Verkiezingspoll 2e kamerverkiezingen 29 oktober 2025

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Welke politieke partij krijgt jouw stem op 29 oktober?

VVD
49 (6%)
DENK
1 (0%)
PvdA/GL
137 (16%)
ChristenUnie
7 (0%)
SP
21 (2%)
PvdD
30 (3%)
Volt
31 (3%)
D66
167 (20%)
CDA
65 (8%)
NSC
6 (0%)
BBB
56 (6%)
PVV
111 (13%)
SGP
6 (0%)
JA21
40 (4%)
FvD
32 (3%)
50Plus
8 (0%)
Andere partij
5 (0%)
Blanco
13 (1%)
Ik stem niet
21 (2%)
Ik mag (nog) niet stemmen
6 (0%)

Totaal aantal stemmen: 812

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-25 15:02

Ik vind het dan echt geen probleem als iemand WW heeft en dan niet direct weer een nieuwe baan heeft, voor mensen is het soms ook wel goed om een beetje te kunnen bijtanken. Hoeft natuurlijk geen jaren te zijn maar als iemand even een maand of twee maanden rust neemt heb ik alle begrip.

PVV is inderdaad eigenlijk qua programma heel links, op het asielbeleid na en het is eigenlijk jammer dat dit zo in het extreme getrokken wordt vind ik. (door de partij zelf)

Voor mij staat rechts stemmen niet voor hetzelfde als racistisch zijn en dat zie ik ook niet zo terug. Mensen die wel echt heel racistisch zijn, daar houdt ik niet van..van welke bevolkingsgroep ze dan ook zijn.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-25 15:03

Interessant stukje over Timmermans via Nu.nl:

Citaat:
4 minuten geleden
Veel stemmen op GroenLinks-PvdA gingen niet naar Timmermans

Veel kiezers van GroenLinks-PvdA hebben niet op lijsttrekker Frans Timmermans gestemd, maar op andere kandidaten lager op de lijst. Dat blijkt nu gemeenten de officiële uitslagen vaststellen. In Den Haag stemde slechts 36,6 procent van de GroenLinks-PvdA-kiezers op Timmermans. Kandidaten zoals Jesse Klaver, Marjolein Moorman en Esmah Lahlah waren daar populair.

In Nijmegen ging bijna een derde van de stemmen naar Lisa Westerveld. In Maastricht, de woonplaats van Timmermans, stemde 49 procent op hem. In andere gemeenten varieerde de steun voor Timmermans tussen 32,6 en 45 procent.

Ook bij de GL/PVDA kiezers lag Timmermans dus blijkbaar niet heel goed. Hier ook niet op Timmermans gestemd, maar ik stem sowieso zelden op de lijsttrekker.

Gruis

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-25 15:05

Elisa2 schreef:
Ik vind het dan echt geen probleem als iemand WW heeft en dan niet direct weer een nieuwe baan heeft, voor mensen is het soms ook wel goed om een beetje te kunnen bijtanken. Hoeft natuurlijk geen jaren te zijn maar als iemand even een maand of twee maanden rust neemt heb ik alle begrip.

PVV is inderdaad eigenlijk qua programma heel links, op het asielbeleid na en het is eigenlijk jammer dat dit zo in het extreme getrokken wordt vind ik. (door de partij zelf)

Voor mij staat rechts stemmen niet voor hetzelfde als racistisch zijn en dat zie ik ook niet zo terug. Mensen die wel echt heel racistisch zijn, daar houdt ik niet van..van welke bevolkingsgroep ze dan ook zijn.

Plus hoe vaak komt het ook voor dat je tussen 2 banen in zit in de WW? Voor de meeste mensen denk ik max. 1 of 2 keer in een mensenleven? Of kijk ik nu door een roze bril :+ ?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-25 15:08

Exitium schreef:

Citaat:
4 minuten geleden

Veel kiezers van GroenLinks-PvdA hebben niet op lijsttrekker Frans Timmermans gestemd, maar op andere kandidaten lager op de lijst. Dat blijkt nu gemeenten de officiële uitslagen vaststellen. In Den Haag stemde slechts 36,6 procent van de GroenLinks-PvdA-kiezers op Timmermans. Kandidaten zoals Jesse Klaver, Marjolein Moorman en Esmah Lahlah waren daar populair.

