Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-25 14:36

Shadow0 schreef:
Ladyingreen schreef:
Nu is dat wereldwijd niet te regelen, als NLse overheid. Dus dan is de vraag: hoe zorg je dat de consument overtuigt wordt van het nut, noodzaak en (ander) genot van consuminderen.

Deels heeft dat dus niet zoveel zin omdat zoveel naar de export gaat - de vraag komt niet van Nederlandse consumenten. Maar een ander deel is wel degelijk interessant: weet je hoeveel geld en moeite er gestoken is het in ontmoedigen van bijvoorbeeld vleesvervangers en de labeling daarvan. (Protest tegen omschrijvingen als 'vegan kipstuckjes' en 'vegetarische burgers'.) Da's onzin tot en met, maar illustreert wel hoe onzeker de branche is over hun eigen functioneren: de consument staat eigenlijk gewoon best open voor wat mindering en goede alternatieven, het is de lobby dat probeert tegen te houden.

Naamgeving van voeding staat beschreven in de Warenwet en mag niet misleidend zijn. Er waren bijvoorbeeld ook veel producten die ten onrechte de naam bio of eco op hun verpakking gebruikten. En dat mag dus niet meer. Als er bio of eco op staat, moet het ook echt biologisch of ecologisch zijn. En dat geldt dus ook voor vlees(vervangers). Als er kip op de verpakking staat, moet er ook kip in zitten. Waarom is het een probleem om bijvoorbeeld: Vegetarische sojastukjes (heerlijk in roerbakgerechten) of iets dergelijks op de verpakking te zetten? Dat lijkt me ook duidelijk genoeg.

https://nos.nl/l/2195951

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-25 15:25

journee schreef:
Naamgeving van voeding staat beschreven in de Warenwet en mag niet misleidend zijn.

En dit waren natuurlijk hele oprechte echt bezorgde mensen over oprechte verwarring in de naamgeving, en het was heus geen doelgerichte lobby. Ga toch weg. Het is allemaal nogal doorzichtig.

En nogmaals: de discussie was niet eens over die naamgeving, dat was alleen maar een voorbeeld van een ander punt: dat het trucje om de verantwoordelijkheid bij de consumenten te leggen omdat de industrie 'nou eenmaal' aan de vraag moet voldoen niet werkt. Want die vraag kan best dalen. Het is juist de industrie die op allerlei manieren ZELF de vraag kunstmatig in stand houdt. Dan kun je daarna niet doen alsof dat bij een ander ligt. Ik had daar ook prima een ander voorbeeld bij kunnen geven, zoals gerichte reclamecampagnes. Maar dat gemier over de naamgeving voldoet ook: het illustreert gewoon hoe kleinzerig en is. Altijd zijn er teveel regels in de EU, behalve als je die met een gerichte lobby kunt gebruiken om een andere ondernemer (zoals de Vegetarische Slager) te ondermijnen, dat is blijkbaar ineens wel ok.

Maar goed, dit was al het derde onderwerp waar je bewust van de inhoud af wilt leiden. En qua discussie werkt dat wel hoor, want zo zijn we dus al op het derde onderwerp en heb je die vorige 2 maar mooi weten te ontwijken (gefeliciteerd), maar iedere keer als ik de flauwe trucs zie daalt mijn achting voor de sector wel weer een beetje. (En dat jij geen boer bent maakt niet zoveel uit, je gebruikt hun argumenten, hun tactieken en hun standpunten.)

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-25 16:52

Shadow0 schreef:
journee schreef:
Naamgeving van voeding staat beschreven in de Warenwet en mag niet misleidend zijn.

En dit waren natuurlijk hele oprechte echt bezorgde mensen over oprechte verwarring in de naamgeving, en het was heus geen doelgerichte lobby. Ga toch weg. Het is allemaal nogal doorzichtig.

En nogmaals: de discussie was niet eens over die naamgeving, dat was alleen maar een voorbeeld van een ander punt: dat het trucje om de verantwoordelijkheid bij de consumenten te leggen omdat de industrie 'nou eenmaal' aan de vraag moet voldoen niet werkt. Want die vraag kan best dalen. Het is juist de industrie die op allerlei manieren ZELF de vraag kunstmatig in stand houdt. Dan kun je daarna niet doen alsof dat bij een ander ligt. Ik had daar ook prima een ander voorbeeld bij kunnen geven, zoals gerichte reclamecampagnes. Maar dat gemier over de naamgeving voldoet ook: het illustreert gewoon hoe kleinzerig en is. Altijd zijn er teveel regels in de EU, behalve als je die met een gerichte lobby kunt gebruiken om een andere ondernemer (zoals de Vegetarische Slager) te ondermijnen, dat is blijkbaar ineens wel ok.

