Is armoede in Nederland een keuze?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Schimmelig

Re: Is armoede in Nederland een keuze?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-06 14:02

kjoetie schreef:
kan het niet meer dan eens zijn met quellian. Er kan pas sprake zijn van discussie als je ook openstaat voor de argumenten van de tegenpartij en er niet bij voorbaat al vanuit gaat dat je de wijsheid in pacht hebt en wel even een oplossing voor alle problemen hebt (maar niet werkelijk, natuurlijk) Knipoog
Dan kan je honderd keer zeggen dat je dat niet doet, maar ik kan, gezien jouw posts, niet echt tot een andere conclusie komen.

Doei!

Ik sta daar ook voor open. Ik heb een aantal van die 'argumenten' kunnen weerleggen Lachen

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 14:06

nee dat heb je niet Knipoog Je hebt jouw mening daarop geprojecteerd en oplossingen aangedragen die in jouw ogen zouden kunnen, maar in werkelijkheid lang niet altijd op gaan. Ik geloof dat iedereen het er wel over eens is dat er mensen zijn die slecht met geld omgaan, dat is nou niet echt een wereldinzicht. Ga dan eens in op mijn post? het verhaal van mijn moeder? Als haar vriend niet zou helpen zou ze werkelijk in armoede leven- bovendien is er ook nog zoiets als kwaliteit van leven- armoede is niet slechts dat je geen eten hebt, maar ook dat je niet meekan in de maatschappij omdat je totaal geisoleerd leeft omdat je niks extra's kan betalen. Antwoord eens op de vragen die ik daarin stel over je opmerking over de zorg van kinderen?

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 14:10

Dat is precies de reden waarom ik het verhaal van mijn moeder verder niet uit de doeken doe. Ik ga erg over de zeik als iemand vanacht z'n PC weet te vertellen hoe ze het had kunnen voorkomen en wat ze had kunnen doen om het op te lossen.

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-06 14:13

Waar heb ik precies een oplossing aangedragen?

Wat ik gezegd heb is dat het in de toekomst beter zal moeten...!

Ik kan wel op je post ingaan Kjoet, maar dat heeft geloof ik niet zo heel veel zin...
Ik heb al een aantal keer eerder in het topic gezegd, dat dit topic niet gaat over de UITZONDERINGEN in NL, maar om ARMOEDE in NL.

Ik bedoel daarmee: mensen die zeuren over armoede met schulden van Postorderbedrijven en noem maar op. Ik vind dat geen armoede... Lachen

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 14:16

Schimmelig schreef:
Ik bedoel daarmee: mensen die zeuren over armoede met schulden van Postorderbedrijven en noem maar op. Ik vind dat geen armoede... Lachen

Ben ik absoluut met je eens! Dit vind ik dan wel weer 'armoede naar keuze'.

Maar veel reacties hier in het topic kwamen op mij over alszijnde 'iedereen die arm is, bestelt bij postorderbedrijven, rookt, drinkt, rijdt een dikke auto of gaat op een andere manier niet goed met geld om'. Dat stootte me tegen de borst.

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-06 14:17

Quellian schreef:
Schimmelig schreef:

Ben ik absoluut met je eens! Dit vind ik dan wel weer 'armoede naar keuze'.

Maar veel reacties hier in het topic kwamen op mij over alszijnde 'iedereen die arm is, bestelt bij postorderbedrijven, rookt, drinkt, rijdt een dikke auto of gaat op een andere manier niet goed met geld om'. Dat stootte me tegen de borst.

Dat is echt niet mijn bedoeling geweest Quellian Lachen
Ik had het misschien inderdaad iets genuanceerder kunnen brengen Bloos
(Sorry about that)

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 14:19

@quellian: ach joh, die hele manier van discussievoeren kan ik absoluut niet serieus nemen, het rammelt aan alle kanten, ben gewoon benieuwd wat ze ervan maakt Knipoog Ik ben hartstikke trots op mijn mam, dat ze het allemaal zo goed doet, een vrouw waar ik een voorbeeld aan kan nemen qua financieel beheer Lachen

@ Schimmelig:

Citaat:
Ik heb al een aantal keer eerder in het topic gezegd, dat dit topic niet gaat over de UITZONDERINGEN in NL, maar om ARMOEDE in NL.

