steun onze boeren

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

8nnemiek

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-19 13:38

Er wordt momenteel enorm veel geëxporteerd, dus meer importeren is nergens voor nodig als er hier minder vee zou zijn.

Hier ook geen kinderen, weinig afval en uitstoot..
Maar ook mij zakt de moed wel eens in de schoenen als ik dan op Facebook zie hoe mensen woedend worden omdat ze een cadeaukaart van 12,50 van de postcode loterij krijgen waar ze vegetarische producten mee kunnen kopen :=

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-19 13:43

8nnemiek schreef:
Er wordt momenteel enorm veel geëxporteerd, dus meer importeren is nergens voor nodig als er hier minder vee zou zijn.

Hier ook geen kinderen, weinig afval en uitstoot..
Maar ook mij zakt de moed wel eens in de schoenen als ik dan op Facebook zie hoe mensen woedend worden omdat ze een cadeaukaart van 12,50 van de postcode loterij krijgen waar ze vegetarische producten mee kunnen kopen :=

Huh, dat heb ik gemist. Boos om een cadeau wat je krijgt? Hoe dan...

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-19 13:45

Ja er wordt geexporteerd omdat er in andere landen een tekort is, las ik van de week (iets met een varkensziekte in china oid? ik weet t niet helemaal precies meer).

Ja ik hoef zelf ook geen vegetarische producten eigenlijk.. de ckal in vegetarisch vlees is best hoog, maar ik kies dan voor groenten..
Maar goed dit is allemaal off topic denk :j

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-19 13:46

Cer schreef:
Ja er wordt geexporteerd omdat er in andere landen een tekort is, las ik van de week (iets met een varkensziekte in china oid? ik weet t niet helemaal precies meer).

Ja ik hoef zelf ook geen vegetarische producten eigenlijk.. de ckal in vegetarisch vlees is best hoog, maar ik kies dan voor groenten..

Groenten zijn toch vegetarische producten? :+ Snoep, chips, drie kwart van de winkel is vegetarisch. Of moest je er echt ‘nepvlees’ mee kopen?

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-19 13:48

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-19 13:55

sneeuwpop schreef:
‘In China is er in één week meer CO2-uitstoot dan in Nederland in een jaar’

https://www.nrc.nl/nieuws/2019/03/20/in ... r-a3953872

Met onze bezuinigen gaan we vast de wereld redden -O-

1) China is koploper op het gebied van duurzame energie
2) In China woont een veelvoud van het aantal mensen dan wat hier in Nederland woont
3) Een groot deel van de uitstoot is te wijten aan het feit dat Westerse landen hun productie daarheen hebben verplaatst zodat ze zichzelf op de borst kunnen kloppen dat hun uitstoot verminderd is

Bonus: Ik hoop dat je niks bij Aliexpress bestelt trouwens want dan heb ik nieuws voor je :+

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-19 14:00

verootjoo schreef:
Cer schreef:

Groenten zijn toch vegetarische producten? :+ Snoep, chips, drie kwart van de winkel is vegetarisch. Of moest je er echt ‘nepvlees’ mee kopen?

Ja volgens mij wel.. even kijken op het kaartje. Het is een box met een hele maaltijd waarbij er 1 of 2 vleesvervangers bij zitten, voor vier personen.
Het is maar een kado en voor mensen die toch vlees willen is het denk best een idee om een vleesvervanger op deze manier te kunnen proberen, denk ik. Boos worden is imo dan ook een tikje overdreven. Misschien wilden ze liever ijs of een kalender ofzo :+

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-19 14:26

verootjoo schreef:

Je mag er vanalles mee kopen, er deden volgens mij 250 producten ofzo mee, waaronder ijs en eieren..
Maar nee, de Facebook tokkies gaan behoorlijk los omdat ze vinden dat 'vegetarisch eten door hun strot wordt geduwd' *ik mis de facepalm smiley op bokt :+

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-19 14:41

Het is een box... :j Zo staat het op mijn kaartje
Daar zitten dus vleesvervangers in. Ik kan daar verder niks aan ruilen..