Maar goed, dit was al het derde onderwerp waar je bewust van de inhoud af wilt leiden. En qua discussie werkt dat wel hoor, want zo zijn we dus al op het derde onderwerp en heb je die vorige 2 maar mooi weten te ontwijken (gefeliciteerd), maar iedere keer als ik de flauwe trucs zie daalt mijn achting voor de sector wel weer een beetje. (En dat jij geen boer bent maakt niet zoveel uit, je gebruikt hun argumenten, hun tactieken en hun standpunten.)

Fijn dat je vertelt hoe je jezelf echt over het onderwerp voelt. :+

Als je het ergens niet over wilt hebben, waarom begin je er dan over?
De Vega industrie draait ook niet op altruïsme hoor en is inmiddels grotendeels in handen van de grote vleesverwerkings bedrijven.

https://www.eiwittrends.nl/vivera-door-overname-weer-onderdeel-vleesbedrijf/#:~:text=JBS%20is%20in%20omzet%20het,als%20producent%20van%20plantaardige%20vleesvervangers.

Het hele gesteggel over de naam van Vega vlees is overigens al achterhaald. Sinds 2019 is het gebruik onder voorwaarden al toegestaan in Nederland en sinds vorige jaar ook in heel de EU na een uitspraak van het Europese hof.

https://normecfoodcare.com/kennis/huidige-situatie-wetgeving-vleesvervangers/#:~:text=Dit%20betekent%20dat%20de%20benamingen,het%20een%20vegetarische%20variant%20betreft.

https://www.nu.nl/economie/6330559/vleesvervanger-mag-van-europees-hof-worst-biefstuk-of-hamburger-heten.html

Hoewel het jou misschien niet zoveel interesseert is het voor sommige mensen wel heel belangrijk dat verpakking niet misleidend is. Bijvoorbeeld bij een allergie. Er komen jaarlijks nog steeds mensen te overlijden omdat op de verpakking niet duidelijk genoeg was over de inhoud. Soms is niet alles wat het lijkt, maar dienen dingen ook een ander doel.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-25 17:00

Dat vind ik nou echt een vergelijking die mank gaat. Wie een allergie heeft struikelt niet over stukjes of stuckjes. Die spelt de ingrediëntenlijst.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-25 17:00

de lobby gaat toch beide kanten op? Ieder prijst zijn eigen producten aan en kraakt de producten van de concurrent af. Dat is altijd zo, ik begrijp niet waarom dat een probleem is.

De markt voor bio of vega(n) is nu eenmaal nog niet zo groot als sommigen graag wensen. Ik haal regelmatig een pakket van Toogoodtogo en daar zitten vrijwel altijd wel vegetarische producten in, dat betekent dus dat die in de winkel te weinig verkocht worden. (of te duur zijn)

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-25 17:07

mysa schreef:
Dat vind ik nou echt een vergelijking die mank gaat. Wie een allergie heeft struikelt niet over stukjes of stuckjes. Die spelt de ingrediëntenlijst.

Dat zou je denken ja, maar als ergens met grote letters zigeunersnitzel op staat en de betrokkene in de haast eens niet door heeft dat het Vegasnitzels betreft en daar pas tijdens het eten achter komt, dan kun je er dus echt een heel nare ervaring aan overhouden...

En stukjes of stuckjes interesseert echt niemand. Het gaat dan over de vermelding kip terwijl het product op soja basis is, om een voorbeeld te noemen.
Laatst bijgewerkt door journee op 25-01-25 17:10, in het totaal 1 keer bewerkt

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-25 17:07

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-25 17:13

juval schreef:
https://www.nu.nl/314218/video/klimaatd ... am-op.html

gevaarlijke situatie weer. Ondanks verbod van de burgemeester toch weer de snelweg op.

