Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Elisa2 schreef:manubres schreef:Wat ik al zei: ik zie tig filmpjes van ruiters dagelijks voorbij komen op de socials (FB, Tiktok) en dat is van recreatief, amateursport naar topsport en het zijn allemaal in elkaar getrokken paarden. Waarom moet ik zien wat er wel goed gaat? Hetzelfde dat mensen zeggen: ze moeten een uur per dag doen wat ik wil en dan hebben ze weer 23 uur vrij. Dat slaat ook nergens op. Dus als ik mijn kind 1x per dag de nek omdraai en daarna de hele dag niet meer moet ik het als positief zien?
En het aanbod staat nog steeds open wat ik eerder zei: Stuur me een filmpje op van een combinatie waar ik wel blij van word! Ik sta er echt voor open...mag via Pb.
Dat jij DENKT dat ze in elkaar getrokken worden, wil niet zo zeggen dat dit ook zo IS he?
Zag gisteren nog irl een paard piafferen aan de hand zonder hoofdstel..het is soms misschien maar net waar je naar gaat/ wilt kijken?
superpony schreef:De discussie is wel belangrijk, want als we willen dat de sport blijft bestaan en een beetje netjes gaat, moeten we het er echt over hebben.
De meeste mensen houden van hun paarden en die trekken zich leed aan, dus logisch dat die discussies harder lopen en ook meer emoties oproepen.
Mensen op de OS hebben wel vaak een soort voorbeeld rol en het is wat breder gezien wordt, dan de plaatselijke wedstrijden. Er is bijv ook helemaal niet zoveel paardensport op tv en voor de OS is wel veel aandacht. Mits er Nederlanders meerijden, anders zou het ook minder zendtijd krijgen.
Je kan je wel afvragen waarom men de sport belangrijk vindt. HOeveel mensen verdienen er werkelijk aan en voor hoeveel mensen kost het vooral geld?
Als kind vond ik wedstrijden wel leuk, maar niet spannend genoeg. Ik wilde vooral rijden en als ik wedstrijden reed, zat ik wat meer en langer in het zadel. Ik heb genoeg leuke prijsjes gewonnen, maar miste echt het belang van winnen.
Later is het ook een beetje verziekt door mensen en hun commentaar omdat ik nog niet naar de paarden wilde.
Nog een keer opgepakt, maar ik voel het gewoon echt niet. Heb 0,0 drang om iets te winnen. Als ik de spanning om me heen zie en voel, denk ik altijd; ik had nu ook in mn eentje lekker ontspannen kunnen rijden, al dan niet in de bak of in het bos.
Daarna vond ik het wel leuk om te kijken, mee te gaan, mensen te helpen en ook klanten te begeleiden. Juist mensen met spanningen.
Maar het is natuurlijk weer de grote onzin dat je dan geen mening mag hebben. Als je mening negatief is, wordt er gelijk gesuggereerd dat je nergens komt, niks weet etc etc. Waarom kunnen mensen niet gewoon accepteren dat andere mensen een andere mening hebben en vinden dat er veel narigheid te zien is op wedstrijden.
Ik merk juist dat veel mensen in de sport ook teveel in hun wereldje zitten en niet meer zien wat anderen doen. En er is ook onwijs veel vriendjespolitiek. Mensen die bij een clubje horen mogen van alles en een ander die zijn eigen ding doet, kan nog niet met 1 haartje scheef rijden.
Mijn 3jr heeft genoeg talent en ik kan het allemaal weer oppakken, maar voel nog steeds de nood niet om op wedstrijd te gaan. En ik pas ook niet in het wereldje van zien en gezien worden. Mensen doen elkaar allemaal na, volgen trends en willen erbij horen. Ik zie echt weinig mensen hun eigen ding doen.
Dat zegt niet dat ik anderen de sport wil afpakken. Dat is weer zo een vooroordeel. Maar als je verder wilt, moet je wel open staan voor verbeteringen. Alleen maar van je afbijten helpt niet. ipv vragen wat een ander dan doet en of die zo goed kan rijden. Plaats zelf foto's en filmpjes hoe goed en netjes je het doet. Alleen maar zeiken tegen mensen die negatief zijn, helpt ook niet.
Elisa2 schreef:Nou misschien eens vragen aan mensen waarom ze wedstrijden rijden ipv invullen voor ze? Jij ziet het kennelijk als zien en gezien willen worden maar andere mensen kunnen wel andere doelen en drijfveren hebben.
Practice what you preach
Earth schreef:Ik ben dit weekend bij een groot ponyconcours geweest, en daar zag ik ook veel geruk en gepluk. Dus er valt bij de jeugd al meer dan genoeg te behalen en te verbeteren.
superpony schreef:.
Mijn 3jr heeft genoeg talent en ik kan het allemaal weer oppakken, maar voel nog steeds de nood niet om op wedstrijd te gaan. En ik pas ook niet in het wereldje van zien en gezien worden. Mensen doen elkaar allemaal na, volgen trends en willen erbij horen. Ik zie echt weinig mensen hun eigen ding doen.
Elisa2 schreef:Daar wordt de plank dus regelmatig misgeslagen, en dat is ook wat er uit kwam bij het testen met de teugeldrukmeter. Hoe hoger het niveau hoe minder druk.
https://www.bitmagazine.nl/nieuws/nieuw ... ldrukmeter
Veronica2 schreef:superpony schreef:.
Je hebt het zelf net opgeschreven superpony
DuoPenotti schreef:En is het echt geruk en gepluk of een niet onafhankelijke zit?
Misschien maakt het voor het paard niet uit. De intentie en leerproces voor de toekomst wel
Earth schreef:DuoPenotti schreef:En is het echt geruk en gepluk of een niet onafhankelijke zit?
Misschien maakt het voor het paard niet uit. De intentie en leerproces voor de toekomst wel
Zeker wel geruk en gepluk. Ik zag veel zaaghanden, dus links en rechts terugwerken om de pony nageeflijk te krijgen. Of op veel druk achter de loodlijn gereden.
Elisa2 schreef:manubres schreef:Wat ik al zei: ik zie tig filmpjes van ruiters dagelijks voorbij komen op de socials (FB, Tiktok) en dat is van recreatief, amateursport naar topsport en het zijn allemaal in elkaar getrokken paarden. Waarom moet ik zien wat er wel goed gaat? Hetzelfde dat mensen zeggen: ze moeten een uur per dag doen wat ik wil en dan hebben ze weer 23 uur vrij. Dat slaat ook nergens op. Dus als ik mijn kind 1x per dag de nek omdraai en daarna de hele dag niet meer moet ik het als positief zien?
En het aanbod staat nog steeds open wat ik eerder zei: Stuur me een filmpje op van een combinatie waar ik wel blij van word! Ik sta er echt voor open...mag via Pb.
Dat jij DENKT dat ze in elkaar getrokken worden, wil niet zo zeggen dat dit ook zo IS he?
Zag gisteren nog irl een paard piafferen aan de hand zonder hoofdstel..het is soms misschien maar net waar je naar gaat/ wilt kijken?
Earth schreef:Ik ben dit weekend bij een groot ponyconcours geweest, en daar zag ik ook veel geruk en gepluk. Dus er valt bij de jeugd al meer dan genoeg te behalen en te verbeteren.
EmberGlow schreef:Elisa2 schreef:
Zonder hoofdstel piafferen zegt niet zoveel. De vraag is eerder, hoé is dat aangeleerd? Dat kan ook gewoon met een flink portie pijn/dwang/etc. Het kan ook super vriendelijk en paardwaardig, maar dat is momenteel helaas een zeldzaamheid.