Schietpartij en explosies in Parijs

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 18:28

SandraVerl schreef:
ChocooPrins schreef:
Sandra het is toch een heel ander verhaal dat je verteld. Het is niet omdat je zelf iets verschrikkelijks hebt meegemaakt in je leven en echt gevochten hebt om er toch te geraken in je leven, en als een gelukkig mens door het leven te gaan, dat je daardoor niet mag nadenken waarom anderen er niet in geslaagd zijn.

Weet je waaraan ik nu denk om het vergelijkbaar te maken, maar het klopt natuurlijk niet helemaal. En is ook iets anders, maar om even door te gaan op hoe het komt dat er iemand zo kan worden gemanipuleerd.
Denk eens aan jonge meisjes die beïnvloed worden door loverboys... Ze krijgen vanalles, ze worden ook gemanipuleerd.
Uiteraard is hier het meisje het slachtoffer!
Maar ze zijn ook op dat moment zo beïnvloedbaar omdat ze ergens anders met problemen kampen (onzekerheid...). Die loverboys kiezen speciaal meisjes uit omdat ze door een fase gaan in hun leven dat ze minder weerbaar zijn. Ze hebben nood aan geborgenheid, en daarvan word misbruik gemaakt.
Zo gaat beïnvloeding.
En dat is net zo met jongens die gevoelig zijn om te radicaliseren, er wordt ook vanalles beloofd. En die jongens denken dat ze naar het beloofde land gaan, letterlijk. Terwijl ze in westerse landen geen aansluiting vinden.

Net daarom dat ik zeg, dat zij die radicaliseren, het ook zouden doen als je alle negatieve factoren die men nu als excuus wil gebruiken, uit onze maatschappij zou krijgen. Onrecht moet de wereld uit, maar het is gewoon een illusie om te denken dat er dan geen mensen meer zullen zijn die radicaliseren. Vergeet niet dat sektelijders ongelooflijk handig zijn in het aantrekken van bepaalde personen. Kijk maar naar het succes van scientolegie.

Neen, dat denk ik niet. Zonder voedingsbodem lukt dat niet.
Om terug mijn loverboy's te gebruiken. Zat genoeg meiden die zich daaraan niet zouden laten vangen omdat ze van thuis uit genoeg zelfvertrouwen en eigenwaarde hebben meegekregen bijvoorbeeld (natuurlijk kunnen er heel veel oorzaken zijn waardoor dat meisje slecht in haar vel zit). Daar is de voedingsbodem een ongelukkig en onzeker meisje, die plots heel veel aandacht krijgt van een loverboy.
Natuurlijk kan je niet al het onrecht de wereld uit denken. Maar het is wel zo dat er heeeel veel jongeren van gemengde of andere afkomst zich niet thuis voelen. En ik vind dat de verantwoordelijkheid van iedereen om al 1 te beseffen dat dit gaande is. Zodat je zelf niet meer de fout ingaat en die jongeren gaat stigmatiseren.
En we hebben nu echt te maken met zeer gevaarlijke manipulators. Dat is een gevolg.
En de oorzaak (in europa) is de jongeren die zich niet kunnen aarden en met een identiteitcrisis te maken hebben oa. Er zitten ook andere bij die uit overtuiging gaan, of echte criminelen (maar dat is een eerder kleine groep)

Anoniem

Re: Schietpartij en explosies in Parijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 19:12

@ chocooprins (leuke naam trouwens): Het feit dat er altijd mensen zullen zijn, die makkelijke prooi zijn voor mensen zoals in jou vb, of nu met IS, daar gaan we niets aan kunnen veranderen.
We kunnen ons best doen om niet racistisch te zijn, maar je gaat nooit kunnen voorkomen dat er toch mensen zijn die zich negatief zullen gedragen tegenover ander culturen. Je kan strijden tegen armoede, maar je gaat echt niet alle mensen eruit kunnen halen. Ouders kunnen hun best doen om hun dochters op te voeden tot een sterke vrouw, maar toch zullen er meiden zijn die in de val lopen.
Je kan beschermen tegen en preventief werken zoveel je wil en toch zal je soms falen en dat weten de slechten ook hoor. Denken dat de oorzaak wegnemen, het probleem gaat oplossen, is struisvogelpolitiek. Het is net door alleen te focussen op de zaken die men als excuus aanwent om te radicaliseren, dat je een grote groep die risico loopt op, gaat missen. Degenen die gebukt gaan onder wat zij als onrecht ondervinden, die pik je er veel gemakkelijker tussen uit, zij uiten reeds lang op voorhand hun ongenoegen al is het door negatief gedrag. Degene die stilletjes aan wegglijden, dat zijn degenen die altijd in de val zullen blijven lopen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 19:41

