Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-23 09:39

Trouwens; hoeveel “rijkdom” is nodig om natuurlijk geboortebeperking te laten intreden? Er staat me iets van bij dat als men een normale overlevingskans (er is voldoende te eten en medische zorg) heeft, dat fenomeen al intreedt? Dan spreek je natuurlijk nog niet van een aarde uitputtende rijkdom. Genoeg voedsel is er al voor iedereen, het is alleen niet eerlijk verdeeld…

*gaat Googlen

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-23 09:43

996981 schreef:
Avalanche schreef:
Natuurlijk kun je daar wel wat aan doen, je hebt er geen zin in, dat is wat anders.

Dat staat inderdaad ook letterlijk in de post +:)+
Ik heb vanochtend mijn best gedaan het voor jou nog eens uit te leggen, nadat ik gisteren blijkbaar niet duidelijk genoeg was.

996981 schreef:
Zoals ik zei; ik ken niemand die zich er normaal druk om maakt. Denk jij aan een doorsnee dag aan het begrotingstekort?

Wat mij betreft ben je aan het zuigen.

Ik zeg letterlijk dat het volgens mij niet zo’n probleem is als het tekort met 18 miljard oploopt. Ook niet als dit vier jaar duurt als Wilders regeert.

Hij kan wbt begroting prima laten zien of hij wel of niet de capaciteit heeft de regerende capaciteit te hebben. Men schreeuwt hier moord en brand want de financiële plannen van Wilders. Echt, dat loopt wel los.

Wat is jouw punt?

Ik heb geen zin om nóg een keer uit te leggen wat ik bedoel. Als twee keer niet werkt gaat de derde waarschijnlijk ook niet werken.

Wel benieuwd naar jouw punt. Daar heb jij blijkbaar ook geen zin om antwoord op te geven, want jij hebt überhaupt de moeite niet gedaan, waar ik dat wel gedaan heb :)

Maar dat is geen antwoord op mijn vraag.
Jij zegt: niemand maakte zich eerder druk over het begrotingstekort - aangetoond niet waar - en nu ineens wel.

Wat wil je daarmee zeggen?

Overigens heb ik op jouw vraag gewoon antwoord gegeven, mijn doel met deze vragen is een rechtstreeks antwoord krijgen.

Ben je PVV stemmer? Heb je het gevoel dat de PVV onheus bejegend wordt? Wat is de reden dat je die beweringen doet?

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-23 09:43

Mbt welvaart (en onder voorbehoud dat ik heel graag vlees eet): veehouderij geeft zo'n enorme druk op onze maatschappij.

15.000l water voor 1 kg rundvlees/een kwart van het wereldwijde watergebruik gaat naar productie dierlijke producten
7kg soja veevoer voor 1 kg vlees
Tweederde van de landbouwgrond ter wereld wordt gebruikt voor beweiding of de teelt van veevoer.

Nu zijn we er in NL echt heel erg goed in. Dus hop alles naar het buitenland, werkt natuurlijk niet. Dit is echt iets wat vanuit de consument/ overheid moet gebeuren. Bijvoorbeeld door wereldwijd toeslagen op vervuilende productie.

Dit is op korte termijn absoluut niet realistisch, dat weet ik heel goed. Maar in kleine stapjes moet er toch iets mogelijk zijn

Needje

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-23 09:50

Avalanche ik ben zelf geen PVV stemmer, maar het valt ook mij op dat nu met de PVV als grootste men valt over begrotingstekort terwijl ook ik er nog nooit iemand naar heb horen kraaien. Niemand van ons hier is daar volgens mij mij normaal ook mee bezig.
En ik kan het ook niet herinneren van vorige verkiezingen. (al zegt dat alleen wat over mij :D )

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-23 09:50

Avalanche schreef:
Maar dat is geen antwoord op mijn vraag.
Jij zegt: niemand maakte zich eerder druk over het begrotingstekort - aangetoond niet waar - en nu ineens wel.

Wat wil je daarmee zeggen?

