Oorlog Israël

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

hwn

Re: Oorlog Israël

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 19:41

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 20:11

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-23 12:45

https://www.instagram.com/p/C0_dCKyMrNz/

Nethanyahu is trots dat hij de oprichting van een Palestijnse staat heeft verhinderd 8)7

Na 9/11 had de VS de mond vol van "schurkenstaten" waar ze een "regime change" wilden. Wel, tijd dat ze het daar es afdwingen. De hypocrieten, dan zeggen dat Israël moet voorzichtiger zijn en minder burgerslachtoffers maken, en tegelijk de zwaarste bommen ooit leveren (wegen 2000 pond per stuk).

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-23 21:12

Dit is een oudere column, maar ik wilde hem wel even delen. Ik vond het namelijk onwijs ontroerend. Geschreven door een auteur en activist waarvan mijn vriend en ik nu een boek aan het lezen zijn (“Hamas Contained: The Rise and Pacification of Palestinian Resistance”, voor wie het interesseert) en ik vind zijn schrijfwijze echt schitterend.

Dit stuk gaat over zijn (Christelijk) Palestijnse, gevluchte grootmoeders, wat hun overlijden met hem doet en hoe, volgens hem, de Palestijnse roots van jongere generaties Palestijnen in het buitenland via de Palestijnse grootmoeders voort leeft. Zo schrijft hij bijvoorbeeld dat ondanks dat hun huizen waren afgepakt en ze het land hebben moeten ontvluchten, hun huizen, hun roots, zaten binnenin en zijn zo doorgegeven aan de generaties na hun die buiten Palestina geboren of opgegroeid zijn. Het is vorig jaar 2022 gepubliceerd. Het is verder geen nieuws of dergelijke, maar het raakte mij wel zodanig dat ik hem gewoon even wil delen. :)

The Loss of Tatas by Tareq Baconi

Volgens mij schrijft hij ook een boek nu over LGBTHI+ relaties in Amman, Jordanië, waar ik ook naar uit kijk. :j

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-23 22:17

Is er ook een Nederlandse vertaling van?

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-23 22:54

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-23 00:27

Nikass schreef:
Is er ook een Nederlandse vertaling van?

Nee. Je kan met je browser direct vertalen of gewoon kopiëren. :)

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-23 18:46

Ohja natuurlijk, dank je

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-23 00:13

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-23 00:20

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-23 00:22

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-23 00:28

Benzz schreef:
Nikass schreef:
https://www.ad.nl/politiek/sigrid-kaag- ... ~a272c69b/

Met een benoeming van Kaag zou ik blij zijn!

Ik ook! Dat Nederland haar kennis en kunde niet kon waarderen is jammer, maar dit is op haar lijf geschreven.

Ja precies! Gemiste kans voor Nederland, maar ik denk dat ze haar in Gaza wel zullen kunnen waarderen.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-23 15:05

https://www.msn.com/en-xl/news/other/pa ... r-AA1lYlXT

De Palestijnen in Jeruzalem kunnen niet eens meer naar de Al-Aqsa moskee (één van hun heilige plaatsen) om te bidden, aangezien Israël hen tegenhoudt. Terwijl de wereld de ogen gericht heeft op Gaza, slaan ze snel hun slag elders.

Ik las dat in Gaza ook christelijke kerken vaak het doelwit zijn, en ziekenhuizen ook nog steeds.

Wanneer houdt dit op? |(

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-23 18:11

Is Israël bang voor een aanslag daar? Lijkt me geen pestgedrag? Of is het dat toch?

Ik krijg sowieso een sik van die fanatieke religieuzen overal. Er komt altijd ellende van.

Nu dan weer die moskee. Maar die plek is voor de joden net zo heilig want de moskee is gebouwd bovenop hun heilige, vernietigde tempel. Dus ook daar al eeuwen ellende over.
Ik snap best dat mensen die opgroeien in een religieuze cultuur daaraan vasthouden en ik snap ook dat sommige mensen echt steun aan hun geloof hebben maar soms denk ik dat de wereld beter af zou zijn zonder religies.
Maar ach, dan vinden we wel weer een andere reden om elkaar de hersens in te slaan.

Desty

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-23 20:52

De Joodse mensen mogen het Islamitische Al-Aqsa complex niet betreden tenzij zij geen gebeden doen en geen bedels/Thora gerelateerde dingen meenemen naar dat grondgebied. Het gros van de Joodse mensen vindt de grond té heilig. Daarom bidden zij tegen de muur van het complex. Zij willen het niet betreden omdat je eigenlijk een dier zou moeten offeren, wat tegenwoordig niet meer bestaat, als ik me niet vergis.

