Oorlog in Oekraïne en de gevolgen voor ons Nederlanders

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 12:07

Spenk schreef:
Ja en mensen geven het vervolgens niet uit aan de energierekening. Daar ben ik het wel mee eens. Beter was geweest het overmaken naar de energiebedrijven en die brengen 800 euro in mindering op de energie rekening.

Dan kunnen mensen er ook niet iets anders voor kopen.

Dit vind ik wel een goede :)
Gemeenten hebben op dit moment namelijk niet de mogelijkheden om te kunnen inzien wie er daadwerkelijk in 'energiearmoede' leeft. Dit is vanwege privacy, dat ze dit niet kunnen weten. Op dit moment zijn er ook nog geen overeenkomsten met energiemaatschappijen, om deze persoonlijke gegevens te kunnen delen.

Ik ben daarnaast benieuwd of er ook gekeken wordt naar mensen die wel onder deze grens leven qua inkomsten, maar in een gasloze woning wonen. Iemand die dit weet? :)

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 12:08

Nou ik vind dat het wel beter is wanneer er wordt gekeken om slecht eten extra te belasten en idd de kinderbijslag in andere vorm geven, of het als schoolgeld enz uitbetalen

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 12:09

Spenk schreef:
Absoluut mee eens wat mij betreft keer je ook geen huurtoeslag en zorgtoeslag uit maar maak je dat over naar de aanbieder en die brengen het in mindering op de rekening.

Kinderbijslag mag van mij helemaal afgeschaft worden :o maar dat is een ander verhaal.

Ja zou ik ook beter vinden.

Heb eens gehoord dat huurtoeslag in Engeland ook naar de verhuurder gaat.
Iemand die dat kan bevestigen?

Dan is het daar waarvoor het bestemd is.

Ik ben zelf eigenlijk wel voor alle toeslagen afschaffen en een basisinkomen voor iedereen. (langer woonachtig dan 10 jaar in Nederland)
Waar gewoon bij gewerkt mag worden.
Als je al die bureaucratie ziet, wat dat allemaal kost, ik denk echt dat het daarvan betaald kan worden.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 12:13

Sowieso vind ik uitkeren naar verbruik ook eerlijker. De een heeft een heel oud, ongeïsoleerd huis, heeft een aantal kinderen die elke dag douchen en heeft die 800 euro hard nodig.. en de ander hoeft misschien veel minder te stoken, is al gewend om kort te douchen.. Zou inderdaad ideaal zijn als het verrekend zou worden met de energierekening. Om te voorkomen dat ze er inderdaad sigaretten en een nieuwe bankstel van kopen, maar ook om te voorkomen dat ze later in het jaar alsnog in de problemen komen want het geld is al op.

Kinderbijslag ben ik ook tegen.
Basisinkomen lijkt me enorm fijn, dat zou heel veel problemen oplossen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 12:16

DuoPenotti schreef:
Spenk schreef:

Nou maar echt... Het lijkt me niet meer dan logisch als je ruimte hebt om flink te sparen en dus een goeie spaarrekening hebt dat je dan ook nergens recht op hebt.

Maar dat is wel precies wat ze aangeeft.
iemand die alles op rookt, zuipt, uitgeeft aan wat voor onzin ook en niks op de spaarrekening heeft zou volgens de regels recht op alles hebben want de spaarrekening is leeg.
Iemand die net zoveel uitkering krijgt maar heel sober leeft maar daardoor wel wat achter de hand heeft op de spaarrekening zou daarvoor gestraft worden.
Eigenlijk als je daar over nadenkt is dat ook erg raar.

Waarom is het een straf dat je zelf je broek op moet houden? Je spaart van geld dat je al van de overheid krijgt.

Ik snap het sentiment wel, hoor. En het voelt ook raar. Maar je kunt niet in iemands hoofd kijken, die sigaretten kunnen maar net een geestespijn verzachten. En wie bepaalt wat onzin is? Dat vind ik lastig.

Als je geld kunt sparen, dan heb je op dat moment gewoon geld om in je onderhoud te voorzien, zo simpel is het.

