verootjoo schreef:germie schreef:Ik ben dus voor afschaffing van de gehele erfbelasting, juist omdat er altijd al belasting over betaald is.
Dat is met alles al zo. Over je eigen geld heb je al veel belasting betaald. Ga je met je eigen geld naar de supermarkt moet je op alle producten nog een keer belasting betalen.
Maar goed, de kas moet ergens van gevuld worden. Dus belasting betalen over erfenissen snap ik in die zin wel.
Maar de drempel van een ton vind ik idd wel erg laag.
Een ton erf je zo, en 5 ton ook wel.
Maar er zijn ook nog best wat echt zeer vermogende mensen die aan alle kanten financiële voordelen ervaren, die alles ontduiken en alleen maar rijker worden.
Daar moet m.i. echt een keer wat mee.
En dan heb ik het niet over de miljonairs, want tegenwoordig is een beetje huis al tegen de miljoen, maar over de miljardairs. Waar er niet veel van zijn, maar die relatief gezien veel minder afdragen dan Jan modaal.
Hoewel ik je gevoel snap, is het dus voor de meeste mensen niet helemaal dat je een ton ‘zo erft’. 80% Van de erfenissen ligt daar namelijk onder.
Ik ben het wel met je eens dat, laten we in dit geval even bij de erfbelasting blijven, het belangrijk is om goede regels op te stellen om te voorkomen dat de hogere tarieven via allerlei constructies ontweken worden. Maar elke regeling moet vergezeld worden door goede handhaving. En eventuele mogelijkheden voor ontwijken van een regeling mag geen reden zijn om de hele regeling dan maar niet in te voeren. Maar nogmaals, ik ben het met je eens dat daar goed naar gekeken moet worden.