Gorilla ontsnapt in Blijdorp

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

lesilla

Re: Gorilla ontsnapt in Blijdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 21:08

ThePast03 schreef:
Chiqa schreef:
En je heb altijd nog iets als je eigen verantwoording....
Als ik tig keer tegen mn buren zeg dat ze niet achter mn paard langs moeten lopen
en het tóch doen...en ze krijgen een trap...ja dan heb je het toch écht zelf gedaan.
Beetje nuchter verstand doe je zoiets gewoon niet.

En toch ben jij degene die verantwoordelijk is en blijft voor de schade die je buren hebben nav de trap van jouw paard. Zo is de wet nu eenmaal geregeld, jij moet als eigenaar dan maar zien te voorkomen dat de buren achter jouw paard door kunnen lopen.

Verder denk ik niet dat er een iemand is die kan zeggen het is helemaal de schuld van die mevrouw, allemaal weer speculaties zeker omdat de verzorgers heel wat meer dingen aanbrengen en het helemaal niet over het gedrag van deze mevrouw hebben.

Natuurlijk hebben gorilla's ook zoiets als wraak, maar dat moet je niet gaan vermenselijken met de menselijke wraak en dat gebeurd hier wel. Het is geen mens en het zal nooit een mens worden, het is een aap die onder zulke vreemde omstandigheden is grootgebracht dat hij zeer waarschijnijk al gestoord gedrag vertoond voor zijn soort. Daar wordt hier ook te makkelijk overheen gestapt.

Als lachen tegen apen zulk soort reacties uit zo lokken zou het al veel eerder gebeurd zijn en veel vaker. Iedereen doet nu alsof die mevrouw een totale idioot is terwijl ik nog nooit ander gezien heb in dierentuinen dan mensen die staan te lachen tegen gorilla's, gekke bekken staan te trekken en tegen ramen staan te bonken.
En nu ineens is deze mevrouw een wereldvreemd iemand met een heel laag iq die haar verdiende loon heeft gekregen volgens sommigen....

Wat is dan verschil met menselijke wraak, ik snap je niet. Het wraak systeem ligt bij apen even ver als bij mensen. En bij bonobos zelfs meer maar dat is geen gorilla dus das off topic. Die aap kan de vrouw met een negatieve prikkel associeren. Meer iets al negatieve reinforcment vrouw = stress. Het woord wraak is mischien niet echt toepasselijk en verkeerd maar wraak is leuker voor de media Knipoog
Dat de aap in zulke omstandigheden is opgegroeid kan niemand goedpraten en persoonlijk word ik er super kwaad van

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 21:10

Je zou zo'n beest op je af zien komen. Brr Nagelbijten / Gniffelen

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 21:13

katiavl schreef:
Die aap kan de vrouw met een negatieve prikkel associeren. Meer iets al negatieve reinforcment vrouw = stress.
Dat de aap in zulke omstandigheden is opgegroeid kan niemand goedpraten en persoonlijk word ik er super kwaad van

Dit ben ik met je eens, zou er zelf alleen niet het woord "wraak" aan willen verbinden.

Hoe de aap is opgegroeid is te triest voor woorden en zal zeker meespelen in dit hele verhaal.
Vanuit de verzorgers zelf wordt zelfs ook gedacht aan jalouzie van de gorilla omdat deze mevrouw nu haar aandacht meer moest richten op de andere apen van de verzorgers.

Hier blijft maar in een richting gezocht worden en dat is en blijft deze mevrouw waardoor je nooit of te immer een goed onderzoek zal kunnen doen naar de oorzaak.

Tja en er zijn blijkbaar een hoop domme mensen want je ziet het altijd gebeuren bij apenverblijven.
Vraag mezelf wel af waarom de aap gewoon blijft zitten als hij het als treiteren opvat, hij moet toch slim genoeg zijn om te weten dat hij ook weg kan lopen van dat raam.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 21:18

ThePast03 schreef:
Tallie_Ho schreef:
En verder lees ik uit haar stukje dat hij eerder met zijn knieen in het water heeft gestaan. Dat is zeer onwaarschijnlijk, omdat gorilla's als de dood zijn voor water en niet kunnen zwemmen.

