Moeten Allochtonen zich aanpassen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Moeten allochtonen zich aan passen?

Nee, hoeft niet.
6 (0%)
Nee, hoeft niet.
6 (0%)
Ja, maar ze mogen wel bepaalde gebruiken houden, bv.Ramadan.
298 (31%)
Ja, maar ze mogen wel bepaalde gebruiken houden, bv.Ramadan.
293 (30%)
Ja, ze moeten zich helemaal aanpassen.
170 (17%)
Ja, ze moeten zich helemaal aanpassen.
169 (17%)
Geen mening.
3 (0%)
Geen mening.
3 (0%)

Totaal aantal stemmen: 948

Snoevie

Re: Moeten Allochtonen zich aanpassen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 18:07

ok

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 18:19

Jm, ik wil ook wel even wat kwijt over die burka´s en hoofddoeken/nou ja, meer de sluier (die het gezicht ook bedekken, de andere zijn geloof ik niet zo´n bezwaar. Ik las in de krant dat ze verboden gaan worden in Nederland in openbare gebouwen en dat de Moslim gemeenschap zich steeds meer slachtoffer voelt.

Kijk DAT klopt nou weer niet in het verhaal. Nederland mag doen wat noodzakelijk lijkt. Het gaat vooral om de veiligheid , heb ik begrepen, en daar zit wel wat in. Er kan zich ook een gewapende kerel verschuilen onder zo´n burka of sluier, toch?

Ik vind dat Nederland wél baas in eigen land moet blijven en zelf de regels moet kunnen maken.
Natuurlijk moeten ze rekening houden met minderheden, maar ook met de rest van de mensen. Het kan niet zo zijn dat de Moslims gaan bepalen wat er al of niet door de regering goed gekeurd of verboden kan worden....
Ze zullen heus hun partijen hebben en dus een stem, net als de rest van het volk, maar die hoeft nou ook weer niet de luidste te zijn. Nederland is geen Islamitisch land, ze tolereren Moslims. Dat is wel een verschil.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 18:20

dat is een beetje het probleem,dat de moslimgemeenschap zich slachtoffer voelt.
dat is echt hun eigen schuld,als ze dat zo voelen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 18:32

Lusitana schreef:
Jm, ik wil ook wel even wat kwijt over die burka´s en hoofddoeken/nou ja, meer de sluier (die het gezicht ook bedekken, de andere zijn geloof ik niet zo´n bezwaar. Ik las in de krant dat ze verboden gaan worden in Nederland in openbare gebouwen

Er is wel een klein verschil tussen een hoofddoek of een burka. Sluiers zijn weer anders. En de details van de verboden moeten volgens mij eerst nog uitgewerkt worden, wat ongetwijfeld

Citaat:
en dat de Moslim gemeenschap zich steeds meer slachtoffer voelt.

Ja, je snapt het niet he? Een van de verkiezingsleuzen is 'er is nu wel genoeg islam in Nederland' en dan voelen ze zich niet eens geaccepteerd. Je verwacht het niet.

(Waarschuwing: bovenstaande is ironisch bedoeld!)

Citaat:
Kijk DAT klopt nou weer niet in het verhaal. Nederland mag doen wat noodzakelijk lijkt. Het gaat vooral om de veiligheid , heb ik begrepen, en daar zit wel wat in. Er kan zich ook een gewapende kerel verschuilen onder zo´n burka of sluier, toch?

Zou kunnen... Maar, reality check, er zijn nog geen incidenten geweest (althans, voor zover ik weet) dus het lijkt me echt een typisch voorbeeld van angstaanjagerij van een stel xenofoben.

Natuurlijk, garanties zijn er niet. Maar ja, in elk bestelbusje kan ook 1 of andere gek zitten. Bromfietshelmen zijn ook prima om je achter te verschuilen. En met de winter weer op komst doet een fatsoenlijke winterjas + muts + sjaal het ook prima. Met carnaval lopen er ook allemaal gemaskerde mensen op straat. Die dingen zijn allemaal al gebruikt om overvallen op bv benzinestations te plegen en onherkenbaar te blijven - en ze zijn nog niet verboden.

