Demonstratie op de Dam

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 12:32

elnienjo schreef:
Danique_G schreef:
Niets naar jou Elnienjo, maar is dit überhaupt wel mogelijk? Is het mogelijk om naar een ander iemand te kijken zonder vooroordelen?

Ik heb soms echt nog wel onbewust vooroordelen over iemand met een andere huidskleur. Dan denk ik meteen: wat een gel*l Danique. Maar ik vind dit ontkennen zinloos, dit is namelijk wat mij betreft de eerste stap naar een fijner persoon worden. Die gedachtes zijn gevoed door de media en omdat deze groepen statistisch gezien vaker zijn betrokken bij criminaliteit. Deze gedachtes zijn desondanks niet eerlijk. Maar daarom: is het überhaupt mogelijk? Zijn we dan niet gewoon tegen onszelf aan het liegen uit angst voor de reactie van onze omgeving?

Klopt. Maar daarbij speelt uiterlijke verzorging ook 'n heel belangrijke rol. Is iemand netjes gekleed en gladgeschoren of heeft ie 'n ruige baard en 'n hoodie.

Ergens in dit topic heb ik een filmpje gepost waar dat eens in werd uitgeprobeerd en waaruit duidelijk bleek dat dat niet waar was.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 12:37

Karl66 schreef:
@Magrathea, en wat is het nut daarvan? Er loopt op dit moment een behoorlijk populaire serie op Netflix, Vikings. Noormannen die op plundertocht gingen werden Vikingen genoemd. Dit waren geen handelaren, geen ontdekkingsreizigers, geen mensen met goede bedoelingen. Het waren keiharde plunderaars, die kloosters platbranden en leegroofden, mensen vermoorden, mensen in slavernij wegvoerden, die vrouwen verkrachtten. Als je bijvoorbeeld naar het DNA van IJslanders kijkt, dan is dat voor een groot deel op de Noren en Ieren terug te voeren. Het zijn nakomelingen van Noorse mannen met Ierse vrouwen. En die vrouwen stonden echt niet op de Ierse kust te dansen als de Vikingen aankwamen, omdat ze zo dol waren op die echte, grote blonde mannen uit het noorden. Die Ierse vrouwen waren gewoon slavinnen, die door de Noren naar hun kolonie IJsland meegenomen waren, die verkracht werden en als gevolg daarvan kinderen kregen.

Gaan we die serie nou ook van Netflix afhalen en van een context voorzien? Je mag toch hopen dat het gros van de mensen prima doorheeft dat een serie als Little Britain satire is en dat een Film als Gone with the wind een romantische film is, die in een ondertussen behoorlijk ver verleden gemaakt is. En voor het groepje dat dat niet wil of kan zien, heeft de context echt geen toegevoegde waarde.

Goed punt! Vikingen van weleer hebben nog steeds een stoer imago anno nu. Waarom moet Nederland dan door het stof voor daden van verre voorouders?

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 12:41

elnienjo schreef:
Danique_G schreef:
Niets naar jou Elnienjo, maar is dit überhaupt wel mogelijk? Is het mogelijk om naar een ander iemand te kijken zonder vooroordelen?

Ik heb soms echt nog wel onbewust vooroordelen over iemand met een andere huidskleur. Dan denk ik meteen: wat een gel*l Danique. Maar ik vind dit ontkennen zinloos, dit is namelijk wat mij betreft de eerste stap naar een fijner persoon worden. Die gedachtes zijn gevoed door de media en omdat deze groepen statistisch gezien vaker zijn betrokken bij criminaliteit. Deze gedachtes zijn desondanks niet eerlijk. Maar daarom: is het überhaupt mogelijk? Zijn we dan niet gewoon tegen onszelf aan het liegen uit angst voor de reactie van onze omgeving?

Klopt. Maar daarbij speelt uiterlijke verzorging ook 'n heel belangrijke rol. Is iemand netjes gekleed en gladgeschoren of heeft ie 'n ruige baard en 'n hoodie.

