[2e kamer verkiezingen 2010] Op wie ga jij stemmen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Op welke partij ga jij stemmen?

SP
56 (8%)
GroenLinks
59 (8%)
Pvda
48 (6%)
CU
10 (1%)
SGP
3 (0%)
CDA
18 (2%)
VVD
79 (11%)
D66
96 (13%)
PVV
239 (34%)
PvDd
33 (4%)
ToN (Verdonk)
8 (1%)
Ik stem niet
40 (5%)
Andere partij
9 (1%)

Totaal aantal stemmen: 698

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 23:56

Waarom verbaasd je dat zo?

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 02:14

Het verbaasd mij dat de verhouding tov de andere partijen zo groot is. Niet dat er Wilders wordt gestemd. Maar meer dat er héél veel Wilders wordt gestemd. Het had me ook verbaasd als een andere partij zo enorm boven de rest had uitgestoken.

Al vraag je het natuurlijk niet aan mij.

Ik was trouwens ook heel erg tegen Pim, maar naast Wilders wordt het beeld gewoon heel anders. En het feit dat hij om het leven is gekomen vind ik verschrikkelijk. Al was ik echt principieel tegen die man. Maar hij is niet te vergelijken met Wilders. En dat ik nu misschien anders tegen hem aankijk heeft niets te maken met zijn standpunten. Maar meer met die van Wilders en het feit dat hij vermoord is omdat hij zijn mening verkondigde. Ik denk dat het voor wie dit topic volgt aardig duidelijk is dat ik echt heel erg tegen Wilders ban, maar als hij daarvoor het leven moet laten zou ik dat écht verschrikkelijk vinden. Hij heeft inprincipe het recht om te zeggen wat hij wil. (niet altijd, hij mag niet discrimineren, dat doet hij wel, toch ábsoluut geen reden om geweld jegens hem te gebruiken)

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 06:23

sarabande schreef:
Nederland was bekend door zijn tolerantie. Nederlanders waren een beschaafd volk met regeerders die, ondanks dat ze het niet altijd met elkaar eens waren, elkaar toch met respect bejegenden. Daarom was er ook meer respect voor hen.
Nederlanders waren mensen die wat voor elkaar over hadden en niet altijd eerst aan zichzelf dachten.

Omdat al die dingen nu verloren gaan in het geschreeuw van een kleinzielige man die een hele bevolkingsgroep niets gunt, zijn veel Nederlanders egoïstische schreeuwers geworden, die alles wat anders is dan zij in het dagelijkse leven meemaken, vreemdelingen, veranderingen, kunst, cultuur noem maar op, afwijzen omdat iemand zegt dat het onbelangrijk of zelfs bedreigend is.
En al die Nederlanders geloven dat en lopen daar achter aan, in plaats van te kijken wat zij zelf kunnen bijdragen aan de situatie waar ze zich niet prettig in voelen.

De omvang van die groep die zo denkt is beangstigend.

Daarom zijn alle mensen die dat zien gebeuren zo blij met Cohen omdat het eindelijk lijkt dat het tij te keren is.

Nou ja, we staan al behoorlijk lang bekend als Rude Dutchman, dus zo beschaafd en tolerant vind men ons blijkbaar sinds lang voor Wilders al niet meer.

paix

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 09:39

Krips schreef:
Het verbaasd mij dat de verhouding tov de andere partijen zo groot is. Niet dat er Wilders wordt gestemd. Maar meer dat er héél veel Wilders wordt gestemd. Het had me ook verbaasd als een andere partij zo enorm boven de rest had uitgestoken.

Al vraag je het natuurlijk niet aan mij.

Ik was trouwens ook heel erg tegen Pim, maar naast Wilders wordt het beeld gewoon heel anders. En het feit dat hij om het leven is gekomen vind ik verschrikkelijk. Al was ik echt principieel tegen die man. Maar hij is niet te vergelijken met Wilders. En dat ik nu misschien anders tegen hem aankijk heeft niets te maken met zijn standpunten. Maar meer met die van Wilders en het feit dat hij vermoord is omdat hij zijn mening verkondigde. Ik denk dat het voor wie dit topic volgt aardig duidelijk is dat ik echt heel erg tegen Wilders ban, maar als hij daarvoor het leven moet laten zou ik dat écht verschrikkelijk vinden. Hij heeft inprincipe het recht om te zeggen wat hij wil. (niet altijd, hij mag niet discrimineren, dat doet hij wel, toch ábsoluut geen reden om geweld jegens hem te gebruiken)

Hier is het verschil wel erg groot! CDA is hier bijna de kleinste partij :')
Volgens mij maar goed dat bokt de regering niet maakt

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 11:26

Heino schreef:
Ik vraag me sowieso af wat nu typisch Nederlands is? Pas bij zo'n topmodellenprogramma kwamen ze in Nederland, en wat halen ze naar voren?
- Toch die klompen
- Red light district
- Weiland
- Grachten

Maar dan vraag ik me af, op dat red light district en de klompen na zijn die dingen toch niet iets wat je enkel/vooral in Nederland tegenkomt??

