[Poll] Op wie stem jij deze verkiezingen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Op wie stem jij deze Tweede Kamer verkiezingen?

VVD
207 (15%)
PVV
108 (8%)
CDA
39 (2%)
D66
173 (12%)
GroenLinks
187 (14%)
SP
59 (4%)
PvdA
59 (4%)
ChristenUnie
22 (1%)
PvdD
96 (7%)
50PLUS
8 (0%)
SGP
10 (0%)
DENK
Geen stemmen
FvD
91 (6%)
BIJ1
19 (1%)
JA21
25 (1%)
CODE ORANJE
12 (0%)
Volt
63 (4%)
NIDA
1 (0%)
Piratenpartij
5 (0%)
JONG
6 (0%)
Splinter
22 (1%)
BBB
97 (7%)
NLBeter
1 (0%)
Lijst Henk Krol
1 (0%)
(Anders)
24 (1%)

Totaal aantal stemmen: 1335

Electra63

Re: [Poll] Op wie stem jij deze verkiezingen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 08:40

Tja als je alleen afstand neemt van Holocaust-ontkenners en verder geen verschil ziet tussen politici die minder koeien of minder Marokkanen roepen, bijvoorbeeld, dan kan ik me daar niet in vinden.

Ik begrijp de ophef niet zo.
Meestal is men toch voor vrijheid van meningsuiting ;).

Maar ik ga zo aan het werk, dus voorlopig geen tijd meer om te reageren.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 08:42

ruitje schreef:
Op die gedachte voortdenkend: is de angst dat een extreme partij aan de macht komt en alles bepaald in ons politieke systeem reël? Stel FvD word de volgende verkiezing de grootste.

Wat is dan het ergste wat er kan gebeuren?

Ik denk dat ons systeem best goed is ingericht. Beter dan in de VS bijv. Ik denk dat bij ons de regulatie al begint in de 2e kamer( namelijk uitgesloten wordwn door veel partijen) maar doorgaat tot alle lagen van het politieke systeem, de rechtspraak en de media.

Zo sorry, allejezus lang stuk geworden :o

Ik denk dat on systeem langzaam wordt afgebroken waardoor er meer,teveel, ruimte voor extreem-rechts komt.
Het blijven bestempelen dat de mainstream media onbetrouwbaar en omgekocht is. Links aanwijzen als zondebok. Mensen een worst beloven, vrijheid terug, die gebakken lucht is.
Uit die gedachten komen juist ook die bijzondere uitwassen als de demonstratie en het aanvechten van de avondklok.
Volgens mij wordt er via socials veel olie op het vuur gegooid.
De prachtige vrijheden worden gebruikt om het omgekeerde voor elkaar te krijgen.
Door deze partijen uit de sluiten geef je ze de ideale voedingsbodem. Mee laten regeren zou een kortere klap zijn want dan moeten ze compromissen sluiten en kunnen ze niet vanaf de zijlijn commentaar geven. Ze vallen dan ook door de mand.

Lynnepinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 08:49

Electra63 schreef:
Tja als je alleen afstand neemt van Holocaust-ontkenners en verder geen verschil ziet tussen politici die minder koeien of minder Marokkanen roepen, bijvoorbeeld, dan kan ik me daar niet in vinden.

Minder koeien of minder Marokkanen zit toch best een verschil tussen qua uitspraak :wow:

Bonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 08:50

Dat zou ik jammer vinden ruitje! Hoewel ik het inhoudelijk in dit topic niet altijd met je eens ben, vind ik wel dat je, zeker de laatste pagina's, echt wel je best doet om je standpunten uit te leggen, en ik vind het jammer dat dat niet tot een fatsoenlijke discussie kan leiden.

Ik denk namelijk dat je gelijk hebt. Het is heel makkelijk extreem rechts weg te zetten als 'gek/dom/etc' maar het kan niet zo zijn dat iedereen in die hoek dat is, daar zit een onderliggende reden achter. Wat mij bij die groep het meest frustreerd is dat ze anderen verantwoordelijk maken voor hun onbegrip. Als je uitleg wilt, moet je zelf maar onderzoek doen, dat soort dingen.
Ik vind dat je dan als groep wegloopt voor je eigen verantwoordelijkheid en in een slachtofferrol kruipt. En daar kan ik niets mee. Maargoed, Dat ik daar zo allergisch op reageer zegt natuurlijk ook iets over mij.

