Wolf Ne, Be, Du deel 4

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

jammes

Re: Wolf Ne, Be, Du deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-25 18:24

https://archive.is/N1m9g

Hubertus leeft nog.
AD

Ik weet niet of het al geplaatst is, ff druk hier, sorry voor als ik m dubbel post.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-25 18:35

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-25 18:59

Citaat:
13 augustus 2025/de Stentor
De bevestiging wat wij al wisten. Gelukkig is de hond niet serieus gewond
---

Door wolf gebeten hond op de Veluwe blijkt van schaapsherder: ‘Hij liep er eigenlijk zo mee weg’

Met veel gebrul en een stoel in zijn handen probeert herder Lammert Niesing de wolf weg te jagen. Het dier heeft het voorzien op een vrouw met een hondje. Vervolgens grijpt de wolf een van Niesings honden in zijn bek.
Het is dinsdagochtend, rond kwart over acht. Schaapsherder Lammert Niesing loopt zijn gebruikelijke ronde met de schaapskudde op de Renderklippen, wanneer hij iemand achter zich hoort roepen. „Op een gegeven moment komt er een vrouw aan in de verte, die hoorde ik schreeuwen: ‘Weg! Weg! Weg!’

Wanneer hij zich omdraait, blijkt dat er een wolf vlak bij haar en haar aangelijnde hondje loopt. „Die zat haar echt op een paar meter afstand lastig te vallen”, zegt Niesing. „Die wolf was echt gefixeerd op dat hondje.”
Veel gebrul

De herder schiet de vrouw te hulp. „Met veel gebrul probeerde ik die wolf bij haar weg te krijgen, ik heb bijna geen stem meer”, zegt hij.

Hij heeft een stoel bij zich waarmee hij de wolf probeert weg te slaan. Een van zijn honden komt aanrennen om Niesing te helpen.

„Die was gelukkig dichtbij, dus die kon ik nog terugroepen”, zegt de herder. De wolf loopt weg; deze hond is veilig.

Maar dan gaat het mis.
Snelle redding

„Vijftig meter verderop liep een andere hond van mij. De wolf greep die in zijn bek en liep er eigenlijk zo mee weg”, vertelt Niesing.

Hij vreest op dat moment dat zijn bordercollie het niet zal overleven. „Gelukkig was ik er redelijk snel bij. Ik maakte weer een hoop kabaal. Toen ik een paar meter bij de wolf vandaan was, liet hij mijn hond los.”

Maar daarmee is het incident nog niet ten einde. De wolf ziet namelijk de derde hond van Niesing. „En toen ging die daar achteraan.”
‘Die denkt: wegwezen hier’

„Hond nummer drie ging ervandoor, richting de heuvels. Ik probeerde hem nog te roepen, maar de hond was natuurlijk ook in paniek. Die denkt: wegwezen hier.”

„Ik hoorde van andere mensen dat mijn hond ergens linksaf was gegaan en de wolf rechtsaf. Ik ging toen met de schapen naar de kooi. Gelukkig trof ik mijn derde hond daar weer aan.”
Weinig verwondingen

Al met al gaat het goed met al zijn dieren, zegt Niesing. „De eerste hond heeft toch op de een of andere manier een verwonding opgelopen. Ik heb niet gezien dat die fysiek contact heeft gehad met de wolf, maar dat kan ik gemist hebben.”

Aan de gebeten bordercollie is niks te zien volgens de herder. „Ik heb gekeken en ik was gewoon verbaasd. Niks.”
Nieuwe werkelijkheid

Toch is hij wel geschrokken van het voorval: „Je bent je onbevangenheid een beetje kwijt.”

„Ik ben natuurlijk niet van gisteren. We weten al vijf jaar dat hier een roedel wolven zit. Ik wist ook wel dat dit een keer overdag kon gebeuren. Maar als het dan een keer gebeurt, is het wel een nieuwe werkelijkheid.”

