Dodenherdenking verzet, waar gaat dat heen???

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Snoevie

Re: Dodenherdenking verzet, waar gaat dat heen???

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 17:19

goed gezegd!hier ben ik het mee eens

SanderD

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 21:22

lies schreef:
Ik zie echt het probleem niet en ik zie al helemaal niet in wat daar respectloos aan zou moeten zijn. Respectloos tegenover wie eigenlijk?

Ik vind het respectloos tegenover oorlogsslachtoffers. Knipoog Want zo komt het op mij over alsof men hun rustdag belangrijker vindt dan het herdenken van de oorlogsslachtoffers. Dat vind ik tegenover de slachtoffers niet juist.
Het probleem zit 'm voor mij ook niet in het feit dat ze hun plechtigheden op een ander tijdstip houden, maar dus de achterliggende gedachte, die ik vreemd vind.

Als je helemaal níét aan dodenherdenking doet, vind ik dit idd ook respectloos. Niet zo moeilijk toch. Die militairen hebben wel hun leven gegeven.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 21:29

Zoals gezegd: men vindt God belangrijker dan de datum waarop de oorlogsslachtoffers worden herdacht. Er zit wel iets meer vast aan die rustdag dan 'ze willen uitrusten'.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 21:32

Persoonlijk heb ik echt veel meer problemen met de verschrikkelijke grote (en groeiende) groep die niet herdenkt, dan een groep die de plechtigheid een dag verplaatst maar wel heel serieus met herdenken bezig is, ook op 4 mei zelf.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 21:37

ik vind het belachelijk om zoiets te verplaatsen. 4 mei s 4 mei. laten we dat gewoon zo houden. iedereen is vrij om te herdenken of er niets mee te doen. net zoals iedereen vrij is in de keuze om op zondag wel wat te gaan doen of niet.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 21:53

Maar als iedereen vrij is om wel of niet te herdenken op vier mei, dan zijn zij dat toch ook? Het enige verschil is dat zij op 3 mei een plechtigheid houden.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 06:58

welja goed dan kunnen we het ook wel op 1 oktober doen ofzo Tong uitsteken

maargoed,respecteer dan de mensen die het wel doen op 4 mei,en hou iig even stilte om 8 uur,dus ook op zondag.
zoals tijdens de minuten stilte hoor je hier soms ook nog de mensen bleren hier buiten.
mijn vader zet zijn bus ook altijd indien mogelijk even langs de kant.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 09:50

Snoevie, heb jij het topic gelezen? Die mensen zijn heus wel stil om 20.00 uur, sterker, ik denk dat het dan in Staphorst veeeel stiller is dan hier. Ze verplaatsen alleen de plechtigheden zoals kranslegging naar 3 mei.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 11:31

Stil zijn zullen ze echt wel doen hoor idd...
Ik heb een poosje paardrijles gehad van 7 tot 8. Laatste les, dus altijd wat langer uitstappen. Zo ook een keer op 4 mei. Dus wij allemaal stilstaan en stil zijn om 8 uur. 1 paard werd daar verschrikkelijk zenuwachtig van en die begon me daar toch te bléren joh Nagelbijten / Gniffelen

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 15:04

Sjonge, extreme islam mag niet, maar extreem gereformeerd mag wel? Tijd dat iemand hier uit de kamer een film over gaat maken.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 15:14

Van extreme islamieten heb ik ook geen last zo lang ze in hun eigen omgeving blijven Clown

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 15:16

Ik heb last van niemand, maar dodenherdenking verzetten vind ik nogal respectloos Knipoog

Veirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 22:47

Onzin om het te verzetten. Zondag vind ik er juist een geschikte dag voor.

Moosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 22:53

Ik hoop niet dat t in Amstelveen ook verzet gaat worden, want we moeten met de muziek spelen.
En als ze t op zaterdag doen denk ik dat heel veel van ons niet kunnen. Dat is ook niks....

