Pletje123 schreef:Dat God onderscheid maakt tussen wel geloven en niet, maakt hem voor mij al ongeloofwaardig.
Voor mij dus ook. Iemand die zo ver boven de mensheid staat, zou toch nooit in dat soort futiliteiten geinteresseerd moeten zijn.
Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Pletje123 schreef:Dat God onderscheid maakt tussen wel geloven en niet, maakt hem voor mij al ongeloofwaardig.
Hypofocus schreef:Ik heb in mijn hele Protestantse opvoeding nog nooit een woord over de hel gehoord Spettic...
Niet thuis, en niet in de kerk.
De hel is namelijk later pas verzonnen door het Katholieke geloof... Om mensen bang te maken, zodat ze naar de kerk zouden blijven komen.
Mensen zijn net zo dierlijk als alle andere dieren.
Honden kunnen ook voelen, ervaren, leren, een eigen wil hebben, etc. Alle dingen die mensen ook kunnen.
Net zo ziel-vol als mensen dus.
Sim0ne schreef:Of die aflaten in de Middeleeuwen, briljant bedacht!
Pensionnetje schreef:Wel zo handig om hele volkstammen angst in te kunnen boezemen en zodoende macht te verkrijgen.
Die Plato had het zo slecht nog niet doorzien
Ruudjw schreef:En mijn visie op geloof: "In het leven geroepen door een paar slimme mensen die de goedgelovigen wat op de mouw spelden en daarmee hun invloed vergroten. En zich daarmee ook verrijken."
Ruudjw schreef:Absoluut Darwin.
Verder zijn alle levende wezens in principe aan elkaar gelijk. Alleen waant de mens zich superieur doordat het beter kan redeneren en anticiperen.
Dood is dood en een hemel of hel zijn verzinselen.
Wel denk ik dat mensen meer kunnen dan we nu vermoeden en dat dit hetgeen is dat we "tussen hemel en aarde noemen".
En mijn visie op geloof: "In het leven geroepen door een paar slimme mensen die de goedgelovigen wat op de mouw spelden en daarmee hun invloed vergroten. En zich daarmee ook verrijken."
Ik ben katholiek opgevoed, zelfs eerste commune gedaan. Maar ik ben toch gewoon een mens die alleen in de daden van levende wezens gelooft.
spettic schreef:Sim0ne... Dat God mensen naar de hel stuurt is heel erg.
Maar als je in God gelooft mag je naar de hemel.
ALLEEN mensen die NIET in God geloven gaan naar de hel( vind dit best erg om te schrijven).
Sim0ne schreef:De duivel. Tja, wat moeten we daarmee. Als God de enige Albestaande is en verder alles heeft geschapen, dan heeft hij dus ook de duivel geschapen.
spettic schreef:maar nu een vraag van mijn kant hoor.
Als jullie in de evolutie theorie geloven waarom moet je je dan nog druk maken over klimaatsverandering.
Als straks alles onder water komt te staan krijgen we toch vanzelf kieuwen en vinnen...
Ga nu mn kinderen van school halen.
Vanavond lees/discuseer ik wel weer verder
Als jullie in de evolutie theorie geloven waarom moet je je dan nog druk maken over klimaatsverandering.
Als straks alles onder water komt te staan krijgen we toch vanzelf kieuwen en vinnen...
Hypofocus schreef:@Spettic:
Mag ik vragen waarom je zo heilig geloofd in een verhaal dat duizenden jaren geleden is opgeschreven door mensen die je niet kent. Het zijn verhalen die honderden jaren lang mond op mond zijn verteld, en later pas zijn opgeschreven.
Je weet toch, dat als iemand een mooi verhaal verteld, dat het steeds aangedikt wordt?
Zeg maar 's 3 woorden tegen 40 mensen, en laat de 40e het weer aan de 1e horen.
Je krijgt dan 3 totaal andere woorden.
Moet je na gaan hoe dat met zo'n lang verhaal als "de bijbel" gaat als dat door duizenden mensen verteld wordt en pas honderden jaren later wordt opgeschreven.
En zéker als blijkt dat veel van die verhalen technisch gezien gewoon onmogelijk zijn.
Waarom geloof je er dan tóch in?
Omdat je ouders vertelden dat het waar is?
Maar dat zeiden ze vroeger ook van Sinterklaas... en dat bleek ook niet waar te zijn...
Goed, we kunnen het niet-bestaan van God niet bewijzen.
Maar het wel-bestaan van God bewijzen is nog veel moeilijker.
Bovendien zijn er meer aanwijzingen dat het hele verhaal niet klopt, dan dat er aanwijzingen zijn dat het wél waar is...
Dus ik snap niet zo goed waarom iemand met een gezond verstand dan tóch het verhaaltje blijft geloven...
spettic schreef:Sim0ne... Dat God mensen naar de hel stuurt is heel erg.
Maar als je in God gelooft mag je naar de hemel.
ALLEEN mensen die NIET in God geloven gaan naar de hel( vind dit best erg om te schrijven)
Pensionnetje schreef:Omdat geloof houvast geeft. Dat je niet alleen zelf verantwoordelijk voor je daden bent. Dat iemand het voor jou zo heeft uitgestippeld. Dat iemand je wel uit de oliebol haalt. Het geeft rust.
Geloof is een mooi goed. Mits eerlijk toegepast is er niets mis mee.
Wie ben ik mensen ervan te overtuigen dat het anders is? Iedereen heeft recht op zijn eigen geloof, zolang je er anderen maar niet mee onderdrukt
Pensionnetje schreef:Geloof is relatief.
Volgens mijn paarden ben ik God, want ik kan eten toveren.
Ik kan staldeuren openen, iets wat zij niet kunnen.
Als ze uit de wei komen is hun stal ineens weer schoon.
Als ze niet naar hun God luisteren, ondervinden ze de hel.
Luisteren moeten ze natuurlijk wel![]()
Ja, in hun ogen ben in almachtig, een ware godin.
Ben ik blij dat ze Darwin niet kennen. Dan zouden ze geen stap meer voor me verzetten.
Ik ga weer even voor God spelen, en de paardjes voeren