Explosies vliegveld Brussel

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

dromertje2

Re: Explosies vliegveld Brussel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 21:48

En dat werd wel gezegd " de belgen hebben mijn zus gedood", dat is dus hetzelfde als wat jij zegt in uw voorbeeld over de islam.

Is alle 2 een vooroordeel, ik heb niemand gedood, en op uw voorbeeld niet alle mensen die in islam geloven zijn slecht.

Ik wou dat zelfde voorbeeld geven maar heb dat niet gedaan omdat ik dacht dat ik dan wel op mijn kop ging krijgen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 21:53

Ja dat bedoel ik dus met mijn voorbeeld :+ en dan zegt iedereen dat 'de goede' moslims zich niet aangesproken moeten voelen. Die mensen horen dat elke dag. En nu staat België ineens te steigeren omdat ze hetzelfde meemaken... De meeste moslims hebben namelijk ook niemand vermoord.

En bovendien; dat werd geschreven door een journalist. Met zulke uitspraken kun je lekker koppen, maar het valt nog maar te bezien of het letterlijk zo gezegd is ;)

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 23:50

Ik steiger er niet voor :). Mensen hebben altijd de neiging om veel persoonlijk op te vatten, een zeer menselijke eigenschap. Ik deed dat vroeger ook maar ben daarin bijgeleerd.
De familie spreekt hier algemeen uit woede en verdriet dat ze willen ventileren. Niet persoonlijk op iemand.

In essentie hebben ze ook een punt he, het zijn Belgen die de familie gedood hadden. Ze hadden de Belgische identiteit.
En ik vind zelf ook het feit dat er weinig gescreend wordt op de luchthaven wat werkvolk betreft zeer verontrustend. Dit is uit eigen ervaring... De ervaring pleur ik niet openbaar op internet, maar ik schrok er zelf toch wel van...

Het is als werknemer zoooo eenvoudig een aanslag te doen. Ik kan minstens 10 manieren bedenken hoe ik dat als werknemer zou doen. Doe ik natuurlijk niet, het enige dat voor mij telt is dat ik daar een job heb die ik zo goed mogelijk wil uitvoeren, ik ben geen terrorist. Maar als ik dan bedenk dat er IS sympathisanten daar werken, daar gaan mijn haren van overeind staan... En daar mogen ze best wel eens aan werken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 07:50

Dat is overal hoor. Niet iedereen met een strafblad is aanhanger van IS maar de meeste hebben wel een strafblad. En uiteindelijk hebben ze daar niet eens gebruik van gemaakt van die "kans". Nee, ze zijn gewoon zoals jan en alleman Door de voordeur naar binnen gewandeld. Waar je het Veel minder zou verwachten.

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 09:00

verootjoo schreef:
En bovendien; dat werd geschreven door een journalist. Met zulke uitspraken kun je lekker koppen, maar het valt nog maar te bezien of het letterlijk zo gezegd is ;)

Precies dat dus. Grote kans dat die vrouw iets helemaal anders heeft gezegd, maar dat dat werd omgevormd tot deze kop. Het Nieuwsblad heeft daar wel een handje van weg. Ik ben ook al een paar keer door hen geïnterviewd en stond ook te kijken van hoe ze m'n woorden hadden omgevormd tot iets veel sensationelers dan hoe ik het bedoeld had. (Zo heb ik ook geleerd om m'n eigen citaten altijd te mogen nakijken :+ )

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 09:09

ja, kan dat heel goed geloven.
Dat is met alle uitspraken zo, zo zal men over andere vooroordelen dat met de aanslag te maken heeft, ook wel veel sensationeler geschreven zijn dan dat het gezegd is geweest.

Dat er veel mensen met een strafblad op de luchthaven werken is omdat dat mensen zijn die via een speciaal contract een 2de kans krijgen.
Men zit heel de tijd te zeggen dat mensen niet genoeg kansen krijgen en dat ze daardoor radicaliseren. Met zo'n contracten krijgen mensen 2de kansen om terug een leven op te bouwen.
Waarom dan kritiek geven achteraf dat ze een strafblad hebben?