Overigens heb ik op jouw vraag gewoon antwoord gegeven, mijn doel met deze vragen is een rechtstreeks antwoord krijgen.

Ben je PVV stemmer? Heb je het gevoel dat de PVV onheus bejegend wordt? Wat is de reden dat je die beweringen doet?

Wat wil je hier in godsnaam mee bereiken Avalanche?

Ik mag toch aannemen dat als ik zeg “niemand” dat ik niet letterlijk niemand bedoel? Er is serieus geen 1 stelling die op iedereen slaat. Waarom ga je ervan uit dat ik dat in deze dan wel bedoel? Ik verduidelijk het notabene door te zeggen dat ik mijn omgeving niemand ken die zich er in het dagelijks leven druk om maakt. Wat wil je meer horen?

Nogmaals: als je mijn reacties niet snapt (of per definitie een afkeer hebt van mij in deze discussie, want dat gevoel krijg ik eerder gezien je eerdere reacties op mij) heeft het geen zin om nogmaals hetzelfde te zeggen in een andere vorm. Ik heb twee keer antwoord gegeven.

En nee, ik ben geen PVV stemmer (wat dat ook uit moge maken voor deze “discussie”).

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-23 09:54

Tango:

Hoe wil je dan alle mensen voeden die er steeds meer worden? of is dat gelijk een oplossing voor de overbevolking? :+ (grapje natuurlijk! :D )

Want het is natuurlijk ook een kwestie van vraag en aanbod..

Van mij mag de overproductie er ook af trouwens hoor, heb niks tegen vlees eten maar zie wel dat mensen erg veel dierlijke producten eten, incl zuivel wat ook weer overgewicht in de hand werkt en dat kan weer druk geven op de zorg.

Het is alleen..als vlees en zuivel duurder worden, dan wordt de kloof tussen arm en rijk weer nog groter. De armen kunnen het dan niet meer betalen. Gaan weer andere ongezonde goede zooi eten wat ook weer gezondheidsproblemen geeft..etc. etc.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-23 09:55

Nou, ik ken genoeg mensen die er ellenlange verhalen over hadden.

En nee, ik heb geen afkeer van je. Helemaal niet zelfs, maar mijn ADHD brein heeft wat moeite met tussen de regels door lezen. Ik heb soms het gevoel dat je dingen bedoelt die je niet zegt. Het zou het voor mij makkelijker en duidelijker maken als je zegt wat je bedoelt. Dan hoef ik niet te gissen naar je mening. Dat is ook de reden dat ik doorvraag.
Laatst bijgewerkt door Avalanche op 04-12-23 09:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-23 09:56

Tango1979 schreef:
Mbt welvaart (en onder voorbehoud dat ik heel graag vlees eet): veehouderij geeft zo'n enorme druk op onze maatschappij.

15.000l water voor 1 kg rundvlees/een kwart van het wereldwijde watergebruik gaat naar productie dierlijke producten
7kg soja veevoer voor 1 kg vlees
Tweederde van de landbouwgrond ter wereld wordt gebruikt voor beweiding of de teelt van veevoer.

Nu zijn we er in NL echt heel erg goed in. Dus hop alles naar het buitenland, werkt natuurlijk niet. Dit is echt iets wat vanuit de consument/ overheid moet gebeuren. Bijvoorbeeld door wereldwijd toeslagen op vervuilende productie.

Dit is op korte termijn absoluut niet realistisch, dat weet ik heel goed. Maar in kleine stapjes moet er toch iets mogelijk zijn

Over drinkwater gesproken, ze willen bij Hoogeveen een Griekse elektrische fabriek bouwen, die 2,5 miljoen liter drinkwater per dag gebruikt, die het electrische net enorm gaat belasten en waar de gemeente voor meer dan een ton aan stikstof rechten heeft gekocht vanuit de buurt. En waar een partij gemeenschapsgeld in moet voor een ondergronds elektriciteitsstation.

