15 jarige jongen doodgeschoten, moeder doet aangifte

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 09:22

Spijker op z’n kop.
Je kunt je ogen er echt niet meer voor sluiten.
Of het tij nog te keren is? Ik weet het echt niet. Weet niet wat er voor nodig is. Je zou ergens moeten beginnen en een aanpak zoals DP eerder voorstelde is een stap. Het begint echter thuis. Deze lui krijgen ook over 7, 8 jaar kinderen. Je moet er niet aan denken…

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 09:42

Sintara schreef:
Toevallig weet ik een beetje (vroege) achtergrond van de jongen die is doodgeschoten. Het is op zn zachtst gezegd niet iemand die de beste kansen in het leven heeft meegekregen van huis uit en ik vind alles rondom deze gebeurtenis in en in triest. Zeker ook voor de politie.

Dat is reuze zielig, maar daar heeft het beroofde en in elkaar geslagen slachtoffer natuurlijk geen boodschap aan. De dader koos hier zelf voor.

hahahatsjoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 09:45

Tsja de moeder zorgde niet eens voor haar kind, ik denk dat ze geld ruikt. De politie is niets te verwijten, zij hebben gehandeld naar hoe de situatie daadwerkelijk was.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 10:23

Wat een flater slaat die advocaat Roethof ook zeg door te zeggen dat hij in zijn rug geschoten is en dan gecorrigeerd moeten worden door het OM. Jezelf profileren over de rug van rouwende familie.

Bij1 was trouwens ook weer bezig. Een schande wat die posten over deze casus.

Uiteindelijk heeft deze casus alleen maar verliezen. Natuurlijk wil niemand dat een jongen van 15 sterft, maar dit is wel wat kan gebeuren als je zo jong met echte vuurwapens buiten loopt en deze gebruikt tegen andere mensen.

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 10:29

NoGo schreef:
CrazyCat schreef:

Helemaal mee eens. Ik ben niet heel erg goed op de hoogte van de precieze wetgeving, maar moet er niet sprake zijn van direct gevaar? Volgens mij had hij geen schoten gelost en wisten ze dus niet eens of het wapen echt was. Het komt op mij over alsof ze teveel Amerikaanse televisie hebben gekeken bij de Nederlandse politie.

Ik keur trouwens absoluut niet goed wat hij gedaan heeft en ben ook voor een harde aanpak, maar niet deze.

Jahoor natuurlijk wat had meneer agent dan moeten doen volgens jou?
Lief vragen of meneer even zijn pistool naast een vol zittende mcdonald wil laten zien zodat hij deze eerst op echtheid kan controleren?

Misschien een Taser gebruiken, zeker als je weet dat er een McDonalds vol kinderen zit toe te kijken en je niet zeker weet of de dader een werkend schietwapen heeft.

sterregoud

Re: 15 jarige jongen doodgeschoten, moeder doet aangifte

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 10:32

Om een taser te kunnen gebeuren moet je wel dichtbij staan…
En die jongeman had een wapen, was roekeloos, luisterde niet naar de instructie.

Dus heel verdrietig, maar wel logisch dat de agent schiet.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 10:48

Een taser als die jongen dus gewoon kan schieten?
Als je een dode agent wilt best een optie :j

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 10:52

En wat gebeurt er met een lijf als je getaserd wordt? Wil je dat de trekker op zo'n moment wordt overgehaald en een onschuldig iemand daardoor geraakt wordt?

Iemand die ik ken werkte bij de douane, bij grenscontroles kan je wel alle gezinsauto's aan de kant zetten om te controleren, maar als verboden middelen 9 van de 10 keer in een busje zitten, dan ga je busjes aan de kant zetten.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 10:53

Crazycat komop zeg…beetje beter nadenken voor je iets roept. Je moet dichtbij komen voor een taser en als je iemand met een geladen pistool tasert is er een risico dat ‘ie door de spasmes gaat schieten. Er is hier 1 dader en dat is deze knul.

