De zoveelste Olympische paardenmishandelaar

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-25 16:32

De discussie is wel belangrijk, want als we willen dat de sport blijft bestaan en een beetje netjes gaat, moeten we het er echt over hebben.

De meeste mensen houden van hun paarden en die trekken zich leed aan, dus logisch dat die discussies harder lopen en ook meer emoties oproepen.

Mensen op de OS hebben wel vaak een soort voorbeeld rol en het is wat breder gezien wordt, dan de plaatselijke wedstrijden. Er is bijv ook helemaal niet zoveel paardensport op tv en voor de OS is wel veel aandacht. Mits er Nederlanders meerijden, anders zou het ook minder zendtijd krijgen.

Je kan je wel afvragen waarom men de sport belangrijk vindt. HOeveel mensen verdienen er werkelijk aan en voor hoeveel mensen kost het vooral geld?

Als kind vond ik wedstrijden wel leuk, maar niet spannend genoeg. Ik wilde vooral rijden en als ik wedstrijden reed, zat ik wat meer en langer in het zadel. Ik heb genoeg leuke prijsjes gewonnen, maar miste echt het belang van winnen.

Later is het ook een beetje verziekt door mensen en hun commentaar omdat ik nog niet naar de paarden wilde.
Nog een keer opgepakt, maar ik voel het gewoon echt niet. Heb 0,0 drang om iets te winnen. Als ik de spanning om me heen zie en voel, denk ik altijd; ik had nu ook in mn eentje lekker ontspannen kunnen rijden, al dan niet in de bak of in het bos.

Daarna vond ik het wel leuk om te kijken, mee te gaan, mensen te helpen en ook klanten te begeleiden. Juist mensen met spanningen.

Maar het is natuurlijk weer de grote onzin dat je dan geen mening mag hebben. Als je mening negatief is, wordt er gelijk gesuggereerd dat je nergens komt, niks weet etc etc. Waarom kunnen mensen niet gewoon accepteren dat andere mensen een andere mening hebben en vinden dat er veel narigheid te zien is op wedstrijden.
Ik merk juist dat veel mensen in de sport ook teveel in hun wereldje zitten en niet meer zien wat anderen doen. En er is ook onwijs veel vriendjespolitiek. Mensen die bij een clubje horen mogen van alles en een ander die zijn eigen ding doet, kan nog niet met 1 haartje scheef rijden.

Mijn 3jr heeft genoeg talent en ik kan het allemaal weer oppakken, maar voel nog steeds de nood niet om op wedstrijd te gaan. En ik pas ook niet in het wereldje van zien en gezien worden. Mensen doen elkaar allemaal na, volgen trends en willen erbij horen. Ik zie echt weinig mensen hun eigen ding doen.

Dat zegt niet dat ik anderen de sport wil afpakken. Dat is weer zo een vooroordeel. Maar als je verder wilt, moet je wel open staan voor verbeteringen. Alleen maar van je afbijten helpt niet. ipv vragen wat een ander dan doet en of die zo goed kan rijden. Plaats zelf foto's en filmpjes hoe goed en netjes je het doet. Alleen maar zeiken tegen mensen die negatief zijn, helpt ook niet.

ZwarteHeks

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-25 16:33

Elisa2 schreef:
manubres schreef:
Wat ik al zei: ik zie tig filmpjes van ruiters dagelijks voorbij komen op de socials (FB, Tiktok) en dat is van recreatief, amateursport naar topsport en het zijn allemaal in elkaar getrokken paarden. Waarom moet ik zien wat er wel goed gaat? Hetzelfde dat mensen zeggen: ze moeten een uur per dag doen wat ik wil en dan hebben ze weer 23 uur vrij. Dat slaat ook nergens op. Dus als ik mijn kind 1x per dag de nek omdraai en daarna de hele dag niet meer moet ik het als positief zien?

En het aanbod staat nog steeds open wat ik eerder zei: Stuur me een filmpje op van een combinatie waar ik wel blij van word! Ik sta er echt voor open...mag via Pb.

