Algemeen politiek discussie topic nummer 4

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

juliedo24

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-25 22:52

Het wordt wel echt een vermoeiende discussie zo, het gaat bijna alleen nog maar over links vs rechts en wie er beter kan lezen, of zoiets.
Hopelijk kunnen we het na woensdag gewoon over de formatie hebben.

Overigena Kaja, er bestaan echt veel linksere clubs en ik vind veel discussies hier genuanceerd en feitelijk. Er worden links (als in URLs :+ ) als bronnen gedeeld en er zijn mensen uit het hele politieke spectrum bij de discussie betrokken. Persoonlijk waardeer ik dat ook echt, oa door juval en ruitje’s bijdragen is mijn stikstofstandpunt genuanceerder geworden en heb ik meer begrip voor ‘de boeren’ die vast zitten in de situatie.
En als het je echt zo stoort om met mensen te discussieren die niet in jouw bubbel passen kan je altijd een topic voor PVV- en Ja21-stemmers starten.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-25 22:53

Als je hier geen vluchtelingen wilt opvangen maar wel in de eigen regio zal dat ook ergens van betaald moeten worden.
De grenslanden hebben ook geen onuitputtelijke bron.
Geen geld houd dus in dat er meer vluchtelingen deze kant op komen.

Zolang er oorlog,honger en onderdrukking is zullen mensen blijven vluchten.
Want uiteindelijk wil ieder mens leven in veiligheid.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-25 22:57

Kaja schreef:
Nee dat bedoel ik niet.

Wat bedoel je dan?

Want veel linkser dan de SP en PvDD bestaat niet in Nederland :)

Slogan van de SP is stem Sociaal, vandaar mijn opmerking.

juliedo24

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-25 22:57

Raineri schreef:
[…]

Fragment terug gekeken. Heel onhandig, beetje popie jopie, maar denk ook vooral naar de mannen gericht. Wel beetje grijze opmerking, jammer. Denk niet dat een leider zo'n opmerking hoort te maken.

Ja vind ik ook. En dat net nadat Bontenbal zichzelf in zijn voet schoot met die opmerking over religieuze scholen. Hopelijk heeft Jetten zn opmerking niet dezelfde impact, dat zou zonde zijn.
Ik vind het trouwens ook objectificatie van een vrouw, wat ik echt niet van Jetten had verwacht.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-25 22:58

Ik blijf het grappig vinden dat mensen denken dat links zijn een belediging is. :=

Jammer genoeg ben ik niet links en kan het klimaat mij weinig interesseren want ik denk zelf dat we weinig kunnen doen nog. En ik wil toch geen nakomelingen werpen dus na mij de zondevloed.

Meer huizen, mensenrechten, betaalbare zorg en goede sociale voorzieningen vind ik wél belangrijk.

En een humaan maar wel kieskeurig asielbeleid wat niet zo traag is ook.

En werken moet lonen maar grote bedrijven en mensen met grote vermogens kunnen meer belastingdruk dragen dan ze nu doen. Het is wel bizar dat een uitkering soms bijna voordeliger is dan werken.

Ik stem dus niet links maar midden.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-25 23:09

Qua inkomen en leefstijl zouden wij prima op de VVD kunnen stemmen.
Maar ik heb echt vanuit mijn opvoeding en mijn man gelukkig ook, meegekregen, dat solidariteit belangrijk is en dat de sterkste schouders de zwaarste lasten moeten dragen. Dat sommigen geluk hebben waar hun wieg stond en anderen pech.
Dat sommigen wat hulp nodig hebben.
Maar vooral hebben ik een bloedhekel aan racisme en discriminatie.
Je ziet in de VS hoe snel iets kan veranderen...... dan kan mijn in Nederland geboren allochtone man, straks ineens gedeporteerd worden als de PVV met bijv. SGP, FvD en JA21 hier aan de macht komt. :+
Maar ondertussen onderhoudt hij iedere maand een aantal Cindy's ;)

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-25 23:18

Benzz schreef:
_Mar3 schreef:
Huh? Zie jij een huis volledig onder water staan nu? En denk je dat 0,00036 graden minder warm ervoor zorgt dat zulke gevolgen zouden worden afgewend? Lijkt me sterk!

Klimaatadaptatie (dijken verhogen) lijkt me veel meer helpend en dat is ook waar Lidewij voor pleit.

In Nederland zijn 1 op de 3 woningen kwetsbaar voor overstroming bij zeespiegelstijging en dijkdoorbraken. In Jakarta, Bangladesh en Miami zijn al duizenden huizen permanent onder water of onbewoonbaar door verzilting en overstroming. De Zeespiegel stijgt sneller dan verwacht: tot wel 1 meter in 2100 bij ongewijzigd beleid.
Elke tiende graad telt. Het verschil tussen 1,5°C en 2°C is enorm.