Los van het feit dat kledingstijl een kwestie van smaak is en niets te maken heeft met uiterlijke verzorging, is je punt hiermee dat een goed geklede gladgeschoren donker gekleurde man (bijv Humberto Tan) op jou een positievere (eerste) indruk maakt dan een witte man met een ruige baard en een hoodie?

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 12:53

Karl66 schreef:
@Magrathea, en wat is het nut daarvan? Er loopt op dit moment een behoorlijk populaire serie op Netflix, Vikings. Noormannen die op plundertocht gingen werden Vikingen genoemd. Dit waren geen handelaren, geen ontdekkingsreizigers, geen mensen met goede bedoelingen. Het waren keiharde plunderaars, die kloosters platbranden en leegroofden, mensen vermoorden, mensen in slavernij wegvoerden, die vrouwen verkrachtten. Als je bijvoorbeeld naar het DNA van IJslanders kijkt, dan is dat voor een groot deel op de Noren en Ieren terug te voeren. Het zijn nakomelingen van Noorse mannen met Ierse vrouwen. En die vrouwen stonden echt niet op de Ierse kust te dansen als de Vikingen aankwamen, omdat ze zo dol waren op die echte, grote blonde mannen uit het noorden. Die Ierse vrouwen waren gewoon slavinnen, die door de Noren naar hun kolonie IJsland meegenomen waren, die verkracht werden en als gevolg daarvan kinderen kregen.

Gaan we die serie nou ook van Netflix afhalen en van een context voorzien? Je mag toch hopen dat het gros van de mensen prima doorheeft dat een serie als Little Britain satire is en dat een Film als Gone with the wind een romantische film is, die in een ondertussen behoorlijk ver verleden gemaakt is. En voor het groepje dat dat niet wil of kan zien, heeft de context echt geen toegevoegde waarde.

Ik weet het niet hoor. Ik denk dat er best wel mensen zijn die gewoon echt oprecht geen idee hebben, die bijv Gone with the wind kijken en er niet bij stilstaan dat het voor een zwart persoon best pijnlijk zou kunnen zijn. En voor de zwarte persoon is het dan weer prettig om de erkenning te krijgen: ok, de maatschappij ziet nu dat dit niet OK was, maar we weten nu beter.

Wat Vikings betreft, ik zou het inderdaad fijn vinden als historische series wat context hadden :D ik ga zelf meestal eerst zoeken naar reviews om te kijken wat de consensus is over hoe historisch kloppend zo'n serie is. Zo nee, kijk ik hem misschien alsnog, maar toch op een andere manier. Meer als vermaak dan om wat te leren over die tijd, snap je?

Svadilfari1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 12:57

Loretta schreef:
bigone schreef:
Misschien word het tijd dat KOZP een ander persoon zoekt om op een normale manier te communiceren ipv te schreeuwen en beschuldigen. Lijkt me een hele goede zaak , vooral wanneer straks politici het aangekondigde gesprek aan gaan .

Dat zou zeker goed zijn. Iedereen vindt racisme iets walgelijks. Alleen de huidige retoriek werkt meer averechts dan constructief.

Precies dat , ik kan mij er niet mee indentificeren.
Bij mij roept het juist weerstand op omdat ik het als agressief ervaar door de vooroordelen die er uitgesproken worden.
Tevens zoals ik eerder benoemd heb , wekken bepaalde uitspraken en acties plaatsvervangende schaamte gevoelens op bij mij

Karl66

Re: Demonstratie op de Dam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 14:20

@Magrathea, geschiedenis is natuurlijk niet zwart of wit maar een gigantische schakering aan grijstinten. Geen enkele geschiedkundige bron kan al die schakeringen weergeven en is subjectief. Dat soort eisen aan een tv-serie of film stellen is echt nutteloos. Die hebben als doel een verhaal te vertellen en niet om geschiedenis te onderwijzen. Ik denk dat met dit soort acties de antiracisme zaak meer slecht dan goed wordt gedaan. Kijk alleen maar in dit topic, hoeveel mensen het wel prettig vinden om de discussie daarover te laten gaan. Dat is namelijk een stuk gemakkelijker en minder confronterend dan over institutioneel racisme te praten. En sterker nog, wij doen daar vrolijk aan mee, gezien deze discussie :D