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-19 15:00

Tja... Weet je, als je die bon niet wilt: Doneer hem dan aan iemand die het goed kan gebruiken of aan de voedselbank. Doe je niemand kwaad mee. Snap wel dat sommigen het gevoel hebben dat ze 'verplicht worden vega te eten', maar het hoeft niet. Je krijgt het.

(en ja, iedereen heeft liever de straatprijs dan een vegabon :+ Maar hey.. gegeven paard en een bek)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-19 15:05

Cer schreef:

Op FB staat overal dat je mag kiezen, een box of aparte producten.

En zelfs al is het een box... Dan haal je eruit wat je lekker vindt en geef je de rest aan de buren ;)

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-19 15:08

In elke box zitten toch wel dingen die je niet lust? Althans als ik een kerstpakket krijg dan geef ik ook de helft weg aan andere mensen die het wel kunnen gebruiken. Lijkt me niet de moeite waard om daar over boos te worden. En als je de keus hebt voor aparte producten dan lijkt het me helemaal geen probleem.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-19 15:14

Magrathea schreef:
sneeuwpop schreef:
‘In China is er in één week meer CO2-uitstoot dan in Nederland in een jaar’

https://www.nrc.nl/nieuws/2019/03/20/in ... r-a3953872

1) China is koploper op het gebied van duurzame energie
2) In China woont een veelvoud van het aantal mensen dan wat hier in Nederland woont
3) Een groot deel van de uitstoot is te wijten aan het feit dat Westerse landen hun productie daarheen hebben verplaatst zodat ze zichzelf op de borst kunnen kloppen dat hun uitstoot verminderd is

Bonus: Ik hoop dat je niks bij Aliexpress bestelt trouwens want dan heb ik nieuws voor je :+

Maar veranderd niks aan de bezuinigen die geen zoden aan de dijk zetten als het gaat om het klimaat.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-19 15:16

Ja, je hebt natuurlijk wel gelijk he. Ik bedoel, ik betaal ook geen belasting: die paar honderd/duizend euro gaat echt geen verschil maken op de begroting van Nederland.

... Onzin natuurlijk. Iedereen moet zijn steentje bijdragen, met jij-bakken komen we nergens.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-19 15:21

8nnemiek schreef:
Als die enzymen werken, prima toch? Ik zag laatst ook een boer die voor zijn varkens een aparte wc-ruimte voor plas en een aparte ruimte voor de poep had. Hartstikke mooi als dat werkt. Zo'n initiatieven mogen best aangemoedigd worden van mij. Alle beetjes helpen.
Maar uiteindelijk denk ik niet dat we er aan ontkomen om de veestapel toch wat te verkleinen. (en liefst de mensenstapel ook, dat scheelt ook weer veel woningtekort en problemen in de bouw. Gratis anticonceptie en kindertoeslag op de schop zou al helpen.)

Schrijnend dat varkens dus intelligenter zijn dan mensenkleuters en gewoon hun pies en poep gescheiden kunnen wegbrengen op daarvoor aangeleerde plaatsen, en dat we ze behandelen als stoeptegels....

Wat mij betreft moet de nadruk van de veehouderij af en gaan we meer naar, voor het grootste deel, plantaardig voedsel produceren.
Dat zal omscholen betekenen en een ingrijpende verandering van de huidige layout.
Maar het zal ontzettend veel rendement gaan opleveren qua luchtkwaliteit, bodemkwaliteit, betere volksgezondheid en hogere ethische waarden waar het de omgang met dieren betreft.

(waarbij ik wil aantekenen dat dit hand in hand moet gaan met het verlagen van max snelheid, minder vliegverkeer, meer duurzame woonvormen stimuleren (er wordt nu alleen maar meer gebouwd om kopers meer op schulden te jagen en daar lekker aan te verdienen)).

Uiteindelijk gaat het dus om een model waarin je welvaart van een land niet alleen uitdrukt in klinkende munt, maar ik kwaliteit van onderwijs, zorg, natuur, veiligheid, gezonde voeding en een ethischer wijze van omgang met alles dat leeft.
Daarvoor moet iedereen toch over een ietwat hoger bewustzijn gaan beschikken, en daar wringt em de schoen.