Waarom kunnen we niet respectvol naast elkaar bidden. Zonder daar iets van te vinden dat de ander dat anders doet.

Ik moet zeggen, dat ik daar precies was 4 dagen voor de oorlog uitbrak, is nog steeds een gek gevoel. Ik was blij niet gelovig te zijn, zodat ik niemand tevreden kon stellen en daardoor ook geen opstootje kon veroorzaken met een ‘tegenpartij’. Tegelijkertijd voelde je daardoor ook weer de afstand van iedereen. Je krijgt niet alles te zien/weten.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-23 22:09

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-23 00:06

mysa schreef:
Is Israël bang voor een aanslag daar? Lijkt me geen pestgedrag? Of is het dat toch?

Ik krijg sowieso een sik van die fanatieke religieuzen overal. Er komt altijd ellende van.

Nu dan weer die moskee. Maar die plek is voor de joden net zo heilig want de moskee is gebouwd bovenop hun heilige, vernietigde tempel. Dus ook daar al eeuwen ellende over.
Ik snap best dat mensen die opgroeien in een religieuze cultuur daaraan vasthouden en ik snap ook dat sommige mensen echt steun aan hun geloof hebben maar soms denk ik dat de wereld beter af zou zijn zonder religies.
Maar ach, dan vinden we wel weer een andere reden om elkaar de hersens in te slaan.

Waarom zouden ze bang zijn voor een aanslag? Is toch Palestijns gebied?
Mij lijkt het idd wel pestgedrag, is ooit eens begonnen dat ze hun vrijdaggebed niet mochten houden tijdens een speech van één of andere Israëlische politicus, de oproep tot gebed ging de speech verstoren, ik geloof dat Israël dan de kabels van de speakers doorgeknipt heeft als ik me niet vergis.
Ariël Sharon heeft indertijd ook eens een intifada ontketend door zijn soldaten op Al Aqsa terrein te laten marcheren (een moskee betreed je sowieso niet met je schoenen aan, wie dit wel doet, heeft geen respect).

Ikzelf ben ook niet gelovig, en vind godsdienst vaak iets goeds, maar heel vaak ook belachelijk naïef en verouderd. Alleen heb ik de indruk dat de wereld de islam vaak direct als radicaal bestempelt, terwijl velen het normaal lijken te vinden dat de joden een land inpalmen "omdat God het hen duizenden jaren geleden beloofd heeft". Ik bedoel maar: stel dat een moslim die uitspraak doet, dan zou ie direct bestempeld worden als religieuze extremist toch?

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-23 00:32

Ik vind alle orthodoxie vreselijk. Of het nou joden, moslims, gereformeerden of weet ik wat zijn.
Maar gelukkig vormen de streng gelovigen in Europa tegenwoordig een kleine minderheid die niet of nauwelijks invloed meer hebben op het bestuur van het land. In andere delen van de wereld is dat helaas nog niet zo. En er is zelfs een soort revisionisme zichtbaar, bijvoorbeeld bij de republikeinen in de VS en in zekere mate ook in Rusland waar de president de Russisch-orthodoxe kerk heeft omarmd omdat daar een deel van zijn electoraat zit.

Edit: het is trouwens niet zo dat ze zomaar opeens naar hun 'beloofde land' trokken. Op dat stukje land woonden in pre-bijbelse tijden al joden en er zijn ook altijd wel joden daar gebleven. Niet alles verdween in de diaspora. Ik denk dan: hoe ver terug wil je gaan, om een land als je nationale thuis te claimen. Dat geldt, in mindere mate ook voor de Palestijnen, want er is nooit sprake geweest van een Palestijnse natie of een homogeen volk.
Laten ze in vredesnaam elkaar gedogen in een twee-Staten-oplossing. Maar dat concept lijkt steeds verder weg.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-23 11:25

mysa schreef:
Edit: het is trouwens niet zo dat ze zomaar opeens naar hun 'beloofde land' trokken. Op dat stukje land woonden in pre-bijbelse tijden al joden en er zijn ook altijd wel joden daar gebleven.

Ja, dat weet ik wel, ik hekelde gewoon de retoriek van sommige joden waarbij ze het Boek misbruiken om land in te palmen.

mysa schreef:
Ik denk dan: hoe ver terug wil je gaan, om een land als je nationale thuis te claimen. Dat geldt, in mindere mate ook voor de Palestijnen, want er is nooit sprake geweest van een Palestijnse natie of een homogeen volk.

