Trump of Clinton

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Hilary Clinton vs. Donald Trump

Clinton
1250 (90%)
Trump
130 (9%)

Totaal aantal stemmen: 1380

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 10:41

Shadow0 schreef:
Maar goed, interessanter: waar zou voor jou de grens liggen? Is er iets wat een president / presidentskandidaat kan doen voor je het te ver vindt gaan en denkt: 'dit gaat over mijn grenzen heen, hier wil ik iets doen om het te stoppen'? Wat voor scenario zou dat zijn?

Wat zou Volkert zin overweging geweest zijn? En keur je dit goed of af?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 12:13

enzino schreef:
(....)kijk naar wat de vorige presidenten hebben gedaan en hoe weinig weerstand of protesten er zijn geweest.

Sinds de 2e wereldoorlog heeft de USA:
- acties ondernomen om meer dan 50 buitenlandse overheden omver te werpen waarvan een meerderheid democratisch verkozen was
- "grossly interfered" in meer dan 30 buitenlandse democratische verkiezingen
- pogingen gedaan meer dan 50 buitenlandse leiders te vermoorden
- bombardermenten uitgevoerd op bevolkingen van meer dan 30 landen
- pogingen gedaan tot onderdrukken van populistische en nationalistische "movements" in meer dan 20 landen

Of om alleen wat voorbeelden te geven van dingen die ook wij hebben meegemaakt:
- Irak binnenvallen op basis van compleet verkeerde informatie; weapons of mass destruction
- Afganistan binnenvallen om .... uhm, iets met een link met 9-11 die onduidelijk is
- Iran plus haar gehele bevolking jarenlang onderdrukken om de connectie met Israel te verstevigen
- martelen in irak
- mensen jaren lang gevangen zetten zonder een aanklacht tegen ze te hebben in een off-shore martelkamp in cuba
- spioneren op de eigen bevolking en alles meer dat naar boven kwam door Snowden

En dan denk jij dat mensen een duidelijke grens hebben met wanneer iets te ver gaat?

Ik vind dit een braaf staaltje samengevatte geopolitieke acties.

...oma meent zich te herinneren dat er demonstraties waren
"Johson, moordenaar"
en toen dat niet mocht:
"Johnson, molenaar!"
(De molenaarswaren niet eens boos en de vertaling klopte wonderwel: killer- miller.)

De opluchting van Obama is dat hij "als zwarte man de rommel van de witte mannen" is gaan opruimen.
Met een onwillig congres, ook dat nog.

Maar protesten zijn er geweest.
Op straat - en in de diplomatieke sfeer.
...en in grote delen van de wereld is Amerika met recht en reden gehaat.
Saddam Hoessein (for one) mocht de vreselijkste dingen doen met "zijn eigen" bevolking - en nog wat extra's met de Koerden - maar toen de oliebelangen in het geding kwamen moest hij weg....

...wat mij zorgen baart, is dat 'the guy in the street', John met de pet, en ook veel hoger opgeleiden daar oprecht geen snars van begrijpen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 12:19

Emmaa_ schreef:
Of native americans arresteren die vreedzaam demonstreren om hun recht op schoon drinkwater te behouden. Of om te voorkomen dat er een oliepijplijn dwars door hun (beschermde) leefgebied wordt neergelegd. Of diezelfde groep demonstranten besproeien met een hoeveelheid mace waar je stijl achterover van slaat omdat ze hun recht om te demonstreren uitoefenen.

Ja, en met waterkanonnen, midden in een nacht waarin het hard vriest, zodat velen gewond raken. Dat is echt wreed, het is toch afschuwelijk?

janderegelaa schreef:
Wat zou Volkert zin overweging geweest zijn? En keur je dit goed of af?

Het valt me op dat je de vraag die ik stelde niet beantwoordt. Kun je dat alsnog doen? Ik ga hier namelijk ook een antwoord schrijven op jouw vraag.
Allereerst: ik keur dat af want ik ben nadrukkelijk pacifist en nadrukkelijk voorstander van geweldloos, vreedzaam verzet.
Verder, voor zover ik weet was Volkert van der G. een activist uit de agressieve dierenbevrijdingshoek. Dat is niet een hoek maar ik me inhoudelijk mee verbind, dus ik heb er ook niet al te veel inhoudelijks over te zeggen.