8nnemiek schreef:
Sowieso vind ik uitkeren naar verbruik ook eerlijker. De een heeft een heel oud, ongeïsoleerd huis, heeft een aantal kinderen die elke dag douchen en heeft die 800 euro hard nodig.. en de ander hoeft misschien veel minder te stoken, is al gewend om kort te douchen.. Zou inderdaad ideaal zijn als het verrekend zou worden met de energierekening. Om te voorkomen dat ze er inderdaad sigaretten en een nieuwe bankstel van kopen, maar ook om te voorkomen dat ze later in het jaar alsnog in de problemen komen want het geld is al op.

Kinderbijslag ben ik ook tegen.
Basisinkomen lijkt me enorm fijn, dat zou heel veel problemen oplossen.

Dit klinkt inderdaad beter :j.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 12:19

Een huurtoeslag gaat op inkomen en uitgaven. Dus hogere rekening is meer toeslag. Dat had mij slimmer geleken in dit geval. Zoals al geschreven wordt idd!
Het is namelijk net zo vreemd dat je recht hebt op een energie toeslag als je geen hogere energiekosten hebt en juist geld terug krijgt. Omdat je of de mazzel had om nog vast contract te hebben of hebt kunnen investeren zodat je minder hoeft te stoken. Vooral als er nog onzekerheid is of iedereen de toeslag wel krijgt, dan voelt het voor mij toch wat oneerlijk. Aan de ene kant super dat die groep minimas geholpen wordt, aan de andere kant wel heel lastig dat sommige mensen er op vooruit zullen gaan, omdat ze het helemaal niet nodig hadden. En mensen erop achteruit die het wel nodig hadden maar net boven die grens zitten.

Gitana, volgens mij kijken ze echt alleen naar inkomen. Val je onder die 120% krijg je het, of je nu wel of niet hoge kosten hebt. Dus gasloos of juist veel op gas naast niet uit.

AmyII ik snapte je reactie echt oprecht niet helemaal hoor. Maar jij bent dus ook zo'n groep die onder mijn verhaal valt voor wie het duurder wordt en daar last van heeft maar juist net weer geen hulp op de belastingverlaging na. Het is heel knap dat je het naast je neer kan leggen, eerlijk.

Ik zou willen dat iedereen die moeite heeft geholpen zou worden. :j

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 12:21

San
Nee het is geen straf je broek op te houden.

Maar vul voor roken onzinnig lang douchen of de verwarming heet laten staan, 5 streaming diensten en dure telefoon, wat ook.
tegenover iemand die alles zuinig doet, in een fleecetrui met deken op de bank zit. Prepaidje heeft van 10 in de maand en meer niet.
Maar dat zuinig zijn wat op de bank heeft staan. Daarvan word gezegd zie je geld zat die kan het best zelf betalen.
Dat is gewoon krom.
Nee dat valt niet te controleren, maar zo praten over mensen die wel met geld omgaan tegen, oooh wat sneu tegen iemand die niet met geld om kan gaan is niet correct.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 12:27

DuoPenotti schreef:
San

Maar vul voor roken onzinnig lang douchen of de verwarming heet laten staan, 5 streaming diensten en dure telefoon, wat ook.
tegenover iemand die alles zuinig doet, in een fleecetrui met deken op de bank zit. Prepaidje heeft van 10 in de maand en meer niet.
Maar dat zuinig zijn wat op de bank heeft staan. Daarvan word gezegd zie je geld zat die kan het best zelf betalen.
Dat is gewoon krom.
Nee dat valt niet te controleren, maar zo praten over mensen die wel met geld omgaan tegen, oooh wat sneu tegen iemand die niet met geld om kan gaan is niet correct.

Wat is onzinnig lang? Sorry, maar ik vind het allemaal nogal invullen voor een ander. Net als het invullen dat iemand ontzettend zuinig moet doen wat bij elkaar te sprokkelen.

Het is heel zuur dat je eerst je eigen geld 'op moet eten', maar andersom kun je niet verwachten dat de maatschappij jouw rekeningen betaalt terwijl je een spaarrekening van een paar duizend euro hebt. Toch?