In Nijmegen ging bijna een derde van de stemmen naar Lisa Westerveld. In Maastricht, de woonplaats van Timmermans, stemde 49 procent op hem. In andere gemeenten varieerde de steun voor Timmermans tussen 32,6 en 45 procent.

Ook bij de GL/PVDA kiezers lag Timmermans dus blijkbaar niet heel goed. Hier ook niet op Timmermans gestemd, maar ik stem sowieso zelden op de lijsttrekker.

Hier ook inderdaad. Ik ben gewoon geen PvdA’er, ik stem dus altijd op iemand van Groenlinks. In dit geval Klaver omdat ik het een slimme gast vind die beter kan debatteren dan Timmermans, maar ik stem ook vaak op de eerste vrouw op een kieslijst bijvoorbeeld.

JudithGigi

Re: Verkiezingspoll 2e kamerverkiezingen 29 oktober 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-25 15:11

Ik vond het met het tellen van stemmen nog best meevallen eigenlijk. Ik dacht dat Timmermans minder populair was maar op de meeste lijsten had hij toch meer dan 3 kwart van de stemmen :)

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-25 15:14

8nnemiek schreef:
Exitium schreef:

4 minuten geleden

Hier ook inderdaad. Ik ben gewoon geen PvdA’er, ik stem dus altijd op iemand van Groenlinks. In dit geval Klaver omdat ik het een slimme gast vind die beter kan debatteren dan Timmermans, maar ik stem ook vaak op de eerste vrouw op een kieslijst bijvoorbeeld.

Ik vraag me ook af... zou dat bij partijen als D66 / GL-PvdA ook sowieso niet vaker voorkomen?
Dat mensen bewust op een vrouw stemmen, en dan ofwel de eerste vrouw op de kieslijst ofwel de eerste vrouw onder de voorspelde zetels?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-25 15:18

Jildau schreef:
BigOne schreef:
Wij hebben ook een paar vrienden, zo racistisch als maar kan. Zelf goed gefortuneerd maar o wee .
Voorbeeld; tijdens laatste feestje begin hij te oreren over die vieze dikke zwarte die op zijn vliegtuig stoel zat. Was een dom k-wijf , wat dacht ze wel niet. Ik vroeg hem of ze een k-wijf was omdat ze zwart was of omdat ze op z’n stoel zat? Omdat ze zwart was want die trokken zich nergens iets van aan. Waarop ik vroeg of ze de flight attendant even erbij hadden gehaald, ja, na eerst een hoop stampij te hebben gemaakt.
Dit was op hun zes weekse trip door de usa , gelukkig hadden ze dure hotels geboekt zodat ze zo min mogelijk zwarten tegenkwamen.
Het is dat dit een zeer oude schoolvriend van mijn man is want anders had ik ze nog veel zwaarder aangepakt.
Hun kids, volwassenen , zijn al net zo en in het dorpje waar we wonen zijn nauwelijks donkere mensen te vinden . Ook COVID , hij heeft zich laten vaccineren want anders kon hij niet z’n werk doen maar onder protest.

Ik vind het dan weer heel bijzonder dat je zulke vrienden hebt. Mijn partner en ik zijn beide harstikke rechts qua stemmen maar wij gaan echt niet om met mensen die zo'n gedachtegang hebben. Die hebben niks te zoeken in ons leven. Dan worden wij als rechtse stemmers uitgemaakt als racisten (slaat nergens op) maar wij gaan tenminste absoluut niet om met mensen die zo in het leven staan. Ik vind daar namelijk echt wat van.

