Paardenvlees zit in meer dan je denkt

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Snoevie

Re: Paardenvlees zit in meer dan je denkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 15:13

volgens Midasje moet iedereen maar stoppen met vlees eten..........ik denk dat dat nogal overdreven is.

meer nadenken bij wat je eet brengt je al een heel eind,en de vleesvervangers zijn best lekker!
wij hebben weleens valess,mijn vader dacht,net als in de reclame,dat het een echt snitzeltje was.

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 15:16

Er zijn inderdaad mensen die niet beter weten dan een maaltijd met vlees. Een vriendin van mij is vegetariër, en als die voor haar huisgenoten pasta maakt zijn er één of twee die er dan persé extra gehakt bij willen en dat desnoods zelf gaan staan klaarmaken. Omdat ze een maaltijd zonder vlees geen maaltijd vinden.

Ik snap niet zo goed waar dat vandaan komt. Ik vind pasta ook heel lekker, maar een maaltijd met rijst of met aardappelen is toch ook gewoon een complete maaltijd? En ik lust ook graag brood, maar ik lunch ook weleens een keer met een kopje soep.

Dat je bij je aardappelen en groente graag nog wat erbij wilt snap ik wel (doe dan zelf vaak een loempia, gebakken camembert, geitenkaasje ofzo), maar pasta of rijst kan toch ook prima zonder gehakt of kip? Dat je het zelf mét die dingen klaarmaakt begrijp ik nog wel, maar dat je dan gaat zitten piepen als iemand anders voor je kookt en er iets anders doordoet... dat vind ik eigenlijk gewoon een beetje gezeur. En ook nogeens gewoon onbeleefd naar de kok toe. Ik ga er toch ook niet zelf champignons bij staan bakken als iemand voor mij kookt, omdat ik nou eenmaal vind dat die erin horen? Bloos

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 15:17

Snoevie schreef:
volgens Midasje moet iedereen maar stoppen met vlees eten..........ik denk dat dat nogal overdreven is.

meer nadenken bij wat je eet brengt je al een heel eind,en de vleesvervangers zijn best lekker!
wij hebben weleens valess,mijn vader dacht,net als in de reclame,dat het een echt snitzeltje was.

Midasje heeft in haar laatste post al iets genuanceerd.
Ik begrijp haar frustratie echter wel. Soms willen mensen niet eens luisteren, of de gedachte alleen al toelaten dat je door je bewust te zijn van dingen, en misschien door iets te 'consuminderen' echt iets kunt bijdragen.
Soms zijn dat dan ook nog eens mensen met een gezin, en dan vind ik het helemaal onbegrijpelijk.
Ik heb zelf geen kinderen, maar als ik ze wel had zou ik (net als nu trouwens) veel alerter zijn op dit soort zaken.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 15:18

Nimue schreef:
Er zijn inderdaad mensen die niet beter weten dan een maaltijd met vlees. Een vriendin van mij is vegetariër, en als die voor haar huisgenoten pasta maakt zijn er één of twee die er dan persé extra gehakt bij willen en dat desnoods zelf gaan staan klaarmaken. Omdat ze een maaltijd zonder vlees geen maaltijd vinden.

Ik snap niet zo goed waar dat vandaan komt. Ik vind pasta ook heel lekker, maar een maaltijd met rijst of met aardappelen is toch ook gewoon een complete maaltijd? En ik lust ook graag brood, maar ik lunch ook weleens een keer met een kopje soep.

Dat je bij je aardappelen en groente graag nog wat erbij wilt snap ik wel (doe dan zelf vaak een loempia, gebakken camembert, geitenkaasje ofzo), maar pasta of rijst kan toch ook prima zonder gehakt of kip? Dat je het zelf mét die dingen klaarmaakt begrijp ik nog wel, maar dat je dan gaat zitten piepen als iemand anders voor je kookt en er iets anders doordoet... dat vind ik eigenlijk gewoon een beetje gezeur. En ook nogeens gewoon onbeleefd naar de kok toe. Ik ga er toch ook niet zelf champignons bij staan bakken als iemand voor mij kookt, omdat ik nou eenmaal vind dat die erin horen? Bloos

Tjeetje Nimue: dat is echt een beetje aso inderdaad.
Als iemand dat bij mij wil proberen moet ie dat vooral doen. Dan staat ie binnen 5 min. buiten en gaat ie maar naar de snackbar.
Kom maar terug als je je kunt gedragen als een 'volwassene'.

Midasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 15:19

Ninx schreef:
Snoevie schreef:

Midasje heeft in haar laatste post al iets genuanceerd.
Ik begrijp haar frustratie echter wel. Soms willen mensen niet eens luisteren, of de gedachte alleen al toelaten dat je door je bewust te zijn van dingen, en misschien door iets te 'consuminderen' echt iets kunt bijdragen.
Soms zijn dat dan ook nog eens mensen met een gezin, en dan vind ik het helemaal onbegrijpelijk.
Ik heb zelf geen kinderen, maar als ik ze wel had zou ik (net als nu trouwens) veel alerter zijn op dit soort zaken.

Ja

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 15:19

nee dat vind ik ook geen stijl idd nimue............als je bij iemand eet,niet gaan zemelen.
erg overdreven om dan nog vlees apart te gaan staan klaarmaken

ik begrijp de frustratie ook wel,maar de hele wereld vleesloos krijgen is ook de oplossing niet,je moet anderen ook in hun waarde laten(oke,als ze dat tenminste een beetje doordacht doen Knipoog )

Midasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 15:21

Nee we hoeven niet te stoppen met vlees eten maar wat meer met mate zal al een idee zijn.

Als je al die vrachtwagens ziet rijden met die varkentjes denk ik van jongens het kan toch wel iets minder.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 15:22

Snoevie schreef:
nee dat vind ik ook geen stijl idd nimue............als je bij iemand eet,niet gaan zemelen.

ik begrijp de frustratie ook wel,maar de hele wereld vleesloos krijgen is ook de oplossing niet,je moet anderen ook in hun waarde laten(oke,als ze dat tenminste een beetje doordacht doen Knipoog )

Vleesloos zal ook nooit lukken...
Maar de industrie eist nu teveel van deze aardkloot, de natuur en dieren lijden daar nu onder.
Maar de lange termijn gevolgen gaan ons hard treffen vrees ik. En dat zou toch een trigger moeten zijn voor mensen met kinderen?
Tenzij het je niet interesseert wat er met je kinderen gebeurt natuurlijk.... maar dat lijkt me sowieso verwerpelijk.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 15:23

ja maar vleesvervangers worden gemaakt van soja, en volgens mij komt dat uit het verre buitenland, en leven de mensen daar in armoede omdat ze voor hun onbruikbare gewassen telen vor onze consumptie..
imo is de oplossing voor nederland dat men alleen in nederland gefokt en geslacht vee eet,
en dat 3 keer in de week bijvoorbeeld.

koeien hebben het hier echt niet slecht, ik snap nooit zo goed waarom mensen dat toch zo vinden,
het enige punt is dat veel jongvee hier halal geslacht wordt, het schijnt dat nl een grote export aan halal vlees heeft.
hiertegen is een bezwaar ingediend in de tweede kamer las ik laatst.
varkens, ik vind zelf dat dat beter anders kan, vind het teveel massa productie, maar ja als de vraag ervoor is, en er niks gebeurd voor de boeren om het anders te doen... wat moet je dan.
kippenvlees ben ik geen voorstander van, die kleine beestjes, nee dan liever 1 koe, die heel lang mensen voedt.
eieren en vlees koop ik het liefst bij de biologische boer, maar heb er nu helaas geeneen in de buurt, erg jammer.
dus ik koop nu eigenlijk alleen rundvlees, en tot nu toe scharreleieren, maar ik ga nu na het lezen van dit topic over op biologische eieren (al vraag ik me wel af of er voor biologische eieren niet net zo goed haantjes door de schredder/in de vergasser gaan, zodat de hennen overblijven als legkip..)

paardenvlees eet ik niet, zal ik ook niet doen,
ik bekijk altijd de ingrediënten om te zien of er geen paardenvlees inzit, en koop zelden of nooit een frikandel ofzo bij de patatboer.

leer gebruik ik wel, niet veel hoor, maar schoenen wel.
vraag me altijd wel af wat voor leer het is, van welk dier, en uit welk land maar dat wordt nooit vermeld volgens mij?
voor zover ik weet ik leer een bijproduct, dus maw er wordt voor zover ik weet geen vee geslacht voor het leer(?)

vis eet ik wel, is ook gezond, goede vetten enzo,
vissticks kocht ik wel maar houd ik na het lezen van dit topic mee op!