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 12:32

Echwel schreef:
Nou ik vind dat het wel beter is wanneer er wordt gekeken om slecht eten extra te belasten en idd de kinderbijslag in andere vorm geven, of het als schoolgeld enz uitbetalen

Voedsel is op dit moment al veel te duur, ook slecht eten kost een klein kapitaal. BTW van gezonde voeding afhalen lijkt me nog het beste. En ja, vlees, vis, zuivel, eieren horen ook bij gezonde voeding.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 12:33

En dan zijn er mensen die huren van ouders die een woning voor kinderen kochten, waarschijnlijk betalen ze precies een euro onder het maximum bedrag dat is toegestaan voor de volle mep huursubsidie. En krijgen ze vaak viavia ook nog eens via een schenking de huur terug. Maar ze hebben het zo slecht.
Ik vind al jaren dat we compleet van alle toeslagen af moeten, zorg, huur enz. Bijstand ook weg, basissalaris voor iedereen van 18 jaar en ouder die niet meer thuiswonend is. En wil je meer, dan vul je dat maar aan met werken. Ook al is het folders rondbrengen.
Mensen die lichamelijk/geestelijk zo slecht zijn dat ze niets kunnen moeten ontzien worden maar een groot gedeelte van mensen die nu thuis zitten kunnen zeer waarschijnlijk wel bepaalde taken verrichten. Ook al is het vrijwilligerswerk waarvoor een vergoeding word gegeven.
Mantelzorgers mogen ook een vergoeding krijgen, daarop draait bijna de hele maatschappij.

Echwel

Re: Oorlog in Oekraïne en de gevolgen voor ons Nederlanders

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 12:37

Bigone en hoe gaatdat dan als je met pensioen bent en daar jaren voor gespaard hebt..krijg je dat dan nog wel

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 12:39

Ik heb er niet zoveel verstand van, maar heb dat basisinkomen wel eens vaker gehoord, bigone. Dat klonk toen goed, maar geen idee of dat echt werkbaar is.

Echwel, pensioen is niet vanuit overheid maar waar je het zelf hebt toch? Dan ja. Alleen de aow zou verdwijnen hoe ik het begreep. Dus salaris en pensioen inleg enzovoorts zou hetzelfde blijven, alleen iedereen bedrag x als basis. Hoe meer je werkt, hoe meer geld. En met pensioen, hoe meer gespaard hoe meer bovenop die basis

Ik moet zeggen dat ik eigenlijk heel blij ben hoe de regering op dit moment en de laatste 2 jaar, probeert mensen te helpen. Is het ideaal of perfect? Nee natuurlijk niet, maar er wordt wel van alles geprobeerd en geregeld. Zou ik liever meer hulp zien? Ja, maar dat moet ook wel betaald kunnen worden.

Btw verlagen op groente, fruit enzovoorts :j
Laatst bijgewerkt door MyWishMax op 02-04-22 12:40, in het totaal 1 keer bewerkt

8nnemiek

Ik snap beide kanten qua spaargeld en toeslagen krijgen..
Bij een paar duizend euro spaargeld denk ik dan: mensen met weinig inkomen hebben daar waarschijnlijk met veel moeite lang voor moeten sparen, en zo'n spaarpot zal ook met een goede reden zijn aangelegd. Bijvoorbeeld om dierenartskosten te kunnen betalen als dat eens nodig is, of voor een nieuwe wasmachine. Ik zou het wel jammer vinden als zo'n mensen hun spaarbuffer op moeten maken aan energie, terwijl de buurman die rookt als een ketter en dus geen cent op de rekening heeft diezelfde energierekening van de gemeente kado krijgt.
Heb je een grotere spaarrekening, ja dan vind ik het logisch dat je zelf je hogere energierekening betaalt.
Het enige discussiepunt lijkt me; waar ligt de grens. Duizend euro ben je zo kwijt aan medische kosten voor jezelf of je dier, of aan een reparatie.
Laatst bijgewerkt door 8nnemiek op 02-04-22 12:40, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

_San87_ schreef:
DuoPenotti schreef:
San

Dat is gewoon krom.

Wat is onzinnig lang? Sorry, maar ik vind het allemaal nogal invullen voor een ander. Net als het invullen dat iemand ontzettend zuinig moet doen wat bij elkaar te sprokkelen.

Het is heel zuur dat je eerst je eigen geld 'op moet eten', maar andersom kun je niet verwachten dat de maatschappij jouw rekeningen betaalt terwijl je een spaarrekening van een paar duizend euro hebt. Toch?

Niemand meer een uitkering dan?
Ja nogmaals dat lijkt mij de beste optie een basisinkomen.

Ik vind het raar ja dat iemand die zuinig leeft dus geen recht heeft en iemand die net zoveel per maand krijgt aan uitkering dus nog meer aanvulling zou krijgen.