Over zijn overwegingen zou ik zeggen dat het een beetje vergelijkbaar zal zijn met die van Anders Breivik - behalve dat Breivik veel meer mensen heeft vermoord. De vraag is vooral: hoe voorkomen we de volgende Anders Breivik of Volkert van der G, als zoveel mensen denken dat geweld een aanvaardbare handelswijze is?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 12:31

enzino schreef:
Leuke vraag en ook heerlijk naief.

De vraag is niet naief, omdat het geen voorspelling doet. Ik onderschat niets.

Ik doe echter een nadrukkelijk verzoek, zonder daar een verwachting aan te verbinden. Ik verwacht ook niet dat iemand voor een hele groep gaat spreken, ik verwacht dat iemand voor zichzelf spreekt, en denkt. Wat vind je zelf nog aanvaardbaar?

Citaat:
En dan denk jij dat mensen een duidelijke grens hebben met wanneer iets te ver gaat?
En jouw grens in bereikt met wat ondiplomatieke uitspraken van een toekomstig president?

Er zijn wel degelijk ook veel mensen die wel protesteren en hebben geprotesteerd. Plus dat het nooit te laat is om in actie te komen. Iedere dag kun je je standpunt veranderen.
Die lijdzaamheid, 'het is nou eenmaal zo', is een van de schadelijkste stromingen, maar als je in de geschiedenis kijkt zie je enerzijds de beweging naar macht en geweld, maar anderzijds wel degelijk ook de beweging naar vrede en democratie en vrijheid, die ook veel bereikt hebben. En die worden opgebouwd met heel veel kleine dingen en volhouden.

Mijn grens is niet bereikt met 'wat ondiplomatieke uitspraken' maar wel met openlijk racisme en fascisme, gebrek aan respect voor de democratie en rechtstaat, het hinten op het plegen van een aanslag op Clinton, en het aanstellen van een nadrukkelijke nazi als adviseur. Dat zijn van die dingen waarvan ik in elk geval inhoudelijk voor mezelf duidelijk heb: dat ga ik niet normaal vinden, dat ga ik niet accepteren als iets dat nou eenmaal zo is, daarvan ga ik niet denken 'het zal wel meevallen.'

Ik kan de wereld in mijn eentje niet geheel veranderen, maar het maakt wel degelijk uit of je voor jezelf bepaalt of je dat wel of niet toelaatbaar vindt. En ik weet dat ik in elk geval tegen mezelf kan zeggen dat ik mijn uiterste best doe om te erkennen dat het verkeerd is, en het te stoppen en te veranderen.

Het kan wel anders namelijk.

Electra63

Re: Trump of Clinton

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-16 01:31

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-16 19:29

Electra63 schreef:
https://www.facebook.com/telegraaf/
De Groene Partij vraagt hertelling aan.

Ze heeft jammer genoeg zelf al aangegeven dat ze niet zeker weet of het opgehaalde geld ook daadwerkelijk naar een hertelling gaat. Op dit moment gaan er veel stemmen op om het geld aan de black lives matter movement te geven, maar een hertelling lijkt me... Mwah. Ik zie het niet zo snel gebeuren.

Sequinoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 11:47

Trump begon als Tegen-argument te roepen dat hij de popular vote heeft, maar er heel veel illegale stemmen zijn meegeteld. Lijkt me een goed argument voor een nationale audit daar :)*, maar die hertelling zal niet veel aan de uitslag veranderen.. Stel dat Hillary op een wonderbaarlijke wijze toch president wordt, dan hou ik mijn hart vast voor de onrust daar..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 11:56

Dat gaat niet gebeuren hoor. Zelfs als er in Wisconsin blijkt dat er gesjoemeld is met de stemcomputers moet er voor 19 december opnieuw geteld worden, dat gaat nooit met zo veel vaart. En zelfs al zou ze Wisconsin alsnog toegewezen krijgen, zou ze de boel niet winnen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 12:50

Er zijn ook audits gepland in 2 andere staten toch?