Ik bedoel daarmee: mensen die zeuren over armoede met schulden van Postorderbedrijven en noem maar op. Ik vind dat geen armoede

Dan moet het topic heten: is armoede na een heleboel leningen in Nederland een keuze.
Als je het over armoede in Nederland hebt, heb je het over het fenomeen armoede an sich. Mijn moeder is verre van een uitzondering, er zijn veel, heel veel mensen die net zo moeten leven als haar, buiten hun schuld. Er is een groep mensen die misbruik maakt van het sociale stelsel,die hun geld verkeerd besteden en daar dan over klagen,absoluut, maar die groep is nog altijd veel en veel kleiner dan de groep mensen die er niets aan kunnen doen dat ze er gebruik van moeten maken. Weet je hoelastig het tegenwoordig is om een uitkering te krijgen? Dat ze iemand als mijn moeder nog werken sturen "omdat dat best nog kan"en als ze dan 3 dagen thuis moet bijkomen, ja dat is haar probleem, wil ze niet dan wordt ze nog verder gekort. Het is echt allang zo achterhaald dat iedereen maar een uitkering kan trekken. Tuurlijk wordt er wel misbruik van gemaakt, maar om daar dan een hele groep mensen op af te rekenen is gewoon dom.
Laatst bijgewerkt door kjoetie op 06-07-06 14:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Guess001

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 14:20

Schimmelig, sta je nog steeds voor 100% achter je stelling?

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-06 14:23

Ik reken daar niet ''een hele groep mensen op af''.
Ik heb trouwens mijn definitie van armoede een aantal keer laten vallen in het topic, maar dan wordt dan weer niet gelezen....

Ik heb nooit ergens gevraagd op persoonlijke beledigingen, toch? Misschien dat je daar even mee op wilt houden. Gezien ik jou in dit topic, of wie dan ook. Niet persloonlijk! heb beledigd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 14:23

Armoede is natuurlijk een waardebepaling. Een ontwikkelingsland kun je niet met een westers land vergelijken. Armoede heeft niks te maken met wel of geen huis wel of geen droog brood te eten, dat gaat verder.

Armoede is ook als de inflatie je inhaalt, als je steeds moet zien dat alles 10% duurder gaat worden, dat als je bezuinigd hebt, niet verder kunt bezuinigen omdat de boodschappen 10 euro per maand standaard duurder zijn geworden, de telefoonkosten weer een paar euro meer, de huur weer een paar euro meer, er bij betaald moet worden voor de verwarmingskosten van vorige winter, de meeste verse groenten buiten je budget ligt. Armoede is als je moet constateren dat je 20 euro aan vaste lasten meer hebt moeten betalen per maand als het jaar daarvoor en dat dat maar door blijft gaan. Zovele mensen die daar mee geconfronteerd zijn. Zovele mensen die je daar niet zomaar over hoort praten, maar wel een huurachterstand oplopen omdat de wasmachine kapot is gegaan.....

Er worden types aangehaald van een stukje tokkiebevolking die idd nooit genoeg geld hebben, maar die hebben ook een paar beschadigde hersencellen waardoor rekenen moeilijk wordt. Dan diegene die een gat in de hand hebben of koopziek zijn, dat zijn problemen. Die mensen hebben duidelijk een probleem. Wellicht de ene met een goede baan maar door dat probleem in de financiele ellende is gekomen, de andere in de uitkering. Nog gezien die leuke reklame gisteren? Dat gezin dat voor die mooie nieuwe auto van Leen stond??? Die spelen toch mooi in op een auto voor een paar euro per maand? Koren op de molen van die mensen, die vinden nl niet dat ze in armoede leven, hebben alles maar hebben ook torenhoge schulden en daar zitten ze vaak niet eens mee. Ben benieuwd hoe ze opgevoed zijn.

Ik ken iemand die een WAO heeft en die man zijn inkomen is dik het 3-dubbele van wat wij hebben, dus dat hij daar rijkelijk van kan rondkomen heeft niets te maken met het feit dat hij als WAO-er goed met geld kan omgaan. Hij heeft een goede verzekering. Dan ken ik er nog eentje die werkt voor 50% en beunt een dik salaris er zwart bij, ook deze man, mij leuke buurman, dus not, zal nooit klagen, kan er ook van rondkomen, maar als er geklaagd moet worden doet hij vrolijk mee, je zal toch eens het idee hebben dat zijn WAO te hoog is.

Maar er zijn er genoeg die een hele lage WAO hebben er niet van kunnen komen, hun ziekte alleen al kost een berg. Dan is het idd maar hoe je met je geld omgaat, hebben die mensen wel een keuze??

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-06 14:26

Bealy schreef:

Dat mensen met schulden zoals (De postorderbedrijven, dure abbonementen, rokers) zich arm durven te noemen. Dat is nml de stelling die ik aan nam. EN dat de verzorgingsstaat zich niet verantwoordelijk zou moeten achten voor deze groep mensen. Daar sta ik volledig achter.