En wat niet zuinig is, is inderdaad invulling.
Maar duidelijk is dus wel dat de ene alles opmaakt en de ander niet. Dat een feit dan.
Dus stimuleer je eigenlijk op die manier maar om alles erdoor te draaien.

Ik vind dat dus kwalijker dan iemand die geleerd heeft te sparen indirect aan te pakken.

Maar let's agree to disagree
Laatst bijgewerkt door DuoPenotti op 02-04-22 12:42, in het totaal 1 keer bewerkt

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 12:42

Echwel schreef:
Bigone en hoe gaatdat dan als je met pensioen bent en daar jaren voor gespaard hebt..krijg je dat dan nog wel

Aow kan ook vervangen worden door basisinkomen, pensioen gaat toch op de schop, zelf er voor sparen en je pot beheren zal de toekomst zijn. Waar je tot nu toe voor gespaard hebt zal uitgekeerd worden, mits je oud genoeg word.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 12:42

8nnemiek schreef:
Ik snap beide kanten qua spaargeld en toeslagen krijgen..
Bij een paar duizend euro spaargeld denk ik dan: mensen met weinig inkomen hebben daar waarschijnlijk met veel moeite lang voor moeten sparen, en zo'n spaarpot zal ook met een goede reden zijn aangelegd. Bijvoorbeeld om dierenartskosten te kunnen betalen als dat eens nodig is, of voor een nieuwe wasmachine. Ik zou het wel jammer vinden als zo'n mensen hun spaarbuffer op moeten maken aan energie, terwijl de buurman die rookt als een ketter en dus geen cent op de rekening heeft diezelfde energierekening van de gemeente kado krijgt.
Heb je een grotere spaarrekening, ja dan vind ik het logisch dat je zelf je hogere energierekening betaalt.
Het enige discussiepunt lijkt me; waar ligt de grens. Duizend euro ben je zo kwijt aan medische kosten voor jezelf of je dier, of aan een reparatie.

Ik vind wat dat betreft de grens van bijstand wel oké. Geloof dat dat iets boven de 6000 euro ligt. Dus een goede buffer. 1000 euro vind ik een ander verhaal idd. Kapotte apparaten en je vliegt erdoorheen.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 12:43

Op dat punt zitten wij dus inderdaad
Altijd extra gestort voor pensioen
Dus ook vorm van sparen

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 12:44

DuoPenotti schreef:
_San87_ schreef:

Niemand meer een uitkering dan?
Ja nogmaals dat lijkt mij de beste optie een basisinkomen.

Ik vind het raar ja dat iemand die zuinig leeft dus geen recht heeft en iemand die net zoveel per maand krijgt aan uitkering dus nog meer aanvulling zou krijgen.

En wat niet zuinig is, is inderdaad invulling.
Maar duidelijk is dus wel dat de ene alles opmaakt en de ander niet. Dat een feit dan.
Dus stimuleer je eigenlijk op die manier maar om alles erdoor te draaien.

Ik vind dat dus kwalijker dan iemand die geleerd heeft te sparen indirect aan te pakken.

Maar let's agree to disagree

Nogmaals, ik snap echt wel wat je bedoelt, he. Ik vind het ook een lastige kwestie.

Waarom de een alles wel opmaakt en de ander niet is van zoveel afhankelijk... Ga er maar aan zitten dat uit te zoeken.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 12:47

Met de grootste Klagers heb.ik nooit medelijden eerlijk gezegd
Idd wat Bigone zegt het randje opzoeken met een huis dat door ouders betaald is
Anderen die 2 autos voor de deur hebben
Mensen doe toch aantal keer per jaar op vakantie gaan..

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 12:48

San, dat zei ik eerder ook, dat is niet uit te zoeken.

Maar ik vind het dan op bokt wel naar om te lezen dat er dan simpelweg word gezegd, je hebt het recht niet om wat te krijgen want je hebt gespaard.
Terwijl hier wel beter op de nuances gekeken kan worden dan in onze algemene harde maatschappij. :)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 12:52

Maar dp, ook dat zuinig leven is niet altijd een keuze. Ik leef zuinig, maar door hoge kosten ivm ziekte is er geen mogelijkheid tot sparen. En straffen, ik word dus gestraft dat ik door ziekte niet kan sparen en dus geen buffer heb. Want ik krijg bijvoorbeeld geen hulp als mijn koelkast kapot gaat, daar moet je voor sparen en zijn normale uitgaven volgens gemeente. Dat is dan dus precies andersom. Want ja, dat zijn kosten die iedereen wel eens heeft, maar die andere kosten niet.