Ik vind het wel degelijk een enge ontwikkeling trouwens dat populisme zo populair wordt. Ook als we niet Hongarije 2.0 worden. De manier waarop er daar politiek wordt bedreven werkt namelijk alleen als je een soort wij-zij denken introduceert dat voor niemand goed kan zijn op de langere termijn.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 08:55

Dat verketteren van de media vind ik ook zo zorgelijk. Ik lees zelf vooral kranten maar in een discussie met fvd-stemmers kan ik wat ik in die kranten lees, hoegenaamd niet aanhalen als bron want: 'msm'. Dan is er toch geen enkele discussie meer mogelijk?

En wat wij hier bestempelen als onvrije samenleving of dictatuur, wordt door hen als lichtend voorbeeld genoemd.
Terwijl ze juist Nederland als dictatuur wegzetten. En Rutte dus als dictator. (vanwege het vermeende partijkartel).

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 08:58

Wat overigens wel grappig is, FvD bekeek de uitslag van de exit-poll bij de NPO :D

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 10:08

Ik ben het op heel veel punten met Ruitje eens eigenlijk.

In een lánge lap tekst lees ik eigenlijk vooral dat ze de vrijheid van meningsuiting een enorm belangrijk iets vindt. En gelijke rechten. En dat dat dus automatisch inhoudt dat ook mensen met een mening die totaal niet aansluiten op de hare wél gehoord mogen worden.

En daar ben ik het gewoon echt mee eens.

Ik stem volgens mij niet hetzelfde als Ruitje. Hoeft ook niet. Gelukkig maar, want dát is nou net die vrijheid die we hebben.

Dat je in Nl gewoon openlijk kunt zeggen wat je gestemd hebt, zonder dat je bang moet zijn voor klappen og geweld is echt een goed ding.

En hoewel ik noooooooit op bepaalde partijen zal stemmen, kan ok mezelf wel verplaatsen in de omstandigheden, situatie en denkwijze van mensen die dat wel doen.
Met hun manier van denken, hun maatschappelijke, intellectuele, financiële achtergrond en toekomst.

Dat wil expliciet ńíét zeggen dat ik achter hun ideeën sta. Of hun ideeën waardeer. Sterker nog, die wijs ik echt af in sommige gevallen.

Maar hun recht op hún vrijheid van denken en hún vrijheid van meningsuiting is er ook.

Als we dat niet erkennen zijn we in feite zélf aan het onderdrukken...

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 10:12

Askja schreef:
Badeendje schreef:
Waarom zou hij daar excuses voor maken, hij staat daar toch zelf nog steeds achter?
Dat zal hij ook niet doen. Zo consequent is hij wel.
Het gaat er niet om excuses van Wilders af te dwingen, het gaat erom dat de uitspraak zelf ontzenuwd wordt. Dat men (media, medepolitici) hem erop aan blijft spreken dat het wel degelijk een racistische uitspraak is, en dat hij daar geen tegenargumenten voor aan kan voeren zonder zijn eigen uitspraak onderuit te halen of terug te nemen. Zo zet je hem klem.

Punt is dat types als Wilders en Baudet er een handje van hebben het racistische element in hun uitspraken te bagatelliseren. En juist daar moet je ze keihard op aanpakken.

Mag je bij die BIJ1 tante dan ook wel doen. Zij is één van de grote aanstichters in het polarisatieklimaat van Nederland met haar haat tegen de Nederlandse cultuur. Alles wat slecht is is volgens haar de schuld van blanken.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 10:29

Electra63 schreef:

Dat heb ik dus nooit gezegd, maar laat wel mooi zien wat jij doet: dingen persoonlijk maken en uit hun verband rukken om je gelijk te halen .

Ik heb mij letterlijk afgevraagd( vraagteken) of een boer waartegen gezegd word er moeten er minder van jou zijn, zich net zo gediscrimineerd zou voelen als een Marokkaan. Met daaronder de toevoeging dat ik geen van beiden ben, dus dat niet weet?

Waarop jij meteen een persoonlijke aanval gaf en ik dit dus niet verder heb toegelicht omdat ik aan alles merk dat jij helemaal niet wil weten hoe een ander denkt. Je veroordeeld.

Ik probeer mij in te leven, in andere mensen. Al mijn berichten doe ik echt moeite om te onderbouwen. Zelfs nu is je enige reactie op mijn verhaal: nog een sneer.

Ben ik nu ineens ook nog 'men' ? En dan schaar je je achter de vrijheid van meningsuiting?

Je doet nu precies waar je rechts van beticht, beledigt, polariseert en verschuild je achter de vrijheid van meningsuiting. Lekker rechts veroordelen maar zelf ook niet open staan voor anderen, practice what you preach zou ik zeggen.