Ik heb het niet over de oudjes van dage, mensen met lichamelijke gebreken en iedereen die je verder dat 'hokje' kunt aanmeten. Deze mensen verdienen JUIST hulp van de staat, meer dan ze nu krijgen zelfs! Lachen

peetie72

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 14:26

OK hier een voorbeeld over hoe mensen diep in de schulden kunnen raken:
Mijn vriend heeft 15 jaar als chef-kok gewerkt. Omdat hij dit werk niet meer aankon (80 tot 100 uur per week werken is geen uitzondering), is hij vorig jaar geswicht van baan. Hier werd hij op de eerste dag van zijn proeftijd ontslagen. Hij had geen recht op een ww-uitkering omdat hij zelf zijn vaste baan had opgezegd voor een tijdelijk contract. (lijkt me ook logisch, bij geen enkele baas krijg je gelijk een vaste aanstelling). Toen heeft hij een bijstandsuitkering aangevraagd. Hier had hij ook geen recht op omdat ik toen der tijd nog 20 was. En de bijstandsuitkering dan neerkomt op ongeveer 700 euro per maand. Die 700 euro per maand verdiende ik al, dus dan heb je geen recht op bijstand. Maar 700 euro per maand is bij lange na niet genoeg om van rond te komen. Zelfs de vaste lasten zijn als duurder als 700 euro, en je moet nog eten ook. Hij is al die tijd druk bezig geweest met solliciteren, maar dat kost ok telkens benzine. En je auto verzekering gaat ook door. Gelukkig heeft hij na 1,5 maand een nieuwe baan gevonden. Maar ookal was dat niet het geval geweest, hadden we nu waarschijnlijk op straat gestaan omdat we de huur niet meer konden betalen. Bij "stomme" baantjes als inpakken wordt je als je 31 bent niet aangenomen omdat je simpel weg te duur bent. Ze kunnen voor jou beter twee 15 jarige laten werken.

Dus ja, armoede bestaat echt wel in nederland. En het is echt niet altijd je eigen keuze!
Mijn vriend wou voor zich zelf zorgen, en een betere toekomst opbouwen. Dat is uiteindelijk dus wel gelukt. Maar wat als hij nu nog geen baan zou hebben gehad... Geen uitkering niets... We zouden genoodzaakt zijn om uit elkaar te gaan, zodat mijn vriend dan wel recht zou hebben op een bijstandsuitkering van 1100 euro.

Ookal zoiets belachelijks. Als jij of je partner jonger is als 23 heb je samen recht op zo'n 700 euro per maand. terwijl als je ouder bent als 23 je in je eentje al recht hebt op 1100 euro per maand....

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 14:28

Schimmelig schreef:
Ik reken daar niet ''een hele groep mensen op af''.
Ik heb trouwens mijn definitie van armoede een aantal keer laten vallen in het topic, maar dan wordt dan weer niet gelezen....

Ik heb nooit ergens gevraagd op persoonlijke beledigingen, toch? Misschien dat je daar even mee op wilt houden. Gezien ik jou in dit topic, of wie dan ook. Niet persloonlijk! heb beledigd.

ja dat doe je wel als je stelt dat armoede een keuze is. Jouw definitie van armoede had je dan bij aanvang van het topic duidelijk moeten maken, ik heb geen tijd om alles door te gaan lezen. Het startpunt van een discussie is een heldere definitie van het probleem.

Ik beledig jou nergens persoonlijk, maar ik word wel een beetje kriegelig van jouw stijl van discussie voeren. Als je dat erin ziet zou ik je aanraden eens wat beter te lezen. Ik heb niks tegen jou persoonlijk, maar je manier van discussieren is zo ongenuanceerd als het haar van Geert Wilders. Haha!

@ russel: goeie post!

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 14:29

Schimmelig schreef:
Bealy schreef:

Dat mensen met schulden zoals (De postorderbedrijven, dure abbonementen, rokers) zich arm durven te noemen. Dat is nml de stelling die ik aan nam. EN dat de verzorgingsstaat zich niet verantwoordelijk zou moeten achten voor deze groep mensen. Daar sta ik volledig achter.

