Doodstraf; opnieuw invoeren of niet?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MarvanTom

Re: Doodstraf; opnieuw invoeren of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 19:46

Hilarisch commentaar zeg! Clown
Jij bent tegengekomen...? Wat? Maar vooral waar???

Hou toch op; een spuitje voor zo'n iemand is toch veel goedkoper als jarenlange gevangenisstraf?
Idd: levenslang is tegenwoordig levenslang, en wij als hardwerkende burgers maar betalen. Dag in, dag uit, jaar in, jaar uit..
Ik wil mijn belastinggeld gewoon beter besteed zien, dus maak maar af die hap.
Maar ik blijf erbij: alleen als dat 100 % is vastgesteld dat die persoon het expres heeft gedaan.
Het kan toch zeker niet zo zijn dat dat soort criminelen beter worden verzorgd dan onze opa's en oma's???
Te zot voor woorden toch?

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 21:08

lianne,ik zeg nergens dat alleen kindermoordenaars straf verdienen.
het was gewoon een voorbeeld.

dat vind ik ook erg,de faciliteiten en verzorging is in de gevangenis beter als in verpleeghuizen.
die oudjes hebben niets misdaan,terwijl de gevangenis vaak heel wat beter is.

Figaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 11:14

MarvanTom schreef:
Hilarisch commentaar zeg! Clown
Jij bent tegengekomen...? Wat? Maar vooral waar???

Misschien is de discussie leuker als mensen zich eens gaan verdiepen in hun argumenten...

'Het argument van maatschappelijke kosten van de straftenuitvoerlegging, van een veel geringere orde dan de twee eerste argumenten, kan gemakkelijk worden weerlegd. In alle landen met de doodstraf zijn de kosten hoger dan die bij levenslange gevangenisstraf als men ook de kosten van de ellelange procedures ter voorkoming van de doodstraf meetelt.'
http://www.heemland.nl/hl25-Doodstraf_contradictie.htm

'Een zeer praktisch argument: doodstraf is niet goedkoper dan levenslange gevangenisstraf. Er zou geopperd kunnen worden dat moordenaars leven op kosten van de staat en dat de doodstraf daar een einde aan maakt. Dat is wat betreft de kosten, in ieder geval in de VS, niet het geval.'
http://www.ublad.uu.nl/weblog/floris/20051013.shtml

Het veroordelen en executeren van een moordenaar is 3,5 keer duurder dan levenslange opsluiting. Rechter Marshall uit Georgia (USA) zei het zo: "When all is said and done, there can be no doubt that it costs more to execute a man than to keep him in prison for life."
http://www.cijfers.net/crime_04.html

Een ander argument men zou kunnen bedenken voor de doodstraf hangt tenslotte samen met de kosten die aan een celstraf verbonden zijn. Door een einde te maken aan het leven van de dader zouden de kosten kunnen worden uitgespaard die nu door de samenleving moeten worden opgehoest om zo iemand in bewaring te stellen. Het is echter nog maar zeer de vraag of dit echt wel goedkoper is. Omdat mensen tot het uiterste zullen gaan om de straf te ontlopen zullen procedures enorm lang gaan duren, wat tot hoge kosten zal leiden. Dit zowel voor de rechtsbescherming van daders, die vaak weinig geld hebben en de kosten dus ook ten laste van samenleving komen als voor het bevolken van de cel. Ook in de VS zitten tot dood veroordeelden vaak wel een decennia in de cel voordat de straf wordt uitgevoerd. Er zullen bovendien speciale cellen gebouwd moeten worden voor ten dood veroordeelden, niemand zal immers willen dat een ter dood veroordeelde kan ontsnappen.
http://www.hansgiesing.nl/index.php?opt ... 7&Itemid=9

Genoeg? Arme oudjes als jullie de doodstraf wel willen invoeren Knipoog

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 11:22

Een ander argument men zou kunnen bedenken voor de doodstraf hangt tenslotte samen met de kosten die aan een celstraf verbonden zijn. Door een einde te maken aan het leven van de dader zouden de kosten kunnen worden uitgespaard die nu door de samenleving moeten worden opgehoest om zo iemand in bewaring te stellen. Het is echter nog maar zeer de vraag of dit echt wel goedkoper is. Omdat mensen tot het uiterste zullen gaan om de straf te ontlopen zullen procedures enorm lang gaan duren, wat tot hoge kosten zal leiden. Dit zowel voor de rechtsbescherming van daders, die vaak weinig geld hebben en de kosten dus ook ten laste van samenleving komen als voor het bevolken van de cel. Ook in de VS zitten tot dood veroordeelden vaak wel een decennia in de cel voordat de straf wordt uitgevoerd. Er zullen bovendien speciale cellen gebouwd moeten worden voor ten dood veroordeelden, niemand zal immers willen dat een ter dood veroordeelde kan ontsnappen.

