Body shaming

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 17:35

DuoPenotti schreef:
Net als dat je tegen iemand die slank is gaat zeggen vreet maar meer. Want we weten dat dit bij een grote groep ook niet werkt. Is het andersom nog niet geaccepteerd.

'We' weten dat niet hoor. Die opmerking is doodnormaal om te maken tegen slanke mensen en juist erg geaccepteerd. Ik heb nog nooit gehad dat iemand anders tegen diegene die de opmerking tegen mij of een ander slank of dun persoon maakte zei dat het niet zo simpel ligt.
De enige die dat ooit gezegd hebben zijn degene die zelf ook die opmerkingen kregen en dus ervaring hadden.

Dus nee, het is niet geaccepteerd. Dat is het hele topic al te lezen juist. Ook al draait het nu weer om obesitas, wat toch weer wat anders is als alleen overgewicht, het wordt het hele topic al benoemd dat slank of dun zijn ook niet geaccepteerd wordt. De opmerkingen tegen die dunne of slanke mensen wel weer juist.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 17:37

Mwm ik had het over de reacties op bokt.

Niet over irl.
Ik heb begrepen dat jullie die nare berichten krijgen :knuffel:

Nee had gehoopt dat 25 jaar bokt anders zou zijn in de tijd.

Wat ik dacht duidelijk te maken in de rest van de tekst die je niet quote

Citaat:
Nee sommige vinden dit het topic om dikke mensen te bashen.
Zo ook altijd in de topics over gewicht en rijden.
Gaat zelden over de paarden. Wel over hoe ver kunnen we gaan zonder dat ons bericht verwijderd word.

Je ziet ze het niet doen over de dames die hier reageren en niet in gewicht aankomen.
Kom op elk pondje gaat door het mondje: door vreten.
Nee dat lees je niet. Bijzonder toch?
Want dat is sneu dat ze niet in gewicht aan kan komen. Kunnen ze niks aan doen.
Ja is het ook. Maar niet vervelender dan voor de mensen die gewicht kwijt willen.

Had gehoopt na 25 jaar bokt dat die gelijkenis wel werd gezien. Alle in een lichaam wat we graag anders zouden willen.

Maar helaas...
Laatst bijgewerkt door DuoPenotti op 23-04-25 17:38, in het totaal 2 keer bewerkt

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 17:37

Polar schreef:
Ondanks alle meningen over overgewicht en obesitas, de één wetenschappelijk onderbouwt, de ander iets minder; is het zoveel gevraagd om mensen die aan deze (en andere) ziekte(s) lijden als gelijkwaardig te behandelen?
Als zij aangeven dat bepaalde opmerkingen ze erg verdrietig maken, is het dan zoveel gevraagd om die opmerkingen niet te maken?
Je kunt iets denken, je mag iets vinden, maar moet je het dan ook per se naar die personen uitspreken?
En weet je écht héél zeker dat je het hele verhaal dan kent, voordat je iemand toespreekt die daar nooit om heeft gevraagd?

Waar behandel ik ze niet als gelijkwaardig dan? Ik zeg notabene nog net: dat is voor mij hoe het biologisch werkt. Als ik iemand daarmee kwets spijt me dat. Dat is niet de bedoeling geweest. Ik heb het bewust zelf niet op die manier benoemt eerder in de discussie en heb jou geciteerd.

Ik heb naar mijn idee ook hier niemand persoonlijk aangesproken. Dat doe ik in real life niet en op social media ook niet. Ook daar; als iemand zich onjuist bejegend voelt spijt me dat oprecht.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 17:38

DuoPenotti schreef:
Lees jij wel?

Ieder pondje gaat door het mondje..

Echt zulke uitspraak is dus gewoon een vorm van body shaming.

Je probeert het leuk te verpakken maar je slaat de plank zo enorm mis.

Mag hopen dat het jou beroep niet is...

Verder ga ik je negeren . Beter voor de stress en de kilo's :+

Maar dat ís toch ook gewoon zo?
Je wordt nu eenmaal niet dik als je niks eet…

Er zijn echter allerlei factoren die ook meespelen, lichamelijke factoren waardoor je stofwisseling trager gaat. En je dus minder calorieën nodig hebt.

Mentale factoren zoals trauma, waardoor je stofwisseling verstoord is.

Suikerverslaving, waardoor mensen veel en veel te veel suiker binnenkrijgen, vaak ook ongemerkt.

Of gewoon onwetendheid, wat nu echt een goed voedingspatroon is. En dat wordt ook verstoord door wat er allemaal te koop is en wat influencers allemaal zeggen.

Omgekeerd kan ook, dat je door lichamelijke en mentale factoren blijft afvallen.

