voor / tegen doodstraf

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Snoevie

Re: voor / tegen doodstraf

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 19:31

ga dat maar vertellen aan nabestaanden.
het lastige is; je weet nooit zeker of het alleen door een ziekte komt.
dat geloof ik dus gewoon niet.

de vergelijking met een blinde is onzin

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 20:46

Opzich ben ik voor, alleen zit ik dan weer met het schuldig/onschuldig dilemma. Dus ik ga in de meeste gevallen voor levenslange (en dan echt levenslang) opsluiting.

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 20:49

xbox, hoe kom je daarbij? Het is echt geen pretje hoor, levenslang, je wilt niet weten hoeveel mensen daar zelfmoord plegen, en dat vind ik dan nog wel de beste straf, dat ze zo gek van zichzelf worden en zichzelf om leggen.

flyfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 23:45

Ik ben voor. Ik heb niet alles gelezen maar voor seriemoordenaars en -verkrachters, pedofielen ed waarvan ze zeker weten dat ze schuldig zijn ben ik voor de doodstraf. Die lui hebben in de gevangenis geen leven en worden zo afgemaakt. Die horen er niet bij. Ze zijn daar altijd alleen. En om er zeker van te zijn dat ze zoiets nooit weer doen is opruimen het beste. En dan kun je wel zeggen , maar hij heeft toch ook familie, die kunnen er niks aan doen. Nee , maar de familie van de slachtoffers ook niet en die moeten er ook mee leven. Het is tegenwoordig helemaal gekkenwerk, ze schieten en steken maar raak, of het niets is. Ze moeten veel harder worden gestraft. En met de doodstraf in het vooruitzicht wordt het denk ik een stuk rustiger. Als die soorten los komen gaan ze toch weer de verkeerde kant op. Dat is de laatste tijd wel gebleken met al die proefverloven.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 12:11

oomens schreef:
Ik heb het in dit topic al eerder aangekaart, maar ik vind niet dat je iemand die écht (aantoonbaar) ziek is, daarvoor de doodstraf mag geven.

Als iemand door zijn ziekte gevaarlijk is, dan moet de maatschappij daartegen beschermd worden totdat dat gevaar geweken is.
Als blijkt dat er geen genezing mogelijk is, dan betekent dat dus een levenslange opsluiting.

Net zomin als je een blinde mag straffen omdat hij een bordje niet heeft gelezen, kun je iemand die (enkel) door een ziekte strafbare feiten pleegt daarvoor volledig verantwoordelijk houden.
Zijn gedrag wordt daar natuurlijk niet minder fout door, maar je kunt iemand niet straffen voor iets waarvoor hij niet verantwoordelijk is.

Wel opsluiten dus, maar niet als straf, en zeker niet ter dood brengen.

Zou fijn zijn als je kunt zeggen dat je door je ziekte iemand moest doodmaken... Sorry, maar dat gaat mij te ver om die in leven te houden in de hoop dat hij genezen kan worden... Een zieke geest = imo meer een uitdrukking dan dat er echt een ziekte wordt bedoeld.
Onderzoek naar de hersenen zou zeker goed zijn, al vind ik dat de veiligheid voorop moet staan
en zo'n persoon moet daar dan volgens mij toestemming voor geven. Hamer imo hebben alle daders hun o.a privecy rechten verspeelt.

De vergelijking met en blinde is écht kul!

Ingridje16

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 12:14

Ik ben de ene kant wel tegen; waarom zou je iemand vermoorden tot dat niveau zou je je niet moeten verlagen.
Maar als ik sommige dingen te horen krijg zoals die verkrachtingen of al die aanslagen dan vind ik gewoon jij verdient het niet om te leven.
Je heb je kans gehad en je hebt het verknoeid.
Aan zo iemand moet je ook geen geld meer uit gaan geven.

Me pa zei altijd; je zou midden in de ocean een grote betonnen buis moeten neerzetten
die leeg pompen en dat de boven kant boven water uit komt.
Zodat ze niks kunnen zien dan alleen maar beton en aan de boven kant de lucht.
Gooi daar al dat tuig in en laat ze het zelf maar uitzoeken.

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 12:16

"Some who live deserve to die, and some who are dead deserved life. Can you give it to them? Than do not be so fast to pass judgement"

Het komt uit Tolkien en het vat mijn visie op de doodstraf mooi samen.
iemand doden is onherstelbaar, en fouten worden nu eenmaal gemaakt. Er zijn in de VS vrij veel onschuldigen geexecuteerd.

