Oekraïne

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cubone

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 23:12

Ik zag vanmiddag een opvallend aantal Hongaarse, Roemeense, Bulgaarse en Poolse auto’s op de weg. Mogelijk om mensen naar familie en vrienden te brengen?

Ik heb stiekem een klein beetje zitten snikken in de auto en besloten dat ik mocht ik eens iemand tegen komen bij het tankstation ik een volle tank betaal. (Kan dat geld helaas niet zo doneren omdat het op een tankkaart staat).

Wat een verdriet heeft die tiran veroorzaakt bij veels te veel mensen. :(

Ik heb me vanochtend ook aangemeld als vrijwilliger (catering, transport binnen het land etc. hopelijk kan ik wat betekenen). Helaas is afreizen naar Polen niet te doen op het moment voor mij, maar wil zo toch mijn steentje bijdragen.

Ik had vanochtend ook een discussie met collega’s over het toetreden van Oekraïne bij de EU en/of nato. En ik begin steeds meer te leunen tegen per direct toetreden. Betekend dat ww3? Absoluut. Maar nu word Oekraïne opgeofferd en wat is de kans dat het bij Oekraïne blijft? Ik wil niet te negatief zijn, maar ik acht de kans vrij klein.

On a positive note. Er zijn al vreselijk veel mensen die hun huis hebben opengesteld. Onwijs hartverwarmend om te zien! :j

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 23:20

Electra63 schreef:
Bij Jinek zit een journalist en hij zei, dat we live kijken naar een oorlog; waar je tergend langzaam het gevaar steeds meer dichterbij ziet komen.
Met het uur wordt het angstiger en meer zorgwekkend.

Dit gevoel heb ik al de hele dag, de westerse wereld, eu/navo, zit live toe te kijken hoe de militaire colonne Kiev omsingeld en niemand doet iets.
Er is ook geen goede keuze, wel ingrijpen en je bent in oorlog met Rusland. Maar niet ingrijpen voelt zo, onwerkelijk, alsof je naar een film zit te kijken. Alleen deze keer is het echt en zijn wij, het westen, ook mede regisseur. Regisseur die kiest voor toekijken hoe er iets vreselijks aan het gebeuren is. Terwijl ik ook niet wil denken aan de gevolgen als we wel zouden ingrijpen.

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 23:21

Electra63 schreef:
Bij Jinek zit een journalist en hij zei, dat we live kijken naar een oorlog; waar je tergend langzaam het gevaar steeds meer dichterbij ziet komen.

Het voelt als Big Brother in een verkeerd jasje en het is verschrikkelijk.

rien10

Re: Oekraïne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 23:26

Het voelt hals het jongetje in de klas wat gepest wordt en HELP roept. En niemand helpt.

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 23:32

rien10 schreef:
Het voelt hals het jongetje in de klas wat gepest wordt en HELP roept. En niemand helpt.

Ja. Dit

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 23:38

Laatst bijgewerkt door Wesco op 01-03-22 23:42, in het totaal 2 keer bewerkt

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 23:39

Cubone schreef:
Ik zag vanmiddag een opvallend aantal Hongaarse, Roemeense, Bulgaarse en Poolse auto’s op de weg. Mogelijk om mensen naar familie en vrienden te brengen?

Ik heb stiekem een klein beetje zitten snikken in de auto en besloten dat ik mocht ik eens iemand tegen komen bij het tankstation ik een volle tank betaal. (Kan dat geld helaas niet zo doneren omdat het op een tankkaart staat).

Ik heb me vanochtend ook aangemeld als vrijwilliger (catering, transport binnen het land etc. hopelijk kan ik wat betekenen). Helaas is afreizen naar Polen niet te doen op het moment voor mij, maar wil zo toch mijn steentje bijdragen.

Ik had vanochtend ook een discussie met collega’s over het toetreden van Oekraïne bij de EU en/of nato. En ik begin steeds meer te leunen tegen per direct toetreden. Betekend dat ww3? Absoluut. Maar nu word Oekraïne opgeofferd en wat is de kans dat het bij Oekraïne blijft? Ik wil niet te negatief zijn, maar ik acht de kans vrij klein.

On a positive note. Er zijn al vreselijk veel mensen die hun huis hebben opengesteld. Onwijs hartverwarmend om te zien! :j

Ik heb in mijn auto wat gevulde doosjes staan met daarin blikken soep, flesjes water, toiletartikelen, voedsel etc. Wanneer ik een Oekraïner tegenkom die hier gestrand is (denk aan vrachtwagenchauffeurs) heb ik wat om uit te delen. Wellicht een idee als je iets kleins wilt doen. Zoals ik vroeger ooit op school in een liedje leerde: Alle beetjes helpen, al is een druppel klein. Miljarden overstelpen een hete zandwoestijn.
Al heb je maar een klein pakketje paraat liggen, wie weet help je er iemand mee ;)

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 23:39

Cubone schreef:

Wat ben jij een mooi mens. In deze tijden van verdriet, put ik toch weer hoop uit goede daden zoals de jouwe.

