Mag werkgever roker weigeren!?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lusitana

Re: Mag werkgever roker weigeren!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 13:29

M3isSi3j schreef:
Lusitana schreef:
En weer wordt "maar dit en dat is ook slecht" aangepakt als verdediging.

Als je hebt opgelet, is je opgevallen dat ik een van de mensen ben die fel tegen roken is en er totaaal GEEEEEN begrip, in geen enkel opzicht, ervoor kan opbrengen..

Het gaat over het algemeen wat er wordt gepost en niet per persoon, daar let ik niet op, ik zal zelden een persoon aanspreken, is ook niet van belang in een discussie. "Dit en dat is ook slecht" gaat niet meer over het onderwerp en is daarom niet van belang. Na een aantal van dat soort post reageerde ik even toevallig was het blijkbaar onder jouw post, maar het had ook van een ander kunnen zijn. Haha!
Ik moet eerlijk zeggen dat ik me ook wel eens schuldig maak aan vergelijkingen, hoor.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 13:42

Wat het naast de roker zitten betreft. Nee, je krijgt niet meteen longkanker als je een keer naast zit, maar wel als je er telkens aan wordt blootgesteld en bovendien kun je een gevoeligheid ontwikkelen die voor longziektes zorgt.
En als je al een longziekte hebt, zul je zeker zwaar reageren op rook, met benauwd worden.
Ik heb astma en ik kies er voor om tóch naar het café te gaan om de kranten te lezen. Ik doe dit bij voorkeur ´smorgens, als er nog niet zoveel mensen hebben zitten roken, en roken (in Portugal rookt trouwens bijna iedereen), maar zelfs dan moet ik regelmatig daarna aan de ventolin aerosol bij de eerste hulp. Gelukkig kan ik een groot deel van het jaar hier buiten zitten.
Er zijn heel veel gelegenheden waar ik niet naar binnen kan omdat het blauw staat van de rook. Dus feitelijk ben ik als niet- roker de paria. Ik kan niet alles doen wat mijn vrienden doen. Ik kan niet altijd mee.
Ze willen roken in cafés gaan verbieden en ik snap dat het heel hard is voor rokers, omdat je juist in een café wilt ontspannen en daar hoort bij een roker rookwaar bij, maar voor de niet rokers zal het een hele opluchting zijn.
Het beleid gaat langzaam naar een rookvrije wereld. Portugal verbouwt zelf tabak (roken is hier dan ook goedkoop, want ook de belasting erop is niet zo hoog) en een hele industrie zal er van te lijden hebben als er minder gerookt wordt, maar er zullen bv ook zeker minder bosbranden zijn. Dus er zit ook een positieve kant aan. Plus dat de mensen gemiddeld gezonder zullen worden. Roken en meeroken is hier wel de belangrijkste kankerveroorzaker en doodsoorzaak.

ellenlouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 14:23

Lusitana schreef:
Het beleid gaat langzaam naar een rookvrije wereld. Portugal verbouwt zelf tabak (roken is hier dan ook goedkoop, want ook de belasting erop is niet zo hoog) en een hele industrie zal er van te lijden hebben als er minder gerookt wordt, maar er zullen bv ook zeker minder bosbranden zijn. Dus er zit ook een positieve kant aan. Plus dat de mensen gemiddeld gezonder zullen worden. Roken en meeroken is hier wel de belangrijkste kankerveroorzaker en doodsoorzaak.

Jammer dat ik niet zo'n 25 jaar later geboren ben. Dikke kans dat ik nu de banketstaaf ben...

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 22:10

Lusitana schreef:
Karl66 schreef:

-Niet rokers die een nicotinepleister opgeplakt krijgen blijken geconcentreerder te gaan werken

Probleem is, dat rookwaar niet alleen nicotine bevat maar nog een hele rij chemicaliën die het "goede" van de nicotine wel teniet doen. Er worden bv met opzet middelen aangebracht die verslavend werken.

Maar dat is niet het punt waar het om gaat, de vraag was of je rokers mag discrimeren als werkgever bij de aanname van nieuwe medewerkers. Een aantal mensen hier vond van wel omdat rokers volgens hun minder arbeidsproductief zijn. Alleen dat is niet iets wat uit onderzoek gebleken is.

Hurrycane

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 00:01

Karl66 schreef:
Maar dat is niet het punt waar het om gaat, de vraag was of je rokers mag discrimeren als werkgever bij de aanname van nieuwe medewerkers. Een aantal mensen hier vond van wel omdat rokers volgens hun minder arbeidsproductief zijn. Alleen dat is niet iets wat uit onderzoek gebleken is.

