Maar als er één partij is waar een afwijkend geluid in ieder geval nog wat ruimte krijgt, dan is dat wel het CDA. Vergelijk dat eens met een VVD, waar iedereen die een "risico" voor Rutte zorgt afgeserveerd wordt. Maar het geeft onrust, waar een partij niet op zit te wachten, het maakt coalitievorming en afspraken maken met andere partijen namelijk een stuk ingewikkelder.

Electra63

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 11:45

Natuurlijk gaat alleen het CDA over Omtzigt.
Maar zij hebben wel de fluistercampagne gevoerd en daarmee Rutte misschien gevoed.

Ik heb ook het grootste respect voor Omtzigt en Leijten.
Maar Omtzigt is niet geschikt als MP, denk ik.

Hij zou een geweldige Nationale Ombudsman zijn of misschien wel fractievoorzitter CDA?
Of toch een eigen partij beginnen t.z.t.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 11:47

elnienjo schreef:
Mijn stem zou exact 't zelfde blijven. Denk dat de PVV iets hoger zou eindigen en VVD wat lager. Hopelijk vooral D66 lager.
Denk juist dat emotiestemmers switchen.

In dat geval zal D66 niet zo zeer lager worden, zijn allemaal vrij rationele stemmers mi. En gelukkig maar.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 11:49

Omtzigt doet er heel verstandig aan om op dit moment gewoon even af te wachten hoe het een en ander loopt.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 11:50

Ik verwacht dat een aantal stemmers die dit keer voor het eerst op D66 hebben gestemd, weer terug gaan naar hun 'eigen' partij. Bijvoorbeeld eerdere GL stemmers.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 11:53

pien_2010 schreef:
[

Volt is niet verkeerd Femke, laat jongeren maar actief in de kamer zijn. Is goed voor het stemgedrag van de jongeren en voor de betrokkenheid.

Jongeren breken de zorgstaat nog verder af want zijn al helemaal nog niet met aow/wia/pensioen bezig en denken dat ze zelf onoverwinnelijk zijn en geen tegenslagen zullen tegenkomen. En ze zijn nog helemaal gehersenspoeld met die onbetaalbare klimaatgekte.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 11:55

Wat een hoop onzin staat er weer in je post elnienjo. Sinds wanneer denk jij voor de jongeren te kunnen spreken? Je bent zelf in de 50 en hebt geen kinderen. Alsjeblieft zeg.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 11:55

elnienjo schreef:
pien_2010 schreef:
[

Volt is niet verkeerd Femke, laat jongeren maar actief in de kamer zijn. Is goed voor het stemgedrag van de jongeren en voor de betrokkenheid.

Jongeren breken de zorgstaat nog verder af want zijn al helemaal nog niet met aow/wia/pensioen bezig en denken dat ze zelf onoverwinnelijk zijn en geen tegenslagen zullen tegenkomen. En ze zijn nog helemaal gehersenspoeld met die onbetaalbare klimaatgekte.

Toch heeft Volt hele goede punten in hun programma op sociaal economisch vlak.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 11:56

Ik zou weer hetzelfde stemmen.

Ik geloof niet dat het opgezet spel is maar zeker wel direct een stok om mee te slaan.

Ik hoop vooral dat we snel verder vooruit kunnen. Er is genoeg te doen.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 12:06

elnienjo schreef:
pien_2010 schreef:
[

Lees het partijprogramma nou eerst eens.

Het zou je wel eens gigantisch kunnen verrassen....

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 12:10

Femke_Tweety schreef:
Lees het partijprogramma nou eerst eens.

Het zou je wel eens gigantisch kunnen verrassen....

Pas daar maar mee op Elnienjo. Het risico bestaat dat je straks nog een Volt stemmer wordt.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 12:10

1 van mijn hoofdredenen om volt te stemmen is dat het nu juist een partij is die veeeeeel verder vooruit kijkt dan 'de komende 4 jaar'.

Juist de lange termijn visie is één van de hoofdredenen dat ik voor deze partij koos.

Ze benoemen nu al problemen die er in de (verre)toekomst aankomen, zijn daar nú al mee bezig. Veel meer dan andere partijen, naar mijn mening.
Betekent dat dat ik achter ieder punt sta? Nee.
Maar de hoofdlijnen meestal wel.

En echt een stuk socialer dan dat jij blijkbaar in je hoofd hebt, elnienjo.
Ook (juist?) voor de groepen die qua arbeid steeds verder buiten de boot vallen.
Jij zou er waarschijnlijk persoonlijk zelfs op vooruit gaan.