Maar zwart/wit is het wel; als je meer calorieën binnenkrijgt dan dat je verbruikt kom je aan en andersom val je af.
Maar er zijn dus factoren die maken dat je veel minder of veel meer calorieën nodig hebt om je lichaam draaiende te houden.

En dat staat dan nog los van of bij mensen waar dit niet zo lekker in balans is (dus onder of overgewicht) meer of minder waard zijn. Voor mij is iedereen gelijk en is niemand voor zijn lol veel te dik of veel te dun. Dat is vaak al strijd genoeg zonder dat je er opmerkingen over hoeft te maken.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 17:39

Ook jij leest niet...
Als uithongeren de oplossing gaat zijn ben ik wel klaar

En daarmee verlaat ik het topic.
Tegen zoveel bos en planken kan ik niet op.
Laatst bijgewerkt door DuoPenotti op 23-04-25 17:40, in het totaal 1 keer bewerkt

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 17:40

DuoPenotti schreef:
Mwm ik had het over de reacties op bokt.

Niet over irl.
Ik heb begrepen dat jullie die nare berichten krijgen :knuffel:

Nee had gehoopt dat 25 jaar bokt anders zou zijn in de tijd

Ik heb ze op bokt ook gehad, helaas. Of dat ik niet moest zeuren en blij moest zijn. Wat dat betreft is het net het echte leven met soms mensen die echt te achterlijke opmerkingen kunnen maken :=
Maar de opmerking 'gewoon meer eten' is echt heel veel voorbij gekomen. Of overal slagroom aan toevoegen en veel frituur eten.

En ook al werkt het zwart wit gezien wel zo, iedereen heeft een andere hoeveelheid die ze nodig hebben. Bij de ene om af te vallen is dat zo weinig dat dat niet kan. Bij de ander om aan te komen is dat zo veel dat het ook niet kan. En alle varianten daartussen
Laatst bijgewerkt door MyWishMax op 23-04-25 17:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 17:42

996981 schreef:
Polar schreef:
Ondanks alle meningen over overgewicht en obesitas, de één wetenschappelijk onderbouwt, de ander iets minder; is het zoveel gevraagd om mensen die aan deze (en andere) ziekte(s) lijden als gelijkwaardig te behandelen?
Als zij aangeven dat bepaalde opmerkingen ze erg verdrietig maken, is het dan zoveel gevraagd om die opmerkingen niet te maken?
Je kunt iets denken, je mag iets vinden, maar moet je het dan ook per se naar die personen uitspreken?
En weet je écht héél zeker dat je het hele verhaal dan kent, voordat je iemand toespreekt die daar nooit om heeft gevraagd?

Waar behandel ik ze niet als gelijkwaardig dan? Ik zeg notabene nog net: dat is voor mij hoe het biologisch werkt. Als ik iemand daarmee kwets spijt me dat. Dat is niet de bedoeling geweest. Ik heb het bewust zelf niet op die manier benoemt eerder in de discussie en heb jou geciteerd.

Ik heb naar mijn idee ook hier niemand persoonlijk aangesproken. Dat doe ik in real life niet en op social media ook niet. Ook daar; als iemand zich onjuist bejegend voelt spijt me dat oprecht.
Ik had het niet specifiek op jou gericht, maar in het algemeen.

Benzz schreef:
Ik denk toch echt dat een groot gedeelte bodyshaming ook in jezelf zit. Als ik iedere keer vrouwen over zichzelf hoor praten wat ze allemaal lelijk vinden aan zichzelf. Of zichzelf totaal anders zien dan anderen hun zien.
Dit staat los van wat je over een ander zegt.
Laatst bijgewerkt door Polar op 23-04-25 17:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 17:42

Benzz schreef:
Waarom is er trouwens veel meer bodyshaming richting vrouwen dan richting mannen?

Dit vind ik een hele goede. :j

Vrouwen worden nog veel te veel beoordeeld op uiterlijk.

Overigens is mijn moeder altijd aan de zware kant geweest. Die bleek te weinig te eten..dan gaat het lichaam ook in spaarstand bij sommigen kennelijk. Ze moest meer eten maar wel andere keuzes maken. Meer volwaardige voeding en minder bewerkt voedsel (idd, ze stoppen overal suiker in!)

Ik zie wel dat de stofwisseling per persoon en aanleg kan wisselen.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 17:44

MyWishMax schreef:
Ik heb ze op bokt ook gehad, helaas. Of dat ik niet moest zeuren en blij moest zijn. Wat dat betreft is het net het echte leven met soms mensen die echt te achterlijke opmerkingen kunnen maken :=
Maar de opmerking 'gewoon meer eten' is echt heel veel voorbij gekomen. Of overal slagroom aan toevoegen en veel frituur eten.