Vertel dat even tegen deze, in het wild levende, gorilla Knipoog, blijkbaar is dit dus absoluut niet altijd waar!:

http://www.arkive.org/species/GES/mamma ... type=rpMed

Wat ik heb begrepen ( and correct me if i'm wrong ) is het zo dat het water meteen bij de kade 2 meter diep is en niet glooiend afloopt naar 2 meter diepte Knipoog Dus dan is het zeer onwaarschijnlijk Knipoog

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 21:19

Waarom zou hij weglopen, dat gaat tegen zijn principes van alpha male in. Wij mensen worden niet als mensen gezien, maar als ik veronder stel andere apen. Al kan je dat nooit weten. Maar lekker als hij wegloopt van degene die hem confronteerd is hij alle gezag ook kwijt.
Wel is de Zoetermeerse furieus op de directie van Diergaarde Blijdorp. Zij is dan ook van zins een fikse claim neer te leggen. "Dit had niet mogen gebeuren. Bokito was al dagen opstandig. Dat wisten zijn verzorgers ook. Hij stond een paar dagen terug al tot zijn knieën in het water. Toen hadden ze al maatregelen moeten nemen. " Ook doet het haar zeer dat Blijdorp aanvankelijk sprak van lichtgewonden. "Het liefst had de directie dit hele incident onder de pet gehouden."

Toch had ik ook graag gehad dat zij inzag dat haar gedrag naar de aap toe verkeerd was. Ik weet niet al haar interviews gelezen en er word niks over gezegd. Had ze het gezegd was het nog een goed leerpunt voor andere geweest. Maar ze blijft van zins dat haar contact wat de aap ook doet gewild is

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 21:24

katiavl schreef:
Waarom zou hij weglopen, dat gaat tegen zijn principes van alpha male in. Wij mensen worden niet als mensen gezien, maar als ik veronder stel andere apen. Al kan je dat nooit weten.

Dat durf ik te betwijfelen bij een aap die is opgevoed door mensen, in een luier heeft rondgelopen en meegesleurd is naar de pizzahut.
Ik kan me nauwelijks voorstellen dat een aap die zo is grootgebracht niet gewend is aan menselijk gedrag en heeft geleerd dat lachende mensen een positief iets is en geen agressie.

Ik kan me ook nauwelijks voorstellen dat die aap zich meer geërgerd heeft aan een (lichtelijk gestoorde) mevrouw die hem elke dag opzoekt en gekke bekken tegen hem trekt dan aan stenengooiende kinderen.
Wat betekend tong uitsteken voor een aap? Je ziet de aap dit doen en daarmee immiteert hij het gedrag van deze mevrouw. Hij doet dit vrijwillig want hij kan ook van haar weglopen, de andere apen waren niet bij hem in de buurt.
Wat betekend dit? Vragen waarop ik geen antwoord heb.

Wel weet ik dat dit een gedragsgestoorde aap moet zijn, kan niet anders als ze hem eerst als mensenkind hebben behandeld en hij later weer aap moest zijn.
Al met al een trieste aap en een trieste vrouw die bijna dagelijks een aap kwam bezoeken in de veronderstelling dat die aap om haar gaf.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 21:29

ja das ook wel waar

En ergste meestal na iets slecht gebeuren er veranderingen, maar in dit verhaal zie ik geen positieve veranderingen.
Het binnenhok blijft hetzelfde, het eiland word meer beveiligd. En de vrouw word wel weer veranderd door een andere vrouw.
Geen onthullend verhaal van wat hebben ze in de tijd uitgestoken met bokito, of nu is het een tijd dat we ons meer gaan richten op dierentuin dieren, of gedrag van bezoekers moet veranderen.

zo zie ik het toch

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 21:34

katiavl schreef:
ja das ook wel waar

En ergste meestal na iets slecht gebeuren er veranderingen, maar in dit verhaal zie ik geen positieve veranderingen.
Het binnenhok blijft hetzelfde, het eiland word meer beveiligd. En de vrouw word wel weer veranderd door een andere vrouw.
Geen onthullend verhaal van wat hebben ze in de tijd uitgestoken met bokito, of nu is het een tijd dat we ons meer gaan richten op dierentuin dieren, of gedrag van bezoekers moet veranderen.