Daarom alleen al kan het niet imo.

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 12:21

De doodstraf zou voor mij alleen in aanmerking komen als zelf gekozen alternatief voor de veroordeelde.
Ik ben wel absoluut voor zwaardere straffen en vind ook dat het comfort in gevangenissen wel wat minder kan. Daar is nog veel overbodige luxe (en dan heb ik het niet over toiletruimtes in de cellen, maar eerder over TV en zo in elke "kamer").

Mila87

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 12:54

ik heb een tijd terug gereageerd, volgens mij lag het erna een paar dagen stil..het topic staat nu weer boven aan in mn eigen berichten lijstje, dus ik dacht..even kijken Clown
mijn verhaal van toen, zegt eigenlijk alles. ik sta er 100% achter.
ik begin een beetje het gevoel te krijgen dat ik de enige (of een van de weinigen) ben die nog naar de mens zelf kijkt ipv de crime die ze verricht hebben..misschien ben ik de naief, of te goed gelovig, misschien wel te vergevingsgezind of veel te gemakkelijk.
voor een daad is altijd een reden, wat die reden ook mag zijn. er is een trigger die de persoon aanzet tot deze daad, en als hij niet weten wat er zich in die persoon omspeelt kunnen wij daar niet over oordelen (mijn mening). wij hebben geen flauw idee wat deze persoon heeft mee gemaakt in zijn/haar jeugd of latere leven, of nog erger, wat er mis is met deze persoon in de vorm van een geestesziekte. sommige mensen zijn zo ontzettend ziek in de geest dat ze tot gruweldaden over kunnen gaan, deze mensen (zoals detroux) zijn helaas niet meer te redden, maar dit zijn wel hele grote uitzonderingen. fritz zal vast ook een steekje los hebben, met hem is ook iets mis. we weten niet wat hij mee heeft gemaakt vroeger maar als ik zijn foto zie en in zijn ogen kijk kun je gelijk zien dat er veel kwaad heerst in die vent. waarom, geen idee, een mens wordt niet zo gemaakt, die ontwikkeld zich zo..heeft dus verschillende oorzaken.
ipv dat we zeggen dat we dit soort mensen maar moeten 'afmaken' denk ik dat we eens verder moeten kijken dan onze neus lang is. er zit zoveel meer achter. een fritzl of detroux of zelf hitler is een hele erge uitzondering maar dat wil niet zeggen dat er geen mens meer in ze zit.
om dan alleen te kijken naar de daad van een misdadiger gaat mij een beetje kort door de bocht. misschien vind ik een mensenleven te veel waard om te kiezen voor de doodstraf, misschien wil ik graag het goede zien in mensen, ookal is dat allang vervolgen (het is wel wel geweest!)
wat ik dus wil zeggen is dat ik tegen de doodstraf ben, ik vind het kort door de bocht (geldbesparing, kom op zeg)..ik vind het onrespectvol tegen over het leven in het algemeen (wij hebben dat recht niet)..
lang verhaal alweer Cool

(the life of david gale, is een goede film trouwens, gaat ook over de doodstraf, heel anders dan een detroux of fritzl maar het gaat om het idee)

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 12:55

Pel schreef:
ik heb een tijd terug gereageerd, volgens mij lag het erna een paar dagen stil..het topic staat nu weer boven aan in mn eigen berichten lijstje, dus ik dacht..even kijken Clown
mijn verhaal van toen, zegt eigenlijk alles. ik sta er 100% achter.
ik begin een beetje het gevoel te krijgen dat ik de enige (of een van de weinigen) ben die nog naar de mens zelf kijkt ipv de crime die ze verricht hebben..misschien ben ik de naief, of te goed gelovig, misschien wel te vergevingsgezind of veel te gemakkelijk.
voor een daad is altijd een reden, wat die reden ook mag zijn. er is een trigger die de persoon aanzet tot deze daad, en als hij niet weten wat er zich in die persoon omspeelt kunnen wij daar niet over oordelen (mijn mening). wij hebben geen flauw idee wat deze persoon heeft mee gemaakt in zijn/haar jeugd of latere leven, of nog erger, wat er mis is met deze persoon in de vorm van een geestesziekte. sommige mensen zijn zo ontzettend ziek in de geest dat ze tot gruweldaden over kunnen gaan, deze mensen (zoals detroux) zijn helaas niet meer te redden, maar dit zijn wel hele grote uitzonderingen. fritz zal vast ook een steekje los hebben, met hem is ook iets mis. we weten niet wat hij mee heeft gemaakt vroeger maar als ik zijn foto zie en in zijn ogen kijk kun je gelijk zien dat er veel kwaad heerst in die vent. waarom, geen idee, een mens wordt niet zo gemaakt, die ontwikkeld zich zo..heeft dus verschillende oorzaken.
ipv dat we zeggen dat we dit soort mensen maar moeten 'afmaken' denk ik dat we eens verder moeten kijken dan onze neus lang is. er zit zoveel meer achter. een fritzl of detroux of zelf hitler is een hele erge uitzondering maar dat wil niet zeggen dat er geen mens meer in ze zit.
om dan alleen te kijken naar de daad van een misdadiger gaat mij een beetje kort door de bocht. misschien vind ik een mensenleven te veel waard om te kiezen voor de doodstraf, misschien wil ik graag het goede zien in mensen, ookal is dat allang vervolgen (het is wel wel geweest!)
wat ik dus wil zeggen is dat ik tegen de doodstraf ben, ik vind het kort door de bocht (geldbesparing, kom op zeg)..ik vind het onrespectvol tegen over het leven in het algemeen (wij hebben dat recht niet)..
lang verhaal alweer Cool

