Verkiezingspoll 2e kamerverkiezingen 29 oktober 2025

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Welke politieke partij krijgt jouw stem op 29 oktober?

VVD
24 (4%)
DENK
1 (0%)
PvdA/GL
106 (19%)
ChristenUnie
5 (0%)
SP
19 (3%)
PvdD
22 (4%)
Volt
17 (3%)
D66
93 (17%)
CDA
35 (6%)
NSC
3 (0%)
BBB
36 (6%)
PVV
85 (15%)
SGP
5 (0%)
JA21
32 (5%)
FvD
21 (3%)
50Plus
6 (1%)
Andere partij
2 (0%)
Blanco
11 (2%)
Ik stem niet
13 (2%)
Ik mag (nog) niet stemmen
4 (0%)

Totaal aantal stemmen: 540

Gruis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-25 09:28

verootjoo schreef:
germie schreef:
Ik ben dus voor afschaffing van de gehele erfbelasting, juist omdat er altijd al belasting over betaald is.

Dat is met alles al zo. Over je eigen geld heb je al veel belasting betaald. Ga je met je eigen geld naar de supermarkt moet je op alle producten nog een keer belasting betalen.

Maar goed, de kas moet ergens van gevuld worden. Dus belasting betalen over erfenissen snap ik in die zin wel.

Maar de drempel van een ton vind ik idd wel erg laag.
Een ton erf je zo, en 5 ton ook wel.

Maar er zijn ook nog best wat echt zeer vermogende mensen die aan alle kanten financiële voordelen ervaren, die alles ontduiken en alleen maar rijker worden.
Daar moet m.i. echt een keer wat mee.
En dan heb ik het niet over de miljonairs, want tegenwoordig is een beetje huis al tegen de miljoen, maar over de miljardairs. Waar er niet veel van zijn, maar die relatief gezien veel minder afdragen dan Jan modaal.

Hoewel ik je gevoel snap, is het dus voor de meeste mensen niet helemaal dat je een ton ‘zo erft’. 80% Van de erfenissen ligt daar namelijk onder.
Ik ben het wel met je eens dat, laten we in dit geval even bij de erfbelasting blijven, het belangrijk is om goede regels op te stellen om te voorkomen dat de hogere tarieven via allerlei constructies ontweken worden. Maar elke regeling moet vergezeld worden door goede handhaving. En eventuele mogelijkheden voor ontwijken van een regeling mag geen reden zijn om de hele regeling dan maar niet in te voeren. Maar nogmaals, ik ben het met je eens dat daar goed naar gekeken moet worden.

juliedo24

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-25 09:29

Wow Imandra, wat een moeite, bedankt!

MarlindeRooz

Re: Verkiezingspoll 2e kamerverkiezingen 29 oktober 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-25 09:33

Gruis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-25 09:34

germie schreef:
Je kunt makkelijk wat minder uitgeven aan het buitenland of aan asielinstroom. Zorg dat het eigen volk ook eens wat meer in de portemonnee overhoudt.

Leuk bedacht! Helaas gaat dit alleen niet zomaar. We zijn namelijk gebonden aan internationale wetten en EU-regels, en kunnen niet zomaar vluchtelingen uitzetten of op straat zetten. En als we minder gaan doen aan ontwikkelingshulp (ik neem aan dat je dat bedoelt met ‘geven aan het buitenland), zullen er zeker niet minder vluchtelingen komen. Dus helaas zijn die opties niet mogelijk.
Dat betekent dan ook dat je die 2 miljard die je extra wil uitgeven aan de rijkeren door erfbelasting af te schaffen, zal moeten halen uit bijvoorbeeld inkomstenbelasting, BTW, of vermogensbelasting. Dit zorgt ervoor dat je dus rijkere mensen ontlast, met geld van de brede bevolking. En dat jij dus ook zelf meer zal gaan moeten betalen om deze 2 miljard te bekostigen. Maar dat vertelt FVD er misschien niet bij.

s1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-25 09:36

Ik vind het met erfbelasting en vrijstellingen ook gek dat het voor elk type erfgenaam anders is. Ja voor partners snap ik het wel, want je bent samen en bouwt samen alles op dus dan voelt het weer gek om belasting te betalen over dingen die al (deels) van jou zijn. Maar waarom zou een kind minder erfbelasting hoeven te betalen dan een kleinkind of een goede vriendin? Voelt voor mij heel ouderwets, waarbij nog wordt uitgegaan van hoe de samenleving er vroeger uitzag waar iedereen kinderen kreeg.

