Homosexuele dominee

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

pollewopsie7

Re: Homosexuele dominee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 17:30

alex66 schreef:
dus een hetero mag wel een relatie hebben en een homo niet??
wat je eigenlijk zegt is dat homo zijn een straf van god is en dat een homo gedoemd is om alleen te leven.
dan is gehandicapt zijn zeker ook een straf van god?
of zwart?
of cinees?
of vrouw?
of lelijk, dik, dun, lang, klein, rood haar, en ga zo maar door.
als je echt geloofd dat god ons alle geschapen heeft dan moet je ook accepteren dat er homo`s zijn met alles dat daar bij hoort, dus ook een homosekueele relatie.

Ja een hetero mag wel een relatie hebben en een homo OOK, alleen niet met een man.
Ik zeg niet dat het een straf van God is.. dat zie ik nergens staan.
Dus zwart, chinees, vrouw of wat dan ook vind ik helemaal geen straf van God, ik snap niet zo goed hoe je daarbij komt. Maar goed dat geeft verder ook niet.

Ik heb zelf helemaal niks tegen homo's ofzo, integendeel!
Maar ik denk niet dat God het zo bedoelt heeft.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 17:35

Dan mijn vraag:

Wat is nu eigenlijk feitenlijk het probleem met een homoseksuele relatie?
Doen zij iemand pijn? Doen ze iemand verdriet aan? Wat kan je mis doen als je met 2 personen bent die zielsveel van elkaar houden? Is het omdat ze geen kinderen kunnen krijgen? Shoot me dan ook maar, want ik ben hetero en ik wil ook geen kinderen. Maar welke andere reden kan je dan nog hebben, nee welke andere reden zou God dan hebben om 2 mensen te verbieden elkaar lief te hebben?

Ik wil nu geen antwoord "het staat zo in de bijbel", ik wil een antwoord WAAROM zou het er dan in staan, en 'daarom omdat God het zegt' is voor mij ook geen antwoord. Ik wil weten wat mensen verkeerd doen als ze liefhebben, ookal is dat met hetzelfde geslacht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 17:36

Blue_Eyes schreef:
Die vraagt dat niet.

Die van mij wel hoor. Wat als het wel gevraagd wordt. Zeg je dan dat homo's slechte mensen zijn?
Zou je kind bij een vriendje met twee vaders of moeders mogen spelen?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 20-05-08 17:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 17:37

pollewopsie7 schreef:
Ja een hetero mag wel een relatie hebben en een homo OOK, alleen niet met een man.

Dus als homo moet je of alleen blijven of een relatie aangaan met het geslacht waar je niet op valt? En dan liefst ook nog kindjes maken?

__KELLY

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 17:40

tjaa net zoals homo's en lesbi's bij de christenunie wegmoeten vind ik het wel net zo consequent dat dat bij de kerk zelf ook gebeurd ...

Maargoed, ter dood ??
Ik denk dat we uit die tijd wel voorbij zijn gegaan.
Veel dingen uit de bijbel zijn tegenwoordig onmogelijk om vanuit daar te leven.

Homosexualiteit en het homo huwlijk is nog helemaal modern...

en je mag toch ook als dominee o.i.d. een relatie hebben ? dus waarom specifiek dominee ? of bedoel je bij de protestante ? want daar mag dan toch wel een relatie worden aangegaan ?
Denk dat het effectiever is om het te bekijken als de hele katholieke mensheid ..

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 17:50

faye schreef:
Dus als je kinderen vragen of je ook twee papa's kan hebben dan leren jullie je kinderen dat dat niet mag van God?
En hoe verklaar je de goedheid van julie God als je alleen via chantage in zijn hemel mag komen?

Wat bedoel jij met chantage?

faye schreef:
Volgens de bijbel komt een ongelovige die nooit een vlieg heeft kwaad gedaan niet in de hemel, een misdadiger die zich nog even bekeerd wel. Is dat fair?

'zich nog even bekeren' gaat niet op want je kunt jezelf niet bekeren en zeker niet 'even'. Als een misdadiger zijn zonden inziet en oprecht geloofd dat God zijn zonden op zich neemt dan komt die idd in de hemel, zelfs als is dat 5 minuten voor zijn dood.
Maar of een ongelovige die een 'goed' leven heeft geleid niet in de hemel komt durf ik niet te zeggen.

Er staat niet voor niets; oordeelt niet opdat gij niet geoordeeld zult worden.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 17:51

faye schreef:
Blue_Eyes schreef:
Die vraagt dat niet.