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 06:52

Blue_Eyes schreef:
Snoevie, heb jij het topic gelezen? Die mensen zijn heus wel stil om 20.00 uur, sterker, ik denk dat het dan in Staphorst veeeel stiller is dan hier. Ze verplaatsen alleen de plechtigheden zoals kranslegging naar 3 mei.

oh tuurlijk wel Lachen
niet boos opvatten,zo was het niet bedoeld.

ik vind het wat vreemd om het te verzetten ja,om eerlijk te zijn.
er zijn veel dagen dat het niet kan,moeten we het dan elke keer maar verzetten?
maargoed,ik ben niet streng gelovig,ik doe het dus gewoon op 4 mei.............kan daar niet verder over oordelen.

jaantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 08:47

Zelf heb ik de oorlog niet meegemaakt maar mijn ouders wel en mijn collega en vele mensen met haar wel.
Ik ben opgegroeid met de verhalen die in de oorlog speelden.
Als 11 jarig meisje een krans gelegd op de begraafplaats bij de soldaten die hier zijn omgekomen.
Kan je wel vertellen dat dit diepe indruk op mij heeft gemaakt, jongens van 17 en 18 jaar oud.
Later op de mavo een leraar geschiedenis die heel goed kon vertellen wat zich in ons land heeft afgespeeld.
Bij mij blijft 4 mei, 4 mei en zal dit altijd blijven doen,denkent aan die dag dat ik een krans bracht bij het graf van een 17 jarige soldaat uit Amerika. Ver weg van zijn familie die niet even langs kunnen komen. Dit voor de vrede van een ver land.

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 11:46

Helemaal met je eens Jaantsje! Zo voel ik het ook.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 18:05

dat vind ik eigenlijk ook wel.........mooi stukje

Maikee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 11:59

ze kunnen het toch niet zomaar verzetten

mooi stukje jaantsje

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 12:11

4 mei blijft voor mij ook gewoon 4 mei. mijn broer is geboren op 4 mei en op zijn verjaardag waren we altijd om 8 uur met de hele visite 2 min stil. hihi was alleen wel sneu toen mijnbroer 4 werd en hij aan mijn moeder vroeg waarom bij hem de vlag altijd maar tot halverwege hing.

ik vind het juist goed passen op de zondag, ben ook christen maar heb geen moeite met e.a. aan organisatie. als je het heel sterk stelt werkt de dominee, de ouderlingen en de koster ook op zondag;) en ik durf er wel wat om te wedden dat de staphorsters in hun kerkdienst ook de overledenen wel herdenken

Moosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 13:24

trustHim schreef:
4 mei blijft voor mij ook gewoon 4 mei. mijn broer is geboren op 4 mei en op zijn verjaardag waren we altijd om 8 uur met de hele visite 2 min stil. hihi was alleen wel sneu toen mijnbroer 4 werd en hij aan mijn moeder vroeg waarom bij hem de vlag altijd maar tot halverwege hing.

ik vind het juist goed passen op de zondag, ben ook christen maar heb geen moeite met e.a. aan organisatie. als je het heel sterk stelt werkt de dominee, de ouderlingen en de koster ook op zondag;) en ik durf er wel wat om te wedden dat de staphorsters in hun kerkdienst ook de overledenen wel herdenken

Hier nog een Christen, heb er ook absoluut geen moeite mee.
We gaan zondagochtend naar de kerk, daarna bij Erik zn opa en oma wat eten en drinken, en waarschijnlijk ook 's avonds eten. Daarna naar de dodenherdenking waar we spelen met t muziekkorps van de kerk.

ghisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 13:54

had het er met een redelijk gelovige collega over. Die vond het onzin, want dan hadden ze vorig jaar koniginnedag niet moeten verzetten. Volgens hem is zondag een feestdag omdat jezus op zondag ( pasen) terug is gekomen. Dus feestdagen hadden ze dan wel moeten laten staan en het vieren op zondag en alleen dodenherdenking moeten verschuiven. Maar allebei niet. Kan ik ook wel inkomen, want als het een rustdag is, waarom zou je dan 2 keer heen en weer lopen naar de kerk terwijl je god overal kan vinden. Dus ook thuis, waardoor de priester of pastoor ook rust heeft.