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 15:24

Midasje schreef:
Nee we hoeven niet te stoppen met vlees eten maar wat meer met mate zal al een idee zijn.

Als je al die vrachtwagens ziet rijden met die varkentjes denk ik van jongens het kan toch wel iets minder.

Ik zeg dan altijd in mezelf: 'sorry jongens, ik wil dit ook niet'.
Maar de mens is helaas arrogant en destructief, of dat ooit zal veranderen.
Natuurlijk zijn er veel 'andere' mensen, maar of er daar voldoende van zijn?....

ps: de grote hoeveelheden soya die verbouwd worden op plekken waar eerst regenwoud stond, en waar arme mensen zich het bloed uit de vingers werken voor nul komma nul inkomen is voor 98% bestemd voor veevoeder. Zoek het maar op.
Uiteindelijk kom je dus toch bij de intensieve veelteelt terecht. En daar zit het probleem.
Het vlees eten is in essentie niet het probleem, maar wel de enorme hoeveelheden en de manier waarop aan die vraag voldaan moet worden.
Mensen hebben niet zoveel nodig; waarom denk je dat veel mensen zo ontzettend dik zijn? Dat komt niet alleen van taartjes eten....

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 15:28

Snoevie schreef:

Nou ja, het was een huisgenoot en ze koken daar om de beurt, maar dan nog. Als ik voor iemand kook, hoeft die het echt niet persé lekker te vinden; smaken verschillen. Maar om al bij voorbaat te bepalen dat mijn kookkunst onvoldoende is en er dus zelf maar ingrediënten aan te gaan zitten toevoegen zou ik toch wel erg storend vinden...

Wat betreft koeien: volgens mij hebben die het ook niet ideaal, maar dat geldt ook (vooral?) voor melkkoeien. Ik koop dus ook vooral biologische melk (al gebruik ik weinig melk). Biologische kaas helaas minder, mede omdat dat hier gewoon niet te krijgen is en dat ook echt te duur voor me is. Maar ik probeer net als Ninx wel te consuminderen op dat gebied.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 15:32

bij de biologische boer waar ik altijd kwam stonden de koeien op het land, en als de diepvries (eigen verkoop) leeg dreigde te raken werdt er weer een koe naar de slager 10 km verderop gebracht voor nieuwe voorraad.
dat vind ik dus gewoon mooi zoiets.
en dat het verder biologsich is zoals geen gif op het land enzo, dat is ook wel grappig maar voor mij niet zo belangrijk eigenlijk.
ik zu net zo goed een halve koe willen kopen zo bij een boer weg, een gewone melkkoe bedoel ik dan, niet biologsich.

hoezo hebben koeien het niet goed dan, leg dat eens uit..
melkkoeien leven mooi in de groep, krijgen goed te eten, oke, door de lactatie zijn ze wel altijd aan de dunne mest,
maar ze hebben het imo echt niet slecht!
en ja ik ben zat op boerderijen geweest, ik weet hoe het in elkaar zit enzo!
als je wiedemelk koopt steun je de boeren die het vee graag weidt in de zomer,
maar biologisch... gaat mij wat melkvee betreft te ver hoor.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 15:34

Marigold schreef:
bij de biologische boer waar ik altijd kwam stonden de koeien op het land, en als de diepvries (eigen verkoop) leeg dreigde te raken werdt er weer een koe naar de slager 10 km verderop gebracht voor nieuwe voorraad.
dat vind ik dus gewoon mooi zoiets.
en dat het verder biologsich is zoals geen gif op het land enzo, dat is ook wel grappig maar voor mij niet zo belangrijk eigenlijk.
ik zu net zo goed een halve koe willen kopen zo bij een boer weg, een gewone melkkoe bedoel ik dan, niet biologsich.

hoezo hebben koeien het niet goed dan, leg dat eens uit..
melkkoeien leven mooi in de groep, krijgen goed te eten, oke, door de lactatie zijn ze wel altijd aan de dunne mest,
maar ze hebben het imo echt niet slecht!
en ja ik ben zat op boerderijen geweest, ik weet hoe het in elkaar zit enzo!
als je wiedemelk koopt steun je de boeren die het vee graag weidt in de zomer,
maar biologisch... gaat mij wat melkvee betreft te ver hoor.

Ik kom uit Friesland van oorsprong en wist niet eens dat er uberhaupt boeren zijn die hun vee in de zomer niet buiten hebben, dat was schrikken.
Daarnaast ook volstrekt belachelijk. Naar buiten met die beesten!