Dat jij DENKT dat ze in elkaar getrokken worden, wil niet zo zeggen dat dit ook zo IS he?

Zag gisteren nog irl een paard piafferen aan de hand zonder hoofdstel..het is soms misschien maar net waar je naar gaat/ wilt kijken?

Nou, hoeveel druk er op een paard's mond staat, kan een getraind oog echt wel zien.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-25 16:35

Earth

Re: De zoveelste Olympische paardenmishandelaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-25 16:39

Ik ben dit weekend bij een groot ponyconcours geweest, en daar zag ik ook veel geruk en gepluk. Dus er valt bij de jeugd al meer dan genoeg te behalen en te verbeteren.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-25 16:39

superpony schreef:
De discussie is wel belangrijk, want als we willen dat de sport blijft bestaan en een beetje netjes gaat, moeten we het er echt over hebben.

De meeste mensen houden van hun paarden en die trekken zich leed aan, dus logisch dat die discussies harder lopen en ook meer emoties oproepen.

Mensen op de OS hebben wel vaak een soort voorbeeld rol en het is wat breder gezien wordt, dan de plaatselijke wedstrijden. Er is bijv ook helemaal niet zoveel paardensport op tv en voor de OS is wel veel aandacht. Mits er Nederlanders meerijden, anders zou het ook minder zendtijd krijgen.

Je kan je wel afvragen waarom men de sport belangrijk vindt. HOeveel mensen verdienen er werkelijk aan en voor hoeveel mensen kost het vooral geld?

Als kind vond ik wedstrijden wel leuk, maar niet spannend genoeg. Ik wilde vooral rijden en als ik wedstrijden reed, zat ik wat meer en langer in het zadel. Ik heb genoeg leuke prijsjes gewonnen, maar miste echt het belang van winnen.

Later is het ook een beetje verziekt door mensen en hun commentaar omdat ik nog niet naar de paarden wilde.
Nog een keer opgepakt, maar ik voel het gewoon echt niet. Heb 0,0 drang om iets te winnen. Als ik de spanning om me heen zie en voel, denk ik altijd; ik had nu ook in mn eentje lekker ontspannen kunnen rijden, al dan niet in de bak of in het bos.

Daarna vond ik het wel leuk om te kijken, mee te gaan, mensen te helpen en ook klanten te begeleiden. Juist mensen met spanningen.

Maar het is natuurlijk weer de grote onzin dat je dan geen mening mag hebben. Als je mening negatief is, wordt er gelijk gesuggereerd dat je nergens komt, niks weet etc etc. Waarom kunnen mensen niet gewoon accepteren dat andere mensen een andere mening hebben en vinden dat er veel narigheid te zien is op wedstrijden.
Ik merk juist dat veel mensen in de sport ook teveel in hun wereldje zitten en niet meer zien wat anderen doen. En er is ook onwijs veel vriendjespolitiek. Mensen die bij een clubje horen mogen van alles en een ander die zijn eigen ding doet, kan nog niet met 1 haartje scheef rijden.

Mijn 3jr heeft genoeg talent en ik kan het allemaal weer oppakken, maar voel nog steeds de nood niet om op wedstrijd te gaan. En ik pas ook niet in het wereldje van zien en gezien worden. Mensen doen elkaar allemaal na, volgen trends en willen erbij horen. Ik zie echt weinig mensen hun eigen ding doen.

Dat zegt niet dat ik anderen de sport wil afpakken. Dat is weer zo een vooroordeel. Maar als je verder wilt, moet je wel open staan voor verbeteringen. Alleen maar van je afbijten helpt niet. ipv vragen wat een ander dan doet en of die zo goed kan rijden. Plaats zelf foto's en filmpjes hoe goed en netjes je het doet. Alleen maar zeiken tegen mensen die negatief zijn, helpt ook niet.

