Melkveehouders protesteren, melkstop dreigt.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ninaricci85

Re: Melkveehouders protesteren, melkstop dreigt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 15:02

Fitch schreef:
Ik vind dat de consument meer moet betalen voor melk. Sinds de tweede wereldoorlog is de prijs voor alles omhoog gegaan, ook alle groenten etc. Maar voor vlees en melk, ho maar! Daarom moeten boeren dieren zo ongeveer op elkaar stapelen en een heleboel subsidie krijgen om draaiende te blijven. Als de consument meer betaalt, hoeft dat niet, lijkt me.

ik zou ook best wat meer willen betalen voor melk. die boeren werken 24/7 en krijgen gewoon veel te weinig voor de melk. kan me goed voorstellen dat ze het zat zijn.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 15:06

Dank je wel Lonneke Haha!

ninaricci85

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 15:09

slimmerik schreef:
Dank je wel Lonneke Haha!

waarvoor??

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 15:10

Het begrip, voor ons hard werkende boeren Knipoog

ninaricci85

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 15:13

tja, ik weet hoe het is om een iegen bedrijf te hebben. mijn ex is dan wel geen boer maar tuinder maar het komt op t zelfde neer. ik vind dat de boeren erg hard moeten werken, dat ze te maken hebben met erg veel wetjes en regeltjes en dat ze er erg wenig voor terug zien. dat mag van mij wel anders.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-08 15:15

Vanavond opnieuw inloopcafé in Punthorst.

Citaat:
Dag collega boeren

Ook VANAVOND zaterdag is er vanaf 20.30uur inloopcafé bij de familie Sterken aan de Sterkensweg 8 te Punthorst.

Dit om even goed bij te praten wat er gebeurd en wat we willen. Vraag iedereen mee die het weten wil en moet.

Ook de mensen uit Wanneperveen en Ruinerwold en andere gebieden waar wat onduidelijkheid is.
http://www.ddb.nu/index.php?option=com_ ... &Itemid=39

Loose

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 15:23

Ik snap het niet helemaal.. Vorig jaar lag de melkprijs een stuk lager dan dit jaar. Dan hadden ze beter dit jaar kunnen gaan protesteren. Woon zelf trouwens ook op een boerderij. Lachen Dat er minder wordt gebeurd ligt voornamelijk aan de hoge krachtvoerprijzen.

*edit: Vind het trouwens wel belachelijk dat mensen altijd lopen te zeiken over dat koeien naar buiten moeten etc maar ze willen geen cent meer betalen voor de melk. Dan halen ze wel melk bij de Aldi of Lidl (wat voornamelijk uit Duitsland komt waar het overgrote deel van de koeien altijd op stal staat).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 15:27

Ik erger me al dagen aan het feit, dat de boeren wel actie móeten voeren. Verder vind ik het schandalig dat ze zo weinig per liter melk beuren. En dat voor een eerlijk produkt!!!!!!
Ik neem alleen zuivel afkomstig van Nederlandse bodem en met reden dat de hygiene nergens zo streng is op melkveebedrijven dan hier.
Neem bijvoorbeeld de KKM (keten kwaliteit melk) Om dit certificaat te ontvangen, moet een melkveebedrijf aan nogal wat eisen voldoen.
1. geen residuen van diergeneesmiddelen in de consumptiemelk voorkomen;
2. de consumptiemelk afkomstig is van gezonde en goed verzorgde dieren;
3. via het voer en het water geen ongewenste stoffen in de melk terechtkomen;
4. goed wordt gemolken middels een goed functionerende melkinstallatie in een hygiënische omgeving;
5. melk wordt bewaard in een schone tank in een nette omgeving;
6. op verantwoorde wijze zowel melkinstallatie als melktank gereinigd wordt;
7. sprake is van een geldige milieuvergunning of melding in het kader van AmvB melkveehouderijbedrijven;
8. een mineralenboekhouding wordt bijgehouden.

Een veehouder die niet aan de KKM deel neemt, mag niet leveren aan een Nederlandse zuivelfabriek.

Ik ben wel bereid om voor een goed produkt iets meer te betalen.

Dan even terugkijkend op de MKZ in het begin van deze eeuw.
Hier mocht niet worden geënt en werden dieren op grote schaal geruimd, onnodig. Brinkhorst vond het veel te leuk om een aantal boeren de nek om te draaien. Wat lag er ondertussen in de schappen van de supermarkten? Vlees uit Zuid-Amerikaanse landen, waar dus gewoon wordt geënt tegen MKZ. Dat mochten we wel eten, maar niet ons eigen goudeerlijke produkt.

Ik begin er van overtuigd te raken, dat er gewoon een hetze aan de gang is tegen de Nederlandse boeren.