Ik zou het ook mooi vinden als mensen een goede vergoeding zouden krijgen voor mantelzorg. Dus in plaats van een hoge erfenis als mensen overlijden, een vergoeding voor alle uren zorg die je iemand geeft tijdens het leven. Want veel mantelzorgers hebben het behoorlijk pittig met mantelzorg, hun baan en misschien ook nog een gezin of dieren waar je voor moet zorgen. En met de zorg zoals het nu is ingericht hebben we mantelzorgers gewoon héél hard nodig. Als daar nou een vergoeding tegenover kan staan, voelen mantelzorgers misschien wat minder de druk om ook nog fulltime te blijven werken om alles draaiende te houden.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-25 09:38

Petpa schreef:
MarlindeRooz schreef:
En wat geeft kinderen van rijke ouders het recht om belastingvrij veel geld te krijgen waar ze niet voor gewerkt hebben. Zodat ze een huis kunnen kopen.

Omdat hun wiegje op de juiste plek stond.
Zo hebben zij meer voordelen.
Geen studieschuld.
Goede "kruiwagen" voor een leuke job.

Belastingvrij ben ik het ook niet mee eens, je komt er gewoon niet onderuit dat zodra geld beweegt, je er geld over betaald.
Maar er wordt nu gedaan alsof het de schuld is van de rijkere mens dat er mensen zijn die niet zoveel zullen erven en/of dat hun wieg ergens anders stond. En dat vind ik niet oke. Je kan daar wel van alles op gaan afschuiven, en ja als je meer verdiend dan heb je ook meer belasting te betalen, maar er zijn grenzen. En wat is de rijkere mens tegenwoordig? Blijkbaar dus als je ouders hebt met een koopwoning en wat geld >600k) als je deze plannen van de SP neemt.

.

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-25 09:39

germie schreef:
Je kunt makkelijk wat minder uitgeven aan het buitenland of aan asielinstroom. Zorg dat het eigen volk ook eens wat meer in de portemonnee overhoudt.

Laat ik eens even mee gaan in je gedachtengang. Stel niemand mag meer Nederland in.
Dus er komt iemand met de trein / wandelend van syrie naar Nederland. hoe houd je die persoon tegen ?
Extra douane
Muur om het land

We hebben in verhouding al vrij weinig mensen . Logisch want de meeste vragen asiel aan in een buurland ( Turkije heeft 3 miljoen syriers opgevangen bv) .

Maar tegenhouden is lastig tenzij we een muur om Nederland bouwen of overal altijd douane neerzetten.

Stel dat je dat doet , dan 1 kost dat heel heel veel meer geld dan wat asielzoekers opvangenkost , en de hele economie ligt op zijn gat want elke vrachtwagen en auto controleren levert urenlange rijen op. kost tijd , tijd = geld zeker voor bedrijven op de weg.

De huidige oplossing is al de goedkoopste ( ik denk overigens dat het goedkoper kan door mensen beter op te vangen, meer mogelijkheden te geven en daardoor sneller een onderdeel van de samenleving laten zijn, en dat als we achterstanden wegwerken er sneller duidelijkheid is voor de asielzoeker en degene die hier komen om rotzooit te trappen zijn dan ook eerder weg ). het duurt nu gemiddeld twee jaar voor je weet of je mag blijven. Dan ben je na twee jaar in een asielzoekercentrum ook wel depressief geworden, niet bevorderlijk voor integratie en geld verdienen.

Dus als je wil dat de erfbelasting wordt afgeschaft, wat echt alleen maar een voordeel voor rijke mensen is dan moet dat geld ergens anders vandaan komen.

Doe mij maar hogere erfbelasting op alles boven een ton en laat dat geld naar onderwijs of zorg gaan, daar is altijd een tekort.