Tja, ware het niet dat dit clubje van 6 mannen al vanaf de kleuterschool (65 jr) eens per jaar bij elkaar komt dan zag ik ze niet weer . Maar doordat ik ze wel zie en wanneer hij racistisch begint te doen via een omweg op z’n plek zet en geen zin heb om trammelant te veroorzaken in dit groepje, dan neem ik ze maar voor lief en denk ik vaak ( mijn partner ook ) laat maar, gewoon dom.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-25 15:19

Ik stem altijd op een vrouw. Ook dit jaar weer gedaan. Gewoon de eerste vrouw op de kieslijst.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-25 15:20

Gruis schreef:
Elisa2 schreef:

Plus hoe vaak komt het ook voor dat je tussen 2 banen in zit in de WW? Voor de meeste mensen denk ik max. 1 of 2 keer in een mensenleven? Of kijk ik nu door een roze bril :+ ?

Mogelijk wat vaker tegenwoordig, gezien we tegenwoordig korter bij een werkgever werken dan vroeger. Zal vaak de werknemer zijn die het vertrek initieert en dan al een andere baan heeft, maar het kan natuurlijk ook andersom bij aflopende contracten en dergelijke.

Zelf één keer gehad, werd in de crisis afgekocht met behoud op WW en had nog voor m'n laatste werkdag al een nieuwe baan gevonden, alleen kon ik daar pas anderhalve maand na mijn vertrek beginnen. Had twee weken na m'n vertrek een gesprek met het UWV waar ik liet zien dat ik een nieuwe baan had waar ik een maand later kon beginnen, maar ze wilden eigenlijk dat ik nog wel ging solliciteren voor iets voor die tussenliggende maand. Want iemand gaat je natuurlijk zonder problemen aannemen voor een paar weken, wetende dat je daarna weer weg bent :') Ik heb toen in totaal ook zes weken min of meer vakantie gehad, vond ik ook wel prettig omdat ik toen al bijna een jaar nauwelijks vrij had gehad :+

8nnemiek schreef:

Ik check meestal wat kandidaten die wat lager staan en pik daar iemand uit die me aanspreekt. Is ook deels als check; in dit geval ben ik de enige bij mijn stembureau die op die kandidaat gestemd heeft, en zo kan ik dus zien of m'n stem goed geteld is. Heb zo ooit al een keer een telfout ontdekt omdat de kandidaat waar ik op gestemd had geen enkele stem had gekregen volgens het PV :)

JudithGigi schreef:
Ik vond het met het tellen van stemmen nog best meevallen eigenlijk. Ik dacht dat Timmermans minder populair was maar op de meeste lijsten had hij toch meer dan 3 kwart van de stemmen :)

Ik heb alleen bij het stembureau hier in het dorp gekeken, en daar had 'ie 22 van de 47 GL/PVDA-stemmen.

IMANDRA schreef:
Ik vraag me ook af... zou dat bij partijen als D66 / GL-PvdA ook sowieso niet vaker voorkomen?
Dat mensen bewust op een vrouw stemmen, en dan ofwel de eerste vrouw op de kieslijst ofwel de eerste vrouw onder de voorspelde zetels?

Weet ik niet, maar mogelijk. Ik denk dat specifiek bij GL/PVDA ook wel speelt wat 8nnemiek aangeeft, mensen die voor de samenwerking op GL stemde en dat nu nog steeds doen.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-25 15:27

Elisa2 schreef:
Ja, daar heb je wellicht juist HET punt te pakken. :j

Maar als radicaal hier gedachtegoed woedt afgekeurd, ozals secricible benoemt, ben je er als de kippen bij om ins te leren dat iedere menung geaccepteerd moet worden en dat er niet gebashed mag worden?

Ik ga helemaal mee - de dingen moegen benoemd worden zoals ze zijn, en mensen mogen écht van mij blijven benoemen dat ungen kwetsend zijn, emotie oproepen of simpelweg niet kloppen. Ik vind het heel lastig om tolerant te zijn op hele intolerante inhoud. Het altijd boze en negatieve.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-25 15:31

IMANDRA schreef:
8nnemiek schreef:

Veel vrouwen (44% en 14% van de mannen) stemmen bewust op een vrouw. In mijn optiek geldt dit niet alleen voor mensen die links stemmen.

https://eenvandaag.avrotros.nl/opiniepanel/uitslagen/stemmen-mannen-en-vrouwen-hetzelfde-nee-de-verschillen-zijn-groot-119753

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-25 15:33

Begrijpt iemand waarom D66 nu al als winnaar is uitgekozen? Ik had verwacht dat we nog moesten wachten tot de briefstemmen er ook waren, in principe kan de PVV toch alsnog de grootste worden nu?

