God of Darwin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sim0ne

Re: God of Darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 12:13

Pletje123 schreef:
Dat God onderscheid maakt tussen wel geloven en niet, maakt hem voor mij al ongeloofwaardig.

Voor mij dus ook. Iemand die zo ver boven de mensheid staat, zou toch nooit in dat soort futiliteiten geinteresseerd moeten zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 12:13

Ik heb in mijn hele Protestantse opvoeding nog nooit een woord over de hel gehoord Spettic...

Niet thuis, en niet in de kerk.

De hel is namelijk later pas verzonnen door het Katholieke geloof... Om mensen bang te maken, zodat ze naar de kerk zouden blijven komen.

Mensen zijn net zo dierlijk als alle andere dieren.
Honden kunnen ook voelen, ervaren, leren, een eigen wil hebben, etc. Alle dingen die mensen ook kunnen.
Net zo ziel-vol als mensen dus.

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 12:14

Of die aflaten in de Middeleeuwen, briljant bedacht!

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 12:17

Hypofocus schreef:
Ik heb in mijn hele Protestantse opvoeding nog nooit een woord over de hel gehoord Spettic...

Niet thuis, en niet in de kerk.

De hel is namelijk later pas verzonnen door het Katholieke geloof... Om mensen bang te maken, zodat ze naar de kerk zouden blijven komen.

Mensen zijn net zo dierlijk als alle andere dieren.
Honden kunnen ook voelen, ervaren, leren, een eigen wil hebben, etc. Alle dingen die mensen ook kunnen.
Net zo ziel-vol als mensen dus.

Dat klopt.
Pas zo'n 200 jaren later is het Hel-verhaal er aan toegevoegd.
Wel zo handig om hele volkstammen angst in te kunnen boezemen en zodoende macht te verkrijgen.

Die Plato had het zo slecht nog niet doorzien Knipoog
Laatst bijgewerkt door Pensionnetje op 14-12-07 12:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Ruud_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 12:17

Absoluut Darwin.
Verder zijn alle levende wezens in principe aan elkaar gelijk. Alleen waant de mens zich superieur doordat het beter kan redeneren en anticiperen.
Dood is dood en een hemel of hel zijn verzinselen.
Wel denk ik dat mensen meer kunnen dan we nu vermoeden en dat dit hetgeen is dat we "tussen hemel en aarde noemen".

En mijn visie op geloof: "In het leven geroepen door een paar slimme mensen die de goedgelovigen wat op de mouw spelden en daarmee hun invloed vergroten. En zich daarmee ook verrijken."

Ik ben katholiek opgevoed, zelfs eerste commune gedaan. Maar ik ben toch gewoon een mens die alleen in de daden van levende wezens gelooft.

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 12:18

Sim0ne schreef:
Of die aflaten in de Middeleeuwen, briljant bedacht!

en wat dacht je van het, in 2005 weer afgeschafte, voorgeborchte Haha!

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 12:23

Pensionnetje schreef:
Wel zo handig om hele volkstammen angst in te kunnen boezemen en zodoende macht te verkrijgen.

Die Plato had het zo slecht nog niet doorzien Knipoog

Houden jullie ze dom? Dan houden wij ze arm.

Jorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 12:23

Ruudjw schreef:
En mijn visie op geloof: "In het leven geroepen door een paar slimme mensen die de goedgelovigen wat op de mouw spelden en daarmee hun invloed vergroten. En zich daarmee ook verrijken."

Ja, en tegelijkertijd heb je dan ook maar meteen antwoorden voor al het "onverklaarbare"

Darwin dus!! Haha!

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 12:24

Ruudjw schreef:
Absoluut Darwin.
Verder zijn alle levende wezens in principe aan elkaar gelijk. Alleen waant de mens zich superieur doordat het beter kan redeneren en anticiperen.
Dood is dood en een hemel of hel zijn verzinselen.
Wel denk ik dat mensen meer kunnen dan we nu vermoeden en dat dit hetgeen is dat we "tussen hemel en aarde noemen".