Saga

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 10:56

Voor zover naar buiten is gebracht, vluchtte de jongen en is toen neer geschoten.
Dit is ondertussen omgedraaid naar dat de jongen richting de agent(en) stond gedraaid.
Ik kan nergens vinden of de jongen het wapen op de politie heeft gericht of zijn hand op de trekker had.

Er zal een reden zijn geweest dat niet gekozen is om een taser te gebruiken.
Misschien komt straks naar buiten dat de jongen zijn wapen richtte op de agent en daarom geschoten is.
Misschien ook niet en was het een besluit dat impulsief gemaakt is.
We weten echt te weinig om te weten of er geen andere optie mogelijk was dan schieten.
Maar i.m.o blijft het triest dat er een leven verloren is gegaan.

Wat ik me wel afvraag; ik zag mensen praten over een video waarin te zien was dat de jongen werd neergeschoten.
De beschrijving van die video was dat hij wegvluchtte, over een hekje sprong en bij het eerste schot al in elkaar zakte en daarna nog 3 keer is geschoten.
Ik wil de video niet zien, dus ik heb hem niet bekeken, maar ik vind dat er ontzettend veel tegenstrijdige informatie over de hele gebeurtenis rond gaat.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 11:35

paars schreef:
Spijker op z’n kop.
Je kunt je ogen er echt niet meer voor sluiten.
Of het tij nog te keren is? Ik weet het echt niet. Weet niet wat er voor nodig is. Je zou ergens moeten beginnen en een aanpak zoals DP eerder voorstelde is een stap. Het begint echter thuis. Deze lui krijgen ook over 7, 8 jaar kinderen. Je moet er niet aan denken…

Jaren terug pleegde een hoogblonde blauwogige Nederlandse ex-werknemer een gewapende overval in het bedrijf waar ik werkte. Toen de politie voor de deur stond, greep hij naar zijn wapen, dat hij even op de grond had gelegd, om de buit te kunnen tillen. Terwijl hij naar het wapen greep, gilde een medewerkster dat hij dat niet moest doen, en tegelijkertijd schoot een agent een kogel dwars door het raam...

Als hij dat wapen in zijn hand had gehad, weet ik zeker dat hij doorzeefd was. Nu was het waarschijnlijk alleen maar een waarschuwingsschot.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 11:56

Lieser schreef:
Sintara schreef:
Toevallig weet ik een beetje (vroege) achtergrond van de jongen die is doodgeschoten. Het is op zn zachtst gezegd niet iemand die de beste kansen in het leven heeft meegekregen van huis uit en ik vind alles rondom deze gebeurtenis in en in triest. Zeker ook voor de politie.

Dat is reuze zielig, maar daar heeft het beroofde en in elkaar geslagen slachtoffer natuurlijk geen boodschap aan. De dader koos hier zelf voor.

Ik zeg nergens dat ik hem zielig vind, en ook niet dat het slachtoffer van de overval boodschap moet hebben aan de achtergrond van zijn overvaller.

Feit blijft dat wat er is gebeurd een direct gevolg is van zijn keuzes en die heeft hij zelf gemaakt. Helaas

NoGo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 12:48

CrazyCat schreef:
NoGo schreef:

Jahoor natuurlijk wat had meneer agent dan moeten doen volgens jou?
Lief vragen of meneer even zijn pistool naast een vol zittende mcdonald wil laten zien zodat hij deze eerst op echtheid kan controleren?

Misschien een Taser gebruiken, zeker als je weet dat er een McDonalds vol kinderen zit toe te kijken en je niet zeker weet of de dader een werkend schietwapen heeft.

Natuurlijk :j want bij het gebruik van een taser spannen niet al je spieren aan waardoor de kans bestaat dat er alsnog ongecontroleerd een kogel ergens beland.

