Obesitas en bokt

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

lesilla

Re: Obesitas en bokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-08 23:33

Dus is het dan toch noodzakelijk dat je beweegt tijdens diëten. Maar voor sommige morbide obese mensen is tien meter stappen al erg veel. Zit je dan op dat moment niet in een vicieuze cirkel

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-08 23:34

Nouks schreef:
suleilitha schreef:
Tot slot erger ik me ook dood aan de draak steken met obesitas. Er zijn wel degelijk mensen die het niet voor elkaar krijgen om af te vallen omdat er gewoon een bouwsteentje in hun lichaam niet op de juiste plek zit of ontbreekt. En wat ze ook doen, slank worden zullen ze nooit.

MAAR:
Bij hoe veel mensen ontbreken die bouwsteentjes écht? Echt niet bij het gros van de mensen met (ernstig) overgewicht.
En of die dan wel of niet "slank" kunnen worden, dan nog is er een verschil tussen ernstig overgewicht of "mollig".

Voor ik weer wat heb gezegd wat ik niet zeg: ik zeg hier dus NIET dat iedereen in ieder geval "mollig" kan worden, ik zeg alleen dat "slank" ook geen vereiste hoeft te zijn op het moment dat je (veel) te dik bent en wil gaan afvallen.

Hoe weet je dat eigenlijk?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 23:35

katiavl schreef:
Hoe weet je dat eigenlijk?

Zoiets heet een aanname. Er staat niet voor niets een vraag (eindigend op een vraagteken) voor. Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 23:35

En dan nog werkt het niet bij iedereen, Nouks.

Verder bereik je inderdaad in het geval van echt morbide obese niet veel met alleen maar lijnen, behalve dat alles gaat hangen, Katiavl. Tien meter stappen kan veel te veel zijn maar dat is uit te bouwen...
Denk nu niet dat ik er makkelijk over denk, hoor en ik wil niemand kwetsen, ik vind eerder dat we eens ervan af moeten dat dikkere mensen altijd worden gepest en uitgelachen, want ik erger me er kapot aan!!!!!!!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 23:36

katiavl schreef:
Dus is het dan toch noodzakelijk dat je beweegt tijdens diëten. Maar voor sommige morbide obese mensen is tien meter stappen al erg veel. Zit je dan op dat moment niet in een vicieuze cirkel

Oh, daar ben ik van overtuigd, dat daar sprake van kan gaan worden. Maar dan heb ik het dus wel over de mensen die veel eten, weinig bewegen en daardoor dik worden, laat dat duidelijk zijn (voor het geval dat men mij verkeerd begrijpt).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 23:37

Ik wil nog even toevoegen dat ik niet alleen maar een beetje makkelijk praat heb over afvallen en bewegen. Toevallig weet ik veel van verbranden, spieropbouw etc. omdat ik al jaren een aantal avonden in de week in de sport werkzaam ben....

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 23:37

katiavl schreef:

Nee, dan zul je dus eerst minder moeten eten en daardoor afvallen en dan daarna steeds meer het sporten oppakken Knipoog Al kunnen de meeste wel meer dan 10 stappen zetten Knipoog
Met mijn 111 kilo kon ik ook niet op mijn skeelers. Binnenkort hopelijk weer wel en als ik dan nog meer kwijt ben kan ik ook gaan hardlopen Lachen

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-08 23:39

suleilitha schreef:

Verder bereik je inderdaad in het geval van echt morbide obese niet veel met alleen maar lijnen, behalve dat alles gaat hangen, Katiavl. Tien meter stappen kan veel te veel zijn maar dat is uit te bouwen...
Denk nu niet dat ik er makkelijk over denk, hoor en ik wil niemand kwetsen, ik vind eerder dat we eens ervan af moeten dat dikkere mensen altijd worden gepest en uitgelachen, want ik erger me er kapot aan!!!!!!!!!

Zijn ook de mensen die hun huis niet meer durven uitkomen, en dan word het gewoon erger. Dan eten ze omdat ze verdrietig zijn, en zijn verdrietig omdat ze eten.

cynte wat ik gezien heb van mensen die 170 en meer wogen waren rolator gebonden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 23:40

Je moet inderdaad niet meteen een sport doen als skeeleren, dat lukt je niet met 111 kg, denk ik. Beginnen met elke dag wandelen is een goede voorzet en als er dan een aantal kilo's afzijn, kun je verder kijken.
Ik ben overigens skeelertrainer Haha! en ik ben er fel op tegen dat iemand met een conditie van nul komma nul en veel overgewicht zich op skeelers begeeft, laat ze dan eerst maar kijken of er andere mogelijkheden zijn om wat kilo's te dumpen.... gewoon omdat het wel verantwoord en vooral veilig moet blijven.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 23:40