Citaat:
Ik vind dat Nederland wél baas in eigen land moet blijven en zelf de regels moet kunnen maken.
Natuurlijk moeten ze rekening houden met minderheden, maar ook met de rest van de mensen. Het kan niet zo zijn dat de Moslims gaan bepalen wat er al of niet door de regering goed gekeurd of verboden kan worden....

Moslims zijn voor een groot deel Nederlander, dus het lijkt me dat ze het recht hebben om hier mee te doen aan het democratische proces. Niet meer, niet minder.

Citaat:
Ze zullen heus hun partijen hebben en dus een stem, net als de rest van het volk, maar die hoeft nou ook weer niet de luidste te zijn. Nederland is geen Islamitisch land, ze tolereren Moslims. Dat is wel een verschil.

Wij zijn, dacht ik toch, een land met godsdienstvrijheid. Dat betekent niet alleen dat we geloof in achterkamertjes gedogen, maar dat iedereen, ongeacht godsdienst, gewoon volledig burger is en de rechten heeft die iedereen heeft. Niet meer, niet minder.

Of heb ik ergens een lesje 'inburgering' gemist?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 19:03

Ja, leuk en aardig, maar ik denk dat er veel mensen bang zijn dat Nederland langzaam Islamitisch wordt.

Ik hoop trouwens dat je begrijpt dat ik zelf volkmen neutraal ben in dit gebeuren, ik woon niet in Nederland, ben niet van plan om er ooit terug te keren en ik heb alles wat ik weet uit de krant en van dit forum.

Ik weet dat er een verschil is tussen sluier en hoofdoek, maar ik moet hier gokken. In het Portugees is het hetzelfde. Een tijdje geleden hebben ze plaatjes geplaatst van de vijf verschillende types, van hoofddoek tot burka en ik begreep dat het alleen om de types ging die het gezicht (al of niet helemaal) bedekken, die ze willen verbieden. Nederland staat daar trouwens niet alleen in, het ging in bijgaande artikel (van de plaatjes) over Engeland. Daar is een lerares ontslagen omdat ze weigerde hem binnen de school af te nemen. Haar vak "Engels". Ja, ik vind ook dat je niet goed in een taal kunt lesgeven als men niet je mond kan zien. Hoe laat je zien hoe je "th" zegt, bv?
Frankrijk heeft ook al de diverse rellen en uitspraken achter de rug.

Ik snap zelf trouwens het probleem van de hoofddoek aan BEIDE zijden niet.
Ik zou persoonlijk geen bezwaar maken tegen een hoofddoek, maar wel in banen waarbij ik vind dat het niet kan (net als tattoos, piercings, dreads, groen haar, noem maar op), maar ik zal ook geen bezwaar hebben als ik er wel altijd een droeg, om die af te nemen waar dat moet.
Ik vind dat als er duidelijke regels zijn, niemand moeite moet hebben met die regels. En zo mag je op school ook geen pet dragen, dus waarom wel een hoofddoek? Surinamers en Indiers hebben soms ook prachtige hoofdtooien, maar gaan er ook niet mee naar school en ik kan me ook slecht inbeelden dat Joodse jongeren met een keppeltje op naar school gaan.

Er is soms een verschil tussen discriminatie en je gediscrimineerd voelen.

Ik heb al eerder gezegd, dat je in sommige Islamitische landen niet eens zoveel hoofddoeken ziet en in Tunesië(meen ik) zijn ze ook gewoon verboden. Maar in Nederland mag zo´n verbod niet want het is een democratisch land?

Ik vind dus aanpassen wel iets te maken hebben met de stem van de meerderheid van het land. Anders heb je verdeling.