Hier, ik maak het je makkelijk, het programma:

https://voltnederland.org/s/Volt_nl_pro ... 6-3-22.pdf
Laatst bijgewerkt door Femke_Tweety op 04-04-21 12:23, in het totaal 3 keer bewerkt

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 12:12

Shaggy09 schreef:
Wat een hoop onzin staat er weer in je post elnienjo. Sinds wanneer denk jij voor de jongeren te kunnen spreken? Je bent zelf in de 50 en hebt geen kinderen. Alsjeblieft zeg.

Oudere, alleenstaande mensen, zonder kinderen hebben vaak weinig inlevingsvermogen en zijn weinig flexibel, is mijn ervaring.
Ik weet dat dit erg generaliserend is, maar mijn beste vrienden zijn kinderloos en ook heel veel (ex-)collega's. :D Zij zijn niet gewend om zich aan te passen, flexibel te zijn en kijken vooral naar zichzelf. :D

Ik heb een goed leven, maar ik wil en hoop op een betere wereld voor mijn kinderen en kleinkinderen.
En voor mijn vader, behalve goede AOW en pensioen, vooral hulp als hij dat nodig heeft. En dat geldt voor alle ouderen en eigenlijk voor iedereen.

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 12:14

bigone schreef:
Het zou mij niet verbazen wanneer de Jonge na de Corona crisis doei zegt, die man krijgt me een zooi oliebol over zich heen.

Wat ook volledig terecht is. Die man is alleen paar bezig met de PR hoe hij er zo voordelig mogelijk opstaat.

Hij maakt de ene blunder na de andere.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 12:15

Femke_Tweety schreef:
En echt een stuk socialer dan dat jij blijkbaar in je hoofd hebt, elnienjo.
Ook (juist?) voor de groepen die qua arbeid steeds verder buiten de boot vallen.

Dat sociale gedeelte heeft mij dus over de streep getrokken.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 12:15

Ben ik niet met je eens Robert.

Welke blunders heb je het precies over?

Even steeds bekeken vanuit de informatie die hij hád op het moment dat er beslissingen genomen moesten worden.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 12:17

robert45 schreef:
bigone schreef:
Het zou mij niet verbazen wanneer de Jonge na de Corona crisis doei zegt, die man krijgt me een zooi oliebol over zich heen.

Wat ook volledig terecht is. Die man is alleen paar bezig met de PR hoe hij er zo voordelig mogelijk opstaat.

Hij moet als minister afgaan op de informatie die hij krijgt, en blunders vind ik nog wel meevallen. Het vaccinatieschema word niet door hem persoonlijk opgesteld, vaccins die niet geleverd worden kan hij weinig aan doen , hij mag wel wat vaker met de vuist op tafel slaan vind ik, richting zijn adviseurs.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 12:43

Karl66 schreef:
Het grote verschil is dat het CDA, in tegenstelling tot de VVD, wel gaat over de mensen die ze op de lijst hebben staan. Het CDA heeft een lange traditie van dissidenten in de fractie, en ja daar worden ze als partij niet blij van en dat hoeven ze ook niet. Maar als er één partij is waar een afwijkend geluid in ieder geval nog wat ruimte krijgt, dan is dat wel het CDA. Vergelijk dat eens met een VVD, waar iedereen die een "risico" voor Rutte zorgt afgeserveerd wordt. Maar het geeft onrust, waar een partij niet op zit te wachten, het maakt coalitievorming en afspraken maken met andere partijen namelijk een stuk ingewikkelder.

Je roept nu continu dat iedereen die een risico is voor Rutte afgeserveerd wordt. Heb je daar enig bewijs voor? Wat onderbouwing voor zo’n heftige stelling zou goed zijn.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 12:47

En half off topic :
"juist 50+ers zouden moeten weten dat de opwarming geen hoax is".

Ik heb de winter van 1963 nog meegemaakt. (Als peuter, maar toch)
Dit jaar hadden we een weekje een beetje winter, maar het kwam er totaal niet bij in de buurt.

En op zich geen klacht dat we zo weinig koude, mislukte zomers hebben ('ik loop opp zonne energie').
Sinds 2000 zijn de zomers stuk voor stuk lang, op het tropische af.

Ik herinner mij nog, dat het vroeger anders was.