Nou misschien eens vragen aan mensen waarom ze wedstrijden rijden ipv invullen voor ze? Jij ziet het kennelijk als zien en gezien willen worden maar andere mensen kunnen wel andere doelen en drijfveren hebben. :)
Practice what you preach ;)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-25 16:47

Elisa2 schreef:
Nou misschien eens vragen aan mensen waarom ze wedstrijden rijden ipv invullen voor ze? Jij ziet het kennelijk als zien en gezien willen worden maar andere mensen kunnen wel andere doelen en drijfveren hebben. :)
Practice what you preach ;)

Ik vul niks in. Je haalt er nu alleen precies een klein deeltje uit om op te reageren om het reageren.

Ik zeg nergens dat iedereen wedstrijden rijdt om te zien en gezien worden. Ik zeg dat dat deel van wedstrijden voor mij niks is en iets is wat ik veel zie.

Als je goed leest, ik ben heel veel mee geweest om te helpen en te begeleiden, dus weet dan heel goed wat die mensen leuk vinden. Ik voel dat alleen niet. Heb gewoon die noodzaak niet om iets te winnen. Dat heb ik nergens bij.

We hebben het nu specifiek over het deel wat niet leuk is.

Dan voor jou speciaal; ik weet ook mensen die er samen gezellige dagen van maken en het leuk vinden om dergelijke dingen te ondernemen. Prima.......

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-25 16:50

Earth schreef:
Ik ben dit weekend bij een groot ponyconcours geweest, en daar zag ik ook veel geruk en gepluk. Dus er valt bij de jeugd al meer dan genoeg te behalen en te verbeteren.

Dit weekend was ik bij een klein jeugdconcours en ik zag juist dat er heel vriendelijk gereden werd. De ruiters konden netjes zitten en de inwerking was ook goed gedoseerd.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-25 16:53

superpony schreef:
.

Je hebt het zelf net opgeschreven superpony

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-25 16:54

En is het echt geruk en gepluk of een niet onafhankelijke zit?

Misschien maakt het voor het paard niet uit. De intentie en leerproces voor de toekomst wel

ZwarteHeks

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-25 16:55

Elisa2 schreef:
Daar wordt de plank dus regelmatig misgeslagen, en dat is ook wat er uit kwam bij het testen met de teugeldrukmeter. Hoe hoger het niveau hoe minder druk.

https://www.bitmagazine.nl/nieuws/nieuw ... ldrukmeter

Ik refereer ook niet aan hoog niveau, maar KNHS niveau. Gemiddelde wedstrijd zie ik toch echt veel opengesperde monden, tongen er half uit, dames met meer spierballen dan gemiddelde man.

Zie gelukkig ook veel mensen streven naar een vriendelijker beeld, maar het jammere, en dit blijft denk ik de grootste struikelblok, is dat de jury's het geruk, gepluk en geprik hoger beoordelen. En ja, de pluk en prik combinaties zullen vast een betere "proef" laten zien, maar er straalt geen plezier van de combinatie af. Het ziet er niet uit alsof het makkelijk gaat, uiteraard wel met spektakel, maar er wordt dan ook zichtbaar een flink potje aan gereden.

Er worden zoveel stappen overgeslagen in de training van zulke combinaties, en dat is nou het jammere.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-25 16:58

Ik woonde eerst vlakbij het KNHS en naar meerdere pony wedstrijden geweest. Daar werd ik echt niet vrolijk van. Niet alleen het rijden, maar ook de hele entourage er omheen was echt soms vreselijk. De grote monden van de kinderen waren eerder standaard dan uitzondering. Maar ook op de stal waar we stonden reed wat jeugd wedstrijden en zag en hoorden we dat gebeuren. Moeten ouders zelf weten als ze dat toestaan, maar de mensen die dat niet accepteren vinden dat echt een nadeel van langs de kant staan. Net als het elkaar de ogen uitsteken met de duurste cap, laarzen en jasjes bijv. Er zijn veel ouders die keihard werken, alles voor hun kind over hebben, investeren in lessen, maar daar niet aan mee kunnen of willen doen. Maar het zet wel degelijk altijd wat sfeer.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-25 16:59

Veronica2 schreef:
superpony schreef:
.