En ook al werkt het zwart wit gezien wel zo, iedereen heeft een andere hoeveelheid die ze nodig hebben. Bij de ene om af te vallen is dat zo weinig dat dat niet kan. Bij de ander om aan te komen is dat zo veel dat het ook niet kan. En alle varianten daartussen
Dit is naar mijn idee net zo ongepast en ongewild.
Jij doet wat je kan en als je dat niet zou doen, is dat alsnog je eigen verantwoordelijkheid, daar hoeft niemand zich mee te bemoeien.

En met name je laatste alinea is belangrijk om echt te beseffen.
Daarom is 'ieder pondje gaat door het mondje' zo ongepast... ondanks dat het heel feitelijk gezien correct is.
Het wordt niet op die manier geuit, niet met die boodschap.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 17:45

Polar schreef:
[

Benzz schreef:
Ik denk toch echt dat een groot gedeelte bodyshaming ook in jezelf zit. Als ik iedere keer vrouwen over zichzelf hoor praten wat ze allemaal lelijk vinden aan zichzelf. Of zichzelf totaal anders zien dan anderen hun zien.
Dus eigenlijk; ik mag iets over jouw gewicht zeggen, omdat jij zelf ook niet aardig over jezelf praat.
Of: Ik pest jou, omdat jij toch al onzeker bent.

Oei, waar zeg ik dat ik mensen pest of onaardige dingen over hun zeg omdat ze zelf onzeker zijn? Als je mij goed had gequote, had je ook kunnen lezen dat ik juist altijd vraag wat ze mooi vinden aan zichzelf of leuk.

Sowieso vind ik pesten en mensen afbranden echt not done. Maar ik ga soms wel het gesprek aan, met mensen die ik goed ken, om wat van die onzekerheid proberen weg te krijgen.

Polar

Re: Body shaming

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 17:47

Ik heb het aangepast, omdat ik meer in het algemeen reageerde, maar jou wel heb gequote.

Dat laatste is iets dat veel meer mensen zouden moeten doen.
En dan gewoon vanuit oprechtheid. :j

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 18:10

Elin_ schreef:
Maar nu we het eens zijn dat het bij beide kanten gebeurd. De knuppel in het hoenderhok: ongezond gewicht, te laag of te hoog. Mogen we daar wel wat van vinden of zeggen?

Ik ben pas bij deze blz, maar las dit.

Heel vroeger voor mijn moeder zwanger was, had zij een te zware vriendin. Het was haar afgeraden toen om zwanger te worden, maar dat werd ze toch. Ze is overleden bij de bevalling en daar heeft mijn moeder echt altijd last van gehouden.

Mijn moeder had ook altijd echt overgewicht en heeft regelmatig haar best gedaan om af te vallen, maar nooit een waarschuwing gehad dat ze niet zwanger mocht worden en heeft dus wel 2 kinderen gekregen.

Er zal vast en zeker meer aan de hand zijn geweest en toen wisten ze minder, konden ze minder oplossen en werd er ook minder besproken.

Maar beide kanten op zijn er wel gezondheidsrisico's.

Nu ik de laatste jaren wel ietsjes meer gewicht heb, kan ik me zelf niet zo goed voorstellen dat mensen ook geen last hebben van overgewicht. Als mijn buik iets zwaarder wordt bijv, zit het me echt heel erg in de weg gelijk. Maar dat is misschien ook omdat ik gewend ben geen buikje te hebben.

In het ziekenhuis willen ze toch ook altijd je gewicht en lengte weten. En dan de rest van de standaard vragen of je rookt, etc. Dat is natuurlijk ook niet voor niks.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 18:14

Elisa2 schreef:
Ik vind het niet erg als mensen oprecht in mijn gezicht iets vragen over mijn gewicht. Mits er goede intenties achter zitten heb ik dit liever in mijn gezicht dan achter mijn rug om zodat ik ook gewoon het een en ander kan toelichten.

Het zijn juist de onnadenkende opmerkingen die vaak als kwetsend worden ervaren, beide kanten op denk ik.
Dus, mag je iets zeggen over iemands uiterlijk dat ligt geheel aan de intentie die er achter zit denk ik.

Soms denk ik ook weleens..we hoeven ook niet overal wat van te vinden. Dingen zijn soms ook gewoon zoals ze zijn.

Alles valt met wie iets zegt, wanneer en hoe.

Ik ben dus wel ietsjes aangekomen.

