Wolf Nl, Be, Du deel 3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

tienus63

Re: Wolf Nl, Be, Du deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-24 10:09

Zichtmelding Putten gisteren
Citaat:
Putten, Gelderland
9-10-2024
15.00

Zichtmelding wolf
​In Putten wordt de wolf steeds vaker gezien. Mountainbiker stond vanmiddag rond 15.00 uur oog in oog met een wolf tijdens zijn wekelijkse trainingsrondje op de mountainbike.

Meldingen over graag zo snel mogelijk aan de beheerders via whatsapp wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889

Afbeelding
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/3qPCWV ... tid=WC7FNe

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-24 10:18

Aanval op twee jagers Zwolsebos Heerde gld afgelopen 25 september.
Citaat:
Er wordt wel meer stilgehouden!

In het Zwolse bos bij Heerde (GL) zijn op 25 september twee jagers aangevallen door een wolf. Volgens bronnen van de redactie zouden de faunabeheerders de wolven met stokken van zich af hebben geslagen. Gedeputeerde Harold Zoet van de provincie Gelderland wil dat natuurorganisaties deze aanvallen direct openbaar maakt.

Bron Van Straaten Research
https://www.facebook.com/share/p/zEmG3x ... tid=WC7FNe

Citaat:
In het Zwolse bos bij Heerde (GL) zijn op 25 september twee jagers aangevallen door een wolf. Volgens bronnen van de redactie zouden de faunabeheerders de wolven met stokken van zich af hebben geslagen. Gedeputeerde Harold Zoet van de provincie Gelderland wil dat natuurorganisaties deze aanvallen direct openbaar maakt.
De aanval is tot nu toe niet naar buiten gebracht. De woordvoerder van provincie Gelderland laat weten dat het voorval bij de provincie bekend is, maar verwijst door naar Staatsbosbeheer als woordvoerder. Die geeft het volgende statement af.

„Eind september 2024 is er inderdaad een ontmoeting tussen een faunabeheerder en een wolf in het Zwolse bos geweest. Daarbij kwam de wolf dicht in de buurt van de faunabeheerder. Ontmoetingen tussen faunabeheerders en wolven komen vaker voor. Dat heeft te maken met de aard van het werk van faunabeheerders dat zich afspeelt op plekken waar wild zich laat zien, en dat zijn ook plekken waar wolven zijn. Ondanks dat de ontmoeting zeer dichtbij was, is het niet te zeggen of het om een aanval ging. Boswachters zijn op de hoogte en volgen de situatie.”

Volgens Staatsbosbeheer was het voorval niet a-typisch genoeg om het voorval zelf naar buiten te brengen en de mensen die er recreëren te waarschuwen. „Wij hebben het wel gemeld bij de instanties die het moeten weten. Maar de ontmoeting vond plaats op een rustige plek in het bos, waar weinig recreanten komen”, aldus de woordvoerder.

Meer openheid TBO
Naar aanleiding van het voorval bij Heerde laat gedeputeerde Harold Zoet van provincie Gelderland weten dat er veel meer openheid moet komen over wolvenaanvallen. „Wij hebben het voorval bewust niet zelf naar buiten gebracht omdat het plaatsvond op een terrein van Staatsbosbeheer. Vorige week vond er een soortgelijk incident plaats in de Kroondomeinen. Maar ik vind dat de terrein beherende organisaties (TBO's, red.) daar veel opener over moeten zijn en dat direct moeten melden. Ik merk dat dit soort organisaties ook aanvallen met doodgebeten dieren voor zich houden. Dat heeft te maken met discussies binnen de TBO’s, omdat daar ook veel meningen zijn met een pro-wolf standpunt.”

Pro-wolf organisatie
De aanvallen worden nu door het Wolvenmeldpunt vastgelegd. Dit meldpunt is door BIJ12, de uitvoeringsorganisatie van de provincies, ondergebracht bij een pro-wolf organisatie, namelijk de Zoogdierenvereniging. Op de vraag of het meldpunt beter ondergebracht kan worden bij een neutrale organisatie, laat Zoet weten: „Dat gesprek voer ik binnen het Inter Provinciaal Overlegorgaan. Het zou in ieder geval helpen dat we over objectieve informatie beschikken.”