Ik snap dit soort beslissingen niet. Het een prediken en burgers op aan spreken, maar dit is allemaal prima, ik vind het hypocriet.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-23 09:57

Wauw, dat klinkt idd heel hypocriet.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-23 10:03

https://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/160234 ... -hoogeveen

Geen gas, maar electrisch zodat ze niet in de knoop komen met CO2, (de stikstofrechten hadden ze al gekocht)
en dan heel veel water, en dan zegt het waterbedrijf wat dat water gaat leveren "nou, das geen probleem voor het drinkwater hoor" :+

Wc-Eend denk...

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-23 10:08

Needje schreef:
Avalanche ik ben zelf geen PVV stemmer, maar het valt ook mij op dat nu met de PVV als grootste men valt over begrotingstekort terwijl ook ik er nog nooit iemand naar heb horen kraaien. Niemand van ons hier is daar volgens mij mij normaal ook mee bezig.
En ik kan het ook niet herinneren van vorige verkiezingen. (al zegt dat alleen wat over mij :D )

Het begrotingstekort is altijd al een punt van zorg hoor. Misschien niet voor de burger die druk is met (over-) leven, maar echt wel voor economen en bestuurders. En als we eens zouden tellen hoe vaak het woord voorkomt in een willekeurige krant van de afgelopen 50 jaar, dan wordt dat een heel hoog getal.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-23 10:10

Avalanche schreef:

En nee, ik heb geen afkeer van je. Helemaal niet zelfs, maar mijn ADHD brein heeft wat moeite met tussen de regels door lezen. Ik heb soms het gevoel dat je dingen bedoelt die je niet zegt. Het zou het voor mij makkelijker en duidelijker maken als je zegt wat je bedoelt. Dan hoef ik niet te gissen naar je mening. Dat is ook de reden dat ik doorvraag.

Maar ik zeg letterlijk wat ik bedoel. Een paar keer inmiddels.

Wat kan ik dan meer doen?

Het enige wat je misschien mist is mijn oordeel erover? Ik heb niet altijd overal een oordeel over. Soms constateer ik gewoon iets dat me opvalt, zonder mij is per definitie direct iets van te vinden.

In dit geval valt het me op dat men enorm stukgaat op het begrotingstekort in de plannen van Wilders, terwijl je dus A. De vraag kan stellen hoe belangrijk dat tekort daadwerkelijk is (zie mijn geplaatste column daarover) en B. Lijkt het normaal in verkiezingen dan wel het dagelijkse leven totaal geen ding te zijn voor mensen. Nu het over Wilders gaat ineens wel.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-23 10:12

mysa schreef:
Needje schreef:

Het begrotingstekort is altijd al een punt van zorg hoor. Misschien niet voor de burger die druk is met (over-) leven, maar echt wel voor economen en bestuurders. En als we eens zouden tellen hoe vaak het woord voorkomt in een willekeurige krant van de afgelopen 50 jaar, dan wordt dat een heel hoog getal.

Maar dat bestuurders en economen zich er druk over maken is toch niet meer dan logisch? Het is hun werk….

I

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-23 10:13

996981 schreef:
Avalanche schreef:

Maar ik zeg letterlijk wat ik bedoel. Een paar keer inmiddels.

Wat kan ik dan meer doen?

Het enige wat je misschien mist is mijn oordeel erover? Ik heb niet altijd overal een oordeel over. Soms constateer ik gewoon iets dat me opvalt, zonder mij is per definitie direct iets van te vinden.

In dit geval valt het me op dat men enorm stukgaat op het begrotingstekort in de plannen van Wilders, terwijl je dus A. De vraag kan stellen hoe belangrijk dat tekort daadwerkelijk is (zie mijn geplaatste column daarover) en B. Lijkt het normaal in verkiezingen dan wel het dagelijkse leven totaal geen ding te zijn voor mensen. Nu het over Wilders gaat ineens wel.

