ThePast03 schreef:Chiqa schreef:En je heb altijd nog iets als je eigen verantwoording....
Als ik tig keer tegen mn buren zeg dat ze niet achter mn paard langs moeten lopen
en het tóch doen...en ze krijgen een trap...ja dan heb je het toch écht zelf gedaan.
Beetje nuchter verstand doe je zoiets gewoon niet.
En toch ben jij degene die verantwoordelijk is en blijft voor de schade die je buren hebben nav de trap van jouw paard. Zo is de wet nu eenmaal geregeld, jij moet als eigenaar dan maar zien te voorkomen dat de buren achter jouw paard door kunnen lopen.
Verder denk ik niet dat er een iemand is die kan zeggen het is helemaal de schuld van die mevrouw, allemaal weer speculaties zeker omdat de verzorgers heel wat meer dingen aanbrengen en het helemaal niet over het gedrag van deze mevrouw hebben.
Natuurlijk hebben gorilla's ook zoiets als wraak, maar dat moet je niet gaan vermenselijken met de menselijke wraak en dat gebeurd hier wel. Het is geen mens en het zal nooit een mens worden, het is een aap die onder zulke vreemde omstandigheden is grootgebracht dat hij zeer waarschijnijk al gestoord gedrag vertoond voor zijn soort. Daar wordt hier ook te makkelijk overheen gestapt.
Als lachen tegen apen zulk soort reacties uit zo lokken zou het al veel eerder gebeurd zijn en veel vaker. Iedereen doet nu alsof die mevrouw een totale idioot is terwijl ik nog nooit ander gezien heb in dierentuinen dan mensen die staan te lachen tegen gorilla's, gekke bekken staan te trekken en tegen ramen staan te bonken.
En nu ineens is deze mevrouw een wereldvreemd iemand met een heel laag iq die haar verdiende loon heeft gekregen volgens sommigen....
Wat is dan verschil met menselijke wraak, ik snap je niet. Het wraak systeem ligt bij apen even ver als bij mensen. En bij bonobos zelfs meer maar dat is geen gorilla dus das off topic. Die aap kan de vrouw met een negatieve prikkel associeren. Meer iets al negatieve reinforcment vrouw = stress. Het woord wraak is mischien niet echt toepasselijk en verkeerd maar wraak is leuker voor de media

Dat de aap in zulke omstandigheden is opgegroeid kan niemand goedpraten en persoonlijk word ik er super kwaad van