Op een feest zei een gast tegen me; Het leven doet je goed. Dat bedoelde zij echt als compliment. Ze heeft zelf ook ene opleiding in voeding gedaan, dus het valt haar misschien ook eerder of meer op.

Maar ik begreep ook gelijk wat ze bedoelde en voelde me van geen kant aangevallen of beledigd.

Ik denk als ik er heel slecht uit zou zien, dat ze dan eerder achter mn rug om hadden gepraat, dan als ze openlijk een compliment geven.
Of misschien had ze op een goed moment er wel eerlijk naar gevraagd, maar dat was nu niet het geval.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 18:25

Benzz schreef:
Waarom is er trouwens veel meer bodyshaming richting vrouwen dan richting mannen?

Omdat vrouwen er over het algemeen gevoeliger voor zijn. Als niemand hapt is het niet leuk meer

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 18:36

Mijn moeder was vroeger ook al te zwaar/te dik, hoe je het wilt noemen. Nu ze 2,5jr ernstig ziek is, heb ik weleens gevraagd of ze het anders zou doen? Maar nee, ze heeft een mooi leven gehad en ook een mooie leeftijd. Voor haar is lekker eten en af en toe ook snaaien een pleziertje. Prima wat mij betreft.

Reacties online moet je sws niet allemaal serieus nemen. Op Bokt is er nog enige controle, maar op fb, insta etc gaat het soms echt bizar los en dan kan ik mensen vaak niet serieus nemen. Of ze zijn gewoon echt de moeite en tijd niet waard. Maar vertel dat jongere mensen of gevoelige mensen maar, die nemen de reacties misschien anders.

Maar reacties zijn ook wel generatie afhankelijk denk ik. Mijn oma leeft allang niet meer, maar die maakte zich serieus zorgen omdat ik te dun was. Ze wisten niet meer of beter dan, meer eten. Voor haar was het armoede of ziekte. Te dik kenden ze ook niet echt, maar mager was ook echt geen gewenst beeld. Dat heeft niet met smaak te maken, maar echt met zorgen maken om iemand.

Ik heb in een ander topic foto's geplaatst wat ik als extraatjes mocht vragen vanaf de kar in het zkh laatst. Daar was commentaar op. Voorafgaande kwam een diëtiste langs met die lijst, dus ik heb het zeker niet zelf bedacht. Het ging ook niet om mijn gewicht, maar wel om mn gezondheid op dat moment en weer even bijkomen.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ik heb van 1999 tm 2006 meerdere langdurige prednison kuren gehad en daar ook weleens flink op aangekomen. Maar dat was imo toch ook een niet natuurlijk uiterlijk. Nu nog weleens een korte kuur en laatste keer was ik toen wel een vuilnisvat zonder bodem, maar dat weet je op een gegeven moment.

Mijn man is slank, al even 50+ en komt echt geen kg aan. Die eet voor 3 mensen. Hij is weleens nagekeken, maar mankeert ook niks.
Bij mij gaan nu sinds mn ong 45e, dus wel de kilo's er makkelijker bij en bij hem niet, waar we vroeger echt allebei oneindig konden eten.
Toch wil ik zelf een combi van gezond eten en lekker eten.

Maar let ook op het drinken. Mensen weten soms niet wat ze ook met drinken al binnen krijgen.

Dat mensen niet mogen oordelen ga je nooit voor elkaar krijgen. We zijn allemaal mensen met ogen en een mening. Je kan niet alleen verwachten dat we alleen positief oordelen en kijken naar wat we mooi en leuk vinden en de rest niet zien of daar niks meer over mogen zeggen. Zou ok te gek zijn dat we geen mening meer mogen hebben.
Dat wil niet zeggen dat je die (hardop) moet ventileren, maar mensen mogen echt wel iets vinden.

Ik denk dat het veel belangrijker is dat er wordt gekeken naar het zelfbeeld dat mensen hebben. Heel veel mensen denken dat ze iets doen of moeten doen voor de buitenwereld.
Als mensen van zichzelf houden en zelfverzekerd zijn, hebben ze vaak de mooiste uitstraling en zie je de maat of het model niet.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 18:43

Benzz schreef:

heel simpel. We zijn nog steeds niet gelijkwaardig, de heren hebben het nog steeds voor het zeggen. Daarom moeten vrouwen een lekker wijf zijn en worden we nog steeds beoordeeld op hoe we eruit zien

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 18:45

Kinke schreef:
Benzz schreef:

heel simpel. We zijn nog steeds niet gelijkwaardig, de heren hebben het nog steeds voor het zeggen. Daarom moeten vrouwen een lekker wijf zijn en worden we nog steeds beoordeeld op hoe we eruit zien

Helaas wel.......lustobjecten.