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 09:29

Daar heb je inderdaad een punt Chanel1985. Al hangt het er natuurlijk ook van af wat voor strafblad ze hebben.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 09:33

Die broers die zich in Brussel hebben opgeblazen, die hadden een crimineel strafblad, niets gerelateerd met terrorisme.
Men kan ook niet in de toekomst kijken zodat men kan zien of iemand dan mogelijk zoiets van plan is.

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 10:19

Zo werkt de media... Damned if you do, damned if you don't. Ze hebben altijd wel overal kritiek op, of zijn in dat opzicht helemaal niet diepgaand genoeg.

"Strafblad" is ook zo algemeen, dat kunnen "lichte" feiten zijn (ik denk bv. aan een paar jongens op mijn middelbare school die als afstudeergrap 's nachts de school waren binnengedrongen om het daar allemaal te versieren, zij hebben daar toen ook melding van gehad op hun strafblad) die niets met terrorisme te maken hebben. Ik vind het echt behoorlijk dégoutant hoe de media als Nieuwsblad en HLN zoveel mensen over één kam scheren zonder ook maar enige diepgang of nuance te tonen. Dat is echt iets wat ontbreekt in die populaire media en wat er ook voor zorgt dat mensen alsmaar meer gaan veralgemenen en vooroordelen gaan ontwikkelen.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 10:43

Nouja mensen krijgen niet voor niets een strafblad.
Ook zijn deze jongens afkomstig uit bepaalde wijken waar gewoon veel criminaliteit heerst. En ze hebben zich nou eenmaal niet voor niks tegen de samenleving gekeerd. Ook het feit dat sommige van die jongens een strafblad hebben verbaast mij iig niks.

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 11:09

Het gaat niet om de terroristen, Waxmeltsenzo, maar over de "vele mensen met een strafblad" die in Zaventem zouden werken.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 11:14

Niet zouden, maar effectief werken, Yasmine.

Is best wel interessant, Zijn mensen met een crimineel verleden, die uit "slechte" buurt komen wel ideaal om daar te werken? Zijn zij niet meer beïnvloedbaar dan andere en daardoor makkelijker te radicaliseren en iss zo toegang kan krijgen tot bepaalde gebouwen, instantie's ( niet alleen de luchthaven)?
Aangezien dat argument wel gebruikt word/ werd om te staven waarom mensen radicaliseren?

Is een hersenkronkel die door mijn hoofd gaat.

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 11:20

Je hebt echt niet alleen een strafblad als je uit een criminele buurt komt. En het is ook niet alleen diefstal, heling, bedreiging en andere lichamelijke zaken.

Daarnaast, als je een keer iets hebt gestolen (om wat voor reden dan ook) maakt dat jouw gelijk ongeschikt?

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 11:24

Nouja mensen met een strafblad zouden wel meer moeite moeten hebben met het vinden van een baan ''afhankelijk van wat het strafblad inhoud'' Ik vind het persoonlijk een kwalijke zaak dat ergens veel mensen met een strafblad werken. Dat zegt iets over een bedrijf of gemeente.
Zeker als veel mensen gebruik maken van een dienst en zeker als er mensen van afhankelijk zijn.

Als je een keer iets hebt gestolen krijg je geen strafblad. En niemand zegt dat alleen mensen uit een criminele wijk een strafblad heeft. Wel is het een feit dat er meer mensen die in die wijken wonen een strafblad hebben, en ik had het over de broers die een strafblad hebben dat dat mij niet verwonderd. Dat mensen met een strafblad en met name meerdere mensen met een strafblad op een vliegveld werken zegt mij wel iets over de stand van zaken daar.
Laatst bijgewerkt door BeFunny op 07-04-16 11:27, in het totaal 1 keer bewerkt

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 11:26

Nee, daardoor schrijf ik ook specifiek over mensen met een crimineel verleden uit een slechte buurt.