Ah, dank je.
Zo is het veel duidelijker :)

martichr

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-23 10:16

Needje schreef:

Ik maak mij daar zeker zorgen over en ik ken er vele, Maar je ziet hier in dit draadje ook weer dat veel mensen zich er totaal niet mee bezig houden en dat vind ik dan weer zorgelijk. Zo is een stijging van het begrotingstekort iets totaal anders dan een stijging van de totale staatschuld, de hiervoor ergens genoemde 18 miljard is niet een eenmalig iets, maar een jaarlijkse stijging waarmee het begrotingstekort per jaar bijna verdubbeld. Die gaat bovendien in 2024 al bijna verdubbelen door verhoging van het minimumloon , het niet terugdraaien van de belastingverlaging op benzine etc...
Reden voor mij in ieder geval om niet op partijen als PVV of BBB te stemmen die niet aan kunnen geven waar ze hun extra geld vandaan halen.

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-23 10:18

Als je voor 1 kg vlees tig keer meer ruimte, meer water, meer meststoffen nodig hebt, dan voor 1 kg plantaardig voedsel, dan kan minderen van vleesproductie leiden tot meer plantaardig voedsel.

Bijvoorbeeld die 7 kg veevoer die nodig is voor 1 kg rundvlees. Je kan mensen voeden met 7 kg plantaardig, of met 1 kg vlees. Wat is dan wijsheid.

En nogmaals, ik ben niet vegetarisch/ veganistich en hou enorm van een lekker stuk vlees. Maar ik vind wel dat de consumptie van dierlijk een stukje minder kan.

Begrotingstekort is in het normale leven denk ik niet echt een punt van gesprek. Voor economen/ politici en bijvoorbeeld de CBS doorberekening wel, altijd al. Het is eigenlijk gewoon budgeteren, zoals jij en ik elke maand doen.

Wat zijn onze inkomsten?
Wat zijn onze vaste lasten?
Wat blijft er over?

Als wat er over blijft negatief is, kan je lenen. Maar op een gegeven moment nemen daardoor je rentelasten toe en toe en toe. Dan worden de rentebetalingen zo hoog, dat je in de klem komt.

Daarom staat overal " Let op: Geld lenen kost geld" En mag je maar tot een X bedrag lenen als consument/ bedrijf.

Voor de overheid geldt eigenlijk hetzelfde. Die kunnen niet blijven lenen, lenen, lenen.

Een eenmalige uitgave bekostigen met een lening (bijvoorbeeld de Coronasteun / het prijsplafond) kan je tot op bepaalde hoogte nog wel verantwoorden. De Coronasteun heeft een enorme economische klap voorkomen. Het prijsplafond een enorme toename in armoede. En het zijn eenmalige uitgaves, eenmalige leningen.

Maar als er elk jaar een lening moet worden aangegaan, om de vaste lasten te betalen, dan loopt dat op een bepaald moment in de soep.
Laatst bijgewerkt door Tango1979 op 04-12-23 10:19, in het totaal 1 keer bewerkt

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-23 10:19

Tango1979 schreef:
Als je voor 1 kg vlees tig keer meer ruimte, meer water, meer meststoffen nodig hebt, dan voor 1 kg plantaardig voedsel, dan kan minderen van vleesproductie leiden tot meer plantaardig voedsel.

Bijvoorbeeld die 7 kg veevoer die nodig is voor 1 kg rundvlees. Je kan mensen voeden met 7 kg plantaardig, of met 1 kg vlees. Wat is dan wijsheid.

En nogmaals, ik ben niet vegetarisch/ veganistich en hou enorm van een lekker stuk vlees. Maar ik vind wel dat de consumptie van dierlijk een stukje minder kan.

Begrotingstekort is in het normale leven denk ik niet echt een punt van gesprek. Voor economen/ politici en bijvoorbeeld de CBS doorberekening wel, altijd al. Het is eigenlijk gewoon budgeteren, zoals jij en ik elke maand doen.

Wat zijn onze inkomsten?
Wat zijn onze vaste lasten?
Wat blijft er over?

Als wat er over blijft negatief is, kan je lenen. Maar op een gegeven moment nemen daardoor je rentelasten toe en toe en toe. Dan wordt de rentebetalingen zo hoog, dat je in de klem komt.

Daarom staat overal " Let op: Geld lenen kost geld" En mag je maar tot een X bedrag lenen als consument/ bedrijf.