Nou, that red light district heb je in veel landen, met name Duitsland heeft er ook wel een handje van.

Klompen is iets typisch Nederlands. Ik ken nog steeds mensen die dagelijks de klompen aantrekken.

Dijken is iets wat men denkt dat typisch Nederlands is. Met name de Amerikanen zijn goed geindoctrineerd door het verhaal over Hansje Brinkers.

Grachten is iets Amsterdams. Verwar Amsterdam nou in hemelsnaam niet met Nederland. Amsterdam lijkt meer op andere metropolen dan op Nederland.

De tolerante Nederlanders is een mythe. Feitelijk zijn Nederlanders nooit echt tolerant geweest. Voor de tweede wereldoorlog stemden er evenveel mensen op de NSB als nu op de PVV. Daarmee wil ik niet zeggen dat de PVV gelijk staat aan de NSB, maar het is al eerder gebleken dat Nederlanders niet allemaal even tolerant zijn. Daarnaast weet ik dat tolerantie in de meeste gevallen erop neerkwam dat men maar een oogje dichtkneep, in plaats van een respect op te bouwen voor de verschillen tussen de mens. Dus iedereen deed het zijne en al keurden we niet goed wat de ander deed, we lieten het maar gewoon toe en we liepen er maar met een hele grote boog omheen. Het Nederlandse tolerante imago komt overigens voornamelijk neer op het openlijk toestaan en adverteren van prostitutie en het openlijk toestaan van drugsgebruik. Dat is in het grootste deel van de wereld volledig ondenkbaar.

Nederlanders staan overigens wel bekend als cosmopolieten en als handelslui. Je komt Nederlanders overal ter wereld in allerlei funkties tegen. Nederlanders passen zich aan aan de omgeving waarin ze komen (hoewel ook vele Nederlanders een stevige Nederlandse kliek in hun gastland erop na houden). Cosmopoliete Nederlanders spreken doorgaans meer dan twee talen en als ze lang genoeg in het gastland wonen, zullen ze de gasttaal leren, hoe moeilijk die ook is. Met Nederlanders is het gemakkelijk om een open gesprek te houden, zonder al te veel om de hete brei heen te draaien.

Overigens, dat laatste imago komt vooral door onze "ambassadeurs" in de wereld. Een deel van die "ambassadeurs" loopt steeds vaker vast op de lariekoek die door het geblondeerde orakel wordt verkondigd. En uiteindelijk gaat Nederland ook daar een zware economische rekening voor betalen.

Overigens, bij een topmodellenprogramma zou ik nou niet direkt om de meest diepgaande mening willen vragen..

Anoniem

Re: [2e kamer verkiezingen 2010] Op wie ga jij stemmen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 11:41

Ik ga PvdA stemmen. Puur tactisch; ik wil een links kabinet. Daarvoor moet de grootste partij een partij zijn die met links zou willen regeren. PVV valt dus al af (viel sowieso al af, ik heb echt helemaal niks met Wilders en consorten).
CDA wil ik ook niet terugzien als grootste partij, dus blijft PvdA over.

Liefst zie ik een kabinet PvdA, D66, GL (als dat een meerderheid vormt).

Ik zie Cohen als minister president helemaal zitten. Wat een charismatische fijne man is dat! :+:

Ingmar_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 11:51

Ik schrik nu wel van de hoeveelheid PVV stemmers :=

Ik ga waarschijnlijk D66 stemmen :j

Cohen als premier lijkt me een prima idee en qua coalitie ga ik wel met Steentje mee :)

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 18:48

Ik hoor net dat in België het burka verbod er door komt,en dat Frankrijk er ook mee bezig is. Dan zijn er dus toch wel medestanders voor 1 van wilders punten?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 18:55

Een burka verbod is iets anders dan een hoofddoekjesverbod/belasting op hoofddoekjes. Een burkaverbod kan ik nog enigszins inkomen, ben het er niet mee eens, maar begrijp het wel.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 18:58

gohya schreef:
Ik hoor net dat in België het burka verbod er door komt,en dat Frankrijk er ook mee bezig is. Dan zijn er dus toch wel medestanders voor 1 van wilders punten?

In die landen komt de burka veel meer voor dan in Nederland, overigens in Frankrijk heeft de wet het niet gehaald.
Maar goed zo zie je maar weer dat veel van "Wilders" punten weinig origineel zijn.
In de westerse landen voelen veel mensen zich onbehaaglijk wanneer ze moeten communiceren met iemand die ze niet kunnen zien.
Ik kan dat goed begrijpen, en voor communicatieve beroepen moet dat ook niet kunnen en daarvoor mag het ook niet in Nederland.