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 14:26

Magrathea schreef:
Ik weet het niet hoor. Ik denk dat er best wel mensen zijn die gewoon echt oprecht geen idee hebben, die bijv Gone with the wind kijken en er niet bij stilstaan dat het voor een zwart persoon best pijnlijk zou kunnen zijn. En voor de zwarte persoon is het dan weer prettig om de erkenning te krijgen: ok, de maatschappij ziet nu dat dit niet OK was, maar we weten nu beter.

Maar waarom voelt dat slecht voor donkere mensen? Er zijn genoeg films waar blanken afgeslacht/misbruikt en weet ik wat meer worden, maar als ik zoiets zie voel ik mij daar niet misplaatst slachtoffer van.

Waarom is Nederland zo'n schaamcultuur geworden?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 14:28

'Gone with the wind' is niet van Netflix gehaald wegens de Nederlandse discussie hoor.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 15:07

elnienjo schreef:
Magrathea schreef:

Maar waarom voelt dat slecht voor donkere mensen? Er zijn genoeg films waar blanken afgeslacht/misbruikt en weet ik wat meer worden, maar als ik zoiets zie voel ik mij daar niet misplaatst slachtoffer van.

Omdat die mensen niet afgeslacht/misbruikt worden vanwege hun huidskleur.

Overigens word ik zelf wel echt onpasselijk van beelden in series waarbij vrouwen misbruikt worden. Er is een scene in Dexter waar een vrouw geconfronteerd wordt met de beelden die zijn gemaakt van haar verkrachting, je ziet de beelden niet, je hoort alleen het geluid en je ziet de reactie van de vrouw. Daar ben ik echt wel een tijdje van slag van geweest.
(Is overigens niet hetzelfde als de racisme discussie - de verkrachting wordt namelijk niet als iets normaals neergezet maar juist als aanwijzing dat een van de hoofdpersonen uit dat seizoen compleet verknipt was)

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 15:12

Magrathea schreef:

Overigens word ik zelf wel echt onpasselijk van beelden in series waarbij vrouwen misbruikt worden. Er is een scene in Dexter waar een vrouw geconfronteerd wordt met de beelden die zijn gemaakt van haar verkrachting, je ziet de beelden niet, je hoort alleen het geluid en je ziet de reactie van de vrouw. Daar ben ik echt wel een tijdje van slag van geweest.
(Is overigens niet hetzelfde als de racisme discussie - de verkrachting wordt namelijk niet als iets normaals neergezet maar juist als aanwijzing dat een van de hoofdpersonen uit dat seizoen compleet verknipt was)

Niet vanwege hun huidskleur maar omdat ze nu toevallig in Afrika waren geronseld als slaven. Had de hele mensheid maar één kleur gehad waren er ook veldslagen, oorlogen, verkrachtingen, mensenhandel, slavernij etc geweest. Denk aan de blanke meisjes vanuit Rusland die anno nu nog als seksslaaf worden verkocht. Men focust m.i. teveel op huidskleur en hangt daar onterecht een minderwaardigheidsgevoel aan op.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 15:35

elnienjo schreef:
Magrathea schreef:

Niet vanwege hun huidskleur maar omdat ze nu toevallig in Afrika waren geronseld als slaven. Had de hele mensheid maar één kleur gehad waren er ook veldslagen, oorlogen, verkrachtingen, mensenhandel, slavernij etc geweest. Denk aan de blanke meisjes vanuit Rusland die anno nu nog als seksslaaf worden verkocht. Men focust m.i. teveel op huidskleur en hangt daar onterecht een minderwaardigheidsgevoel aan op.

