Prins Johan Friso bedolven onder lawine

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 21:57

Deruijter; Dat achteraf alles makkelijk te verklaren is. Maar dat het op dat moment het veilig genoeg leek.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 21:57

deruijter schreef:
Twiggy, meestal niet door piloten, maar meestal is er iets mis met het vliegtuig zelf, of worden
er verkeerde instructies gegeven. En als het wordt veroorzaakt door de piloten, heb ik in de meeste
gevallen al helemaal geen heimwee, want deze mensen hebben al helemaal een grote verantwoordelijkheid,
en zullen niet alleen zelf sterven maar nemen ook nog een hoop passagiers met zich mee.

Ik ken die serie ook, hoor, maar je ziet toch wel erg vaak dat ze verkeerde beslissingen nemen bij bepaalde gebeurtenissen.
Heimwee? Wat bedoel je daarmee? Die snap ik even niet.... :o?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 21:58

Skipper schreef:
Iedereen maakt fouten en het is toch erg dat je het op zo een manier moet bekopen?
Stom, ja, dat zeker, maar om dan meteen weer heel beperkt te roepen 'eigen schuld dikke bult' :n

Ja, dat is nogal kortzichtig om het zo te roepen. Mee eens!

deruijter

Re: Prins Johan Friso bedolven onder lawine

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 22:06

Twiggy sorry ik was aan het leren en ik zat er niet bij met mijn gedachte, maar met heimwee bedoelde ik
medelijden haha. Ja maar kijk Friso wist dat er een waarschuwing was gegeven over lawinegevaar,
en niet alleen ging hij toch in dat gebied skieën, hij heeft ook geen lawinepakket (ik weet niet hoe je het noemt) meegenomen, wat wel geadviseerd werd. Dus hij kon de eventuele gevolgen veel beter overzien.
Dan de meeste piloten dat konden.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 22:14

deruijter schreef:
Twiggy sorry ik was aan het leren en ik zat er niet bij met mijn gedachte, maar met heimwee bedoelde ik
medelijden haha. Ja maar kijk Friso wist dat er een waarschuwing was gegeven over lawinegevaar,
en niet alleen ging hij toch in dat gebied skieën, hij heeft ook geen lawinepakket (ik weet niet hoe je het noemt) meegenomen, wat wel geadviseerd werd. Dus hij kon de eventuele gevolgen veel beter overzien.

Het was niet verboden daar te skieen, hij had een ervaren instructeur bij zich, hij kende dat gebied vrij goed, kon goed skieen, tja...... ik zou het ook niet gedaan hebben, maar ik ben ook absoluut geen ski-heldin :o en ik neem zelf ook niet gauw risico's, al moet ik eerlijk bekennen: ik rij ook wel eens te hard, ik rij ook wel eens vet door oranje (tot rood aan toe, als ik niet snel genoeg ben als ik door oranje heen cross) of schiet ik ergens wel eens voor langs, omdat ik teveel haast heb. En ik heb ook wel eens seks zonder condoom met iemand gehad die ik eigenlijk niet goed genoeg kende :+ . Ik zit ook wel eens op mijn paard zonder cap (ik heb geen gevaarlijk paard, maar ook geen makkelijk paard) en dus???? Ik wil niet dood. Maar heilig, nee, dat ben ik niet. Ik heb een dochter, we wonen samen in een huis, wat denk je zelf? Ik heb teveel om voor te leven..... Maar heilig ben ik niet. Dus ik mag wel dood, want eigen schuld, dikke bult. Pfffff......

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 22:16

twiggy:

genoeg oudere, die zien ook zwart wit..
ik vind persoonlijk niet dat je daarover kunt oordelen omdat ze 16 is..
en ja, het is maar een getal..

en over vliegtuig rampen.. normaal komt dit door de monteurs..
1 klein dingetje kan zo een ramp veroorzaken.
tuurlijk kan het ook gewoon aan het vliegtuig zelf liggen.
maar aan de piloot kan het bijna nooit liggen, of hij moet al als een amateur op alles drukken

deruijter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 22:20

Twiggy, nee dit zeg ik niet, ik zeg dat ik geen medelijden heb omdat hij zijn verantwoordelijkheid links
heeft laten liggen en meervoudige fouten heeft gemaakt, ik zeg ook niet dat hij wel dood mag gaan.
Ik vind het super erg, maar ik heb geen medelijden met hem. En als jij bijv. seks hebt met iemand
zonder condoom en jij raakt zwanger, tja dan kan ik alleen maar zeggen eigen schuld, dikke bult..
Door rood rijden en in een ongeluk beland raken, eigen schuld dikke bult, en bovendien riskeer je niet alleen je eigen leven, maar je neemt ook andere met je mee.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 22:22

bello2005 schreef:
twiggy:

genoeg oudere, die zien ook zwart wit..
ik vind persoonlijk niet dat je daarover kunt oordelen omdat ze 16 is..
en ja, het is maar een getal..

