suleilitha schreef:Ik erger me al dagen aan het feit, dat de boeren wel actie móeten voeren. Verder vind ik het schandalig dat ze zo weinig per liter melk beuren. En dat voor een eerlijk produkt!!!!!!
Ik neem alleen zuivel afkomstig van Nederlandse bodem en met reden dat de hygiene nergens zo streng is op melkveebedrijven dan hier.
Neem bijvoorbeeld de KKM (keten kwaliteit melk) Om dit certificaat te ontvangen, moet een melkveebedrijf aan nogal wat eisen voldoen.
1. geen residuen van diergeneesmiddelen in de consumptiemelk voorkomen;
2. de consumptiemelk afkomstig is van gezonde en goed verzorgde dieren;
3. via het voer en het water geen ongewenste stoffen in de melk terechtkomen;
4. goed wordt gemolken middels een goed functionerende melkinstallatie in een hygiënische omgeving;
5. melk wordt bewaard in een schone tank in een nette omgeving;
6. op verantwoorde wijze zowel melkinstallatie als melktank gereinigd wordt;
7. sprake is van een geldige milieuvergunning of melding in het kader van AmvB melkveehouderijbedrijven;
8. een mineralenboekhouding wordt bijgehouden.
Een veehouder die niet aan de KKM deel neemt, mag niet leveren aan een Nederlandse zuivelfabriek.
Ik ben wel bereid om voor een goed produkt iets meer te betalen.
Dan even terugkijkend op de MKZ in het begin van deze eeuw.
Hier mocht niet worden geënt en werden dieren op grote schaal geruimd, onnodig. Brinkhorst vond het veel te leuk om een aantal boeren de nek om te draaien. Wat lag er ondertussen in de schappen van de supermarkten? Vlees uit Zuid-Amerikaanse landen, waar dus gewoon wordt geënt tegen MKZ. Dat mochten we wel eten, maar niet ons eigen goudeerlijke produkt.
Ik begin er van overtuigd te raken, dat er gewoon een hetze aan de gang is tegen de Nederlandse boeren.
Ben het wel met je eens!
Ookal is de melk meer waard dan vorig jaar (naja niet bij elke melkfabriek), als je ziet hoe duur het in de supermarkt ligt vergelijken bij wat boeren voor een luter krijgen en waar je wel niet aan moet voldoen..