Ben ik dan echt ( zo) streng opgevoed ???

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Ben ik dan echt ( zo) streng opgevoed ???

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 10:00

katiavl schreef:
Nee ma ik heb het terug over de pretty woman scene, ik denk dat er maar weinig zijn die alle vorken en messen kennen Lachen

Ach, gewoon van buiten naar binnen werken en als er goede bediening aanwezig is, wordt het meteen weggehaald als die gang klaar is en ook de glazen die gebruikt zijn bij die gang. Zo moeilijk is het niet.

katiavl schreef:
Hahahah nee maar serieus Haha!

Ik heb echt nog nooit iemand verkeerd zien kijken naar een persoon die zijn armen op tafel legt, geen reacties van op de brandstapel ermee Boos! , of wat is dat voor een onopgevoed monster Lachen

Ik denk eerlijk gezegd dat er maar weinig mensen zo denken

Maar dat is nu een kwestie van fatsoen, een ander niet in verlegenheid brengen. De eerdere opmerking van Nicolletje dat er wordt veroordeeld is daarmee eigenlijk om te draaien; belachelijk dat mensen tafelmanieren hanteren...

Tomaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 13:34

Uthrick schreef:
geen fris, geen melk, geen water, geen thee niks dus. Tenmiste, bij het avond eten niet hé bij het ontbijt en de lunch wel melk of thee.

Waarom niet? omdat dat je eetlust bederft ( maar dat heb ik eerder in dit topic ook al uitgelegd)

Mag ik dan wel zeggen dat ik dat een belachelijke regel vind... Geen frisdrank en zo, dat snap ik, maar geen water? Ik moet er niet aan denken om bij eten met iets teveel peper gaan water te hebben Nagelbijten / Gniffelen Zelfs in de meest luxueuze restaurants mag je drinken bij het eten. Dus ik vind 't een beetje aparte regel Lachen

wilson

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 13:40

Ik vind dat jij echt niet streng opgevoed bent hoor, bij ons thuis gelden ongeveer dezelfde regels. Alleen hoefde we pasta niet met vork/ lepel te eten want mijn ouders konden het zelf niet Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 13:43

Tomaatje schreef:
Uthrick schreef:
geen fris, geen melk, geen water, geen thee niks dus. Tenmiste, bij het avond eten niet hé bij het ontbijt en de lunch wel melk of thee.

Waarom niet? omdat dat je eetlust bederft ( maar dat heb ik eerder in dit topic ook al uitgelegd)

Mag ik dan wel zeggen dat ik dat een belachelijke regel vind... Geen frisdrank en zo, dat snap ik, maar geen water? Ik moet er niet aan denken om bij eten met iets teveel peper gaan water te hebben Nagelbijten / Gniffelen Zelfs in de meest luxueuze restaurants mag je drinken bij het eten. Dus ik vind 't een beetje aparte regel Lachen

Ach die regel is voornamelijk voor kinderen, die drinken hun maag vol met een glas melk, wat ook meermalen om gaat op tafel en lusten dan niet meer hun eten. Gewoon een praktische regel en een van de regels is ook dat je niet je eten wegspoelt. Drink je bij het eten dan is het wijn en ook wijn klok je niet naar binnen, maar nip je (dus met kleine slokjes). :Later is het water en eventueel frisdrank geworden, in het kader van bewust met alcohol om te gaan.

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 16:04

katiavl schreef:

Ik heb echt nog nooit iemand verkeerd zien kijken naar een persoon die zijn armen op tafel legt, geen reacties van op de brandstapel ermee Boos! , of wat is dat voor een onopgevoed monster Lachen

Euhm. Clown
Dat denk ik wel hoor, als ik iemand dat zie doen. Ik zeg er alleen niks van, dat is wat anders.
En ik zou zeker niet graag met zo iemand in een restaurant zitten.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 16:27

russel schreef:
Maar dat is nu een kwestie van fatsoen, een ander niet in verlegenheid brengen. De eerdere opmerking van Nicolletje dat er wordt veroordeeld is daarmee eigenlijk om te draaien; belachelijk dat mensen tafelmanieren hanteren...