Ligt eraan of die medewerker tijdens werktijd wil roken zou ik zeggen.
Ik heb met iemand op een kamer gezeten die veel rookte en dat was verre van prettig. Sowieso stinkt een kamer waar geregeld gerookt word naar rook.
Later mocht er (bij andere gemeente) niet meer gerookt worden alleen in de kantine. Er waren dus collega's die daar een aantal keer op een dag naartoe gingen om te roken. Soms maar kort, soms was het er gezellig en waren ze 10 minuten of een kwartier weg... als je dan 8 uur op je werk aanwezig bent werk je toch te weinig. Nou maakt iedereen wel eens een praatje maar toch is dit meer structureel terwijl er minder commentaar op geleverd word.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 00:22

Ik ga die discussie niet weer beginnen, ik zou zeggen lees terug wat daar over gezegd is Haha!

Uit onderzoek blijkt in ieder geval dat rokers niet minder productief zijn dan niet-rokers. Het blijkt dus dat niet-rokers hun onproductieve tijd op een andere manier besteden, maar niet dat ze minder onproductieve tijd hebben.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 07:18

Heb je ook een link van die onderzoeken en zijn die echt wetenschappelijk? Ik geloof er nl. nog steeds niets van. Jij praat jezelf erg graag naar de mond.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 07:48

Geen link, maar het is een onderzoek van de gezondheidsraad uit 2002, die daar toen uitgebreid onderzoek naar gedaan hebben.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 09:01

Karl66 schreef:
Geen link, maar het is een onderzoek van de gezondheidsraad uit 2002, die daar toen uitgebreid onderzoek naar gedaan hebben.

Dat onderzoek was dus nog vóór de regel dat ze in een aparte ruimte moeten roken.
Roken op de werkvloer is er bijna niet meer. Ik denk dus dat dat onderzoek nu niet zoveel waarde meer heeft, omdat er vroeger veelal aan het bureau gerookt mocht worden

Dan nog is het duidelijk een ergenis.....
Of ze roken tussen het werk door en het stinkt óf ze gaan naar buiten of een aparte ruimte én ze zijn "steeds" weg. (en ze stinken Haha! )

Bij ons in het bedrijf mogen ze alleen in de normale pauzes roken en moeten ook de pauzes klokken, dus dat is iig eerlijk. Maar de lucht vind ik nog steeds erg goor als ze terug komen.....

Vrienden mogen bij mij thuis wel roken. Ik vind het op de werkvloer anders....

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-06 10:01

Karl66 schreef:

Uit onderzoek blijkt in ieder geval dat rokers niet minder productief zijn dan niet-rokers. Het blijkt dus dat niet-rokers hun onproductieve tijd op een andere manier besteden, maar niet dat ze minder onproductieve tijd hebben.

misschien omdat er helemaal geen onderzoek is gedaan naar de productiviteit van rokers en niet rokers.. Clown

Ben het met je eens dat er ook zat niet rokers zijn die tig x iets opnieuwe kopieren, naar de wc gaan of bij het koffie automaat blijven hangne.. Maar op een of andere manier vind ik dat als niet roker minder hinderlijk en opvallend dan iemand die ieder uur buiten staat te roken..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 10:50

Nou ik vind dat er erg veel gekletst wordt op de werkvloer en ik heb daar meer hinder van dan van die collega die 3,4 keer op een dag een sigaretje gaat roken in de rookruimte.

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-06 10:58

en het zijn natuurlijk alleen de nietrokers die kletsen?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 11:31

M3isSi3j schreef:

hahaha Afbeelding

Guess001

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 12:10

superwoman schreef:
Dan nog is het duidelijk een ergenis.....
Of ze roken tussen het werk door en het stinkt óf ze gaan naar buiten of een aparte ruimte én ze zijn "steeds" weg. (en ze stinken Haha! )
Bij ons in het bedrijf mogen ze alleen in de normale pauzes roken en moeten ook de pauzes klokken, dus dat is iig eerlijk. Maar de lucht vind ik nog steeds erg goor als ze terug komen.....

Het maakt natuurlijk ook nogal uit wat voor een werk je doet, en op welk niveau. Wanneer je op uitvoerend niveau werkt en er zoveel mogelijk werk verzet moet worden (en tijd is geld) kan ik me wel voorstellen dat een werkgever minder blij is met een roker die om de haverklap een sigaretje rookt, maar meestal wordt het dan door de werkgever inderdaad beperkt tot de pauzes. 'Ergerlijke lucht' is natuurlijk ook iets heel anders dan 'minder productiviteit'.