Maar verder, ga eens naar Londen of zo daar lopen heel veel vrouwen in Burka's en geen mens stoort zich eraan.
Waarom zou je als je er geen last van hebt.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 19:00

Burka's vind ik vervelend, ik wil graag zien met wie ik praat omdat ik als westerling geneigd ben heel veel aan het gezicht af te lezen ;)

Hoofddoekjes maak ik me dus echt compleet niet druk om. Snap ook niet waarom andere partijen dat wel doen. Zeker op een moment waarop er wel belangrijkere dingen zijn (iets met economische crisis) dan een lapje stof op het hoofd.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 19:07

Ik vind een burka ook niet kunnen,je weet maar nooit wat er onder kan zitten.Ze kunnen wapens eronder hebben,een bom of weet ik veel allemaal.Hoofddoekjes doet me nix,ieder voor zich die dat wil dragen.Vind het er ouderwets uitzien,vroeger liepen veel oudere vrouwen [niet moslims]met een hoofdoekje op.Tegenwoordig zie je heel veel jongeren lopen met een capucion [van hun sweater] over hun hoofd/half over het gezicht.Sorry maar ik vind het er niet uitzien,dan zie ik liever een ouderwets hoofddoekje.
Nu ik dit zo schrijf he,de hoofddoekjes zijn al jaren oud in nederland!Vroeger liepen alle oudere vrouwen ermee.Hoofddoekjes is nix nieuws.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 19:13

Ja hoofddoekjes zijn eigenlijk een christelijk joodse traditie _O- _O- _O-

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 20:30

Ja, de vrouw moest haar hoofd bedenken omdat eva gezondigd heeft.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 20:33

Onassa schreef:
Waarom verbaasd je dat zo?

Omdat ik denk dat het gros van de bokkers (en Nederlanders) vooral in de kleine dorpen helemaal niet zoveel last hebben van buitenlanders.
Ik woon bewust (in een achterstandwijk) in Rotterdam (met een bovengemiddeld salaris etc) en ik heb bijna nooit ergens last van. En ja ik loop 's avonds over straat en als ik me ergens aan erger, dan zeg ik het.
Ik denk dat er een hoop vooroordelen worden veroorzaakt door sommige media.
De oplossingen van Wilders zijn geen oplossingen, alleen haat zaaien en onrust kweken. Al zou hij kunnen, dan gaat hij echt niet regeren hoor, het is veel gemakkelijker om commentaar te leveren en geen verantwoording te nemen.
Tevens vind ik hem super onbeschoft en discriminerend (kopvoddentax ???) etc.
Je kan wel een beetje respektvol praten, zeker in de Kamer.
Als de PVV straks met 20 of meer in de Kamer zit, komt er weer ruzie (zoals bij Fortuin zijn aanhangers), moet je eens uitrekenen hoeveel wachtgeld dat straks kost.
Relschoppers en criminelen mogen van mij hard aangepakt worden, maar de nationaliteit moet niet uitmaken.

En...... er zijn wel meer problemen in Nederland dan de moslims, zoals de Zorg, scholing, AOW-leeftijd, enz.

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 21:23

Ja. Hebben jullie er trouwens wel eens over nagedacht dat immigratie in Nederland juist heel belangrijk kan gaan worden. Het geboortecijfer in Nederland daalt. Ik heb geen zeer recente cijfers zo even snel kunnen vinden. Maar je ziet een dalende trend die in 2008 op 1,8 kind per vrouw is. Dat betekend in principe dat wij onszelf niet eens meer reproduceren. Nu is dat allemaal niet zo een probleem behalve dat mensen ook veel ouder worden. Hierdoor krijg je een hele grote groep 65+ en een relatief kleine groep kinderen en dus een kleine beroepsbevolking. Ofwel vergrijzing. We zullen op een gegeven moment waarschijnlijk langer moeten doorwerken. Maar wat lost dat nog op? Wat lijkt de enige logische oplossing? Immigratie.

Hoe denken jullie hierover?

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 21:25

Dat gaat op zeer korte termijn al spelen denk ik, Krips. Binnekort gaat een grote groep "babyboomers" met pensioen.

Ik weet niet of immigratie de oplossing is, want die mensen kunnen vaak niet (direct) aan het werk hier.

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 21:34

Nederland is wel vrij hoog opgeleid. En om het cru te zeggen zijn wij ook vaak niet meer bereid om de vervelende baantjes te doen. Juist laagopgeleid werk hebben (even de crisis daargelaten) in principe erg veel. Kijk maar eens hoeveel werk hier op het moment is voor Polen. Of bedoel je wat anders met niet (direct) aan het werk kunnen. Niet dat ik denk dat immigranten alleen maar laagopgeleid werk kunnen doen. Maar je hebt toch problemen met taalachterstanden enzo, die immigranten kunnen dan hier weer opklimmen en zo zorgen dat er voldoende belastingbetalers zijn.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 21:37

Je hebt idd toch te maken met taalbarrières ja, en vooroordelen waardoor mensen die immigranten niet aan willen nemen
Of je diploma's uit je thuisland zijn hier niets waard