Even voor alle goede orde; mijn tafelmanieren zijn prima hoor Lachen
Ik schijn niet te smakken, hoewel ik nu wel moeilijk eet met mijn beugel en veel draadjes, gaten in mijn mond en ik kan niks afhappen (zitten 2 kunstsnijtanden aan mijn draadje/slotje vastgelijmd los in mijn mond; hier komen straks implantaten) dus ik moet alles in kleine stukjes snijden, ook pizza en brood.
Dubbelvouwen en afhappen doe ik bijna nooit tenzij ik onderweg eet, ik vraag me alleen af wat er onbeleefd aan is.

Maargoed, over verlegenheid brengen, mijn beste vriendin die wacht altijd netjes met roken totdat ik klaar ben, maar ik kan niet goed kauwen en eet langzaam, dus dan zit zij zowat het eten van mijn bord te kijken.
Dan zeg ik: steek alsjeblieft die peuk op want je wil roken!!
Neeeheee dat mag niet, is niet beleefd ,zegt ze dan.
Ja nou je zit nu zo overduidelijk te wachten en te kijken, steek alsjeblieft die peuk op want zo eet ik niet op mijn gemak! En ik heb er toch geen last van.
Dan is het beleefdheid, maar toch niet prettig.

Sja en wat de een tafelmanieren vindt, vindt de ander weer onprettig Lachen
Ik probeer ermee te zeggen allemaal,dat ik mensen in hun waarde probeer te laten, hoe vreemd ze in mijn ogen ook kunnen zijn en ik probeer gedrag altijd los te koppelen van iemands persoonlijkheid (dus niet: iemand smakt aan tafel en eet niet met mes en vork dus zal diegene weleen vervelend persoon zijn)
Als iemand bijv echt heel vervelend of vies eet en dit irriteert me (gebeurt niet gauw) dan zal ik denk ik eerder kiezen om weg te blijven bij deze persoon tijdens het eten, dan dat ik zal verzoeken of deze persoon wil ophouden of weggaan.

Katavi, ik was gisteren uit eten (in een vrij net restaurant) en heb met dit topic in mijn achterhoofd even om me heen gekeken,maar echt bijna niemand houdt zich aan tafelmanieren en zit met ellebogen op tafel *LOL*

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 16:31

maaitjuh schreef:
katiavl schreef:

Euhm. Clown
Dat denk ik wel hoor, als ik iemand dat zie doen. Ik zeg er alleen niks van, dat is wat anders.
En ik zou zeker niet graag met zo iemand in een restaurant zitten.

Maar bedoel gewoon handen op het tafel, komaan er zijn ergere dingen boeren en scheten laten kan ik begrijpen. En daarop een persoon beoordelen vind ik echt vreemd

Ik vind strenge opvoeding ook leren mensen waarderen, ook al hebben die andere gewoontes Lachen dan ben ik blij dat ik dat wel geleerd heb. En iets minder streng op de eetgewoontes

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 16:40

katiavl schreef:
En daarop een persoon beoordelen vind ik echt vreemd

Het kwam zo op mij over dat mensen erop beoordeeld werden, vandaar..

Hier staat overigens een antwoord over drinken tijdens het eten:
http://www.ouders.nl/friso/v0008.htm
Ik drink juist graag tijdens mijn eten, anders ben ik geneigd om te weinig te drinken en dat is altijd nog slechter dan te weinig eten.
Het is ook beter voor je gebit om het te combineren (tenzij het om water gaat)

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 16:58

Nee oke maar als iemand met zn ellebogen op tafel gaan zitten of met 1 hand eet, dan ga ik wel denken.
Maar dat komt omdat het er zó is ingestampt bij mij dat het automatisch opvalt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 19:01

Nicolletje, waarom voel je je steeds zo aangevallen?

Bestek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 19:05

Ik ben redelijk goedgemanierd opgevoed, de etiquette heb ik pas geleerd bij mijn eerste vriendje. Zo had ik bijvoorbeeld geen idee wat dat ding was dat voor me lag als een soort voorgerecht bij het kerstdiner bij vriendjelief. Rustig afgewacht wat de anderen er mee deden en hetzelfde maar gedaan... Het bleek een amuselepel te zijn *LOL* .