Bij 1,5°C: 70% van koraal verdwijnt.
Bij 2°C: 99% van koraal verdwijnt, en honderden miljoenen mensen worden klimaatvluchteling.
Elke kleine reductie in uitstoot helpt om deze kantelpunten te vermijden.

En greit er elders weer koraal. Nederland heeft een subtropisch klimaat gekend, met koraalriffen en walvishaaien.
Nee, geen verzinsel, de bewijzen vind je bijvoorbeeld in de Kuilen in Mill.

Er ligt hier ook nog een tand van de megalodon thuis en een versteende wervel van een walvishaai. Uit die tijd, dus gevonden op Nederlandse bodem.

De Jurazee in de Schwabische Alb geeft aan dat daar ooit ook water stond. Vind je nu vele fossielen.

Dus bij een stijging van de zeespiegel verandert het leven.

Oh, in Mexico waren de cenotes ooit droog. Nu heb je er jungle en zijn het ondergrondse rivieren.

Gletsjers waren op sommige plaatsen vroeger ook niet aanwezig. Ze hebben al wegen onder het ijs gevonden.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-25 23:41

juliedo24 schreef:
En als het je echt zo stoort om met mensen te discussieren die niet in jouw bubbel passen kan je altijd een topic voor PVV- en Ja21-stemmers starten.

:D Ik ben een geboren en getogen VVD’er :+

Het stoort me alleen dat sommige hier zo ontzettend kumbaya zijn met hun eigen visie/ partij en maar blijven afgeven op anderen zonder enige vorm van inlevingsvermogen.
Als je dan van huis uit geleerd hebt om niet een “ikke ikke ikke en de rest kan stikken” mentaliteit te hebben, maar je kunt je totaal niet inleven in een andermans perspectief dan ben ik nog wel eens geneigd om daar iets van te zeggen. Bovendien is dit een algemeen politiek discussie topic, maar sommige dames hebben hier het hoogste woord waardoor niet iedereen een stem mag hebben in dit topic en de term algemeen wel erg onder druk komt te staan.

Electra63

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 00:02

Er wordt alleen heftig gereageerd op racistische of discriminerende opmerkingen.
Of fake-news.
Er zijn zat (voormalige) VVD-stemmers in dit topic, daar wordt normaal mee gediscussieerd.
Maar als je racistische opmerkingen of acties bagatelliseert, dan komt er wel tegengas.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 00:16

Hoezo mag niet iedereen een stem hebben in dit topic?
Je mag prima meepraten, je krijgt alleen wat weerwoord als je dingen roept die controversieel zijn of gewoon niet kloppen.

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 01:08

juliedo24 schreef:
Raineri schreef:
[…]

Fragment terug gekeken. Heel onhandig, beetje popie jopie, maar denk ook vooral naar de mannen gericht. Wel beetje grijze opmerking, jammer. Denk niet dat een leider zo'n opmerking hoort te maken.

Ja vind ik ook. En dat net nadat Bontenbal zichzelf in zijn voet schoot met die opmerking over religieuze scholen. Hopelijk heeft Jetten zn opmerking niet dezelfde impact, dat zou zonde zijn.
Ik vind het trouwens ook objectificatie van een vrouw, wat ik echt niet van Jetten had verwacht.

Ik zocht het origineel van deze quote, kan iemand die vinden?

Edit: gevonden

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 05:52

Maar wat begrijpen jullie niet aan de uitspraak van wilders?
Natuurlijk is het niet netjes en sociaal wenselijk als hij zegt dat ze in afrika maar wat meer honger moeten hebben,maar het is wel realistisch.

Voorbeeld:
Als jij een stal hebt met 20 paarden, en budget om die goed te kunnen verzorgen en wat achter de hand hebt voor onverwachte dierenartskosten en stal en weide onderhoud etc.
Vervolgens zie je dat de 5 paarden van de buren te weinig eten krijgen, de eigenaren zorgen er niet voor.
Jij gaat ze eten geven.
Jouw paarden dan maar iets minder, die krijgen toch meer dan genoeg.
Op een gegeven moment raakt je spaarpot steeds leger. Je kan je weide niet meer onderhouden, ach, dan maar een minder mooi hek eromheen denk je.totdat er 1 naar de dierenarts moet....dat wordt erg moeilijk.
Vervolgens krijgt 1 van de buurpaarden die je voert koliek. Je voelt je veranwoordelijk want de eigenaren doen er niks aan.
Je gaat naar de da met het paard, kosten 1000en euros en geen geld meer.
Je stal verloederd, je weide ziet er niet uit, alle paarden eten wat minder en krijgen minder zorg.
De volgende wordt ziek.
Je neemt een lening.je moet meer gaan werken. De spaarpot is leeg en paarden komen vanalles te kort.