Loose

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 15:28

tienus63 schreef:
alja schreef:
ook bij mijn ouders gaat de melk de put in en het kost ze 500 euro per dag..
beetje jammer dat iedereen in de buurt een grote bek heeft maar niemand daadwerkelijk het melk laat weglopen..

Dat vind ik zo zwak, wel mee profiteren van de boeren die de nek uitsteken en kosten maken, maar zelf te laf om iets te doen of structureel iets te doen.
Dat soort lieden doen weer mee als blijkt dat de actie zin heeft.
Ik ben ook zo benieuwd wat er nu tijdens de bijeenkomst in Punthorst wordt besproken.
Ik ben er niet mij omdat ik absoluut niet mag praten en het is geen doen om dan ergens te zijn waar je bekenden spreekt.

Als de melkfabrieken geblokkeerd worden kan er bij niemand melk gehaald worden en kunnen alle boeren hun melk de put in laten lopen..

Loose

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 15:31

suleilitha schreef:
Ik erger me al dagen aan het feit, dat de boeren wel actie móeten voeren. Verder vind ik het schandalig dat ze zo weinig per liter melk beuren. En dat voor een eerlijk produkt!!!!!!
Ik neem alleen zuivel afkomstig van Nederlandse bodem en met reden dat de hygiene nergens zo streng is op melkveebedrijven dan hier.
Neem bijvoorbeeld de KKM (keten kwaliteit melk) Om dit certificaat te ontvangen, moet een melkveebedrijf aan nogal wat eisen voldoen.
1. geen residuen van diergeneesmiddelen in de consumptiemelk voorkomen;
2. de consumptiemelk afkomstig is van gezonde en goed verzorgde dieren;
3. via het voer en het water geen ongewenste stoffen in de melk terechtkomen;
4. goed wordt gemolken middels een goed functionerende melkinstallatie in een hygiënische omgeving;
5. melk wordt bewaard in een schone tank in een nette omgeving;
6. op verantwoorde wijze zowel melkinstallatie als melktank gereinigd wordt;
7. sprake is van een geldige milieuvergunning of melding in het kader van AmvB melkveehouderijbedrijven;
8. een mineralenboekhouding wordt bijgehouden.

Een veehouder die niet aan de KKM deel neemt, mag niet leveren aan een Nederlandse zuivelfabriek.

Ik ben wel bereid om voor een goed produkt iets meer te betalen.

Dan even terugkijkend op de MKZ in het begin van deze eeuw.
Hier mocht niet worden geënt en werden dieren op grote schaal geruimd, onnodig. Brinkhorst vond het veel te leuk om een aantal boeren de nek om te draaien. Wat lag er ondertussen in de schappen van de supermarkten? Vlees uit Zuid-Amerikaanse landen, waar dus gewoon wordt geënt tegen MKZ. Dat mochten we wel eten, maar niet ons eigen goudeerlijke produkt.

Ik begin er van overtuigd te raken, dat er gewoon een hetze aan de gang is tegen de Nederlandse boeren.

Ben het wel met je eens! OK dan! Ookal is de melk meer waard dan vorig jaar (naja niet bij elke melkfabriek), als je ziet hoe duur het in de supermarkt ligt vergelijken bij wat boeren voor een luter krijgen en waar je wel niet aan moet voldoen.. Scheve mond

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 15:32

Het is ook een crime dat die vieze goedkope rommel uit het buitenland, waar de eisen niks voorstellen, vergeleken bij hier, nog massaal wordt gekocht door de consument.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-08 15:33

Loose schreef:
Ik snap het niet helemaal.. Vorig jaar lag de melkprijs een stuk lager dan dit jaar. Dan hadden ze beter dit jaar kunnen gaan protesteren. Woon zelf trouwens ook op een boerderij. Lachen Dat er minder wordt gebeurd ligt voornamelijk aan de hoge krachtvoerprijzen.

*edit: Vind het trouwens wel belachelijk dat mensen altijd lopen te zeiken over dat koeien naar buiten moeten etc maar ze willen geen cent meer betalen voor de melk. Dan halen ze wel melk bij de Aldi of Lidl (wat voornamelijk uit Duitsland komt waar het overgrote deel van de koeien altijd op stal staat).

Het is nogal een drastische maatregel die de boeren nu nemen, zij hebben zelf ook getwijfeld of het nut zou hebben. Vorig jaar is er al over gesproken en sindsdien is er gewikt en gewogen door de boeren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 15:34

Het is ook drastisch, maar ik vind het niet onlogisch dat ze actie ondernemen, ze hebben al genoeg geslikt de laatste jaren.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 15:39

Als de BV Nederland nou eens begint met alles waar je aan MOET voldoen gratis te maken........ je MOET ingeschreven staan bij de KVK, dan ben je verplicht aan nog allerlei andere instanties een bijdrage te doen........

dan aan alle millieu eisen, bouwverordeningen en vergunningen......

als ze dat soort dingen voor ondernemers gratis zouden maken, of tenminste deels gesubsidieerd, dan zou de melkprijs helemaal niet omhoog hoeven.