Ik heb het niet over de oudjes van dage, mensen met lichamelijke gebreken en iedereen die je verder dat 'hokje' kunt aanmeten. Deze mensen verdienen JUIST hulp van de staat, meer dan ze nu krijgen zelfs! Lachen

Dit is je eerste post in dit topic waar ik 100% achtersta Lachen

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 14:29

ik ga met quellian mee! Maar ik geloof niet dat dat een vernieuwend inzicht is, ik geloof dat iedereen het er wel mee eens is dat mensen die de boel uitbuiten en dan klagen niet de zorg van de staat zijn Bloos
Laatst bijgewerkt door kjoetie op 06-07-06 14:31, in het totaal 1 keer bewerkt

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 14:30

kjoetie schreef:
ik ga met quellian mee!

Waar gaan we heen? Bloos

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-06 14:31

peetie72 schreef:
Ookal zoiets belachelijks. Als jij of je partner jonger is als 23 heb je samen recht op zo'n 700 euro per maand. terwijl als je ouder bent als 23 je in je eentje al recht hebt op 1100 euro per maand....

Dat klopt! Belachelijk.

Ik hoor dat je vriend prima heeft gehandeld. Maar kun je de situatie waarin jullie hebben gezeten wel echt 'armoede' noemen. En onder welke categorie van 'armoede' valt dit specifieke geval dan?

Voel ik mij even arm van geest nu Haha! Bloos
Laatst bijgewerkt door Schimmelig op 06-07-06 14:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 14:31

Schimmelig dan hebben we het over de mensen die zich bolkopen via postorderbedrijven. Ook dat zijn trickie zaken. Alles op afbetaling en dan een doorlopend krediet zodat hun maandinkomen opgeschroeft is. Dan een keuken, badkamer en auto van Leen.

Vraag mij af of die mensen zelf wel het idee hebben of ze armoede hebben. Misschien een nieuw topic met de vraag, 'Wie heeft alles in en rond zijn huis, maar torenhoge leningen en heeft het gevoel in armoede te leven?? Ben ik wel benieuwd of er mensen reageren. En voor die groep ben ik het misschien wel met je eens, maar dan wil ik eerst de beweegredenen van die groep horen, wat er in hun leeft, eer ik een oordeel vel.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 14:32

Het is ook heel triest dat er mensen zijn die geld moeten lenen om te kunnen eten. En die inkomens liggen te laag om een lening te kunnen afsluiten, dus ga je prive schulden maken. Maar dat is gaten maken om andere gaten mee te dichten, werkt op de langere termijn ook niet meer

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 14:33

Quellian schreef:
kjoetie schreef:
ik ga met quellian mee!

Waar gaan we heen? Bloos

bakkie doen? koekje erbij? Haha!

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-06 14:33

russel schreef:
Schimmelig dan hebben we het over de mensen die zich bolkopen via postorderbedrijven. Ook dat zijn trickie zaken. Alles op afbetaling en dan een doorlopend krediet zodat hun maandinkomen opgeschroeft is. Dan een keuken, badkamer en auto van Leen.

Vraag mij af of die mensen zelf wel het idee hebben of ze armoede hebben. Misschien een nieuw topic met de vraag, 'Wie heeft alles in en rond zijn huis, maar torenhoge leningen en heeft het gevoel in armoede te leven?? Ben ik wel benieuwd of er mensen reageren. En voor die groep ben ik het misschien wel met je eens, maar dan wil ik eerst de beweegredenen van die groep horen, wat er in hun leeft, eer ik een oordeel vel.

Ik zag het gisteren nog op TV Rolleyes

Gezin dat klaagde over 'armoede'
De kinderen hadden een playstation, de vader rookte sjag en er lag een rekening van Neckerman op tafel Ja
Laatst bijgewerkt door Schimmelig op 06-07-06 14:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-06 14:34

Ik zal mijn topic titels wel beter formuleren volgende keer Ja

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 14:35

Schimmelig schreef:
De kinderen hadden een playstation, de vader rookte check en er lag een rekening van Neckerman op tafel Ja

Nee, daar heb ik geen medelijden mee.

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-06 14:37

Check kan je niet roken Sjag wel* Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 14:37

Schimmelig schreef:
russel schreef:

Ik zag het gisteren nog op TV Rolleyes

De kinderen hadden een playstation, de vader rookte check en er lag een rekening van Neckerman op tafel Ja

Ja maar ho, die playstation heeft hij misschien gekregen bij een gsmabonnement, of via marktplaats.nl. Shag van de Lidl, een shaggie meer is een paar boterhammen minder, roken verminderd het hongergevoel, die Neckermann is op afbetaling, dus de kleren voor de kids gaan via de Neckermann is goedkoper dan in de winkel, want dan moet je meteen bv 200 euries afrekenen die ze dan dus niet hebben. Heel moeilijk om te oordelen met zo weinig echte informatie hoor, daar kan je je behoorlijk mee vergissen.