Hier naast verdriet, angst en boosheid ook verwarring en bijna onbegrip. Er is overal al zolang oorlog gaande, maar pas nu het zo dichtbij komt slaan we de handen ineen. Denk aan afganistan, maar ook Syrië. Afrikaanse landen. Nu weet ik wel dat we niet iedereen kunnen helpen, maar toch.. ook daar kinderen, vrouwen, mannen...dieren.

Gezien ik enorm een dierenmens ben, sorry, gaan wij hier dieren vanuit het oorlogsgebied adopteren / tijdelijk huisvesten. Overigens ook geen slaapkamer over. Wel verzamelen wij al onze kleren voor vluchtelingen. Alle beetjes helpen.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 23:44

Electra63 schreef:

Het enige dramatische aan het verhaal is de timing.
Poetin verovert Oekraïne niet. Nu niet never niet. Oekraïners vechten zich nog liever dood;
Er komen steeds meer mensen en middelen om de Russen te stoppen;
Russen, zowel ‘gewoon’ als rijk krijgen last van hun leider;

De vraag is dan slechts WANNEER ze Vlad de Verwarde dumpen, niet OF ze dat gaan doen. Vraag 2 is hoeveel mensen gaan sterven VOORDAT ze dat doen.

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 23:45

Elin, is daar een website voor? Ik sta er ook voor open om een dier op te vangen. Ik heb helaas geen kamer over om mensen op te vangen, anders had ik dat ook gedaan.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 23:50

amber15 schreef:
Elin, is daar een website voor? Ik sta er ook voor open om een dier op te vangen. Ik heb helaas geen kamer over om mensen op te vangen, anders had ik dat ook gedaan.

Yes onder andere Animal in Need.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 23:59

Bron NOS

Citaat:
Biden zegt tegen Zelensky: er komt geen vliegverbod
De Oekraïense president Zelensky heeft vandaag 30 minuten gebeld met de Amerikaanse president Biden. Daarin drong Zelensky erop aan dat de NAVO komt met een no fly zone, oftewel een vliegverbod. Maar Biden vindt het nog te vroeg voor die optie, heeft Zelensky gezegd tegen Reuters.

Volgens Zelensky zou zo'n vliegverbod een "preventieve" maatregel zijn en niet bedoeld zijn om de NAVO direct te betrekken bij het conflict. Maar volgens experts is het instellen van een no fly zone juist een heel zware optie, die kan leiden tot een oorlog tussen Rusland en de NAVO, zegt bijzonder hoogleraar oorlogsstudies Frans Osinga.

Cubone

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 00:00

Elin_ schreef:
Cubone schreef:

Wat ben jij een mooi mens. In deze tijden van verdriet, put ik toch weer hoop uit goede daden zoals de jouwe.

Hier naast verdriet, angst en boosheid ook verwarring en bijna onbegrip. Er is overal al zolang oorlog gaande, maar pas nu het zo dichtbij komt slaan we de handen ineen. Denk aan afganistan, maar ook Syrië. Afrikaanse landen. Nu weet ik wel dat we niet iedereen kunnen helpen, maar toch.. ook daar kinderen, vrouwen, mannen...dieren.

Gezien ik enorm een dierenmens ben, sorry, gaan wij hier dieren vanuit het oorlogsgebied adopteren / tijdelijk huisvesten. Overigens ook geen slaapkamer over. Wel verzamelen wij al onze kleren voor vluchtelingen. Alle beetjes helpen.

Aw dat is lief <3

Dieren opvangen is ook heel belangrijk!

Ingrid goeie tip van de doosjes! Zal van de week een paar pakketjes in de auto zetten met wat snacks en drinken :j

Ik heb net ook op de stad Facebook aangegeven dat ik mensen kan oppikken van het station en kan rijden tussen de stad waar ik werk en woon en spullen naar verzamelplaatsen kan brengen voor mensen die zelf geen vervoer hebben :) Ook klein, maar de moeite waard denk ik zo.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 00:05

Een kennis van mij bemiddeld al jaren met asiel/shelter honden vanuit de Oekraïne. Ze komen normaliter ook pas als er hier in Nederland een goed tehuis voor is gevonden.
Het shelter hebben ze met alle honden moeten ontvluchten omdat er vlakbij flink werd gebombardeerd.
Ze zijn hals overkop gevlucht, maar was geen tijd te verliezen.
Als de route veilig genoeg was zou ze richting Polen, maar is een de kortste weg (1200km).