Ik heb eerder een post geplaatst waarvan ik denk dat niet veel hem gesnapt hebben Clown In het kort gezegd blijkt een grote groep een bepaald gen te hebben. Als je dat gen hebt, heb je een hogere kans op een verhoogd gewicht. Als je ziet hoe groot de groep is, die dat gen heeft en relatief klein de groep is die een ziekelijk overgewicht heeft, moeten er andere factoren ook meespelen met dikworden. Er zijn veel meer mensen die ondanks dat gen toch relatief slank zijn dan dat er mensen een ziekelijk overgewicht hebben!
Daarnaast word Nederland steeds dikker, terwijl de samenstelling van de genen de afgelopen 50 jaar niet is veranderd. Dus om nu met het genenverhaal te komen verklaart niet het dikker worden van de mens. Dan had dat de afgelopen tijd (50 jaar) ook zo moeten zijn. Dus spelen er ook andere factoren mee.

Ik denk, dat iedereen slanker kan worden. Het is alleen voor de een veel zwaarder dan voor de ander.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 23:42

Citaat:
Zijn ook de mensen die hun huis niet meer durven uitkomen, en dan word het gewoon erger. Dan eten ze omdat ze verdrietig zijn, en zijn verdrietig omdat ze eten.

In en in triest voor die mensen, ik vind het verschrikkelijk, dat het soms zo gaat....

Wel vraag ik me dan weer af, of ze niet meer baat hebben bij een psycholoog dan bij een sportinstructeur of dietist?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 23:43

Ja Nikka, met een maagverkleining kan iedereen afvallen. De vraag is of het wel zo gezond is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 23:44

suleilitha schreef:
En dan nog werkt het niet bij iedereen, [***].

HALLOOOOO, dat BEWEER ik toch niet? Lees nu eens niet zo tussen de regeltjes door en bedenk er allemaal niet zo veel bij mensen, als ik iets niet zeg dan bedoel ik het niet. Ik zeg niet dat het voor iedereen werkt.

Ik word alleen godsgruwelijk zenuwachtig van dikke mensen die de hele dag lopen te zeuren over dat ze er niks aan kunnen doen dat ze zo dik zijn. Ik heb GEEN problemen met dikke mensen, ik zal ze ook nooit vragen naar de oorzaak, het zal mij eigenlijk een zorg zijn of ze nu dik zijn of niet. Pas op het moment dat 9 op de 10, zo niet 10 op de 10 (veel) te dikke mensen tegen mij beginnen met "jamaar ik kan er niets aan doen", gaan bij mij de nekharen recht overeind staan. Tot die tijd: BOEIEH!

Als je er niets aan kunt doen, dan is er dus een verklaring voor. Als je er geen verklaring voor hebt, behoor je m.i. tot je er een verklaring voor hebt gewoon tot de categorie "veeleters" of "stilzitters". En als je helemaal niet wil dat ik een oordeel over je lichaamsgewicht vel, dan moet je er niet met me over beginnen. Zo simpel is het voor mij.

Ongeacht of je er als te dik persoon wel of niet wat aan kan doen.
Ongeacht de oorzaak van het te dik zijn.

Ik veroordeel helemaal NIEMAND om zijn lichaamsgewicht, maar ik word erg zenuwachtig van (veel) te dikke mensen die ZONDER dat ze een oorzaak kunnen aanwijzen, direct beginnen te roepen "ja maar".

Dat is absoluut het ENIGE waar ik me aan kan ergeren bij te dikke mensen. Voor de rest moeten ze óf gewoon happy zijn met zichzelf, óf er niet over beginnen dat ze er nu eenmaal niks oaan kunnen doen.

Verder heb ik zo mijn opvattingen over diëten, discipline, bewegen en dergelijke, en die gaan stuk voor stuk uit van het standaardprincipe: wie te veel eet en/of niet beweegt, heeft het risico om te dik te worden. De één komt al aan van een glas water, de ander kan ontzettende hoeveelheden naar binnen werken zonder een grammetje aan te komen. Het zij zo. Maar dan blijft het standaardprincipe om vervolgens weer af te vallen "bewegen en gezond, regelmatig of in verminderde hoeveelheden eten".

Ongeacht of dit bij iedereen aanslaat of niet, ongeacht of dit dé truuc is of niet, ongeacht of dat een hoop moeite zal kosten.