Die van mij wel hoor. Wat als het wel gevraagd wordt. Zeg je dan dat homo's slechte mensen zijn?
Zou je kind bij een vriendje met twee vaders of moeders mogen spelen?

Ik zal het je sterker vertellen: naast mij woont een lesbisch stel met een kind (tweede onderweg). Ik ben het niet eens met hun manier van leven, maar daar zal mijn kind niks van merken en sterker - zij ook niet. Dat bedoel ik met dat ik niet oordeel over hen. God houdt van hen, waarom zou ik hen dan niet accepteren? Mijn kinderen spelen bij mijn buren, hun kinderen ook bij mij. Zou me wat worden, zeg.
Mijn dochter is 5 en tamelijk wijs. Zij heeft nog nooit gevraagd of de Here God dat wel goed vindt, dat komt niet in haar op. Zou ze dat wel vragen, dan zou ik gewoon zeggen dat ik denk dat de Here God het zo niet bedacht had, maar dat hij daarom niet minder van C. en F. houdt.
Ik heb het overigens nog nooit meegemaakt dat een kind dat te jong is om het te begrijpen, ernaar vroeg. En dat terwijl ik jaren in het basisonderwijs heb gezeten (christelijk onderwijs).

Edit: even wat verduidelijkt.
Laatst bijgewerkt door Blue_Eyes op 20-05-08 17:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 17:51

__KELLY schreef:
tjaa net zoals homo's en lesbi's bij de christenunie wegmoeten vind ik het wel net zo consequent dat dat bij de kerk zelf ook gebeurd ...

JIj hebt het laatste nieuws over de CU niet gelezen Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 17:55

Ik vind wel dat je er een beetje omheen draait. Wat zeg je als je kind vraagt waarom er bij de buren twee mama's zijn en bij jullie een papa en een mama?
En als ze vraagt waarom jij geen andere mama als partner hebt?

sax89

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 17:57

het is heel raar, je weet niet wat je ervan moet denken.
wij hadden voor een paar jaar terug ook een dominee die het bekend maakte. het heeft hee lveel rumoer opgeleverd binnen de gemeente en het dorp, maar ook veel begrip. voor zo'n man is het ook niet makkelijk. wanneer hij het bekend maakt weet gelijk heel zijn omgeving het.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 17:57

xKatleentjex schreef:
Dan mijn vraag:

Wat is nu eigenlijk feitenlijk het probleem met een homoseksuele relatie?
Doen zij iemand pijn? Doen ze iemand verdriet aan? Wat kan je mis doen als je met 2 personen bent die zielsveel van elkaar houden? Is het omdat ze geen kinderen kunnen krijgen? Shoot me dan ook maar, want ik ben hetero en ik wil ook geen kinderen. Maar welke andere reden kan je dan nog hebben, nee welke andere reden zou God dan hebben om 2 mensen te verbieden elkaar lief te hebben?

Ik wil nu geen antwoord "het staat zo in de bijbel", ik wil een antwoord WAAROM zou het er dan in staan, en 'daarom omdat God het zegt' is voor mij ook geen antwoord. Ik wil weten wat mensen verkeerd doen als ze liefhebben, ookal is dat met hetzelfde geslacht.

Ik denk dat het erom begonnen is dat het niet volgens de natuur is. God schiep ons man en vrouw. In Genesis staat al: 'een man zal zijn vader en moeder verlaten en zijn vrouw aanhangen.'
Dat heeft ook weer twee redenen:
- man en vrouw zijn samen vruchtbaar (logisch, hehe, dat zeg je zelf al); je kunt wel zeggen 'ik wil ook geen kinderen', maar uiteindelijk is dat wel het doel van een relatie en van seks, biologisch gezien (voortplanting, het voortbestaan van de soort);
- man en vrouw zijn gelijkwaardig, maar niet gelijk. Ze zijn verschillend en vullen elkaar op de juiste manier aan. Zo zijn we gemaakt; God maakte voor Adam een partner die bij hem paste. Dat was Eva.

Ik heb nooit precies uitgevogeld hoe dit zit (of dat deel van de gemeentevergaderingen waar ik het eerder over had overgeslagen) Knipoog maar ik denk dat het daarmee te maken heeft. God maakt die aanwijzingen allemaal niet om ons te pesten, maar omdat Hij het beste met ons voorheeft en beter dan wijzelf weet wat goed voor ons is.

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 17:59

Citaat:
- man en vrouw zijn gelijkwaardig, maar niet gelijk. Ze zijn verschillend en vullen elkaar op de juiste manier aan. Zo zijn we gemaakt; God maakte voor Adam een partner die bij hem paste. Dat was Eva.

