Nederland krijgt verbod op consumentenvuurwerk

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

purny

Re: Nederland krijgt verbod op consumentenvuurwerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 08:22

Hopelijk wordt het op tijd gecommuniceerd

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 08:26

Als het over 1,5 jaar ingaat kunnen de bedrijven niet zeveren dat er teveel in de opslag ligt en ze al nieuwe voorraad besteld hebben.

Dan hoeft schadeloos stellen ook niet.
Dat belachelijk dure probleem meteen opgelost.

Wel jammer. Want hoe eerder hoe eerder het probleem door de jaren heen uitdooft.

En misschien komt er dan een Europees verbod nu 1 land durft te zeggen we gaan ermee stoppen

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 08:48

Ik ben er blij mee, dat zoals het er nu uit ziet, komende jaarwisseling nog "normaal" is.

Afgelopen 2 jaar niets afgestoken ivm slecht weer voorspelling. Maar komende jaarwisseling ga ik absoluut wél afsteken, zal de laatste keer zijn dat dat mag. Afscheid van een traditie (ten minste voor mij, ben van 94, dus er is altijd vuurwerk geweest sinds ik geboren ben)

Danielleeee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 08:53

Ik hoorde net op de radio dat een dame van ik geloof CU zei dat ze bang is dat als aankomende jaarwisseling vuurwerk nog wel mag, dat het dan een groot drama wordt. Omdat veel mensen dan waarschijnlijk dubbel zoveel de lucht in knallen als normaal omdat het de laatste keer is. Daar ben ik ook een beetje bang voor.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 08:58

Die kans is wel super groot ja....

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 09:00

Danielleeee_ schreef:
Ik hoorde net op de radio dat een dame van ik geloof CU zei dat ze bang is dat als aankomende jaarwisseling vuurwerk nog wel mag, dat het dan een groot drama wordt. Omdat veel mensen dan waarschijnlijk dubbel zoveel de lucht in knallen als normaal omdat het de laatste keer is. Daar ben ik ook een beetje bang voor.

Ja, dat gaat zeker gebeuren... consequentie van het gaan lopen verbieden....

De brave burger die een paar potten siervuurwerk af steekt, is het probleem niet. Maar die brave burger gaat nu inderdaad waarschijnlijk méér afsteken dan normaal.

En de niet-zo-brave burger die altijd al loopt te rellen, gaat nu waarschijnlijk nóg harder rellen.

Dát zal een aantal jaar gaan duren en mogelijk hebben we "hulp" van onze zuider- en oosterburen nodig voordat je helemaal geen vuurwerk meer gaat zien rond o&n.

Ik hoop vooral dat het kabinet zich eens houdt aan wat het nu zegt: géén vuurwerk verbod dit jaar. Ipv dat ze het volgende week wéér omdraaien naar "wel vuurwerkverbod dit jaar"

In coronatijd werd er echter echt niet minder vuurwerk afgestoken dan daarvoor of daarna.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 09:15

Ik vrees ook voor zooi. Wat er ook gaat gebeuren komende oud en nieuw ben ik liever niet in Nederland of ik moet ergens een achteraf plekje vinden, afgelopen jaarwisseling een heel stille plek gevonden omdat we hier wel moesten zijn. In de ochtend vertrokken we naar schone luchten over de grens. Het wordt of een ontzettende puinzooi vanwege protest vuurwerk of een ontzettende puinzooi vanwege nu kan het nog en is de luchtkwaliteit te slecht om met beroerde longen het aan te kunnen. %)

Ik vind het hoe dan ook vreemd waarom moet het 1,5 jaar duren? Dan zit je al vlak voor oud en nieuw 2026.

Wat betreft traditie ik ben wat ouder en heb de omkomst van vuurwerk voor particulieren zien gebeuren. Zo ver gaat de "traditie voor de nederlander" niet terug, voor chinezen ligt het uiteraard anders. Oliebollen eten is wel een traditie, zelfs de oudejaars conferance is ouder dan de iedereen steekt vuurwerk af traditie :P

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 09:19

karuna schreef:
https://www.rtl.nl/nieuws/politiek/arti ... rwisseling

Kabinet zou nog zeker minstens 1,5 jaar nodig hebben voor het verbod kan ingaan 8)7 waarom ben ik niet verbaasd -O-

En dan draaien ze het hopelijk gewoon terug. Het zal er niet veiliger op worden als het allemaal illegaal moet.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-25 09:23

germie schreef:
karuna schreef:

Kabinet zou nog zeker minstens 1,5 jaar nodig hebben voor het verbod kan ingaan 8)7 waarom ben ik niet verbaasd -O-

En dan draaien ze het hopelijk gewoon terug. Het zal er niet veiliger op worden als het allemaal illegaal moet.