en over vliegtuig rampen.. normaal komt dit door de monteurs..
1 klein dingetje kan zo een ramp veroorzaken.
tuurlijk kan het ook gewoon aan het vliegtuig zelf liggen.
maar aan de piloot kan het bijna nooit liggen, of hij moet al als een amateur op alles drukken

Je zult altijd mensen in allerlei leeftijdscategorieen hebben die zwart/wit denken. Maar het is wel een feit dat de gemiddelde tiener zwart/witter denkt dan een volwassen persoon met net even wat meer levenservaring. ;)

Vliegtuigrampen komen echt niet altijd door monteurs. Dat is wel erg makkelijk gezegd. Wat denk je van weersomstandigheden en verkeerde inschattingen van piloten? Komt vaker voor dan je denkt, helaas. Het is altijd een combinatie van diverse omstandigheden. Ik denk dat je dat beter kunt concluderen na het kijken van de hele serie Aircrash Investigation. ;)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 22:24

deruijter schreef:
Twiggy, nee dit zeg ik niet, ik zeg dat ik geen medelijden heb omdat hij zijn verantwoordelijkheid links
heeft laten liggen en meervoudige fouten heeft gemaakt, ik zeg ook niet dat hij wel dood mag gaan.
Ik vind het super erg, maar ik heb geen medelijden met hem. En als jij bijv. seks hebt met iemand
zonder condoom en jij raakt zwanger, tja dan kan ik alleen maar zeggen eigen schuld, dikke bult..
Door rood rijden en in een ongeluk beland raken, eigen schuld dikke bult, en bovendien riskeer je niet alleen je eigen leven, maar je neemt ook andere met je mee.

Ben met je eens dat het niet slim is allemaal, maar ik denk dat we allemaal, jij ook, fouten maken en verkeerde inschattingen maken. Soms ook onbedoeld. Dat is toch wat anders dan koste wat het kost mensen in gevaar brengen. Vind je niet?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 22:29

deruijter schreef:

Er was nog geen waarschuwing gegeven voor lawinegevaar... Het was niet verboden daar te skien, friso is zeer ervaren en had een nog veel meer ervaren gids mee. Er was die ochtend gecontroleerd op lawines en er was niks! Er waren meerdere mensen daar gaan skien. Ik had denk ik dezelfde keuze gemaakt, hoewel ik nu wel 3x na zal denken in het vervolg.
Dit is pure pech....het gaat 999 keer goed en 1x niet... Heel erg triest. Dit had net zo makkelijk op de piste kunnen gebeuren, een compleet onverwachte lawine.
En geen lawinepakket? Hoe weet je dat? Hij droeg geen airbag nee, die dragen er zoveel niet. Maar wie zegt dat ie geen lawinepieper, peilstok, schep, windmeter en weet ik het wat bij zich had?
Laatst bijgewerkt door verootjoo op 12-03-12 22:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 22:30

Hij had een lawinepieper bij zich, toch?

deruijter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 22:30

Ja tuurlijk is dat anders, maar dat de mens fouten maakt wilt niet zeggen dat het daarom niet erg is.
Je moet opdraaien voor de fouten die je maakt, en soms zitten er geen consequenties aan vast,
en soms vreselijke.

deruijter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 22:33

Verootjoo, er was zeker wel een waarschuwing voor lawinegevaar gegeven, het was inderdaad niet verboden, maar er is wel gewaarschuwd en het was op eigen risico. Dat is op het nieuws geweest, in het pakket zat o.a. pieper, soort van airbag en nog paar spullen. En nee hij had geen lawinepieper bij zich.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 22:34

Twiggy2008 schreef:
Hij had een lawinepieper bij zich, toch?

