Het offer "feest"?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ShirleyA

Re: Het offer "feest"?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 02:26

jeanie schreef:
ShirleyA schreef:
@jeanie bedoel je niet Ibrahim?
Mijn vorige paard heete zo

Heeft je vorige paard wel een inburgeringscursus gehad Haha! Haha! Haha!

Nee sprak ook heel slecht nederlands en wilde geen andijviestampot eten.
Maar zooooooooo lief! Helaas is hij weer uitgezet.
Geslacht in een slachterij waar vorig jaar een stukje op tv over was, want er werden toe die schapen ter ere v ibrahim geslacht. Klonk echt heel raar voor mij want mijn Ibrahim is daar 'ergens' gebleven.
Over de cirkels des levens gesproken.

jeanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 02:32

En toeval betaat niet Knipoog Ik ga mijn bedje opzoeken Slapen

ShirleyA

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 02:35

Same here Slapen
Vind t wel een boeiende discussie, dus t wordt snel later dan je denkt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 09:56

jeanie schreef:
Ieder geloof heeft zijn normen en waarden en regels en afspraken. Ik geloof al helemaal niet maar dat doet er niet toe.
Het is nu eenmaal erg in om in Nederland moslims af te zeiken heb je de laatste 3 jr iets anders gehoord ???
En met dat gezeik ben ik een beetje klaar.

Nou wil ik niet banketstaaf doen maar Nederlanders worden ook behoorlijk afgezeken door moslims, en daar ben ik een beetje mee klaar Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 10:01

yousra schreef:
Ik respecteer iedereen zijn mening, maar zolang we niet weten hoe het voelt om geslacht te worden, kunnen we moeilijk zeggen of dat pijn doet of niet. Knipoog

We weten niet hoe die dieren zich voelen. Knipoog

En ShirleyA jij vroeg net, VAN WIE de schapen een goed leven moeten hebben, nou dat moet namelijk van hun geloof, dus de islam en wat er in de Koran staat. Knipoog

Goed leven volgens de koran? Grappig dat de marokkanen bij mijn schoonvader altijd de lammeren kwamen halen Clown (ja en die zien er na een tijdje niet meer als lammeren uit, maar zijn het wel)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 10:16

tamtam schreef:
Ik heb mijn ogen weer uitgekeken. Mijn studentenhuis staat in een Turkse wijk (Lombok in Utrecht). Hier werden de schapen geslacht aangevoerd in grote vrachtwagens, met rijen mensen ervoor die hun "eigen" schaap kwamen ophalen.
Ik ben er niet op tegen, maar het blijft een raar gezicht hoe al die mannen met een schaap over hun schouder naar huis lopen.

Daar woon ik ook. En ik heb die vrachtwagens ook gezien. Mijn vriend en ik liepen daar met onze kleine jongen. En het was me toch druk. Ook wij hebben onze ogen uitgekeken. Maar beter dat ze al geslacht zijn dan dat mensen het zelf gaan doen in hun tuin of balkon. Ik ben overigens tegen ritueel slachten. Eerst verdoven is echt veel humaner voor het dier.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 10:20

yousra schreef:
@quellian: En wat dacht je van de Nederlanders zelf die in een andere landen wonen, zoals: Australie, Spanje, Amerika en Canada?

Daar zijn zelf speciale buurten gebouwd waar allemaal Nederlanders wonen, zodat ze toch hun eigen cultuur en taal hebben. Knipoog

Klein off-topic commentaar: Ik heb zelf in Ottawa gewoond, een ontzettend oranje stad, waar erg veel binding is met Nederland. Juliana heeft daar gewoond met haar kinderen Beatrix en Irene en Margriet is zelfs daar geboren. De koninklijke familie doneert jaarlijks nog tulpen aan de stad Ottawa (ook vanwege de bevrijding), dus wordt daar jaarlijks een Tulpenfestival georganiseerd (daar is een van onze merries ook naar vernoemd Knipoog ).