Zelf werk ik bijvoorbeeld zelfstandig aan een project, zolang ik mijn deadlines haal en inhoudelijk goed werk aflever zal het mijn werkgever een zorg zijn wanneer ik thuis stoned achter de PC stukken typ of wanneer ik de halve dag zit te bokken. Als ik op de juiste momenten het werk maar af heb, hoe, dat moet ik zelf weten.

Ik merk ook dat het met de bedrijfscultuur te maken heeft, ik hoor dat ook van vrienden. Binnen sommige bedrijven wordt er ontzettend op elkaar gelet (in het algemeen, niet alleen w.b. roken) en o wee als je toch een minuutje minder werkt, te veel pauzes neemt of iets eerder weggaat. Ai ai. Niks voor mij. Clown

Daarentegen doe ik ook thuis, in mijn vrije tijd, vaak genoeg dingen voor mijn werk. Het is een kwestie van geven en nemen.
Citaat:
Vrienden mogen bij mij thuis wel roken. Ik vind het op de werkvloer anders....

Dat vind ik dan weer erg sociaal van je, ik zal het als roker niet in mijn hoofd halen om bij mijn niet-rokende (en dat zijn ze bijna allemaal Haha! ) vrienden thuis te gaan roken, ik ga wel even naar buiten dan.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 12:44

Tuurlijk is dat erg verschillend qua werk.
Wanneer je een verkopende functie hebt vind ik de rookgeur erg vervelend. Zeker als je met eten bezig bent (bediening enzo)
Bij jou heeft dus niemand er last van.....dan is het voor een baas ook niet belangrijk of je rookt of niet....

Bij mij thuis willen mijn vrienden ook best buiten roken, maar
zelf heb ik er geen moeite mee. Ze zijn er meestal alleen in het weekend s'avonds en smorgens is de rook alweer weg....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 15:47

M3isSi3j schreef:

vnl wel, de rokers kletsen namelijk tijdens hun sigaretje en vinden het vervelend dat ze van de afdeling af zijn geweest en werken daarna dus weer door.

Ik heb echt niet de ervaring dat rokers steeds weg zijn en de kantjes ervan aflopen, integendeel.

terorita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 15:52

er zijn ook zat niet rokers die de kantjes er vanaf lopen
in mijn omgeving in iedergeval wel.
alleen worden de rokers er vaak op aangesproken.

de discusie een roker niet aannemen omdat hij of zij rookt.
wie weet laat je wel een zeer getallanteerd persoon lopen omdat die persoon rookt.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 16:49

Bealy schreef:
Ik merk ook dat het met de bedrijfscultuur te maken heeft, ik hoor dat ook van vrienden. Binnen sommige bedrijven wordt er ontzettend op elkaar gelet (in het algemeen, niet alleen w.b. roken) en o wee als je toch een minuutje minder werkt, te veel pauzes neemt of iets eerder weggaat. Ai ai. Niks voor mij. Clown

Ik denk dat je hiermee precies de kern van het probleem te pakken hebt.
Een heleboel mensen zijn bezig om vooral de fout bij anderen te zoeken, blijkbaar om zichzelf te kunnen voorhouden hoe perfect ze wel niet zijn?

Zoals hier: Nog zijn er mensen die hier komen vertellen dat roken slecht is voor de gezondheid.
Joh? Dacht je echt dat rokers dat zelf niet wisten? Dacht je echt dat als jij het nog een keer zegt dat rokers dan gaan stoppen? Of dat het helpt dat je zegt dat ze stinken?

Niet iedereen heeft als doel zo lang mogelijk te leven en zolang ze jou daar niet mee lastig vallen prima. Vallen ze jou er wel mee lastig spreek dan de persoon die dat doet aan en haal niet een bevolkingsgroep over een kam.

Hetzelfde geldt voor de mensen die een grote mond hebben over te dikke mensen of andere mensen die niet helemaal perfect zijn.

Wat is er toch gebeurd met verdraagzaamheid?
Leven en laten leven.

Niemand mag meer roken op het werk. Er zijn rokers en niet rokers die teveel pauze nemen.
Over het algemeen zal een roker niet willen werken bij mensen met zulke vooroordelen dus misschien best prettig als dat tijdens een sollicitatiegesprek naar boven komt. Voor beide partijen.