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-19 16:05

Magrathea schreef:

..... Dat de eerste Alibabatrein is aangekomen in Luik!

Eerste Chinese Alibabatrein in Luik
De eerste trein met 82 containers vol met artikelen die online gekocht waren bij de grote Chinese webshop Alibaba is in het weekeind aangekomen in Luik. Hij vertrok uit de stad Yiwu, de reis duurde 17 dagen. Een boot doet er minstens 3 weken over. De trein, die twee ritten per week maakt, verbindt de Yangtze-delta met Centraal Azië en Europa. Luik heeft ook al twee treinen per week naar en van het Chinese Zhengzhou. Meer bij Xinhuanet

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-19 16:25

Ik denk dat Magrathea ook doelt op de omstandigheden hoe geproduceerd word én de kwaliteitskenmerken van de producten ;)

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-19 18:42

Magrathea schreef:
Cer schreef:

Op FB staat overal dat je mag kiezen, een box of aparte producten.

En zelfs al is het een box... Dan haal je eruit wat je lekker vindt en geef je de rest aan de buren ;)

Ja zeg, ik begon niet over die box hee.. -O-

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-19 19:35

sneeuwpop schreef:

Mij is geleerd: dit is volstrekt de verkeerde 'vraag'.
(Hier is het een sarcastische opmerking.)

"Wat kan ik, Janneke-in- mijn - eentje,
nu vandaag doen,
zodat de wereld gered wordt...?"

Als je de vraag zo opschrijft luidt het antwoord 'niets'.

|( Ik kan niet in 1 dag in mijn eentje de wereld redden. ("Dat zou me wat zijn...!")

Uiteraard kan ik op 100 manieren bijdragen aan een hele serie zaken die allemaal samen wel degelijk verschil maken.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-19 20:51

kom dit net tegen, blij dat ik geen glastuinder ben:

Glastuinbouw Nederland is een petitie gestart onder glastuinders om de tariefverhoging van 177% voor de Opslag duurzame energie- en klimaattransitie (ODE) tegen te houden.
De verhoging leidt tot hoge extra kosten voor glastuinders. Bedrijven die een elektriciteitsverbruik hebben van 50.000 tot 10 miljoen kilowattuur gaan door de aanpassing van de ODE 177 procent meer belasting betalen. De maatregel treft vierhonderd glastuinbouwbedrijven en leidt tot een lastenverzwaring van ongeveer 40 miljoen euro.

De tariefverhoging staat in het wetsvoorstel Wijziging Wet fiscale maatregelen Klimaatakkoord. 'Dit was geen onderdeel van onze afspraken in het Klimaatakkoord', zegt voorzitter Sjaak van der Tak van Glastuinbouw Nederland.

140.000 euro meer

Het ODE-tarief gaat in de schaal van 50.000 tot 10 miljoen van een opslag van 8 euro naar zo'n 21 euro per 1.000 kilowattuur. Glastuinders met een verbruik van 10 miljoen kilowattuur netstroom moeten hierdoor zo'n 140.000 euro meer betalen.

Glastuinders kunnen de petitie op de site van Glastuinbouw Nederland ondertekenen. Eerder zond de glastuindersorganisatie een brandbrief over dit onderwerp naar de Tweede Kamer.

De klimaatwetten gaan over niets anders dan leugens, list en bedrog. Miljarden aan subsidies gaan naar windmolens, biomassa en zonnepanelen. En het helpt ons allen naar de verdoemenis. Niemand wordt ontzien we degraderen in sneltreinvaart in onze welvaart.

De “groene” waanzin moet stoppen....

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-19 21:11

Die verhogingen zijn wel erg absurd inderdaad :=

Dat laatste stukje vind ik dan weer jammer.. Groene waanzin, leugens.. >;) Er gaat nog steeds veel meer subsidie naar vervuilende brandstoffen dan naar windmolens en zonnepanelen. Dat ze daar juist maar eens wat meer subsidie in stoppen. Dan is die stroom voor de glastuinbouw ook direct een stuk schoner.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-19 21:43

Kabinet heeft vandaag besloten om een half miljard extra uit te trekken om de stikstofcrisis aan te pakken. Er komt nog meer bij, verwacht men, met name van de provincies.
Tevens worden er komende week aankondiging van extra maatregelen verwacht zoals de maximumsnelheid naar 100 km.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-19 21:49

Citaat:
"De klimaatwetten gaan over niets anders dan leugens, list en bedrog. Miljarden aan subsidies gaan naar windmolens, biomassa en zonnepanelen. En het helpt ons allen naar de verdoemenis. Niemand wordt ontzien we degraderen in sneltreinvaart in onze welvaart.