Niemand zegt dat het gemakkelijk is om af te vallen, en een veel te dik persoon moet geen BMI van 20 als doelstelling hebben, maar mijns inziens kan er in de meeste gevallen best één en ander "verbeterd" worden.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 23:45

katiavl schreef:
suleilitha schreef:

Dus ga je kijken naar de psychische aspecten, aangepaste training en aangepaste voeding. Desnoods als mensen dat willen een maagband ter tijdelijke ondersteuning. Emotionele eters zijn er ook bij de minder dikke onder ons. Of je dit moet doen hangt af in hoeverre men gemotiveerd is.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 23:46

suleilitha schreef:
Ja Nikka, met een maagverkleining kan iedereen afvallen. De vraag is of het wel zo gezond is.

kan jij gedachtenlezen, ik had mijn post nog niet gepost.... Wow! Overigens moet je je dan afvragen wat erger is een morbide obesitas met een lagere levensverwachting of tijdelijk een maagband.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 23:47

Goed Nouks, jij wordt zenuwachtig van te zware mensen die zeggen dat ze er niks aan kunnen doen.
Ik niet, ik probeer ze juist te helpen want ik kom er in mijn werk als sportinstructeur genoeg tegen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 23:48

suleilitha schreef:
Goed [***], jij wordt zenuwachtig van te zware mensen die zeggen dat ze er niks aan kunnen doen.
Ik niet, ik probeer ze juist te helpen want ik kom er in mijn werk als sportinstructeur genoeg tegen.

Als dit je enige conclusie is, dan mis je dus het hele punt van die lap tekst hierboven. Rolleyes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 23:48

Edit: oeps, verkeerde
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 01-06-08 23:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 23:49

Ondertussen geef je wel aan dat jij niet gelooft dat er niets te doen is aan obesitas.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 23:49

de een komt aan van lucht en de ander niet.
ik ben hartstikke slank en kan eten wat ik wil, terwijl mijn broertje van nog geen jaar jonger en 1.76 dat niet hoeft te proberen, en we eten eigenlijk geen chips thuis, alleen in het weekend wel eens, maar ook niet regelmatig, snoepen gebeurt ook maar heel weinig..

zelfde: ik eet weinig suiker zit aan de oploslimo omdat anders mijn tanden zo zeer doen terwijl een vriendin zakken snoep opeet dagelijks, die heeft nooit een gaatje gehad en poetst regelmatig niet haar tanden.
dat zou ik eens moeten proberen.. dan heb ik binnen no time gaatjes met alle ellende van dien.
ik heb er al 8 ofzo gehad terwijl ik echt weinig snoep heb ik hele gevoelige tanden.
ik drink ook zelden prik of cola ofzo, als ik 1 keer per maand een glaasje cola drink is het veel.. Clown
en dan hoef ik het zeker niet te proberen om andere tandpasta te nemen.
ik zit op school aan brood met vleeswaar en granenkoeken, dus daar ligt het niet aan.
ook thuis nooit zoet, dat doet zeer..

de wereld zit oneerlijk in elkaar.. Clown

cyntje: ik vind het erg knap van je! mischien niet zo vaak gezegt, maar ik heb er erg veel respect voor! Afgod
mensen die het niet hebben hebben makkelijk praten...
Laatst bijgewerkt door moonfish13 op 01-06-08 23:55, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 23:50

Dat geloof ik ook niet. Ik heb toch bewijzen gezien dat er soms WEL wat te doen is? Volgens mij is er altijd wel IETS te doen. Zelfs al weeg je 200 kilo, dan nog kun je in ieder geval je best doen om zo gezond mogelijk te leven en in een zo goed mogelijke conditie te blijven. Dat is ook "iets doen".

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 23:51

Nee, ik geloof dat Nouks zich eraan ergert, dat men zich als slachtoffer ziet van een genetisch probleem. Daardoor staan ze niet meer open voor eigen verantwoordelijkheid en mogelijke oplossingen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 23:52

Nikka schreef:
Nee, ik geloof dat [***] zich eraan ergert, dat men zich als slachtoffer ziet van een genetisch probleem. Daardoor staan ze niet meer open voor eigen verantwoordelijkheid en mogelijke oplossingen.

Yeah, iemand die WEL nog een beetje leest.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 23:52

Luister Nouks. Ik weeg 75 kilo (ben tijdens dit topic laat in de avond een kilo aangekomen : D) en ik eet gezond, sport vier keer per week, fiets of loop naar mijn werk (1 km. enkele reis) eet geen vet, snack niet, drink hooguit als alcoholische versnapering een rood wijntje.
Jij stelt dat iedereen wel kan afvallen. Dan nodig ik je nu uit om mij de gouden tip te geven hoe ik even 8 kg kan dumpen.
Alvast bedankt.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-08 23:54

Nikka schreef:
Nee, ik geloof dat Nouks zich eraan ergert, dat men zich als slachtoffer ziet van een genetisch probleem. Daardoor staan ze niet meer open voor eigen verantwoordelijkheid en mogelijke oplossingen.

Maar als je de oorzaak weet kan je een beter traject uitbouwen, dan het maar op lui en wilskracht te steken Lachen