Wat betreft de onrust: ja, maar die onrust is er al of gaat komen. Er worden door rechtsnationalisten / white supremacists al mensen uit minderheden bedreigd, lastiggevallen, mishandeld. Dat is iets wat niet meer op een happy-go-lucky manier is te herstellen. En dan liever nu de confrontatie dan nadat Trump 4 jaar lang de macht heeft gegeven aan haat en manipulatie.

(Er zijn momenten dat deescalatie handig is. Maar er zijn ook momenten dat deescalatie alleen maar leidt tot meer problemen later. Als Clinton gewonnen heeft, moet ze president worden. Liever nu een confrontatie dan over een aantal jaar constateren dat het inderdaad een openlijk fascistisch regime terwijl het gestopt had kunnen worden.)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 13:56

Shadow0 schreef:
Wat betreft de onrust: ja, maar die onrust is er al of gaat komen. Er worden door rechtsnationalisten / white supremacists al mensen uit minderheden bedreigd, lastiggevallen, mishandeld. Dat is iets wat niet meer op een happy-go-lucky manier is te herstellen. En dan liever nu de confrontatie dan nadat Trump 4 jaar lang de macht heeft gegeven aan haat en manipulatie.

Opvallend hoe eenzijdig jij de gebeurtenissen beschrijft, zal wel toeval zijn :P

Ik hoor ook veel verhalen over blanken die door african americans aangevallen worden en uit hun auto worden geslagen omdat ze een Trump sticker hebben, groepen african americans die zijn begonnen met plunderen in hun eigen buurt en groepen linkse studenten die geweld proberen uit te lokken met de politie.

Voor zover ik het nieuws volg is alles echter al flink aan het afkoelen en zijn er op dit moment al veel minder ongeregeldheden dan toen de uitslag net uitkwam (als er uberhaupt nog structureel ongeregeldheden zijn op dit moment).

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 14:17

Enzino, heb je een bron? Dan kan ik daar meer over lezen.

(Politiegeweld uit proberen te lokken klinkt overigens juist in de VS als een vrij bizarre strategie: zowel nutteloos als levensgevaarlijk.)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 14:38

Shadow0 schreef:
Er zijn ook audits gepland in 2 andere staten toch?

(Er zijn momenten dat deescalatie handig is. Maar er zijn ook momenten dat deescalatie alleen maar leidt tot meer problemen later. Als Clinton gewonnen heeft, moet ze president worden. Liever nu een confrontatie dan over een aantal jaar constateren dat het inderdaad een openlijk fascistisch regime terwijl het gestopt had kunnen worden.)

Dat het nu zo explodeerd geeft aan dat het al veel langer sluimerd. Trump's verkiezing brengt het naar boven, maar het was er al veel langer. Ik hoor al veel langer problemen van tussen burgers en politie (machtsmisbruik door en jachtseizoen op agenten) stelling dat Amerika wrol (without rule of law) is kom ik ook al jaar of 2 tegen. O.a. door het doorschuiven van ex militair materiaal naar de politie die het vervolgens overal inzet en de schreeuw van agenten om de-escalatie trainingen, want eigenlijk alles wat ze leren is schieten. Voor andere zaken is geen budget. Ex-militairen die meer de-escalatie vaardigheden hebben en aangeven dat zij minder zwaar uitgerust door Irak heen liepen... Er is wel meer mis daar dan een president die enge dingen roept.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 14:57

Shadow0 schreef:
Enzino, heb je een bron? Dan kan ik daar meer over lezen.

(Politiegeweld uit proberen te lokken klinkt overigens juist in de VS als een vrij bizarre strategie: zowel nutteloos als levensgevaarlijk.)