zo zie ik het toch

Helemaal mee eens. De directeurs zelf praat over vaste bezoekers die tegen deze gorilla lachen en contact met hem maken. Deze vrouw is nu het pispaaltje geworden omdat zij slachtoffer is van dit incident.
Van mij mag kritisch gekeken worden naar dierentuinen. In Ouwehand is het heel populair om honden tegen de katachtigen (die in zeer kleine hokken stereotyp gedrag vertronen) uit te laten vallen, keer op keer weer en iedereen staat erbij te lachen. Todat het een keer mis gaat waarschijnlijk.

Verder kwam ik dit nog tegen over de gorilla, het arme dier is compleet vermenselijkt, alles voor de commercie en om maar zoveel mogelijk bezoekers binnen te halen:
------
Een toegewijde vader en echtgenoot, met één nadeel: een slechte jeugd. „Met de hand grootgebracht en dus niet bang voor mensen”, zegt het hoofd dierenverzorging van Diergaarde Blijdorp, Ben Westerveld.

Sterker nog: Gorilla Bokito reageert op mensen. Met alle gevolgen van dien, zo bleek gistermiddag in de Rotterdamse dierentuin. Naar verluidt brachten jennende bezoekers de bijna elfjarige gorilla om even na tweeën tot razernij, waarna de 180 kilo zware zilverrug in een opwelling besloot het eiland met zijn drie vrouwen en drie kinderen te verlaten. Met een reuzensprong overbrugde Blijdorps dominante mannetjesgorilla de bijna vier meter brede gracht, inclusief schrikdraad. Zijn uitbraak leidde tot chaos. Vier mensen raakten gewond.

Bokito groeide op in de dierentuin van Berlijn, waar hij razend populair was. De gorilla was in Duitsland een aap onder de mensen. Hij kreeg de fles, droeg een luier en at pizza met zijn verzorgers. De zilverrug ontsnapte daar ook al een keer, door over een glazen omheining te klimmen. Twee bewakers wisten hem destijds te overmeesteren.

Zijn gedwongen vertrek naar Rotterdam in de zomer van 2005, was in Duitsland voorpaginanieuws. Maar hij moest weg, Bokito kon zich in de Duitse dierentuin niet voortplanten omdat dan inteelt zou ontstaan. De Duitsers vroegen zich af of hun geliefde Bokito wel goed verzorgd zou worden. Op de laatste dag van zijn verblijf in Duitsland zat Bokito te treuren met de hand op de knieën en de kin op de borst. „Een apentheater met tranen”, kopte de Berliner Zeitung een dag later. Ton Dorresteijn, directeur van Blijdorp, begreep de zorgen van het Berlijnse publiek heel goed. „Bokito was een publiekstrekker”, zei hij indertijd. „Hij heeft menselijke trekken, maar het blijft toch een gorilla.”

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 21:34

Trouwens nog zo een goed voorbeeld, hier word gezegd dat ze het ongeloofwaardig vinden dat de vrouw haar acties grappig of goed vind. Een paar maand geleden stond hier een filmpje over een aap die vastgebonden was aan een hond verkleed als cowboy en in een rodeo moest rijden.
De helft van de replys waren ik lig strijk van het lachen, ik word daar ziek van. Als zo een dingen gebeuren verbaast het me niet dat mensen zo in de zoo doen. Maar goed mensen maken fouten en ik heb ook medelijden met die vrouw niemand verdiend zo iets

Was me ook al opgevallen eerst deed de directeur dat hij van niets wist, en plots kwam het uit dat het een vaste bezoeker is die de verzorgers nog eens kennen ook. Dat betekent dat ze van de problematiek wisten en goed aangepakt mogen worden....

Diep triest het leven van bokito Boos!

