Lichamelijk contact steeds normaler?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Snoevie

Re: Lichamelijk contact steeds normaler?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 12:28

Lusitana schreef:
Nog een keer:Het is het wetenschappelijke standpunt en niet mijn persoonlijke mening. Aanraken hoort bij menselijk gedrag. Ik hoop dat iederen hte met elkaar eens is dat we hier over menselijk gedrag praten.

En het is echt beter voor de discussie om gewoon met argumenten of gedachten te komen en niet aan een persoon te richten.

als pietje die argumenten van jou had gebruikt had ik hetzelfde gediscussierd,ik ken je ook verder niet.
dus ik richt me niet op jou maar op je in mijn ogen onzinnige argumenten.

maar als jij beweert dat het wetenschappelijk is,waar is dan het bewijs?
ik vind het zelf onzin dat het wetenschappelijk is,want ieder mens is anders.

*edit:
ik zal proberen uit te leggen waarom ik niet zomaar aangeraakt wil worden door een vreemde.
ik vind gewoon dat je als vreemde persoon niet zomaar het recht hebt om een ander aan te raken,ik heb dan zoiets van: ik ken je niet,blijf van me af.
alleen mensen die ik ken mogen mij aanraken,niet iedere goochem die ik op straat tegenkom
Laatst bijgewerkt door Snoevie op 31-12-06 12:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 12:30

chanora schreef:
Ik heb een bril en die was op de grond gevallen en nu zakt die steeds iets naar beneden.
Ik had toen geen zin om hem gelijk goed te laten zetten, kom ik de volgende dag op sgool, en dan zet die gestoorde engelse leraar elke keer me bril recht dan drukt die de bril goed op me neus.
Dus ik zeg zo nou hou is op en toen zegt doe is niet zo brutaal Verdrietig Verdrietig en smiddagsn moest ik terug komen omdat ik gvd zij..

Dit is schemergebied. Als je een klein kind bent of gehandicapt, is het normaal dat een ander je even met dat soort dingen helpt. Als je wel in staat bent om het zelf te doen, zou hij beter gewoon kunnen zeggen:"Zet je bril eens goed!"

Maar je kunt natuurlijk nooit gewoon vloeken tegen een leraar. Je had bv kunnen zeggen:"Blijf van mijn bril af, ik zet ´m zelf wel goed!" Dan was het anders afgelopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 12:33

Waar blijven die links nou?

Ann

Citaat:
De aanraking van een leraar onprettig vinden is heel duidelijk het niet accepteren van gedrag als je het wetenschappelijk bekijkt. Daar kun je ik weet niet hoevel -gogen en -logen op los laten, die komen toch echt met hetzelfde.

Gedrag moet gezag zijn?

Gaat niet op, vind ik. Stel dat er een leraar tussen zit die doelbewust misbruik maakt van zijn 'machtspositie', dan gaat deze aanname al in rook op.

Snoevie

ik ben ook benieuwd naar de 'wetenschappelijke' onderbouwing

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 12:34

Gezag draag je niet uit door aanraking, ook is het niet zo dat je geen gezag accepteert als je niet wilt dat een "meerdere" je aanraakt.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 12:35

daar ben ik het mee eens......

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 12:35

Mee eens, faye. Ik ben dan ook erg benieuwd naar een wetenschappelijke onderbouwing in de vorm van een link.

Marrit89

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 12:40

Ik was laatst op stap. In het uitgaansleven gaat het soms echt te ver hoor!
Ik zat gewoon op een barkruk te kletsen met een vriendin van mij en haar vriend. Komt er een jongen om me af en duwt mijn knieen uit elkaar en begint tegen me op te rijden. Oke deze jongen had aardig wat drank op maar zo krijg je dus wel van die aanrandingen en verkrachtingen.

Ik vind het echt niet kunnen. Maar het blijkt tegenwoordig heel normaal te zijn. Want toen ik het tegen mijn vriendin zei dat ik het niet normaal vond en dat ik dr aardig van geschrokken was zei ze dat ik me niet aan moest stellen...:S

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 12:41

Snoevie schreef:
dus ik richt me niet op jou maar op je in mijn ogen onzinnige argumenten.

maar als jij beweert dat het wetenschappelijk is,waar is dan het bewijs?
ik vind het zelf onzin dat het wetenschappelijk is,want ieder mens is anders.