Ik vind dat je hierin niet mag teruggaan in de tijd. Als ik morgen mijn huis verkoop, heb ik zelfs een maand later al geen recht meer om te zeggen: hé, dit was van mij, ik wil het terug. Of anders moet ik het terugkopen, en dat kan alleen als de nieuwe eigenaar akkoord is. De Palestijnen die verjaagd werden/worden (tijdens de Nakba en nu) zullen ook wel huur- of koopcontracten of andere documenten hebben die aantonen dat het huis/de grond van hen was, daar heeft niemand het recht om dit af te nemen. Oké, ook in onze tijd/maatschappij heb je wel eens onteigeningen, maar die worden dan ruimschoots vergoed. Maar in dit geval vind ik dat niet alles met geld te koop is.

De Palestijnen waren inderdaad niet homogeen, maar ik zie toch geregeld landkaarten en munten met de term Palestina in meerdere talen voorbijkomen, dus het was toch een gebied met die naam. Het feit dat het geen natie was, wordt te vaak misbruikt in deze situatie. Alsof je in 1948 aan de joden Friesland gegeven had, en dat de Friezen zeiden: "Hé, dit kan niet, dit is ons land". Waarop de reactie van de wereld zou geweest zijn: "Doe niet belachelijk, Friesland is geen land".

mysa schreef:
Laten ze in vredesnaam elkaar gedogen in een twee-Staten-oplossing.

Zelfs daar geloof ik niet meer in, als de ene kant (normaal de rijkere/sterkere, in dit geval Israël) dan de boel weer hermetisch afsluit en alle water- en energiebronnen gaat controleren, dan krijg je nooit een leefbare Palestijnse staat, maar opnieuw een openluchtgevangenis. Maar wat dan wel de oplossing is? Geen idee, eerst en vooral andere politieke leiders in Israël.

Wat ik trouwens een tijd geleden al dacht: dat Hamas vermoedelijk een stapje opzij zou willen zetten in het belang van het Palestijnse volk, lijkt niet onwaarschijnlijk: ze praten met Fatah voor een samenwerking na de oorlog (terwijl de bevolking Fatah totaal niet steunt wegens hun afwezigheid in het conflict, 90% wil dat Abbas aftreedt, en partijen zoals Hamas en Islamic Jihad zouden verkiezingen nu duidelijk winnen, maar dan krijgen ze natuurlijk weer een pak slaag van Israël en wil er weer niemand praten met hen) en willen bij een nieuwe gevangenenruil o.a. sowieso dat Marwan Barghouti deel uitmaakt van de deal (ik durf het bijna niet neerschrijven uit schrik om het te jinxen, zozeer hoop ik het), al zal die deal nog lang op zich laten wachten aangezien ze enkel voor een definitief staakt-het-vuren willen tekenen. En intussen is Barghouti overgeplaatst naar een andere gevangenis, en niemand weet waarheen. (Bron: Middle East Monitor)

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-23 16:05

hwn schreef:
mysa schreef:
Edit: het is trouwens niet zo dat ze zomaar opeens naar hun 'beloofde land' trokken. Op dat stukje land woonden in pre-bijbelse tijden al joden en er zijn ook altijd wel joden daar gebleven.

Ja, dat weet ik wel, ik hekelde gewoon de retoriek van sommige joden waarbij ze het Boek misbruiken om land in te palmen.

mysa schreef:
Ik denk dan: hoe ver terug wil je gaan, om een land als je nationale thuis te claimen. Dat geldt, in mindere mate ook voor de Palestijnen, want er is nooit sprake geweest van een Palestijnse natie of een homogeen volk.

Ik vind dat je hierin niet mag teruggaan in de tijd. Als ik morgen mijn huis verkoop, heb ik zelfs een maand later al geen recht meer om te zeggen: hé, dit was van mij, ik wil het terug. Of anders moet ik het terugkopen, en dat kan alleen als de nieuwe eigenaar akkoord is. De Palestijnen die verjaagd werden/worden (tijdens de Nakba en nu) zullen ook wel huur- of koopcontracten of andere documenten hebben die aantonen dat het huis/de grond van hen was, daar heeft niemand het recht om dit af te nemen. Oké, ook in onze tijd/maatschappij heb je wel eens onteigeningen, maar die worden dan ruimschoots vergoed. Maar in dit geval vind ik dat niet alles met geld te koop is.

De Palestijnen waren inderdaad niet homogeen, maar ik zie toch geregeld landkaarten en munten met de term Palestina in meerdere talen voorbijkomen, dus het was toch een gebied met die naam. Het feit dat het geen natie was, wordt te vaak misbruikt in deze situatie. Alsof je in 1948 aan de joden Friesland gegeven had, en dat de Friezen zeiden: "Hé, dit kan niet, dit is ons land". Waarop de reactie van de wereld zou geweest zijn: "Doe niet belachelijk, Friesland is geen land".

mysa schreef:
Laten ze in vredesnaam elkaar gedogen in een twee-Staten-oplossing.