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-25 15:38

nps schreef:
Elisa2 schreef:
Ja, daar heb je wellicht juist HET punt te pakken. :j

Maar als radicaal hier gedachtegoed woedt afgekeurd, ozals secricible benoemt, ben je er als de kippen bij om ins te leren dat iedere menung geaccepteerd moet worden en dat er niet gebashed mag worden?

Ik ga helemaal mee - de dingen moegen benoemd worden zoals ze zijn, en mensen mogen écht van mij blijven benoemen dat ungen kwetsend zijn, emotie oproepen of simpelweg niet kloppen. Ik vind het heel lastig om tolerant te zijn op hele intolerante inhoud. Het altijd boze en negatieve.

Je kunt ook zeggen wat je wil zonder mensen voor van alles uit te maken. Het gaat vaak om de manier waarop. Je kunt bijvoorbeeld zeggen dat je het onverstandig vind als mensen op radicaal rechtse partijen stemmen, in plaats van dom. Of zeggen dat je standpunten of uitspraken van partijen racistisch vindt, in plaats van zeggen dat stemmers op die partijen racist zijn. Dat is namelijk toch een wezenlijk verschil.

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-25 15:47

Badeendje schreef:
Begrijpt iemand waarom D66 nu al als winnaar is uitgekozen? Ik had verwacht dat we nog moesten wachten tot de briefstemmen er ook waren, in principe kan de PVV toch alsnog de grootste worden nu?

Het ANP heeft aangegeven dat dat niet meer kan, dat pvv de grootste wordt. De verkenner wordt pas dinsdag bekend gemaakt, dan zijn de briefstemmen als het goed is ook geteld.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-25 15:47

Badeendje schreef:

Er is berekend dat met het aantal stemmen dat nog geteld moet worden het niet meer mogelijk lijkt dat PVV het aantal stemmen van D66 passeert.

Als het aantal restzetels verdeeld gaat worden kan het straks trouwens ook weer mogelijk zijn dat een centrumrechtse coalitie ook met 4 partijen weer een optie is. Even afwachten nog tot alles echt defenitief is. :)

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-25 15:48

Ja ik zag het, d66 ligt op koers voor die restzetel las ik. Ten koste van SP

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-25 15:50

Badeendje schreef:

Omdat de PVV het theoretisch nog goed kan maken, maar gezien zowel historie als de trend deze verkiezingen dat nooit gaat redden:

In Venray won de PVV twee jaar terug met 27,9% tegen 5,6% voor D66, maar daar zullen naar verwachting maar zo'n 27.000 mensen gestemd hebben en in zo ongeveer iedere gemeente is de PVV gedaald en D66 gestegen, dus je praat over een paar duizend wat de PVV daar in zal lopen.

Bij briefpost was D66 twee jaar terug al favoriet t.o.v. PVV, dat zal nu niet anders zijn is de verwachting.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-25 15:56

Briefpost was toch ook nog een flink aantal? Meen 90.000 stemgerechtigde oid?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-25 16:01

Exitium schreef:

Citaat:
4 minuten geleden

Ik heb GL-PVDA gestemd maar idd niet op Timmermans.

Overigens stem ik vaak op gedachtegoed en partijprogramma’s, niet per se op personen.

Vond Frans Timmermans ook niet de meest sprankelende persoonlijkheid als politicus.
Maar wel de meest ervaren en hij is capabel. Geen slechte man. Had wel een beetje het idee dat hij té eager was om grootste partij te worden en dat dat hem de kop heeft gekost in de debatten.
Hij kon wel beter dan hij in debat over kwam naar mijn idee.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-25 16:08

journee schreef:
nps schreef:

Je kunt ook zeggen wat je wil zonder mensen voor van alles uit te maken. Het gaat vaak om de manier waarop. Je kunt bijvoorbeeld zeggen dat je het onverstandig vind als mensen op radicaal rechtse partijen stemmen, in plaats van dom. Of zeggen dat je standpunten of uitspraken van partijen racistisch vindt, in plaats van zeggen dat stemmers op die partijen racist zijn. Dat is namelijk toch een wezenlijk verschil.