Dit was interessant om te lezen. Pling

Ik heb er nl enorme moeite mee om geld te betalen voor gekken die het leven hebben verwoest van anderen en die niet meer "genezen"kunnen. Als ik dan echter de tegenargumenten lees denk ik: Tsja, dat maakt het idd een lastig euvel. Bloos

Emotioneel gezien heb ik in sommige gevallen idd geen moeite met de doodstraf maar etisch gezien vind ik het eigenlijk niet kunnen. Bloos

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 20:40

Mja, leuk. Voornamelijk commentaar gebaseerd op USA- ervaringen en onderzoeken. Dat was dus te verwachten.

Als dat nu wordt aangenomen als waarheid, scheelt dat hier weer onderzoekskosten en kunnen 'we' een paar stappen overslaan en door naar de wetsontwerpen. En bouw van stevige celletjes, is ook weer goed voor de werkgelegenheid.
Zo te zien zijn er dus wel degelijk nederlanders hier mee bezig, maar worden afgeschrikt door de regels in de USA. Die 10 jaar in cel houden, is dus een fout in de wet daar. Dat zouden 'we' hier kunnen voorkomen.
Maar nogmaals: het komt hier toch niet, dus echt serieuzer dan een bokt topic zal het niet gaan worden...

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 11:46

Niet invoeren.

De doodstraf verlaagt ons tot het niveau van criminelen, het lost niks op en kost meer geld.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 12:39

MarvanTom schreef:
Mja, leuk. Voornamelijk commentaar gebaseerd op USA- ervaringen en onderzoeken. Dat was dus te verwachten.

Als dat nu wordt aangenomen als waarheid, scheelt dat hier weer onderzoekskosten en kunnen 'we' een paar stappen overslaan en door naar de wetsontwerpen. En bouw van stevige celletjes, is ook weer goed voor de werkgelegenheid.
Zo te zien zijn er dus wel degelijk nederlanders hier mee bezig, maar worden afgeschrikt door de regels in de USA. Die 10 jaar in cel houden, is dus een fout in de wet daar. Dat zouden 'we' hier kunnen voorkomen.
Maar nogmaals: het komt hier toch niet, dus echt serieuzer dan een bokt topic zal het niet gaan worden...

Wat wil je nu eigenlijk zeggen behalve commentaar geven op de bokkers? Clown

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 12:40

joostvangestel schreef:
Niet invoeren.

De doodstraf verlaagt ons tot het niveau van criminelen, het lost niks op en kost meer geld.

hangt het er niet vanaf hoe het wordt uitgevoerd? Geen processen scheelt klauwen met geld.
Niet dat ik er achter sta maar het zou geen geld hoeven kosten behalve een kogel, strop of vies mes. Knipoog

Figaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 12:42

detour schreef:
hangt het er niet vanaf hoe het wordt uitgevoerd? Geen processen scheelt klauwen met geld.
Niet dat ik er achter sta maar het zou geen geld hoeven kosten behalve een kogel, strop of vies mes. Knipoog

Uhm.. maar dan ontneem je de crimineel het recht op en eerlijk proces en de mogelijkheid tot hoger beroep... Dan heb je nog minder zekerheid wb de 100% schuld van de misdadiger.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 12:44

Nee, dat is ook zo, maar even niet uitgaande van de VS of NL, (zou Nl trouwens minder lang procederen?): Praktisch gezien hoeft het niet veel te kosten, hypotetisch gezien..

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 12:53

detour schreef:

Natuurlijk, heel gemakkelijk, totdat je zelf onschuldig bent, maar beschuldigd wordt van iets wat je niet gedaan hebt en dan maar met een bot mes om zeep wordt geholpen. Misschien piep je dan wel iets anders. Of is dat de manier waarop men in Legoland met elkaar omgaat? Breek me daar de bek niet over open

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 12:55

Legoland? geen idee, misschien doen legopoppetjes heel stoute dingen, joost!
Ik stel het hypotetisch, natuurlijk sta ik neit achter dergelijke praktijken, maar ik denk serieus dat het minder geld kan kosten. Dat men doorslaat met procuderen, dit is ook niks. Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 14:26

MarvanTom schreef:
Dat zouden 'we' hier kunnen voorkomen.
Maar nogmaals: het komt hier toch niet, dus echt serieuzer dan een bokt topic zal het niet gaan worden..

Zeg dat maar niet te hard! Haha!

Figaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 14:29

detour schreef:
Ik stel het hypotetisch, natuurlijk sta ik neit achter dergelijke praktijken, maar ik denk serieus dat het minder geld kan kosten. Dat men doorslaat met procuderen, dit is ook niks. Knipoog

Nee oneindig procederen ben ik ook niet zo voor.
Maar als je de kosten van de doodstraf hypothetisch zo laag kunt maken kan dat natuurlijk ook met levenslang (klein kamertje, weinig eten en werken voor de centen)....
Niet dat ik daar achter zou staan, maar goedkoop is het wel.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 15:54

Vind ook dat het niet teveel mag kosten. Hadden die criminelen maar iets meer moeten na denken.
gewoon een ordinaire cel met water en brood en tafeltje dekje. Zal wel barbaars van me zijn maar vind het niet normaal hoe sfot het beleid is hier. Alleen dat ze ze met elkaar proppen in een kamertje, dat snap ik dan weer niet. Kennelijk teveel criminelen?