Goed gesproken SandraVerl.

Nog even terug naar de jeugd waar velen helaas ook in dit topic, als het om de moslim jongeren gaan hun wenkbrauwen fronsen m.b.t. de jeugd om maar eens iets zacht uit te drukken.

Ik vraag me vaak af: "waarom kijken we niet veel meer de kunst af van IS als het om ronselen van onze jongeren gaan". Daar kunnen we een hoop van leren en dus ook duidelijk in die trant iets tegenover stellen. Maar dan actief en niet passief afwachtend.

Wij moeten ons goed realiseren dat veel moslim jongeren kijken naar TV zenders van het land van herkomst van hun ouders of zelfs groot ouders.

Dan denk ik, waarom stellen we daar niets tegenover? Waarom geen school tv (verplicht!) twee keer per week, waarin imams met een westerse islam komen, waar imams gematigd reageren op gebeurtenissen in de wereld? Reageren op de propaganda van IS. De leerkrachten kunnen dan in de maatschappij les dit verder met hun leerlingen uitwerken en bespreekbaar maken.
Zo ook als het om sociale media gaat. Kom daar actief met een ander geluid waar goed door deskundigen is nagedacht.
Zo ook video's die ouders kunnen helpen hun kinderen die aan het radicaliseren zijn terug te brengen.
En daarnaast jongeren isoleren als ze al te ver heen zijn en een anti sektarisch programma laten ondergaan ergens in the middle of nowere. Die now how is er want er is ervaring in NL e.a. landen met children of god en andere sektes die zich gericht hebben of richten op jongeren. Ook hier weer samenwerken met imams.

Het probleem is niet gemakkelijk, maar de jeugd op voorhand opgeven en een fatalistische houding aannemen daar geloof ik helemaal niet in. We moeten juist gaan voor de kinderen die geronseld worden (is oorlogsmisdaad!) en onze jongeren!

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 19:41

SandraVerl schreef:
@ chocooprins (leuke naam trouwens): Het feit dat er altijd mensen zullen zijn, die makkelijke prooi zijn voor mensen zoals in jou vb, of nu met IS, daar gaan we niets aan kunnen veranderen.
We kunnen ons best doen om niet racistisch te zijn, maar je gaat nooit kunnen voorkomen dat er toch mensen zijn die zich negatief zullen gedragen tegenover ander culturen. Je kan strijden tegen armoede, maar je gaat echt niet alle mensen eruit kunnen halen. Ouders kunnen hun best doen om hun dochters op te voeden tot een sterke vrouw, maar toch zullen er meiden zijn die in de val lopen.
Je kan beschermen tegen en preventief werken zoveel je wil en toch zal je soms falen en dat weten de slechten ook hoor. Denken dat de oorzaak wegnemen, het probleem gaat oplossen, is struisvogelpolitiek. Het is net door alleen te focussen op de zaken die men als excuus aanwent om te radicaliseren, dat je een grote groep die risico loopt op, gaat missen. Degenen die gebukt gaan onder wat zij als onrecht ondervinden, die pik je er veel gemakkelijker tussen uit, zij uiten reeds lang op voorhand hun ongenoegen al is het door negatief gedrag. Degene die stilletjes aan wegglijden, dat zijn degenen die altijd in de val zullen blijven lopen.

