Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Hurrycane schreef:Dat is waar. De SP is nooit regeringspartij geweest en ik moet zeggen dat ik mij (nog) niet heel inhoudelijk op hun verkiezingsprogramma heb gestort maar in het verleden klopte de plannen daarin, de tegenbegrotingen rond prinsjesdag etc. financieel al nooit dus sorry maar mijn vertrouwen op dat gebied is niet zo groot in de SP.
Maar eerlijk is eerlijk... ze hebben ook nog nooit de kans gehad om mij het tegendeel in de praktijk te bewijzen.
Ik weet heel goed dat de economie op en neer gaat. Maar het is wel toevallig dat de neerwaartse periode's voor mijn gevoel altijd volgen na een linkse (deelname aan de) regering.
Ik zal zeker ook niet zeggen dat ik het met Rutte eens ben. Ik vind de VVD teveel gericht op de rijken en het bedrijfsleven.
Toch heeft hij natuurlijk deels wel gelijk dat het ook positief werkt als er meer werk is en er daardoor meer mensen aan het werk zijn en een hoger inkomen hebben als in een uitkering. Bovendien brengen die mensen dan ook nog weer meer geld in omloop naar zowel het bedrijfleven (aankopen) als de staat (BTW, accijnsen, belasting).
Maar je moet je natuurlijk niet alleen op economische groei richten. Wat dat betreft mag het de komende 4 jaar wel een wat betere verdeling worden tussen economische groei nastreven en zorgen dat de nederlander er financieel weer wat op vooruitgaat.
Dat financieel erop vooruitgaan is ook zoiets waar we volgens mij niet teveel naar opercentages moeten kijken... of juist wel misschien. Waarom? Omdat de invloed van een stijging van bijvoorbeeld 5% loon- of uitkering voor iemand met een laag inkomen veel minder opleverd.
5% van 1000 euro is tenslotte maar 50 euro terwijl dezelfde stijging iemand met een inkomen van 2500 euro 125 euro extra per maand opleverd.
Zo maak je de verschillen tussen arm en rijk dus alleen maar groter (niet dat er geen verschil mag zijn maar je moet het ook niet overdrijven).
Karl66 schreef:En maar weer even wat feiten erbij halen, volgens onderzoeken zijn de verschillen tussen arm en rijk in Duitsland groter dan in Nederland. Duitsland is net bezig een hoop hervormingen in te gaan voeren, inclusief in de zorg, juist omdat het onbetaalbaar wordt. Duitsland is gewoon een slecht voorbeeld.
Hurrycane schreef:Wat Duitsland betreft zijn de ervaringen tot nu toe positief aangaande de gezondheidszorg![]()
Financieel gezien en qua werkloosheid zijn er natuurlijk wel flinke problemen door de eenwording.
Vergrijzing speelt ook hier.
Op het gebied van milieu vind ik dat Nederland nog wel wat kan leren van de Duitsers.
Aimee schreef:Helemaal mee eens!
Qua autorijden kunnen Nederlanders trouwens ook nog veel leren van Duitsers, maar dat is zo'n ander verhaal en heeft weinig met politiek van doen
Karl66 schreef:Aimee, bij zorg gaat het gezien de vergrijzing die overal in Europa speelt en de groei van de mogelijkheden altijd over betaalbaarheid. En op het moment dat je het over betaalbaarheid hebt, praat je altijd over kwaliteit vs kwantiteit. Daarnaast praat je ook nog eens over culturele verschillen, denk aan inwonende ouders. En je haalt één punt naar voren, verkiezingen gaan altijd over een heel pakket waar zorg een onderdeel van is.
Ik ben trouwens wel nieuwsgierig waar jij op baseert dat de rijkeren in Duitsland rijker zijn dan in Nederland.
Karl66 schreef:Aimee, hoe kan het dan dat het minimumloon en de daaraan gerelateerde uitkeringen lager zijn in Duitsland dan in Nederland en de werkeloosheid hoger en dat de armen toch minder arm zijn?
Volgens de gegevens van eurostat van ongeveer een maand geleden scoorde Nederland zo'n beetje op alle sociaal economische terreinen beter dan Duitsland.
Karl66 schreef:Als je meer kwaliteit en kwantiteit voor hetzelfde of minder geld wilt, dan moet je geld weghalen waar je het meeste kwijt bent en dat is bij de personeelskosten
Echwel schreef:Net op het journaal de SP groter dan de VVD....
Voor mij onbegrijpelijk, net zoiets als met Fortuin, als het puntje dan bij het paaltje komt, hebben ze niet genoeg bestuurinhoudelijke mensen om de posten op te vullen...
En eerlijk gezegd ben ik niet zo een type wat terug wil gaan richting communisme
Aimee schreef:Haha... de rest van m'n familie werkt zo ongeveer in de zorg (in Duitsland) en die verdienen niet slecht
Echwel schreef:Gekkesies 12 leden, terwijl uit peilingen blijkt dat ze 28 zetels zouden krijgen, waar halen ze dan die anmdere 16 zo snel vandaan??
En vanmorgen las ik over Bos zijn intieme dinetjes met Femke en Jan, elkaar aftasten noemt hij het.
Echwel schreef:En vanmorgen las ik over Bos zijn intieme dinetjes met Femke en Jan, elkaar aftasten noemt hij het.
Aimee schreef:Echwel schreef:Gekkesies 12 leden, terwijl uit peilingen blijkt dat ze 28 zetels zouden krijgen, waar halen ze dan die anmdere 16 zo snel vandaan??
En vanmorgen las ik over Bos zijn intieme dinetjes met Femke en Jan, elkaar aftasten noemt hij het.
![]()
Spannend hoor.... een triootje.....![]()
wie zou er beter zijn, Bos of Marijnissen?
![]()
Echwel: de SP is geen in korte tijd uit de grond gestampte partij... die hebben zat meer (kundige) leden dan de twaalf die eerder in de kamer hebben gezeten.
Echwel schreef:Nou werkdinetjes bestaan uit koffie met bolletjes imo.
Echwel schreef:Eerlijk gezegd, is dat voor mij niet het triootje waar ik echt op zit te wachten..
Ook een feit dat ze allemaal idd tegen defensie zijn, terwijl dat voor mijn zoon zijn inkomen is.
Ook omdat ik ben opgegroeid met in het achterhoofd dat de toenmalige arbeiderspartij, het gebroken geweertje had ingesteld.
Zodoende konden wij ons in 1940 niet naar behoren verdedigen..