( serieus) vraagje over het geloof

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

zoetiej

Re: ( serieus) vraagje over het geloof

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 19:38

Volgens mij omdat het volgens het geloof gewoon verboden is

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 20:24

zoetiej schreef:

Uh... ja, dat was het hele punt....
Waarom was de vraag....

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 09:07

Goof schreef:
Citaat:
Historisch-kritisch benaderd zou het ontstaan van deze regelgeving te maken kunnen hebben gehad met de hygiënische omstandigheden ten tijde van het ontstaan van deze religies in het Midden-Oosten).

Dit zegt dus iets over vroeger toen de regel om geen varkensvlees te eten is bedacht. Het zegt helemaal niet dat varkensvlees nu ongezond is.
Ik kan het me ook niet voorstellen, anders zouden de winkels er ook niet vol mee liggen en zouder er ook niet zo ontzettend veel varkens gefokt worden voor hun vlees.

Vraag ik me toch nog steeds af wat de specifieke reden van een moslim is om (heden ten dage) geen varken te eten.

Nee, maar vroeger dus wel. Vroeger was varkensvlees minder hygiensch dan ander vlees omdat het snel zoönotische Trichinelarven ( moet je even googlen) bevatten. Dus ik denk dat dit de reden is. De Koran zegt dat varkensvlees onrein is en toen klopte dat dus ook. Ik denk dat gewoon nooit is aangepast aan hoe het nu is.

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 09:08

zoetiej schreef:

Haha.. ja daar waren wel inmiddels wel achter Knipoog de vraag is alleen wat de reden is Knipoog

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 12:13

Tja, ik riep al dat varkensvlees gewoon slechter houdbaar is in warme landen en dat het dus logisch was dat je het niet kon eten. Maar ook dus dat het wel tijd wordt om een en ander aan te passen aan moderne tijden!
Maar het blijkt dus dat heel veel mensen maar gewoon regels aannemen met slechte uitleg erbij en daar genoegen meenemen. Je mag best vragen stellen bij geloof en dingen onderzoeken en een beetje logisch nadenken kan ook een grote hulp zijn...

Ik zie juist bij geloven/sektes waar mensen dagelijks/wekelijks byzonder beinvloed/geinstrueerd worden, dat de volgelingen nergens meer over na willen denken. Een en ander heeft ook te maken met de opvattingen van de ouders en strenge opvoeding, lijkt het.

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 12:34

Lusitana schreef:
Tja, ik riep al dat varkensvlees gewoon slechter houdbaar is in warme landen en dat het dus logisch was dat je het niet kon eten. Maar ook dus dat het wel tijd wordt om een en ander aan te passen aan moderne tijden!
Maar het blijkt dus dat heel veel mensen maar gewoon regels aannemen met slechte uitleg erbij en daar genoegen meenemen. Je mag best vragen stellen bij geloof en dingen onderzoeken en een beetje logisch nadenken kan ook een grote hulp zijn...

Ik zie juist bij geloven/sektes waar mensen dagelijks/wekelijks byzonder beinvloed/geinstrueerd worden, dat de volgelingen nergens meer over na willen denken. Een en ander heeft ook te maken met de opvattingen van de ouders en strenge opvoeding, lijkt het.

Ja ik denk er hetzelfde over als jij. Maar ja, die ogen van die mensen krijg je niet zomaar open denk ik

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 15:00

Ik ben van mening dat overal over nagedacht moet worden. Je ziet idd dat in strenge kerken, de leer gewoon blind wordt opgevolgd. Door na te denken, dingen uit te pluizen en veel op te zoeken, krijg je juist een rijker geloof.

Moirsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-07 21:48

appelbolfan schreef:
Omdat dat een soort van 'algemeen scheldwoord' is Clown Je zegt toch ook wel eens kankermug of tyfusmug tegen een mug terwijl je de mug eigenlijk geen kanker gunt Sigaar

ik scheld niet met kanker dan ben je echt diep triest... dus spreek voor je zelf

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 10:24

Goof schreef:
Vraag ik me toch nog steeds af wat de specifieke reden van een moslim is om (heden ten dage) geen varken te eten.

Het eten van varkensvlees: Het is een onrein dier omdat het uitwerpselen eet. Het kan volgens vele wetenschappers leiden tot allerlei lichamelijke kwalen en allergieën. Zelfs in de westerse medische sector komen er steeds meer aanwijzingen dat varkensvlees een negatieve invloed op de gezondheid kan hebben.

in het topic : van varkensvlees word je homo. staat uitgelegd waarom het slecht is.
ik heb het even gekopieerd:

Je wordt dik van varkensvlees
Je krijgt een slechte huid van varkensvlees

Varkensvlees veroorzaakt een hoog cholesterol gehalte en daarvan kun je .. krijgen.