Kennis heeft al een inzameling gehouden zodat er een klein potje is voor eventuele medische zorg voor de honden.
Wellicht is er straks idd opvang nodig.
Ik ga dat eens navragen aan dr

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 00:06

MizzMontana schreef:
Electra63 schreef:

Dit gevoel heb ik al de hele dag, de westerse wereld, eu/navo, zit live toe te kijken hoe de militaire colonne Kiev omsingeld en niemand doet iets.
Er is ook geen goede keuze, wel ingrijpen en je bent in oorlog met Rusland. Maar niet ingrijpen voelt zo, onwerkelijk, alsof je naar een film zit te kijken. Alleen deze keer is het echt en zijn wij, het westen, ook mede regisseur. Regisseur die kiest voor toekijken hoe er iets vreselijks aan het gebeuren is. Terwijl ik ook niet wil denken aan de gevolgen als we wel zouden ingrijpen.

Zo werd het inderdaad samengevat.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 00:09

kiki1976 schreef:
Een kennis van mij bemiddeld al jaren met asiel/shelter honden vanuit de Oekraïne. Ze komen normaliter ook pas als er hier in Nederland een goed tehuis voor is gevonden.
Het shelter hebben ze met alle honden moeten ontvluchten omdat er vlakbij flink werd gebombardeerd.
Ze zijn hals overkop gevlucht, maar was geen tijd te verliezen.
Als de route veilig genoeg was zou ze richting Polen, maar is een de kortste weg (1200km).

Kennis heeft al een inzameling gehouden zodat er een klein potje is voor eventuele medische zorg voor de honden.
Wellicht is er straks idd opvang nodig.
Ik ga dat eens navragen aan dr

Zit ze op Facebook of insta ?

Movement

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 00:14

Het voelt voor ons misschien alsof wij aan het toekijken zijn hoe een land 'gepest' wordt, maar dit komt omdat wij daar zelf geen invloed op hebben. De wereldleiders kunnen nou eenmaal niet meteen met alle toeters en bellen een land proberen te stoppen, dan heb je dat land geheid aan het steigeren. Ze moeten wel overwogen beslissingen nemen en dat kost soms tijd. We kijken niet toe, we proberen gewoon zo zorgvuldig om te gaan met de situatie en terwijl de leiders die moeilijke beslissingen nemen zijn wij burgers er voor elkaar om elkaar te helpen, al is het maar steunende woorden, het is iets.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 00:16

Ingrid_92 schreef:
Cubone schreef:

Ik heb in mijn auto wat gevulde doosjes staan met daarin blikken soep, flesjes water, toiletartikelen, voedsel etc. Wanneer ik een Oekraïner tegenkom die hier gestrand is (denk aan vrachtwagenchauffeurs) heb ik wat om uit te delen. Wellicht een idee als je iets kleins wilt doen. Zoals ik vroeger ooit op school in een liedje leerde: Alle beetjes helpen, al is een druppel klein. Miljarden overstelpen een hete zandwoestijn.
Al heb je maar een klein pakketje paraat liggen, wie weet help je er iemand mee ;)

Wij gaan morgen even een doos met vooral toilletartikelen kopen en onze voorraadkast plunderen en naar een vriend brengen.
Hij rijdt vrijdag naar zijn Poolse schoonfamilie, die vluchtelingen opvangen in Polen en hulp nodig hebben met kleding en toilletspullen en koffie enz.

Dat vind ik dan nog wel iets positiefs wat deze ellende brengt. Er is veel hulp en veel saamhorigheid gekomen.
Maar verder vind ik alles wel heel erg zorgwekkend.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 00:17

Even een update over het shelter.
De eigenaresse zit nog steeds in de Oekraïne en het is erg lastig wegkomen, omdat er veel gaande is. Lees te gevaarlijk om te gaan rijden.
Zodra het kan rijdt ze weer verder.

Dus voor nu direct is er nog geen spoed opvang nodig, maar zodra ze hier kunnen komen natuurlijk wel.
Degene die zich alvast hiervoor willen aanmelden kunnen mij een privé bericht sturen, gaan geef ik jullie haar facebook account door zodat jullie zelf contact met haar op kunnen nemen.
Ik heb van haar toestemming deze te geven.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 00:19

kiki1976 schreef:
Bron NOS

Citaat:
Biden zegt tegen Zelensky: er komt geen vliegverbod
De Oekraïense president Zelensky heeft vandaag 30 minuten gebeld met de Amerikaanse president Biden. Daarin drong Zelensky erop aan dat de NAVO komt met een no fly zone, oftewel een vliegverbod. Maar Biden vindt het nog te vroeg voor die optie, heeft Zelensky gezegd tegen Reuters.

Volgens Zelensky zou zo'n vliegverbod een "preventieve" maatregel zijn en niet bedoeld zijn om de NAVO direct te betrekken bij het conflict. Maar volgens experts is het instellen van een no fly zone juist een heel zware optie, die kan leiden tot een oorlog tussen Rusland en de NAVO, zegt bijzonder hoogleraar oorlogsstudies Frans Osinga.

