Wat gaan jullie stemmen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Wat gaan jullie stemmen?

VVD
122 (14%)
D66
12 (1%)
PvdA
84 (9%)
CDA
102 (11%)
Groenlinks
57 (6%)
SP
186 (21%)
ChristenUnie
19 (2%)
Lijst Fortuyn
12 (1%)
Eén NL
5 (0%)
Partij voor de Dieren
96 (11%)
Groep Wilders
124 (14%)
SGP
2 (0%)
Weet nog niet!
40 (4%)

Totaal aantal stemmen: 861

Chubby

Re: Wat gaan jullie stemmen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 22:41

Ik weet niet of een dergelijk 'extremisme' te maken heeft met de situatie in een land.. Ik vermoed dat de mondiale situatie een grote rol speelt daarbij..

Was de opkomst deze verkiezingen in NL niet behoorlijk hoog?

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 22:43

Ja, er was een flinke opkomst. Opvallend was ook het grote aantal allochtonen dat is gaan stemmen.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 22:47

Chubby schreef:
Ik weet niet of een dergelijk 'extremisme' te maken heeft met de situatie in een land.. Ik vermoed dat de mondiale situatie een grote rol speelt daarbij..

Hmmmmm....

Als in Nederland geen of nauwelijks marokkanen of turken zouden wonen, als de criminaliteit een stuk lager was, geen zwarte scholen of zwarte wijken, minder armoede, minder sociale ongelijkheid, geen economische problemen, goed onderwijs, goede gezondheidszorg..... maak jij je dan druk om hersenspinsels van Bush?

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 22:51

Ik zeg mondiaal, dat is meer dan Bush Haha!

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 22:55

Wat ook wel een belangrijk punt is, vind ik, is dat je belevingswereld ook steeds groter wordt. Vroeger (way back Knipoog )hoorde je niet wat er in Lutjebroek gebeurde of wie er wie had bedreigd in Appelscha. Maar nu is iedere vechtpartij, iedere rel en iedere buitensporigheid waar met name commerciele zenders direct een item over maken. Begrijp me niet verkeerd, tuurlijk neemt de criminaliteit toe. Maar je hoort ook meer, waardoor je blik ook wel wordt gekleurd. En zeker als er een allochtoon bij is betrokken, wordt het breed uitgemeten (buurvrouw van drie straten verderop wordt om mening gevraagd, het meisje uit de bloemenwinkel waar de verdachte drie jaar geleden wel eens langs kwam gefietst, de vrouw van de bakker die de achterneef van het slachtoffer vaag kent). Of zeg ik nu iets doms?

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 22:56

Chubby schreef:
Ik zeg mondiaal, dat is meer dan Bush Haha!

Nou ja... Bush veroorzaakt wel mondiale problemen Haha!

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 22:58

Hurrycane

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 22:59

chevax schreef:
Omdat het toch nog steeds de tweede grootste partij van Nederland is. En de kiezer heeft ook korte metten gemaakt met het kabinet-Balkenende, dus is het dan eigenlijk ook niet logisch dat hij toch weer premier wordt. Maar het zal niet eenvoudig gaan. En ik vind ook wel dat de SP toch wel een rol zou moeten spelen, omdat dat de grote winnaar is, dat is democratie. Maar dat zal vrijwel onmogelijk zijn.

Met het kabinet-Balkenende is korte metten gemaakt?
Tot op zekere hoogte ja.
Met de reeds in een eerder stadium afgevallen D'66 is korte metten gemaakt.
Met de VVD is ook flink afgerekend hoewel dit volgens mij ook door de interne "onenigheid" komt.
Het CDA heeft slechts een klein verlies geleden en denk dat je wat dat betreft kunt stellen dat er dus best voldoende vertrouwen is in het CDA en Balkenende. Niet bij iedereen natuurlijk maar toch wel bij een hele grote groep Nederlanders.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 23:00

Da's waar maar geef hem niet te veel 'credits' voor de wereldwijde problemen he Haha! Die man vindt zichzelf toch al zo waus!

natuurlijk wordt je wereld groter, maar of we daar dommer van worden? Ik zat daarstraks in de kantine met 2 mensen die echt niet verder keken dan hun wereldje en ik heb maar wijselijk m'n mond gehouden toen ze nie verder kwamen dan "door de polen ben ik m'n baan kwijt"..

Aimee

chevax schreef:
Wat ook wel een belangrijk punt is, vind ik, is dat je belevingswereld ook steeds groter wordt. Vroeger (way back Knipoog )hoorde je niet wat er in Lutjebroek gebeurde of wie er wie had bedreigd in Appelscha. Maar nu is iedere vechtpartij, iedere rel en iedere buitensporigheid waar met name commerciele zenders direct een item over maken. Begrijp me niet verkeerd, tuurlijk neemt de criminaliteit toe. Maar je hoort ook meer, waardoor je blik ook wel wordt gekleurd. En zeker als er een allochtoon bij is betrokken, wordt het breed uitgemeten (buurvrouw van drie straten verderop wordt om mening gevraagd, het meisje uit de bloemenwinkel waar de verdachte drie jaar geleden wel eens langs kwam gefietst, de vrouw van de bakker die de achterneef van het slachtoffer vaag kent). Of zeg ik nu iets doms?

Nee, helemaal niet zelfs. De criminaliteit neemt namelijk zelfs af, maar de beleving van onveiligheid neemt toe....

chevax

Dat is vreemd, want toen het over een louter links kabinet ging, sprak Bos over te grote verschillen met SP. Zucht...