Ik vraag het nog maar eens: wat doet dit vreselijke feit af aan dat er mensen zijn die racisme ervaren?
Natuurlijk is het erg dat jonge Russische meisjes worden verkocht om de prostitutie in te gaan. Als jij daarvoor een demonstratie wil organiseren, mijn steun heb je. Echt waar. Maar dit doet niets af aan de ervaringen van gekleurde mensen in Nederland die last hebben van racisme. En bovendien worden die meisjes voor zover ik weet niet verkocht door zwarte mensen omdat zij witte meisjes als minderwaardig zien (of iets in die strekking). Waarom haal je er steeds allerlei andere problemen bij?

Kwam dit trouwens tegen op Reddit. Verrassend: het standbeeld van JP Coen was destijds al controversieel. (1893)
Afbeelding

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 15:38

Dat stukje past gewoon bij de tijdsgeest van toen net zoals de Vikingen.
Nederland is een schaamland geworden door dat gewentel in de slachtofferrol.
We hebben nu een ander soort beschaving, maar hoeven ons zeker niet te schamen voor onze verre voorouders.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 15:47

elnienjo schreef:
Magrathea schreef:

Sorry, maar die vlieger gaat niet op. Het is gewoon een feit dat racisme een rol heeft gespeeld in de geschiedenis van de westerse wereld.

Tot (ver) in de 20-ste eeuw was het bijvoorbeeld doodnormaal om niet-blanken te beschouwen en beschrijven als een minderwaardige menssoort, ook in de wetenschap. Dit gebeurde voornamelijk op basis van fysieke kenmerken (ooit van eugenetica en schedelmetingen gehoord?).
Dat kon op een 'positieve' manier uitwerken, dat noemde men dan beschavingsoffensief en hield in dat de primitieve niet-westerling (lees: de inheemse bevolking van de Europese koloniën) door middel van onderwijs en bekering tot het Christendom verheven diende te worden.
In negatieve zin betekende het een rechtvaardiging voor onderdrukking, uitbuiting en slavernij.
Je kunt dat niet bagatelliseren door voorbeelden te geven van omgekeerd racisme, het staat simpelweg niet in verhouding.

De witte mens voelde zich eeuwenlang superieur en gedroeg zich daarnaar, dat valt niet te ontkennen of bagatelliseren. De huidige wereldorde en verdeling van de welvaart komt voor een aanzienlijk deel daar uit voort.

Niet dat de hele westerse geschiedenis daarmee m.i. 'fout' is en volledig herzien moet worden, compleet met excuses aan de onderdrukten. Het gaat erom dat de positieve en negatieve aspecten gelijkelijk erkend en belicht worden. Het racistische aspect ontkennen is in dat licht even eenzijdig en onwenselijk als het consequent overbelichten van historisch racisme, wat de huidige 'beeldenbestormers' m.i. te veel doen.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 15:50

Askja schreef:
Sorry, maar die vlieger gaat niet op. Het is gewoon een feit dat racisme een rol heeft gespeeld in de geschiedenis van de westerse wereld.

Tot (ver) in de 20-ste eeuw was het bijvoorbeeld doodnormaal om niet-blanken te beschouwen en beschrijven als een minderwaardige menssoort, ook in de wetenschap. Dit gebeurde voornamelijk op basis van fysieke kenmerken (ooit van eugenetica en schedelmetingen gehoord?).
Dat kon op een 'positieve' manier uitwerken, dat noemde men dan beschavingsoffensief en hield in dat de primitieve niet-westerling (lees: de inheemse bevolking van de Europese koloniën) door middel van onderwijs en bekering tot het Christendom verheven diende te worden.
In negatieve zin betekende het een rechtvaardiging voor onderdrukking, uitbuiting en slavernij.
Je kunt dat niet bagatelliseren door voorbeelden te geven van omgekeerd racisme, het staat simpelweg niet in verhouding.