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 21:40

Ik ben benieuwd of de mevrouw de laatste hint van Bokito begrepen heeft. Het is nog steeds haar lieveling, dus misschien gaat ze er wel weer heen.
Ik snap niet dat bezoekers zo dicht bij het glas kunnen komen.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 21:42

katiavl schreef:
Trouwens nog zo een goed voorbeeld, hier word gezegd dat ze het ongeloofwaardig vinden dat de vrouw haar acties grappig of goed vind. Een paar maand geleden stond hier een filmpje over een aap die vastgebonden was aan een hond verkleed als cowboy en in een rodeo moest rijden.
De helft van de replys waren ik lig strijk van het lachen. Als zo een dingen gebeuren verbaast het me niet dat mensen zo in de zoo doen

We zitten hier op een paardenforum en dus gaat bijna iedereen hier in het dagelijkse leven met dieren om. Het schijnt voor sommigen moeilijk te zijn om zich te bedenken dat er mensen bestaan die nooit dieren thuis gehad hebben en bijzonder weinig weten van dieren en hun gedrag.
Deze mensen hebben echt niet door dat die aap het misschien niet leuk vindt als je tegen hem lacht. Hij blijft toch zitten en komt zelfs naar hun toe? Als hij het echt zo vervelend zou vinden zou hij wel weggaan of niet komen.
Dat is hun denkwijze en zo vreemd is die niet eens.

De aap is waarschijnlijk agressief geworden van die stenengooiende kinderen, dat ligt een stuk meer voor de hand. Wat er daarna met hem gebeurd is en waarom deze mevrouw nu juist het slachtoffer is geworden (terwijl er dus meerdere vaste bezoekers elke dag met deze aap "communiceerde"?) is een stuk moeilijker te achterhalen, als het al te achterhalen valt?
Gaf deze mevrouw de in paniek zijnde aap een negatieve associatie? Was hij toch jaloers omdat ze meer aandacht aan de andere apen gaf? Is het gewoon stom toeval?
Denk niet dat er iemand is die dit ooit met zekerheid zal kunnen zeggen.

Bovendien moet er dan ook nog eens rekening gehouden worden met het feit dat deze aap gedragsgestoord is en je er dus geen "normale theorien" op los kunt gooien.

Het is en blijft Blijdorp die had moeten voorkomen dat dit alles heeft kunnen gebeuren. Het "communcieren" met mensen, kinderen die stenen gooien maar vooral het uitbreken van dierentuindieren.
Wat de oorzaak is geweest zullen we nooit meer achter komen, tenzij iemand die aap leert praten. Clown

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 21:44

ThePast03 schreef:
katiavl schreef:
Die aap kan de vrouw met een negatieve prikkel associeren. Meer iets al negatieve reinforcment vrouw = stress.

Dit ben ik met je eens, zou er zelf alleen niet het woord "wraak" aan willen verbinden.

Hoe de aap is opgegroeid is te triest voor woorden en zal zeker meespelen in dit hele verhaal.
Vanuit de verzorgers zelf wordt zelfs ook gedacht aan jalouzie van de gorilla omdat deze mevrouw nu haar aandacht meer moest richten op de andere apen van de verzorgers.

Hier blijft maar in een richting gezocht worden en dat is en blijft deze mevrouw waardoor je nooit of te immer een goed onderzoek zal kunnen doen naar de oorzaak.

Tja en er zijn blijkbaar een hoop domme mensen want je ziet het altijd gebeuren bij apenverblijven.
Vraag mezelf wel af waarom de aap gewoon blijft zitten als hij het als treiteren opvat, hij moet toch slim genoeg zijn om te weten dat hij ook weg kan lopen van dat raam.

Hij vatte het niet als treiteren op, maar als een aanval op de grens van zijn territorium.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 21:47

imaudy schreef:
Hij vatte het niet als treiteren op, maar als een aanval op de grens van zijn territorium.

Dan moet er dus een hek komen tussen dat glas en het publiek want al die mensen staan te lachen en gekke bekken te trekken.
En je kunt beter eerst een apengedragstudie gaan doen voordat je een dierentuin bezoekt anders heb je dus kans dat je de schuld krijgt van het feit dat een gorilla uitbreekt.
En die kinderen die stenen gooide waren natuurlijk helemaal niet fout bezig en dat heeft er natuurlijk niets mee te maken.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 21:49

LiNdA1986 schreef:
Sorry maar de enige fout die Blijdorp hier heeft gemaakt is dat ze niet controleren op dit soort mensen, ze moeten die gelijk het park uitzetten en nooit meer binnenlaten. Dat die aap zo reageert is logisch, zeker als er nog jongere aapjes waren ook.
Ik begrijp uberhaupt niet wat je in een dierentuin komt doen als je beesten loop te pesten.