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 19:12

detour schreef:
Wat wil je nu eigenlijk zeggen behalve commentaar geven op de bokkers? Clown

Haha! Ik bokt anders net zo hard mee, hoor!
Wat ik wil zeggen is dat ik voor ben, zie ook mijn eerdere posts. USA is alleen geen goed voorbeeld hoe het zou moeten met dat eindeloze procederen. Landen in Azie en Afrika kennen vaak niet eens een proces en dat kan natuurlijk helemaal niet.
Als iemand 100 % zeker de dader is, heb ik er geen moeite mee als dat ingevoerd zou worden. De huidige procesgang zou voldoende moeten zijn: verhoren, proces, uitspraak, in hoger beroep, definitieve uitspraak. (dit is ff in een notendop he? Knipoog )
Dit hoeft dus allemaal geen 10 jaar te duren.
Geen 100 % bewijs? Simpel, geen doodstraf, maar levenslang. Maar dan wel zo goedkoop mogelijk, 2 op 1 cel waar eerst maar 1 iemand inzat: prima!
Dan hebben ze het nog te goed: samen tv , wc delen enzo. Dan zouden de cellen in bv. Azie en Afrika een betere optie zijn: helemaal geen luxe, hutjemutje op elkaar en als je geluk hebt, krijg je wat eten en drinken. Als je pech hebt, wordt je vermoord door een medecelgenoot of bewaking. Dát zou pas lekker afschrikken, als je dat hier in zou voeren!
Mja, ook dat zal hier niet gebeuren. Of ben ik nu te pessimistisch? Haha!

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 20:29

detour schreef:
Vind ook dat het niet teveel mag kosten. Hadden die criminelen maar iets meer moeten na denken.
gewoon een ordinaire cel met water en brood en tafeltje dekje. Zal wel barbaars van me zijn maar vind het niet normaal hoe sfot het beleid is hier. Alleen dat ze ze met elkaar proppen in een kamertje, dat snap ik dan weer niet. Kennelijk teveel criminelen?

ja teveel criminelen,en teveel die een prive cel hebben.

hoeveel mensen in verzorgingshuizen zouden dat willen hebben,een eigen kamer.........

prop die criminelen maar met 10 in een hokje

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 20:36

ach.......... tegen de tijd dat ik een verzorgingshuis in moet........ beroof ik een bank...... kom ik ermee weg dan kan ik thuis de zorg kopen die ik nodig heb, en wordt ik gepakt dan betaald de BV Nederland de zorg die ik nodig heb........

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 20:38

ja soms krijg je het idee dat je beter crimineel kan zijn

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 20:40

als je zorgbehoevend ben zeker Haha! Haha! Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 20:40

Snoevie schreef:
ja soms krijg je het idee dat je beter crimineel kan zijn

Nou het is nog eens waar ook....Ik kan Kiwiko geen ongelijk geven Haha!
Alleen die zeepjes, dat blijft lastig, maar gelukkig hebben wij vrouwen
daar minder last van.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 10:05

Da's de omgekeerde wereld in NL. Oudere mensjes die hun leven keihard hebben gewerkt om deze maatschappij op te bouwen worden wel eens uit elkaar gerukt en samen op kamers gedumpt, bij gebrek aan personeel 1x per week gedoucht, ellede alom.

Zo'n crimineel heeft het echt niet slechter in de bak in Nl, althans, dat denk ik. Bloos

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 18:55

KiWiKo schreef:
ach.......... tegen de tijd dat ik een verzorgingshuis in moet........ beroof ik een bank...... kom ik ermee weg dan kan ik thuis de zorg kopen die ik nodig heb, en wordt ik gepakt dan betaald de BV Nederland de zorg die ik nodig heb........

Goed plan, ik help je wel!
Jat ik eerst wel een paar scootmobielen, dan kunnen we makkelijker wegkomen. Want dat gestrompel met zo'n looprek of rollator de bank uit met zo'n zware tas met papiergeld aan het 'stuur' zal niks worden. Knipoog

Renee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 18:59

Ik ben tegen de doodstraf. Er zijn ook mensen die onterecht geëxcuteerd worden.
Soms denk je: Waarom leven zulke mensen nog? Maar ik ben van mening dat door foute mensen uit te roeien niet veel oplost. (Alleen dat je dan van ze af bent)

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 19:56

klinkt flauw,maar dat is toch het belangrijkste,dat je geen last hebt van die criminelen?