Demonstreren ben ik voor, anderen in gevaar brengen niet. Jammer weer, op deze manier. Maar uiteindelijk levert dit ze natuurlijk ook publiciteit op en dat zal best de gedachte er achter zijn.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-25 17:17

Morgen zijn die extinction rebellion figuren weer in het winkelcentrum waar ik normaal op zondag boodschappen doe, we zijn maar vandaag gegaan. Deze manier van actievoeren (net als toen die varkensstal bezetten, en elke keer weer op de snelweg bij den Haag gaan staan) werkt volgens mij zó averechts.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-25 17:18

journee schreef:
Als je het ergens niet over wilt hebben, waarom begin je er dan over?
De Vega industrie draait ook niet op altruïsme hoor en is inmiddels grotendeels in handen van de grote vleesverwerkings bedrijven.

Dat is iets om over na te denken...

Citaat:
Het hele gesteggel over de naam van Vega vlees is overigens al achterhaald. Sinds 2019 is het gebruik onder voorwaarden al toegestaan in Nederland en sinds vorige jaar ook in heel de EU na een uitspraak van het Europese hof.

En dat was het punt dus niet ;)

Het gaat niet om de uitkomst, het gaat erover dat men het nodig vindt om daar een punt van te maken. De industrie heeft geen vertrouwen in de keuze van de consument, daarom willen ze die beinvloeden. Want als je mensen niet de hele tijd op allerlei manieren expres misleidt en beinvloedt worden ze op zeker moment vrij redelijk, en dan staan ze prima open voor alternatieven. Dus dat geneuzel over 'we kunnen niet minder vleesindustrie want de consument wil het' is gewoon onjuist om meerdere redenen. En dat had ik dus al 2 keer uitgelegd, en je negeert het ook al 2 keer opzichtig.

Citaat:
Hoewel het jou misschien niet zoveel interesseert is het voor sommige mensen wel heel belangrijk dat verpakking niet misleidend is.

Het is heel belangrijk dat de verpakking niet misleidend is. Maar ook terechte regelgeving is altijd in te zetten voor andere doeleinden.

Citaat:
Bijvoorbeeld bij een allergie. Er komen jaarlijks nog steeds mensen te overlijden omdat op de verpakking niet duidelijk genoeg was over de inhoud. Soms is niet alles wat het lijkt, maar dienen dingen ook een ander doel.

Ja, ga toch een eind weg. De regels zijn er met goede reden, maar dat geneuzel over de kipstuckjes ging over de vleesindustrie, niet over legitieme verwarring.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-25 17:20

De verontwaardiging over demonstranten die zich niet aan een verbod houden, is altijd een beetje selectief.
Waar waren die, toen de boeren op de rijkswegen reden en autobranden in de fik staken.
Of toen ze bij Van der Wal voor de deur stonden ?

Maar ik vind het inderdaad gevaarlijk.

prompter

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-25 17:39

Nu Maurice de Hond op radio met zijn peilingen. Alle coalitiepartijen dalen in de peilingen, ook de PVV al een poosje. De mensen hadden meer verandering verwacht, en dat blijft uit. Stijger is CDA, met dank aan Bontenbal.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-25 18:17

juval schreef:
De markt voor bio of vega(n) is nu eenmaal nog niet zo groot als sommigen graag wensen. Ik haal regelmatig een pakket van Toogoodtogo en daar zitten vrijwel altijd wel vegetarische producten in, dat betekent dus dat die in de winkel te weinig verkocht worden. (of te duur zijn)

Ik ken ook best veel mensen ( waaronder ikzelf) die absoluut geen vleesvervangers eten. Ik eet maar 1 a 2 keeer per week vlees. En als ik vegatarisch eet, dan komt er geen vleesvervanger aan te pas.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-25 18:19

prompter schreef:
Morgen zijn die extinction rebellion figuren weer in het winkelcentrum waar ik normaal op zondag boodschappen doe, we zijn maar vandaag gegaan. Deze manier van actievoeren (net als toen die varkensstal bezetten, en elke keer weer op de snelweg bij den Haag gaan staan) werkt volgens mij zó averechts.