(the life of david gale, is een goede film trouwens, gaat ook over de doodstraf, heel anders dan een detroux of fritzl maar het gaat om het idee)

En daar ben je verkeerd in, er moet niet altijd een trigger zijn Lachen

En de omstandigheden zijn een beetje zoals een kind met een gruwelijk playstation spelletje, op zich niet gevaarlijk.
Maar als er een predispositie is, gaat het fout Lachen (wel een beetje heel simpel uitgelegd)

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 13:02

superwoman schreef:
oomens schreef:
Ik heb het in dit topic al eerder aangekaart, maar ik vind niet dat je iemand die écht (aantoonbaar) ziek is, daarvoor de doodstraf mag geven.

Als iemand door zijn ziekte gevaarlijk is, dan moet de maatschappij daartegen beschermd worden totdat dat gevaar geweken is.
Als blijkt dat er geen genezing mogelijk is, dan betekent dat dus een levenslange opsluiting.

Net zomin als je een blinde mag straffen omdat hij een bordje niet heeft gelezen, kun je iemand die (enkel) door een ziekte strafbare feiten pleegt daarvoor volledig verantwoordelijk houden.
Zijn gedrag wordt daar natuurlijk niet minder fout door, maar je kunt iemand niet straffen voor iets waarvoor hij niet verantwoordelijk is.

Wel opsluiten dus, maar niet als straf, en zeker niet ter dood brengen.

Zou fijn zijn als je kunt zeggen dat je door je ziekte iemand moest doodmaken... Sorry, maar dat gaat mij te ver om die in leven te houden in de hoop dat hij genezen kan worden... Een zieke geest = imo meer een uitdrukking dan dat er echt een ziekte wordt bedoeld.
Onderzoek naar de hersenen zou zeker goed zijn, al vind ik dat de veiligheid voorop moet staan
en zo'n persoon moet daar dan volgens mij toestemming voor geven. Hamer imo hebben alle daders hun o.a privecy rechten verspeelt.

De vergelijking met en blinde is écht kul!

Helaas kan het wel degelijk voorkomen dat mensen door een aandoening een ernstig verstoord waarnemingsvermogen, vermogen tot (be)oordelen of een gebrek aan remmingen hebben.
Ze kunnen dan dingen doen, zonder dat ze iets eraan kunnen doen.

Die vergelijking met die blinde vind jij kul, maar geeft precies aan waar het om draait.
Aan een blinde kun je nog enigszins zien dat hij een handicap/ziekte/aandoening heeft, en daarom zullen mensen hem bepaald gedrag niet zo zwaar aanrekenen.
Zodra er echter een (fysieke) aandoening in iemands hersenen zit, dan is dat vaak niet te zien aan de buitenkant. Daardoor wordt zoiets vaak niet door de maatschappij herkend en erkend, zelfs als neurologen exact kunnen zien/aantonen dát en wát er aan de hand is.

In sommige gevallen is zo'n aandoening te behandelen/genezen, waardoor de symptomen verdwijnen en de patiënt weer "veilig" is voor de maatschappij.
In andere gevallen lukt dit niet, maar ook dan vind ik dat de maatschappij beschermd moet worden.