Superpony, snap jouw post niet, het gaat over bodyshaming, niet over wat je beter wel of niet kunt eten.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 18:48

Kinke schreef:
Benzz schreef:

Wow, dat vind ik nou echt een behoorlijke reactie richting mannen. Dat mag wel??

Ten eerste is dat allang niet meer zo. Ik heb meer met mannen, dan met vrouwen en ken amper een man die van "nep"vrouwen houden. Al die vrouwen die zich helemaal oppoetsen en uitdossen doen dat omdat ZIJ denken dat het aantrekkelijk is. Er zijn maar weinig mannen die dat ook echt zo vinden of zulke vrouwen zien als serieus relatie materiaal bijv.

Vrouwen weten ook allang dat ze dat niet hoeven te doen, dus doe je dat wel, ben je daar ook zelf bij.

En ik heb toevallig wel een dikke kont en daar kan en mag mijn man wel naar kijken of iets over zeggen. Maar dat is wel op gelijkwaardig niveau en met respect. Ik kan daar tegenover ook behoorlijk wat eruit gooien.......

En ik weet niet of je de horse and hunk kalender kent bijv? Vrouwen zijn echt niet zo heel anders en zien "lekkere" mannen ook als lustobject hoor.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 18:49

Benzz schreef:
Superpony, snap jouw post niet, het gaat over bodyshaming, niet over wat je beter wel of niet kunt eten.

Daar ging het een stukje terug wel over. Ik geef alleen aan wat een diëtiste dan als advies geeft met de foto's van die lijst.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 18:51

Google maar even naar Andrew Tate. Walgelijke vent met een grote aanhang onder jongens en jonge mannen.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 18:51

het gaat helemaal niet over 'nep' vrouwen maar vrouwen in het algemeen. Er wordt nog steeds veel gediscrimineerd op uiterlijk bij vrouwen, ondanks al die jaren dat we proberen dit soort onzin te stoppen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 18:54

Kinke schreef:
het gaat helemaal niet over 'nep' vrouwen maar vrouwen in het algemeen. Er wordt nog steeds veel gediscrimineerd op uiterlijk bij vrouwen, ondanks al die jaren dat we proberen dit soort onzin te stoppen.

En dat gebeurt omgekeerd ook.

Je kan ook kijken in welke kringen je je begeeft of met wie je omgaat en wat je leest of naar wie je luistert.

Grapjes moeten kunnen, maar dan weet je wie ze maken en dan gaat het over en weer.

Maar even alle mannen over 1 kam scheren is weer lekker meten met 2 maten. We willen deugen, maar alleen als het ons uitkomt.
Maar goed, je leest op Bokt wel meer mannenhaat.

Het gaat btw, wel OOK om nep vrouwen. Het ging even terug nog om de billen, lippen etc van bekende mensen.
Laatst bijgewerkt door superpony op 23-04-25 18:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 18:55

Ik denk dat het er ook aan ligt in welk algoritme je zit, maar ik zie bodyshaming ook zeker bij mannen.
Ook mannen waarbij je echt niet verwacht dat zij commentaar krijgen.
Zo volg ik James Cappola, die regelmatig te horen krijgt dat hij niet gespierd genoeg is, niet genoeg zijn best doet en geen goed voorbeeld is omdat hij niet fit genoeg is.

Even voor de goede orde... dit is hem.
Afbeelding

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 18:56

Polar schreef:
Ik denk dat het er ook aan ligt in welk algoritme je zit, maar ik zie bodyshaming ook zeker bij mannen.
Ook mannen waarbij je echt niet verwacht dat zij commentaar krijgen.
Zo volg ik James Cappola, die regelmatig te horen krijgt dat hij niet gespierd genoeg is, niet genoeg zijn best doet en geen goed voorbeeld is omdat hij niet fit genoeg is.

Even voor de goede orde... dit is hem.
[ Afbeelding ]

Oke, van wie krijgt hij dan commentaar?

Willekeurig? Collega sporters? Vrouwen?

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 18:57

allemachtig zeg, overdrijven is ook een kunst. Ik heb het helemaal niet over 'alle' mannen. En mannenhaat nog wel, ik haat mannen helemaal niet, hoe kom je erbij.
Het is heel simpel, vrouwen worden in het algemeen gewoon veel meer beoordeeld op hun uiterlijk. Gemiddeld gezien hebben mannen nog steeds meer macht, in het bedrijfsleven bijvoorbeeld.
Gelukkig bevind ik me in kringen waarbij de mannen wel normaal doen, maar denken dat het speelveld gelijk is, is in mijn ogen naïef