Op korte termijn misschien wel, maar ik denk op lange termijn dat mensen wel gaan nadenken. Negatieve aandacht is ook aandacht.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-25 19:24

Pas was er een peiling waaruit bleek dat inmiddels 65 % van de ondervraagden tegen de manier van demonstreren van XR was, daarvoor was dat percentage veel lager. Ik denk dat mensen dus niet zozeer denken aan waar ze voor staan, maar wat ze laten zien.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-25 20:30

prompter schreef:
Pas was er een peiling waaruit bleek dat inmiddels 65 % van de ondervraagden tegen de manier van demonstreren van XR was, daarvoor was dat percentage veel lager. Ik denk dat mensen dus niet zozeer denken aan waar ze voor staan, maar wat ze laten zien.

Tja, in de media wordt natuurlijk ook alleen maar negatief gesproken over deze demonstranten.
Dat draagt zeker niet bij aan waardering voor hun acties.
Sowieso telt natuur, klimaat en milieu niet heel erg bij rechtse stemmers en zeker niet bij PVV'ers en BBB'ers.

Dus zo'n uitslag van een enquête is niet schokkend.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-25 20:35

Ik sta achter de wensen van XR alleen totaal niet achter de manier waarop ze dit willen bereiken. Dat heb ik ze verteld maar hun antwoord, wanneer we netjes protesteren is er geen haan die er naar kraait. Tja, dan krijg je de publieke opinie echt wel tegen.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-25 20:43

BigOne schreef:
Ik sta achter de wensen van XR alleen totaal niet achter de manier waarop ze dit willen bereiken. Dat heb ik ze verteld maar hun antwoord, wanneer we netjes protesteren is er geen haan die er naar kraait. Tja, dan krijg je de publieke opinie echt wel tegen.

Ik zie niet zoveel verschil met de acties toen van de boeren.
Behalve de frequentie, maar qua overtreding van de wet of maatregelen?
Persoonlijk heb ik geen last van XR, die kant kom ik nooit, collega's wel.
Van de boeren had ik persoonlijk meer last.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-25 20:57

Wat je vaak ook ziet is dat mensen toleranter tegenover dit soort acties worden wanneer ze het zelf met de demonstranten eens zijn. Maar als je vindt dat XR het niet mag, waarom dan de boeren wel of andersom.

Libra76

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-25 20:59

En xr rijdt niet rond met doodskisten met de naam van Jesse Klaver erop, of steekt asbest in de fik, of dumpt mest op openbare wegen, of terroriseert een politicus bij haar huis, of steekt fakkels aan terwijl zij aan het werk is.
Dan heb ik liever XR waar een orkest speelt bijvoorbeeld

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-25 21:03

XR blokkeerde twee weken geleden wel kruispunten in Den Haag op de weg naar het belangrijkste ziekenhuis waardoor een aantal ambulances ver om moesten rijden en hun aanrijdtijden niet haalden. Je zal die noodhulp maar nodig hebben. Terwijl ik het eens ben met waar ze voor staan.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-25 21:33

https://archive.is/2025.01.25-092640/ht ... r-a4880829

Ik kwam dit artikel net tegen.
Stond op NRC, alleen voor abonnees, dus heb het via archive.is gedeeld.

Vreemdelingen vast zetten bij grenscontroles mag niet van de rechter.
Weer een mislukking van Faber.

Het is wachten op de Tweets over de D666-rechters en dat de wetten aangepast moeten worden z.s.m.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-25 21:35

Het lijkt wel of Faber zich van tevoren totaal niet heeft ingelezen of laten informeren over de rechtmatigheid van veel van haar voorstellen. Als ik op mijn werk elke keer zo terug gefloten werd omdat ik een ondoordachte beslissing heb genomen zou ik me dood schamen :=

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-25 21:37

prompter schreef:
Het lijkt wel of Faber zich van tevoren totaal niet heeft ingelezen of laten informeren over de rechtmatigheid van veel van haar voorstellen. Als ik op mijn werk elke keer zo terug gefloten werd omdat ik een ondoordachte beslissing heb genomen zou ik me dood schamen :=

Behalve doodschamen, zou ik ontslagen worden.
Kost aardig wat, al die proefballonnetjes en wanvertoningen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-25 21:45

prompter schreef:
XR blokkeerde twee weken geleden wel kruispunten in Den Haag op de weg naar het belangrijkste ziekenhuis waardoor een aantal ambulances ver om moesten rijden en hun aanrijdtijden niet haalden. Je zal die noodhulp maar nodig hebben. Terwijl ik het eens ben met waar ze voor staan.

De k dat dit niet waar is, hulpdiensten krijgen altijd ruim doorgang.