Precies en daar gaat het mij om en daar erger ik mij aan. :j

Ik stem trouwens soms op een vrouw en soms gewoon op een man, kijk gewoon naar de persoon die mij het meeste aanspreekt en maak geen onderscheid in geslacht.

Gruis, ik weet het eigenlijk niet..heb zelf nog nooit in de WW gezeten maar wel om me heen gezien en dan is het vaak wel zo dat die mensen al gelijk weer op zoek waren naar een nieuwe baan dus ook geen maanden/ jarenlang in de WW zaten. De meeste mensen willen volgens mij ook gewoon weer zsm werken.

Gruis

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-25 16:12

verootjoo schreef:
Ik heb GL-PVDA gestemd maar idd niet op Timmermans.

Overigens stem ik vaak op gedachtegoed en partijprogramma’s, niet per se op personen.

Vond Frans Timmermans ook niet de meest sprankelende persoonlijkheid als politicus.
Maar wel de meest ervaren en hij is capabel. Geen slechte man. Had wel een beetje het idee dat hij té eager was om grootste partij te worden en dat dat hem de kop heeft gekost in de debatten.
Hij kon wel beter dan hij in debat over kwam naar mijn idee.

Ik ook, en ik was verbaasd te horen dat dat bij sommige mensen anders is. Hoe is dat bij de andere mensen in het topic?

Exitium schreef:
Zelf één keer gehad, werd in de crisis afgekocht met behoud op WW en had nog voor m'n laatste werkdag al een nieuwe baan gevonden, alleen kon ik daar pas anderhalve maand na mijn vertrek beginnen. Had twee weken na m'n vertrek een gesprek met het UWV waar ik liet zien dat ik een nieuwe baan had waar ik een maand later kon beginnen, maar ze wilden eigenlijk dat ik nog wel ging solliciteren voor iets voor die tussenliggende maand. Want iemand gaat je natuurlijk zonder problemen aannemen voor een paar weken, wetende dat je daarna weer weg bent :') Ik heb toen in totaal ook zes weken min of meer vakantie gehad, vond ik ook wel prettig omdat ik toen al bijna een jaar nauwelijks vrij had gehad :+

Dit is wel echt heel erg, in dit geval schiet het UWV een beetje zijn doel voorbij _O-

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-25 16:15

Ik stem “gewoon” op de bovenste van de partij en niet op een persoon. Voor het partijprogramma dus. Mijn man vroeg mij om voor hem op nr. 17 van zijn partij te kiezen. Ik dacht echt: hoezo heb jij een specifiek persoon uitgekozen waar ik nog nooit van heb gehoord :')

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-25 16:17

Ik stem op gedachtegoed van de partij en dan degene die mij het meeste aanspreekt. Soms mensen die in het verleden eens indruk hebben gemaakt met hun werk op me of die gewoon fijn overkomen.

Friesfanaat

Ik kom net dit tegen. Wilders doet hier m.i. een 'Trumpje';

Afbeelding

F_T

Ik stem op een partij (volt in dit geval) en dan eigenlijk standaard lijsttrekker.

Dit jaar was er 1 persoon waar ik eventueel een voorkeursstem had willen uitbrengen, ivm 1 specifieke zaak waar ik een vrij duidelijke mening heb en deze persoon daar naar mijn idee ook echt de juiste voor is op dit moment. (Zittende politicus)

Alleen staat die op de lijst voor een partij waar ik buiten dat ene specifieke punt eigenlijk geen enkel raakvlak mee heb, en wel een aantal punten waar ik er écht totaal haaks op sta.
En dus heb ik níet die voorkeursstem uitgebracht.

Had deze persoon bij een andere partij op de lijst gestaan, dan mogelijk wel.