Je moet je gewoon op het onderwerp richten, daar gaat het om.
Als iemand vind dat iets onzin is, heeft het weinig zin om te zeggen "ik vind het onzin" dan moet je ook zeggen waarom, en hoe je zelf denkt dat het zit.

Ieder mens is anders, maar aanraking is menselijk gedrag (sterker nog alle zoogdieren doen het).
Ik heb tot twee keer aan toe een link gegeven naar een site die over non verbale communicatie gaat en daarin hoort dus ook aanraking.
Wat zo ik moeten bewijzen, dat aanraking normaal is? Dat hebben biologen al voor me gedaan.

WAT is er zo bedreigend aan een aanrking, kan iemand daar antwoord opgeven?

Ik zou wel argumenten willen zien waarom niet aangeraakt willen worden normaal is.

Ik merk ook wat op.
We zien aanrakerige mensen gewoonlijk als "warm".
Maar mensen die niet aangeraakt willen worden zien ze wellicht meer als "eng en opdringerig"?
Hoe kan een en dezelfde persoon, de aanraker, met goede bedoelingen, door twee verschillende mensen zo verschillend gezien worden?
Heeft het dan te maken met de aanraker of de interpretatie van de aangeraakte?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 12:43

Blijkbaar heb je geen links om jouw onderbouwing (wetenschappelijk bewezen Clown ) te staven Haha!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 12:45

Ann schreef:
Mee eens, faye. Ik ben dan ook erg benieuwd naar een wetenschappelijke onderbouwing in de vorm van een link.

Citaat:
Aandachtsaanraking
Aandachtsaanrakingen zijn functionele aanrakingen, bedoeld om de aandacht van de ander te krijgen of te richten. Je kunt bijvoorbeeld in een groep iemand uitnodigen om te spreken door een tikje op zijn arm te geven. Ook kan iemand hiermee de aandacht op zichelf richten. Bij deze aanraking kan machtsverschil duidelijk worden. De hoger geplaatste persoon in de hiërarchie raakt de lager geplaatste persoon aan en vestigt daarmee de aandacht. Aandachtsaanrakingen worden daarom niet altijd zonder meer geaccepteerd.

Uit de site warvan ik de link al een paar keer heb gegeven.

En nu staan er dus zo drie vier posts die niet over het onderwerp gaan. Echt niet goed voor de discussie.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 12:48

faye schreef:
Blijkbaar heb je geen links om jouw onderbouwing (wetenschappelijk bewezen Clown ) te staven Haha!

Wederom, het is handiger om met bijdragen voor de discussie te komen, dan een pagina te vullen met LINK LINK LINK LUSITANA LUSITANA LUSITANA Clown

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 12:49

Laatst bijgewerkt door Lusitana op 31-12-06 12:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 12:50

Citaat:
In de juiste context, door de juiste personen en met de juiste bedoelingen helemaal niets.

Ik val over de aanname dat aanrakingen in zijn algemeenheid oke zijn en dat mensen die daar problemen mee hebben, misschien zelf een sociaal probleem hebben. Dat vind ik kort door de bocht.

Je komt met behoorlijk zware aannames, lusitana. Ik vind het niet meer dan normaal dat mensen dan om onderbouwing vragen van wetenschappelijke sites als je deze naar voren brengt als feiten i.p.v. jouw mening.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 12:55

Lusitana schreef:
Dit is schemergebied. Als je een klein kind bent of gehandicapt, is het normaal dat een ander je even met dat soort dingen helpt.

... waarmee je de ander dus ook in een afhankelijke positie plaatst. Juist om deze redenen zijn veel gehandicapten er absoluut niet van gediend dat anderen dat 'zomaar even' voor ze doen, en willen kinderen van een jaar of 4 of 5 vaak alles 'zelluf doen!'

Dus zelfs in dit opzicht zijn er hele goede redenen om het niet te willen. En lijkt het ontwikkelen van een eigen individuele identiteit juist samen te hangen met de afstand, en de keuze om niet elke aanraking maar te accepteren.

(Je zou dan zelfs kunnen argumenteren dat mensen die alsmaar aanraking nodig hebben of die de grenzen van anderen niet zo goed kunnen respecteren, gewoon nog niet zo'n goed ontwikkelde eigen identiteit hebben!*)

Ik ben ook wel geinteresseerd in de links.