Bronnen: hier

Of de video naar het specifieke geval dat ik noemde:

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 18:20

tamary schreef:
Ik hoor al veel langer problemen van tussen burgers en politie (machtsmisbruik door en jachtseizoen op agenten) stelling dat Amerika wrol (without rule of law) is kom ik ook al jaar of 2 tegen. O.a. door het doorschuiven van ex militair materiaal naar de politie die het vervolgens overal inzet en de schreeuw van agenten om de-escalatie trainingen, want eigenlijk alles wat ze leren is schieten. Voor andere zaken is geen budget. Ex-militairen die meer de-escalatie vaardigheden hebben en aangeven dat zij minder zwaar uitgerust door Irak heen liepen... Er is wel meer mis daar dan een president die enge dingen roept.

Brrrr.....
Op school leren we de kreten 'de scheiding der machten'en 'trias politica'.
Als de politie als uitvoerende macht niet functioneert dan is dat ernstig.

Zo is in NL het streven dat de politie een afspiegeling van de samenleving moet zijn. Dat lukt niet altijd even goed - maar het is een nuttig streven.
Uit de US of A ken ik vooral het verhaal dat het de Ieren zijn die de politie ingaan. "Dat werkt niet."

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 18:27

enzino schreef:

Brrr, dat is echt afschuwelijk ja. :\

Ik zou zo graag willen oproepen: doe het niet. Geweldloos verzet juich ik toe, maar geweld maakt het alleen maar erger. Dat soort dingen zijn echt niet aanvaardbaar.

tamary schreef:
Er is wel meer mis daar dan een president die enge dingen roept.

Helemaal mee eens. Het land zelf is ongeveer zoals de infrastructuur op plekken: jarenlang niet onderhouden, de fundamenten konden wegeroderen... en nu kan de boel zomaar instorten. Brrr.

Cubone

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 22:13

Even een schopje. Het gaat inmiddels van start..

Trump:The United States must greatly strengthen and expand its nuclear capability until such time as the world comes to its senses regarding nukes

President Obama en zijn toenmalige Russische ambtgenoot Medvedev tekenden in 2010 in Praag een nieuw verdrag om het aantal operationele kernwapens en het aantal lanceerinstallaties verder te verminderen. Beide landen hebben afgesproken om aan het einde van de looptijd, in 2020, nog maximaal 1550 inzetbare kernkoppen te hebben.

Dus...? Hoe werkt dit samen? Wanneer je ze af schiet zullen ze vast niet meer werken... Ik ga vast een bunker bouwen.

Putin is overigens inmiddels ook in hogere sferen en wil ook uitbreiden blijkbaar... Kan hier alleen nog niet echt veel informatie over vinden.

:x

http://www.nu.nl/verkiezingen-vs/4369658/trump-wil-nucleair-arsenaal-flink-uitbreiden.html
Laatst bijgewerkt door Cubone op 22-12-16 22:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 22:17

Waarom denk je dat ze niet meer zullen werken? :? Die dingen worden vertroeteld als een Grand Prix paard hoor.....

Cubone

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 22:18

Cowboy55 schreef:
Waarom denk je dat ze niet meer zullen werken? :? Die dingen worden vertroeteld als een Grand Prix paard hoor.....

Als je ze af schiet zijn ze afgeschoten toch? :D Of kun je ze meerdere malen laden? :+

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 22:25

Dat is eng.

Cowboy55, wees trouwens niet te optimistisch over hoe ze worden onderhouden hoor. John Oliver heeft er al eens een verontrustend (maar grappig) filmpje over gemaakt. Er zijn er al een paar op de parkeerplaats gevonden, er is een uit een vrachtruim gevallen, het onderhoud laat nogal eens te wensen over...
https://www.youtube.com/watch?v=1Y1ya-yF35g

Maar ik vraag me ook af wat men nou wil bereiken met meer wapens. Ik dacht dat iedereen na de Koude Oorlog had beseft hoe totaal belachelijk het is om een wapenwedloop te hebben als je alles al kunt vernietigen?

Citaat: "The Sovjets could have blown up the world three times, and we five. Boy would have we won that war."

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 23:17

Cubone schreef:
Even een schopje. Het gaat inmiddels van start..