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 19:24

russel schreef:
Nicolletje, waarom voel je je steeds zo aangevallen?

Ik voel me niet aangevallen hoor Lachen ik probeer de discussie aan te gaan in plaats van mee te banketstaaf terwijl ik er niets van zou menen Lachen

Oh oh wat ben ik ook streng opgevoed en oh wat was het goed en alle andere mensen zijn fout.
Nee, ik heb eten met mes en vork en alles eromheen nooit als strenge opvoeding beschouwd maar ik realiseer me dat er ook mensen zijn die het anders geleerd hebben en dat dat niet per definitie slecht is, omdat ik dat niet zo geleerd heb.

Das alles....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 19:33

Nee, zo wordt de discussie nl niet gevoerd. Dat maak jij er nl steeds van. Niemand veroordeelde, werd alleen aangehaald dat het een normale opvoeding is en dat het een gemis is als je het niet hebt geleerd. En toen begon de ellende van welles en nietes.

Niemand voelt zich zielig en vind nu dat ze o gut toch streng zijn opgevoed. Integendeel ik lees alleen berichten dat die mensen blij zijn dat ze zo bij een officeel banquet aan kunnen schuiven zonder uit de toon te vallen. En daar gaat de discussie nu over dat al die vinden dat ze dus nu veroordeeld worden, maar die regels zijn voor een ieder zichtbaar dus geen nood, maar je moet het wel willen weten en daar gaat denk ik ook de discussie over. Niet willen weten en zich gediscrimineerd voelen, maar dat doen die mensen dan toch zelf. Lijkt mij nl niet leuk als mensen kijken en je weet niet wat je fout doet of je voelt je heel erg ongemakkelijk en kan niet genieten van alles.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 19:40

Ik zal wel verkeerd lezen, maar ik snap je post niet Bloos

Jij zegt nu ook weer dat het een normale opvoeding is, maar wie bepaalt de norm? De etiquette? Onze Nederlandse cultuur?
Ik probeer buiten mijn eigen hokje te denken...

russel schreef:
Niemand voelt zich zielig en vind nu dat ze o gut toch streng zijn opgevoed.

En ook dit bedoel ik andersom; ik zeg nergens dat ze zich zielig vinden dat ze zo zijn opgevoed.

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 00:53

Of je streng bent opgevoed? Gedisciplineerd eerder..Bij jullie huishouden was denk ik de maaltijd een belangrijk iets, samen zijn.. Veel Fransen eten ook op die manier en vind daar niets mis mee.
Moet wel zeggen dat ik geen drinken bij het eten wel streng vind..
Het is belangrijk om te weten hoe de etiquette is, je weet maar nooit in wat voor situaties je terecht komt waar het hard nodig vind.. maar om op dezeleeftijd nog die regels zo streng te handhaven als je ze al goed weet vind ik persoonlijk wat overdreven.
Ik woon alleen, dekte keurig de tafel in begin voor mezelf, puur om het feit dat ik besefte dat ik at en er de tijd voor zou nemen, omdat dat veel gezonder is, niet omdat het netjes is, want niemand die me ziet Knipoog maar ben toch maar overgestapt naar de bank, voor de tv, gezelliger, met een groot glas water en de spaggeti met jawel, een vork en mes, hahaha.
Kan me wel mateloos irriteren aan mensen die smakken...

Leentje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 01:33

Bij ons was het vroeger ook zo alleen aten we elke zaterdagavond aan tv. en we mochten elke maaltijd pas drinken als we ons eten ophadden..
en nnu enkele jaren later doen we meer onze eigen zin Clown

Lietjuh_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 01:40

ik vind het niet zo streng hoor zo gaat het bij ons ook.. Maar dan wat vrijer;) blokjes snijden Clown dat doen we niet.. ennee voor de rest voor de tv soms als ik na- eten moet Duivel doe ik dat wel es maar of het nou echt mag?? Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 10:12

Nicolletje schreef:
Ik zal wel verkeerd lezen, maar ik snap je post niet Bloos

Jij zegt nu ook weer dat het een normale opvoeding is, maar wie bepaalt de norm? De etiquette? Onze Nederlandse cultuur?
Ik probeer buiten mijn eigen hokje te denken...

russel schreef:
Niemand voelt zich zielig en vind nu dat ze o gut toch streng zijn opgevoed.