Moeten we dat risico nemen?
Men zit te emmeren over de veiligheid op de luchthaven, is dat dan ook geen punt waar ze extra waakzaam op moeten zijn en soms het zekere voor het onzekere nemen?

Je kan niet hetzelfde argument gebruiken om radicaliseren te staven, hoe dat komt enzo, om dan als het uitkomt het ineens om te draaien.
Kan het moeilijk uitleggen, maar snappen jullie waar ik naartoe wil?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 12:19

Maar als je die mensen, uit die slechte buurt en met dat strafblad, geen kans biedt met een goede job om UIT die slechte buurt te raken en dus ook UIT de buurt van (kleine) criminaliteit, hoe wil je dan dat ze zich herpakken? Ze hebben hun straf gehad, eventueel uitgezeten en dan wil alsnog niemand ze als werknemer. Ja dan is het helemaal logisch dat ze zich tegen de maatschappij keren. Dan zet je de kat bij de melk.

Sommige worden daar geboren en weten niet beter, omdat hun ouders hen niks anders kunnen bieden. Daarom zijn dat geen slechte ouders. Als je ze dan nadien kan tonen "kijk zo hoort het en kan het heus wel", dan is dat wel een voorbeeld voor de kinderen van die mensen. Je moet ze ergens een zetje geven.
Daarnaast zullen ze wel attesten goed gedrag en zeden vragen, en als er wat op staat dit grondig napluizen.

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 12:56

Bij mij als stagiaire werd geen attest goed en zeden gevraagd... Kreeg meteen een vaste badge met toegang tot álle gebouwen.

En omdat ik daar als stagiaire heb gewerkt kreeg ik deze keer meteen een badge voor 2 maanden mee (in die tijd doen ze dan hun security checks) in plaats van een week :S. Daar schrok ik echt van. In 2 jaar kan iemand hard veranderd zijn...

Ik heb er niks tegen dat mensen met een strafblad werken, absoluut niet. Maar ik zie ze liever niet op een plaats zoals een luchthaven waar dagelijks duizenden mensen komen

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 13:00

nee dat lijkt me ook niet
laat ze asperges gaan opgraven in de open velden

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 13:06

Maar precies of 'criminele' mensen allemaal gaan radicaliseren en mensen willen opblazen?
Net alsof mensen die stelen/gestolen hebben terroristen gaan worden? Alsof mensen die fraude hebben gepleegd bommengordels gaan dragen? Alsof mensen die vaak in ruzies/gevechten betrokken zijn plots is mensen willen helpen?
Daarbij, mensen met een criminele achtergrond f uit achtergestelde wijken of van buitenlandse afkomst moet je juist kansen bieden en ze in de samenleving laten opgaan me postief contact, zodat ze niet gaan segregeren en zich met radicalen of criminelen inlaten. En wat helpt daar het best bij, innde luchthaven werken of asperges opgraven?

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 13:17

Damned schreef:
Maar precies of 'criminele' mensen allemaal gaan radicaliseren en mensen willen opblazen?
Net alsof mensen die stelen/gestolen hebben terroristen gaan worden? Alsof mensen die fraude hebben gepleegd bommengordels gaan dragen? Alsof mensen die vaak in ruzies/gevechten betrokken zijn plots is mensen willen helpen?

Nee maar geheel los van de IS kwestie, moet je je afvragen of je wel criminelen in dienst wilt.
Op het moment dat je kiest voor het criminele pad verspil je mijn inziens wel bepaalde rechten.

Ik ben zeker voor kansen en zeker voor jonge mensen ook allochtonen. Maar als om het criminelen gaat heb ik wel een andere mening.