Trump:The United States must greatly strengthen and expand its nuclear capability until such time as the world comes to its senses regarding nukes

President Obama en zijn toenmalige Russische ambtgenoot Medvedev tekenden in 2010 in Praag een nieuw verdrag om het aantal operationele kernwapens en het aantal lanceerinstallaties verder te verminderen. Beide landen hebben afgesproken om aan het einde van de looptijd, in 2020, nog maximaal 1550 inzetbare kernkoppen te hebben.

Dus...? Hoe werkt dit samen? Wanneer je ze af schiet zullen ze vast niet meer werken... Ik ga vast een bunker bouwen.

Putin is overigens inmiddels ook in hogere sferen en wil ook uitbreiden blijkbaar... Kan hier alleen nog niet echt veel informatie over vinden.

:x

http://www.nu.nl/verkiezingen-vs/4369658/trump-wil-nucleair-arsenaal-flink-uitbreiden.html

Groot deel van de reden dat die dingen tot nu toe ongebruikt bleven was de tegenbalans van kernwapens in Rusland. Als 1 land begint met bijmaken, moet de ander volgen om die balans te bewaren. Poetin op dit moment maakt zich terecht zorgen over de militaire ambities van de VS.

Uit het onderschrift van de video :
Citaat:
If you are a journalist or a blogger, please do your part and share this message. Time is of the essence , especially in light of the recent NATO summit in Warsaw (July 2016) where the alliance stipulated that Russia is the main threat to international security
De propaganda is er in elk geval naar.

Sommigen stellen zelfs dat we al in WOIII/2e koude oorlog verwikkeld zijn. Enkel is het tot nu toe "beperkt" tot propaganda, imposant doen en vingerwijzen.
http://marketupdate.nl/nieuws/geopoliti ... -onderweg/

Of die bunker zin heeft is de vraag. Als de 2 groot machten met kernwapens gaan smijten is het gevolg ook minimaal 35 jaar nucleaire winter en daarna is er erg weinig aan vee en planten over om weer mee op te bouwen als je al genoeg voedsel hebt kunnen opslaan.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 00:19

Shadow0 schreef:
Dat is eng.

Cowboy55, wees trouwens niet te optimistisch over hoe ze worden onderhouden hoor. John Oliver heeft er al eens een verontrustend (maar grappig) filmpje over gemaakt. Er zijn er al een paar op de parkeerplaats gevonden, er is een uit een vrachtruim gevallen, het onderhoud laat nogal eens te wensen over...
https://www.youtube.com/watch?v=1Y1ya-yF35g

Maar ik vraag me ook af wat men nou wil bereiken met meer wapens. Ik dacht dat iedereen na de Koude Oorlog had beseft hoe totaal belachelijk het is om een wapenwedloop te hebben als je alles al kunt vernietigen?

Citaat: "The Sovjets could have blown up the world three times, and we five. Boy would have we won that war."

Ik ben het met je eens dat zelfs als het Praag Akkoord van 2010 wordt uitgevoerd er nog veel te veel nukes over zijn. En dan hebben we het alleen nog maar over de VS en Rusland en niet eens over de nukes van China, Frankrijk, Israel, India (vermoedelijk), Pakistan (verm.), Zuid-Afrika (verm.), Iran (druk bezig) en Noord-Korea (zeg het mij maar).

Het filmpje....amusant en verontrustend. Als puber uit de jaren 80 voor mij vooral verontrustend. Maar het zegt weinig/niets over de werkelijke situatie anno nu. Noord- en Zuid Dakota en Wyoming raken Rusland binnen 30 minuten en vice versa. Vandaag nog. Voor middernacht (het is nu 23:24 uur).

Maar vergeet niet: een ICBM zonder brandstof, warhead en ICT is slechts een bende duur schroot. Daar kan een doe-het-zelver een boeiende BBQ van maken, meer niet. De Sovjets hadden hun SS-20's 20 jaar geleden ook gewoon aan de rand van de straat liggen. Oud ijzer, anyone?

Een ICBM met brandstof is een grote Molotov cocktail. Geeft een flinke klap als de brandstof ploft en dat is het dan.