Danku haha. Neen je hebt gelijk hoor. 100% vermijden of onrecht de wereld uithelpen kan je niet.
En het stigmatiseren van moslimjongeren is niet de enige oorzaak van het hele probleem nu. Dus het is niet omdat ik nogal fanatiek ben om vooroordelen de wereld uit te helpen dat IS zal verdwijnen. Dat klopt als een bus. Het probleem is veel complexer natuurlijk. Er zijn wel nog andere dingen die ik vind die daartoe bijgedragen hebben, bijvoorbeeld hoofddoekverbod, heeft niets met rascisme te maken. Dat is dan weer een andere discussie.
En deze die in stilte worstelen zouden er baat bij hebben om wel ergens een aanspraakpunt te hebben. Straatmedewerkers moeten er komen, en liefst veel. Van arabische afkomst best, een rolmodel, waar die jongeren naar op kijken. Het is een groot maatschappelijk probleem. 100% vermijden, neen dat kan niet. Kijk naar de jongeren in Amerika die opeens de klas binnen lopen met een geweer...
Ook moet er goed worden nagedacht over hoe IS in Syrië/irak aan te pakken. Over Assad en over hoe het westen zich altijd wil profileren. Daar kunnen we helaas alleen maar een mening over hebben. De uiteindelijke uitkomst hebben we niet zelf in de hand.
Het heeft ook geen zin om geen aandacht te besteden aan het probleem van de stigmatisatie. Want dat is de voedingsbodem wel deels geweest. En daar kan je wel zelf iets aan doen. En dat is het enige dat ons als bevolking sterk maakt tegen IS. Het begrijpen van waar het komt, en anderen het ook laten begrijpen. En meer een eenheid met andere religies gaan vormen. Krijg je iedereen achter je kar, neen natuurlijk niet.
De reacties dat ik lees op fb en dergelijke zijn ziekmakend!
En ik draaf nogal door over heel dat stigmatisatie gedoe. Maar dat is iets waar ik persoonlijk mij voor wil inzetten.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 19:42

Net was te zien dat op de 20.000 mbo leerlingen er 2 ronselaars voor de jihad zijn. Scholen moeten daar nu allerter op worden. Krijgen daar nu instructies voor.

Goed nieuws vind ik dat de groep hackers van ,,anonymous,, nu al 5,5 duizend IS accounts hebben gehacked!!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 19:54

Maar het is misschien wel goed dat jongeren in onze maatschappij, jawel, ook de onze, voortdurend te maken krijgen met de verheerlijking of op z'n minst de vanzelfsprekendheid van geweld. Bedreigen, geweld, vuurwapens en bommen zijn op tv heel vaak een prima manier om je zin te krijgen. Dan nog het dagelijkse nieuws dat alle nuance platslaat... we dragen al heel veel uit dat misschien helemaal niet handig is. En we dragen heel weinig uit over de genuanceerdere kanten, onze rechtstaat etc. Misschien geen gek idee om dat uberhaupt wat algemener uit te dragen.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 19:55

Ik snap je post niet zo...

Drifter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 20:12

Voor mij best een schokkende uitspraak, kan het niet copy pasten, of niet te veel, Reuters schijnt daar vaak moeilijk over te gaan doen naar forums e.d.
Samenvatting: Obama zegt dat ie niet van plan is tegen de IS te vechten totdat Assad, Rusland,Iran en wie dan ook inzien dat hij gelijk heeft.

Link: http://www.reuters.com/article/2015/11/ ... =worldNews

En.. US heeft een airstrike uitgevoerd op IS transporten van benzine, maar eerst hebben ze pamfletten gedropt om de (of IS , maar in ieder geval met IS samenwerkende) chauffeurs te waarschuwen.
http://www.foxnews.com/politics/2015/11 ... -in-syria/

Citaat:
“We dropped leaflets, warning the drivers to scatter,” said an official who had been briefed on the strike.

En dan willen ze vooral nog meer wapens droppen voor Assad zijn tegenstanders, ook al is er bewezen dat die wapens onderschept worden door IS en dus juist tegen ons gebruikt kunnen worden.
http://www.reuters.com/article/2015/11/ ... =worldNews

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 20:38

Shadow0 schreef:
Maar het is misschien wel goed dat jongeren in onze maatschappij, jawel, ook de onze, voortdurend te maken krijgen met de verheerlijking of op z'n minst de vanzelfsprekendheid van geweld. Bedreigen, geweld, vuurwapens en bommen zijn op tv heel vaak een prima manier om je zin te krijgen. Dan nog het dagelijkse nieuws dat alle nuance platslaat... we dragen al heel veel uit dat misschien helemaal niet handig is. En we dragen heel weinig uit over de genuanceerdere kanten, onze rechtstaat etc. Misschien geen gek idee om dat uberhaupt wat algemener uit te dragen.