Blijdorp is een diergaarde geen controlerend kamp?! Er komen dagelijks duizenden bezoekers en honderden vaste bezoekers, moeten die dan eerst gescand en ondervraagd worden voordat ze binnen mogen?

LiNdA1986 schreef:
Ik begrijp uberhaupt niet wat je in een dierentuin komt doen als je beesten loop te pesten.

Mentaliteit van tegenwoordig? Ooit wel eens gezien hoeveel muntjes er in het krokodillenbassin liggen?

Ik denk dat dit hele verhaal een trieste samenloop van omstandigheden is geweest en dat het verschrikkelijk wordt opgeblazen in de media. Alle betrokkenen hebben schuld, er is niet 1 schuldige aan te wijzen. Niemand had het tot donderdag voor mogelijk gehouden dat een gorilla over 4 meter water kon komen, die vrouw wist niet waar ze mee bezig was met haar vriendschapsbedoelingen en er waren net treiterige kinderen aanwezig en Bokito had een slecht humeur.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 21:52

Tuurlijk zijn die kinderen verschrikkelijk, dan vraag ik me af op die moment waar de ouders zijn Boos! owjee voor het die personen als het mijn kinderen waren Bloos
Maar toch speciaal dat de aap juist op die vrouw viseerde. Een vrouw die hem dagelijks bezoekte/irriteerde naar haar zeggen liefkoosde is toch speciaal.

Maar goed zoals jij zegt weten zullen we het nooit, en gebarentaal is nog niet bij de gorilla gedaan zou wel de goede oplossing zijn. Haha!

Voor mij is degene die een fout begaan zeker blijdorp en duitsland, ik heb ook alleen maar beweerd dat de vrouw een fout begaan heeft naar de mogelijke aanleiding

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 21:53

Kaat18 schreef:
Mentaliteit van tegenwoordig? Ooit wel eens gezien hoeveel muntjes er in het krokodillenbassin liggen?

Ik denk dat dit hele verhaal een trieste samenloop van omstandigheden is geweest en dat het verschrikkelijk wordt opgeblazen in de media. Alle betrokkenen hebben schuld, er is niet 1 schuldige aan te wijzen. Niemand had het tot donderdag voor mogelijk gehouden dat een gorilla over 4 meter water kon komen, die vrouw wist niet waar ze mee bezig was met haar vriendschapsbedoelingen en er waren net treiterige kinderen aanwezig en Bokito had een slecht humeur.

Hoezo van tegenwoordig? Ik ben 45 jaar en al zolang ik me kan herinneren heb ik mensen gekke bekken zien trekken tegen gorilla's en andere apen, zien lachen tegen ze en zien staan bonken tegen ramen. Mensen zien dat niet als bewust treiteren, denken echt dat ze aan het spelen zijn met die dieren.

Voor de wet is hier wel degelijk een schuldige en dat is Blijdorp. Een bezitter blijft ten alle tijden verantwoordelijk voor het gedrag van zijn dieren en de schade die daar uit voortvloeit en een dierentuin hoort te zorgen voor de veiligheid van zijn bezoekers. Wat er ook gebeurd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 21:57

Citaat:

Wie is er hier nu dom?
meerkeuzenvraag.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 22:02

Chiqa schreef:
Wie is er hier nu dom?
meerkeuzenvraag.

Wie blijft er hier op de persoon spelen?
Eenkeuzevraag.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 22:02

Maar zoals die foto bokito ondertussen weer te zien in blijdorp

Afbeelding

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 22:04

katiavl schreef:

En er staan weer mensen met hun handen tegen het glas en er staan ook weer lachende mensen.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 22:07

ThePast03 schreef:
Hoezo van tegenwoordig? Ik ben 45 jaar en al zolang ik me kan herinneren heb ik mensen gekke bekken zien trekken tegen gorilla's en andere apen, zien lachen tegen ze en zien staan bonken tegen ramen. Mensen zien dat niet als bewust treiteren, denken echt dat ze aan het spelen zijn met die dieren.