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 15:36

@Ninx, volgens mij is dat ook iets van de laatste tijd hor, dat sommige boeren het vee binnen laten.
je kan het wel zien, het zijn de boeren die elke dag een stuk gras maaien om binnen te voeren.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 15:38

Marigold schreef:
@Ninx, volgens mij is dat ook iets van de laatste tijd hor, dat sommige boeren het vee binnen laten.
je kan het wel zien, het zijn de boeren die elke dag een stuk gras maaien om binnen te voeren.

Ik heb nog niet begrepen wat het idee erachter is.... Om te zorgen dat je minder werk hebt? En dus niet de koeien 's ochtends en 's avonds de melkstal in hoeft te drijven?
Ik ben nl niet anders gewend, en die koeien ook niet.... want ze verzamelen zich iedere dag rond melktijd al bij de stal.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 15:40

*denkt heel hard na*
ik heb het geweten, wat de reden is..
maar weet het niet meer Bloos

kan zelf geen reden bedenken idd, en het ophalen van de koeien hoort er gewoon bij, ze weten ook niet anders ja..

L_iek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 15:40

Midasje schreef:

Dat denk ik ook, maar als ik dan een speklapje op mijn bord zie liggen denk ik er geen seconde meer aan.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 15:42

L_iek schreef:
Midasje schreef:

Dat denk ik ook, maar als ik dan een speklapje op mijn bord zie liggen denk ik er geen seconde meer aan.

Beheersing is altijd gezien als een teken van beschaving en een sterke geest...
Dus doe er je voordeel mee en wordt een beter mens, vandaag nog Knipoog

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 15:52

goh denk je iets goeds weer te doen door vleesvervangers met soja te eten,is dat ook weer niet goed.......

volgens mij kan je bijna niets meer eten wat verbonden is met dieren of mensenleed

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 16:52

Snoevie schreef:
goh denk je iets goeds weer te doen door vleesvervangers met soja te eten,is dat ook weer niet goed.......

volgens mij kan je bijna niets meer eten wat verbonden is met dieren of mensenleed

Zoals ik al zei Snoevie: het grootste gedeelte van de soya wodt verbouwd voor veevoeder.
De soya voor menselijke consumptie is maar iets van 2%... geen zorgen wat dat betreft!
En zoals voor vlees geldt, voor taart geldt maar ook voor soya geldt... alles met mate; gebruik wat je nodig hebt.

Midasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 17:07

Midasje schreef:

Dat denk ik ook, maar als ik dan een speklapje op mijn bord zie liggen denk ik er geen seconde meer aan.[/quote]

Beheersing is altijd gezien als een teken van beschaving en een sterke geest...
Dus doe er je voordeel mee en wordt een beter mens, vandaag nog Knipoog[/quote]

Mooi gesproken ( getypt ) Knipoog

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 17:13

Hey Midasje,

ik heb het ook ooit eens ergens gelezen geloof ik, het is in ieder geval blijven hangen... want erg waar Haha!

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 17:19

Yahm yahm! Ik eet er echt geen kroket minder om. Haha!
Paardenvlees is sowieso lekker. Ja

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 17:27

Marjolein_18 schreef:
Yahm yahm! Ik eet er echt geen kroket minder om. Haha!
Paardenvlees is sowieso lekker. Ja

Hoi Marjolein,

misschien moet je dan even onderstaande link bekijken waarin je kunt zien dat het paardenvlees in jouw kroket afkomstig is van paarden die in Mexico levend in stukken gehakt worden.
Ik denk dat het dan iets minder goed smaakt, en anders moet je paard maar eens uitleggen waarom dat allemaal wel okay is.... Knipoog
[LN] Teken aub de petitie tegen paardenmishandeling in Mexico!

Er is genoeg ander vlees (biologisch) dat je als vleesliefhebber zonder al te groot schuldgevoel naar binnen kunt schuiven.
I'm glad to be of assistance! Haha!

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 19:01

Dat kan wel zijn.. Maar ik ga niet bij elk kroketje of gehaktballetje nadenken hoe dat paard geslacht is. En ik eet er écht geen stukje vlees minder om.. Begrijp mij niet verkeerd, ik vind het echt zielig hoe zo'n paard geslacht wordt.. Maar ik word geen vegatariër.