En ook dit bedoel ik andersom; ik zeg nergens dat ze zich zielig vinden dat ze zo zijn opgevoed.

Ja, inderdaad de nederlandse cultuur, maar ik kom er gewoon niet uit bij jouw. Ik probeer mij altijd te verrijken, verder te komen, bij te leren, dus ik snap niet dat iemand maar blijft afwijzen. Ik kan je niet verder bereiken, we laten het hier gewoon bij en natuurlijk doet het niets af aan je persoonlijkheid, de mens wie je bent.

esther_sonja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 10:25

* maakt niet echt uit hoe je zit... vaak gewoon op de stoel... hoe je wilt, natuurlijk niet met de voeten op tafel etc...
onderuit gezakt mochten wij opzich eigenlijk wel word nooit iets van gezegt, maar we deden dat gewoon niet .. ( uit ons zelf )

* Eten met mes en vork, prakken mag, je bedoelt het eten gewoon plat maken Tong uitsteken en door elkaar heen? dat mochten we wel Lachen en het eten naar je mond brengen ipv je mond naar het bord.
dat moest wel

* We aten altijd gewoon aan tafel maar vaak ook wel op de bank Tong uitsteken
wij hadden geen eetkamer, maar wij aten altijd op verschillende tijden.. vaak konden me broer (20)
en me zus toen 17 ofzo niet om zes uur thuis zijn...

* De tv in de woonkamer is vaak uit soms niet.. , de radio mag zachtjes aan blijven staan als de tv uit is.,

* wel drinken op tafel bij avond eten
maar geen cola ofzo... ja soms wel Tong uitsteken
mochten wij wel

* van de tafel tijdens het eten vaak niet...
als je naar de wc moest of wat drinken pakken mocht het wel

* Niet smakken of boeren ( lijkt me logisch...)

* Pasta draai je met je vork op je lepel of gewoon aan je vork toch? Tong uitsteken

* Patat eet je ook met een vork of gewoon Clown

* vaak eten we voedsel dat we niet lusten wel op maar soms niet...

*vouwen het brood dubbel

*geen vaatwasser taken bij ons thuis Haha!

eigenlijk is het bij ons dus heeeeeelemaal niet streng ben er blij mee, weet vaak uit me zelf wel wat kan en niet... Haha!

Oliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 11:04

Ik vind die regels bij jullie thuis wel heel overdreven. Wij hebben thuis helemaal geen tafelregels, maar iedereen eet wel gewoon netjes aan tafel. Mijn ouders zeuren daar nooit over, het is meer een soort vanzelfsprekendheid. Maar als ik wil, mag ik ook gewoon voor de tv gaan zitten eten. Ik vind het goed zo, iedereen bij ons thuis weet wel hoe hij/zij zich moet gedragen met eten als ze ergens anders zijn. Ik zou er doodziek van worden als je , rechtop moet zitten, blokjes snijden enz. enz. Ach gut

Amanda_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 14:59

Ik vind dat best streng ja..Mijn ouders zijn niet zo heel streng, als ik me maar netjes gedraag..

-1x n de 3 weken eten mijn moeder en ik met zijn 2en en eten we in de huiskamer bij de tv..
-Tijdens normaal eten mag de tv aanblijven.
-Drinken bij het eten mag,
-van tafel af als er nog n ander aan het eten is mag niet..
-Hoef mijn bord niet leeg te eten
-krijg geen dingen die ik niet lekker vind. Daarom meestal 3 groentes op tafel.
-toetje mag ik zelf kiezen.
-Friet mag ik ook met mijn handen eten
-brood gewoon dubbel
-geen vaatwasser takken
-eten prakken mag
-niet smakken, (boeren gebeurd hééél soms, per ongeluk haha)

Wel eten we eigenlijk altijd met zn 3en tegelijk..Ook als ik pas rond 8 ur thuis kom van mijn stage. Of als ik wil gaan rijden net voor het eten, eten we gewoon een uurtje later Lachen

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 15:52

russel schreef:
Ja, inderdaad de nederlandse cultuur, maar ik kom er gewoon niet uit bij jouw. Ik probeer mij altijd te verrijken, verder te komen, bij te leren, dus ik snap niet dat iemand maar blijft afwijzen. Ik kan je niet verder bereiken, we laten het hier gewoon bij en natuurlijk doet het niets af aan je persoonlijkheid, de mens wie je bent.