Bron vee en gewas

https://www.vee-en-gewas.nl/artikel/112 ... ij-heerde/

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-24 10:22

Ontmoeting :r

Met stokken van zich af moeten slaan maar Staatswanbeheer zegt: Volgens Staatsbosbeheer was het voorval niet a-typisch genoeg... oke...waneer dan wel? Als de jager uit elkaar getrokken terug gevonden wordt?
Laatst bijgewerkt door DuoPenotti op 10-10-24 10:29, in het totaal 1 keer bewerkt

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-24 10:25

DuoPenotti schreef:

Van stokken van zich af moeten slaan maar Staatswanbeheer zegt: Volgens Staatsbosbeheer was het voorval niet a-typisch genoeg... oke...waneer dan wel? Als de jager uit elkaar getrokken terug gevonden wordt?

Toch is dit wel de juiste benoeming.
Niet Atypisch. Dus typisch de wolf, dat hij mensen aanvalt.

Het wordt niet in de openbaarheid gebracht, dat is een kwalijke zaak.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-24 10:25

Ik zou in dit geval graag echt het hele verhaal plus omstandigheden willen weten.

Stel dat de jagers bijvoorbeeld doelbewust een nest/hol/pups benaderderden (voor controle, stoer doen, whatever) en het was een aanval uit verdediging,

Dan vind ik het toch iets anders dan wanneer de wolven de jagers doelbewust opzochten.

Als de jagers hebben zitten posten dichtbij de locaties waar de wolven een prooi hadden liggen, en dichtbij kwamen bij het eten, ook.

Dus in dit geval zou ik graag echt het totale plaatje willen weten.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-24 10:29

Lekker onduidelijk weer.
Vind het wel behoorlijk dat ze dat stil hebben gehouden. Dat het op SBB terrein was betekent niet dat die wolf daar blijft.. 8)7

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-24 10:56

DubbelFun schreef:
Ik kan net niet zien wat ie in zijn bek heeft aan prooi.

Die reactie er onder ook, "hij heeft iets in zijn mondje <3 " :')

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-24 11:01

DuoPenotti schreef:

Met stokken van zich af moeten slaan maar Staatswanbeheer zegt: Volgens Staatsbosbeheer was het voorval niet a-typisch genoeg... oke...waneer dan wel? Als de jager uit elkaar getrokken terug gevonden wordt?

Is toch om moe van te worden die organisaties, alles onder de mat vegen. Moet gewoon een straf op komen te staan.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-24 11:09

Femke_Tweety schreef:
Ik zou in dit geval graag echt het hele verhaal plus omstandigheden willen weten.

Stel dat de jagers bijvoorbeeld doelbewust een nest/hol/pups benaderderden (voor controle, stoer doen, whatever) en het was een aanval uit verdediging,

Dan vind ik het toch iets anders dan wanneer de wolven de jagers doelbewust opzochten.

Als de jagers hebben zitten posten dichtbij de locaties waar de wolven een prooi hadden liggen, en dichtbij kwamen bij het eten, ook.

Ik begrijp wat je zegt.
Maar ik heb het vermoeden (ja aanname) dat als die jagers dichtbij het hol zaten dat ze dat wel erbij hadden geschreven. Zoals ook bij de aangevallen honden.
Nu houden ze het zo globaal dat daar geen sprake van was. Alleen maar dat ze in een gebied komen waar wolven leven maar weinig recranten dus hoeven we niks te melden.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-24 11:12

En 'weinig' is niet 'geen'.... 8-)

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-24 11:13

tienus63 schreef:
Volgens mij heeft nu iedere provincie in Nederland bezoek van de wolf gehad.

Zichtmelding Arkel ZH
Citaat:
Arkel, Zuid

Is de wolf ook al in Noord-Holland geweest? Want dan heb ik dat gemist

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-24 11:17

DuoPenotti schreef:
Femke_Tweety schreef:

Ik begrijp wat je zegt.
Maar ik heb het vermoeden (ja aanname) dat als die jagers dichtbij het hol zaten dat ze dat wel erbij hadden geschreven. Zoals ook bij de aangevallen honden.
Nu houden ze het zo globaal dat daar geen sprake van was. Alleen maar dat ze in een gebied komen waar wolven leven maar weinig recranten dus hoeven we niks te melden.

En juist om duidelijkheid te hebben en aannames te voorkomen zou ik graag het totale plaatje willen weten.

Das toch de beta-onderzoekerkant in mij die graag met complete gegevens en met harde data werkt.
Zegt mij veel meer, betrouwbaarder enzo.

Maar is soms lastig om boven tafel te krijgen.
Verhalen gaan zo verschrikkelijk snel alle kanten op.

Dat zag je al aan shetlandveulen in Wekerom afgelopen week.
Daar heb ik tig verschillende versies van voorbij zien komen inmiddels.