Maar Niesing is woensdagochtend gewoon weer met de schapen de hei op gegaan. „Dat is geen keuze. Je kunt ze niet de hele dag in een kooi houden. Dan kun je er beter mee ophouden.”
Eerste incident in dit gebied

Gemeenten Heerde en Epe maakten dinsdagmiddag dit voorval bekend op hun gemeentesites. Ze roepen daarin hun inwoners op om alert te zijn tijdens het wandelen op de Renderklippen. Daarnaast wordt aangeraden om honden aan te lijnen.

„Op de Renderklippen zijn niet eerder incidenten geweest”, zegt Marten Venema, woordvoerder van de gemeente Heerde. Hoe het komt dat deze wolf zo dicht bij mensen kwam, is volgens hem niet bekend.

„Verder is de provincie nu aan zet om eventueel in actie te komen. Wel hebben we richting de provincie, samen met andere gemeenten, al eerder onze zorgen geuit en aandacht gevraagd over hoe we ons moeten verhouden tot de wolf”, aldus Venema.

Afbeelding
Bron geen wolf in cultuurlandschap
https://www.facebook.com/share/p/14GRqu ... tid=wwXIfr

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-25 19:03

Citaat:
Aan de gebeten bordercollie is niks te zien volgens de herder.

Gezien eerdere verhalen van de bijtkracht en onderhuidse verwondingen zou ik er toch even mee naar een DA zijn gegaan.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-25 19:10

DubbelFun schreef:
Citaat:

Gezien eerdere verhalen van de bijtkracht en onderhuidse verwondingen zou ik er toch even mee naar een DA zijn gegaan.

Wiens brood men eet gevalletje?

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-25 19:15

Ik zou als het mijn hond was geweest, de hond toch even op een stevige antibiotica kuur zetten.
Een wolven eet veroorzaakt gemakkelijk infecties.

RanjaRietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-25 19:27

Kan het nu ook zijn dat rabiës een keer opkomt? Het is er niet echt meer in EU dacht ik maar hebben we hierdoor meer kans gezien de opkomst van de wolf?

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-25 19:33

Citaat:

DuoPenotti schreef:
Wiens brood men eet gevalletje?

Er zit in elk geval een naar smaakje aan dat brood!

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-25 20:06

Goh wat zijn die wolven schuw hè?

En het gebeurt ook maar zooooo zélden dat ze mensen en of honden lastig vallen...

Wel mooi heel duidelijk omschreven wat er gebeurt is.

De herder zal zijn/haar honden ongetwijfeld goed in de gaten houden, die betekenen de wereld voor een herder.
Maar het kan inderdaad maar zo dat er onderhuids toch wat kapot is.
Dat houden ze vast in de gaten.

Maar ze laten zich dus echt niet makkelijk wegjagen.

Knuffeldier

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-25 20:08

tienus63 schreef:
Is dit de gewenste natuur in Nederland?
Citaat:
Zo kan samenleven met de natuur er over honderd jaar uitzien.
De mens moet weer gaan samenleven met de natuur in plaats van haar uit te buiten. Maar hoe doe je dat? Wetenschappers van de Universiteit Wageningen bieden een groen-blauw kijkje in de toekomst.

Link persbericht 2021:

https://www.vpro.nl/programmas/tegenlic ... tzien.html

[ Afbeelding ]
Bron Annemieke van Straaten
https://www.facebook.com/share/p/1CbTfq ... tid=wwXIfr

Uit 2021. Ik ben benieuwd waar ze alle mensen willen laten in dit plan. Al lijkt het me prachtig.

Knuffeldier

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-25 20:09

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-25 20:12

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-25 20:18

RanjaRietje schreef:
Kan het nu ook zijn dat rabiës een keer opkomt? Het is er niet echt meer in EU dacht ik maar hebben we hierdoor meer kans gezien de opkomst van de wolf?

Het komt nog zeker voor, en niet eens zo heel ver weg. Polen, Hongarije, Roemenie, Bulgarije, Griekenland... de kans neemt zeker toe dat er een keer een uitbraak komt.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-25 20:19

RanjaRietje schreef:

Volgens mij is het nog steeds in Europa aanwezig toch? Waarom anders verplichting tot vaccinatie bij grens over gaan? Nou ja ik ent het goed op tijd altijd weer!