De witte mens voelde zich eeuwenlang superieur en gedroeg zich daarnaar, dat valt niet te ontkennen of bagatelliseren. De huidige wereldorde en verdeling van de welvaart komt voor een aanzienlijk deel daar uit voort.

Niet dat de hele westerse geschiedenis daarmee m.i. 'fout' is en volledig herzien moet worden, compleet met excuses aan de onderdrukten. Het gaat erom dat de positieve en negatieve aspecten gelijkelijk erkend en belicht worden. Het racistische aspect ontkennen is in dat licht even eenzijdig en onwenselijk als het constant overbelichten van historisch racisme, wat de huidige 'beeldenbestormers' m.i. te veel doen.

Maar dat had evengoed de blanken kunnen overkomen als de Afrikanen sneller waren geweest in de ontwikkeling en op wereldrooftocht hadden kunnen gaan.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 15:53

elnienjo schreef:
Dat stukje past gewoon bij de tijdsgeest van toen net zoals de Vikingen.
Nederland is een schaamland geworden door dat gewentel in de slachtofferrol.
We hebben nu een ander soort beschaving, maar hoeven ons zeker niet te schamen voor onze verre voorouders.

Maar dat herken ik niet heel erg terug om heel eerlijk te zijn. Ik schaam mij niet voor mijn voorouders. Ik zou mij ook niet willen schamen:
1. Het staat los van mij
2. Als je je schaamt sluit je je af voor wat er gebeurd. Laten we vooral erkennen wat er mis is gegaan en hier van leren.

Schamen heeft geen zin. Empathie en de wil om te leren en te luisteren van en naar een ander wel. Ik herken die schaamte ook niet echt terug ondanks dat het vaak genoemd wordt.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 15:55

elnienjo schreef:
Askja schreef:

Niet dat de hele westerse geschiedenis daarmee m.i. 'fout' is en volledig herzien moet worden, compleet met excuses aan de onderdrukten. Het gaat erom dat de positieve en negatieve aspecten gelijkelijk erkend en belicht worden. Het racistische aspect ontkennen is in dat licht even eenzijdig en onwenselijk als het constant overbelichten van historisch racisme, wat de huidige 'beeldenbestormers' m.i. te veel doen.

Maar dat had evengoed de blanken kunnen overkomen als de Afrikanen sneller waren geweest in de ontwikkeling en op wereldrooftocht hadden kunnen gaan.

Tja, maar dat is niet het geval. Dus doet totaal niet terzake. En kan al helemaal niet gebruikt worden als argument om racisme te relativeren, want dat lijk je nu te doen.
Laatst bijgewerkt door Askja op 15-06-20 15:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 15:55

elnienjo schreef:

Eh, ja, ik denk het? Maar dat is niet gebeurd. We kunnen de tijd niet terugdraaien om te zien of mensen uit Afrika hetzelfde hadden gedaan als witte mensen destijds.

Overigens schaam ik me niet voor de geschiedenis van Nederland. Ik herken me niet in het begrip "schaamcultuur" wat je er steeds in gooit. Ik kan niks doen aan wat onze (verre) voorouders allemaal uitspoken, ik kan wel zorgen dat ík probeer discriminatie in mijn eigen gedrag te herkennen en mezelf te verbeteren.

Het enige waar ik me voor schaam is al die "echte Nederlanders" die op de barricades springen omdat een groep mensen suggereert dat ze misschien wel eens discrimineren "want ik kan geen racist zijn want mijn buren zijn zwart" ofzoiets.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 16:00

elnienjo schreef:

Je hoeft je niet te schamen over wat je voordouders gedaan hebben. Je kan wel stoppen met het te verheerlijken. Anders hebben we nog altijd geen 'ander soort beschaving'.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 16:07

In het oude Rome gebeurde ook veel dat we in deze tijd niet zouden vinden kunnen. Maar dat wordt op de 1 of andere manier wel echt als geschiedenis gezien. Niemand ziet het als een probleem dat we dat rijk als de kern van onze beschaving beschouwen. En alle verheerlijking die daar optreedt zien we als tijdsgeest en geschiedenis...