Een ICBM met brandstof, een warhead en ICT (lees: lanceerinfo en een doel) is Armageddon. Oliver's zittende stand up komt niet eens in de buurt van dat laatste scenario. Ik ben het overigens wel met hem eens dat alle hilarische situaties ontstaan omdat er ook gewoon te veel nukes zijn. Beheersbaarheidsprobleem.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 11:11

tamary schreef:
Groot deel van de reden dat die dingen tot nu toe ongebruikt bleven was de tegenbalans van kernwapens in Rusland. Als 1 land begint met bijmaken, moet de ander volgen om die balans te bewaren.

Nee, da's echt zinloos. Na het punt van 'totale destructie' is er niks meer. Er is geen balans.

Cowboy55: het filmpje is meer als reactie op je idee dat de warheads worden vertroeteld als een grandprixpaard. Beheerd door mensen die moeten afkijken tijdens veiligheidsexamens, of loodsdeuren die niet meer dicht kunnen is niet per se 'vertroetelen'. Het gaat niet om een aanvalsscenario, maar meer om hoe laks er met die dingen wordt omgegaan.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 19:16

Shadow0 schreef:
tamary schreef:
Groot deel van de reden dat die dingen tot nu toe ongebruikt bleven was de tegenbalans van kernwapens in Rusland. Als 1 land begint met bijmaken, moet de ander volgen om die balans te bewaren.

Nee, da's echt zinloos. Na het punt van 'totale destructie' is er niks meer. Er is geen balans.

Omdat de destructie capaciteit van land A gelijk(waardig) is aan land B zullen beide landen niet willen beginnen met er mee smijten. Dat is sinds eind WOII de balanceertruc geweest. Oorlog beginnen is alleen interessant als jouw winkansen het hoogst zijn EN er wat bruikbaars overblijft nadat die overwinning erkent is. Met 2 even sterke kampen qua wapentuig is die winkans te laag tot 0 en is het beginnen van een oorlog tegen dat land (en/of diens bondgenoten) niet rendabel.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 19:25

Shadow0 schreef:
tamary schreef:

Cowboy55: het filmpje is meer als reactie op je idee dat de warheads worden vertroeteld als een grandprixpaard. Beheerd door mensen die moeten afkijken tijdens veiligheidsexamens, of loodsdeuren die niet meer dicht kunnen is niet per se 'vertroetelen'. Het gaat niet om een aanvalsscenario, maar meer om hoe laks er met die dingen wordt omgegaan.

Dat snap ik. Mijn punt is dat je dat niet uit het filmpje kunt afleiden. Je kunt niet concluderen dat spieken of een klemmende loodsdeur DUS betekent dat er ook wel iets mis zal zijn met de manier waarop wordt omgegaan met de nukes. Het een volgt simpelweg niet uit het ander.

Het enige verontrustende deel is het deel waarbij ze zonder het te weten warheads vervoerd hebben. Daar kunnen kwaadwillende clubs een 'vuile bom' van maken. Geen boem, maar wel een gedeelte van een stad die besmet is met radioactiviteit.

martichr

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 19:30

[/quote]

Nee, da's echt zinloos. Na het punt van 'totale destructie' is er niks meer. Er is geen balans. [/quote]
Omdat de destructie capaciteit van land A gelijk(waardig) is aan land B zullen beide landen niet willen beginnen met er mee smijten. Dat is sinds eind WOII de balanceertruc geweest. Oorlog beginnen is alleen interessant als jouw winkansen het hoogst zijn EN er wat bruikbaars overblijft nadat die overwinning erkent is. Met 2 even sterke kampen qua wapentuig is die winkans te laag tot 0 en is het beginnen van een oorlog tegen dat land (en/of diens bondgenoten) niet rendabel.[/quote]
[/quote]

Tot het moment dat in een land een totaal geflipte dictator aan de macht komt die glorieus ten onder gaan als hoogste ideaal ziet..
Hitler had in '45 met liefde het hele land mee het graf in genomen omdat de übermenschen gefaald hadden en dus niet waardig waren voort te bestaan..
De balanceertruc is zo sterk als de zwakste schakel , en Trump is geen hele sterke..