Dus Elnienjo, hou toch op om jezelf voor de mal te houden.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 12:50

Inderdaad Janneke, ik kan me 63 ook nog iets herinneren maar ook alle andere winters, er ging er bijna niet één voorbij zonder dat we op het kanaal konden schaatsen en de hitte van de afgelopen jaren, record na record word gebroken, wat betreft hitte en ook zorgwekkend de droogte . Ik zie in ons huis uit 1930 duidelijk tekenen van lichte verzakking door lage grondwaterstand.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 12:58

Citaat:

Dit herinner ik mij ook hééél anders.
Binnen de ARP was het normaal om in de fractie te debatteren op inhoud en uiteindelijk de fractieleden vrij te laten hun geweten te volgen.
De CHU was wat 'strakker' in deze, maar volgde wel deze goede oude protestantse traditie.

De KVP stemde doorgaans als 1 blok.

Toen werden deze drie het CDA, en werd de fractiediscipline ingevoerd.
Een x aantal cda Kamerleden heeft de protestantse traditie nog geprobeerd vol te houden, maar werd dan prompt weggehaald. (Giga laag op de lijst, kwam je met voorkeurstemmen in de Kamer, deed de fractie vervelend, etc.)

Met interne kwesties van de vvd heb ik mij nooit zo bezig gehouden, maar dat ook de vvd aan fractie discipline doet is mij duidelijk.
(Erfenis kabinetten Lubbers I en II, denk ik dan.)

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 13:12

robert45 schreef:
bigone schreef:

Ongenuanceerde opmerking met laag waarheidsgehalte. ''volledig terecht'', ''alleen maar'', zo voordelig mogelijk en ''ene na de andere''. Dit taalgebruik zet meestal weinig zoden aan de dijk, maar vooral bedoelt om snel indruk te maken op een ander.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 13:16

Janneke2 schreef:
Citaat:

Dit herinner ik mij ook hééél anders.
Binnen de ARP was het normaal om in de fractie te debatteren op inhoud en uiteindelijk de fractieleden vrij te laten hun geweten te volgen.
De CHU was wat 'strakker' in deze, maar volgde wel deze goede oude protestantse traditie.

De KVP stemde doorgaans als 1 blok.

Toen werden deze drie het CDA, en werd de fractiediscipline ingevoerd.
Een x aantal cda Kamerleden heeft de protestantse traditie nog geprobeerd vol te houden, maar werd dan prompt weggehaald. (Giga laag op de lijst, kwam je met voorkeurstemmen in de Kamer, deed de fractie vervelend, etc.)

Met interne kwesties van de vvd heb ik mij nooit zo bezig gehouden, maar dat ook de vvd aan fractie discipline doet is mij duidelijk.
(Erfenis kabinetten Lubbers I en II, denk ik dan.)

Zo herinner ik het me ook, net als elke winter schaatsen als kind en jonge vrouw. Dit werd minder en minder en ik weet nog dat we ("de groenen") voor gek werden uitgemaakt 40 jaar geleden toen we waarschuwden voor de opwarming van de aarde en allerlei andere zaken waar we nu serieus mee te kampen hebben. Alleen, eerlijk is eerlijk, ik had toen ook niet verwacht dat die opwarming zo vreselijk snel zou gaan en we zo vreselijk snel met de gevolgen van opwarming te maken zouden krijgen. Er zijn nu al hele eilanden weg vanwege het zeeniveau dat te snel stijgt.
Wat ik wonderlijk vind is dat er zoveel Nederlanders zijn die zich verenigen o.a in die FvD partij die ontkennen, daar Nl vooral een enorm probleem gaat krijgen want we liggen al zo laag. Met een stijging van het zeeniveau wordt de situatie dramatisch penibel. Dat dit niet gezien wordt, begrijp ik niet, daar het vaak zeer conservatieve rechtse stemmers zijn en dan denk ik → als je iets wil behouden is dat toch zeker wel dat prachtige lage landje in het Noorden <3 . Onbegrijpelijk voor mij hoor. Want juist Nederland heeft enorm baat bij een wereldwijde aanpak van het terug dringen van de opwarming van de aarde. Het raakt direct de mensen die daar wonen, maar ook onze kinderen en kleinkinderen, vrienden en familie. Dat is iets waar ik dus met mijn verstand niet bij kan en waar ik ook geen energie meer in ga stoppen. Mensen als Elnienjo hebben gewoon 40 jaar wetenschappelijke bewijzen gemist en blijven hangen in een zeer gevaarlijke theorie. Enfin, zolang de leiders op wereldniveau maar doordrongen zijn van de ernst van de situatie.