Iedereen die een beetje hersenen heeft kan zich bedenken dat je films enzo absoluut niet met de realiteit kan en moet vergelijken. In dat opzicht is het goed dat dat de mensen zijn die later topbanen krijgen door middel van hard leren en werken; zij hebben de toekomst.

Je merkt nu, bijvoorbeeld aan de IS (waarvan er veel zijn zonder (goede) educatie), dat juist deze mensen dit soort dingen doen. Het gaat bij de IS natuurlijk nog véél en véél verder en zij zijn dan ook absoluut niet met de normale mens te vergelijken. Toch merk je dat aanzienlijk dat mensen zonder educatie sneller de neiging hebben om een wapen op te pakken dan mensen die wel gewoon op school hebben gezeten en daarna een vervolgopleiding hebben gedaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 20:53

Ik vind wel dat deze tragedie zowel het goede als het slechte in mensen boven haalt. Gisteren nog een filmpje gezien van een moslim die geblinddoekt op een plein in Parijs stond en een knuffel vroeg. Zo mooi om te zien hoe mensen hem in de armen vielen, maar tegelijkertijd zo triest dat iemand het gevoel heeft dat hij dit moet doen. Tuurlijk zou die man van mij een knuffel krijgen. En dan was ik zo dom om de lezersreacties open te doen, walgelijk hoe mensen reageren!
Zondag in de 7de dag op één, kwam er een prof, moslim, spreken. Hij vertelde dat de Nederlandsprekende en gematigde iman (ben de naam kwijt), niet meer kan preken omdat hij en zijn entourage bedreigd worden daar hij tegen IS is.
Ik vind het zo jammer dat zij die bruggen wil bouwen tussen de gemeenschappen, net door hun eigen mensen zo aangevallen worden.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 20:57

Drifter schreef:
Voor mij best een schokkende uitspraak, kan het niet copy pasten, of niet te veel, Reuters schijnt daar vaak moeilijk over te gaan doen naar forums e.d.
Samenvatting: Obama zegt dat ie niet van plan is tegen de IS te vechten totdat Assad, Rusland,Iran en wie dan ook inzien dat hij gelijk heeft.

Link: http://www.reuters.com/article/2015/11/ ... =worldNews

Niet helemaal wat hij gezegd heeft. Sterker nog, ze vechten al tegen IS (hoe zou je dat bombardement op dat brandstoftransport anders omschrijven?)
Hij zegt dat hij geen einde van de oorlog in Syrië ziet voordat alle partijen op één lijn zitten, en dat dat wat hem betreft alleen kan zonder Assad.

Hij brengt dat laatste trouwens nogal als een vaststaand feit, terwijl ze daar ongetwijfeld in Moskou anders over denken. Daar vechten ze namelijk óók tegen IS, maar de Russen proberen er alles aan te doen om die oorlog te beëindigen met Assad stevig in het zadel.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 21:24

Resistance schreef:
Iedereen die een beetje hersenen heeft kan zich bedenken dat je films enzo absoluut niet met de realiteit kan en moet vergelijken.

Daar gaat het niet om. Maar het idee van geweld en wraak en actie als enige oplossing als er wat mis gaat, en niet verstandig, geduldig en diplomatiek zijn, kleurt ons allemaal.
Het is niet alleen IS die pronkt met mooie beelden van actie voor een goed doel, als maatschappij hier doen we dat ook. En de films zijn misschien niet echt, die boodschap zit er wel heel diep in.

Citaat:
Toch merk je dat aanzienlijk dat mensen zonder educatie sneller de neiging hebben om een wapen op te pakken dan mensen die wel gewoon op school hebben gezeten en daarna een vervolgopleiding hebben gedaan.