Persoonlijk moet ik er in ieder geval niet aan denken om te werken onder een baas, of met collega's, die zich zo druk maken over mensen die roken, eigenlijk al niet met mensen die zich zo druk maken over wat andere mensen allemaal wel niet fout doen.

Van mij mag een werkgever een roker weigeren, alleen het mag van de wet dus niet.
Van mij mag een werkgever duidelijk laten merken dat hij een vreselijke hekel aan rokers heeft, ook al is dat in privetijd, dan weet ik tenminste zeker dat het nooit zal gaan klikken.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 17:08

Karl66 schreef:

Precies, en daar zit 'm de kneep Knipoog
Toen mocht overal nog gerookt worden op de werkplek.
Ik denk dat als hetzelfde onderzoek nu gehouden wordt, de uitkomsten heel anders zijn.

flowerxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 17:13

Ik ben blij dat overal waar ik weer een anti-rookbeleid heerst. Want het is wel degelijk zo dat rokers steeds meer paria worden dat heeft een aantal oorzaken.

- de overheid voert een hard anti-rookbeleid. Hierdoor veranderd de beeldvorming over rokers. Het is niet langer gezellig en sociaal en zelf niet meer alleen een eigen keuze. Rokers zijn tegenwoordig bijna asociaal en maken anderen ziek.
- Op de werkvloer is roken verboden. Met als gevolg dat rokers veelvuldig naar buiten of naar het rookhok moeten. Reken maar eens uit hoe vaak dat is op een 8 urige werkweek. De niet-roker zit ondertussen wel te werken of moet werk overnemen (denk aan de telefoon of klanten aan een balie).
- Daarbij komt dat rokers die buiten staan vaak het aangezicht ontsieren, en dat je ze wel degelijk ruikt. Daar kan echt geen spray tegenop het blijft in gezicht en kleren hangen. Natuurlijk zijn er ook niet-rokers die stinken maar dat heeft andere redenen en kan vaak worden verholpen.

Een oud onderzoek heeft geen waarde meer nu er zoveel op dit gebied is veranderd. En ik denk wel dat je kunt stellen dat niet-rokers last kunnen ondervinden van rokende collega's. Dat heeft niets met verdraagzaamheid te maken. De tijden zijn gewoon veranderd en de beeldvorming ook.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 17:14

Ik heb het idee dat doordat niet-rokers een hekel aan rook hebben er sterk op de rokende collega wordt gelet. Daarom ontstaat het beeld dat "ze"altijd aan het roken zijn. Er wordt op de werkvloer ontzettend veel gekletst, en niet over het werk. Gek genoeg hoor je daar niemand over omdat iedereen zich daar wel schuldig aan maakt.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 17:17

faye schreef:
Gek genoeg hoor je daar niemand over omdat iedereen zich daar wel schuldig aan maakt.

Juist, je zegt het al goed. Dat doet iedereen, roker of niet-roker wel eens. Maar de rokers doen er nog wat extra pauzes bij.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 17:22

Ach ik heb zeker 20 jaar gewerkt in de periode dat roken nog gewoon was toegestaan op het werk en toen waren het vaak de koffieleuters die 20x per dag koffie gingen halen en natuurlijk onderweg ook bleven praten met collega's.
Zo is er altijd wel wat en zo zal een mens die wil zeuren ook altijd wat vinden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 17:25

Fitzroy schreef:
faye schreef:
Gek genoeg hoor je daar niemand over omdat iedereen zich daar wel schuldig aan maakt.

Juist, je zegt het al goed. Dat doet iedereen, roker of niet-roker wel eens. Maar de rokers doen er nog wat extra pauzes bij.

Ach ja, ik ken een aantal rokers bij mij op het werk die niet met lunchpauze gaan omdat ze soms een sigaretje roken. Diegenen met de grootste bek over rokers en verloren tijd hebben wel veel langere lunchpauze dan waar ze recht op hebben...

Het is nog altijd zo dat diegenen die zich om dit soort dingen het meest druk maken, zich niet zo druk maken in de zin van werken Haha!

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 17:28

Ach, makkelijk he, om de schuld zo op de niet-roker af te schuiven. Jouw bovenstaande bewering raakt echt kant noch wal, faye en vind hem nergens op slaan.
Laat ik je dit zeggen: als het in 2 grote bedrijven, een goede afspiegeling van werkend Nl, er zo aan toe gaat als waar ik gewerkt heb, lijkt het me sterk dat het in de rest van de bedrijven anders gaat.
Maar ik stop hiermee. 't is idd totaal zinloos om met rokers hierover te praten, die proberen zich hier toch uit te kletsen.