Nou hopelijk niet. Maar eenmaal goedgekeurd gaat dat gelukkig niet meer zo makkelijk.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 09:25

Het MOET sowieso niet. Lijkt me top als bezit van vuurwerk al strafbaar wordt.
Stuk makkelijker voor de politie +:)+

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 09:30

Het moet niet illegaal maar men wil koste wat kost knallen. Dat mocht al niet en mag nog steeds niet. Waarom is Nederland daarin zo een ontzettende uitzondering in vergelijking metde omringende landen. Ik heb een aantal jaren geleden iets opgehaald in Kerkrade was het. Een paar dagen voor oud en nieuw. Die wijk was een grote knal knetter enz. We hebben die nacht met de camper net over de grens in duitsland geslapen in een woonwijk in serene rust.

De nederlandse grens konden we aan de de andere kant van een stuk natuurgebied zien liggen, daar bleef het maar gaan, ook in de nacht en wij stonden compleet vuurwerk vrij in stilte. Dat slaat natuurlijk nergens op. Waarom wil " de nederlander" zo graag "spelen" met explosieven?

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 09:36

Hier was het 2 nachten terug in het dorp ook raak, hele facebookpagina van ons dorp stond vol van mensen die wakker geworden zijn. Dat mag nu ook al niet, maar gebeurt toch. Ik vind een beetje siervuurwerk wel mooi, al koop ik zelf niets. Het probleem zijn dus eigenlijk de knallen, nou ja, het knalvuurwerk. Want carbid is toch een andere orde in mijn ogen.
Sterker nog, mijn paard heeft eens heel interessant staan kijken naar carbidschieten op nog geen 50m afstand, ze vond het geweldig om te zien, maar dat is voorspelbaar, je kon aan het paard zien wanneer de knal kwam. Er loopt iemand langs, en dan 1-2 seconden laten komt de knal. Dat heeft een dier dus zo door en leert dan ook dat dat niet gevaarlijk is. Vond ik best bijzonder.

Siervuurwerk mag van mij gewoon blijven en ergens hoop ik er nog steeds stiekem op.
Laatst bijgewerkt door germie op 04-04-25 09:41, in het totaal 1 keer bewerkt

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 09:37

Ik hoop gewoon op extreme storm dan aankomende jaarwisseling. *\o/* Dat die lonten niet eens branden. :=

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 09:38

Het moet ook allemaal zo bizar met dat knalvuurwerk hè, we kunnen geen maat houden blijkbaar.

Als het nou gewoon bij het jaren '80 broodje astronauten bleef... maar eerst kwamen de strijkers en of dat al niet vervelend genoeg was heb je nu die Cobra's die daar een veelvoud van zijn en dat zijn serieuze explosieven....

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 09:39

Ellende daarvan is dat iedereen zijn voorraad alsnog gaat opsteken op random momenten. -O- Beter dan maar even een niet zo toffe smerige vieze lawaaierige week/dag/nacht? En daarna klaar. Of al het vuurwerk moet zo drijfnat verregenen dat het onbruikbaar raakt }>

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 09:43

Ik denk dat ik ga zorgen dat ik met oud en nieuw niet hier in de buurt ben, maar ergens in een hutje op de hei.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 10:01

Danielleeee_ schreef:

Maar als het wel verboden is ook want dat moeten ze rellen want |( |( alles word toch afgenomen.... 8)7

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 10:02

germie schreef:
karuna schreef:

Moet? Niemand die mensen verplicht he. ;)

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 10:07

karuna schreef:
Het moet niet illegaal maar men wil koste wat kost knallen. Dat mocht al niet en mag nog steeds niet. Waarom is Nederland daarin zo een ontzettende uitzondering in vergelijking metde omringende landen. Ik heb een aantal jaren geleden iets opgehaald in Kerkrade was het. Een paar dagen voor oud en nieuw. Die wijk was een grote knal knetter enz. We hebben die nacht met de camper net over de grens in duitsland geslapen in een woonwijk in serene rust.

De nederlandse grens konden we aan de de andere kant van een stuk natuurgebied zien liggen, daar bleef het maar gaan, ook in de nacht en wij stonden compleet vuurwerk vrij in stilte. Dat slaat natuurlijk nergens op. Waarom wil " de nederlander" zo graag "spelen" met explosieven?

Een betere vraag is: waarom hebben mensen in Nederland zo ontzettend veel moeite met regels?

Moet je voor de grap eens op Facebook kijken onder nieuwsberichten.
"Ik laat me mijn (vul woord in dat verboden/afgeschaft wordt) niet afpakken!"
"Dan ga ik het wel extra doen!"

Echt alsof een hele kleuterklas los gaat.
Avondklok? Nou dan ga ik lekker toch naar buiten, ook al doe ik dat normaal nooit, maar gewoon omdat ik tegen de regels wil schoppen.
Restaurant biedt vega opties aan? Nou dan neem ik wel een extra stuk vlees. Mij pakken ze mn vlees niet af.
Vuurwerkverbod? Normaal steek ik nooit vuurwerk af, maar dit jaar ga ik juist afsteken.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 10:09

Dat ook, maar ik wilde het hier alleen over vuurwerk hebben. Een liedje over nederlanders zit een zit in die schrijf je niet de wetten voor, die laat je in hun waarde. Een zin die ik nooit begrepen heb. Waarom zou een wet of regelgeving niet gewoon gerespecteerd worden, ik ben daarin trouwens echt extreem braaf :') of misschien wel geen typische nederlandse :+ .