Ja. Maar ik bedoel dat we denken dat het alleen IS is die jongeren hersenspoelt, maar dat is niet zo. IS bouwt voor een deel gewoon voort op het beeld dat wij hier ook verspreiden. Veel jongeren met meer scholing (maar ook een bredere sociale omgeving) hebben daar meer weerstand tegen, maar toch. Ik denk dat we zachtheid en vriendelijkheid en vergevingsgezindheid wel weer eens mogen benadrukken.

(En dat dus voordat we imams op schooltv proberen, omdat dat nogal aanmatigend en selectief is.)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 21:51

Shadow0 schreef:
(En dat dus voordat we imams op schooltv proberen, omdat dat nogal aanmatigend en selectief is.)
,

wat vind jij daar aanmatigend en selectief aan?

Weet je shadow dat er imams zijn die hun leven in dienst hebben gezet in het voorkomen en deradicaliseren van jonge moslims. Die mensen daar zou veel meer geld naar toe mogen als ze dat wensen en die mensen zouden een veel groter podium zoals tv verdienen zodat al hun inspanningen ook veel meer jongeren kunnen bereiken en die mensen zouden veel meer steun mogen en moeten krijgen. Dat is mijn mening.
Daarnaast denk ik serieus dat we veel meer moeten als tegenhanger van de uitzendingen via de sateliet schotels en tegen propaganda materiaal van IS want die jongeren zijn wel onze jongeren die in Nl geboren en getogen zijn.

Ik vind het aanmatigend en selectief dat het zo normaal is om ver weg te gaan bombarderen en niet te kijken wat hier dicht bij huis gedaan moet en kan worden. Want daar ligt ook een heel belangrijk deel van de oplossing. Ik zeg niet dat het DE oplossing is, maar pleit ervoor om naar wegen te zoeken om de jongeren en hun ouders wel te bereiken. Ik denk serieus dat imams die daar al zo mee bezig zijn, daar veel meer in ondersteund kunnen worden (financieel, middelen, podium etc).

Heb jij wel eens gekeken naar de NL moslim uitzending? Ik wel, toen ik in NL woonde en vond het zeer inspirerend en leerzaam voor mezelf en keek er graag naar, niets mis mee.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 22:14

pien_2010 schreef:
Ik vind het aanmatigend en selectief dat het zo normaal is om ver weg te gaan bombarderen en niet te kijken wat hier dicht bij huis gedaan moet en kan worden.

Maar dat is ook niet mijn oplossing he :)

Het verschil zit 'm een beetje in hoe je het doet. Imams en moslims in het algemeen meer onderdeel maken van onze samenleving, ook op tv, helemaal mee eens. :j

Maar als je echt op schooltv heel gericht dat soort dingen doet neigt het naar propaganda terwijl ik juist vind dat we minder propaganda moeten hebben, en als je dat alleen maar richt op 1 groep valt dat denk ik ook heel verkeerd. Want daar spreekt dan net zo goed een boel wantrouwen uit.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 22:18

pien_2010 schreef:
Shadow0 schreef:
,

wat vind jij daar aanmatigend en selectief aan?

Weet je shadow dat er imams zijn die hun leven in dienst hebben gezet in het voorkomen en deradicaliseren van jonge moslims. Die mensen daar zou veel meer geld naar toe mogen als ze dat wensen en die mensen zouden een veel groter podium zoals tv verdienen zodat al hun inspanningen ook veel meer jongeren kunnen bereiken en die mensen zouden veel meer steun mogen en moeten krijgen. Dat is mijn mening.
Daarnaast denk ik serieus dat we veel meer moeten als tegenhanger van de uitzendingen via de sateliet schotels en tegen propaganda materiaal van IS want die jongeren zijn wel onze jongeren die in Nl geboren en getogen zijn.

Ik vind het aanmatigend en selectief dat het zo normaal is om ver weg te gaan bombarderen en niet te kijken wat hier dicht bij huis gedaan moet en kan worden. Want daar ligt ook een heel belangrijk deel van de oplossing. Ik zeg niet dat het DE oplossing is, maar pleit ervoor om naar wegen te zoeken om de jongeren en hun ouders wel te bereiken. Ik denk serieus dat imams die daar al zo mee bezig zijn, daar veel meer in ondersteund kunnen worden (financieel, middelen, podium etc).