Voor de rest: bedankt voor het begrip. Ik ga nu echt stoppen met lezen want ik moet Bokt niet zo belangrijk maken dat ik er boos van word haha :')

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 10:34

elnienjo schreef:
Mag je bij die BIJ1 tante dan ook wel doen. Zij is één van de grote aanstichters in het polarisatieklimaat van Nederland met haar haat tegen de Nederlandse cultuur. Alles wat slecht is is volgens haar de schuld van blanken.

Je begint al met een dichte deur!

Zij is absoluut niet een van de aanstichters aangezien de polarisatie er al was lang voor Sylvana überhaupt geboren was.

Denk dat we gerust kunnen onderkennen dat de blanke een enorm stempel hebben gedrukt op hoe de wereld nu is.
Als ik voormalige koloniën bezoek heb ik toch regelmatig kromme tenen. Niet dat ik er persoonlijk wat aan kan doen maar het waren wel mijn voorouders verantwoordelijk voor mensonterende dingen.

Vraag is ook wat de Nederlandse cultuur überhaupt is. Cultuur is niet statisch maar dynamisch.

Lynnepinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 11:17

fransje23 schreef:
elnienjo schreef:

Je begint al met een dichte deur!

Zij is absoluut niet een van de aanstichters aangezien de polarisatie er al was lang voor Sylvana überhaupt geboren was.

Denk dat we gerust kunnen onderkennen dat de blanke een enorm stempel hebben gedrukt op hoe de wereld nu is.
Als ik voormalige koloniën bezoek heb ik toch regelmatig kromme tenen. Niet dat ik er persoonlijk wat aan kan doen maar het waren wel mijn voorouders verantwoordelijk voor mensonterende dingen.

Vraag is ook wat de Nederlandse cultuur überhaupt is. Cultuur is niet statisch maar dynamisch.

Precies! En Wilders dan? Die man roept al jaren dat alle moslims weg moeten 8)7
Simons komt op voor een groep mensen die zich niet gerepresenteerd en gewaardeerd voelen in de samenleving, terwijl ze een groot deel ervan uitmaken inmiddels. Wat zorgt voor een neerwaartse spiraal qua reputatie, want voor niet geziene en gediscrimineerde mensen zal het vast verdomd lastig zijn om ook nog altijd braaf mee te gaan in het huidige systeem. Oogkleppen af, kom eens op voor je medemens.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 16:11

ruitje schreef:
Electra63 schreef:

Dat heb ik dus nooit gezegd, maar laat wel mooi zien wat jij doet: dingen persoonlijk maken en uit hun verband rukken om je gelijk te halen .

Ik heb mij letterlijk afgevraagd( vraagteken) of een boer waartegen gezegd word er moeten er minder van jou zijn, zich net zo gediscrimineerd zou voelen als een Marokkaan. Met daaronder de toevoeging dat ik geen van beiden ben, dus dat niet weet?

Hier kan ik als boerin wel antwoord op geven. Het voelt zeker zo dat ik en mijn collega's zich gediscrimineerd voelen. Achtergesteld. Voor kampbeul, moordenaar, verkrachter, dierenbeul, veroorzaker van alle ellende op de wereld (klimaat/milieu/corona)..
Onze soort is niet gewenst bij een aantal partijen (en de stemmers daarop)... zo voelt het voor ons. Dat doet pijn.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 16:13

tja en dan moet een ambtenaar zich gediscrimineerd voelen als er geroepen wordt om minder ambtenaren.

Ik weet dat Boer zijn meer voelt dan een beroep, maar het is toch anders als het om je kleur, geslacht. geaardheid of achtergrond gaat, dat kan je niet veranderen al zou je het willen

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 16:29

fokfanaat schreef:
tja en dan moet een ambtenaar zich gediscrimineerd voelen als er geroepen wordt om minder ambtenaren.

Ik weet dat Boer zijn meer voelt dan een beroep, maar het is toch anders als het om je kleur, geslacht. geaardheid of achtergrond gaat, dat kan je niet veranderen al zou je het willen

je mag mijn gevoel bagatelliseren.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 16:40

Het is inderdaad niet als een geaardheid, maar wel een levensstijl, net zoals een religie. En "minder moslims" of "minder christenen" wordt ook niet als uitspraak geaccepteerd.