er wonen meer dan 10000 mensen van Nederlandse komaf in Ottawa. Je zou dus denken: een sterke Nederlandse buurt enz. Nou, er is één Nederlandse winkel (waar je oliebollenmix, haring, drop, frikandellen en koffie enz. kunt kopen). Het Nederlandse halal-voer, zal ik dus maar zeggen. Dat winkeltje houdt maar amper stand, zelfs met de grote Nederlandse gemeenschap. In de regel zijn veel emigranten hun kindertaal al vergeten of spreken het nog héél slecht. De tweede generatie spreekt al helemaal geen Nederlands meer, hoewel de Nederlandse vereniging (een erg klein clubje) daar wel allerlei beurzen voor geeft ter stimulatie. Zo had ik een collega met Nederlandse ouders. Die ging eens naar Nederland om zijn oma op te zoeken en hij had een tolk (!!!!) nodig. Dat leeft dus niet.

De Finse gemeenschap in Ottawa bestond uit 400 mensen. Veel mensen kwamen uit Sudbury en Thunder Bay, waar wijken zijn met 80% Finnen. Een collega die 40 jaar eerder in Canada geboren was, sprak vloeiend Fins, hoewel ze in haar leven maar één week in Finland geweest was. Haar moeder had 45 jaar in Canada gewoond en had nooit Engels of Frans geleerd. Ik ken dus zelfs een derde generatie Canadees/Finse, die 100% vloeiend Fins sprak. Ongelooflijk.

De Italiaanse gemeenschap in Ottawa is ook heel groot. Ik denk zelfs groter dan de Nederlandse. Mijn huisbaas was een Italiaan. Diens moeder woonde sinds 1946 in Canada en sprak alleen maar Italiaans (o ja, ze kon "not home" zeggen). In Ottawa zijn hele wijken waar straatnamen tweetalig zijn (zo heet Gladstone Street ook weel Via Marconi). Als er iets aan ons huis moest gebeuren, dan werd dat gedaan door werklui die onderling de hele dag Italiaans spraken. Mijn huisbaas kwam uit Calabria. Volgens hem bestaat de Mafia uit respectabele zakenlui, het echte geboefte zat in de regering. O ja, natuurlijk heel erg streng Rooms-Katholiek.

Ik had ook een aantal vrienden uit Irak. Heel erg westerse mensen, die overigens wel regelmatig in de moskee te vinden waren. Leuke mensen met een zwembad in de tuin. De vrouwen zaten daar evengoed bij in bikini. Ze hadden normaal gesproken de sjiekste designkleren aan en spraken Engels met een Brits accent.

met andere woorden, vooroordelen bestaan er overal, de realiteit is vaak heel anders.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 10:30

Nathalie schreef:
Ik moet er ook niet denken om zijn keel door te laten snijden. Maar net zo goed moet ik er ook niet aan denken dat hij een kogel door zijn kop zal krijgen, net zo goed als ik hem niet in wil laten slapen.
Het is allemaal onvriendelijk en erg! Maar de mens eet nou eenmaal graag vlees, dat hoort erbij. Dus ook het slachten hoort erbij.
Geeft het je dan niet een beter gevoel dat je een dier op eet, wat een fijn leven gehad heeft, in plaats van een dier dat nooit daglicht heeft gezien en geboren wordt voor de slacht?
De manier van slachten is niet jou manier, ondanks dat het niet eens echt pijnlijk is voor het dier.

Bij élke slachting, hoe dan ook, komt er van alles bij kijken. Stress, de geur van bloed, pijn...

Ben het met je eens dat er altijd stress rond een slachting van een dier zal zijn daar is helaas niets aan te veranderen. Maar als een paard of rund een schietmasker opkrijgen is dat echt diervriendelijker. Zodra de kogel op de juiste plaats in de hersenen aankomt. (en dat is onmiddelijk) voelt het dier niets meer. En ja natuurlijk zal dat ook wel eens misgaan. Maar het dier is sneller dood dan bij rituele slachting. En dat vind ik per definitie beter.

