Verschillen tussen Belgen en Nederlanders

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

lesilla

Re: Verschillen tussen Belgen en Nederlanders

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 14:55

mismijk schreef:
Ik keek een keertje naar een belgisch ziekenhuis programma, en ik moest zo lachen Huilen van het lachen . Er was namelijk een jongetje en die had een splinter in z'n kont/bil gekregen en die gingen ze eruit halen. Dus ging het zo: ,Zo, en nu zal ik je poep verdoven. Ik ga de splinter uit je poep snijden. Zo, de splinter is uit je poep verwijdert.'
Ik moest zo lachen Haha!

Maar hoe noemen jullie het Nederlandse "poep" dan?

Oja, ik ben nederlands Bloos

uitwerpselen, ontlasting, stront (van stront aan de knikker), facialen

mismijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 14:58

En nog even van heel veel pagina's terug Tong uitsteken , over die talen die Nederlanders spreken, ik leer op school Duits, Frans, Engels en Nederlands (ik doe vwo), en bij gymnasium doe je Duits, Fans, Engels, Nederlands, Grieks en Latijn... Dus Nederlanders kennen weinig talen?? Bloos

Polaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 15:02

Ja maar ons (Nederlanders) niveau in bijvoorbeeld Frans is echt veel slechter vergeleken met het niveau van de Belgen!
Wij leren die paar talen zeer oppervlakkig, zij wat uitgebreider.

mismijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 15:03

Welke talen leren zij dan op school? Lachen

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 15:04

poes schreef:
Oneiltje: wat is er raar aan paarden die aan de trailer vast staan? Hebben jullie altijd boxen ter beschikking dan?

In Nederland blijven ze altijd in de trailer staan. LRV rijdt meestal op boerenland en daar is altijd gras. In NL wordt er meestal bij een manege gereden en staan de trailers op een verharde parkeerplaats. Dus als je een hele rij paarden aan de trailer vast ziet staan is dat heel vreemd om te zien.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 15:20

Dan zien ze nog es wat Ja Ik zou ze nooit op de trailer laten staan, maar blijkbaar is dat dus een gewoonte.

Polaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 15:25

De meeste Nederlandse paarden kún je niet eens aan de trailer zetten zonder er de hele tijd naast te staan Nagelbijten / Gniffelen

Ik ben het ermee eens dat zo lang op de trailer staan met bijv. warm weer slecht is,
maar paarden hier zijn zo gewoon niet opgevoed, die gaan veel te snel hangen en zo.

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 15:30

oneilltje79 schreef:
Verder zijn dat niet van die massahappenings zoals in BE met 3 springringen en 20 dressuurbanen ofzo.
......................

En nog iets: dat verplichte 8-tal enzo, in NL bestaat dat niet eens meer.

Tien jaar gelden waren de pony concoursen ook nog zo in Nederland, en stonden de pony`s ook gewoon allemaal naast elkaar aan een touwtje vastgebonden. Ook waren de 8- en 4-tallen verplicht.
Twintig jaar geleden was dat bij de paarden ook het geval.

Misschien dat het in belgie over een 10 jaar ook wel zo is zoals in Nederland nu.

Wadi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 15:48

En dat is 1 van de redenen waarom ik geen LRV meer rijd...
Dat stomme 8-tal,moest je mega vroeg uit je bed dat je samen met de hele club kon vertrekken,om 8-tal te rijden en oftewel moet je na het 8-tal 2 uur wachten eer dat je moet springen of dressuur moet rijden of je moet springen en vlak daarna moet je 8-tal rijden en dan zijn ze kwaad dat het niet goed gaat omdat je nog niet fatsoenlijk hebt kunnen inrijden(ik reed met 2 pony's,waarvan 1 het 8-tal meeliep).
Ik rij nu Kempische en dat vind ik stukken beter,niet meer van 's morgens tot 's avonds op wedstrijd zitten en de jumpings zijn veel beter!

Op wedstrijd gebied is Nederland naar mijn idee stukken beter(vergeleken met de LRV dan) Lachen

Leentje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 15:57

eefangel schreef:
Ja maar ons (Nederlanders) niveau in bijvoorbeeld Frans is echt veel slechter vergeleken met het niveau van de Belgen!
Wij leren die paar talen zeer oppervlakkig, zij wat uitgebreider.

Frans is bij ons dan ook een officiële taal hé Lachen

line_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 15:59

In Nederland wordt er veel meer dressuur gereden dan bij ons (anky-effect?)
Hier is het allemaal jumping wat de klok slaat...
Jammer eigenlijk!

Ohja, waarvoor ik altijd graag naar Nederland ga: chocoladevlokken en vla Lachen
(alle andere eten van bij jullie is niet te eten (grapje he) maar in vla en vlokken zou ik me doodeten!)