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 16:41

Citaat:
Hier kan ik als boerin wel antwoord op geven. Het voelt zeker zo dat ik en mijn collega's zich gediscrimineerd voelen. Achtergesteld. Voor kampbeul, moordenaar, verkrachter, dierenbeul, veroorzaker van alle ellende op de wereld (klimaat/milieu/corona)..
Onze soort is niet gewenst bij een aantal partijen (en de stemmers daarop)... zo voelt het voor ons. Dat doet pijn.

Juval, ik snap dat het pijn doet die hetze tegen de boeren. Terwijl jullie juist heel belangrijk werk doen.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 16:54

juval schreef:
[

Ze zouden beter moeten weten!

In de oorlog had het gezin van mijn vader te eten (boerendorp) en het gezin van mijn moeder leed honger (stad) We staan volgens mij aan de vooravond van een oorlog, we zouden onze boeren moeten koesteren, want zij zorgen voor ons eten. We zien aan deze pandemie wel dat het ieder voor zichzelf is als 't er op aan komt. Liever 'n boer om de hoek dan 'n windmolenpark.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 16:59

elnienjo schreef:
we zouden onze boeren moeten koesteren, want zij zorgen voor ons eten. .

maar niet alleen voor ons eten, in Nederland worden bijvoorbeeld elke dag 1,7 miljoen kippen geslacht, dat is echt niet allemaal voor de nederlandse markt.

Ik ben niet voor minder boeren, maar wel minder dieren, minder import en export en betere omstandigheden en hogere prijzen.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 17:26

Die kippen worden wel voor de Nederlandse markt geslacht, maar selectief.
De gemiddelde Nederlander blieft vnl kipfilet.
Wat overblijft, de ruggen en de poten, die worden per containers tegelijk verscheept naar landen waar ze dat vlees wel willen hebben (Afrika bv).
Zou de Nederlander nu ook vaker interesse hebben in minder courante delen van de kip, dan zou er minder export nodig zijn.

Bij varkensvlees is dat echt anders, daar gaan juist ook de mooie delen naar het buitenland omdat ze daar de kwaliteit beter willen waarderen en het dus meer oplevert.

Maar bij kip zie ik eigenlijk nauwelijks export van de mooie filets, die blijven grotendeels toch wel behouden voor de eigen markt.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 17:44

ik denk dat als de prijzen hoger zijn, ze ook wel de goedkopere stukken vlees willen eten

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 17:51

Ik weet niet zozeer of poten/dijen goedkoper zijn, volgens mij niet. Filet is veelzijdiger, kortere bereidingstijd, lagere calorische waarde en je hoeft niet te kluiven wat voor velen een struikelpunt. Terwijl er lekkerder vlees rond de dijen en poten ligt.

Ik ben niet tegen de boer maar wel tegen de huidige gedwongen vorm van boeren die door de consument zo gedreven zijn. Ik hoop dat men vlees minder vanzelfsprekend neemt en het ziet als 2-3 keer per week en er dan meer voor eerlijker vlees betaald. Zodat de boer weer met meer plezier het vee kan houden. Ik weet dat het de boeren ook aan hun hart gaat om ze niet het leven te geven dat ze zouden willen. Alleen even voor de veehouderij gesproken.

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 19:44

fokfanaat schreef:

Ons wordt hier in dit topic herhaaldelijk door sommigen het Coronavirus (en andere ellende) in de schoenen geschoven. Vind je dat vergelijkbaar met de bekende grapjes in de trant van: 'wat heeft u tegen ambtenaren, die doen toch niks?' :+

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 22:36

elnienjo schreef:
juval schreef:
[

Ze zouden beter moeten weten!

In de oorlog had het gezin van mijn vader te eten (boerendorp) en het gezin van mijn moeder leed honger (stad) We staan volgens mij aan de vooravond van een oorlog, we zouden onze boeren moeten koesteren, want zij zorgen voor ons eten. We zien aan deze pandemie wel dat het ieder voor zichzelf is als 't er op aan komt. Liever 'n boer om de hoek dan 'n windmolenpark.

Als we aan de vooravond van een oorlog staan.. Komt die waarschijnlijk vanuit de polariserende partijen op rechts.

Ik zie overigens ook niet dat het ieder voor zich is. Maar juist veel leuke initiatieven.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 22:41

elnienjo houd eens op met dat bangmakerij.

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 22:53

Shaggy09 schreef:
elnienjo houd eens op met dat bangmakerij.

Houd jij dan ook op mensen bang te maken voor intensieve veehouderij, door te doen alsof die verantwoordelijk is voor de Coronacrisis waarin we ons bevinden? Of geldt hier éénrichtingsverkeer? :+