Voor de overheid geldt eigenlijk hetzelfde. Die kunnen niet blijven lenen, lenen, lenen.

Een eenmalige uitgave bekostigen met een lening (bijvoorbeeld de Coronasteun / het prijsplafond) kan je tot op bepaalde hoogte nog wel verantwoorden. De Coronasteun heeft een enorme economische klap voorkomen. Het prijsplafond een enorme toename in armoede.

Maar als er elk jaar een lening moet worden aangegaan, om de vaste lasten te betalen, dan loopt dat op een bepaald moment in de soep.

Behalve bij je studielening dan, daar stond die waarschuwing nergens :D

BigOne

Wanneer het begrotingstekort maar hoog genoeg oploopt merken we het allemaal, hogere belastingen en bezuiniging zullen dan iedereen raken. Dat leert het verleden en dat weet de pvv ook.

Needje

mysa schreef:
Needje schreef:

Het gaat toch juist over de burgers die er nu ineens over vallen?
Of zijn het allemaal economen en bestuurders in dit topic?

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-23 10:21

Needje schreef:

Ja ik ben een bedrijfseconoom. En ja, ik zie een jaarlijks begrotingstekort (dus niet eenmalig, maar structureel) als een probleem.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-23 10:23

Needje schreef:
Maar dat bestuurders en economen zich er druk over maken is toch niet meer dan logisch? Het is hun werk….

En juist omdat het hun werk is, kunnen we maar beter naar hen luisteren, lijkt me?

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-23 10:25

Elisa2 schreef:
Tango1979 schreef:
Elisa: mijn oplossing voor de woningmarkt heb ik toch duidelijk neergezet? Ik ben voor een geringe beperking van sectoren die veel arbeidsmigranten gebruiken. Stuk agro en stuk distributiecentra. Bij voorkeur ook Schiphol en Tata. Scheelt ook heel wat watergebruik en verminderd vervuiling.

Vervolgens investeren in woningbouw voor ouderen en alleenstaanden. Daarna stukje middenhuur/middelkoop. De scheefhuur aanpakken, zodat er sociale woningen vrijkomen. Paal en perk zetten aan grondspeculanten, die de prijs opdrijven en jarenlang niet bouwen.

Mbt overlast AZCs: spreidingswet.

Mbt sociaal economisch: verhogen minimumloon, op termijn zo veel mogelijk toeslagen afbouwen. Verhogen arbeidskorting. Dat financieel onderbouwt met afbouwen fossiele subsidies, inkomen op vermogen gelijk belasten met inkomen op arbeid. Werken moet lonen, rentenieren mag wel wat minder lonen. De vervuiler laten betalen (CO2 heffing/ belasting kerosine/ rekeningrijden)

Dankjewel, dit is eindelijk een nuttig bericht.

Dit lijken me prima oplossingen.

Ik weet niet hoor, maar dit is vaker gezegd alleen niet zo concreet. Bijkomend voordeel is met het beperken van de agro sector, met name vlees dat meteen de stikstofuitstoot beperkt wordt. En, je raad het nooit, dit zijn vrij linkse punten (met name rondom regulering marktwerking).

Rondom wonen kan er ook nog gekeken worden naar splitsen grote woningen (we wonen relatief groot in Nederland), het verbouwen van kantoorpanden en het thuiswerken aantrekkelijk houden waar kan.

Elisa2 schreef:
Hoe zie jij het probleem wbt overbevolking en hoe dat aangepakt moet worden?

Dat ligt eraan of je ons land ziet als overbevolkt. Dat is dus wél een mening. Het meest voor de hand liggend is alle wereldproblemen oplossen. Geen oorlogen meer toestaan, geen totalitaire staten met boevenleiders, overal voldoende welvaart zodat mensen hun huizen niet meer kapotgeschoten worden en mensen met een andere geaardheid en critici overal welkom zijn. Zodat mensen niet meer hoeven te vluchten.