Niet om het een of ander, maar ik wil even melden dat ik dit het mooiste van het Christendom vind. Niet dat ik er idioot veel verstand van heb - om eerlijk te zijn begrijp ik er ook bar weinig van - maar de normen en waarden ken ik wel en dit vind ik absoluut de beste, zeker vergeleken met andere geloven. Ja

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 18:00

faye schreef:
Ik vind wel dat je er een beetje omheen draait. Wat zeg je als je kind vraagt waarom er bij de buren twee mama's zijn en bij jullie een papa en een mama?
En als ze vraagt waarom jij geen andere mama als partner hebt?

Eromheen draait? Zeg dan gewoon dat je dat bedoelt. Clown Dat heeft ze ook gewoon nog nooit gevraagd.
Ik weet niet precies wat ik dan zou zeggen. Ik denk dat ik zou zeggen dat C, F zo lief vindt dat ze liever met haar wou trouwen dan een papa te zoeken. Het ligt bij hen nog wel wat ingewikkelder trouwens, met de papa van het kind die twee dagen per week daar oppast en ook papa genoemd wordt, etc etc. Beetje offtopic om dat allemaal nu uit te gaan leggen.
Ik zou in ieder geval op zo'n vraag niet direct over God beginnen. Dat komt wel als ze wat ouder is.
Laatst bijgewerkt door Blue_Eyes op 20-05-08 18:01, in het totaal 1 keer bewerkt

El_vis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 18:01

ikenindi schreef:
ik ook niet, maar is het nie zo dat wij niets te zeggen hebben aar over?

een andere spreuk is namelijk:

oordeel niet!

omdat wij menselijk zijn, zelf denk ik dat God wel het recht heeft te oordelen over zijn creaties, aangezien hij alwetend zou zijn en ons beter kent dan wij onszelf kennen Knipoog

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 18:02

Blue_Eyes schreef:
Ik denk dat het erom begonnen is dat het niet volgens de natuur is. God schiep ons man en vrouw. In Genesis staat al: 'een man zal zijn vader en moeder verlaten en zijn vrouw aanhangen.'
- man en vrouw zijn samen vruchtbaar (logisch, hehe, dat zeg je zelf al); je kunt wel zeggen 'ik wil ook geen kinderen', maar uiteindelijk is dat wel het doel van een relatie en van seks, biologisch gezien (voortplanting, het voortbestaan van de soort);

Je slaat de spijker op zijn kop. God heeft man en vrouw voor elkaar gemaakt, niet man en man, niet voor niets kunnen alleen man en vrouw samen kinderen krijgen.
God heeft het niet zo bedoeld en daarom passen man en man en vrouw en vrouw niet zo bij elkaar als man en vrouw, denk aan het kinderen krijgen maar ook lichamelijk en seksueel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 18:03

Je hoeft toch niet over God te beginnen, wat is je eigen mening daarover en wat vertel je je kind= Mijn dochter is er erg in geìnteresserd wegens een klasgenootje met twee papa´s. Dat zul je op een christelijke school niet zo snel tegen komen,maar ze zijn er op die leeftijd wel degelijk mee bezig.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 18:06

Mijn eigen mening ken je. Maar ik zou dat niet zo gauw aan mijn kind vertellen zolang als ze niet vraagt wat ik ervan vind. Waarom zou ik dat doen? Ik leg gewoon uit 'C vindt F zo lief dat ze niet meer wou zoeken naar een papa ipv een tweede mama' of iets dergelijks, zonder verder aan mijn kind uit te leggen wat ik daarvan vind. Daar zie ik geen enkele reden toe.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 18:06

Die van mij zou doorvragen en ik geef haar gewoon antwoord, zoals het is. Waarom zou je niet open naar je kind toe zijn=

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 18:08

faye schreef:
Die van mij zou doorvragen en ik geef haar gewoon antwoord, zoals het is.

Wat bedoel je precies met 'hoe het is'? Wat zou jij dan zeggen?

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 18:11

*Zucht*... Okee dan... Als ze vraagt wat ik ervan vind, zeg ik dat ik denk dat de Here God er niet blij mee is. Dat is wat mij betreft even genoeg, ze is nog klein. Als ze daar dan ook nog meer van wil weten, zal ik haar uitleggen dat ik denk dat dat is omdat een papa en een mama verschillend zijn en dat dat volgens mij beter samen werkt dan een mama en een mama of een papa en een papa. Maar zolang als ze daar verder niet naar vraagt, waarom zou ik al meteen uit gaan leggen dat het van mij niet hoeft? Lijkt me behalve onnodig ook onwenselijk. Een kind van die leeftijd is te jong om de nuances van een relatie te begrijpen, en dat is waarom ik denk dat het minder geschikt is.

