Proefdieren of gedetineerden?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Tieneke

Re: Proefdieren of gedetineerden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 17:18

Nee, ik heb het nu niet over de dieren, het is imo geen of-of keuze (zie ook mijn andere posts hier). Maar ik ga gewoon door op jouw posts Lachen Dat zeker niet? Hoe dan wel?

Wij beter dan een proefdier? Ik zou het niet zo willen stellen, maar als ik moet kiezen om een mens in leven te houden of een dier, kies ik de mens. Als ik hoor dat iemands kind is overleden, vind ik dat veel erger dan als ik hoor dat iemand hond is overleden. Ik zeg niet dat ik dat niet erg vind, maar wel minder.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 17:19

En als ik hoor dat er door een natuurramp een paar honderdduizend mensen zijn omgekomen, zal ik dat idd veel erger vinden dan dat ik hoor dat er in diezelfde ramp een paar honderdduizend dieren zijn omgekomen. Maar minder is niet gelijk aan helemaal niet.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 17:22

Maureenn schreef:
Nee dat zeker niet maar bij dieren wel dan? vind zoizo dat er al niet op levende wezens gedaan mag worden..

Even een vraagje: ben jij vegetarier?

Smartiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 17:22

Allebei niet, het gaat er juist om dat ht niet tegen de wil van een dier of van een mens moet worden gedaan. Gedetineerden zijn meestal gewoon niet geestelijk gezond (Ik zeg niet onschuldig) en daarom zouden we er maar proeven op moeten doen? Niet mee eens

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 17:25

Oke, wat zou dan nog een alternatief kunnen zijn?..

Wordt er uberhaupt gewerkt aan een nieuw soort onderzoek waarbij geen dieren in het geding komen? (Er van uitgaande dat de mens nooit inegzet zal worden)

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 17:26

Ben terug, even reactie geven ik waardeer het eigelijk helemaal niet om nazi genoemd te worden... Dat het ook zomaar mag op bokt snap ik evenmin. Ik heb voor mijn scriptie de gelegenheid gehad om enkele verhoren op video te zien, wat je daar ziet zijn geen mensen, dat zijn beesten. Lachen, vertellen hoe goed ze waren, want ze schreeuwde toch zo hard, ja dat hebben we graag. Dat is voor mij geen mens, een beest en als je godsdienstig was zou je die de duivel noemen.

Maar wel mij nazi noemen, maar tegelijk hebben ze wel mensen nodig, waar halen ze die nu het weeshuis verdorrie, kinderen die niks gedaan hebben. Is dat dan zo veel beter, of is mensen genen in koeien steken veel beter?
Want dieren beginnen minder waarde te krijgen.

Maar goed ocharme die man of vrouw die koelbloedig zes mensen vermoord, en nog eens geen spijt heeft ook. Zou zelfs zeggen ocharme die kinderen in het weeshuis omdat de helft van de wereld een bord voor hun kop heeft

waterval123

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 17:28

Cassidy schreef:
Maureenn schreef:
Nee dat zeker niet maar bij dieren wel dan? vind zoizo dat er al niet op levende wezens gedaan mag worden..

Even een vraagje: ben jij vegetarier?

Ja, ik reageerde ook wel heel kort door de bocht en heb nu ook wel beter eroverna gedacht ook door jou post idd als je het zo steld.. maar dan nog

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 17:29

detour schreef:

Wordt er uberhaupt gewerkt aan een nieuw soort onderzoek waarbij geen dieren in het geding komen? (Er van uitgaande dat de mens nooit inegzet zal worden)

Achter de schermen wel, tot ze opgedoekt worden zoals een paar maanden geleden in amerika, maar dan vertrek je gewoon naar een land waar ze minder om geven.

En officieel niet, maar wel nodig Lachen zoals aids onderzoek en apen brengt niks naar voor

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 17:38

detour schreef:
Tineke, zijn wij beter dan proefdieren?...

Cassidy, daar maak je wel een punt, als het om Mandela gaat is het dus betrekkelijk relatief welk gedrag een regering als ethisch of onethisch verstaat, dat maakt het dus ook zo lastig.

Wie beslist over wiens leven en zijn die personen in kwestie in staat om veroordelingen zo rechtvaarig mogelijk te maken?

Hoe langer ik er over na denk, hoe lastiger ik dit soort dingen vind. Ziek

En dat is wat ik al eerder heb opgenoemd: wie zijn wij dat wij over iemand anders mogen oordelen? Wie beslist erover dat iemand dood mag en iemand mag blijven leven? Ik wil dat iig niet zijn, en ik ben van mening dat niemand dat kan, en niemand dat mag.
Ben dan ook tegen de doodstraf. Al zou je figuren als bijv. Dutroux zelf wel wat aan kunnen doen....

Leonie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 17:40

detour schreef:

Ja daar wordt aan gewerkt.

Bij het NCA: Nationaal Centrum Alternatieven voor Dierproeven

http://www.nca-nl.org/

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 17:40

Idd Cassidy, is ook mijn stokpaardje: Wie beslist dat iemand dood moet omdat die persoon zelf gemoord heeft, is imo geen haar beter.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 17:41

aah, haha had verkeerd begrepen Lachen

Bv koeien met mensengenen is nu hot Lachen das ook alternatief

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 17:42

JE moet toch niet doodgaan voor proefpersoon te zijn?