Maar het blijft een moeilijke kwestie met evenveel vragen als antwoorden als gedachtes. Goed dat we in een vrij land leven.

NLieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 19:12

Mananeh schreef:
zucht, waar gaat het heen. Weet je wat?? Laten we Kerst dan ook verzetten als het op 'niet handige' dagen valt. Ow, en 'onhandige' geboortedagen (29 februari bijv.) moeten we dan ook maar afschaffen. En heb je op zondag weeen???? Inhouden die hap!!!!! Wacht maar tot maandag.

Maar ze gaan in Nederland WEL akkoord met koopzondagen en een 24-uurs economie Frusty Gestoord

4 en 5 mei horen op 4 en 5 mei!!!!!!!!!!!!!!

Helemaal mee eens ! 4 mei = 4 mei !
Onzin allemaal !

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 12:38

jaantsje schreef:
Zelf heb ik de oorlog niet meegemaakt maar mijn ouders wel en mijn collega en vele mensen met haar wel.
Ik ben opgegroeid met de verhalen die in de oorlog speelden.
Als 11 jarig meisje een krans gelegd op de begraafplaats bij de soldaten die hier zijn omgekomen.
Kan je wel vertellen dat dit diepe indruk op mij heeft gemaakt, jongens van 17 en 18 jaar oud.
Later op de mavo een leraar geschiedenis die heel goed kon vertellen wat zich in ons land heeft afgespeeld.
Bij mij blijft 4 mei, 4 mei en zal dit altijd blijven doen,denkent aan die dag dat ik een krans bracht bij het graf van een 17 jarige soldaat uit Amerika. Ver weg van zijn familie die niet even langs kunnen komen. Dit voor de vrede van een ver land.

Heel mooi omschreven! Ik had het er onlangs nog met een collega over, veel jongeren kennen de verhalen van de 2e WO alleen maar zoals wij deze van de 80jarige oorlog kennen. Uit de geschiedenisboekjes dus. Ikzelf heb van mijn grootouders hun verhalen gehoord, hun emoties gezien. Daardoor ben ik doordrongen van het offer wat velen gegeven hebben voor onze vrijheid, en van wat die vrijheid waard is.

Ik vind het ook echt jammer om te zien hoeveel jongeren geen boodschap (meer) hebben aan 4 of 5 mei, hoe zij zich niet voor kunnen stellen hoe waardevol onze vrijheid geweest is en hoe dankbaar wij die mensen moeten zijn die hun leven voor onze vrijheid gegeven hebben.

De plechtigheden verzetten stuit mij ook tegen de borst. Het hoort voor mij allemaal zo enorm bij 4 mei....

steeffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 19:50

Ik vind het persoonlijk niet een heel groot probleem als een bepaalde gemeente het liever op een andere dag viert.. Zo als gezegd, het is tenslotte niet meer dan een vastgestelde datum, niet eentje waarop inene al die soldaten gestorven zijn. Ik denk dat het belangrijkste is dat het herdacht wordt en dat mensen erbij stil staan dat er een heleboel mensen zijn gestorven voor onze vrijheid.

Verder denk ik wel dat ze ook de herdenking zouden kunnen integreren in de kerkdienst oid, of niet zo uitgebreid herdenken, waardoor het evengoed op zondag zou kunnen. Maar als ze daar zo op tegen zijn, ik heb er persoonlijk geen last van. (wel van schreeuwende fietsers en kinderen die op straat spelen tijdens de 2 minuten stilte Hamer )

Wat ik wel een beetje vreemd vind, op mijn werk zijn ook wel eens streng gelovige mensen langs geweest (letterlijk zwarte kousen) op zondag, dat kan dan wel??