Ik ben katholiek opgevoed, zelfs eerste commune gedaan. Maar ik ben toch gewoon een mens die alleen in de daden van levende wezens gelooft.

Ik ben goedgelovig, en geloof alles tot het tegendeel is bewezen. Alleen kun je bij dat bewijs vaak ook weer je vraagtekens zetten. Om kort te gaan, ik kom er niet aan uit en laat het maar zoals het is en leef bij dag.

spettic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 12:28

In de bijbel word meteen al gesproken over de hel.
De slang nl die Eva de verboden vrucht gaf was de duivel.( zucht wat haal ik me op mn hals Lachen )

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 12:29

De duivel. Tja, wat moeten we daarmee. Als God de enige Albestaande is en verder alles heeft geschapen, dan heeft hij dus ook de duivel geschapen.

spettic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 12:29

maar nu een vraag van mijn kant hoor.
Als jullie in de evolutie theorie geloven waarom moet je je dan nog druk maken over klimaatsverandering.
Als straks alles onder water komt te staan krijgen we toch vanzelf kieuwen en vinnen...

Ga nu mn kinderen van school halen.
Vanavond lees/discuseer ik wel weer verder

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 12:30

Als hij verantwoordelijk is voor alle scheppingen, waarom heeft God dan in vredesnaam de duivel geschapen?

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 12:30

spettic schreef:
Sim0ne... Dat God mensen naar de hel stuurt is heel erg.
Maar als je in God gelooft mag je naar de hemel.
ALLEEN mensen die NIET in God geloven gaan naar de hel( vind dit best erg om te schrijven).

Ik vind het jammer dat er mensen zijn die dit geloven. Je geloof is dus voor een deel gebasseerd op angst...

Als je een goed leven leeft volgens de richtlijnen (moraal) van de bijbel en de 10 geboden, dan kan je in vrede (hemels) sterven. Heb je grote fouten gemaakt, dan zal je op je sterfbed spijt hebben van bepaalde dingen en dan ben je te laat om het goed te maken. Je zult niet herinnerd worden als een goed mens en dat zou je kunnen vergelijken met 'hel'. Dat is mijn geloof. Er zijn mensen die geloven en naar de kerk gaan die de meest vreselijke dingen op hun kerfstok hebben. En dat gaat naar de hemel volgens jou?? En ik niet, ik die altijd probeer anderen te helpen zonder te (ver)oordelen, maar niet geloof in 'jouw' god??

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 12:31

Sim0ne schreef:
De duivel. Tja, wat moeten we daarmee. Als God de enige Albestaande is en verder alles heeft geschapen, dan heeft hij dus ook de duivel geschapen.

Je was me net ff voor. Vork

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 12:32

spettic schreef:
Als jullie in de evolutie theorie geloven waarom moet je je dan nog druk maken over klimaatsverandering.
Als straks alles onder water komt te staan krijgen we toch vanzelf kieuwen en vinnen...

Als alles onder wat komt te staan, wat nog maar de vraag is, dan overleven alleen de sterkste. En de sterkste zullen zich dan aanpassen om te kunnen overleven. Hoe die aanpassing eruit zal zien, moet nog blijken.

Volgens Darwin is het een soort van "survival of the fittest".

Sim0ne

spettic schreef:

Zo werkt de evolutietheorie niet. Als er iets verandert aan het klimaat, zullen de soorten die daar toevallig al aan aangepast zijn betere overlevingskansen hebben, de vissen dus in dit geval. Het is niet zo dat mensen dan kieuwen en vinnen gaan ontwikkelen. De evolutie verloopt namelijk niet doelgericht maar is op toeval gebaseerd.

Juist de mensen die in God geloven zouden zich niet druk hoeven te maken over de klimaatverandering, want dat is toch Gods wil?

