Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
hwn schreef:Deze wil ik toch eens delen voor diegene die FB hebben, beetje "galgenhumor" maar vind hem wel schitterend:
https://www.facebook.com/deidealewereld ... 0209796997
mysa schreef:Is Israël bang voor een aanslag daar? Lijkt me geen pestgedrag? Of is het dat toch?
Ik krijg sowieso een sik van die fanatieke religieuzen overal. Er komt altijd ellende van.
Nu dan weer die moskee. Maar die plek is voor de joden net zo heilig want de moskee is gebouwd bovenop hun heilige, vernietigde tempel. Dus ook daar al eeuwen ellende over.
Ik snap best dat mensen die opgroeien in een religieuze cultuur daaraan vasthouden en ik snap ook dat sommige mensen echt steun aan hun geloof hebben maar soms denk ik dat de wereld beter af zou zijn zonder religies.
Maar ach, dan vinden we wel weer een andere reden om elkaar de hersens in te slaan.
mysa schreef:Edit: het is trouwens niet zo dat ze zomaar opeens naar hun 'beloofde land' trokken. Op dat stukje land woonden in pre-bijbelse tijden al joden en er zijn ook altijd wel joden daar gebleven.
mysa schreef:Ik denk dan: hoe ver terug wil je gaan, om een land als je nationale thuis te claimen. Dat geldt, in mindere mate ook voor de Palestijnen, want er is nooit sprake geweest van een Palestijnse natie of een homogeen volk.
mysa schreef:Laten ze in vredesnaam elkaar gedogen in een twee-Staten-oplossing.
hwn schreef:mysa schreef:Edit: het is trouwens niet zo dat ze zomaar opeens naar hun 'beloofde land' trokken. Op dat stukje land woonden in pre-bijbelse tijden al joden en er zijn ook altijd wel joden daar gebleven.
Ja, dat weet ik wel, ik hekelde gewoon de retoriek van sommige joden waarbij ze het Boek misbruiken om land in te palmen.mysa schreef:Ik denk dan: hoe ver terug wil je gaan, om een land als je nationale thuis te claimen. Dat geldt, in mindere mate ook voor de Palestijnen, want er is nooit sprake geweest van een Palestijnse natie of een homogeen volk.
Ik vind dat je hierin niet mag teruggaan in de tijd. Als ik morgen mijn huis verkoop, heb ik zelfs een maand later al geen recht meer om te zeggen: hé, dit was van mij, ik wil het terug. Of anders moet ik het terugkopen, en dat kan alleen als de nieuwe eigenaar akkoord is. De Palestijnen die verjaagd werden/worden (tijdens de Nakba en nu) zullen ook wel huur- of koopcontracten of andere documenten hebben die aantonen dat het huis/de grond van hen was, daar heeft niemand het recht om dit af te nemen. Oké, ook in onze tijd/maatschappij heb je wel eens onteigeningen, maar die worden dan ruimschoots vergoed. Maar in dit geval vind ik dat niet alles met geld te koop is.
De Palestijnen waren inderdaad niet homogeen, maar ik zie toch geregeld landkaarten en munten met de term Palestina in meerdere talen voorbijkomen, dus het was toch een gebied met die naam. Het feit dat het geen natie was, wordt te vaak misbruikt in deze situatie. Alsof je in 1948 aan de joden Friesland gegeven had, en dat de Friezen zeiden: "Hé, dit kan niet, dit is ons land". Waarop de reactie van de wereld zou geweest zijn: "Doe niet belachelijk, Friesland is geen land".mysa schreef:Laten ze in vredesnaam elkaar gedogen in een twee-Staten-oplossing.
Zelfs daar geloof ik niet meer in, als de ene kant (normaal de rijkere/sterkere, in dit geval Israël) dan de boel weer hermetisch afsluit en alle water- en energiebronnen gaat controleren, dan krijg je nooit een leefbare Palestijnse staat, maar opnieuw een openluchtgevangenis. Maar wat dan wel de oplossing is? Geen idee, eerst en vooral andere politieke leiders in Israël.
Wat ik trouwens een tijd geleden al dacht: dat Hamas vermoedelijk een stapje opzij zou willen zetten in het belang van het Palestijnse volk, lijkt niet onwaarschijnlijk: ze praten met Fatah voor een samenwerking na de oorlog (terwijl de bevolking Fatah totaal niet steunt wegens hun afwezigheid in het conflict, 90% wil dat Abbas aftreedt, en partijen zoals Hamas en Islamic Jihad zouden verkiezingen nu duidelijk winnen, maar dan krijgen ze natuurlijk weer een pak slaag van Israël en wil er weer niemand praten met hen) en willen bij een nieuwe gevangenenruil o.a. sowieso dat Marwan Barghouti deel uitmaakt van de deal (ik durf het bijna niet neerschrijven uit schrik om het te jinxen, zozeer hoop ik het), al zal die deal nog lang op zich laten wachten aangezien ze enkel voor een definitief staakt-het-vuren willen tekenen. En intussen is Barghouti overgeplaatst naar een andere gevangenis, en niemand weet waarheen. (Bron: Middle East Monitor)