Je hebt het zelf net opgeschreven superpony

Ik zal voortaan de weegschaal erbij halen en elk woordje nog even teruglezen. Je hebt gewonnen hoor. Misschien nog groter maken. De FBI heeft vast nog vacatures.

Een beetje normaal mens, kan begrijpend lezen en weet wat mensen bedoelen. Dit is zoeken om het zoeken. Ik moet gelukkig wat nuttigs doen en heb daar geen tijd voor. Succes ermee hoor.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-25 17:01

DuoPenotti schreef:

Misschien maakt het voor het paard niet uit. De intentie en leerproces voor de toekomst wel

Zeker wel geruk en gepluk. Ik zag veel zaaghanden, dus links en rechts terugwerken om de pony nageeflijk te krijgen. Of op veel druk achter de loodlijn gereden.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-25 17:02

Earth schreef:
DuoPenotti schreef:

Zeker wel geruk en gepluk. Ik zag veel zaaghanden, dus links en rechts terugwerken om de pony nageeflijk te krijgen. Of op veel druk achter de loodlijn gereden.

Dat is dan echt heel erg triest..
;(

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-25 17:03

Ja en dan vooral in het losrijden he. In de proef waren de handjes vaak heel schijnheilig netjes voor. O:)

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-25 17:04

Ooh... Dan was de kennis en kunde er wel. Dat maakt het nog triester

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-25 17:33

Als dat er is, en al bij ponyruiters en knhs wedstrijden voor 'gewone' amateurs dan is het inderdaad tijd voor hervorming van de sport. De vraag is alleen..hoe? Want als ze het in een proef niet doen dan kan een jury er weinig mee.

Ik vind het wat verwarrend overkomen SP. De meeste mensen die ik ken incl. mezelf die wedstrijden hebben gereden. Die deden dat om doelen te stellen, te leren, uit comfortzones te komen, vooruit te komen etc.
Het vergt namelijk gewoon iets heel anders om goed te rijden in de achtertuin of ook goed te kunnen rijden in een proef.
Gezien worden..nou liever niet, dat vond ik persoonlijk altijd het ergste aan een wedstrijd. Het is heel confronterend want alles wat je wel of niet doet ligt letterlijk onder een vergrootglas.

Nu is iedereen anders dus verschillende mensen zullen allemaal hun eigen verschillende ervaringen ermee hebben. Maar voor mij was het dus verre van een ego show en ook niet voor de gezelligheid.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-25 17:38

Voor de gezelligheid wel.
Maar wij hadden en erg leuke club.
Bijna iedereen had een chauffeur bij en die stonden bij elkaar te ouweho.ren.
En wij deden ons ding.
Met dressuur werd de chauffeur ff bij gehaald om te lezen

Dus ja het was een grote lol met de knol en kijken welke punten je kreeg.
Niks ego of wat ook.

Misschien nu anders? Maar ik denk bij vele hobbyruiters nog steed zo.
Gewoon gezellig op concours en kijken wat een jury er van vind.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-25 17:43

Ja dat kan hoor, ik reed niet bij een echte vereniging (vereniging op papier)dus dat vereningsgevoel had ik niet. Vroeger wel op de ponyclub maar daar deden we niks officieels.. gewoon onofficiële wedstrijdjes en veel leuke dingen. Dat was wel leuk dus in die zin kan ik het me wel voorstellen. :)

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-25 17:51

Ponyclub heb ik dan weer nooit bij gereden.
Ja wij hadden echt een fijne gezellige club toen.
Iedereen die elkaar succes wenste, iedereen die het beste met elkaar voor had.
En hielp waar kon.