Gruis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-25 09:42

De top 10% huishoudens heeft gemiddeld 680.000 euro vermogen. Dit moet in vele gevallen dan ook nog verdeeld worden over 2 of meer kinderen. Dus ja, als je meer dan 600.000 euro erft, hoor je bij de top 10% van Nederland en ja, dan word je inderdaad als rijk gezien.
En nee, het is niet de schuld van de rijkere mens dat anderen minderen hebben. Maar geld voor zorg, onderwijs en infrastructuur moet ergens vandaan komen, en als ‘rijker’ persoon vind ik het niet raar dat ik daar meer aan bijdraag dan iemand die misschien wel harder werkt dan ik, maar minder verdient.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-25 09:45

Ja veel mensen doen net alsof 70% van de Nederlanders een half miljoen gaat erven. Dat is gewoon niet zo. En ik vind het idee van de SP ook te ver gaan. Maar ik ben het sowieso vaak niet eens met de SP.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-25 09:49

Gruis schreef:
De top 10% huishoudens heeft gemiddeld 680.000 euro vermogen. Dit moet in vele gevallen dan ook nog verdeeld worden over 2 of meer kinderen. Dus ja, als je meer dan 600.000 euro erft, hoor je bij de top 10% van Nederland en ja, dan word je inderdaad als rijk gezien.
En nee, het is niet de schuld van de rijkere mens dat anderen minderen hebben. Maar geld voor zorg, onderwijs en infrastructuur moet ergens vandaan komen, en als ‘rijker’ persoon vind ik het niet raar dat ik daar meer aan bijdraag dan iemand die misschien wel harder werkt dan ik, maar minder verdient.

Voor mijn gevoel klopt dat niet, maar ik kan het ook niet onderbouwen omdat ik even geen tijd heb ben om het nu even goed uit te zoeken.

Maar ik vind dus dat aan je onderste alinea wel een grens zit. Sorry, maar ik heb meer moeite met uitkeringstrekkers die hun handje ophouden(en dus niet ziek zijn), en zielig, zielig, het is de schuld van de rijken doen, dan met mensen die meer hebben/opgebouwd hebben.

Gruis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-25 09:53

Celiien schreef:
Gruis schreef:

Voor mijn gevoel klopt dat niet, maar ik kan het ook niet onderbouwen omdat ik even geen tijd heb ben om het nu even goed uit te zoeken.

Maar ik vind dus dat aan je onderste alinea wel een grens zit. Sorry, maar ik heb meer moeite met uitkeringstrekkers die hun handje ophouden(en dus niet ziek zijn), en zielig, zielig, het is de schuld van de rijken doen, dan met mensen die meer hebben/opgebouwd hebben.

Je gevoel kan soms heel anders zijn dan de realiteit, dat heb ik ook wel eens. :) Ik ben ontzettend benieuwd naar je onderbouwing, wanneer je hier de tijd voor hebt!
Het tweede deel kan ik dan weer helemaal niks mee. Ik denk dat niemand het leuk vindt dat er mensen zijn die misschien onterecht een uitkering krijgen, maar zie niet in hoe dit in verhouding staat tot een progressief belastingtarief bij erfbelasting.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-25 09:54

Celiien schreef:
Gruis schreef:

Maar hoeveel mensen die een uitkering hebben kunnen daadwerkelijk niet werken? Is dat in jouw omgeving veel het geval of landelijk? Ik ken er namelijk niet zoveel en ik ken veeeeel mensen met een uitkering.

Ja er zijn mensen die fysiek vast kunnen werken. Maar die hebben vaak zo’n slechte mentaliteit dat niemand die wil hebben.

En trouwens: zometeen komt er veel erfgoed vrij. Dat houdt de huizenprijzen ook hoger voor de mensen die niet erven. Want de toch al rijkere kinderen kunnen dan meer eigen geld inbrengen dan zij. En dus lekker overbieden.
Laatst bijgewerkt door MarlindeRooz op 04-10-25 09:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-25 09:55

Ik vind wel dat nu heel erg afgegeven wordt op “rijkeluiskinderen”… die hebben nu gewoon voordeel bij hoe het geregeld is. Dat is niet iets wat je ze dan kwalijk kunt nemen, dat staat echt heel onhebbelijk en bijna jaloers..