De Bv Nederland is heel, heel hard op weg zichzelf kapot te maken

Toess

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 15:47

Euhh Loose, ik weet niet in welk deel van Duitsland jij kijkt maar het deel waar ik altijd kom, en waar mijn vader BOER is, lopen toch echt overal koeien buiten Knipoog

Ik wil ook best meer geld voor melk betalen, boeren zijn tenslotte wel de mensen die het mogelijk maken voor ons om goed te eten en drinken.

Wat doen jullie dan trouwens? Drinken jullie melk uit de tank of kopen jullie het?

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 20:29

potverdikkie schreef:
Dat kost je dan een hoop geld slimmerik!!!

Het kan er bij mij niet in dat de boeren hun melk laten lopen. Dat gaat ten kosten van hun eigen portemenee.
Dat houdt niet weg dat ik het er wel mee eens ben dat er wat moet veranderen.!!!!
De meelkveehouders hebben het al niet breed, dus laten lopen???? Misschien 1 tank maar meer ook niet.

Ik heb samen met mijn man ook een melkveebedrijf en wij kunnen dit ook niet. Helaas zijn wij net door onze RMO-chauffeur gebeld dat hij morgen de melk niet kan ophalen, omdat Friesland Foods sinds vanmiddag 17.00u is gestopt met het ophalen van de melk. Mijn man heeft net even flink moeten slikken, want dat betekent voor ons morgen een strop van ruim 4000 euro. Als deze stakingen aanhouden, wat waarschijnlijk wel het geval is, zal er waarschijnlijk over 3 dagen nog zo'n 4000 euro bijkomen.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 20:32

Ik kan me voorstellen dat dit voor veel boeren de genadeklap is...

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 20:34

Hier in Luxemburg en Duitsland zijn ze ook al begonnen met blokkeren van de melkwagens en er zijn er genoeg die de melk rechtstreeks op de mesthoop storten. Dit heeft idd vooral effect als iedereen het doet Scheve mond

farmershill

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 20:34

Wij hebben net geluk gehad, onze melk rijder heeft onze melk snel nog even opgehaald.(hij wist niet of hij 'm nog kon lossen)
We kunnen weer 3 dagen vooruit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 20:35

Ach nee Liezel, echt niet. Het zijn de boeren zelf die de toegang tot o.a. Friesland Foods hebben geblokkeerd. Er wordt nu eindelijk eens harde actie gevoerd waarmee alle partijen een dreun krijgen, de RMO, de fabrieken en de boeren hadden al een dreun gehad. Laten ze Nederland BV maar eens goed wakker schudden. Er wordt veel te makkelijk gedacht over de boerenstand.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 20:35

suffie schreef:
potverdikkie schreef:

Het kan er bij mij niet in dat de boeren hun melk laten lopen. Dat gaat ten kosten van hun eigen portemenee.
Dat houdt niet weg dat ik het er wel mee eens ben dat er wat moet veranderen.!!!!
De meelkveehouders hebben het al niet breed, dus laten lopen???? Misschien 1 tank maar meer ook niet.

Ik heb samen met mijn man ook een melkveebedrijf en wij kunnen dit ook niet. Helaas zijn wij net door onze RMO-chauffeur gebeld dat hij morgen de melk niet kan ophalen, omdat Friesland Foods sinds vanmiddag 17.00u is gestopt met het ophalen van de melk. Mijn man heeft net even flink moeten slikken, want dat betekent voor ons morgen een strop van ruim 4000 euro. Als deze stakingen aanhouden, wat waarschijnlijk wel het geval is, zal er waarschijnlijk over 3 dagen nog zo'n 4000 euro bijkomen.

en zo ga je dus naar de stankmudder.........

vind het heel sneu voor jullie, en ik wil jullie heel veel sterkte wensen!

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 20:36

suffie schreef:
potverdikkie schreef:

Mag ik vragen aan welke fabriek (plaats) jullie leveren? hier hebben we nog niks gehoord. Wij leveren aan bedum

farmershill

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 20:37

Nijkerk

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 20:41

suffie schreef:

Mijn vriend smste dit ook net, toevallig zag ik net dit topic..
Hij levert ook aan Friesland Foods..

Harinaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 20:46

Staking levert nu wel problemen op, wij worden ook niet meer leeggehaald....
Zal zo ff kijken bij FF Leeuwarden, (werk daar) en wij leveren er ook aan.