Moslims eten wel gefokte dieren. Bijna al het vlees wat moslims in NL eten is nl en Hallal en gefokt en gehouden voor het vlees. Je kan het nu zelfs in de Albert Heijn kopen. Die beesten hebben het dus net zo goed of net zo slecht gehad als elk ander slachtdier in NL

Zwetsloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 10:33

Tolstoj schreef:
tamtam schreef:
Ik ben overigens tegen ritueel slachten. Eerst verdoven is echt veel humaner voor het dier.

even voor de duidelijkheid, bij de normale (nederlandse) manier van slachten wordt ook niet eerst verdoofd, dus wat dat betreft is het ritueel slachten niet anders dan normaal.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 10:52

Ik vind ook dat er paal en perk gesteld moet worden aan het gedrag van roofdieren.

Hoe bijvoorbeeld tijgers een dier doden is bijzonder dieronvriendelijk (de tijger verdooft de prooi niet eerst en veroorzaakt veel stress bij hun prooidieren). Ik stel voor dat de partij voor de dieren een motie indient bij de Verenigde Naties. Dit om te zorgen dat gazelles, antilopes en andere prooidieren van de tijger eerst op een diervriendelijke manier worden gedood in een officieel slachthuis, waarmee de prooidieren van de tijger dan veel minder stress zullen ondervinden. Er zal ook onderzocht moeten worden of dat gedomesticeerde dieren kunnen dienen als vervanger voor het traditionele dieet van de tijgers.

De verenigde naties zal ook geld moeten geven aan onderzoeksinstellingen die robots kunnen ontwikkelen tot vermaak van de tijgers, zodat ze toch nog iets met hun roversinstinct kunnen.

Dit om toch vooral te zorgen dat er geen dieren onnodig lijden in het streven naar de declaratie van de rechten van het dier.

Elke86

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 10:56

Ik ken het de gedachtegang achter het ritueel niet, maar voor mij part is het werkelijk dieronvriendelijk. Ze doen er de dieren toch geen plezier mee om ze even te slachten. Ze nemen dus een leven voor hun eigen 'geloof' en slachten dus nutteloos een dier. Tja daar kan ik geen sympathie voor opbrengen.

Sannah

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 11:02

Elke86 schreef:
Ze doen er de dieren toch geen plezier mee om ze even te slachten. Ze nemen dus een leven voor hun eigen 'geloof' en slachten dus nutteloos een dier. Tja daar kan ik geen sympathie voor opbrengen.

Wij Nederlanders (en de 99% van de wereldbevolking) doen de dieren er ook geen plezier mee om ze volgens onze maatstaven te slachten. Wij nemen het leven van de dieren om ze op te eten, zo ook de moslims. Het vlees wordt gewoon opgegeten en dus niet nutteloos geslacht.

Elke86

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 11:07

Maar die dieren worden geofferd voor hun god. Een persoon die ze nog nooit in het 'echt' gezien hebben. En waar je niet met 100% zekerheid kan zeggen dat hij wel echt bestaat. Dieren die in Nederland en Belgie voor de consumptie geslacht worden zijn voor echte mensen en dus niet 'fictieve' personen.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 11:28

Elke: volgens mij wordt het vlees echt niet weggegooid. In Finland eet men overigens ham met kerstmis. Ook dat is een religieuze uiting, want met ham is varkensvlees en mag niet gegeten worden door moslims en joden. Vandaar dat ze duidelijk aan willen geven dat ze christen zijn en dus uitdrukkelijk varkensvlees eten. Interessant gegeven overigens. Aangezien Jezus een Jood was, denk ik dat hij zelf in zijn leven nooit varkensvlees gegeten heeft. In de stal stond dus ook geen varken Knipoog

Het geen varkensvlees eten heeft overigens praktische gronden, die inmiddels ook wel wat achterhaald zijn. Maar goed, sommige hindoe sektes eten zelfs geen wortels en knollen omdat er bij de oogst van die groenten misschien wel eens wormen dood zouden kunnen gaan. Zo'n worm zou dan bijvoorbeeld je gereïncarneerde opa kunnen zijn. Ook een prettige gedachte. De uitspraak dat 99% van de wereld vlees eet is dus ook wat overdreven. Er zijn zo'n 850 Miljoen hindoes op de wereld, dat is dus al zo'n 14% van de wereldbevolking. Een groot deel daarvan is vegetariër en een klein deel daarvan zo extreem als hierboven. Volgens Wikipedia zijn er alleen in Nederland al 750000 vegetariers, dat is 4,5%