Ik lees wel eens over kinderen die dankzij een hoge erfenis een mooi vrijstaande woning met grond kunnen kopen voor hun paardenhobby.. dat is ze dan ook niet gegund?

Wat je ertegen kunt doen is anders stemmen, niet nu sneren naar “rijke mensen” :)

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-25 09:55

Gruis schreef:

Dit klopt niet.
Volgens het CBS heeft de top 10% van de huishoudens in NL 50% van het totale Nederlandse vermogen en dat komt neer 1,3 biljoen€… Dat is íetsje meer dan die schamele 680.000, dat is een gemiddeld huis in ons dorp al. Geen idee hoe je aan dat getal komt.
Edit: ik schrijf het niet duidelijk op; die 1,3 biljoen moet je dan dus delen tussen de ongeveer 8200 huishouden die in die top zitten.

Die échte rijkelui, zonder daar op af te geven, is écht iets anders dan de mensen die in een huis van 1-2 miljoen wonen en 3 Porsches voor de deur hebben staan.

En over díe groep heb ik het, als ik zeg dat ze vrij goed zijn in zo weinig mogelijk belasting betalen :)
Laatst bijgewerkt door verootjoo op 04-10-25 09:59, in het totaal 3 keer bewerkt

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-25 09:56

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-25 09:57

Cer schreef:
Ik vind wel dat nu heel erg afgegeven wordt op “rijkeluiskinderen”… die hebben nu gewoon voordeel bij hoe het geregeld is. Dat is niet iets wat je ze dan kwalijk kunt nemen, dat staat echt heel onhebbelijk en bijna jaloers..

Ik lees wel eens over kinderen die dankzij een hoge erfenis een mooi vrijstaande woning met grond kunnen kopen voor hun paardenhobby.. dat is ze dan ook niet gegund?

Wat je ertegen kunt doen is anders stemmen, niet nu sneren naar “rijke mensen” :)

Wie sneert er dan? Kan je dat quoten?

En waarom heeft het kind met rijke ouders wel recht om een duur huis te kopen en het kind van arme ouders met hetzelfde inkomen niet?

Je erft ook met hogere belasting altijd al meer dan het kind wat niks erft hè. Het is niet alsof je 100% moet afstaan. En de SP zegt misschien 75% maar we weten allemaal dat het niet zo gaat gebeuren. Idem dito voor de 0% van de FVD.

Gruis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-25 09:59

Petpa schreef:
Het gemiddeld vermogen van de rijkste 10% is niet gemiddeld 680.000 euro.
Het minimale vermogen van deze groep is 680.000 euro.

https://www.accountant.nl/nieuws/2025/1 ... -vermogen/

Dankjewel voor je rectificatie, daar was ik te snel! Maar dan geldt het alsnog dat erfenissen boven de 600k in principe alleen weggelegd zijn voor de rijkste 10% (grofweg). Dan is er nog geen rekening gehouden met dat er vaak 2 erfgenamen zijn.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-25 10:02

Maar het is wel zo dat er “binnenkort” dus de komende decennia wel veel meer hoge erfenissen vrij gaan komen. Dus dan zullen de cijfers anders zijn.

En over de huizenprijzen. Die zijn niet overal zo hoog dat je voor 600.000 een “normaal” huis hebt. :)

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-25 10:03

Gruis schreef:
Petpa schreef:
Het gemiddeld vermogen van de rijkste 10% is niet gemiddeld 680.000 euro.
Het minimale vermogen van deze groep is 680.000 euro.

https://www.accountant.nl/nieuws/2025/1 ... -vermogen/

Dankjewel voor je rectificatie, daar was ik te snel! Maar dan geldt het alsnog dat erfenissen boven de 600k in principe alleen weggelegd zijn voor de rijkste 10% (grofweg).

Nee!

De rijkste 10% zijn mensen met een vermogen van 160 miljoen.

Dat gaat totaal niet over erfenissen van 6 ton. Maar over erfenissen van miljoenen of miljarden.