*) Mij gaat dat wat te ver, maar je kunt dit soort dingen dus heel verschillend uitleggen, en net van je visie is de ene mogelijkheid 'afwijkend' of juist de andere.

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 13:02

Het ligt er idd ook aan hoe je het meent Knipoog

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 13:03

Ann schreef:
Citaat:
In de juiste context, door de juiste personen en met de juiste bedoelingen helemaal niets.

Ik val over de aanname dat aanrakingen in zijn algemeenheid oke zijn en dat mensen die daar problemen mee hebben, misschien zelf een sociaal probleem hebben. Dat vind ik kort door de bocht.

Je komt met behoorlijk zware aannames, lusitana. Ik vind het niet meer dan normaal dat mensen dan om onderbouwing vragen van wetenschappelijke sites als je deze naar voren brengt als feiten i.p.v. jouw mening.

Ik heb het steeds over de gepaste omstandigheden, Ann.
En nogmaals, ik zeg niet dát er een sociaal probleem is, maar misschien en we zouden kunenn onderzoeken wanneer dat wel zo is en wanneer dat niet zo is, ipv maar tegen mij te gaan vertellen dat het niet zo is.

Iederen die op aanraking googled, kan genoeg sites vinden en ik heb er een een antal keren genomoemd.
Verder spreek ik gewoon van dingen die algemeen bekend zijn onder biologen en sociologen, antroplogen, noem maar op, iedereen die zich met mensen bezig houdt. Het gaat hier niet over iets nieuws, iets abstracts of wat dan ook.
We hebben het egwoon over menselijk gedrag. En daar is gelukkig heel veel over geschreven, dus ik zou zeggen, iedereen die zich er in wil verdiepen, stort je daarop, maar niet op mij die wat dingen naar voren brengt.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 13:05

Lusitana schreef:
Ieder mens is anders, maar aanraking is menselijk gedrag (sterker nog alle zoogdieren doen het).

Aangezien dit een paardenforum is, wil ik hier het gedrag van de paarden wel even aanhalen. Paarden raken vreemde paarden bijvoorbeeld zelden aan. Kroelen en stoeien mag in een kudde geaccepteerd gedrag zijn, maar als je daar een nieuw paard tussenzet wordt er afstand verwacht. Met een paar meter tussenruimte en hele uitgestrekte halzen wordt heel voorzichtig aan elkaar gesnuffeld, en zelfs dat leidt nogal eens tot gegil en conflicten. (En hier heb ik het over vreemde paarden die elkaar in principe positief benaderen. De keren dat er direkt gevochten gaat worden laat ik voor het gemak even buiten beschouwing. Dan beginnen de vijandelijkheden al op aardig grote afstand, oren plat in de nek en dreigen etc.)

Ook vinden paarden het beslist niet fijn als andere paarden in hun 'persoonlijke ruimte' komen. Te dicht vanachteren naderen wordt niet op prijs gesteld en dan wordt er meestal gewaarschuwd met (eerst) staartzwiepen en daarna een paar hoeven naar achteren. (Verschilt trouwens wel per paard en paar ras, de meeste IJslandertjes dringen gewoon op elkaar, maar bij de meeste sportpaarden hoef je dat niet te proberen Lachen )

Ook bij katten is de behoefte tot aanraken heel beperkt. Ik had een kat die een vriendje had, ze kwamen elkaar ophalen, aten elkaars voer, trokken samen door de buurt, maar ik heb ze NOOIT samen aanhankelijk zien doen.

En dan gaat het hier om gedomesticeerde dieren, veel wilde dieren zijn nog veel afstandelijker. Aanraking heeft dan altijd behoorlijk duidelijke doelen: onderworpenheid/dominantie (denk bv aan wolven), moeder en kind, seksuele toenadering. Bepaalde diersoorten accepteren wel aanraking binnen de kudde, maar zeker niet van onbekende buitenstaanders!

Dus de biologische achtergrond is ook op z'n minst wat genuanceerder dan wat jij aangeeft.