Precies, en ik mag toch aannemen dat ze als zeer ervaren skiers te skien route zorgvuldig hebben gecontroleerd. Off piste skien doe je over het algemeen niet zomaar met verstand op 0. Daar komt heel veel bij kijken, het is meer dan zomaar een piste afgaan door de diepe sneeuw rauzen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 22:35

deruijter schreef:
Verootjoo, er was zeker wel een waarschuwing voor lawinegevaar gegeven, het was inderdaad niet verboden, maar er is wel gewaarschuwd en het was op eigen risico. Dat is op het nieuws geweest, in het pakket zat o.a. pieper, soort van airbag en nog paar spullen. En nee hij had geen lawinepieper bij zich.

Die was afgegeven nadat hun lawine was geweest. Hij had zeker wel een pieper mee, anders hadden ze m nu nog niet gevonden, en al helemaal niet zo snel...

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 22:37

Wat is de stand van zaken nu, heb al lang niks gehoord over Friso? Nog steeds in coma?

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 22:39

twiggy:

ook dat ligt er helemaal aan.. iemand en 16 kan soms meer levenservaringen hebben dan iemand van bijv 25.
het is helemaal hoe je word opgevoed, waar je mee om gaat, wat er in je leven gebeurd.
dus daar ben ik het niet helemaal mee eens.

tuurlijk het kan aan meerdere dingen liggen, zoals weersomstandigheden
mijn ex is vliegtuig monteur, dus ik weet toch wel het een en ander daarover.

dat is hetzelfde met een auto, heb je een slechte monteur, heb je minder lang van je auto plezier.
heb je een goede monteur heb je lekker lang plezier van je auto.

maar een vliegtuig is veiliger dan een auto
er zitten meer idioten op de weg, als in de lucht haha

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-12 23:32

deruijter schreef:
How dit is iets heel anders, kijk als jij een waarschuwing had gehad om vooral niet op dat paard te gaan zitten,
omdat dat paard erg gevaarlijk is, en je gaat er toch op en je doet ook nog eens geen cap op,
en je flikkert eraf en je breekt je nek. Op dat moment heb je dezelfde vergelijking als die friso.
Want hij is op verboden terrein gaan skieën terwijl er lawinegevaar was, en hij heeft ook nog
geen beschermingspakket omgedaan.
Vind het heel erg voor zijn familie etc. maar medelijden nee sorry dat zit er bij mij ook niet in.

Nee, dat is niet iets anders. Ieder paard is een potentieel gevaar voor het breken van je rug/nek/schedel/whatever. Ik denk dat je dit topic toch even door moet lezen om tot de conclusie te komen dat er genoeg reden is om te denken dat Friso echt niet heeft gedacht 'Oh, ik ben een goede skiër, mij gebeurt niets'. Die heeft een weloverwogen beslissing genomen als ervaren skiër, samen met iemand die nog meer ervaren was, en die is helaas verkeerd uitgepakt.
Buiten dat is het inderdaad niet zo dat als iets de eigen schuld van iemand zou zijn, je dan geen medelijden zou kunnen of mogen hebben met die persoon als het misgaat.

Overigens heeft het dragen van een cap nou niet direct een voorkomende invloed op het breken van je nek ;)

En de leeftijdsdiscussie is hier verder wel verschrikkelijk off topic.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 23:33

Het topic leeft wel ineens weer ;)

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 23:39

Heel apart trouwens dat een vuurneon vindt dat het zwart-wit is als iemand geen medelijden met deze man heeft.... alleen omdat JIJ je niet kan voorstellen dat iemand geen medelijden kan hebben met een wildvreemde vent? Of omdat het hóórt dat iemand dan medelijden heeft? Dan kun je medelijden hebben met 75% van de wereldbevolking. En nee, dat heeft niets met leeftijd te maken.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 23:39

saskiakefie schreef:
Wat is de stand van zaken nu, heb al lang niks gehoord over Friso? Nog steeds in coma?

Yep, nog steeds van de wereld maar nog wel op de wereld.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 23:41

'een' GC, ik heb nergens gezegd dat ik het zwart/wit vind dat iemand geen medelijden heeft ;)
Ik geloof dat een schuldvraag nooit zo makkelijk zwart/wit ligt in dit soort situaties. Niet wel of niet hebben van medelijden.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 12-03-12 23:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-12 23:45

'Een vuurneon'? :') Hebben we er daar meer van dan? :))

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 23:50

Ik wel in mijn aqua :j

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 23:51

Ik meerdere, maar die hebben hier geen mening over :n