Anoniem

@Spettic:

Mag ik vragen waarom je zo heilig geloofd in een verhaal dat duizenden jaren geleden is opgeschreven door mensen die je niet kent. Het zijn verhalen die honderden jaren lang mond op mond zijn verteld, en later pas zijn opgeschreven.

Je weet toch, dat als iemand een mooi verhaal verteld, dat het steeds aangedikt wordt?

Zeg maar 's 3 woorden tegen 40 mensen, en laat de 40e het weer aan de 1e horen.
Je krijgt dan 3 totaal andere woorden.

Moet je na gaan hoe dat met zo'n lang verhaal als "de bijbel" gaat als dat door duizenden mensen verteld wordt en pas honderden jaren later wordt opgeschreven.

En zéker als blijkt dat veel van die verhalen technisch gezien gewoon onmogelijk zijn.

Waarom geloof je er dan tóch in?
Omdat je ouders vertelden dat het waar is?

Maar dat zeiden ze vroeger ook van Sinterklaas... en dat bleek ook niet waar te zijn...

Goed, we kunnen het niet-bestaan van God niet bewijzen.
Maar het wel-bestaan van God bewijzen is nog veel moeilijker.
Bovendien zijn er meer aanwijzingen dat het hele verhaal niet klopt, dan dat er aanwijzingen zijn dat het wél waar is...

Dus ik snap niet zo goed waarom iemand met een gezond verstand dan tóch het verhaaltje blijft geloven...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 12:34

spettic schreef:

Ja... Over duizenden jaren zullen de soorten die het overleefd hebben misschien kieuwen of vinnen ontwikkeld hebben.
Dat gebeurd niet van de ene op de andere dag... Knipoog

Er gaan dus gewoon eerst heel veel soorten dood. En een paar soorten die het geluk hebben dat ze toevallig iets hebben (een afwijking van anderen van die soort) waardoor ze wél overleven... DIE zullen zich kunnen blijven voortplanten en zich steeds beter kunnen aanpassen.
Maar het is dus niet zo dat als morgen alles onder water komt te staan, dat we met z'n allen kieuwtjes krijgen.
Nee, we gaan eerst bijna allemaal dood. En de sterksten/best aangepasten blijven leven en kunnen zich door ontwikkelen.

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 12:35

Dat kan ik dus ook niet begrijpen. Dat God (als hij zou bestaan) mensen die een heek goed leven leiden, naar de 10 geboden leven, goede dingen voor anderen en voor de wereld doen. Maar als ze niet in God geloven, dan gaan ze naar de hel. Dat is toch niet te verantwoorden. En mensen die menen dat ze in God geloven (ik noem Bush) en die wel oorlog voeren en mensen vermoorden, die gaan wel naar de hemel, omdat ze in God geloven....

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 12:36

Hypofocus schreef:
@Spettic:

Mag ik vragen waarom je zo heilig geloofd in een verhaal dat duizenden jaren geleden is opgeschreven door mensen die je niet kent. Het zijn verhalen die honderden jaren lang mond op mond zijn verteld, en later pas zijn opgeschreven.

Je weet toch, dat als iemand een mooi verhaal verteld, dat het steeds aangedikt wordt?

Zeg maar 's 3 woorden tegen 40 mensen, en laat de 40e het weer aan de 1e horen.
Je krijgt dan 3 totaal andere woorden.

Moet je na gaan hoe dat met zo'n lang verhaal als "de bijbel" gaat als dat door duizenden mensen verteld wordt en pas honderden jaren later wordt opgeschreven.

En zéker als blijkt dat veel van die verhalen technisch gezien gewoon onmogelijk zijn.

Waarom geloof je er dan tóch in?
Omdat je ouders vertelden dat het waar is?

Maar dat zeiden ze vroeger ook van Sinterklaas... en dat bleek ook niet waar te zijn...

Goed, we kunnen het niet-bestaan van God niet bewijzen.
Maar het wel-bestaan van God bewijzen is nog veel moeilijker.
Bovendien zijn er meer aanwijzingen dat het hele verhaal niet klopt, dan dat er aanwijzingen zijn dat het wél waar is...