Oh help, laat ik aub niet te politiek gericht gaan zwammen, want daar be ik niet goed in Clown

Ronnie26

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 19:07

Whiz schreef:
Neeh hoor ik heb in andere topics al gezien dat er geen land met dat kind te bezeilen valt. En je kunt toch niets veranderen aan iemands intelligentie. Dan maar hopen dat wijsheid echt met de jaren komt.

ahh pff tsss.... dus omdat ik het niet met jou eens ben... ga je ineens zo praten..
Daagg

Welke nogmeer dan als die over nationaliteiten?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 19:13

Probeer allebei (allemaal) niet persoonlijk te worden. Dat verknalt de discussie, leid nerges toe, en is niet nodig.
Elke geuitte mening over het onderwerp kan stof tot nadenken zijn.

Ronnie26

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 19:15

Ik word hier niet persoonlijk hoor, zij heeft dom commentaar op mij dat nergens op slaat. En daar ga ik gewoon op in.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 19:18

Nee, Whiz werd persoonlijk, maar jij reageert er op en ik nu ook dus nu dwalen we alledrie van het onderwerp af, laten we daar mee stoppen. Het is tegen de regels.... en we hoeven toch niet zo laag te zakken dat er straks nog een mod aan te pas moet komen?
Gewoon weer het onderwerp oppakken.

Ronnie26

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 19:19

is goed Lachen

SeBart

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 19:22

In elk land moet je je aanpassen, dus lijkt mij in NL ook. Dat je daarbij jezelf aan je geloofsovertuiging houd kan ik volledig begrijpen. Maar hou die hoofddoeken en moskeen in je eigen thuisland en omgeving en ga daar NL niet mee lastig vallen. Wat ik nog t meest belangrijk vind van alles is dat ze gewoon NL praten en niet zoals je vaak in een winkel tegenkomt, onderling hun eigen taaltje gaan praten en dan ook nog eens gaan lachen. Daar kan ik echt kwaad om worden!

Whiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 19:24

Jah het is lastig om het onderwerp met haar op te pakken. Omdat ze niet echt inhoudelijk wat te vertellen heeft. Ze proflileert alleen haar mening op een aanvallende en ongenuanceerde manier. Maar goed ik ben bereid om ontopic te gaan. Hopen dat ze nu wel iets inhoudelijks te melden heeft.

verras me zou ik zeggen.

SeBart

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 19:26

Waarom nou zo afgeven op elkaar. Blijf lekker ontopic en houd het gezellig, ieder zijn eigen mening toch???

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 19:28

@Whiz:alleen omdat zij het niet met jou eens is?
ieder mag zijn mening hebben,en of dat nou 'genuanceerd' gebracht word of niet..........tja daar zijn dan de meningen dan over verdeeld....

ik denk dat het een moeilijke discussie blijft,je mag namelijk niks zeggen wat negatief zou kunnen zijn.

ik vind dat je je moet aanpassen in een land,maar heus wel met behoud van eigen gebruiken,ik vind het wel leuk te horen waar het suikerfeest bv om gaat en op mijn beurt te vertellen over nederlandse feesten,zo verdiep je je toch een beetje in elkaar.
dus niet zomaar overal moskees gaan neerplanten en mensen allemaal op een hoop in een wijk laten wonen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 19:30

Lusitana schreef:
Ja, leuk en aardig, maar ik denk dat er veel mensen bang zijn dat Nederland langzaam Islamitisch wordt.

Dat dat zo is, is wel duidelijk, maar de vraag is of je je blindelings door die angst moet laten leiden.

Citaat:
Surinamers en Indiers hebben soms ook prachtige hoofdtooien, maar gaan er ook niet mee naar school en ik kan me ook slecht inbeelden dat Joodse jongeren met een keppeltje op naar school gaan.