Heb jij wel eens gekeken naar de NL moslim uitzending? Ik wel, toen ik in NL woonde en vond het zeer inspirerend en leerzaam voor mezelf en keek er graag naar, niets mis mee.

ik heb een keer een uitzending gezien van de BBC....met een verborgen camera in een moskee....ben me helemaal rot geschrokken.10 jaar geleden al.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 22:52

Geerke dat klopt, dat is er ook en helaas veel te veel. Dat krijgt heel erg veel medium aandacht.
Ik probeer net dat wat nooit aandacht te krijgen meer naar voren te halen. Die mensen in het midden punt te zetten die zo goed bezig zijn, omdat ik denk dat we alleen vanuit de gemeenschap zelf radicalisering kunnen gaan voorkomen zodat IS geen voedingsbodem meer heeft. De goede dingen van die grote wat grijze massa daar hoor je nooit iets van en dat is ook niet goed.
Shadow aangezien er teveel scholen zijn waar jongetjes open in de klas zeggen dat de mensen zelf schuld zijn van want.......of die sympathie hebben met fundamentalisme dan is het fijn als de leerkrachten van die scholen meer handvaten krijgen om een tegen geluid te laten horen want die kindertjes zitten elke avond met pap en mam te kijken via de sateliet naar zenders van landen waar hun opa/oma vandaan kwamen. Ook dat zou wel eens doorbroken mogen worden hetgeen erg moeilijk is.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 00:52

VUB en ULB (Vlaamse en Franse unief van brussel) hebben alle festiviteiten van vanavond afgeblazen er waren aanwijzingen dat de universiteit geviseerd zou worden door terroristen. De lessen voor morgen zijn ook afgeschaft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 01:10

Fijn, verdachte auto in [naam]... precies waar ik woon. En mijn ouders moeten nu door die straat fietsen. Hoop dat ze een omweg nemen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 01:13

Voor zover ik heb gezien op hln staat het terreurniveau intussen op 4. Het hoogst mogelijke.

Bambolina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 02:48

Mijn zus woont daar 2 straten vanaf als ik het goed zie op de foto's. Maar die verdachte auto is waarschijnlijk niks bijzonders, politie is gewoon extra op hun hoede nu en neemt extra voorzorgsmaatregelen. Even officiele berichtgeving afwachten, maar zal wel loslopen..

SeaSide

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 08:27

Fijn wij gaan morgen naar Rotterdam apassionata, ben al de hele week zenuwachtig....

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 08:50

teiger150 schreef:
Fijn wij gaan morgen naar Rotterdam apassionata, ben al de hele week zenuwachtig....

Teiger als je niet durft dan moet je gewoon niet gaan. Bang zijn mag en er aan toegeven ook.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 09:15

3man aangehouden...integenstelling tot gewonre criminaliteit heeft de politie nu wel ogen en oren van de burger, dat verwacht ik zeker wel....en luxe auto's met Belgisch kenteken op arabisch klinkende namen, verhuurbedrijven of namen van lieden die antecedenten hebben zullen nu allemaal stelselmatig nagetrokken worden en bij twijfel meteen onderzocht worden...

Gaat Rutte nu weer speechen dat iedereen fijn uit moet gaan?

Ik denk persoonlijk dat appasionata wel kan, maar denk eerder aan grote dansfeesten, massale discoteken.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 09:21

Tcm62 schreef:
Gaat Rutte nu weer speechen dat iedereen fijn uit moet gaan?

Ja... -O-

SeaSide

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 09:37

pien_2010 schreef:
teiger150 schreef:

Teiger als je niet durft dan moet je gewoon niet gaan. Bang zijn mag en er aan toegeven ook.

Mijn moeder vertelde dat ze ook nachtmerrie's heeft gehad over Apassionata, maar mijn vader vind dat we ons niet mogen laten lijden door angst. Ik ga zoiezo eventjes het nieuws artikel over die Rotterdamse auto opzoeken.