Biden’s generaals hebben gelijk. Het afkondigen van no fly betekent handhaven van dat verbod. Dat betekent NATO vs Rusland boven het gebied van een niet-NATO land (Oekraïne). Wellicht zelfs boven Russisch grondgebied. Dat staat haaks op de reden waarom NATO is opgericht (verdedigend, een aanval op een NATO land is een aanval op allen).

Als je dat toch doet als NATO geef je Poetin de kans om een heilige oorlog uit te roepen: het verdedigen van Moeder Rusland tegen de kapitalistische hordes die het heilige Rusland bedreigen. Wat betekent dat?

In 1941 was het (slecht georganiseerde) Sovjet leger 2.9 miljoen soldaten. Toen kwamen de Nazis en riep Stalin de heilige oorlog uit om Moeder Rusland te verdedigen. In 1942 had het Sovjet leger 11 miljoen soldaten. In 1945 net geen 30 miljoen.

Nu hebben de Russen een leger van 1 miljoen. Daar wil je geen 5, 10 of 30 miljoen van maken door er een ‘heilige oorlog voor Moeder Rusland’ van te maken. Geef ze de kans om zelf af te rekenen met hun Sovjet relikwieën.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 00:25

Cowboy55 schreef:
Biden’s generaals hebben gelijk. Het afkondigen van no fly betekent handhaven van dat verbod. Dat betekent NATO vs Rusland boven het gebied van een niet-NATO land (Oekraïne). Wellicht zelfs boven Russisch grondgebied. Dat staat haaks op de reden waarom NATO is opgericht (verdedigend, een aanval op een NATO land is een aanval op allen).

Als je dat doet als NATO geef je Poetin de kans om een heilige oorlog uit te roepen: het verdedigen van Moeder Rusland. Wat betekent dat?

In 1941 was het (slecht georganiseerde) Sovjet leger 2.9 miljoen soldaten. Toen kwamen de Nazis en riep Stalin de heilige oorlog uit om Moeder Rusland te verdedigen. In 1942 had het Sovjet leger 11 miljoen soldaten. In 1945 net geen 30 miljoen.

Nu hebben de Russen een leger van 1 miljoen. Daar wil je geen 5, 10 of 30 miljoen van maken door er een ‘heilige oorlog voor Moeder Rusland’ van te maken. Geef ze de kans om zelf af te rekenen met hun Sovjet relikwieën.

Jij en Biden zullen vast gelijk hebben, maar om iemand hulp te weigeren, die er op zijn knieen om smeekt, vind ik erg moeilijk om te zien.
Ik zou het niet kunnen.......

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 00:32

Ik denk dat wij hiervoor te emotioneel denken Electra63, het gevoel als je ze nu helemaal aan hun lot overlaat en ze laat verzuipen.
En ja ik snap Biden ook, je wilt zo min mogelijk doen om ervoor te zorgen dat niet in veel meer landen daardoor de pleuris uitbreekt.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 00:37

Electra63 schreef:
Cowboy55 schreef:

Als je dat doet als NATO geef je Poetin de kans om een heilige oorlog uit te roepen: het verdedigen van Moeder Rusland. Wat betekent dat?

Jij en Biden zullen vast gelijk hebben, maar om iemand hulp te weigeren, die er op zijn knieen om smeekt, vind ik erg moeilijk om te zien.

Ik zei net nog tegen Biden: “Chill Joe, it comes well good.”

Maar serieus, ik maak me wel degelijk zorgen om de Oekraïners die ongetraind een (ongemotiveerd maar zwaar bewapend) leger te lijf gaan. Maar de strategische keuzes zijn beperkt. De omwenteling moet vanuit Rusland zelf komen. Zo niet dan wijken de Russen morgen net zo min als de Oekraïners vandaag.
Laatst bijgewerkt door Cowboy55 op 02-03-22 00:38, in het totaal 1 keer bewerkt

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 00:38

Electra63 schreef:
Cowboy55 schreef:

Daarom is emotie en politieke beslissingen nemen ook niet zo’n goed idee.
Cowboy, niet alleen ongetrainde Oekraïner, ook Nederlanders

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 00:43

bigone schreef:
Electra63 schreef:

Daarom is emotie en politieke beslissingen nemen ook niet zo’n goed idee.
Cowboy, niet alleen ongetrainde Oekraïner, ook Nederlanders

Nederlanders, Duitsers, Britten, Amerikanen, Tjetsenen, de hele fokking wereld. Dapper maar met een enorm potentieel van kanonnenvoer als ze geen gevechtservaring hebben. Respect maar ik hou mijn hart vast voor de enthousiaste maar ongetrainde mensen.