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 16:15

Sheran schreef:
In het oude Rome gebeurde ook veel dat we in deze tijd niet zouden vinden kunnen. Maar dat wordt op de 1 of andere manier wel echt als geschiedenis gezien. Niemand ziet het als een probleem dat we dat rijk als de kern van onze beschaving beschouwen. En alle verheerlijking die daar optreedt zien we als tijdsgeest en geschiedenis...

Niemand klaagt ook meer dat ze het landschap kwamen verpesten met hun wegen, stedenbouw en konijnen, of haalt het in zijn hoofd om excuses of compensatie te eisen van Italië voor het leed dat hier is veroorzaakt.
Hebben we Denemarken eigenlijk al aangeklaagd voor het ontstaan van het graafschap Holland? Heeft iemand Spanje nog om geld gevraagd voor het vervolgen van Protestanten?

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 16:17

oomens schreef:
Sheran schreef:

Niemand klaagt ook meer dat ze het landschap kwamen verpesten met hun wegen, stedenbouw en konijnen, of haalt het in zijn hoofd om excuses of compensatie te eisen van Italië voor het leed dat hier is veroorzaakt.
Hebben we Denemarken eigenlijk al aangeklaagd voor het ontstaan van het graafschap Holland? Heeft iemand Spanje nog om geld gevraagd voor het vervolgen van Protestanten?

Nu is het essentiële verschil natuurlijk dat de zwarte gemeenschap nog steeds last ondervindt van het feit dat wij ze compleet uitgebuit hebben en wij nu een van de welvarendste landen zijn ter wereld.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 16:23

Danique_G schreef:
Nu is het essentiële verschil natuurlijk dat de zwarte gemeenschap nog steeds last ondervindt van het feit dat wij ze compleet uitgebuit hebben en wij nu een van de welvarendste landen zijn ter wereld.

Je zegt het zelf al. Dan zouden we toch wel gek zijn als we teveel ruchtbaarheid zouden geven aan de manier waarop we dat bereikt hebben. Op het moment dat we die manier te zeer als probleem gaan bestempelen, dan kan dat alleen maar betekenen dat we iets van die positie moeten opgeven/inleveren.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 16:32

Volgens mij gaat dit topic in de eerste plaats over institutioneel racisme dat nu en op dit moment plaats vindt. Dan kunnen we naar de hele geschiedenis wijzen, dan kunnen we wat als theorieën verzinnen, dan kunnen we wijzen naar extremistische reacties op dat racisme. En weet je? Daar lossen we helemaal niks mee op. Waar we wel iets mee kunnen oplossen, is door er over na te denken wat wat wijzelf eraan kunnen doen. En dat dan ook te gaan doen.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 16:34

Ik twijfel er niet aan dat de daden van bijvoorbeeld Leopold II een doorgedreven rol gespeeld hebben en vandaag nog steeds gevolgen hebben. Anderzijds zijn er genoeg Afrikaanse leiders die bekend staan om hun uitmoorden, corruptie etc, waarmee ik bedoel dat je de situatie daar vandaag niet enkel aan het koloniale verleden kan toeschrijven.

*Woordje 'uitvoeringen' geknipt, geen idee wat dat daar deed :+
Laatst bijgewerkt door Tieneke op 15-06-20 16:56, in het totaal 1 keer bewerkt

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 16:52

Tieneke schreef:
Ik twijfel er niet aan dat de daden van bijvoorbeeld Leopold II een doorgedreven rol gespeeld hebben en vandaag nog steeds gevolgen hebben. Anderzijds zijn er genoeg Afrikaanse leiders die bekend staan om hun uitmoorden, corruptie, uitvoeringen etc, waarmee ik bedoel dat je de situatie daar vandaag niet enkel aan het koloniale verleden kan toeschrijven.

Ze zijn in Afrika geen haar beter als je al die burgeroorlogen ziet en slachtingen onder Afrikaanse volken onderling.