Ik kom er ook niet helemaal uit bij jou Lachen

Ik probeer me ook te verrijken en voor mij betekent dat ook mensen soms te laten zijn zoals ze zijn ipv me altijd maar te ergeren omdat ze zich anders gedragen als dat ik zou doen, snappie?

M.a.w. ik erger me meer aan mensen die altijd commentaar hebben op anderen, dan aan de mensen die 'ander' gedrag vertonen.

Nou ja anyway, ik denk dat er met mijn tafelmanieren iets mis is, hoewel de vreemdste eetgewoonte bij ons thuis is dat we eerst het vlees eten en dan de rest ipv ons bord helemaal vol stouwen.

Hermelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 16:29

Ik vind sommige dingen wel erg streng, patat eten met een vork, brood in blokjes snijden, geen drinken bij het eten.... Brood in blokjes snijden deed mijn tante altijd voor me, dan maakte ze er 'taartjes' van, kleine blokjes met op allen een verschillend soort zoet beleg, dat was echt een tractatie! Wel at ik altijd vroeger bij m'n ontbijt brood dat in 4 stukken gesneden was, en bij de lunch (op school) zat het brood door de helft gesneden in een boterhamzakje. Patat eten ging bij ons gewoon met je vingers, met een vork heel soms ook wel maar ik vind dat persoonlijk maar vervelend.
Ik moet er ook niet aan denken om niet te drinken bij het eten, dan krijg ik het denk ik op een gegeven moment niet meer door m'n keel heen omdat het zo droog is.
Ik zie ook niet in waarom prakken onbeleefd is, hoewel ik het zelf absoluut niet doe. Ik lust geen jus, en m'n aardappelen snij ik altijd (en als je dat ook al niet mag doen, hoe doe je dat dan met grote aardappelen?). Verder eet ik ook altijd alles apart, dus eerst de aardappels, dan de groenten, dan het vlees.
Verder hadden wij eigenlijk dezelfde regels, alleen die zijn er nooit zo ingestampt maar het werd gewoon gedaan. Kan me niet herinneren dat er ooit straf op gestaan heeft als ik niet netjes at, maar eigenlijk eten we altijd met mes en vork, wordt er niet gesmakt, geboerd of scheten gelaten aan tafel en gaat men niet van tafel tijdens het eten (ook niet om extra drinken te pakken of om naar de wc te gaan). Ook de tv/radio blijven uit, en er wordt altijd met het hele gezin aan tafel gegeten. Zou het voorkomen dat iemand eerder weg moet, nou, dan eten we gewoon vroeger, en als iemand later thuis komt, dan eten we later.
Uitzonderingen zijn de lunch, ivm werk en school, en ontbijt in het weekend.

Het was dan ook een behoorlijke cultuurshock toen ik bij mijn eerste vriendje ging eten. Zij aten altijd voor de televisie, op de bank, met het bord op de schoot. Vond (vind) ik echt vreselijk. Niet eens zo zeer het voor de tv eten, maar omdat ik met geen mogelijkheid op m'n gemak kan eten als ik voortdurend moet uitkijken dat ik niet knoei.

Kan me ook niet voorstellen dat sommige mensen alleen met hun vork eten, hoe eet je dan je vlees en hoe snij je dan je groente klein?

Niek123

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 16:36

Geen drinken op tafel bij het warm eten is ook bij mijn opa en oma zo. Ik vond het altijd raar maar nu snap ik het wel, ze vertelde dat we eerst het drinken (chocomel) naar binnen werkte zodat we vervolgens weinig eetlust hadden. Nu is oma wat soepeler, nu we wat ouder zijn Knipoog

Nanouschka_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 16:43

mijn opa en oma aten zelfs een krentenbol met mes en vork, dát vind ik overdreven... maar op zich vind ik al die regels wel goed hoor Knipoog zou ze zelf mijn kinderen later ook aanleren Tong uitsteken