Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
oomens schreef:Danique_G schreef:Nu is het essentiële verschil natuurlijk dat de zwarte gemeenschap nog steeds last ondervindt van het feit dat wij ze compleet uitgebuit hebben en wij nu een van de welvarendste landen zijn ter wereld.
Je zegt het zelf al. Dan zouden we toch wel gek zijn als we teveel ruchtbaarheid zouden geven aan de manier waarop we dat bereikt hebben. Op het moment dat we die manier te zeer als probleem gaan bestempelen, dan kan dat alleen maar betekenen dat we iets van die positie moeten opgeven/inleveren.
Karl66 schreef:En wat heeft de situatie op het Afrikaanse continent te maken met institutioneel racisme bij ons? En wat lost het praten over de situatie op het Afrikaanse continent op als het gaat om het verminderen van institutioneel racisme bij ons?
Cer schreef:Door het te benoemen als "ongemakkelijke zaken wegmoffelen" hang je er een waardeoordeel aan wat er misschien niet is..
Citaat:En mijn post was bedoelt als "ok, er is nog racisme nu, dus wat doen we er nu aan en hoe gaan we samen verder?"
Citaat:In tegenstelling tot "ja het allemaal problematisch en witte mensen snappen er niks van want in 1860 gebeurde dit en dat"... dan wordt er bijv gevraagd 'ok, welke problemen ondervinden mensen nú en hoe kunnen we dat verbeteren" .. en dan wordt er gewezen naar slavenhandel in de Gouden Eeuw...
Citaat:Nou, laten we dat dan als gebeurd accepteren en ervan leren dat dat nu niet meer kan.
Citaat:De oude Romeinen waren ook niet altijd even fris
Elisa2 schreef:[ Afbeelding ]
Wat denken jullie hier van dan? Ghanezen die landgenoten verkochten als slaven. Wie heeft het dan in gang gezet?
En inderdaad Vikings namen ook slaven mee na rooftochten.
Ik vind het erg voor iedereen, ongeacht huidskleur die ooit als slaaf gebruikt is. En ik geloof inderdaad dat er nog steeds vrouwen verkocht worden als slaaf voor de prostitutie dus er is nog een hoop mis in de wereld.
elnienjo schreef:Magrathea schreef:Ik weet het niet hoor. Ik denk dat er best wel mensen zijn die gewoon echt oprecht geen idee hebben, die bijv Gone with the wind kijken en er niet bij stilstaan dat het voor een zwart persoon best pijnlijk zou kunnen zijn. En voor de zwarte persoon is het dan weer prettig om de erkenning te krijgen: ok, de maatschappij ziet nu dat dit niet OK was, maar we weten nu beter.
Maar waarom voelt dat slecht voor donkere mensen? Er zijn genoeg films waar blanken afgeslacht/misbruikt en weet ik wat meer worden, maar als ik zoiets zie voel ik mij daar niet misplaatst slachtoffer van.
Waarom is Nederland zo'n schaamcultuur geworden?
Janneke2 schreef:Ja, interessante kwestie: zo werkt macht.
Een vorm van macht is: macht der gewoonte.
Vraag een vis (...we doen even alsof vissen kunnen praten...) hun omgeving te beschrijven: dat ze in het water zwemmen is het laatste wat ze noemen....
Witte mensen ("met blanke zielen of zo...") zijn de norm, dus als de ene witmens de andere afslacht dan is dat natuurlijk verschrikkelijk, maar witmense
(.... eenn heerlijk sudafrikaons woord...!)
ervaren dat niet als 'hier wordt iemand afgeslacht omdat hij een witmens is'.
Nu ja, vanmorgen in de krant gelezen dat een professor filmgeschiedenis een en ander toelicht bij deze film, en ze is nog een zwarte vrouw ook.
Citaat:Is blank ook de norm voor een Japanner? Voor mij is blank de norm omdat ik zelf blank ben en in een overwegend blank land woon. Maar als elders je wieg stond is dat toch gewoon de norm voor jou?
bigone schreef:Even voor alle duidelijkheid , er is wel degelijk armoede in Nederland, iedereen die dat ontkent leeft onder een steen.
Janneke2 schreef:bigone schreef:Even voor alle duidelijkheid , er is wel degelijk armoede in Nederland, iedereen die dat ontkent leeft onder een steen.
Volgens mij heeft niemand dit ontkend.
Maar er is verschil tussen je eten op een Indiase vuilnisbelt bijeen moeten zoeken of bij de voedselbank lopen.
Armen in Nederland leven gemiddeld tien jaar korter dan rijkere landgenoten, maar de meeste mensen die op genoemde vuilnisbelt hun eten halen sterven vaak nog jonger.