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-25 20:23

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-25 22:02

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-25 22:22

Als je met je huisdier naar het buitenland gaat wordt het op zijn minst aangeraden je hond en kat te laten enten tegen rabiës.
Ik hoor van de nodige inwoners van wolven territoria dat zij hun huisdieren enten tegen rabiës.
Katten voornamelijk vanwege de kans op het vangen van een besmette vleermuis, en honden met het oog op een aanval van een wolf.

MarrieLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-25 22:49

tienus63 schreef:
Als je met je huisdier naar het buitenland gaat wordt het op zijn minst aangeraden je hond en kat te laten enten tegen rabiës.
Ik hoor van de nodige inwoners van wolven territoria dat zij hun huisdieren enten tegen rabiës.
Katten voornamelijk vanwege de kans op het vangen van een besmette vleermuis, en honden met het oog op een aanval van een wolf.

Naar het buitenland is rabiës enting zelfs verplicht.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-25 23:07

Zichtmelding Hattem Gld
Citaat:
Hattem Gelderland
13-08-2025
20.05 uur

Zichtmelding

Wolf gezien vlakbij de ingang van het bos, hoek Hessenweg/ Wachtelenberg.

meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889 via WhatsApp

#geenwolf
Geenwolf.com

Afbeelding
Afbeelding
Bron geen wolf/ wolf gezien op de Veluwe
https://www.facebook.com/share/p/1GrNGW ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-25 23:25

Persoonlijke opmerking, een heel aparte wolf om te zien. Of is het toch een dikke herdershond.

Zichtmelding Winschoten Gr
Citaat:
Winschoten Groningen
13-08-2025
Afgelopen nacht

Zichtmelding

Wolf gezien tijdens werkzaamheden aan het spoor afgelopen nacht.

meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889 via WhatsApp

#geenwolf
Geenwolf.com

Afbeelding
Afbeelding
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/19LV73 ... tid=wwXIfr

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-25 23:41

Die 5 bij Ermelo kwamen van de plek waar valwild wordt gevoerd. Ze waren net te vroeg voor buslijn 104...

Hettieheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-25 00:00

tienus63 schreef:
Persoonlijke opmerking, een heel aparte wolf om te zien. Of is het toch een dikke herdershond.

Zichtmelding Winschoten Gr
Citaat:
Winschoten Groningen
13-08-2025
Afgelopen nacht

Zichtmelding

Wolf gezien tijdens werkzaamheden aan het spoor afgelopen nacht.

#geenwolf
Geenwolf.com

[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/19LV73 ... tid=wwXIfr

Nou dat dacht ik ook toen ik net de foto in de app zag verschijnen

Paardenfann4

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-25 00:06

Ik vond het ook een vreemde foto, dacht ook gelijk aan een hond, maar wel met de kleurstelling van een wolf. Misschien ligt het aan de foto?

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-25 00:24

RanjaRietje schreef:

Vorig jaar was er een kat in Drenthe die rabiës kreeg door een vleermuis. Dus ja, het kan.
https://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/169864 ... -vleermuis

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-25 00:43

Wolf stond afgelopen nacht weer op de wildcamera hoorde ik vanavond. Dus mensen net onder Zwolle zijn weer extra alert...

Ik schrok vanavond van de nachtmerries van de kinderen. Ze helpen elke avond om de schapen in de nachtkraal te zetten met wolfwerende omheining. Ze dromen dat ze er wat gemist hebben en deze helemaal uit elkaar getrokken zijn en dat alle schapen in de omheining ook dood zijn. Meest gruwelijke details komen voorbij.

Dromen zijn er om dingen van de dag te verwerken en natuurlijk niet echt maar ik vind het wel heel heftig.

Hun vader neemt ze in de ochtend niet meer mee om de schapen weer los te laten. Veel te bang dat er weer ongewenst bezoek is geweest.

Bij elke foto van weer een gruwelijk vermoorde pony denk ik ook aan het arme kind wat zijn pony zo aantreft. Wat een trauma...

De wolf geeft niet alleen dierenleed maar ook veel mensenleed.