Vervang buurpaarden nu eens door immigranten. "Je" als nederlandse overheid en je eigen paarden als nederlander, de buren als overheid van het betreffende land.spaarpot de nl schatkist.
Wat is er dan niet te snappen aan de gedachte achter de niet zo nette uitspraak van wilders?
Je kan niet voor alle paarden zorgen tenslotte....

Noem het aso,noem het extreem rechts od wat dan ook,maar dit is gewoon realistisch.

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 06:04

Met je eens Venera.altijd even nadenken wat er met een uitspraak wordt bedoeld.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 06:40

Plus er gaat al jaren geld naar Afrika en nog steeds zijn ze er arm en hongerig. Waar blijft dat geld dan?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 07:12

Elisa2 schreef:
_San87_ schreef:
Wat bedoel je dan met onderstaande?

Zoals je kunt lezen staat daar iets anders.

Ik vraag wat je ermee bedoelt. Omdat ik dus iets anders lees dan jij kennelijk wilde overbrengen. En om misverstanden te voorkomen, wat bedoel je met

'Nee, maar in Palestina is het ALTIJD oorlog, een never ending story. Dat zegt misschien ook wel iets over hoe geciviliseerd een volk is?'

?

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 07:15

Elisa2 schreef:
_San87_ schreef:
Mwa, hij ziet door een tunnel wat er verkeerd gaat, maar mist het grote geheel, naar mijn mening.

Hij is wel een efficiënt verspreider van zijn standpunt.

Ik denk juist dat de linkse partijen de boodschap van DE gemiddelde Nederlander compleet missen. Daarom is Wilders zo populair.

Niet dat ik vind dat hij gelijk heeft met alles wat hij zegt. Maar eigen volk eerst in tijden waar veel Nederlanders er alleen op achteruit gaan spreekt natuurlijk enorm aan.

Ik denk dat de gemiddelde Nederlander helemaal niet bestaat. Wilders spreekt vooral de boze Nederlander aan. Hij verwoord hun gevoel heel goed. Maar “de Nederlander” (wie dat ook moge zijn) wordt concreet weinig geholpen met zijn programma. Dat “Nederlanders achteruitgaan” (again, waar heb je het over?) komt door decennialang centrumrechts beleid met vooral bezuinigingen op bijv zorg en onderwijs. Het wrange is dat de achterban van de PVV niet de meest gelukkige, rijke of gezonde Nederlanders zijn (bron: https://stukroodvlees.nl/plaatjes-van-d ... 25-de-pvv/) en dat zij rationeel gezien qua zorg, onderwijs en investeren ook n de wijken veel beter af zijn bij links.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 07:16

juliedo24 schreef:
Raineri schreef:
[…]

Ik denk dat de schade beperkt blijft, op mij kwam de opmerking van Jetten over als een grap. Wel een erg misplaatste grap. Waar de uitspraak van Bontenbal gewoon echt als een standpunt werd gebracht.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 07:21

veneri schreef:
Maar wat begrijpen jullie niet aan de uitspraak van wilders?
Natuurlijk is het niet netjes en sociaal wenselijk als hij zegt dat ze in afrika maar wat meer honger moeten hebben,maar het is wel realistisch.

Voorbeeld:
Als jij een stal hebt met 20 paarden, en budget om die goed te kunnen verzorgen en wat achter de hand hebt voor onverwachte dierenartskosten en stal en weide onderhoud etc.
Vervolgens zie je dat de 5 paarden van de buren te weinig eten krijgen, de eigenaren zorgen er niet voor.
Jij gaat ze eten geven.
Jouw paarden dan maar iets minder, die krijgen toch meer dan genoeg.
Op een gegeven moment raakt je spaarpot steeds leger. Je kan je weide niet meer onderhouden, ach, dan maar een minder mooi hek eromheen denk je.totdat er 1 naar de dierenarts moet....dat wordt erg moeilijk.
Vervolgens krijgt 1 van de buurpaarden die je voert koliek. Je voelt je veranwoordelijk want de eigenaren doen er niks aan.
Je gaat naar de da met het paard, kosten 1000en euros en geen geld meer.
Je stal verloederd, je weide ziet er niet uit, alle paarden eten wat minder en krijgen minder zorg.
De volgende wordt ziek.
Je neemt een lening.je moet meer gaan werken. De spaarpot is leeg en paarden komen vanalles te kort.