Daarnaast zoals Tango onze eigen sectoren zo inrichten dat er minder arbeidsmigranten nodig zijn. Minder produceren en exporteren. Arbeidmigranten terug naar land van herkomst.

Oplossing twee is ons land veel minder welvarend maken, zodat het minder aantrekkelijk is om hiernaartoe te komem. Weg met dat (relatief) goede zorgstelsel, al die fijne voorzieningen en die welvaart.

Oplossing drie - accepteren dat we nou eenmaal gebonden zijn aan internationale afspraken rondom opvang van vluchtelingen. Wel hard blijven lobby’en voor een goed EU beleid rondom migratie (en dat gebeurt héus, maar is alweer veel complexer dan “ALLE GRENZEN DICHT!"). Opvang fatsoenlijk regelen, doorstroom verbeteren (allemaal politiek) en niet afhankelijk malen van gekke regelingen met complexe leningen die terugbetaald moeten worden. Voor onszelf, het volk, beseffen dat we met mensen te maken hebben. Mensen zonder huis, mensen met trauma’s die uit een onveilige omgeving komen. Er zullen vast pannekoeken en gelukszoekers bij zitten, maar dat wil niet zeggen dat je iedereen maar moet weigeren. Beseffen dat we het ondanks alle problemen in Nederland erg goed hebben in internationale context. Ja, er zijn schrijnende situaties, maar die zijn niet schrijnender dan kans op vervolging of midden in een oorlog zitten. Beseffen hoe erg gepoliticiseerd dit onderwerp is, dat asielzoekers een klein gedeelte zijn van de immogranten en dat het sluiten van de grenzen erg weinig oplevert. En tot slot, niet meer stemmen op partijen met onhaalbare, niet doorgerekende progamma’s. Kijk naar de inhoud, luister niet naar de roeptoeters.

Ik stem (en heb gestemd) voor oplossing 3 ;)

@9981enz - ook qua begrotingstekort is er EU regelgeving. Ik kan echter niet echt terugvinden hoe erg het is als dat begrotingstekort (wat zowel PVV als NSC volgend een gepensioneerd ex-CPB medewerker fiks hoger zou worden dan de eu norm - zie oa https://www.bnr.nl/nieuws/politiek/1053 ... rd-in-2028) oploopt. Tango? :)

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-23 10:26

BigOne schreef:
Wanneer het begrotingstekort maar hoog genoeg oploopt merken we het allemaal, hogere belastingen en bezuiniging zullen dan iedereen raken. Dat leert het verleden en dat weet de pvv ook.

Dat is het nadeel van de vier-jaren-termijn. De narigheid wordt pas na drie of vier jaar zichtbaar en dan zijn de gevolgen voor het nieuwe kabinet. En voor de burger.
Makkelijk scoren zo.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-23 10:29

Tango1979 schreef:
Needje schreef:

Ja ik ben een bedrijfseconoom. En ja, ik zie een jaarlijks begrotingstekort (dus niet eenmalig, maar structureel) als een probleem.

In je profiel staat (nog) verzekeringsadviseur :)

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-23 10:31

Cer schreef:
https://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/160234 ... -hoogeveen

Geen gas, maar electrisch zodat ze niet in de knoop komen met CO2, (de stikstofrechten hadden ze al gekocht)
en dan heel veel water, en dan zegt het waterbedrijf wat dat water gaat leveren "nou, das geen probleem voor het drinkwater hoor" :+

Wc-Eend denk...

Ik zei electrisch toch? Gemeente had echter de stikstofrechten al voor ze gekocht.

Ja ik vind het zo hypocriet, als burger wordt je in warme perioden geadviseerd geen drinkwater te gebruiken om te sproeien bijvoorbeeld, want dan komt er een tekort en hoppa zo een Griekse fabriek mag zonder problemen 2.5 miljoen liter drinkwater per dag gebruiken, no problem. Wil je electrisch, oh goed joh, dat de rest van Nederland moeilijk moet doen, want er is geen ruimte, voor het Griekse bedrijf is er geen probleem, bouwen we met gemeenschapsgeld toch een een electriciteitsstation.