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 17:43

Nee, maar bij een proef kan je op voorhand de gevolgen niet inschatten, daarom is het een proef Knipoog

Leonie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 17:43

Nou als je een tumor moet kweken om onderzoek tegen kanker te doen, lijkt me wel dat er een grote kans is dat je eraan overlijdt ja

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 17:46

katiavl schreef:
aah, haha had verkeerd begrepen Lachen

Bv koeien met mensengenen is nu hot Lachen das ook alternatief

Bacterien met mensengenen bestaan al. Koeien met mensengenen valt in mijn ogen onder ethiek: hoe ver moeten we gaan. Niet alles wat mogelijk is moeten we ook gaan doen.
Een koe met een mensengen kan best een heel goed leven hebben, en daarbij liters aan medicijnen produceren (door de melk), die weer heel veel mensen kunnen helpen.
Daarentegen kunnen Parkinson Patienten geholpen worden door hersencellen van een foetus. Dus je gaat bewust een eicel bevruchten, dit uit laten groeien tot een foetus, de prenatale hersencellen in de hersenen van een Parkinson Patient brengen om hem te helpen. Maar je hebt daarbij wel een moord begaan = abortus gepleegd.
Niet alles wat mogelijk is, moeten we ook gaan doen. Maar dat is weer een heel andere discussie.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 17:47

Maar goed zou niet humaan zijn, nu is het dan veel beter, see no evil, hear no evil, speak no evil Knipoog

Maar goed beide situaties zijn niet ideaal, maar zo een beest offer ik tien keer liever op dan onschuldige kinderen, ach nazi ik Lachen heb toch een hart
Laatst bijgewerkt door lesilla op 10-09-07 17:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 17:50

Leonie89 schreef:
Nou als je een tumor moet kweken om onderzoek tegen kanker te doen, lijkt me wel dat er een grote kans is dat je eraan overlijdt ja

Kankercellen worden tegenwoordig in celkweken vermenigvuldigd, en niet ieder proefdier wordt er dan mee besmet.

Er is een vrouw geweest met de naam Henrietta Lacks. Zij had baarmoederhalskanker en is daar helaas aan overleden. Cellen van het gezwel zijn op kweek gezet (is de eerste celkweek geweest die ooit is toegepast) en worden nog steeds in onderzoeken gebruikt.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 17:50

Tieneke schreef:
Idd Cassidy, is ook mijn stokpaardje: Wie beslist dat iemand dood moet omdat die persoon zelf gemoord heeft, is imo geen haar beter.

In NL is de doodstraf niet aan de orde.

Vraagje: Zoals het nu gaat in de TBS klinieken en mensen tot hun dood op kosten van de staat leven vind ik oko niet helemaal waardig.. Al ben ik ook tegen de doodstraf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 17:51

Tieneke schreef:

Wie beslist dat je iemand van zijn vrijheid mag beroven en op mag sluiten?

Dat is toch dezelfe vraag stelling?
Is maar net wat voor wet je eraan hangt Lachen

Exit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 17:53

detour schreef:
Tieneke schreef:

Vraagje: Zoals het nu gaat in de TBS klinieken en mensen tot hun dood op kosten van de staat leven vind ik oko niet helemaal waardig.. Al ben ik ook tegen de doodstraf.

Mensen in een TBS kliniek zitten daar niet voor niets... Geestelijk zit daar vaak aardig wat mis. Dat zou je ook 'ziek' kunnen noemen. Dus doodstraf oid lijkt me daar ook zeker niet op z'n plaats.

Exit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 17:53

runningkawa schreef:
Tieneke schreef:

Ja maar je kunt hem niet vrij rond laten lopen. Het belang van een grote groep andere mensen weegt dan zwaarder dan zijn belang. En dit is dan de minst zware mogelijkheid om tot die oplossing te komen.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 17:54

Soms vraag ik me af, diegene die hard roepen ook medelijden gaan vertonen als zus of broer is vermoord geweest door die persoon. En die nog geen spijt heeft, en met lege ogen vertelt hoe hij genoot van de stribbelingen.

Als ik tussen twee vuren mag kiezen, kies ik nog altijd van het begin aan, liever die beesten (zijn geen mensen zelfs nog minder dan dieren) dan onschuldige kinderen in derde wereld landen of weeshuizen

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 17:55

detour schreef:

Ik heb het ook niet over de doodstraf, maar wel over de dood als gevolg van een experiment en als de dood er daadwerkelijk op volgt, is het imo wel een vorm van doodstraf en daar ben ik tegen.

En iemand van zijn vrijheid beroven: dat doet een rechter die voor dat beroep kiest, niet ik.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 17:57

runningkawa schreef:
Tieneke schreef:

Er moet een bestraffing zijn voor dat wat ze gedaan hebben. Opsluiting als straf en om te voorkomen dat ze het weer gaan doen mag in mijn ogen best. Doodstraf is een heel ander verhaal.

Maar idd, vertolkt naar Nelson Mandela en nog honderden anderen die vastzitten om enige vage politieke reden, of omdat men bang is martelaren van ze te maken, zal ook dat een punt van discussie blijven.