Ninx

tienus63 schreef:
Wolf springt over 140 cm afrastering met stroom.
Uit de roedel van Schermbeck (D).
Niet zo ver van de Limburgse grens.

07.10.2024 - Wolvengebied Schermbeck (ondersteuningsgebied Westmünsterland)

Wolf springt over een 140 cm hoge stroomvoerende afrastering (ca. 9kV) - video's (nachtzicht/warmtebeeld) in HD-kwaliteit zijn beschikbaar voor de eigenaren en zijn gemeld of doorgegeven aan het LANUV en bekeken door het GBF (GahlenerBürgerForum)!
De omheining is aanbevolen door de staat NRW en ongeveer 1/3 van de totale kosten zijn gesubsidieerd door overheidsfondsen.
(De twee foto's zijn screenshots van de bovengenoemde video's en zijn van mindere kwaliteit).
https://www.wolfskarte-gahlen.de
Hartelijk dank aan Claus Stamm van https://www.cs-sicherheit-service.de voor de installatie van het camerasysteem!

[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
Bron geen wolf in cultuurlandschap
https://www.facebook.com/share/p/9jGoXhMowet8yGYg/?

Ik zou zelf toch altijd bovenop deze omheining nog afstandhouders naar buiten plaatsen met enkele draden. Nu kunnen ze een mooie rechte sprong maken.
Door het, net als bij een gevangenishek, ook nog naar buiten te plaatsen wordt het al lastiger.

Ninx

Femke_Tweety schreef:
En juist om duidelijkheid te hebben en aannames te voorkomen zou ik graag het totale plaatje willen weten.

Das toch de beta-onderzoekerkant in mij die graag met complete gegevens en met harde data werkt.

Mijn ervaring met jagers is niet altijd even goed... ik zou dus ook wel meer willen weten.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-24 11:19

Waar hebben we nog jagers voor nodig als er wolven zijn ??

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-24 11:21

knollentuin schreef:

En Zuid Holland?

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-24 11:26

Femke_Tweety schreef:

SBB en andere natuurorganisaties geven nooit openheid van zaken, om de simpele reden dat de draagkracht dan helemaal weg valt. Waren ze maar transparant en eerlijk, maar dat zijn ze niet, verre van zelfs.

Als ze in de buurt van een hol waren geweest, dan was dat zekers vermeld, want dat zou een prachtig excuus zijn geweest.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-24 11:28

Ninx schreef:
Femke_Tweety schreef:

Mijn ervaring met jagers is niet altijd even goed... ik zou dus ook wel meer willen weten.

SBB houdt de wolf en de jagers de hand boven het hoofd, zegt mij genoeg.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-24 11:28

DubbelFun schreef:
Waar hebben we nog jagers voor nodig als er wolven zijn ??

Exact wat ik denk...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-24 11:31

Wintu schreef:
Als ze in de buurt van een hol waren geweest, dan was dat zekers vermeld, want dat zou een prachtig excuus zijn geweest.
Dit dus.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-24 11:37

DubbelFun schreef:
Wintu schreef:
Dit dus.

Precies dat. Ze houden het niet voor niets zo globaal.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-24 11:39

Iemand op Facebook schreef;
Citaat:
Die doofpot is inmiddels zo groot. Maar SBB vind dat ze het niet hoeven te melden omdat het op hun terrein gebeurd. Dat biedt mogelijkheden, hoef ik dat ook niet te doen.

Haha inderdaad. Toch eens opzoek naar die buks :')

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-24 11:40

tienus63 schreef:
Citaat:
‘Dierhou­ders hebben zich 150 jaar lang niet meer hoeven te beschermen tegen de wolf, logisch dat we dat ontleerd zijn’

Er staat een grote fout in die tekst, het moet zijn:

"Dierhou­ders hebben zich 150 jaar lang niet meer hoeven te beschermen tegen de wolf, logisch dat we dat ontleerd zijn en mogen ze nu niet meer beschermen op de manieren die 150 jaar geleden wel mochten en we weten niet hoe het dan wel goed kan"

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-24 12:07

Zoals ik het lees van die jagers zaten ze in de buurt van voederplaatsen. Daar zitten ze vaak om dieren te schieten. Hoe de confrontatie dan verder gegaan is met de wolven ben ik ook wel benieuwd naar.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-24 12:17

rien10 schreef:
knollentuin schreef:

En Zuid Holland?

Diverse keren in Noord-Holland in de omgeving van het Gooi: https://ep-map.com/report/23602 o.a.

Zuid-Holland schijnt de enige provincie te zijn waar nog geen wolf gespot is.