Dus ik snap niet zo goed waarom iemand met een gezond verstand dan tóch het verhaaltje blijft geloven...

Omdat geloof houvast geeft. Dat je niet alleen zelf verantwoordelijk voor je daden bent. Dat iemand het voor jou zo heeft uitgestippeld. Dat iemand je wel uit de oliebol haalt. Het geeft rust.

Geloof is een mooi goed. Mits eerlijk toegepast is er niets mis mee.
Wie ben ik mensen ervan te overtuigen dat het anders is? Iedereen heeft recht op zijn eigen geloof, zolang je er anderen maar niet mee onderdrukt

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 12:41

spettic schreef:
Sim0ne... Dat God mensen naar de hel stuurt is heel erg.
Maar als je in God gelooft mag je naar de hemel.
ALLEEN mensen die NIET in God geloven gaan naar de hel( vind dit best erg om te schrijven)

Fijne gast Cool

In zo'n God WIL ik niet eens geloven

Het enige verschi van deze God met de aanhangers van een sekte is dat deze God geen bankrekening heeft.
Maar goed, daar hebben we dan weer kerken voor Haha!

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 12:47

Geloof is relatief.

Volgens mijn paarden ben ik God, want ik kan eten toveren.
Ik kan staldeuren openen, iets wat zij niet kunnen.
Als ze uit de wei komen is hun stal ineens weer schoon.
Als ze niet naar hun God luisteren, ondervinden ze de hel.
Luisteren moeten ze natuurlijk wel Knipoog
Ik kan ze veulens laten krijgen terwijl ze geen hengst hebben gezien.
Ze zijn overtuigd van een onbevlekte ontvangenis.

Ja, in hun ogen ben in almachtig, een ware godin.
Ben ik blij dat ze Darwin niet kennen. Dan zouden ze geen stap meer voor me verzetten.

Ik ga weer even voor God spelen, en de paardjes voeren Haha!
Laatst bijgewerkt door Pensionnetje op 14-12-07 12:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Ruud_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 12:48

Pensionnetje schreef:
Omdat geloof houvast geeft. Dat je niet alleen zelf verantwoordelijk voor je daden bent. Dat iemand het voor jou zo heeft uitgestippeld. Dat iemand je wel uit de oliebol haalt. Het geeft rust.

Geloof is een mooi goed. Mits eerlijk toegepast is er niets mis mee.
Wie ben ik mensen ervan te overtuigen dat het anders is? Iedereen heeft recht op zijn eigen geloof, zolang je er anderen maar niet mee onderdrukt

Tja idd ik zeg ook wel eens dat god is voor de domme. Mensen die geen eigen verantwoordelijkheid durven te nemen en alles maar afschuiven op een god (god, allah, kali, what ever..).
Tja wees een zelfstandig mens en sta voor je eigen acties, bepaal je eigen leven en neem verantwoordelijkheid voor je eigen acties.

Ruud_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 12:50

Pensionnetje schreef:
Geloof is relatief.

Volgens mijn paarden ben ik God, want ik kan eten toveren.
Ik kan staldeuren openen, iets wat zij niet kunnen.
Als ze uit de wei komen is hun stal ineens weer schoon.
Als ze niet naar hun God luisteren, ondervinden ze de hel.
Luisteren moeten ze natuurlijk wel Knipoog

Ja, in hun ogen ben in almachtig, een ware godin.
Ben ik blij dat ze Darwin niet kennen. Dan zouden ze geen stap meer voor me verzetten.

Ik ga weer even voor God spelen, en de paardjes voeren Haha!

Nou staldeuren niet kunnen openen..... ik ken er die dan toch al aardig het niveau van god benaderen Tong uitsteken
Ik ben zelf meer van de samenwerking en ik ben net ietsje meer de baas dan hun. Maar ik vind ze niet minder, soort werknemer, werkgever relatie.