De “groene” waanzin moet stoppen...."

...mag het een onsje minder?

Het 8 uur journaal kwam met het oeroude 'nieuws' dat we die minimale eisen mbt het accoord van Parijs niet gaan halen.
(Omdat Mark Rutte vergeten is dat hij de vvd ooit 'groen rechts' noemde, zit groen links niet in het kabinet.)
Subsidie voor biomassa mag van mij per direct gestopt worden.

En ja: ik vind deze verhoging voor de grootverbruikers erg drastisch.
Aan de andere kant: de lichtvervuiling van kassenbedrijven wordt al tientallen jaren bekritiseerd.
(Vrijwel alle kassen die ik ken uit mijn Randstad periode worden gestookt op olie of gas.)
Het kost het een en ander, maar wie rond 2000 investeerde in 'verlichting binnen houden' heeft de investering er allang uit en wordt minder zwaar getroffen door deze maatregel.

Mijn zonnepanelen betaal ik zelf, ik krijg daar geen subsidie bij.
Windmolenparken zijn winstgevend zonder subsidie.

En ja, voor klimaatverandering geldt: als het niet lukt 'gaan wij allen naar de verdoemenis.'
Reken maar van Jetje dat 'niemand wordt ontzien' en dat we 'in sneltreinvaart in onze welvaart degraderen'.
(Ik had het graag anders gezien, maar daar is het nu te laat voor. We wisten het al een jaar of dertig zonder iets te doen.)
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 01-11-19 22:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-19 09:12

De meeste kassen die ik ken in de randstad, staan er niet meer. Die hebben plaatsgemaakt voor villawijken.(de groenten die daar geteeld werden komen nu dus ergens anders vandaan).
Als die 400 telers die het betreft, over de kop gaat, komt er weer bouwgrond vrij, mits ze de bouwprojecten vrijgeven. Kunnen ze iets doen aan de woningnood..
Moet er toch ergens anders weer bespaard worden op uitstoot. Tot die tijd hou je je kinderen maar in huis tot hun 50ste ofzo :j

Het grappigst wat ik gelezen heb over windmolens is op mn FB tijdlijn van iemand die helemaal voor verduurzaming is, totdat er een windmolen voor hun nieuwe huis gezet werd. Toen was de wereld te klein :')

Ik persoonlijk zit niet te wachten op nog een economische crisis, ben in de vorige crisis net iets te lang werkloos geweest. Ik denk dat iedereen toch zo een beetje aan zn eigen hachje denkt..?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-19 09:27

Dat begrijp ik ook nooit zo, die mensen die voor windmolens zijn maar moeilijk gaan doen als ze vanuit hun huis in de verte zichtbaar zijn.
Ik begrijp dat ze je niet op honderd meter afstand wil hebben ivm slagschaduw, maar volgens mij zijn er sowieso regels dat ze niet te dicht bij bebouwing mogen staan.
Als ik naar buiten kijk zie ik er een stuk of 10 staan, op 2 km afstand, ik vind het prachtig en we hebben er totaal geen last van.

Die crisis gaat er sowieso komen. Ze voorspellen al jaren dat dat rond 2020 zal gebeuren. Het is vrij normaal dat er elke 10 tot 15 jaar een crisis is. Het is alleen te hopen dat die zich ook weer redelijk snel herstelt. Ik maak me niet snel druk over werkloosheid en armoede tijdens een crisis, dat zijn maar relatief kleine problemen. Een zware crisis is in het verleden meerdere keren de aanleiding gebleken voor oorlogen en radicalisering, en ik denk dat we dáár vooral bang voor moeten zijn, in deze toch al rumoerige tijden.