Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Sachertorte schreef:Fijn verwoord Marigold. Daar kan ik me in vinden. De kunst is om je bewust te worden van je koopgedrag en daar iets mee te doen: geen excuses maar daadwerkelijk handelen. We hebben maar één aarde en daarnaast wordt men vaak niet gelukkig (of maar zeer kort) van (impuls)aankopen. Het leidt vaak alleen maar naar een vervelende en dure verslaving. En dat aanjagen en aanzetten tot dit gedrag door influencers (die elkaar ook nog na-apen) is redelijk oppervlakkig en onnodig. Je weet dat de helft van het verhaal van dit soort mensen niet waar of gewoon reclame is. Die geven er niks om dat jij hun product of van eender welke 'samenwerking' koopt, behalve dan dat ze geld verdienen aan het plaatje wat ze schetsen. Het verhaal kan nog zo eerlijk lijken maar dat is wat ze doen. Het is nep, het is een plaatje.
maitestar23 schreef:Oordeel zelf maar:
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
Wij zijn een klein pakketpunt voor o.a DHL, dit is wat er sommige dagen binnenkomt
germie schreef:Ben ik het niet mee eens. Ik zie dat als ook kijken naar de toekomst. En dus gebruikt dingen kopen. Want ik heb juist de indruk dat ik dus beter 2 nieuwe had kunnen kopen voor meer geld dan iets gebruiks nog een tweede leven geven (en zelfs een deel weer doorspelen naar nog iemand zodat die ook niet nieuw hoeft te kopen). Zoals gezegd ik heb er geen 53 meer, maar weet niet hoe veel, er is nog voorraad. Ook is de aanschaf al jaren terug gedaan, zou het misschien niet meer doen nu, maar toen was het gewoon alles of niets bij die verkoper. Die deed aan opruimen en zo heb ik ook wel eens alles of niets weggedaan.
Ik heb ze niet laten produceren door nieuw te kopen. Dus doe ik NIET mee aan overconsumptie.
Daarnaast was het bij deze verkoper dus alles in 1 koop. Dat had ik dan er niet bijgezet misschien, maar het was dus alles of niets. En ik heb alles gekocht en een deel dus weggegeven. En een deel gehouden.
Ik had overigens WEL een paar dekjes nodig, want anders koop ik ze niet. Ik had een oproepje geplaatst dat ik een paar zocht. En ben nu goedkoper uit dan nieuw, en kan ook nog langer er mee vooruit. Dus win-win.![]()
En ook dus met dingen die bij overleden mensen weggegooid moeten worden die nog gewoon nieuw zijn. Als je dat gebruikt en zo dus niet nieuw hoeft te kopen en daarmee dus indirect bijdraagt aan minder produktie, dan is dat alleen maar goed voor deze aardkloot.
Ik heb ook wel eens opgeruimd en gezegd dat dan alles meegenomen moest worden. Dus dan heeft diegene die het meeneemt ook niet alles nodig, maar dat is geen overconsumptie. Maar voor mij makkelijker en minder werk, en voor degene die het overneemt is er wel weer wat wat weer doorgegeven kan worden immers.
Dus zo heb ik het gedaan. Ik heb nu geen 53 meer, maar weet ook niet hoe veel wel. Moet ik de zolder op. Maar zoals gezegd, ik had dus wel een paar dekjes nodig en het was in dit geval alles of niets. En dan liever wat meer voor minder dan het duur nieuw kopen. Goed voor het milieu, goed voor de portemonnee. En omdat het gebruikt is en een deel doorgegeven is, geen overconsumptie. Absoluut niet. Ik heb het niet nieuw gekocht.
Dus ik ben wel degelijk minimalistisch ingesteld. We zullen het mogelijk niet eens worden, maar ik ben minimalistisch ingesteld en denk ook aan het milieu. En probeer zo min mogelijk aan overconsumptie te doen (ik zal niet zeggen dat ik het nooit doe, maar dat kan niemand meer tegenwoordig. Maar gemiddeld genomen doe ik tegenwoordig amper aan overconsumptie).
Als het kan en je kunt iets gebruiken wat anders weggegooid wordt, dan is dat juist alleen maar goed vind ik. En bij sommige dingen sta ik ook niet negatief tegenover tweedehands. Net als velen hier, maar er zijn ook genoeg mensen die nooit tweedehands zullen kopen.
nps schreef:Sachertorte schreef:Fijn verwoord Marigold. Daar kan ik me in vinden. De kunst is om je bewust te worden van je koopgedrag en daar iets mee te doen: geen excuses maar daadwerkelijk handelen. We hebben maar één aarde en daarnaast wordt men vaak niet gelukkig (of maar zeer kort) van (impuls)aankopen. Het leidt vaak alleen maar naar een vervelende en dure verslaving. En dat aanjagen en aanzetten tot dit gedrag door influencers (die elkaar ook nog na-apen) is redelijk oppervlakkig en onnodig. Je weet dat de helft van het verhaal van dit soort mensen niet waar of gewoon reclame is. Die geven er niks om dat jij hun product of van eender welke 'samenwerking' koopt, behalve dan dat ze geld verdienen aan het plaatje wat ze schetsen. Het verhaal kan nog zo eerlijk lijken maar dat is wat ze doen. Het is nep, het is een plaatje.