Vervang buurpaarden nu eens door immigranten. "Je" als nederlandse overheid en je eigen paarden als nederlander, de buren als overheid van het betreffende land.spaarpot de nl schatkist.
Wat is er dan niet te snappen aan de gedachte achter de niet zo nette uitspraak van wilders?
Je kan niet voor alle paarden zorgen tenslotte....

Noem het aso,noem het extreem rechts od wat dan ook,maar dit is gewoon realistisch.

Ik vind het een beetje een belediging van mijn intelligentie dat je lijkt te denken dat ik Wilders zijn uitspraak niet snap. Ik snap heel goed wat hij wil zeggen, ik ben het echter niet met hem (en jou) eens. En ik vind het uit de mond van een politicus érg ongepast.

Je metafoor vind ik leuk, maar is op de staat Nederland niet van toepassing.
Laatst bijgewerkt door _San87_ op 28-10-25 07:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Polarize

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 07:22

Wat is de gemiddelde nederlander dan, vraag ik mij af. Ik kan mijzelf wel gemiddeld noemen als student met 2 werkende ouders, typische middenklas gezin, maar een ander gezin kan precies hetzelfde zitten en een heel ander beeld op de politiek hebben.
Zoals eerder ook werd gezegd roept Wilders vooral heel hard wat er mis is volgens hem, maar in al die jaren van hard roepen zijn er nog geen oplossingen gekomen.

Ik vind trouwens in bar weinig partijen iets heel concreets terugkomen over de kunst en cultuursector, maar dat is waar mijn toekomst in ligt als kunstdocent, dus ik kijk dit jaar ook lekker egoistisch naar partijen die de kunst&cultuur sector en educatie aandacht geven

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 07:33

Polarize schreef:
Wat is de gemiddelde nederlander dan, vraag ik mij af. Ik kan mijzelf wel gemiddeld noemen als student met 2 werkende ouders, typische middenklas gezin, maar een ander gezin kan precies hetzelfde zitten en een heel ander beeld op de politiek hebben.

Dat dus. Is gemiddeld Jan Modaal? Dan hoor ik daar dus niet bij, want mijn inkomen is hoger. Maar ik ben opgegroeid in een Haagse achterstandswijk en ik stem links.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 07:36

Die opmerking van Wilders mbt ontwikkelingshulp.. my goodness...

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 07:39

germie schreef:
Plus er gaat al jaren geld naar Afrika en nog steeds zijn ze er arm en hongerig. Waar blijft dat geld dan?

Ontwikkelingshulp draait niet alleen om eten he...

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 07:42

Polarize schreef:
Zoals eerder ook werd gezegd roept Wilders vooral heel hard wat er mis is volgens hem, maar in al die jaren van hard roepen zijn er nog geen oplossingen gekomen.

Ik vind trouwens in bar weinig partijen iets heel concreets terugkomen over de kunst en cultuursector, maar dat is waar mijn toekomst in ligt als kunstdocent, dus ik kijk dit jaar ook lekker egoistisch naar partijen die de kunst&cultuur sector en educatie aandacht geven

Dat je weinig terug vindt over de kunst- en cultuursector verbaast me, gezien de huidige problematiek in Nederland, helemaal niet.

Historisch gezien moet je bij de meer linkse partijen zijn als kunst- en cultuur heel belangrijk voor je is.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 07:42

germie schreef:

Dat kan je ook omgekeerd stellen. Zoveel geld gaat er naar armoededebestrijding in NL en nog blijven sommige (gezonde, specifiek) mensen arm.

Ik wil het boek culture of poverty eens lezen. Het is best een beladen boek, terecht ook, omdat het wel wat aan victim blamimg doet. De auteur stelt dat armoede een cultuur is, en de mensen zelf een vicieuze spiraal van gedragingen zitten waardoor ze arm blijven. Daarmee zou domweg geld geven onzinnig zijn. Daarom zouden kinderen uit arme gezinnen lastig uit de armoede breken, omdat sommige gedragingen niet van nature meekomen. Zoiets als beleggen voor je pensioen, oid. Of hoe budgetteer je? Ik ben best benieuwd naar dit boek, waarom blijft de een nu arm, en de ander niet? Ik ben voor kansengelijkheid in ieder geval.

juliedo24

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 07:45

Kaja schreef:
juliedo24 schreef:

:D Ik ben een geboren en getogen VVD’er :+

[\quote]

Waarvoor excuses!

De rest kan ik later op reageren.

Edit: bokt staat me niet toe de quote kloppend te maken.
Laatst bijgewerkt door juliedo24 op 28-10-25 08:02, in het totaal 5 keer bewerkt