Daar noem je toevallig een interessant voorbeeld: er zijn namelijk wel degelijk Joodse scholen, waar jongens inderdaad met keppeltje naar school gaan. http://www.cheider.nl/cheider2006/
Ook zijn er conservatief-Christelijke scholen waar meisjes niet in broek mogen. In hoeverre passen die zich aan aan de normen-en-waarden-en-gebruiken van Nederland?

Daarin moet je keuzes maken, maar alleen de hoofddoekjes tegenhouden omdat het bij de islam hoort, en de rest vrijelijk accepteren, dat is inderdaad zonder twijfel discriminatie.

Citaat:
Ik heb al eerder gezegd, dat je in sommige Islamitische landen niet eens zoveel hoofddoeken ziet en in Tunesië(meen ik) zijn ze ook gewoon verboden. Maar in Nederland mag zo´n verbod niet want het is een democratisch land?

Nee, in Nederland mag het niet omdat ons land vrijheid van godsdienst kent, en de vrijheid om dit te uiten. Het is niet alleen het verbod op zich dat mij zo tegenstaat, maar dat het zo eenzijdig gericht is tegen de moslims, en alle andere vergelijkbare zaken NIET aanpakt.

Citaat:
Ik vind dus aanpassen wel iets te maken hebben met de stem van de meerderheid van het land. Anders heb je verdeling.

Alleen de vraag is en blijft: in hoeverre mag de meerderheid de vrijheid van het individu beperken?

vaaleriee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 19:32

Ja hehe natuurlijk! Het is nederlands dus moet je maar nederlands praten en doen! Ik ben geen ractist ofzo, dat moeten jullie niet denken, maar ik erger me helemaal kapot aan buitenlanders die ECHT buitenlands zijn. Dus eigen taal praten en zulk soort dingen. Ook vind ik dat ze TE streng zijn voor hun kinderen. Er zit bijvoorbeeld een meisje in mijn klas(buitenlands) die mag haar haar niet afknippen en geen make-up op! belachelijk gewoon!Hoofddoeken en moskee's vind ik ook achterlijk maarja, doe je niks aan Clown
Laatst bijgewerkt door vaaleriee op 19-11-06 19:46, in het totaal 2 keer bewerkt

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 19:33

Boertjes schreef:
Maar hou die hoofddoeken en moskeen in je eigen thuisland en omgeving en ga daar NL niet mee lastig vallen.

Wat doen we met de moslims die Nederlands zijn, Nederland als thuisland hebben en dit ook al een generatie of 20 zo hebben? Die groep is er ook.

Citaat:
Wat ik nog t meest belangrijk vind van alles is dat ze gewoon NL praten en niet zoals je vaak in een winkel tegenkomt, onderling hun eigen taaltje gaan praten en dan ook nog eens gaan lachen. Daar kan ik echt kwaad om worden!

En dan schoppen we gelijk alle buitenlandse zakenmensen, wetenschappers, studenten en toeristen het land uit, (die spreken ook vaak geen NL) en dat dat enorm slecht is voor de economie hebben we daar wel voorover, toch?

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 19:33

Snoevie schreef:
dus niet zomaar overal moskees gaan neerplanten en mensen allemaal op een hoop in een wijk laten wonen.

Mwah, er zijn nog altijd meer Christelijke kerken en daar stoor ik mijzelf meer aan Bloos
Heerlijk wakker worden op zondagochtend *ding-dong-ding-dong-ding-dong* Hamer

Whiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 19:35

[quote="Snoevie"]
@Whiz:alleen omdat zij het niet met jou eens is?
[quote]

Kun je nou niet lezen? Er staat toch als ze maar genuanceerd haar mening geeft en deze kan onderbouwen en niet domme kreten neer zet

Ongeacht of ze het zelfde over dingen denkt als ik. Je kunt pas discussie voeren als je met een onderbouwen van je mening komt.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 19:52

nu ben jij degene die ongenuanceerd is.
ik zeg toch alleen maar wat?
inderdaad onderbouwen zij hen mening niet,maarja goed dit is toch een land van vrijheid voor meningsuiting?

het valt me op dat als iemand iets zegt wat negatief overkomt je gelijk op je achterste benen staat.

als iemand iets positiefs zegt zonder te onderbouwen,zeg jij er dan ook op die manier wat van?