Zelfs daar geloof ik niet meer in, als de ene kant (normaal de rijkere/sterkere, in dit geval Israël) dan de boel weer hermetisch afsluit en alle water- en energiebronnen gaat controleren, dan krijg je nooit een leefbare Palestijnse staat, maar opnieuw een openluchtgevangenis. Maar wat dan wel de oplossing is? Geen idee, eerst en vooral andere politieke leiders in Israël.

Wat ik trouwens een tijd geleden al dacht: dat Hamas vermoedelijk een stapje opzij zou willen zetten in het belang van het Palestijnse volk, lijkt niet onwaarschijnlijk: ze praten met Fatah voor een samenwerking na de oorlog (terwijl de bevolking Fatah totaal niet steunt wegens hun afwezigheid in het conflict, 90% wil dat Abbas aftreedt, en partijen zoals Hamas en Islamic Jihad zouden verkiezingen nu duidelijk winnen, maar dan krijgen ze natuurlijk weer een pak slaag van Israël en wil er weer niemand praten met hen) en willen bij een nieuwe gevangenenruil o.a. sowieso dat Marwan Barghouti deel uitmaakt van de deal (ik durf het bijna niet neerschrijven uit schrik om het te jinxen, zozeer hoop ik het), al zal die deal nog lang op zich laten wachten aangezien ze enkel voor een definitief staakt-het-vuren willen tekenen. En intussen is Barghouti overgeplaatst naar een andere gevangenis, en niemand weet waarheen. (Bron: Middle East Monitor)

Oh, echt? Dat zou geweldig zijn!

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-23 16:37

Ja, maar bij de vorige deal is het al afgeketst, politiek raakt zoiets ook niet goedgekeurd in Israël vrees ik (al zou de familie van gijzelaars vast wel akkoord gaan). Hun "package deal" lijkt me nog minder waarschijnlijk: een leider van Hamas die betrokken was bij de dood van minister Ze'evi, en een PFLP-leider willen ze ook vrij krijgen, maar ze kunnen nog altijd een compromis sluiten.

Als ik de geschiedenis zo al 20 jaar volg, moet Hamas een niet hiërarchische organisatie zijn, lijkt alsof ze wel 1000 leiders hebben, als je Israël zo bezig hoort.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-23 19:03

Het is toch ook in het belang welke leider Hamas heeft..?

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-23 19:17

Nikass, ik begrijp je vraag/antwoord niet zo goed, of mss was ik niet zo duidelijk: ik bedoelde, als je Israël mag geloven (zeker vroeger met die "targeted assisinations" of gerichte moorden) dan hadden ze om de haverklap een Hamas-leider uitgeschakeld, het leek wel alsof iedereen een Hamas-leider was, dat bedoel ik, dat ze het wss beetje overdrijven.

Maar dat Israël een Hamas-leider zal vrijlaten lijkt me onwaarschijnlijk, tenzij om hem dan direct weer te proberen te vermoorden (deden ze vroeger ook), een Fatah-leider is wel aanvaardbaar denk ik. Marwan Barghouti heeft voor zijn arrestatie ook al een Israelische aanslag overleefd, zijn chauffeur werd hierbij gedood.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-23 21:11

Ik begrijp dat het onwaarschijnlijk is, gezien het beleid dat Israël voert.
Maar ik denk, dat het ook in hun belang is, als Marwan Barghouti leiding zou kunnen gaan geven aan de Palestijnen.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-23 22:52

Ja, vrees ik ook. Misschien moeten de familieleden van de gijzelaars een staatsgreep plegen en het IDF aan hun kant proberen te krijgen, en dan wapenstilstand en onderhandelen? (Ik wou nog iets toevoegen wat ik met de extremistische leden van de regering van plan was, maar het is kerstmis, dus ik bewaar die gedachte voor morgen :D )

Dankzij Norm Finkelstein, mijn favoriete jood op dit moment (en wat een kennis heeft die man!), heb ik trouwens net ontdekt dat er in december 2022 nog 4 VN-resoluties over het conflict Israël-Palestina gestemd zijn, met overgrote meerderheid, waarvan één een lijst opsomt van wat beide partijen moeten doen maar niet doen. Iets met mensenrechten, land bezetten, illegale muren, geweld tegen burgers, burgerbevolking niet beschermen als bezetter, grenzen van 1967 respecteren...

Opvallend was ook dat er blijkbaar een resolutie was ter nagedachtenis van de Nakba (terwijl ik nog hier en daar Nakba-ontkenners zie online) die in 2023 exact 75 jaar geleden was. Nou, Israël heeft er in ieder geval een spetterend feestje van gemaakt, compleet met vuurwerk en een massa mensen die de Nakba nabootsten. Het lijkt net echt. :(