8nnemiek schreef:Als die enzymen werken, prima toch? Ik zag laatst ook een boer die voor zijn varkens een aparte wc-ruimte voor plas en een aparte ruimte voor de poep had. Hartstikke mooi als dat werkt. Zo'n initiatieven mogen best aangemoedigd worden van mij. Alle beetjes helpen.
Maar uiteindelijk denk ik niet dat we er aan ontkomen om de veestapel toch wat te verkleinen. (en liefst de mensenstapel ook, dat scheelt ook weer veel woningtekort en problemen in de bouw. Gratis anticonceptie en kindertoeslag op de schop zou al helpen.)
Schrijnend dat varkens dus intelligenter zijn dan mensenkleuters en gewoon hun pies en poep gescheiden kunnen wegbrengen op daarvoor aangeleerde plaatsen, en dat we ze behandelen als stoeptegels....
Wat mij betreft moet de nadruk van de veehouderij af en gaan we meer naar, voor het grootste deel, plantaardig voedsel produceren.
Dat zal omscholen betekenen en een ingrijpende verandering van de huidige layout.
Maar het zal ontzettend veel rendement gaan opleveren qua luchtkwaliteit, bodemkwaliteit, betere volksgezondheid en hogere ethische waarden waar het de omgang met dieren betreft.
(waarbij ik wil aantekenen dat dit hand in hand moet gaan met het verlagen van max snelheid, minder vliegverkeer, meer duurzame woonvormen stimuleren (er wordt nu alleen maar meer gebouwd om kopers meer op schulden te jagen en daar lekker aan te verdienen)).
Uiteindelijk gaat het dus om een model waarin je welvaart van een land niet alleen uitdrukt in klinkende munt, maar ik kwaliteit van onderwijs, zorg, natuur, veiligheid, gezonde voeding en een ethischer wijze van omgang met alles dat leeft.
Daarvoor moet iedereen toch over een ietwat hoger bewustzijn gaan beschikken, en daar wringt em de schoen.