1. Vernauwing van de sl*gaders en de invloed daarvan op het hart.
2. Verergering van suikerziekte.
3. Hoge bloeddruk..
4. Cholecystolithiasis. (zie onder voor uitleg).*
5. Gewrichtsontsteking (artritis)
6. Ademhalingsmoeilijkheden.
7. Moeilijke opereerbaarheid.
8. Verhoogde kans op slokdarmkanker, borstkanker, prostaatkanker, baarmoederhalskanker en leverkanker.

en daarnaast is het varken geschapen om troep op te ruimen en niet om gegeten te worden. het word gezien als een virusdragend dier.

Toch mogen wij ons niet 'vies' gedragen tegen een varken aangezien hij ook door Allah geschapen is.

Allah verbied ons alleen de dingen die slecht voor ons zijn. alcohol, gokken, varkensvlees...

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 11:11

Kijk, dat is nou eens een antwoord waaraan je wat hebt!!

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 16:13

jameyskatje schreef:
Goof schreef:

Het eten van varkensvlees: Het is een onrein dier omdat het uitwerpselen eet. Het kan volgens vele wetenschappers leiden tot allerlei lichamelijke kwalen en allergieën. Zelfs in de westerse medische sector komen er steeds meer aanwijzingen dat varkensvlees een negatieve invloed op de gezondheid kan hebben.

in het topic : van varkensvlees word je homo. staat uitgelegd waarom het slecht is.
ik heb het even gekopieerd:

Je wordt dik van varkensvlees
Je krijgt een slechte huid van varkensvlees

Varkensvlees veroorzaakt een hoog cholesterol gehalte en daarvan kun je .. krijgen.

1. Vernauwing van de sl*gaders en de invloed daarvan op het hart.
2. Verergering van suikerziekte.
3. Hoge bloeddruk..
4. Cholecystolithiasis. (zie onder voor uitleg).*
5. Gewrichtsontsteking (artritis)
6. Ademhalingsmoeilijkheden.
7. Moeilijke opereerbaarheid.
8. Verhoogde kans op slokdarmkanker, borstkanker, prostaatkanker, baarmoederhalskanker en leverkanker.

en daarnaast is het varken geschapen om troep op te ruimen en niet om gegeten te worden. het word gezien als een virusdragend dier.

Toch mogen wij ons niet 'vies' gedragen tegen een varken aangezien hij ook door Allah geschapen is.

Allah verbied ons alleen de dingen die slecht voor ons zijn. alcohol, gokken, varkensvlees...

Dat is ook iets om over na te denken als christen Pling . Bij de joden zijn varkens ook onreine dieren.

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 19:07

ik ken een christelijk meisje die ook geen varkensvlees eet.
maar of er iets over in de bijbel staat,,, na mijn weten niet Lachen

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 19:11

Jawel, je mag geen vlees van onreine dieren eten. Dat staat in de Bijbel. Dieren die herkauwen of gespleten hoeven hebben zijn onrein. Dit staat er oa:
'En zwijnen hebben wel gespleten hoeven, maar herkauwen niet; daarom moet u ook die als onrein beschouwen. Eet geen vlees dat van zulke dieren afkomstig is en raak hun kadavers niet aan.'

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 19:13

Waarom beschouwt de bijbel dieren met gespleten hoeven als onrein?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 19:38

Emilion1985 schreef:
Jawel, je mag geen vlees van onreine dieren eten. Dat staat in de Bijbel. Dieren die herkauwen of gespleten hoeven hebben zijn onrein.

Dan kunnen we goedbeschouwd alleen maar paardenvlees eten...

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 19:42

Shadow0 schreef:
Emilion1985 schreef:
Jawel, je mag geen vlees van onreine dieren eten. Dat staat in de Bijbel. Dieren die herkauwen of gespleten hoeven hebben zijn onrein.

Dan kunnen we goedbeschouwd alleen maar paardenvlees eten...

Je vergeet de kip Haha!

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 19:37

en de zeedieren.

in de islam is alles wat uit de zee komt rein (in de bijbel weet ik het niet). dieren uit de zee hoeven ook niet op de rituele manier geslacht te worden.