Mooie post. Ik denk dat iedereen dingen koopt die ze niet”nodig” hebben (ik kan strikt gezien ook wel zonder paard), maar bewustwording is echt stap 1. Dat je altijd in ieder geval even nadenkt. Heb ik dit echt nodig, hoe duurzaam is het, wie maakt het en hoe verantwoord gaat dat bedrijf om met dingen…
Ik vond die post eerder over leeftijd ook wel jnteressant. Ik ben 40+ en ben totaal niet vatbaar voor influencers. Op paardengebied heb je er ook wel 3 miljoen ofzo, zie ze regelmatig op instagram. Allemaal met triggerende captions, zij gaan je wel even vertellen hoe het moet. Naast dat ik gewoon echt he-le-maal niks hebt met je halve leven maar te grabbel gooien op het internet, snap dat verlangen naar aandacht gewoon niet, vind ik het vaak gebakken lucht. Klinkt goed, maar is weer 1 van de 183772 manieren waarop je de dingen kan doen. Alsof mensen ook maar alles van interet geloven en weinig eigen gezond verstand meer hebben
Telpeva schreef:maitestar23 schreef:Oordeel zelf maar:
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
Wij zijn een klein pakketpunt voor o.a DHL, dit is wat er sommige dagen binnenkomt
Ik denk dat er niet te oordelen valt wanneer onbekend is hoe hard de producten nodig zijn voor degenen die het hebben besteld.
als ik hoog zou staan zou ik me kapot schamen. Ik stond op plek 325 van de ongeveer 500 adressen met 21 pakjes. Waarvan ook nog een deel dubbel is geteld omdat het oorsoronkelijke pakket nooit is aangekomen maar wel meetelde kennelijk. Of kapot is aangekomen door de bezorging en vervangen moest worden.
Marigold schreef:Ik heb ook wel eens fases dat ik erg de neiging heb heeeel erg graag een shetlandpony te willen.. en dat eigenlijk helemaal romantiseer. Ik denk omdat ik zulke fijne herinneringen heb aan vroeger toen de verzorgpony’s (shetjes dus) mijn beste vriendjes waren (op school en in het dorp werd ik gepest en nageroepen en uitgelachen en de pony’s waren altijd zo lief en zacht en blij me te zien).
Ik moet nu op een volwassen manier omgaan met dingen en niet vluchten in iets. Maar soms zou ik graag toegeven aan de neiging en weer teruggaan naar dat gevoel.
aan jou als kind. Mijn hart breekt als ik dit soort dingen leest.
.
) kocht ik veel minder. tamary schreef:Ik heb een pakketpunt hier in het dorp voor een aantal bezorgdiensten dus als dat kan doe ik dat. Anders weet ik pas paar uur van te voren wanneer het komt als ik mail niet op tijd check.
Andere punt is dorp verder op en daar kom ik 2x/week langs (bijna, 1 straat verder rijden). Ook met veel thuis zijn is dat veel practischer dan zitten wachten. Kan nu wanneer ik wilde deur uit (of bv douchen) zonder op de tijd te hoeven letten.
Popstra schreef:Sinds ik ,buiten, woon bestel ik ook veel online. Laat het ook meest naar pakketpunt bezorgen.
Ik heb paarden aan huis, 8 nu en ben de ganse dag aan het werk (trainen, verzorgen)
Heb geen tijd om te gaan winkelen.
Komt bij, ik veel reistijd kwijt ben naar een stad.
We waren laatst voor de kerst inkopen 3 uurtjes in Amsterdam en stonden aan de rand vh centrum geparkeerd. Parkeer kosten was 50€!!!!
Dat doe ik dus niet meer.
Utrecht is ook duur geworden en openbaar vervoer is te ingewikkeld als je buiten woont. Dat neemt vooral veel tijd in beslag.
Dus dan bestel ik liever op Inet.
Popstra schreef:Sinds ik ,buiten, woon bestel ik ook veel online. Laat het ook meest naar pakketpunt bezorgen.
Ik heb paarden aan huis, 8 nu en ben de ganse dag aan het werk (trainen, verzorgen)
Heb geen tijd om te gaan winkelen.
Komt bij, ik veel reistijd kwijt ben naar een stad.
We waren laatst voor de kerst inkopen 3 uurtjes in Amsterdam en stonden aan de rand vh centrum geparkeerd. Parkeer kosten was 50€!!!!
Dat doe ik dus niet meer.
Utrecht is ook duur geworden en openbaar vervoer is te ingewikkeld als je buiten woont. Dat neemt vooral veel tijd in beslag.
Dus dan bestel ik liever op Inet.