Ook ben ik ervoor dat mensen een bepaalde weg in zijn geslagen en hun leven gebeterd hebben een tweede kans moeten krijgen. Maar als er binnen een bedrijf meerdere mensen met een criminele achtergrond werken zegt dat mij niet veel goeds.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 13:21

Het kan net zijn omdat ze als allochtoon geen werk krijgen wegens discriminatie (ga dat maar een keer bewijzen) en als ze dan in een achtergestelde wijk wonen is de stap naar criminaliteit makkelijker gezet dan je denkt. Je gek solliciteren en intussen werkloosheid trekken is ook niet goed want dan krijgen ze de stempel van luie profiteur.
Er zijn er genoeg die na een straf het licht hebben gezien en zich willen herpakken, en wél positief meedraaien. Daarnaast is werken op een luchthaven niet voor iedereen weggelegd: ploegen, zwaar werk, druk... Wat moet je doen als je enige kandidaten mensen zijn met een strafblad, omdat anderen zich er te goed voor vinden? Die mensen weigeren en het werk laten liggen?

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 13:24

Varekaj schreef:
Het kan net zijn omdat ze als allochtoon geen werk krijgen wegens discriminatie (ga dat maar een keer bewijzen) en als ze dan in een achtergestelde wijk wonen is de stap naar criminaliteit makkelijker gezet dan je denkt. Je gek solliciteren en intussen werkloosheid trekken is ook niet goed want dan krijgen ze de stempel van luie profiteur.
Er zijn er genoeg die na een straf het licht hebben gezien en zich willen herpakken, en wél positief meedraaien. Daarnaast is werken op een luchthaven niet voor iedereen weggelegd: ploegen, zwaar werk, druk... Wat moet je doen als je enige kandidaten mensen zijn met een strafblad, omdat anderen zich er te goed voor vinden? Die mensen weigeren en het werk laten liggen?

Ja criminelen mag je weigeren.
En of je wel of geen goede kansen krijgt zegt niets over de keuze om het criminele pad op te gaan. Er zijn ook autochtonen die van goede huize komen die voor dat pad kiezen.

Mensen weigeren om hun afkomst vind ik niet ok. Mensen weigeren om een strafblad vind ik een heel andere zaak.

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 13:34

waxmeltsenzo schreef:
Damned schreef:

Nee maar geheel los van de IS kwestie, moet je je afvragen of je wel criminelen in dienst wilt.
Op het moment dat je kiest voor het criminele pad verspil je mijn inziens wel bepaalde rechten.

Ik ben zeker voor kansen en zeker voor jonge mensen ook allochtonen. Maar als om het criminelen gaat heb ik wel een andere mening.

Ook ben ik ervoor dat mensen een bepaalde weg in zijn geslagen en hun leven gebeterd hebben een tweede kans moeten krijgen. Maar als er binnen een bedrijf meerdere mensen met een criminele achtergrond werken zegt dat mij niet veel goeds.

Maar hoe kunnen ze nu hun leven beteren als ze enkel ondergeschikt werk vinden en daardoor ook het gevoel krijgen dat ze niet gewenst zijn?
Wat is het makkelijkste: steeds keer op keer moeten bewijzen dat je veranderd bent, dat je echt je best wil doen, je leven weer op orde moeten krijgen, geen werk vinden,... Of je weer terug laten zakken in de wereld waar je zat toen je crimineel was samen met mensne die hetzelfde hebben meegemaakt en je vertellen dat je deze keer niet gepakt gaat worden enz?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 13:34

Het is een beetje zoals met de kip en het ei ivm in de criminaliteit rollen (voor het grote deel dan toch).

Het is nog altijd de verantwoordelijkheid van de werkgever of ze ex-criminelen aanwerven of niet. Voor sommige jobs is er gewoon haast niemand die solliciteert omdat het zo'n zware/vuile jobs zijn. Dan ben je allang blij als je iemand hebt die de motivatie heeft om het te doen.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 13:40

Als het om mensen gaat met een VOG ofwel bewijs van goed gedrag vind ik het al een ander verhaal.
Omdat ik dus van mening ben dat de mensen een tweede kans verdienen.