Voor de wet is hier wel degelijk een schuldige en dat is Blijdorp. Een bezitter blijft ten alle tijden verantwoordelijk voor het gedrag van zijn dieren en de schade die daar uit voortvloeit en een dierentuin hoort te zorgen voor de veiligheid van zijn bezoekers. Wat er ook gebeurd.

Dus dan is het niet de mentaliteit van tegenwoordig maar van de gemiddelde mens. Wat is daar dan tegen te doen? Mensen eerst een spoedcursus hoe-kijk-ik-dieren geven voordat ze een dierentuin in mogen? Treitergedrag kan alleen gezien worden als er de hele dag politieagentjes in de tuin staan en mensen die een soort van obsessie vormen voor een beest zijn niet buiten te sluiten uit een diergaarde.

Voor de wet is blijdorp idd aansprakelijk maar ik denk dat de wet geschreven is met de interpetatie van huisdieren en niet van dierentuin dieren (zijn toch meestal iets andere type beesten en komen in mindere mate voor in het NL'se rechtsysteem). Ik vind het erg ver gaan om de complete schuld nu bij Blijdorp te leggen. Blijdorp is een veilige tuin voor mens en dier, en het apeneiland is gebouwd voor het plezier van aap en mens (als apen in kooien worden gehouden begint ook een groot deel van NL te miepen dat dat niet diervriendelijk is) en is al jaren veilig voor dier en mens. Alleen nu blijkt door een samenloop van omstandigheden dus niet. Als voor dieren zorgt kan er wel eens iets mis gaan, hoe je ook je best doet dit te voorkomen.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 22:09

ThePast03 schreef:
imaudy schreef:

Dan moet er dus een hek komen tussen dat glas en het publiek want al die mensen staan te lachen en gekke bekken te trekken.
En je kunt beter eerst een apengedragstudie gaan doen voordat je een dierentuin bezoekt anders heb je dus kans dat je de schuld krijgt van het feit dat een gorilla uitbreekt.
En die kinderen die stenen gooide waren natuurlijk helemaal niet fout bezig en dat heeft er natuurlijk niets mee te maken.

Als je vier keer per week een aap zit lastig te vallen mag je wel eens opzoeken was zijn reacties betekenen.
De kinderen waren natuurlijk helemaal fout.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 22:11

ThePast03 schreef:
katiavl schreef:

En er staan weer mensen met hun handen tegen het glas en er staan ook weer lachende mensen.

En op de foto is niemand zo overheersend bezig als die mevrouw, daar zit het verschil in denk ik.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 22:12

ThePast03 schreef:
katiavl schreef:

Er is toch iets mis gegaan in de evolutie: in dit geval leert de aap sneller dan de mens. Vork

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 22:26

ThePast03 schreef:
katiavl schreef:
\
Bovendien moet er dan ook nog eens rekening gehouden worden met het feit dat deze aap
!!gedragsgestoord!! is

hmz als er iemand gedrags gestoord is dan is t in ieder geval niet die aap maar al die achterlijke bezoekers die die aap maar treiteren.
misschien hebben jullie allemaal erover heen hebben gelezen maar vergeet niet dat ze een aantal jongen van hem hebben weg gehaald. dus tjah dat arme beest was gewoon van streek.

en vind t niet gek dat dat beest zich kostelijk op een dom schreeuwend weif heb uitgeleefd..
ik neem het hem niet kwalijk.
hij had haar even op haar plek gezet net als wat wilde apen normaal in de natuur ook zouden doen in een groep.dan slaan en bijten ze elkaar ook en tjah helaas was het dik keer een vrouw

en denk eens na paarden in de kudde zetten elkaar ook met trappen en bijten op hun plaats waar ze horen en dat gaat ook niet zachtjes.

misschien moeten jullie je eens gaan inleven in het leven van een kudde dieren misschien gaan jullie dan die aap dan eens begrijpen.