En ik weet zeker dat we toen niet de enige club waren.
Misschien de Brabantse gezelligheid van de "boeren" van de NKB.
NBVR waren hier wel andere mensen en nee die wil ik niet omlaag halen, maar daar was wel veel meer prestige gericht rijden. En dat is prima, maar niet waar ik bij paste :)

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-25 18:11

Geen pony gereden maar we hadden wel heel gezellige kringconcoursen op gras tussen bordjes op een hobbelig weiland met hoogteverschillen. Je was altijd met anderen van je rijvereniging en je hielp elkaar. Uren wachten op de prijsuitreiking. Paard bond je aan de trailer en die at wel gras of had een hooinet. Stoeltjes mee, klaptafeltje en een koelbox.
En parade rijden op een kampioenschap was verplicht. En de braafste had het vaandel in een speciale stijgbeugel.

Sorry heel off-topic maar ik werd sentimenteel. :')

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-25 18:28

Ik denk dat er ook wel veel is gezegd ondertussen... dan sluipt offtopic er toch wel in :)

EmberGlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-25 18:51

Elisa2 schreef:
manubres schreef:
Wat ik al zei: ik zie tig filmpjes van ruiters dagelijks voorbij komen op de socials (FB, Tiktok) en dat is van recreatief, amateursport naar topsport en het zijn allemaal in elkaar getrokken paarden. Waarom moet ik zien wat er wel goed gaat? Hetzelfde dat mensen zeggen: ze moeten een uur per dag doen wat ik wil en dan hebben ze weer 23 uur vrij. Dat slaat ook nergens op. Dus als ik mijn kind 1x per dag de nek omdraai en daarna de hele dag niet meer moet ik het als positief zien?

En het aanbod staat nog steeds open wat ik eerder zei: Stuur me een filmpje op van een combinatie waar ik wel blij van word! Ik sta er echt voor open...mag via Pb.

Dat jij DENKT dat ze in elkaar getrokken worden, wil niet zo zeggen dat dit ook zo IS he?

Zag gisteren nog irl een paard piafferen aan de hand zonder hoofdstel..het is soms misschien maar net waar je naar gaat/ wilt kijken?

Zonder hoofdstel piafferen zegt niet zoveel. De vraag is eerder, hoé is dat aangeleerd? Dat kan ook gewoon met een flink portie pijn/dwang/etc. Het kan ook super vriendelijk en paardwaardig, maar dat is momenteel helaas een zeldzaamheid.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-25 18:57

Earth schreef:

Zei het net nog tegen mijn ouders dat ik blij was dat bij mij de achterban nooit zo streberig was dat ik op wedstrijd moest.

Manubres, vergeet niet dat social media draait op o.a. je eigen algoritme, en ook dat er filmpjes waar veel reacties (en dus ook commentaar) onder staat, geboost worden. Ik ben Sox tegengekomen (en geblockt :+ ) en ook een Franse die geweldig kan rijden en vrijheidswerk kan laten zien.

Ik denk dat de tendens om te denken dat vroeger alles per definitie beter was qua rijderij niet juist is. Ik volg op fb een pagina met klassieke dressuur, en daar is ook niet elk beeld van de meesters nou echt prettig om naar te kijken. Naast de moderne zorg, tuigage, mindset, etc.

Ik vind de off topic anekdotes altijd leuk. Nostalgisch en soms ook zeker leerzaam.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-25 19:09

EmberGlow schreef:
Elisa2 schreef:

Zonder hoofdstel piafferen zegt niet zoveel. De vraag is eerder, hoé is dat aangeleerd? Dat kan ook gewoon met een flink portie pijn/dwang/etc. Het kan ook super vriendelijk en paardwaardig, maar dat is momenteel helaas een zeldzaamheid.

Ach welnee joh, is echt duidelijk te zien of een paard blij mee werkt gebaseerd op positieve bekrachtiging of niet. Echt er zijn veel meer leuke en positieve combinaties dan je denkt.

Denise:
Helemaal mee eens, ik heb weleens voor de gein filmpjes zitten kijken van de Olympische dressuur in de 1940/50/60. Maar dat is soms tenenkrommend om te zien. Heel weinig lichaamsgebruik en dan is duidelijk te zien hoe zeer het niveau veranderd is.