Ik vind het dus bij zulke uitkeringen en kwijtschelding helemaal niet raar dat er een grens zit aan hoeveel spaargeld je mag hebben. Niet dat je geen spaargeld mag, maar dat je boven een bepaalt bedrag ook dingen zelf kan betalen. Of dat zo'n toeslag niet bedoeld is om op de spaarrekening erbij te zetten omdat die niet nodig is.

Edit: maar tegelijk snap ik jou ook wel hoor. Bij 1000 euro spaargeld geen recht hebben op iets bedoelde ik ook weer niet.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 12:57

MyWishMax schreef:
Maar dp, ook dat zuinig leven is niet altijd een keuze. Ik leef zuinig, maar door hoge kosten ivm ziekte is er geen mogelijkheid tot sparen. En straffen, ik word dus gestraft dat ik door ziekte niet kan sparen en dus geen buffer heb. Want ik krijg bijvoorbeeld geen hulp als mijn koelkast kapot gaat, daar moet je voor sparen en zijn normale uitgaven volgens gemeente. Dat is dan dus precies andersom. Want ja, dat zijn kosten die iedereen wel eens heeft, maar die andere kosten niet.

Ik vind het dus bij zulke uitkeringen en kwijtschelding helemaal niet raar dat er een grens zit aan hoeveel spaargeld je mag hebben. Niet dat je geen spaargeld mag, maar dat je boven een bepaalt bedrag ook dingen zelf kan betalen

Dat weet ik. Helaas maar al te goed.
En dat is helemaal verschrikkelijk.

Daarom ben ik dus ook voor dat basisinkomen.
Teveel mensen die buiten de regeltjes vallen.
Teveel mensen die heel dom, ja sorry dom, roepen we hebben een goed zorgstelsel in Nederland.
Nee vroeger misschien maar al lang niet meer.
Soms heb ik echt het idee dat het zorgstelsel heel goed is voor de mensen die zo asociaal zijn als ze lang zijn. Overal maling aan hebben. Wel kunnen werken maar het vertikken.
En in het granieten bestand zitten bij de gemeente waar niemand wat aan durft te doen, ja durft.

Maar goed dat past wellicht beter in een ander topic :+

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 12:58

MyWishMax schreef:
Ik heb er niet zoveel verstand van, maar heb dat basisinkomen wel eens vaker gehoord, bigone. Dat klonk toen goed, maar geen idee of dat echt werkbaar is.

Echwel, pensioen is niet vanuit overheid maar waar je het zelf hebt toch? Dan ja. Alleen de aow zou verdwijnen hoe ik het begreep. Dus salaris en pensioen inleg enzovoorts zou hetzelfde blijven, alleen iedereen bedrag x als basis. Hoe meer je werkt, hoe meer geld. En met pensioen, hoe meer gespaard hoe meer bovenop die basis

Ik moet zeggen dat ik eigenlijk heel blij ben hoe de regering op dit moment en de laatste 2 jaar, probeert mensen te helpen. Is het ideaal of perfect? Nee natuurlijk niet, maar er wordt wel van alles geprobeerd en geregeld. Zou ik liever meer hulp zien? Ja, maar dat moet ook wel betaald kunnen worden.

Btw verlagen op groente, fruit enzovoorts :j

Verlagen van de btw staat in het regeerakkoord. Ze zijn er alleen nog niet over uit hoe of wat

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 13:00

Ja, dat wist ik purny, maar dank je wel! :D dat hoe en wat en vooral wanneer is wel een ding inderdaad. Het was wat lastiger als gewoon eraf halen, toch? Weet de precieze uitleg niet meer, maar dat is wel 1 die van mij nog zou mogen opschieten daar heeft iedereen wat aan

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 13:03

Ik vind verlagen van BTW op Nederlands product wel een goed idee.
Dus fruit, groente, vlees, zuivel en vis van Nederlandse bodem verlagen.
Houden Nederlandse bedrijven misschien toch een goede omzet. De regels betreft bestrijdingsmiddelen enz zijn hier streng, ook betreft welzijn van de dieren. Dus een eerlijk product. En het hoeft de halve wereld niet over getransporteerd te worden.