SandraVerl schreef:ChocooPrins schreef:Sandra het is toch een heel ander verhaal dat je verteld. Het is niet omdat je zelf iets verschrikkelijks hebt meegemaakt in je leven en echt gevochten hebt om er toch te geraken in je leven, en als een gelukkig mens door het leven te gaan, dat je daardoor niet mag nadenken waarom anderen er niet in geslaagd zijn.
Weet je waaraan ik nu denk om het vergelijkbaar te maken, maar het klopt natuurlijk niet helemaal. En is ook iets anders, maar om even door te gaan op hoe het komt dat er iemand zo kan worden gemanipuleerd.
Denk eens aan jonge meisjes die beïnvloed worden door loverboys... Ze krijgen vanalles, ze worden ook gemanipuleerd.
Uiteraard is hier het meisje het slachtoffer!
Maar ze zijn ook op dat moment zo beïnvloedbaar omdat ze ergens anders met problemen kampen (onzekerheid...). Die loverboys kiezen speciaal meisjes uit omdat ze door een fase gaan in hun leven dat ze minder weerbaar zijn. Ze hebben nood aan geborgenheid, en daarvan word misbruik gemaakt.
Zo gaat beïnvloeding.
En dat is net zo met jongens die gevoelig zijn om te radicaliseren, er wordt ook vanalles beloofd. En die jongens denken dat ze naar het beloofde land gaan, letterlijk. Terwijl ze in westerse landen geen aansluiting vinden.
Net daarom dat ik zeg, dat zij die radicaliseren, het ook zouden doen als je alle negatieve factoren die men nu als excuus wil gebruiken, uit onze maatschappij zou krijgen. Onrecht moet de wereld uit, maar het is gewoon een illusie om te denken dat er dan geen mensen meer zullen zijn die radicaliseren. Vergeet niet dat sektelijders ongelooflijk handig zijn in het aantrekken van bepaalde personen. Kijk maar naar het succes van scientolegie.
Neen, dat denk ik niet. Zonder voedingsbodem lukt dat niet.
Om terug mijn loverboy's te gebruiken. Zat genoeg meiden die zich daaraan niet zouden laten vangen omdat ze van thuis uit genoeg zelfvertrouwen en eigenwaarde hebben meegekregen bijvoorbeeld (natuurlijk kunnen er heel veel oorzaken zijn waardoor dat meisje slecht in haar vel zit). Daar is de voedingsbodem een ongelukkig en onzeker meisje, die plots heel veel aandacht krijgt van een loverboy.
Natuurlijk kan je niet al het onrecht de wereld uit denken. Maar het is wel zo dat er heeeel veel jongeren van gemengde of andere afkomst zich niet thuis voelen. En ik vind dat de verantwoordelijkheid van iedereen om al 1 te beseffen dat dit gaande is. Zodat je zelf niet meer de fout ingaat en die jongeren gaat stigmatiseren.
En we hebben nu echt te maken met zeer gevaarlijke manipulators. Dat is een gevolg.
En de oorzaak (in europa) is de jongeren die zich niet kunnen aarden en met een identiteitcrisis te maken hebben oa. Er zitten ook andere bij die uit overtuiging gaan, of echte criminelen (maar dat is een eerder kleine groep)