Anyway. Ik ga eten, doei! Doei!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 18:12

Dat heb je al eerder gezegd...

En ik snap ook niet wat er wordt bedoeld met 'hoe het is', net alsof een christen niet zou zeggen hoe het zit.

Blueberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 18:18

Blueberry schreef:
Marjo_x schreef:
Ik vraag mij af wat de christelijke bokkers nou vinden van een homosexuele dominee. Wij hebben/hadden hier een homosexuele dominee waardoor veel mensen de kerk verlaten hebben.

Leviticus 20:13
Wanneer iemand als man ligt bij een andere man zoals bij een vrouw, dan hebben beide zichzelf in hoge mate onrein gemaakt. Zij moeten onherroepelijk ter dood gebracht worden; Zij hebben hun dood aan zichzelf te wijten.

Van deze tekst word ik gewoon misselijk. Ik zou graag willen weten hoe de moderne christenen hier over denken.
Zelf ben ik niet Christelijk.

Leviticus is het oude testament. Dat geld al 2000 jaar niet meer. Einde discussie.
Christendom gaat om liefhebben. Hoe zondig je ook bent. Liefhebben en vergeven is de boodschap!

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 18:20

Blue_Eyes schreef:

Dus als ik niet wil meedoen aan de hele voorplantingshype, ben ik eigenlijk even slecht bezig dan een homoseksuele of hoe moet ik het lezen? Want dat is eigenlijk het enige doel van seks tussen personen, voorplanting? Een homoseksuele kan niet voor kinderen zorgen, ik wil het ook niet. Dus in feite pas ik nu dus in hetzelfde hokje.

Citaat:

En zijn man en man in dezelfde relatie niet gelijkwaardig? Bij 2 mannen(of vrouwen) zie je ook vaak dat de ene persoon meer de vrouwelijke kantjes heeft, de andere meer de mannelijke. Zij vullen elkaar toch ook perfect aan in een relatie?

Daarnaast nog een vraagje, wat ik van de persoon Jezus heb meegekregen is 'slechte regels zijn er om doorbroken te worden.' Ik weet echter niet hoe een echte gelovige hier tegen aan kijkt. Maar ik heb meermaals verhalen gehoord van Jezus die oude wetten aanpast of verwijdert (bv: de oog om oog tand om tand wordt bied uw rechterwang aan als op uw linkerwang is geslaan) omdat ze in praktijk toch niet zo fraai waren. Staat er nu ergens in de bijbel iets in de trant van: "en nu Jezus is geweest liggen alle wetten vast en kan er nooit iets meer veranderd worden, ookal is de maatschappij zo geëvolueerd?" (zie mijn allereerste post hier ook, iets van dat in die tijd voortplanting gewoon nodig was om het menselijk ras te doen overleven en nu niet meer).

Hmm klinkt misschien beetje aanvallend zo, maar kan het even niet anders formuleren sorry (heb weinig tijd om het subtiel neer te zetten Haha! ) .

Citaat:
Niet om het een of ander, maar ik wil even melden dat ik dit het mooiste van het Christendom vind

Correct me if I'm wrong, maar ik heb laatst een ander verhaaltje gelezen. Dat ging over dat Adam eerst een andere vrouw had. Maar die vrouw had gelijke rechten als hem en dat botste. Toen had God die vrouw weggehaald, en uit de rib van Adam een nieuwe gemaakt, Eva dus. Eva kwam uit de rib van Adam dus was eigenlijk 'van Adam' en dit zorgde ervoor dat Eva veel onderdaniger was dan de eerste vrouw. Maar een verhaal als dit geeft toch geen "man en vrouw zijn 100% gelijk" weer?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 18:21

Juist, einde discussie dan maar?

Waarom zit er in de bijbel nog wel een OT als het toch niet meer 'telt'? Zeker als sprookjesboek...

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 18:23

xKatleentjex schreef:
Correct me if I'm wrong, maar ik heb laatst een ander verhaaltje gelezen. Dat ging over dat Adam eerst een andere vrouw had. Maar die vrouw had gelijke rechten als hem en dat botste. Toen had God die vrouw weggehaald, en uit de rib van Adam een nieuwe gemaakt, Eva dus. Eva kwam uit de rib van Adam dus was eigenlijk 'van Adam' en dit zorgde ervoor dat Eva veel onderdaniger was dan de eerste vrouw. Maar een verhaal als dit geeft toch geen "man en vrouw zijn 100% gelijk" weer?

Waar haal je dat verhaal vandaan??