Of is het ik accepteer geen regels een typische nederlandse man eigenschap?

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 10:12

karuna schreef:
Dat ook, maar ik wilde het hier alleen over vuurwerk hebben. Een liedje over nederlanders zit een zit in die schrijf je niet de wetten voor, die laat je in hun waarde. Een zin die ik nooit begrepen heb. Waarom zou een wet of regelgeving niet gewoon gerespecteerd worden, ik ben daarin trouwens echt extreem braaf :') of misschien wel geen typische nederlandse :+ .

Of is het ik accepteer geen regels een typische nederlandse man eigenschap?

Geen idee. Ik hou me ook gewoon aan de regels.
Als kind altijd al gedaan en werd er heel vaak om geplaagd met dat ik een watje of braverik was. :o

Vind overigens dat ze hier in Nederland sowieso heel erg soepel zijn op veel gebieden, maar das een andere discussie

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 10:15

Ik zou een verbod niet erg vinden, maar ben nu wel bang voor nog grotere ellende. Dit jaar omdat mensen extra afsteken en jaren nadien omdat er meer en meer illegale troep komt.
Dat worden ellendige dagen/weken/maanden...

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 10:16

Weet iemand ook of het verbod ook voor Carbid schieten geldt? Het is hier "cultuurgoed" en het is nog ellendiger dan het vuurwerk zelf.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 10:17

Ik dus ook. Het komt gewoon niet in me op om iets te doen dat niet mag :')

Het zou zo interessant zijn om te kunnen uitvinden waarom j́uist in Nederland de sjit zo erg is. Als je de oorzaak weet waarom mensen zo kloten kun je er misschien iets tegen doen.

Of zou het het gebrek aan pakkans zijn? En dan iets wat in de menselijke natuur zit ik kom er mee weg dus gaan we een stapje verder in het illegale?

Carbid is wel traditie en eigenlijk alleen op de dag van oud jaar en met vergunning, bealve een enkele domme idioot die niet veilig afsteekt gebeuren er weinig ongelukken mee en wordt de lucht ook niet vervuild

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 10:20

Marjo schreef:
Benzz schreef:
Maar Marjo, als nou uit de peilingen komt dat 67% van de Nederlanders voor een verbod zijn? Waarom moeten voor die andere veel kleinere groep deze overlast aanhouden?

Ik vraag mij toch af hoeveel van die 67% daadwerkelijk consumentenvuurwerk afgeschaft wil zien, of dat de overlast gewoon stopt in de tijd rond oud & nieuw.

Want nogmaals; er kan nu al amper gehandhaafd worden op het afsteken van vuurwerk. Ik heb dan niet de illusie dat het afschaffen van consumentenvuurwerk gaat helpen. De grootste overlast wordt namelijk veroorzaakt door illegaal (gebruik van) vuurwerk.

Hier is ook het consumenten vuurwerk oorzaak van heel veel overlast. Zodra de verkoop begint gaat het de hele dag los (daarvoor ook al maanden in de avonden en niet alleen met illegaal, zat mensen hier die zoveel legaal bestellen en dat bewaren). Ook siervuurwerk. Er is geen moment dat je hond even uit kan laten, zelfs het verzoek voor 1 uurtje s avonds niet afsteken zodat mensen honden uit kunnen laten wordt niet aan voldaan. En ze ruimen ook allemaal hun zooi niet op van afsteken. Mijn hele tuin en stoep liggen helemaal vol, terwijl ik niks afsteek maar buren ipv voor eigen deur bij mij komen afsteken.
En er kan niet gecontroleerd worden wat er op oudjaarsdag nou legaal of illegaal is, straks mag gewoon niks meer.
De jongeren die bij ons op stal lekker in het tunneltje komen afsteken hebben straks geen vuurwerk meer, want ook dat is legaal vuurwerk wat ze gewoon bewaren tot het jaar erna en dan vanaf oktober beginnen met afsteken. Alle paarden over de zeik want het is vreselijke herrie in dat tunneltje, terwijl die jongeren niet eens in de buurt wonen.

Lekker alles illegaal maken en forse boetes geven aub. Er is veel te lang bewezen dat er niet normaal met vuurwerk omgegaan kan worden door de meeste mensen. Ook niet met legaal vuurwerk.

Onweer is voor mijn dieren, allemaal van paard, hond tot kat, heel anders geweest als vuurwerk.

Jammer dat ze nu alweer beginnen dat het dit jaar nog niet gaat lukken, dan wordt het dus helemaal ellende en gaan ze hier allemaal extra veel legaal vuurwerk kopen dit jaar......