In ieder geval kan ik je het boek "De man die zijn vrouw voor een hoed hield. Neurologische case-histories" van Oliver Sacks aanraden. Hierin beschrijft hij een aantal van zijn patiënten met hun vaak vreemde aandoeningen en stoornissen, en waar mogelijk ook de achtergrond en oorzaak van die stoornissen.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 13:49

oomens schreef:
Helaas kan het wel degelijk voorkomen dat mensen door een aandoening een ernstig verstoord waarnemingsvermogen, vermogen tot (be)oordelen of een gebrek aan remmingen hebben.
Ze kunnen dan dingen doen, zonder dat ze iets eraan kunnen doen..

Die zijn er wel idd.
Helaas voor hen zijn ze dan gevaarlijk en behoren nooit meer in de samenleving terug te keren.
Doodstraf is dan evengoed bespreekbaar imo.
Beter worden = volgens mij echt niet haalbaar en wat ze op hun kerfstok hebben = al genoeg. De kans dat en onschuldige weer het slachtoffer wordt, mag niet voorkomen.

Echter heb je ook de gevallen die kicken op (kinder-)verkrachting,moord etc. en voor hen vind ik de doodstraf echt wel nodig voor de veiligheid van de maatschappij.

Voor mij is de doodstraf alleen okey, wanneer het en serie-moordenaar, etc etc is en waarbij er geen twijfel is. bijv ook iemand die bekend (stukje trots) en waarbij er voldoende betrouwbare getuigen zijn.

Sammy78

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 13:56

Ik ben absoluut tegen de dood straf. waarom zou men zich net zo moeten verlagen als de mensen die het opgelegd krijgen. In principe los je er niets mee op.

Zelf zie ik liever dat men zwaardere straffen krijgt. Ik vind bijvoorbeeld werkstraf een goed idee. Net als in Amerika, gaan dan de gevangenen aan de ketting aan het werk. Laat ze de rot klussen opknappen e.d. dan doen ze ook nog wat, ipv in de luxe cellen verblijven.

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 15:18

oomens;
Dus iedereen die iets misdaan heeft,is geestesziek?
Er zijn inderdaad ziektebeelden waarbij een persoon wordt gedreven door zijn/haar ziekte.
Maar de overige 90% is gewoon gezond en toerekeningsvatbaar.
Niet iedereen die een moord pleegt is daarmee ziek!
Wat ik wil zeggen,fijne vergelijking met een blinde hoor,maar blinden maken iets andere 'foutjes' dan moordenaars Nors opkijken
Je kunt geen appels met peren vergelijken.

En ookal is de moordenaar in kwestie ziek in zijn hoofd,dan nog dient de wereld daartegen beschermt te worden.
Deze mensen worden nooit beter.Moet de maatschappij dan maar zeggen; ach gus,die man kan er niks aan doen want hij is ziek?

sunnyblue

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 15:28

Ik ben voor, want wat sommige mensen misdaan hebben is soms zo erg dat de dood vind ik de straf moet zijn,zoals bij moorden. Ik vind echter wel en dat zal wel heel moeilijk zijn, dat echt zeker moet zijn dat die mensen schuldig zijn. Hier valt dan weer veel over te discussieren over of diegene nu wel of niet schuldig is.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 15:31

Artikel 71 Belgisch strafrecht luid:

Citaat:
Er is geen misdrijf wanneer de beschuldigde of de beklaagde op het ogenblik van het feit in staat van krankzinnigheid was of wanner hij gedwongen werd door een macht die hij niet heeft kunnen weerstaan

En Artikel 70 luidt;

Citaat:
"Er is geen misdrijf wanneer het feit door de wet omschreven is en door de overheid bevolen is"

Mijn interpretatie van dit artikel, een geesteszieken zal dus nooit kandidaat zijn voor doodstraf in België toch. Alleen voor internering.

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 15:34

.maarja,dan krijg je het volgende;
Wanneer is iemand geestesziek?
Tja,daar heb je onderzoekers en psychiaters voor,maar het blijft mensenwerk,en dus nooit zeker of je wel goed zit.

Mila87

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 15:36

Citaat:
In ieder geval kan ik je het boek "De man die zijn vrouw voor een hoed hield. Neurologische case-histories" van Oliver Sacks aanraden. Hierin beschrijft hij een aantal van zijn patiënten met hun vaak vreemde aandoeningen en stoornissen, en waar mogelijk ook de achtergrond en oorzaak van die stoornissen.

dit boek ga ik opzoeken, ik wil hem graag lezen. als je nog meer boekentips hebt hoor ik het graag trouwens, ben heel erg geinteresseerd in dit soort onderwerpen.