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 23:04

Jan Marijnissen hoor ik net zeggen dat de SP regeringsverantwoordelijkheid niet uit de weg gaat, maar dat de SP in de campagne steeds de verschillen met het CDA heeft benadrukt. Als dan inderdaad de PvdA alleen wil meedoen als de SP meedoet (wat dus volgens Marijnissen niet zo logisch is), dan raak ik nu de weg een beetje kwijt. Ben ik blij dat ik geen informateur ben.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 23:07

Haha! Politiek he.. Je zegt a en niet b maar c.. Beloofd wat voor de toekomst weer Nagelbijten / Gniffelen

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 23:11

Ik ga naar mijn mandje, ik lees morgen wel weer bij.

MissJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 23:18

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 23:28

Als het aan de Sp ligt stort iedereen zijn salaris op 1 rekening en wordt dat hoofdelijk verdeeld, zo doen ze dat binnen de partij ook nog steeds Clown

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 23:29

Nou ja, met 26 man is er vast zat te verdelen en wordt niemand er minder van Knipoog

Whiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 00:15

turbotinker schreef:
Arabian Girl...Heb je nou nog je naam niet veranderd?? Clown
Ja mensen julie geloven het niet,
maar gister kreeg deze meid commentaar op het feit dat ze de naamsval arabieren gebruikte.
Jawel,want arabieren zijn ook buitenlanders...
Vinden jullie die niet sterk?!
....

Heerlijk dat je nog steeds het sarcasme er van niet begreep. Gelukkig reageerde er gisteren wel meer mensen op het feit dat jullie niet helemaal door hadden waar het nou exact over ging!!

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 01:16

Het klinkt op zich best wel logisch dat PvdA zonder de SP niet in de regering wil. Het geeft de SP als oppositiepartij die tegen elk compromis is de kans om de grootste linkse partij ten koste van de PvdA te worden. Maar tegelijkertijd geeft de PvdA daarmee toe dat wat zij vier jaar lang en tijdens verkiezingscampagne geroepen hebben niet op de waarheid gebaseerd is. En dat ze hun verhaal tijdens een regeringsperiode niet hard kunnen maken en dat werkelijk beleid genuanceerder is dan een electoriaal interessant oppositie- of verkiezingsverhaal.

Aan de andere kant kan het natuurlijk ook hard to get spelen zijn, om op deze manier meer van hun programma binnen te slepen als de onderhandelingen met de SP op niets uitgelopen zijn en er toch een coalitie met de CU gevormd moet worden. Onder het motto "wij hebben vanaf dag 1 gezegd dat we dat niet willen en je zal ons eerst heel erg tevreden moeten stellen voordat wij meedoen".

Daarnaast is het de vraag in hoeverre Jan Marijnisse werkelijk nu al regeringsdeelname wil. Hij kan in de oppositie groeien ten koste van een meeregerende PvdA. Want het voordeel voor een linkse oppositiepartij is dat de bedrijven niet stemmen maar de arbeiders wel en dat je dus ook geen rekening hoeft te houden met het bedrijfsleven als je oppositie voert. Ga je regeren dan verandert dat opeens want het bedrijfsleven brengt natuurlijk een heel deel van de belastinginkomsten op. En je kan veel van hem zeggen maar een lange termijnvisie heeft hij beslist wel en als hij nog vier jaar de superbetrouwbare voorman van werkend Nederland kan spelen, dan heb je kans dat hij de PvdA wegvaagt en richting grootste partij van Nederland komt. Puur een kwestie van lange termijn denken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 01:24

Karl66 schreef:

Daarnaast is het de vraag in hoeverre Jan Marijnisse werkelijk nu al regeringsdeelname wil. Hij kan in de oppositie groeien ten koste van een meeregerende PvdA. Want het voordeel voor een linkse oppositiepartij is dat de bedrijven niet stemmen maar de arbeiders wel en dat je dus ook geen rekening hoeft te houden met het bedrijfsleven als je oppositie voert. Ga je regeren dan verandert dat opeens want het bedrijfsleven brengt natuurlijk een heel deel van de belastinginkomsten op. En je kan veel van hem zeggen maar een lange termijnvisie heeft hij beslist wel en als hij nog vier jaar de superbetrouwbare voorman van werkend Nederland kan spelen, dan heb je kans dat hij de PvdA wegvaagt en richting grootste partij van Nederland komt. Puur een kwestie van lange termijn denken.

Nu al? Na iets van veertien jaren oppositie? Lachen

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 01:34

Als jij één van de twee grootste partijen van Nederland wil gaan vervangen, dan is veertien jaar echt kort. Jan Marijnissen is een geweldige strateeg die echt een lange termijnvisie heeft over wat hij met zijn partij wil bereiken. En die gaat zijn visie echt niet opgeven voor een korte termijn succesje als regeringsdeelname als dat zijn lange termijnvisie in gevaar brengt.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 09:38

goedemorgen

wisten jullie dat Geert Wilders een buitenlandse vrouw heeft??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 09:44

tita schreef:
goedemorgen

wisten jullie dat Geert Wilders een buitenlandse vrouw heeft??

Nou en? Heeft hij dan toegegeven dat hij racist is??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 09:46

faye schreef:
Als het aan de Sp ligt stort iedereen zijn salaris op 1 rekening en wordt dat hoofdelijk verdeeld, zo doen ze dat binnen de partij ook nog steeds Clown

Vandaar dat hij maar 1 shirt heeft. Clown

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 09:46

Ja, dat wist ik. Lekker scheinheilig idd.
Onee, westerse migranten heeft hij geen moeite mee, dat is ook zo Rolleyes