*edit: ik kan overigens uitstekend lezen.
alleen deel ik je mening niet in alles in deze discussie

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 20:29

en weet je me ook altijd zo aan erger??? Dat je het gevoel krijgt dat mensen over je banketstaaf maar dit in de 'eigen' taal doen omdat jij ze anders kunt verstaan. En als je dan vraagt of ze over je praten je het antwoord krijg: PRIVEZAKEN..
*#$%&*^%)(@&*(%# Stoom uit je oren Doei, doei

Vriendin van me zit bij de politie, en die was samen aant werk met een collega die de Turkse taal beheerst. Tijdens hun dienst (op de snelweg) begon een persoon net te doen alsof hij aan het mompelen was, maar ondertussen werden mijn vriendin en haar collega voor rotte vis en dergelijken uitgemaakt. Aangezien haar collega het verstond, kreeg meneer een dikke bekeuring!! En terecht! Als wij in het Nederlands iemand voor rotte vis uitmaken is het gelijk prutsmuts, en dat zou wel mogen? Neenee, zo werkt het in mijn ogen niet!!

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 20:34

oeps ja betrapt!
een dikke bekeuring is dan wel op zijn plaats

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 20:38

Wat opzich al opvallend is, want meestal vinden mensen dat een bekeuring voor het uitschelden van de politie helemaal niet terecht is, je moet toch je mening kunnen uiten? Of dat nou onvriendelijk is of niet, onderbouwd of niet... Dat is toch de heersende opvatting op dit moment?

Ronnie26

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 20:41

Whiz schreef:
Jah het is lastig om het onderwerp met haar op te pakken. Omdat ze niet echt inhoudelijk wat te vertellen heeft. Ze proflileert alleen haar mening op een aanvallende en ongenuanceerde manier. Maar goed ik ben bereid om ontopic te gaan. Hopen dat ze nu wel iets inhoudelijks te melden heeft.

verras me zou ik zeggen.

Wil je ff stoppen met op deze manier over mij te praten? Je kent me niet
dus stop met praten over mij.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 20:46

Shadow0 schreef:
Wat opzich al opvallend is, want meestal vinden mensen dat een bekeuring voor het uitschelden van de politie helemaal niet terecht is, je moet toch je mening kunnen uiten? Of dat nou onvriendelijk is of niet, onderbouwd of niet... Dat is toch de heersende opvatting op dit moment?

ja inderdaad daar heb je gelijk in,ik zal jullie eens iets aparts vertellen over wat de politie hanteerd:

mijn vader is chauffeur van het GVB Amsterdam,en een poosje geleden stapten een paar jongens in van marokkaanse afkomst met een vals abonnement.
mijn vader reageert daar op,en zegt dat ze een kaartje moeten kopen.
hele scheldkannonade kwam er achteraan: k.ankerlijer,t.yfuseikel,t.eringm.ongool en dat soort vreselijke scheldwoorden.
komt later de politie,en die zegt doodleuk dat ze een lijst hanteren met welke scheldwoorden wel en niet geuit mogen worden.
voorbeeld:
een nederlander mag niet t.eringmarokkaan roepen,en een marokkaan wél t.eringnederlander.........hoe krom is dat?

en zo nog meer voorbeelden,als een hollander zoiets roept is het discriminatie,maar mijn indiase buurman zou wel vieze kaaskop mogen roepen?
gaat weer lekker met nederland.........

trouwens,mijn vader had getuigen en de jongens zijn wel opgepakt,maar weer vrijgelaten onder het mom van vrijheid voor meningsuiting