Ik ben en blijf tegen de doodstraf, ook al begrijp ik andere standpunten heel goed.
Het is jezelf verlagen tot het niveau van een event. moordenaar, deze mensen hebben net zo min het recht om iemand het leven te ontnemen als wij dat hebben.
Ik denk persoonlijk dat er meer moordenaars/verkrachters etc. zijn die 'ziek' zijn dan mensen die precies weten wat ze doen, waarom ze het doen, en dit heel bewust doen. In mijn ogen gaat er altijd wat aan vooraf. of ze dan een stoornis hebben of emotionele schade/littekens.
Ik ben trouwens wel van mening dat er mensen zijn waarvoor wij ons moeten beschermen, die niet mogen leven in deze samenleving..maar om deze mensen vervolgens het leven af te nemen gaat mij gewoon te ver..deze mensen moeten worden behandeld.
een mens moet gestraft worden voor zijn daden, maar het leven is iets wat wij niet in handen mogen nemen.

waterval123

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 15:38

het is een beetje dubbel.. er zitten namelijk ook mensen in de cel die wel onschuldig zijn (wat soms nog na 12 jaar uit komt) als die dan ter dood gebracht worden is dat wel heel erg.

Verder ben ik er wel voor, mensen die andere mensen in mootjes hakken moet bij hen gedaan worden, iederedag een stukje verder laat ze maar leiden.
Laatst bijgewerkt door waterval123 op 20-05-08 15:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 15:39

Citaat:
een mens moet gestraft worden voor zijn daden,maar het leven is iets wat wij niet in handen mogen nemen.

En wie doet het dan wel? God? Allah?
Als wij elkaar niet mochten straffen,zou er iets heel erg mis gaan in deze wereld.Of dat nou beslissen over de dood is of niet.
Ik denk ook dat er zat moordenaars zijn die zó slim zijn,dat ze geestesziek lijken/acteren.
Laatst bijgewerkt door Tivoli op 20-05-08 15:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Elliebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 15:41

Hoi,

Doodstraf voor mensen zo als dutroux zijn veels te mild.
Voor dat soort mensen kunnen ze beter middeleeuwse straffen invoeren, zoals: in vieren delen, handen of vingers afhakken, ogen uitsteken etc.
Want laten we eerlijk zijn voor dat soort BEESTEN bestaan in dit systeem geen goede straffen.
En vaak worden dat soort mensen voor 20 jaar of levenslang veroordeeld, maar als ze zich even goed gedragen, staan ze binnen 10 jaar weer op straat.
Dus wat heb je dan liever doodstraf of levenslang?

waterval123

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 15:42

Zo'n soort mensen zijn denk ik liever dood dan daar de rest van hun leven door te brengen, dan zijn ze gelijk overal vanaf.
Dus kun je ze idd beter daar in een cel dumpen

Moosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 15:44

Tegen.

Waarom?
Laat ze maar lijden!
Als ze dood zijn lijden ze niet meer. Laat ze maar voelen dat ze fout zijn geweest.
Eenzame opsluiting ofzo.

Je hebt alleen de familie er mee. Die kunnen er vaak ook niets aan doen.

Elliebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 15:46

Volgens mij snap je het niet helemaal?

Ik zei:
Elliebelle schreef:
Dus wat heb je dan liever doodstraf of levenslang?

En daar bedoelde ik niet mee dat de persoon zelf mag kiezen.
Maar voor de omgeving, zou jij willen dat een seriemoorden naar weer gauw op straat staat en jij de volgende bent?

Mila87

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 15:47

Ik weet niet of er een God of Allah is..
Daar gaat het me ook helemaal niet om. Het is gewoon niet aan ons om dat te bepalen, maar dat is mijn mening he, het hoeft niet te zijn dat je het er mee eens bent Knipoog
Straffen is 1 ding, het leven ontnemen is een ander..Voor mij is een mensenleven heel veel waard, ongeacht van wie het is. Ik zou nooit verantwoordelijk willen zijn voor het ontnemen van een leven. Daarom ben ik tegen de doodstraf.
Er bestaat tevens een risico dat de persoon onschuldig is. Goed, in gevallen van Detroux of Hitler etc. niet, daar is het allemaal duidelijk, maar dan nog zou ik niet kiezen voor de doodstraf maar voor een harde cel/werk straf of noem wat anders.

Maar zoals ik al zei, misschien bekijk ik het te naief en wil ik te graag het goede van een mens zien. Als het mij zou overkomen (of mijn naasten) weet ik niet hoe ik zal reageren.