(Overigens vind ik de link die je gaf wel interessant, maar niet zo bijzonder wetenschappelijk)

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 13:07

Citaat:
...En nogmaals, ik zeg niet dát er een sociaal probleem is, maar misschien en we zouden kunenn onderzoeken wanneer dat wel zo is en wanneer dat niet zo is, ipv maar tegen mij te gaan vertellen dat het niet zo is.
Nu draai je het om. Knipoog Jij kwam met die aanname aan zetten. Een aantal mensen heeft daarop aangegeven dat die stelling te zwart/wit was en er een grijs gebied is waardoor het heel moeilijk gaat worden iemand in het hokje 'heeft een sociaal probleem' te plaatsen.

*Gaat oliebollen bakken* Vork

Danielle_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 13:11

Stigmatiseren.....

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 13:14

mmm..... Ik kan niet zeggen dat ik het verhaal van TS zo ervaar, tenminste, ik heb niet het idee dat mensen mij meer aanraken dan "vroegah"

Wat ik wel persoonlijk vind is dat de maatschappij steeds individualistischer wordt, en verhard. Misschien dat het daarom door velen als niet gewenst wordt gezien als men aangeraakt wordt?

Als ik even naar mijzelf kijk, kan ik er niet mee zitten als iemand mij een hand op de schouder legt als hij/zij er even langs wil, zeker niet in drukke ruimtes.

Niet álles is gelijk een aanranding! Soms bedoelen mensen het gewoon goed, zonder enige vorm van bijbedoelingen.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 13:15

Shadow0 schreef:
(Je zou dan zelfs kunnen argumenteren dat mensen die alsmaar aanraking nodig hebben of die de grenzen van anderen niet zo goed kunnen respecteren, gewoon nog niet zo'n goed ontwikkelde eigen identiteit hebben!*)

In dat respect hebben de mensen die de aanraking hebben uitgebannen de grootste individualiteit maar of dat zo prettig ios voor de omgeving is ook weer en punt en dan heb je het dus ook weer ver het sociale vlak.
Je kunt wel een goed ontwikkelde identiteit hebben, maar dat wil nog niet zeggen dat je dan jezelf maar moet afzonderen en "koud" moet worden.
Een en ander kan ook samengaan.

Danielle_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 13:20

Koud is ook weer een uiterste.
Je kunt ook selectief zijn met door wie je wel en door wie je niet aangeraakt wil worden.
Een bekende vind ik geen probleem.
Een onbekende moet gewoon niet aan me zitten.
Al heb je daar wel verschillende situaties in.
Of het een dronken vent is,zoals iemand eerder hier noemde.
Die had ik echt tegen de vloer gemept.
Maar als iemand hulp nodig heeft en aan mijn jas trekt ofzo,ben ik ook de beroerdste niet Haha!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 13:22

Shadow0 schreef:
Lusitana schreef:

Aangezien dit een paardenforum is, wil ik hier het gedrag van de paarden wel even aanhalen.

Ook bij katten is de behoefte tot aanraken heel beperkt. Ik had een kat die een vriendje had, ze kwamen elkaar ophalen, aten elkaars voer, trokken samen door de buurt, maar ik heb ze NOOIT samen aanhankelijk zien doen.

En dan gaat het hier om gedomesticeerde dieren, veel wilde dieren zijn nog veel afstandelijker. Aanraking heeft dan altijd behoorlijk duidelijke doelen: onderworpenheid/dominantie (denk bv aan wolven), moeder en kind, seksuele toenadering. Bepaalde diersoorten accepteren wel aanraking binnen de kudde, maar zeker niet van onbekende buitenstaanders!

Dus de biologische achtergrond is ook op z'n minst wat genuanceerder dan wat jij aangeeft.

(Overigens vind ik de link die je gaf wel interessant, maar niet zo bijzonder wetenschappelijk)

Aanrakingis een vorm van non verbale communicatie en paarden hebben daarbij behulp van het orenspel, wat wij missen. Dat maken we goed met de handen.

Je katten voorbeeld, ik heb het niet over aanraking tussen willekeurigen, maar als een kat kittens krijgt, zal ze die echt wel likken en koesteren...
ik heb trouwen 13 katten gehad die elkar allemaal likten en bij elkaar op en hoop sliepen.
Daar gaat het niet om. Als je dieren in het wild bekijkt, zul je zien dat deel van de communicatie per aanraking gebeurt. (een ander deel per lichaamstaal en een heel klein deel vocaal)

De site over lichaamstaal is samengesteld uit studies van biologen en dus wetenschappelijk.