Elke86

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 11:35

Ik weet wel dat het vlees niet zal weggegooid worden, maar toch vind ik het 'nutteloos' slachten omdat ze in werkelijkheid voor hun geloof het dier gaan doden. Zonder dat feest zouden er niet zoveel dieren geslacht worden. Maar uiteraard hebben wij in Belgie ook van die barbaarse rituelen. Kijk maar even naar de fois gras enzo . Dus beter zijn we zeker niet .

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 11:38

Gieltje2002 schreef:
Nathalie schreef:
Weet je dat wanneer je een paard in laat slapen, deze daar nog tegen kan vechten, voor een hele tijd? En toch vinden veel mensen dat de meest vriendelijkste manier om je geliefde viervoeter te laten overlijden...
Inslapen klinkt vriendelijk en Halal-slachten klinkt onvriendelijk. Maar wat is het écht?

Sorry, maar met deze vergelijking kwets je mij dus echt tot diep in mijn ziel. Boos! Hoe durf je te beweren dat ritueel slachten vriendelijker is dan je paard in te laten slapen?!@$#@#$^ Ik heb 1 1/2 jaar geleden mijn paard in laten slapen en ik kan je vertellen dat dat heel netjes is gegaan. Geen gevecht, heel vredig. Maar met jouw bewering doe je mij echt pijn. Ik heb heel veel verdriet Huilen gehad van het laten inslapen van mijn allerliefste merrie. Als je dit soort dingen gaat schrijven, kun je je inderdaad maar beter niet meer mengen in dit topic, zoals je al eerder aangaf. Wellicht voel jij je aangevallen, omdat je vriend Moslim is. Anders zou je deze mening wellicht niet hebben. Maar bovenstaande opmerking vind ik echt niet kunnen en respectloos voor mensen als ik, die helaas die moeilijke beslissing hebben moeten nemen en voor inslapen hebben gekozen. Ik breng als vegetariër mijn paard echt niet naar de slager, maar respecteer hierin wel de mening van mensen die dat wel doen.

Ho eens even! Het is punt 1 niet mijn bedoeling geweest om iemand pijn te doen. En als je mijn post leest dan zie je dat ik zeg dat het KAN, niet dat dat altijd gebeurt.
Ik zeg niet dat iemand die zijn paard in laat slapen slecht bezig is, nergens gezet. Ik denk dat je het een beetje verkeerd opvat.

Wat ik daarmee bedoelde is dat zelfs inslapen onvriendelijk kan zijn!
Laatst bijgewerkt door Nathalie op 03-01-07 11:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 11:40

Vind het altijd heel opvallend dat er rond deze tijd van het jaar zoveel schaapjes spoorloos verdwijnen uit het land.
Eerst komen ze: schaapie kopen, schaapie kopen. Als je dan nee zegt, zijn ze dezelfde avond toch nog weg Haha!
Was in Zuid Holland in ieder geval zo Lachen

L_ola

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 12:26

LCharlotte schreef:
Vind het altijd heel opvallend dat er rond deze tijd van het jaar zoveel schaapjes spoorloos verdwijnen uit het land.
Eerst komen ze: schaapie kopen, schaapie kopen. Als je dan nee zegt, zijn ze dezelfde avond toch nog weg Haha!
Was in Zuid Holland in ieder geval zo Lachen

Tong uitsteken haha, klink best lollig en ook best zielig

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 12:29

Klinkt eerder vrij asociaal

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 13:27

joostvangestel schreef:
Ik vind ook dat er paal en perk gesteld moet worden aan het gedrag van roofdieren.