6ton is echt voor veel meer mensen weggelegd. Als je een afbetaald huis erft van 6 ton, wat echt geen uitzondering is tegenwoordig, erf je dat dus al…

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-25 10:06

verootjoo schreef:
Nee!

Dat gaat totaal niet over erfenissen van 6 ton. Maar over erfenissen van 6 miljard.

6ton is echt voor veel meer mensen weggelegd. Als je een afbetaald huis erft van 6 ton, wat echt geen uitzondering is tegenwoordig, erf je dat dus al…

Ik kan hier geen bron van vinden.
Vandaar mijn vraag; wat is je bron?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-25 10:07

Petpa schreef:
verootjoo schreef:
Nee!

Dat gaat totaal niet over erfenissen van 6 ton. Maar over erfenissen van 6 miljard.

Ik kan hier geen bron van vinden.
Vandaar mijn vraag; wat is je bron?

CBS.
Zoals ik daarboven aangaf.

Totaal vermogen in NL is 2,6 biljoen.
De rijkste 10% huishoudens bezitten daarvan de helft.
Dus 1,3 biljoen. Dat zijn ongeveer 8200 huishoudens. Die dus per huishouden gemiddeld 160 miljoen bezitten.
Laatst bijgewerkt door verootjoo op 04-10-25 10:09, in het totaal 1 keer bewerkt

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-25 10:08

MarlindeRooz schreef:
Ja veel mensen doen net alsof 70% van de Nederlanders een half miljoen gaat erven. Dat is gewoon niet zo. En ik vind het idee van de SP ook te ver gaan. Maar ik ben het sowieso vaak niet eens met de SP.

Eens. Het idee is mooi, de uitvoering te rigoreus :). Maar ik snap het idee wel en ben niet voor afschaffing. Wij krijgen al 2 huizen te erven van onze ouders, ons kind 1 van ons met tegen die tijd niet al te veel hypotheek. Als ze hier wil blijven wonen krijgt ze een heel leuk huis (alleen moet de erfbelasting wel worden bijgefinancieerd). Als ik kijk in de omgeving zijn er genoeg die geen paar ton krijgen. Het maakt heel veel uit waar je bedje staat over hoe warmpjes je erbij zit. Ik zie het als - je krijgt gratis geld, alleen een beetje minder dan het bedrag. Maar alsnog gratis geld.

Petpa

verootjoo schreef:
CBS

Linkje?

MarlindeRooz

Hier vind ik dat de gemiddelde erfenis rond de 165.000 euro ligt. De mediaan is 34k.
https://www.cbs.nl/nl-nl/cijfers/detail/84242NED

En dan moet je meenemen dat de echt rijke families zoals bijvoorbeeld Heineken dit echt niet op de bank hebben staan, dat zit in bedrijven en stichtingen. Dit trekt het daadwerkelijke bedrag dus omlaag. Omdat die het geld echt wel “erven” maar dan lekker met weinig of geen belasting.

In het door mij genoemde NPO programma worden deze wegsluisroutes die de allerrijksten gebruiken ook benoemd.
Laatst bijgewerkt door MarlindeRooz op 04-10-25 10:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Gruis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-25 10:09

verootjoo schreef:
Gruis schreef:

Dankjewel voor je rectificatie, daar was ik te snel! Maar dan geldt het alsnog dat erfenissen boven de 600k in principe alleen weggelegd zijn voor de rijkste 10% (grofweg).

Nee!

Dat gaat totaal niet over erfenissen van 6 ton. Maar over erfenissen van miljoenen of miljarden.

Jawel. Het minimale vermogen van de 10% rijksten is 680.000 euro. Dat betekent dat deze groep dus begint bij 680.000 (en daarboven).
Gaan we uit van gemiddeld twee kinderen per gezin, dan zou je al meer dan een miljoen vermogen meoten hebben. Volgens het CBS had in 2021 ongeveer 4% van de Nederlandse huishoudens een miljoen. Dus uitzondering? Nee, maar het is ook niet waar dat een groot gedeelte van de Nederlanders dit erft.
Laatst bijgewerkt door Gruis op 04-10-25 10:10, in het totaal 1 keer bewerkt