Neehoor chapeau voor de agent, risico ingeschat en daar op juiste wijze naar gehandeld.
Met 15 jaar weet je echt wel wat goed of fout is, ongeacht je jeugd.
Dit was een dader die bewust een risico nam en dit helaas voor zijn nabestaande met de dood als gevolg.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 12:54

DuoPenotti schreef:
Een taser als die jongen dus gewoon kan schieten?
Als je een dode agent wilt best een optie :j

Of dode kinderen op het terras van de Mac -:(-

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-25 13:53

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 14:17

Voor iedereen die niet begrijpt hoe een taser werkt: als je een taser gebruikt spant deze de spieren van degene die je 'aanschiet' aan.
Als diegene dan zijn je vinger aan de trekker van het vuurwapen staat krijg je een onbedoeld schot, wat super gevaarlijk is.
Een taser is in zo'n geval gewoon geen optie.

Saga

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 14:20

En dat kan prima de reden zijn dat dat niet is gedaan, alleen is niet bekend of de jongen zijn hand bij het pistool had of niet.
Vandaar dat ik het prima vind dat het onderzocht wordt.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 14:28

Polar schreef:
En dat kan prima de reden zijn dat dat niet is gedaan, alleen is niet bekend of de jongen zijn hand bij het pistool had of niet.

Zover ik begrepen had, had hij hem vast. En lag hij na het schieten naast hem.
Of hij dan ook de vinger op de trekker heeft, dat zal niet te zien zijn vermoed ik.

Saga

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 14:31

In dat geval begrijp ik dat ze geen taser hebben gebruikt.
Er is ontzettend veel (onjuiste) informatie over deze gebeurtenis te vinden.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 14:32

Uiteraard weet ik ook niet of dat waar is, maar heb dat weer ergens gelezen.
En zou wel wat verklaren

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 14:37

Polar schreef:

Nooit verkeerd om dat uit te zoeken en neem ook aan dat ze dat gaan doen.

Maar: maakt het zo veel uit? Je hebt een melding van een persoon die het al niet geschroomd heeft om een wapen op iemand te richten met kwade bedoelingen. Dus niet iemand dat een illegaal wapen in een afgesloten kluisje in zijn auto heeft liggen oid. Iemand die het wapen op dat moment binnen handbereik heeft en niet reageert op je meerdere verzoeken om overgave. Die zich ook nog eens in druk bezocht gebied begeeft.
Maar hoe intens sneu ik het ook vind voor een verloren leven en alle levens waar dit invloed op heeft, ik ben ergens blij dat ons gezag nog wel ergens een grens trekt voor onze veiligheid. En ik zie ook niet helemaal hoe ze nog moeten opereren als dit niet die grens zou zijn*

*even onder voorbehoud dat de feiten zijn zoals we ze nu gepresenteerd krijgen.
NOg los weer van het feit dat de politie moet handelen zonder een heleboel feiten (of aannames) die wij hier nu meenemen in onze afwegingen. 15 zullen ze niet geweten hebben. Mogelijke moeilijke jeugd of juist goede bedoelingen op andere vlakken ook niet. Ze weten alleen dat er iemand met een levensgevaarlijk wapen rondloopt die durft te wijzen met dat ding.
Ik ga er niet graag aan staan.

En natuurlijk had ik iedereen gegund dat dit anders afgelopen was. Ik vermoed dat de betreffende agent absoluut liever het schot en een even effectieve maar minder fatale plek had laten neerkomen. Ook die zal liever met een helden gevoel zijn gaan slapen dan met zorgen, verdriet en een rechtsgang voor je.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 14:43

Sowieso gaat een taser maar 4-6meter en die moeten volledig vrij zijn ivm de draadjes die er uit komen. Als iemand vlucht lijkt dat me vrij lastig.

Saga

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 15:25

In een ideaal scenario waren heel veel dingen anders gelopen.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 15:30

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 16:26

ja netjes uitgelegd. Maar jammer dat het moet.