Hoe bijvoorbeeld tijgers een dier doden is bijzonder dieronvriendelijk (de tijger verdooft de prooi niet eerst en veroorzaakt veel stress bij hun prooidieren). Ik stel voor dat de partij voor de dieren een motie indient bij de Verenigde Naties. Dit om te zorgen dat gazelles, antilopes en andere prooidieren van de tijger eerst op een diervriendelijke manier worden gedood in een officieel slachthuis, waarmee de prooidieren van de tijger dan veel minder stress zullen ondervinden. Er zal ook onderzocht moeten worden of dat gedomesticeerde dieren kunnen dienen als vervanger voor het traditionele dieet van de tijgers.

De verenigde naties zal ook geld moeten geven aan onderzoeksinstellingen die robots kunnen ontwikkelen tot vermaak van de tijgers, zodat ze toch nog iets met hun roversinstinct kunnen.

Dit om toch vooral te zorgen dat er geen dieren onnodig lijden in het streven naar de declaratie van de rechten van het dier.

Dat vind ik nou echt een kulantwoord. (sorry hoor)Dieren weten niet beter, die zijn fysiek en mentaal nou even wat minder goed uitrust om een dier humaan te kunnen doden. Wij weten dat het anders kan en dan moet je ook zoveel mogelijk proberen een dier op de meest humane wijze te doden. Als mens zijnde een dier met opzet meer laten lijden dan noodzakelijk is immoreel.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 13:52

varkensvlees niet eten in bepaalde religies heeft niets te maken met religie. Zij hadden gewoon eerder door dat varkensvlees niet zo puur was, en een groot gevaar van besmetting is.

Knipoog

Moslim afzeiken tuurlijk? Slapen Waarom hebben andere culturen in belgie daar geen last van?
- boeddhisme heb ik nog nooit horen klagen, en hebben hier veel centrums

_Spooky_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 15:35

Elke86 schreef:
Maar die dieren worden geofferd voor hun god. Een persoon die ze nog nooit in het 'echt' gezien hebben. En waar je niet met 100% zekerheid kan zeggen dat hij wel echt bestaat. Dieren die in Nederland en Belgie voor de consumptie geslacht worden zijn voor echte mensen en dus niet 'fictieve' personen.

Ja hoor, tuurlijk, net alsof het zo'n beest wat uitmaakt of ze diegene die ze op gaat eten in het echt gezien hebben...
Zie t al voor me, een koe die binnenkomt, om zich heen kijkt en zegt: "hee, wacht ff, wie ben jij?"
Slager: "Ik ben Marco"
Koe: "Oh, dan ken ik je, dan mag je me slachten..." Gaaaap

arans

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-07 15:41

Van Boeddhisme heb ik ook geen last Knipoog van veel moslims wel.

Het is onzin dat je zegt dat het geen pijn doet slachten. Hoe weet jij dat nou? Heb je zelf ooit je halsslagaderdoor gesneden ?

Ik vind het ook helemaal niet goed hoe de bioindustrie het doet. Maar daarom eet is dus helemaal niks waarvoor een dier heeft moeten dood gaan Knipoog

Ik vind het erg raar dat het offer feest bestaat, en al helemaal dat het feest heet Verward Alsof ik blij word als een schaap dood moest gaan om feest te vieren. Als Allah je daar toe dwingt dan is Allah niet meer eerlijk. En mag hij -vind ik- zich geen god noemen.
Wat zijn hun blij dat schapen wel eerlijk zijn. Anders waren al die moslims onder hand ookal geofferd. Lachen

Een dier doden is net zoe erg als een mens doden. Jammer dat veel mensen dat alleen niet inzien..

_Spooky_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 15:51

jeanie schreef:
Ieder geloof heeft zijn normen en waarden en regels en afspraken. Ik geloof al helemaal niet maar dat doet er niet toe.
Het is nu eenmaal erg in om in Nederland moslims af te zeiken heb je de laatste 3 jr iets anders gehoord ???
En met dat gezeik ben ik een beetje klaar.

En er wordt ook al drie jaar geklaagd over dat moslims afgezeken worden en met dat gezeik ben ik een beetje klaar....

jeanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 15:59

Oke kom maar op we gaan even zeiken pfffft