Enneuh; als ik moet opdienen aan Nederlanders en ik vraag Spa of plat water; dan kijken ze mij altijd aan alsof het in Keulen dondert... "Spa blauw of rood?" moet je blijkbaar vragen; maar hier staat spa dus meestal voor bruisend water...
Laatst bijgewerkt door line_king op 20-01-08 16:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Leentje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 16:02

vind de paardensport idd in NL ook beter
hier in BE kijken ze je vaak nogal aan als je op je 16 nog met een pony rijd (waar je overigens niet meer met mag starten vanaf 16 Boos!)

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 16:06

katiavl schreef:
In belgie is de burgemeester van samson, echt burgemeester. Zo erg is het gesteld Clown

Waaah in die gemeente ga ik later wonen! Go jij! Go jij!

Wedstrijdniveau op LRV stelt inderdaad niet veel voor. De jury's zijn ook niet officieel maar gewoon vrijwilligers van de organiserende club zodat je soms de vreemdste beoordelingen krijgt. Maar bij andere verenigingen ligt het niveau vaak wel wat hoger.

In Nederland staat de paardensport trouwens meer in de belangstelling. In Belgie mag je al blij zijn als er ergens achteraan de krant een artikeltje verschijnt.

Over de talen: Nederlands, Frans, Engels, Duits, Spaans, Latijn, Grieks.
Frans krijgen we al vanaf ons tiende jaar. Vanaf het eerste middelbaar hangt het er vanaf welke richting je volgt: de BSO krijgt vaak niet tot nauwelijks, ik heb een richting gevolgd met 4 uur frans per week en dat is echt Frans voor gevorderden. Engels wordt ook gegeven vanaf het tweede jaar, meestal zowat tussen de 2 en 4 uur per week. Duits heb ik een jaar gekregen 1 uur per week, maar andere scholen organiseren het verschillende jaren en meerdere uren.
Het hangt een beetje van school tot school en van richting tot richting af hoeveel talen je krijgt.

Elke86

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 16:13

xKatleentjex schreef:
Over de talen: Nederlands, Frans, Engels, Duits, Spaans, Latijn, Grieks.
Frans krijgen we al vanaf ons tiende jaar. Vanaf het eerste middelbaar hangt het er vanaf welke richting je volgt: de BSO krijgt vaak niet tot nauwelijks, ik heb een richting gevolgd met 4 uur frans per week en dat is echt Frans voor gevorderden. Engels wordt ook gegeven vanaf het tweede jaar, meestal zowat tussen de 2 en 4 uur per week. Duits heb ik een jaar gekregen 1 uur per week, maar andere scholen organiseren het verschillende jaren en meerdere uren.
Het hangt een beetje van school tot school en van richting tot richting af hoeveel talen je krijgt.

Dat klopt niet helemaal. In BSO kan je bijvoorbeeld kiezen voor 'kantooradministratie en gegevensbeheer' en daar wordt veel belang gehecht aan talen. Je krijgt dan wel geen Duits, Spaans, Latijns of Grieks, maar Frans en Engels zijn zeer belangrijke vakken. In 1 week krijg je vaak al snel 5 uur frans en Engels, wat voor een praktrijkgerichte opleiding best veel is.

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 16:15

Wadi_ schreef:
En dat is 1 van de redenen waarom ik geen LRV meer rijd...
Dat stomme 8-tal,moest je mega vroeg uit je bed dat je samen met de hele club kon vertrekken,om 8-tal te rijden en oftewel moet je na het 8-tal 2 uur wachten eer dat je moet springen of dressuur moet rijden of je moet springen en vlak daarna moet je 8-tal rijden en dan zijn ze kwaad dat het niet goed gaat omdat je nog niet fatsoenlijk hebt kunnen inrijden(ik reed met 2 pony's,waarvan 1 het 8-tal meeliep).
Ik rij nu Kempische en dat vind ik stukken beter,niet meer van 's morgens tot 's avonds op wedstrijd zitten en de jumpings zijn veel beter!

Op wedstrijd gebied is Nederland naar mijn idee stukken beter(vergeleken met de LRV dan) Lachen

Ik vind dan weer net dat dat de sfeer maakt.. SAMEN met de hele club vertrekken, de hele dag SAMEN op dezelfde plaats op het terrein staan, SAMEN eten, SAMEN supporteren voor onze Zspringruiters, SAMEN alle prijzen gaan ophalen en SAMEN terug naar huis.

Verschil natuurlijk misschien dat onze club momenteel super is (paarden). We hebben een goeie 35 leden, waarvan er volgens mij zeker 25 ruiters een leeftijd hebben tussen de 17 en de 25. Onze achttallen (Zwaar, Midden en Licht) lopen ook gewoon érg goed. De minder goede ruiters of degene met jonge paarden gaan in het L-achttal (wat dus meestal middelmatig is), de betere dressuurruiters komen in het Z-achttal en de rest in het M-achttal. De resultaten van de achttallen zijn trouwens gewoon bijkomstig.. Individueel is belangrijker. (bij overwinningen wordt er de training daarna elke keer getrakteerd, met drinken, ijs, hotdogs,..) Bij ons zijn die lange dagen op wedstrijd gewoon leuk. De sfeer en gezelligheid op wedstrijd is sterk afhankelijk van je club en van jezelf!

Valentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 16:20

Belgen zeggen energie (en dan echt chie)
cap = tok
laarzen = botten
peesbeschermers = getten

toch?

Maar Belgische bonbons en frietjes Vingers aflikken

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 16:24

Zo`n discussie heb ik ook een keer gehad:
Zegt iemand: `Je hebt schone botten`
Dus ik de hele tijd denken waarom iemand mijn botten (skelet) complimenteerde...

Wadi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 16:25

Sfeer kon je bij de club waar ik reed niet vinden(pony's).
Bij ons was er 1 ruiter in de club die M reed met 2 pony's en dat was dus een 'dikke nek' volgens iedereen...Ik zie haar nu bijna elk weekend op wedstrijd en het is een hele toffe meid en totaal geen dikke nek,ze rijdt nu trouwens ook geen LRV meer,omwille van de 'leuke sfeer' daar(sarcastisch).
Bijna elke week was het wel ruzie,om de kleinste dingen...

Nee,geen LRV meer voor mij

Wadi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 16:27

oneilltje79 schreef:
Dus ik de hele tijd denken waarom iemand mijn botten (skelet) complimenteerde...

Zo opende ik een tijd terug een HAW topic,waarbij ik zei dat ik net nieuwe botten had.
Kreeg ik nog al 'rare' reacties op Clown

Valentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 16:28

oneilltje79 schreef:

Whaha Haha!!

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 16:31

eefangel schreef:
en dat Katholiek zijn als vanzelfsprekend wordt gezien (al is dit in sommige Nederlandse streken ook zo, maar hier heb ik het idee dat het toch meer alleen in huiselijke kringen doordringt)

Ik zou echt sterven als ik verplicht godsdienstige vakken moest volgen Huilen van het lachen

Is het Katholiek onderwijs in België niet gewoon veel sterkter gesubsidieerd dan het gemeenschapsonderwijs? (dat is toch hetgeen dat ze mij altijd gezegd hebben).

Trouwens, onze godsdienst was nog één van de leukste vakken in het middelbaar. Het is niet zo dat wij de bijbel moesten gaan vanbuiten leren of iets dergelijkst.. Nee, de meest uiteenlopende onderwerpen kwamen wel aan bod. Vaak zelfs dat het over liefde en relaties ging. Of over waarden in de samenleving.. Verdraagzaamheid, respect, solidariteit. Of over ontwikkelingssamenwerking en de derde wereld. Of over de Islam, het boedisme, natuurgodsdiensten,... Erg interessant hoor!

line_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 16:35

tantjeuh schreef:
eefangel schreef:
en dat Katholiek zijn als vanzelfsprekend wordt gezien (al is dit in sommige Nederlandse streken ook zo, maar hier heb ik het idee dat het toch meer alleen in huiselijke kringen doordringt)

Ik zou echt sterven als ik verplicht godsdienstige vakken moest volgen Huilen van het lachen

Is het Katholiek onderwijs in België niet gewoon veel sterkter gesubsidieerd dan het gemeenschapsonderwijs? (dat is toch hetgeen dat ze mij altijd gezegd hebben).

Trouwens, onze godsdienst was nog één van de leukste vakken in het middelbaar. Het is niet zo dat wij de bijbel moesten gaan vanbuiten leren of iets dergelijkst.. Nee, de meest uiteenlopende onderwerpen kwamen wel aan bod. Vaak zelfs dat het over liefde en relaties ging. Of over waarden in de samenleving.. Verdraagzaamheid, respect, solidariteit. Of over ontwikkelingssamenwerking en de derde wereld. Of over de Islam, het boedisme, natuurgodsdiensten,... Erg interessant hoor!

Tis net omgekeerd... Katholiek onderwijs krijgt minder subsidies; amar hebben er ook minder nodig, zij trekken van nature uit een gegoeder publiek; minder kansarmen; geen of bijna geen allochtonen (islam) en hebben dus minder nood aan veel geld.
(ze zouden meer krijgen moesten ze ook islamitische godsdienst en moraal aanbieden naast gewoon katholieke godsdienst, maar zover zijn we nog niet denk ik)

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 16:44

Belgen gebruiken ook bv:

Ik heb onlangs ne fiets gemonteerd Lachen

line_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 16:47

katiavl schreef:
Belgen gebruiken ook bv:

Ik heb onlangs ne fiets gemonteerd Lachen

Dat bekt beter he Lachen

Het is hier ook zo dat in veel dialecten de persoonlijke voornaamwoorden mee vervoegd worden:
bv "Heb jij een fiets" => "Jaak" of "Neenk"
Of ipv "Wij hebben een fiets" "Wemme ne velo"
of "Jij hebt een fiets" "Get ne fiets/velo"

very easy zo Lachen

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 17:07

line_king schreef:
"Jaak" of "Neenk"

Of:
Jaat, Neejet, Joak, Jok, joag, joaj, joas, joat
nienek, niegt, ni’j, nins, nient, niem